sunnuntai 27. heinäkuuta 2025

Heikot naiset

 

Naislampaat

 

Annastiina Heikkilä, Rakkaus & armo. WSOY 2025, 291 s.

 

Luin joskus Annastiina Heikkilän kirjan Ranskan keltaliivi-ilmiöstä (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=annastiina ). Kirja oli sangen vaikuttava älyllisenä ja journalistisena suorituksena. Muusta en puhukaan.

Tämä uusi kirja on romaani, joka kuuluu saaneen ainakin osittain kiukkuista kritiikkiä, minkä hyvin uskon. Ei siinä kaikki ole ihan comme il faut, kuten ennen oli tapana sanoa.

 Luulenpa, että suuri osa nykyaikaista yleisöä, joka on valmis ihailemaan tekijän monin tavoin vaikuttavaa hahmoa, ei siedä sitä, mitä hän sanoo erityisesti naisista, omasta viiteryhmästään, jossa hänelle sopisi täydellisen mallin rooli.

En tiedä mitä muut ajattelevat ja tyydyn kertomaan vain omista käsityksistäni.

Kultaisella -tai järjettömällä- 1960-luvulla oli suuren muotitieteen, sosiologian, piirissä paljon valistusajan kehitysoptimismia. David Riesmanin teoria ihmisen sosiaaliluonteesta oli sen eräs ilmentymä.

Riesman katsoi, että vanhakantaisen yhteiskunnan ylläpitämiseen vaadittu yhteiskunnallinen kollektivismi oli väistyvä jäänne menneiltä ajoilta ja ulkoa ohjautuvan ihmisen tilalle oli tulossa autonominen persoonallisuus, joka ei tarvinnut tukipylväitä, vaan muodosti itse ne käsityksensä, joiden varaan elämä sopi rakentaa.

Sellaisten ihmisten varassa oli todella kehittynyt demokratia ja se oli koko ihmiskunnan valoisa tulevaisuus. Kasarmista siirryttiin moniarvoiseen ja monimuotoiseen orgaaniseen solidaarisuuteen, jossa kaikki arvostivat toistensa arvoja ja seisoivat kukin samaan aikaan omalla pohjallaan.

Näin jälkeenpäin ajatellen maailma on kyllä jossakin mielessä mennyt Riesmanin ehdottamaan suuntaan, mutta aivan toisessa hengessä, kuin ainakin minä odotin.

Nyt tuota niin sanottua moniarvoisuutta kyllä riittää kaikkialla ja suvaitsevaisuutta ainakin joissakin yhteiskuntapiireissä on yltä kyllin.

 Samaan aikaan koko asiassa on yhä enemmän tietty pakotetun maku: kenenkään suvaitsevaisuus ei saa olla puutteellista ja jopa oikeuslaitos ryntää herkästi korjaamaan virheellisiä näkemyksiä, mikä vielä puoli vuosisataa sitten olisi ollut skandaali.

Luulen, että niin sanottu poliittinen korrektius, joka nyt muodostaa yhä tiukemman säännöstön, on jotenkin mystisesti siirtynyt Neuvostoliitosta läntisiin demokratioihin tai sitten autoktonisesti syntynyt sielläkin samanlaisena.

Sanaparihan viittaa siihen, että jotkin asiat ovat poliittisesti sallittuja ja jotkut eivät. Neuvostoliitossa näiden asioiden hallinnoinnista vastasi niin sanottu Poliittinen päähallinto (Glavnoje polititšeskoje upravlenije, lyhennettynä GPU). Nykyaikaisessa demokratiassa hallinto on hajautettu, kuten se oli jo 1800-luvun Amerikassa Tocquevillen tunnetun kuvauksen mukaisesti (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=tocqueville ). Se kuitenkin toimii.

Joka tapauksessa kyse on normistosta, jonka rikkomisesta seuraa rangaistus. Tämän normiston mukaan asiat on esitettävä ja ajateltava sellaisina, kuin niiden pitäisi olla. Tästä seuraa, että vanhentuneiden käsitysten ja oikeasta stereotyypistä poikkeavien kuvausten esittäminen ja ajatteleminenkin on tabu.

Tästä pääsemmekin Heikkilän kirjaan. Sen sijaan, että siinä esiintyisi noita tunnettuja vahvoja ja upeita naisia, joiden elämälle Pariisin mahtavassa ympäristössä on ominaista sellainen henkevyys ja eleganssi, joita tekijän oma hahmokin näyttää edustavan, tapaammekin lammaslauman, joka vapaaehtoisesti etsii alistumista ja rangaistusta ja antaa aivan häpeämättömästi riistää itseään.

Kirjan päähenkilö joutuu tähän naisten yhteisöön etsiessään veljeään, jonka kohtalotoveri hän on ollut perheessä, jossa äidinrakkauden sijaan vallitsi kylmyys ja näennäinen sallivuus jätti turvattomaksi.

Yhteisö, johon päähenkilö saapuu, on naisen johtama, mikä poliittisen korrektiuden mukaan takaa empatian ja keskinäisen viihtyvyyden, mutta tosiasiassa siellä hallitaan pelon ja rangaistusten voimalla.

Kyse on siitä, että yhteisön naisten tahto on kokonaan otettu heiltä johtajalle, joka esiintyy neitsyt Marian seuraajana ja ystävänä ja esittää vaatimuksensa kaikille ehdottomalla auktoriteetilla. Sen naiset ottavat riemulla vastaan ja kaikki rangaistukset ja karut elinolosuhteet palvelevat heidän tarvettaan saada lupa rakastaa itseään.

Tällaisia yhteisöjä epäilemättä on olemassa ja luulen, että kirjoittajalla on ollut jokin malli, josta kertoa. Poliittinen korrektius kuitenkin edellyttää, ettei sellaisista asioista saa kertoa, tai niitä edes ajatella, jotka eivät tue sitä naiskuvaa, joka meille on annettu etummaisten feministien teoksissa.

Tämä on tietenkin aivan vähäjärkistä ja tekee mahdottomaksi varsinaisen kaunokirjallisuuden, joka ei voi koostua pelkistä moraliteettinäytelmistä ja poliittisista kiiltokuvista. Luulenpa, että tästä normista poikkeaminen on se rikos, jonka kirjoittaja on tehnyt ja josta hän on saanut kovin nuivaa kritiikkiä, kuten kerrotaan.

Miksi ihmeessä pitää mennä kirjoittamaan mokomasta naislampaiden yhteisöstä ja heikkotahtoisesta ja rakkaudenkipeästä nuoresta naisesta, joka retkahtaa mukaan suorastaan keskiaikaiseen kulttiin? Idioottejako tässä kuvataan ja jos, niin miksi.

Emme me ole mitään idiootteja, sanovat ne kirjan naiset, jotka reagoivat kuviteltuun syyttäjän puheenvuoroon kultin johtajaa vastaan pidetyssä oikeudenkäynnissä. -Asiasta on olemassa toinenkin käsitys, toteaa syyttäjä kuivasti.

Fiktiotahan tämä on ja on usein kiinnostavaa lukea sellaista fiktiota, joka on syntynyt toisenlaisen kokemuksen pohjalta kuin se, joka itsellämme on. Sellaisen kirjoittaminen vain saattaa vaatia rohkeutta, mikä ei tarkoita samaa kuin poliittisen korrektiuden vieminen karikatyyrisiin mittoihin, kuten kirjallisuutta harrastavat lampaat tekevät.

 

 

23 kommenttia:

  1. "Luulen, että niin sanottu poliittinen korrektius, joka nyt muodostaa yhä tiukemman säännöstön, on jotenkin mystisesti siirtynyt Neuvostoliitosta läntisiin demokratioihin tai sitten autoktonisesti syntynyt sielläkin samanlaisena."

    Se on juuri noin. Ranskassa käsittääkseni ajattelua on kuitenkin edelleen moneen lähtöön. Mutta meillä täällä takahikiällä kaikki mahdolliset alustat täyttyvät nykyään mm. sen kauhistelusta millaista Putinin Venäjän propaganda on, ja tottahan se valtiopropagandan valheellisuus onkin, mutta minua on vaivannut se lähtökohtainen ylemmyys ja kuvitelma että meillä Suomessa olisi sitten absoluuttinen vapaus sanan ja ajattelun suhteen.
    Kyllä se sapluuna johon meidän on ajattelumme tungettava on tietyissä asioissa tarkasti rajattu.
    Sananvalta on hyvin keskittynyttä meillä, yhden suuren lehden ja yhden suuren sähköisen median talo määrittää hyvin pitkälle miten kansa ajattelee.
    Keskustelua ei klassisen eurooppalaisessa mielessä oikeastaan täällä edes ole. Jos joku poikkeaa normista, tuomio tulee lujaa nopeasti ja "irtisanoutumiset" ja "anteeksipyynnöt" seuraavat väistämättömästi, yhteiseksi osoitettua totuutta ei näillä lakeuksilla jumalauta pilkata eikä puhuta toisin. Muuten tulee kyydityksiä, eri muodossa vain kuin 30-luvulla.
    Mutta tämänhän me tiedämmekin.

    Lisäksi on todettava se, että 20-35 -vuotiaat näyttävät olevan se innokkain porukka sekä tietämään mikä on ainoana oikeana oikein että osoittamaan sen myös muille. Ehkä on jopa niin että nuoria on alettu pelätä. Heidän betonista varmuuttaan ja mustavalkoisuuttaan.

    kr

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä miten amerikasta lähteneestä poliittisesta korrektiudesta saadaan nyt muka venäläistä, huomaa miten olemme tuon yhden mediatalon ja yhden kielen vankeja.

      Poista
    2. "Ehkä on jopa niin että nuoria on alettu pelätä. Heidän betonista varmuuttaan ja mustavalkoisuuttaan."

      Tuo on aina ollut nuorten ominaisuus. Ennen se on vain pidetty kurissa ja käsketty odottamaan kunnes ymmärrys on kasvanut.

      Poista
    3. "saadaan nyt muka venäläistä". Olisiko joku tarpeeksi tyhmä ottaakseen sen vakavasti?

      Poista
    4. On. Ja lisää tulee kokoajan.

      Poista
  2. Kiitos kirjasuosituksesta. Tämä kirja täytyy lukea, luin sitä kehuvia arvosteluita netistä ja kovasti on saanut suosituksia. Maailmassa on monenlaista sukankuluttajaa ja kukin etsii merkitystä ja lohtua sieltä, mistä sitä löytää. Eräitä tällaisen "tuen tarjoajia" ovat erilaiset narsistiset kulttijohtajat ja -johtajattaret lahkoineen ja niiden värväystaustalla on usein hyvin samanlainen "saisimmeko armollisesti pelastaa sinut" -metodi. Näin lahkot etsivät aktiivisesti kannattajiaan ja toimivat hyvinkin omintakeisesti asiassa.

    Olen läheisesti seurannut erästä tarinaa lahkosta irtaantumisesta ja se on sivusta katsoenkin ajoittain tuskaista katsottavaa. Ehkäpä irtaantujan kärsimys joskus vielä palkitaan? Kukaan ei valitse olosuhteitaan, joihin syntyy ja kortit, jotka syntymässään saa määrittävät hyvin paljon sitä, mihin suuntaan kohtalo elämässä meitä vie. Ei tarvitse olla täysin fatalisti ymmärtääkseen sen, että "toisenlaisista olosuhteista" ponnistavia koettelevat erilaiset kamppailut ja elämänkokemukset kuin ehkä vakaammissa ja turvallisemmissa oloissa kasvaneita. Uhriksi ei silti tarvitse kenenkään ilman taistelua heittäytyä ellei niin halua ja valitse tehdä. Onhan myös tilanteita ettei muita vaihtoehtoja ole kuin uhrius elämäntyylinä. Ehkäpä ne kiehtovimmat sankaritarinat etenevät usein epätoivoisista olosuhteista aloittaneita lähestyen hitaasti, mutta varmasti rakkauden ja armon tyyssijaa.

    VastaaPoista
  3. "Kasarmista siirryttiin moniarvoiseen ja monimuotoiseen orgaaniseen solidaarisuuteen, jossa kaikki arvostivat toistensa arvoja ja seisoivat kukin samaan aikaan omalla pohjallaan."

    Ajatus on näennäisen kaunis, mutta siinä on kaksi ongelmaa:

    - miten on ylipäänsä mahdollista kunnioittaa toistensa arvoja, jos ne ovat pohjimmaltaan vastakkaisia eli toisensa poissulkevia; voiko kunnioittavasti ajatella, että kaksi ynnä kaksi on neljä, mutta arvostaa toisen käsitystä, että se voikin olla kolme - tai viisi.

    - historiassa fanaattisesti ja suvaitsemattomasti ajetut arvot ovat syrjäyttäneet liberaalisesti ja kunnioittavasti ajetut arvot, joihin niiden kannattajat eivät syvästi usko (esim alkukirjstit v. pakat, varhainen islam, kommunismi/natsismi v.demokraatit jne).

    VastaaPoista
  4. "Tällaisia yhteisöjä epäilemättä on olemassa ja luulen, että kirjoittajalla on ollut jokin malli, josta kertoa."

    Lukekaapa Maria Åkerblommin tai kartanolaiseen herätysliikkeen lahkoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä ovat yleisiä tarinoita Suomessa. Uskontojen uhrien tuki UUT on hieno taho, mistä saa tukea ja neuvoja vaikeisiin perhetilanteisiin esimerkiksi karttamistilanteissa.

      Poista
    2. Maria Åkerblommin tarina on aivan super-ihmeellinen, hän villitsi ihmiset ympärillään vaikka vankilassa tai mielisairaalassa. Odotin mielenkiinnolla, kuka suomalainen tai jopa hollywoodilainen tajuaa tehdä elokuvan.

      No sitten tuli: Marian tarinasta tehtiin woken saastuttama lepsoilufilmi. Ei sentään Mariaa itseään homoksi esitelty.

      Jos nyky-Suomessa haluaa elokuvatukiaisia, täytyy sisällössä olla prideä.

      Jos ulkomailta rahoitusta kaipaa, pitää filmissä olla holokausti-viittauksia.

      Poista
  5. Orgaaninen solidaarisuus on durkheimilainen termi -- hän oli se sosiologian isähahmo, joka syvimmin ymmärsi että tämän lajityypillisesti, lähtökohtaisesti ja olemuksellisesti sosiaalisen lajin yhteisöissä vallitseva moraali omaa kehityksellisen vedenjakajan. Alkukantaisille kehittymättömille yhteisöille ominainen "mekaaninen" normimoraali edellyttää yhdenmukaista -- "tunnustuksellista" -- ajattelua, siinä vallitsee suuri sosiaalinen sitovuus ja paine, yksilö orientoituu "ulkoapäin", ja normeista poikkeava läyttäytyminen -- myös puhe ja jopa ajattelu -- ovat mahdollisia vain kun yhteisön valvova silmä ei näe. Toinen moraalilaatu mahdollistuu yhteiskuntakehityksen myötä: kun vaeltelevat laumat asettuivat aloilleen, reviiri ja elämänmuoto vakiintuivat, yhteisölliset instituutiot ja sosiaaliset roolit syntyivät -- ja juuri sosiaalisten roolien periaatteellinen vaihdettavuus on uuden yhteisömoraalin perusta. Jos haluamme tehdä valtavan historiallisen harppauksen, voimme jopa sanoa, että eurooppalaisella uudella ajalla uudelleen elpyneet -- antiikin Roomassa jo olemassa olleet, mutta keskiajan depersonoituneeseen taantumaan hukkuneet -- kognitiiviset kyvyt ovat niiden sosiaalisten muodosteiden takana, jotka omasta kulttuuristamme ja ajastamme tekivät niin poikkeavan. Tarkoitan siis "edustukselliseen" -- kerrokselliseen -- ajatteluun perustuvaa "demokratiaa", visuaalisen mieltämisen malleihin perustuvaa empirististä metodia, teatteria ja kaunokirjallisuuden romaanimuotoa, jonka "roolihahmot" olivat ihmisen historiassa jotain tajunnallis-tiedollisesti aivan uutta.

    Mutta kuinka moni meistä enää ymmärtää, että esimerkiksi valtio-opillinen idea "vallan kolmijaosta" on samaa tajunnallis-tiedollitra orientaatiota, joka uudella ajalla valtasi eurooppalaisen ajattelun? Kuinka moni ymmärtää, että uudet tiedonalat perustuivat premisseille, jotka -- pohjimmiltaan äännekirjoituksen ja siihen liittyvän, tajunnallista aikaa hidastavan ja hallitsevan kyvyn ansiosta -- eriyttivät uuden tiedon kohteet ja alat toisistaan, mutta jatkuvassa vaikutuksessa johtivat meidät pirstoituneiden "ismien" maailmaan -- jossa sitten kaikki kysymyksenasettelut koskien "tiedon" ja "arvojen" sidoksia saivat solmia suhteita kuin 60-lukulaiset vapaan rakkauden idelaistit ikään?

    Nyt me elämme totaalisen hajonneessa "ismien" maailmassa, jossa tiedolliset ja aatteelliset ainekset siunataan ideologisiin avioliittoihin akateemisen ajattelun tasolla. Sosiologiasta ei ole jäljellä juuri mitään -- se on päätynyt taustaa ja kuviota yhteen sulattaviin "nelinkenttiin", ja huippusaavutuksen on "intersektionaalisen feminismin" uhristatusta pisteyttävä kehä, jolla on saman verran arvoa kuin noitatohtorien horoskoopeilla.

    Inhimillinen kielihän on se hahmon- ja käsitteenmuodostuksen instrumentti, joka kipeästi kaipaisi huoltoa. Kielen mekanismit eivät jää retoriikan ja kirjallisen kielen kahtiajakoon, vaan niiden vaikutusvoimat toteutuvat myös muun tiedollisen ajattelun -- sanotaan vaikkapa matematiikan ja fysiikan -- tiedonaloilla. Kun kielen yhteisöön luoma eheys ja ymmärrys hajoaa, anarkia ja barbaria odottavat. Niistä oli kymmenien ellei satojejn tuhasien vuosien matka nykypäivään, eikä kumpikaan -- ei Putin ei Trump -- ymmärrä ihmisen elinehdoista, hyvästä ja pahasta, mitään.

    VastaaPoista
  6. Viime aikoina kun lukenut Hesaria niin siellä tänään pullottivat netin etusivulla miehen paljaat kivekset riippukeinussa (aiheena nudismi Helsingissä), kaksi päivää sitten sama lehti, nyt aiheena alastomana yhdessä Helsingissä saunomisen ihanuus (ns. "Sompasauna") esillä nyt paljaita perseitä takaa ja killuttumia ja sata tatuointia ihmislihassa.
    (Tatuoinnithan ovat tämän ajan massailmiö jos mikä).
    Saman konsernin muut aviisit sitten: perspanot ja jättiorkut jatkuvina aiheina.
    Tässä irvikuvaa sananvapaudesta. Korrektiudesta viis.
    Nuoret toimittajat vuodattavat kuvansa omasta maailmastaan maamme ainoan valtamedian sivustolle. Uskallapas sanoa poikkipuolinen sana - vaikka että hei, edes jotain tasoa edes.
    Tai otapa esiin mikä tahansa poikkeava ajatus esimerkiksi vaikkapa Lähi-idässä meneillään olevasta sodasta: ajatuspoliisit niskassa siihen syyllistyvillä heti.
    Tai tietyistä muista yleisistä aiheista.

    Eli barbarialla mennään jo. Vahvimman valta tässä maassa ei välttämättä ole rahanvaltaa tai fyysistä valtaa, tai poliittistakaan valtaa vaan mielipidevaltaa joka on enää hyvin harvojen käsissä.

    kr

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä olen siitä, että suurinta barbariaa harjoittavat juurikin kotimaiset "toimittajat" lehdistössämme, jotka viisveisaavat hyvästä mausta tai tyylikkäästä siveyskäsityksestä. Kävin Vantaan puolella hoivakodissa, ja siinä pysäkillä omakotitalojen keskellä komeili aikataulujen vieressä joku naisille suunnattu seinän kokoinen dildomainos raflaavalla tekstillä, josta tuli lähinnä seksuaalisesti häiritty olo. Tämä aika pistää miettimään lähinnä meidän suomalaisten osalta, että kenellä on edes hitunen tervettä järkeä jäljellä. Oksettavaa tämä yliseksualisoitu aika. Kun halutaan asioista viestiä ja keskustella, voisi lehdissäkin edes jaotella omaan osastoonsa terveysuutiset ja muut seksiin liittyvät uutiset. Mutta yleistä mauttomuuttahan tämä aika edustaa. Ilolla katson ja kuuntelen sentään maahanmuuttajia, joilla on jotain ihmiselle luontaista häveliäisyyttä näissä asioissa.

      Poista
    2. Pannaan poliittinen korrektius nyt hetkeksi syrjään,ja puhutaan tosiasioista.
      Maahanmuuttajat ovat raiskaustilastoissa hyvin edustettuina, nuoria tyttöjä groomataan ja joukkoraiskataan. Sellainenkin ilmiö kuin taharrus, eli naisten joukkoahdistelu julkisilla paikoilla, kuuluu ilmiöihin, joka on maahanmuuttajien myötä tullut tietämyksemme piiriin.
      Häveliäisyys maahanmuuttajien kohdalla tarkoittaa heidän naistensa pukeutumista uskonnon vaatimiin peittäviin kaapuihin, joistakin voi näkyä vain silmät, joistakin ei niitäkään.

      Poista
    3. Hauska kuulla, että muitakin häiritsee Suomen valtamedia. Laitoin itse Hesarille palautetta juurikin etusivulla olleesta alastonkuvasta. Olen itse monta kertaa koittanut jättää kommentteja joihinkin heidän artikkeleihinsa, mutta kaikkia kommenttejani ei ole päästetty läpi. Oman havaintoni mukaan tiettyjä ideologioita ja käytäntöjä ei sallita haastaa heidän kommenttiosioissaan vaikka mielipiteensä toisi esiin sivistyneesti. Kommenttien sensurointi johtaa vääristyneeseen käsitykseen siitä, mikä on yleinen mielipide Suomessa, ja se on vallankäyttöä. Eikä tästä oikein voi kenellekään valittaa. Se siitä sananvapaudesta Suomessa.

      Poista
    4. Seksuaalisuudessa ei ole tietenkään sinänsä mitään pahaa, päinvastoin, sehän on kaunis ja aika yksityinen asia, josta jokaisen soisi nauttivan tavallaan. Tapa, miten suomalaista kulttuuria sen osalta esitetään, on hieman ongelmallinen. Olisi hyvä, että korostettaisiin seksuaalisuudessa enemmän henkistä tunnepuolta, sen kauneutta, herkkyyttä ja erityisesti hellyyttä rakastavaisten kesken. Seksuaalisuus on vetovoimaa ja romanttista kaipausta omaa kultaa kohtaan. Erotiikka on ihana asia, joko yhdessä kumppanin kanssa tai ihan itsekseen. Kyseessä on ihmisen herkimmän puolen aistillisuus, jota pitäisi kunnioittaa niin yksityisesti kuin yhteiskunnallisesti.

      Aikuinen ihminen kyllä tajuaa herkästi seksuaalisuuteen liittyvät viittaukset eikä niitä tarvitse erikseen vääntää rautalangasta ikään kuin muistuttaakseen asiasta. Sehän on tutkittu juttu, että sekä naiset, miehet ja kaikki muutkin useimmiten ajattelevat asiaa päivittäin joka tapauksessa.
      Toivoisin enemmän aikuisuutta, kypsyyttä, vastuullisuutta ihanan asian käsittelyyn yleisesti.

      Poista
    5. Anonyymi 21:10 on ainakin sisäistänyt hyvin tuontirasismin jenkeistä.

      Poista
    6. En vain halua tänne Afrikan ja Lähi-idän barbariaa. Jos Hesaria saa syyttää barbariasta, niin varmaan myös sellaista uskontoa ja kulttuuria, joka on synnyttänyt Isisin.

      Poista
    7. No miksi sitten toistelet tuontibarbariaa?

      Poista
  7. Mitä ihmettä? Minun käsittääkseni ”poliittinen korrektius”/”political correctnes” on alunperin amerikkalainen käsite. Siitä puhuivat aikoinaan jo Radiomafian (sittemmin Yle X:n) rock-toimittajat aluksi vähän ironiseen sävyyn.
    Alkupaukku oli Martin Luther Kingin murha 1968. Se oli jenkeille (ehkä aiheellisestikin) hirvittävä sosiaalinen shokki. Pelättiin kohta räjähtävää mellakka-aaltoa, jopa sisällissotaa, molemmin puolin. En muista, miten laajalti poikkeustiloja ja mielenosoituskieltoja julistettiin, mutta lopulta tilanteesta selvittiin siinämielessä aika vähällä, tilanne kääntyi yhteiseksi surujuhlaksi.
    Koettiin että asiaintilalle on tehtävä jotain. Ja koska jenkit eivät ole koskaan tunteneet sellaista hyvettä kuin kohtuullisuus, nyt myös suvaitsevaisuuden hyve räjähti kohtuuttomiin mittoihin. Että ketä saa mainita milläkin nimitykssellä missäkin seurassa, asianomaisen kuullen vai tuttavien kesken jne… En ymmärrä puhuttua tai laulettua englantia kuin sanan sieltä toisen täältä, saati että ymmärtäisin jenkkienglannin nyansseja, mutta jotenkin se amerikkalaisuuden apinointi on levinnyt suomenkieleenkin. Ei saa sanoa neekeriä neekeriksi eikä intiaania intiaaniksi, vaikka ketään senrotuista ei olisi samassa pitäjässäkään. Aina pitää raapia protestanttista huonoa omaatuntoa. Eihän ne tietenkään puhuttelusanoiksi sovi, mutta voin kehua että olen ollut savusaunassa pesunkestävän neekerin kanssa ja olen polttanut pyhää piippua cheyenne-intiaanin kanssa.
    Ja me suomalais-ugrilaiset, mehän olemme Venäjän intiaaneja.
    *
    Ja vielä tuosta suvaitsevaisuuden suitsutuksesta ja taannoisesta homppelis-pomppelis-paraatista: jos sitä zuubi-duubi-suvaitsevaisuutta pitää kantaa kuin paskaa tikun nokassa, se hyvin äkkiä haiseekin siltä. Eihän homous toki mikään synti eli rikos ole, mutta kuitenkin jonkinlainen kehityshäiriö ja evoluution umpikuja. Ei sen kummempi kuin impotenssi tai peräpukamat. Miltä sekin näyttäisi, jos minä lähtisin kadulle hihhuloimaan kirjava rätti kepin päässä ja kanootinkokoinen jenkkihymy naamalla: HEEI, mulla lerputtaa! Ei enää hormoonit pelaa! Ei kuulu minun tyyliini.

    Maanmittari Koo.


    VastaaPoista
  8. "HEEI, mulla lerputtaa! Ei enää hormoonit pelaa! Ei kuulu minun tyyliini."

    Kiitos jakamisesta. Niin, ikä tekee tehtävänsä myös miehille. Nykyajan lääketiede avuksi, jos asia vaivaa?

    Naisilla on taas vaihdevuodet riesanaan, johon tuputetaan estrogeeniä, josta saa huonolla onnella rintasyövän. Tämä trendi tuli myös 60-luvun Amerikasta, jossa joku estrogeeniin hurahtanut gynekologi kirjoitti maailmanlaajuisen bestsellerin siitä, miten ikääntyvä nainen on yhteiskunnallinen ongelma kaikille ja ilmiötä on hyvä vältellä kaikin keinoin. Eihän nyt nainen saa vanheta. Vaimolleen hän syötti estrogeeniä suuria määriä, joka kuolikin rintasyöpään aika pian.

    Vähän ovat ajat muuttuneet siitä, sillä edelleen joukko rääväsuisia tyyppejä aukoo päätään joka paikassa ja manaa poliittista korrektiutta. On hyvä, että ilmiötä tarkastellaan kriittisesti.





    VastaaPoista
  9. "Nyt tuota niin sanottua moniarvoisuutta kyllä riittää kaikkialla ja suvaitsevaisuutta ainakin joissakin yhteiskuntapiireissä on yltä kyllin."

    Juurikin näin. Suomi on hieman omalaatuisessa asemassa tämän suhteen. Toisaalta on suomettumisen perinne lieveilmiöineen, toisaalta koko ajan tulee uutta kauhisteltavaa amiriikasta. Intelligentsia ja nomenklatura ovat jatkuvasti paineissa. Ei tätä kai muuten voi selittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suhtautumisessa alastomuuteen olemme kohta taas jossain sotien jälkeisessä ajassa, kiitos tuontiasenteiden.

      Poista

Kirjoita nimellä.