Taantumuksen tukipylväät
Venäjällä, kuten Suomessa, taantumusmiehet
usein joutuvat jälkipolvien unohtamiksi. Kun historioitsijat seuraavat vain
niitä kehityskulkuja, jotka johravat eteenpäin, jäävät unholaan ne, jotka
yrittivät estää sen toteutumista, joka sitten tapahtui.
Toki heidät yleensä mainitaan
nimeltä, koska myös konnuudella pitää olla kasvonsa ja vähintäänkin kliseemäinen
merkityksensä. On kuitenkin aina virkistävää tutustua hieman tarkemminkin
siihen, miten asiat oikeasti olivat eikä vain siihen, miten niiden olisi myöhempien
polvien mielestä pitänyt olla. Ei voi koskaan olla varma edes siitä, oliko se,
mitä tapahtui jostakin syystä välttämätöntä.
Venäjän rooli Euroopan historiassa
on ollut ennen muuta taantumuksen tukipylvään osa. 1800-luvun alkupuolen liberaaleille,
puhumattakaan Bakuninin kaltaisista anarkisteista, Venäjä oli se kansainvälinen
poliisi, joka esti kaiken liberaalin kehityksen Euroopassa. Marxille ja
Engelsille se oli eräänlainen suuri saatana, joka oli kukistettava, ennen kuin historiallinen
kehitys saattoi jatkua (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=marx+ja+engels
).
Taantumuksen osa sopi Venäjälle
sinänsä erinomaisesti, kun se oli kulttuurisessa ja yhteiskunnallisessa
kehityksessään Länsi-Euroopasta useita saukupolvia jäljessä. Tätä välimatkaa
arvioitiin eri aikoina eri tavoin. Vuonna 1931 Stalin puhui sadasta vuodesta.
Neuvostoaikana Venäjän vallanpitäjät
kuitenkin pian alkoivat väittää, että maa olikin ponnahtanut koko maailman
kehityksen kärkeen ja vuonna 1961 Neuvostoliiton kommunistisen puolueen XXII
kokous julisti kaikella juhlallisuudella, että maassa toteutetaan kommunistinen
järjestelmä vuoteen 1980 mennessä.
Sittemmin koko asia painettiin
unohduksiin ja koko niin sanottu marxilais-leniniläinen ”reaalisosialismin”
järjestelmä hylättiin historiallisena syrjäpolkuna, joka johti vain umpikujaan.
Sen sijasta omaksuttiin ainoaksi todelliseksi mahdollisuudeksi julistettu
kapitalistinen kehitystie, jolle Venäjä taas saapui suuresti myöhässä pitkän
katkoksen jälkeen.
Venäjän nykyinen irrottautuminen
länsimaisesta kulttuurista ei ole tarkoittanut kapitalismista irtautumista. On
kuitenkin kiinnostavaa pohtia, onko siitä taas tullut nimenomaan taantumuksen
tukipylväs vai ei.
Länsimainen kulttuuri oli jo
1800-luvun alkupuolella venäläisen älymystön mielestä rappeutunut ja nuoren ja
elinvoimaisen Venäjän ajateltiin olevan astumassa sen sijaan. Tätä ei ole tapahtunut,
vaikka sitä on jo parisataa vuotta ennustettu. Joka tapauksessa Venäjä on taas
ottanut välimatkaa eurooppalaiseen kulttuuriin, mikä ei tapahdu ensi kertaa.
Taantumuksella ymmärretään yleensä
toivotonta yritystä kääntää historian pyörää taaksepäin. Sellaista edusti
aikoinaan Wienin kongressin jälkeen Pyhän liiton politiikka, jonka keskeinen
napa oli juuri Venäjä. Kyseessä oi sekä poliittinen että kulttuurinen
taantumus.
Asiat eivät kuitenkaan ole niin
yksinkertaisia kuin monet haluaisivat niiden olevan. Väkivaltaisen ja typerän
virallisen politiikkansa ohella Venäjällä on aina ollut myös kiinnostavia
ajattelijoita. Maan kehityksen tietty eriaikaisuus länteen verrattuna tekee
niistä kiinnostavia meillekin.
Jokunen vuosi sitten tulin lukeneeksi
erään taantumusmiehen ympärille koottua kirjaa, joka antaa ajattelemisen
aihetta.
Kyseessä oli nimenomaan viralliseen Venäjään
vaikuttanut henkilö, jota ehkä voisi verrata joihinkin ns. Izborskin klubin
nykyisiin edustajiin. Obskurantismi -мракобесие- on taas Venäjällä kunniassa ja yli sadan vuoden takaiset
asiat kuulostavat taas tutuilta.
Tässä hänestä:
enemmän:
sunnuntai 5. tammikuuta 2020
Muuan syntipukki
Pobedonostsev. Pro et Contra (Победоносцев. Pro et contra.) Санкт-Петербург 1996. 575 s.
Joskus pari vuosikymmentä sitten,
kun Venäjän historiallinen arkisto (RGIA) vielä sijaitsi
tunnetussa, komeassa Senaatin ja Synodin rakennuksessa, kutsui
arkiston johtaja, vanha kaverini, minut työhuoneeseensa.
Siellä teetä juodessamme hän
kertoi, että olemme nyt Konstantin Petrovitš Pobenonostsevin työhuoneessa.
Toden totta! Siinä samalla syntyi
oitis illuusio palaamisesta sadan vuoden takaiseen aikaan. Kalusto ja
kirjoitusneuvot, koko mahtaileva miljöö, kaikki olisi voinut olla suoraan tuon
legendaarisen taantumusmiehen jäljiltä, vaikka ne todennäköisesti olivat jo
matkan varrella vaihtuneet.
Yhtä kaikki. Mikäli kyseessä olisi
ollut vaikkapa Sergei Juljevitš Witten tai Pjotr
Arkadjevitš Stolypinin työhuone, olisin ollut paljon vähemmän imponoitu.
Pobedonostsev nimittäin sai, osaksi
ansiotta, mutta kai enimmäkseen ansiosta eräänlaisen suuren Saatanan sädekehän.
Juuri hänen ajateltiin usein olevan koko Venäjän taantumuksen perimmäinen alku
ja juuri.
Pobedonostsev luultavasti olikin se
henkilö, joka toimi keskeisenä neuvonantajana Aleksanteri III:lle, joka aloitti
vastareforminsa isänsä Aleksanteri II:n vuonna 1881 tapahtuneen murhan jälkeen.
Hän oli myös keisariperheen lasten kasvattaja ja kai jonkinlainen heidän
-Aleksanteri III:n ja Nikolai II:n auktoriteettinsa loppuun saakka.
Varsinaiselta koulutukseltaan ja
viraltaan Konstantin Petrovitš oli juristi ja Pyhän Synodin yliprokuraattori
eli huolehti Venäjän ortodoksisen kirkon ylimmästä hallinnosta.
Nuorena hän oli ollut radikaali ja
lähettänyt Lontooseen, Herzenin emigranttilehdessä julkaistavaksi artikkelin
kreivi Paninista, oikeusministeristä, jonka synnit ja epäpätevyyden hän
paljasti ja ruoti loppuun saakka armottomasti. Kirjoittajan mukaan Paninin
esimerkki osoitti, että systeemiä oli muutettava: tärkein lääke olisi
julkisuusperiaate eli glasnost.
Konstantin Petrovitšilla ei ollut
mitään suurta sukutaustaa. Hän oli noita papinpoikia, jotka
etenivät pelkän lahjakkuutensa voimalla. Ja sitähän Pobedonotsevilla oli. Asiaa
eivät kiistä edes hänen monet vihamiehensä.
Vaikka nuorella juristilla ei siis
ollut mitään perinnöllistä omaa lehmää ojassa, unohti hän pian nuoruutensa
radikalismin ja omaksui linjan, jota voisi nimittää virallisen
kansallisuusopin mukaiseksi taantumuksellisuudeksi.
Pobedonostsev ei ollut slavofiili.
Slavofiilit eivät koskaan leppyneet Pietari Suuren uudistuksiin, joihin kuului
patriarkanviran hävittäminen ortodoksisesta kirkosta ja sen tekeminen keisarin
käsikassaraksi.
Pobedonostsevin mielestä Pietari
oli sen sijaan tuossakin asiassa aivan oikeassa. Kirkon kuuluikin olla valtion
alainen. Tulkoon mainituksi, että niin sanottu synodaalikausi, eli
aika vailla patriarkkaa Venäjän ortodoksisen kirkon historiassa alkoi Pietari
Suuresta ja päättyi vuoden 1917 vallankumoukseen.
Pobedonostsev tuli tunnetuksi
miehenä, joka halusi jäädyttää Venäjän. Tämä sanonta, joka lienee
alun perin ollut peräisin Konstantin Leontjevilta viittasi siihen kielikuvaan,
että Venäjä oli mätänemässä (läntisen hapatuksen takia) ja tuo prosessi oli
pysäytettävä.
Pysäyttäminen saattoi parhaiten
tapahtua estämällä suuria kansanjoukkoja tulemasta osallisiksi sivistyksestä.
Kansakoulut olivat siis kaikkein vaarallisimpia ja saattoivat altistaa naiivin
ja tietämättömän kansan poliittisille harhaopeille.
Toinen vaara olivat demokraattiset
instituutiot eri muodoissaan. Itsevaltiaan tsaarin ja sivistymättömän kansan
liitto oli se voima, joka piti Venäjän Venäjänä, yliprokuraattorin mukaan.
Pobedonostsevin vaikutusvalta
kasvoi ihmisten mielikuvituksessa huimaksi. Itse hän väitti, ettei koskaan
mitenkään sekaantunut Puolan, juutalaisten tai Suomen kysymyksiin eli
niiden vainoamiseen.
Meillähän taas hyvin muistetaan
piirros, jossa Pobedonostsev osoittaa Nikolai II:lle, että Helmikuun
manifesti on allekirjoitettava. Tähän lienee uskottukin.
Jo eläessään Pobedonostsev joutui
intelligentsijan ajojahdin kohteeksi. Kun Tolstoi kirjoitti romaaninsa Anna
Karenina, huhuttiin, että esikuvina olivat Pobedonostsev ja hänen vaimonsa.
Vaimo puolestaan muisteli, että pukeutui tuohon aikaan a la Karenina, kuten
niin moni muukin. Asuun kuului muun muassa rintoja korostava decolté…
Siitä siis koko juttu olisikin alkanut.
Mutta Pobedonostsev oli esikuvana
myös Andrei Belyin Peterburg-romaanissa. Siinä hän oli tuo
Ableuhov, jota kuvataan aika säälimättömästi.
Itse asiassa Konstantin
Petrovitš oli kaikkien säädyllisten ihmisten eli
vallankumousta kannattavan intelligentsijan silmissä niin alhainen olio, ettei
häntä kuvattaessa tunnettu mitään normaaleja rajoja.
Kun yleensä hyvin hienostunut
filosofi Nikolai Berdjajev kirjoitti nekrologin Pobedonostseville, se
oli otsikoitu Nihilismi uskonnon pohjalta. Siinä
kirjoittaja kehtasi jopa kuvailla vainajan ulkonäköä ja kertoi hänen näyttäneen
vainajalta jo eläessään. Ihokin muistutti pergamenttia ja epäillä saattoi,
voisiko jo eläessään noin kuollut mies koskaan nousta kuolleista.
Berdjajevin ajatus siitä, että
Pobedonostsev edusti eräänlaista nihilismiä, ei ollut pelkästään
hänen näkemyksensä. Huippuälykästä yliprokuraattoria pidettiin kyynikkona,
jolle hengelliset arvot olivat yhdentekeviä. Hänet rinnastettiin
Dostojevskin suurinkvisiittoriin ja häntä nimitettiin Venäjän
Torquemadaksi.
Kirjassa on parikin aika hurjaa
epigrammia. Toisen oli kirjoittanut aikakauden kuuluisin uskonnollinen filosofi
Vladimir S. Solovjov ja se kuului seuraavasti:
В разных поприщах прославился ты много:
Как евнух ты невинностью сиял,
Как пиэтист позорил имя Бога
И как юрист старушку обобрал
Tässä siis pilkattiin
kohdetta viattomaksi kuin eunukki, Jumalan häpäisijäksi pietistin
tapaan ja juristina vanhan vaimon omaisuuden varkaaksi (hän oli julkaissut
erään naisen kirjoittaman tekstin omissa nimissään).
Solovjov runoili kohteestaan
enemmänkin. Usein näissä invektiiveissä on tietty furor theologicuksen maku.
Toki Berdjajev salli itselleen sen
ajatuksen, että yliprokuraattori itse saattoikin olla henkilökohtaisesti ihan
uskonnollinen. Hänen mielestään kuitenkin tämä suhtautui kansan uskonnollisuuteen
aivan välinpitämättömästi ja piti sitä vain välineenä lahon tsaarinvallan
suojelemiseksi.
Ongelman perimmäinen alku ja juuri
oli, ettei yliprokuraattori itse uskonut hyvään, vaan ainoastaan pahaan
(valtioon) ja palveli sitä. Sen vuoksi hän ei myöskään uskaltanut luottaa
vapauteen ja ihmisissä piilevään jumalallisuuteen.
Tässä olikin koko tsarismin
varsinainen ongelma ja Venäjän tragedia, katsoi Berdjajev, jonka arvio
Pobedonostsevista ei ollut edes häijyimmästä päästä.
Mutta, ettei totuus unohtuisi,
muistettakoon, että Konstantin Petrovitšia ja Fjodor
Mihailovitš Dostojevskia yhdisti ystävyys ja molemminpuolinen kunnioitus.
Ja Fjodor Mihailovitš oli
sentään juuri se, joka oli luonut Suurinkvisiittorin kirjallisen
hahmon sellaisena kuin se tunnettiin ja kuten sen yhä tunnemme.
Vihavainen, olisi mukavaa, jos voisit vastata kahteen kysymykseen.
VastaaPoistaKysyisin Venäjän nykyisestä ideologiasta. Paljonhan on puhuttu siitä, että Venäjän teot perustuisivat pahuuteen tai rahan tai vallan himoon. Mitä itse olen seurannut tilannetta, niin Venäjä on pyrkinyt nostamaan paljon syntyvyyttä ja korostamaan perhearvoja syntyvyyden nostamiseksi, mitkä eivät tietystikään ole tuottaneet tulosta. Itse kiinnitin sodan alussa huomiota siihen, että sodan alussa Izborskin klubi tai joku vastaava Venäjän johtoa lähellä oleva taho sanoi, että länsimaisesta talousjärjestelmästä tulisi luopua, koska se vie kansakunnan demografiseen tuhoutumiseen. Oma käsitykseni on se, että yksi motivaatio Venäjälle olisi nimenomaan tuo demografia-asia eli uskomus siihen, että jos yhteiskunta olisi sellainen kapitalistinen järjestelmä, jossa energia kuluu tulojen ja rahan kasvattamiseen, niin tällainen yhteiskunta tulee väistämättä häviämään demografisesti pois. Tuo selittäisi myös joidenkin naisten muutoksen pasifisteista sotahaukoiksi, tietäisihän tuo venäläinen vaihtoehto loitontumista "mimmit sijoittaa"-maailmasta. Oletko samaa vai eri mieltä tuosta motivaatiosta sodalle demografian kautta?
Toisena kysymyksenä kysyn, että onko mielestäsi Fjodor Dostojevskin Riivaajat lukemisen arvoinen kirja 1000 sivun paksuudellaan?
Ensimmäiseen en osaa vastata, mutta toiseen vastaus on ehdottomasti myönteinen. Kirjan historialliseen taustaan kannattaa myös tutustua.
PoistaOikea venäläinen kirjallisuus päättyi Anton Tshehoviin. Sen jälkeen alkoikin leninistinen kausi. Kukapa kehtaisi lukea paljon ja selvittää miten venäläinen kirjallisuus suhtautui Venäjän valtioon? Ainaskin Nikolai Vasiljevitsh Gogol teki suuren työn.
VastaaPoistaNiin, Belinskin ja Gogolin "kirjeenvaihdossa" on kaikki.
Poista