Stubbin visio
ja kolmas maailma
Edellisessä Kanava-lehdessä
olen kolumnissani selostanutkin tasavallan presidentti Stubbin kirjaa (”Vallan
kolmio, Murroksen aikakausi ja maailmanjärjestyksen tulevaisuus”. Otava 2025,
suomentanut Kyösti Karvonen).
En siis rupea
tässä toistamaan samaa, mutta totean, että kirja on kiinnostava ja sisältää
merkittäviä kannanottoja, jotka koskevat maamme ulkopolitiikkaa ja kansainvälisiä
suhteita laajemminkin. Se ei ole pelkkä tasapaksu julistus, vaikka ei tietysti
myöskään mikään reseptikirja joka asiaan.
Kirjassa
esitetään visio jopa maailmanpolitiikan kokonaisuudesta, jossa Suomella
tietenkin on lähtökohtaisesti pieni rooli. Mikään ei silti estä ajattelemasta
suuria linjoja ja jopa ehdottamasta niiden toteuttamista koko maailmalle. Itse
asiassa Stubb tekikin näin YK:n yleiskokouksessa.
Maailmanpolitiikan
kehitys on johtanut lyhyen aikaa vallinneesta yhden maan ylivoimaisuuden mahdollistamasta
yksinapaisuudesta uuteen tasapainottomaan tilaan, jota Stubb kutsuu interregnumiksi.
Siinä uuden maailmanjärjestyksen tarve on tullut yhä huutavammaksi. Koko
maailma on vaarassa.
Nyt
vaihtoehtoina ovat moninapaisuus, jossa vallitsee anarkia ja vahvemman oikeus
tai sitten sellainen monenkeskisyys, jossa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä
noudatetaan ja jossa maailman uudet voimakeskuksetkin niihin sitoutuvat.
Maailma on muuttunut
rajusti. Uudet mahdit ovat nousemassa ja jo nousseet, eivätkä vanhat
monenkeskiset instituutiot kuten YK, enempää kuin esimerkiksi Kansainvälinen
valuuttarahasto ja Maailmanpankki tarjoa niille niiden ansaitsemaa vaikutusvaltaa.
Maailmassa on
nyt kolme valtioiden ryhmää, globaali länsi, johon kuuluvat Euroopan ja
Pohjois-Amerikan lisäksi myös esimerkiksi Japani ja Australia, globaali itä,
johon kuuluvat ennen muuta Kiina ja Venäjä, sekä globaali etelä, jossa suurin
mahti on Intia ja johon kuuluvat niin sanotut kehittyvät taloudet
Etelä-Amerikkaa ja Afrikkaa myöten.
Juuri nyt lännen
haastaa ennen muuta itä, jonka ylivoimainen voimakeskus on Kiina. Ukrainan sota
on paljastanut sen, miten globaali etelä on ollut haluton asettumaan enempää
lännen kuin idän puolelle ja istuu sen sijaan aidalla julistaen tai ainakin
noudattaen puolueettomuuttaan konfliktissa, jossa länsi on yksimielisesti
valinnut puolensa.
Ukrainan sota ei
toki ole pelkästään idän ja lännen konflikti, mutta etelän suhde siihen on
paljon puhuva. Se ei osoita olevansa koko asiasta kiinnostunut ja asettaa sen
sijaan itseään lähempänä olevat asiat etusijalle.
Globaali etelä
on nyt vaa’an kielenä maailman poliittisessa kehityksessä ja sillä on valta
määrätä, miten interregnum tulee päättymään.
On mahdollista,
että päädytään piankin sellaiseen moninapaiseen maailmaan, jossa suurvallat
toimivat jälleen suurina rosvojoukkoina, kuten pyhä Augustinus asian ilmaisi
tai sitten monenkeskisten sopimusten sääntelemään järjestykseen, jollainen
vallitsi YK:n kukoistusaikana ja jota sittemmin symbolisoi ETYK:in kaltainen
asioiden sopiminen yhteisesti.
Nyt
tarvittaisiin ilmeisesti uutta maailmankokousta, jossa vallasta osattomiksi
jääneillä valtioilla olisi niille kuuluva sija ja vastuu niistä päätöksistä,
joita ne itse ovat tehneet.
Stubb on
laatinut jopa konkreettisen ehdotuksen YK:n muuttamiseksi ajan vaatimusten
mukaiseksi. Itse asiassa hän esitti sen YK:n yleiskokouksessa syyskuussa vuonna
2024.
Ehdotuksessa on
kolme osaa:
1.
laajennetaan turvallisuusneuvostoa niin, että
siihen tulee viisi pysyvää jäsentä lisää (Yksi Latinalaisesta Amerikasta, kaksi
Afrikasta ja kaksi Aasiasta) ja kymmenen vaihtuvaa jäsentä.
2.
Poistetaan pysyvien jäsenten veto-oikeus.
3.
Jäädytetään YK:n peruskirjaa rikkovan
turvallisuusneuvoston jäsenen äänioikeus.
Tälle
ehdotukselle 188 jäsenmaata 193:sta osoitti suosiotaan. Turvallisuusneuvoston
nykyiset jäsenet eivät kuitenkaan taputtaneet, minkä voisi ajatella asettaneen
heidät noloon asemaan.
Stubbin usko
siihen, että etelälle olisi nyt annettava sille kuuluva osa vallasta,
tarkoittaa myös sitä, ettei hallintomallien ja käytännön politiikan tasolla
aseteta länsimaisia normeja kaikkia koskeviksi normeiksi.
Stubb uskaltaa
olla kyllin realistinen tunnustaakseen sen, ettei mitään puhdasta demokratian
ideaalia ole edes olemassa käytännössä. Hallintomallit ovat yleensä hybridejä
eikä ole kohtuullista eikä tarkoituksenmukaista, että niitä ruvettaisiin
määräämään ulkoa käsin.
Ymmärrän asian
niin, ettei enempää Kiinan kuin Yhdysvaltojenkaan suhde demokratiaan saa
määrätä sitä, miten niiden kanssa tehdään yhteistyötä. Käytännössä tämä
”arvopohjaisen realismin” periaate kaiketi määrää, että kaikkien valtioiden
kanssa on voitava tehdä politiikkaa. Mahtaako edes Pohjois-Korea olla poikkeus?
Ilmeisesti tavoitteena
on joka tapauksessa sellainen monenkeskisyys, jossa noudatetaan yhteisesti
sovittuja sääntöjä, eikä tilanne, jossa roistovaltiota pidetään yhtä hyvänä
kuin mitä muuta tahansa.
Pyrittäessä tuollaiseen
sääntöpohjaiseen monenkeskisyyteen tärkeä merkitys on sen uskottavuudella.
Elleivät kansainvälisiin sopimuksiin sitoutuneet itse niitä pidä, on turha
odottaa muidenkaan niin tekevän. Tästä on myös lännen taholta huonoja
esimerkkejä lähihistoriasta.
”Arvopohjainen
realismi” kuulostaa epäilemättä ympäripyöreältä käsitteeltä ja jopa
paradoksilta. Hybridi se onkin ja tunnustaa jo nimessään sen, ettei politiikkaa
pidä tehdä pelkkien arvojen nimessä. Politiikan tehtävänä on saada aikaan
tuloksia, eikä tunnetiloja.
Tuota
poliittisen doktriinin etikettiä täydentää arvokkaan ulkopolitiikan käsite. Ymmärrän
sen niin, että politiikkaa tulee johtaa arvojen kunnioituksen eikä helppohintaisen
opportunismin. Pienelle kansalle tämä voi käydä hankalaksi. Kuuluuko arvojen
kunnioitukseen myös toisten kansakuntien noudattamien arvojen kunnioittaminen
ja mihin pisteeseen saakka?
Ehkäpä on taas
syytä nostaa esille se periaate, ettei meillä ainakaan valtiona ole syytä pitää
kovaa ääntä suurvaltojen politiikasta, ellei asialla ole enempää kuin pelkän demonstraation
merkitys. Kiinalla saattaa olla asioista eri käsitys kuin meillä, mutta asia
tuskin paranee siitä, julistammepa me mitä tahansa ja miten tahansa.
Arvokkaan
reaalipolitiikan ja kyynisen opportunismin raja on varmasti liukuva, mutta
ainakin itse luulisin, että pidättäytyminen sellaisista julistuksista, joiden
ainoa funktio on tunteen ilmaisu, voidaan laskea vielä edelliseen kategoriaan.
Ylenmääräinen mölinä erilaisten ihmisoikeusloukkausten takia ja mielen
osoittaminen niiden johdosta meidän eduskunnallemme täytyy laskea pelkäksi
infantiiliksi typeryydeksi.
Maailmapolitiikan
tilanne nykyisessä interregnum-vaiheessa on joka tapauksessa vaarallinen ja
lähellä on se mahdollisuus, että päädymme taas tilanteeseen, jossa pienillä ei
ole mitään turvaa, kuten J.K. Paasikivi valitti jo 1930-luvun lopulla.
Stubbin mielestä
optimismiin on kuitenkin olemassa vahvoja perusteita. Ratkaisevassa asemassa on
nyt globaali etelä, jonka suuntaan olisi käännyttävä sen omia ehtoja ja
intressejä kunnioittaen.
Stubbin kirja ei
ole tyhjää täynnä olevaa sanoilla kikkailua, vaan sisältää jopa selkeän ohjelman.
Siihen sitoutuminen on pitkä askel periaatepoliittisesta julistelusta kohti
reaalipolitiikkaa. Siinä voi kyllä olla mukana myös aimo annos toiveajattelua.
Mitä sitten
mahtaisi todella tapahtua, mikäli YK tulisi toimintakykyiseksi ja uudet voimat
-tuo vanha ”kolmas maailma” pääsisivät vaa’ankieliasemastaan käsin suorastaan
ratkaisemaan aikamme suuria kysymyksiä? Yksi mahdollisuus on tietenkin koko
laitoksen purkautuminen.
Mitään paratiisia
olisi ainakin turha odottaa tältä, kuten miltään muultakaan demokraattiselta
instituutiolta. Sen sijaan voitaisiin kyllä olettaa kaksinapaisuuden menettävän
merkitystään, mikä voisi olla maailman kannalta ensiarvoisen tärkeä asia. Hyvin
mahdollista olisi kyllä sekin, että päätöksenteko sekä uudelleen halvaantuisi
että korruptoituisi.
Demokratia on
kuin onkin länsimainen instituutio, jonka vieminen on usein mahdotonta, kuten
tiedämme. Ei olisi yllätys, mikäli se ja sen edellyttämä sitoutuminen yhteisiin
pelisääntöihin saattaisi osoittautua mahdottomaksi myös uudessa YK:ssa. Sen
sijaan sinne voisi pesiytyä entistä suurempi ja vaarallisempi korruptio.
Eivät kolmannen
maailman maatkaan etsi oikeudenmukaisuutta, demokratiasta puhumatta. Ne etsivät
omaa etuaan sellaisena, kuin ne sen ymmärtävät, eivätkä näytä olevan keinojen
suhteen turhan tarkkoja.
Tuskinpa mikään nykyisistä suurvalloista haluaa osallistua "sääntöpohjaiseen järjestykseen", jossa ne vain menettäisivät teoreettista valtaansa. Eipä nykyinenkään sääntöpohjaisuus näytä merkinneen oikeastaan mitään enkä ymmärrä, miksi Venäjän hyökkäystä Ukrainaan pidetään sen rikkoutumisena. Yhdysvallat pommitti Serbiaa ilman YK:n mandaattia. Vuonna 2003 se hyökkäsi Irakiin ilman YK:n mandaattia. Eiköhän viimeistään näiden jälkeen voi sanoa, ettei mitään sääntöjä ollut, vaan ainoastaan Yhdysvaltojen sotilaallinen hegemonia, jota muut eivät voineet pidätellä. Noiden mainittujen laittomien hyökkäyssotien moraalisuus on toki toinen asia. Serbia toteutti etnistä puhdistusta Kosovossa. (Miksei toki samalla periaatteella Israelia ole pommitettu viimeisen parin vuoden aikana, vaikka siellä on surmattu jo rutkasti enemmän ihmisiä kuin Kosovossa?) ja Saddam oli julma diktaattori. Kansainvälisen oikeuden näkökulmasta ne olivat yhtä lailla laittomia hyökkäyssotia kuin Venäjän hyökkäys Ukrainaan.
VastaaPoista"Eiköhän viimeistään näiden jälkeen voi sanoa, ettei mitään sääntöjä ollut, vaan ainoastaan Yhdysvaltojen sotilaallinen hegemonia, jota muut eivät voineet pidätellä."
PoistaNäinpä.
Yhdysvalloilla onkin tällä hetkellä ansaitsemansa presidentti - näennäisen rauhaa rakastava, mutta pelkkää riitaa ja eripuraa omassa maassaan viljelevä helposti regressoituva ja äkkipikainen setämies eskaloimassa maailmanpolitiikkaa siinä sivussa. Se, yhdistettynä sotilaalliseen hegemoniaansa, on kovin epävarma asetelma globaalistikin. Ilmeisesti Trump on kuitenkin enemmän järjissään toistaiseksi kuin "Venäjän johto", mihin ei toki paljoa vaadita, joten valitettavasti jonkinlainen kauhun tasapaino säilynee tulevinakin aikoina.
Trumpin ekakaudella saatiin aikaan rauhansopimuksia, ja nyt tokallakin.
PoistaEripuraa omassa maassa? Usassa on vuosikymmenet ollut moninkertaiset henkirikosluvut länsieurooppaan verrattuna, nyt lopultakin asialle yritetään tehdä jotakin, asevoiminkin.
Puheita ja julistuksia ei kannata huomioida, vaan sitä, mitä tehdään ja saadaan aikaan.
"Eripuraa omassa maassa?"
PoistaKyllä. Ainakin oman käsitykseni mukaan Yhdysvalloissa sisäpoliittinen tilanne on tällä hetkellä sangen polarisoitunut sekä kansan keskuudessa että demokraattien ja republikaanien välillä. Trumpin ja hallintonsa edesottamukset ja toimet eivät auta tilannetta rauhoittumaan, päinvastoin.
Yhdysvaltain poliittinen kaksipuoluejärjestelmä on suunniteltu niin, että kompromisseja täytyy tehdä puolueiden kesken kongressissa ja senaatissa. Tällä hetkellä tilanne on ollut pidempään se, etteivät enemmistössä olevat republikaanit suostu edes neuvottelemaan keskeisistä päätöksistä demokraattien kanssa vaan niitä runnotaan läpi. Republikaanien tapa alistaa lähes kaikki asiallinen keskustelu ja kritiikki woken alle, ja olla itse esimerkiksi puolustusministeri Hegsethin suulla herjaamassa oman armeijansa kenraaleita ja upseereita "läskeiksi" kehottaen heitä johtamaan sotilaita pelolla samalla kyseenalaistaen kansainväliset säännöt, kertoo karua kieltään maan hallinnon tilasta. Tällainen poliittinen ilmapiiri on väistämättä heijastunut koko maan tilanteeseen. Trump on itse keskeinen osa tätä ongelmaa.
Onhan näitä uutisia ollut jo pidemmän aikaa siitä, kuinka tulenarka maan tilanne on.
Nyt mennään Stubb-vetoisesti, Suomi, kansa ja media iloitsee hänen roolistaan joka ainakin ulkoisesti näyttää olevan maamme kokoa suurempi. Tästähän syntyy vielä uusi Kekkos-kompleksi. Tai Ruotsi-
VastaaPoistaTosin sillä erotuksella että Kekkonen taisi osata pitää pienen maamme pienenä, korkeintaan puitteiden tarjoajana (ETYK -75).
Ihan perstuntumalta ajattelisin itse että liian suurta roolia ei kannattaisi nytkään Suomen ottaa. Venäjän toimiin ja Putiniin pitää tietenkin vetää selvä raja, mutta Valkoisen talon, macronien ja starmerien pöydissä ei Suomen prez luonnollisesti istu. Siinä joudutaan jotakin itsestämme myymään. Stubb sosiaalisena supermiehenä tietenkin siellä näyttää pärjäävän, mutta supliikki saattaa olla pelkkää supliikkia. Hyvät jätkät ovat aina tervetulleita muiden jätkien pöytään mutta painoarvo on erikseen.
Kun Valkoiseen taloon palaa sellainen EU:n hyväksymä demokraattinen ihannepresidentti voimme vain arvailla sitä uussuomettumisen määrää, kun jo nyt.
Toisaalta jos sellainen on maamme henkinen sielu, niin sitten sillä taas vaihteeksi mennään.
kr
Ajattelen, että toistaiseksi Stubb on johtanut Suomen ulkopolitiikkaa hienosti, siis valtioneuvoston kanssa. Muutamia kauneusvirheitä on jo matkan varrelle mahtunut, mutta yleisesti hyvin vedetty. Toivottavasti reipas ja ajattelevainen linjansa jatkuu haastavina aikoina. Stubb on erittäin hyvä ulkopoliittinen tekijä Suomelle tähän maailmantilanteeseen, jonka pointit kyllä kannattaa laittaa korvan taakse. Olisipa sisäpoliikassammekin osaavia tekijöitä johdossa.
PoistaPikku piru juoksi hätäpäissään Pääpirun luokse, selittäen kuinka nyt maanpäällä on yksi porukka löytänyt totuuden. No hätä, sanoi pääpiru, minä lähetän sinne jonkun joka organisoi sen. Näin se menee. Demokratia on kyllä aika hyvä keksintö, toistaiseksi vähemmän huono kuin muut ja kyllä silläkin pärjättäisiin, ellei olisi näitä Pääpirun lähettämiä organisoijia. Jokaisen maan hallitorakenne on täynnään näitä jotka eivät läheskään aina edes ymmärrä kenen asialla ovat. YK:ssa ei kai juuri muita olekaan ja sama ongelma on EU:ssa. Tätä ilmiötä voi kutsua deep stateksi. Trumppilaiset kutsuvat sitä suoksi, mikä pitää kuivattaa. Jos Trumppi onnistuu, hyvä, jos ei, fasismia pukkaa.
VastaaPoistaKaippa se talous on tuo ongelma ja keskuspankit. Kaikki tahtovat varat ja päättää mihin tuo kohdennetaan. Harvempi vain on valmis tekemään töitä asioiden eteen, pelkällä puheella elä kuin paavi. Kuin myös kun saa tuon "maagisen" vallan saa myös sen vastuun, naisilta tätä ei odoteta. Nainen ottaisi vastuun valtiosta, toimii vain monarkioissa. Tai jos sattuu olemaan Tarja Halonen.
PoistaToisekseen fasismi lähti Italiasta, italialaisten sisäpoliittisten seurausten johdosta leviten yliopistojen kautta Eurooppaan. Amerikkalaisten 1920-luvun pörssiriomahdus ei auttanut tilannetta.
Nykytilanteessa jälkiteollisessa digitaalisessa yhteiskunnassa joka kuuluu euroon olettaisi että väki ymmärtäisi että jotkut ratkaisut ovat huonoja, vaan onko ihminen rationaalinen toimija?
"yhden maan ylivoimaisuuden mahdollistamasta yksinapaisuudesta uuteen tasapainottomaan tilaan, jota Stubb kutsuu interregnumiksi. Siinä uuden maailmanjärjestyksen tarve on tullut yhä huutavammaksi."
VastaaPoistaSiihen klassinen ratkaisu on (suurvaltojen) tasapainopolitiikka. Se edellyttää uitenkin etupiirien määrittelyä. Jotenkin ajatus konferenssista Trumpin, Putinin ja Xin kesken maailmankartan edessä ei oikein houkuttele.
"Stubb on laatinut jopa konkreettisen ehdotuksen YK:n muuttamiseksi ajan vaatimusten mukaiseksi. ..Tälle ehdotukselle 188 jäsenmaata 193:sta osoitti suosiotaan. Turvallisuusneuvoston nykyiset jäsenet eivät kuitenkaan taputtaneet, minkä voisi ajatella asettaneen heidät noloon asemaan...Stubbin usko siihen, että etelälle olisi nyt annettava sille kuuluva osa vallasta..."
VastaaPoistaValitettavasti en osaa nähdä Stubbin ajatuksia etelän merkityksestä muuna kuin arvopohjaisen surrealismin osoituksena: häijysti kysyen montako hyökkäyslpoista divisioonaa ja lentotukialusta globaalilla etelällä on ja mikä on se YHTEINEN intressi, joka saa sen marssimaan yhtenä rintamana? Ja mikä on globaalin etelän puhelinnumero...
Oletko nykypäivän taistolainen?
PoistaKovasti tulee nykymenosta mieleen Kekkosen ajat (mutatis mudantis), presidentti juoksee Washingtonissa (Moskovassa) yes (da) -miehenä ja myy jäänsärkijöitä.
Stubbin ehdotus varmasti ansaitsee vakavan tarkastelun ja kenties sitä voidaan joskus hyödyntää YK:n kehittämisessä.
VastaaPoistaEn voi kuitenkaan välttyä vertaamasta Stubbin ideoita ja nykyhetkeä Kansainliiton toimintaan 1930-luvulla. Tuolloin entiset voittajavaltiot hakivat Kansainliitolle tukea Neuvostoliitolta nousevia rauhanhäiritsijöitä vastaan. Siitä ei kuitenkaan ollut juuri apua häiritsijöiden hillinnässä. Ristiriidat NL:n ja demokratioiden välillä jatkuivat, ja demokratiat koittivat yhä luovia moninapaisessa maailmassa tehden yhteistyötä häirikköjen kanssa.
Lopulta Neuvostoliitto itse osoitti, ettei sitä todellisuudessa kiinnostanut pätkääkään entisten voittajavaltioiden maailmanjärjestys, ja sitten Neuvostoliitto erotettiin.
Kysymys kuuluukin, missä määrin nuo Stubbin kaavailemat uudet turvallisuusneuvoston jäsenet olisivat halukkaita oikeasti edistämään sellaisia YK:n peruskirjan sääntöjä kuten 1. artiklaa ("...aikaansaada kansainvälistä yhteistyötä...ihmisoikeuksien ja perusvapauksien kunnioittamista kehitettäessä ja edistettäessä") tai artikloja 39-42.
Tässä kannattaa huomata mm. se, että islamilaiset maat kannattavat Kairon julistusta eli ihmisoikeuksien alistamasta sharia-laille.
Kirjassaan Stubb kuvaa Trumpin yöllistä puhelinsoittoa, ensikosketusta, marraskuussa 2024 (s. 259). Sei ei ollut alku, vaan elimellinen jatko vuosia sitten alkaneesta yhteistyöstä.
VastaaPoistaTunnustan, että minua on hieman kiusannut se hetkessä elämisen moodi, jolla istuva presidentti näyttää edelleenkin toimivan, siis toisin sanoen historiattomuus.
Kun esisopimus jäänmurtajista viikko sitten Washingtonissa kättäpäälle sovittiin, istuivat presidentti Trumpin vastapäätä Suomen presidentti ja pääminsteri.
Yhtä jäin kaipaamaan: jos ei nyt kiitoksia, niin jonkinasteista, vaikka seitinohutta muistamista sille vuosikausien työlle, joka "meidän" puoleltamme on edeltänyt tätä yhteisymmärryspöytäkirjaa.
Ne meistä, jotka jotain vielä muistavat sanotaanpa vaikka viimeisten kymmenen vuoden ajalta, niin olemme kaiken aikaa olleet tietoisia tuosta pitkäjänteisestä työstä, joka edelsi paistatteluja Valoisen talon ovaalihuoeessa.
Mahdollisessti aikamme paras nykypäivänhistoriankirjoittaja, - sanomalehti on historiankirjoituksen ensimmäinen aste - , Lauri Nurmi nosti sen (IL, 9.10.2025) julki:
"Trump päätti tilata jäämurtajat Suomesta jo syksyllä 2019. - Yhdysvaltain presidentti Trump teki lokakuussa 2019 selväksi, että hän haluaa suomalaisia jäänmurtajia ja määräsi hallintonsa aloittamaan diilin valmistelut. Tappio presidentinvaaleissa hidasti kaupan toteutumista vuosilla."
Nykyilmatilasta lähes kokonaan deletoitu edellinen tasavallan presidentti vieraili silloin Valkoisessa talossa. Ks.: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9cb0081d-a71e-4fc9-be77-902c30328ea4
Niinistön ohella, ennen ja jälkeen asiaa ovat pitäneet vuosien saatossa esillä niin Mikko Hautala, kuin ex-elinkeinoministeri Rydman sekä leegio meri-, laivanrakennus-, pohjoinen ulottuvuus- ym. aiheiden parissa uurastaneita suomalaisia.
Saivatko he tuona "korkeana päivänä" presidentti Stubilta huomita, tunnustusta ja - kiitoksia?
Maaliskuun alku 2024 näyttää nykytiedon valossa melko olennaiselta hetkeltä: I-S 10.10.2025: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011549137.html
Voisi melkein sanoa, että harvoin niin harvat ovat kuorineet kiitokset niin monien asiaa edistäneiden edestä.