keskiviikko 15. lokakuuta 2025

Pyhä politiikka

 

Usko ja epäilys

 

Paavo Rintala, Valehtelijan muistelmat. Otava 1982, 490 s.

 

Paavo Rintala (1930-1999) oli kirjailija, jolle uskonnollinen tematiikka oli läheistä. Teologiaa hän olikin aloittanut opiskella, mutta siirtyi sitten Kekkosen kannattajien apparatsikiksi ja vapaaksi kirjailijaksi. Joka tapauksessa olen havaitsevinani hänen kirjoissaan aina tietyn uskonnollisen pohjan.

Sellainen kai kelpo kirjailijan täytyy sanan klassisessa mielessä ollakin. Ellei kirjallisuus suhtaudu maailmaan vakavasti, ei se ole lukemisen arvoista.

Joka tapauksessa Rintala sai melkoisen tabujen rikkojan ja lähes kirjallisen huligaanin maineen. Hänen teostaan ”Sissiluutnantti” luettiin lottien häpäisynä, ellei nyt suorastaan pornona, ja se sytytti pienen kirjasodankin.

Rintalan ja koko hänen sukupolvensa ongelma oli, että he useinkin kirjoittivat sodasta, vaikka eivät koskaan olleet rintamalla olleetkaan, kun olivat siihen liian nuoria.

Kuitenkin sota kosketti heitä vahvastikin, erityisesti Rintalan kaltaisia sotaorpoja. Rintalan kohdalla se johti pyrkimykseen ymmärtää entistä vihollista ja edistää Kekkosen ulkopolitiikkaa, jota hän piti rauhan takeena. Rintala oli myös kommunistivetoisen Rauhanpuolustajat ry:n puheenjohtaja vuosina 1969-1984.

Hänen eronsa tuosta toimesta liittyi ilmeisesti siihen uskon puutteeseen, tavallaan uskonnolliseen kriisiin, joka syntyi Kekkosen ulkopolitiikan ihanteellisen tulkinnan ja käytännön soveltamisen välille. Sitä kuvataan tässä kirjassa.

Rintalan Venäjä-harrastus näkyy läpikäyvänä juonteena hänen tuotannossaan. Hän tunsi venäläisiä klassikkoja ja viittasi alinomaa etenkin Tolstoihin. Venäjää hän ei näytä erityisemmin oppineen, mutta tunsi venäläisen ihmisen sitäkin läheisemmäksi itselleen.

Yritys nähdä maailma myyttien takaa tuotti muun muassa varsin kiinnostavan kirjasarjan Mummoni ja Mannerheim, jossa kuvattiin rinnakkain kahden saman ikäluokan ihmisen tarinaa omissa elämänpiireissään. Ilmeisesti Mannerheimia koskevat tiedot tulivat paljolta Jägerskiöldin laatimasta laajasta elämäkerrasta.

Rintalaa kiehtoi myös sodan todellisuus ja hän kirjoitti useampiakin dokumenttiromaaneja, joissa oli autenttisia sotamuistelmia. Hänen teoksensa Leningradin kohtalosinfonia (1968) oli itse asiassa ensimmäinen Leningradin piiritystä kuvaava realistinen dokumenttiromaani. Harrison Salisburyn teos tuli vasta hieman myöhemmin.

Sen pariin häntä oli johdatellut muuan KGB:n tulkki-päällystakki, mutta itse dokumentit olivat mitä ilmeisimmin aitoja. Teos herätti rintamamiehissä suuttumuksen myrskyn, kun Rintala siinä antoi ymmärtää heidän jossakin mielessä olevan myös vastuussa nälkäkatastrofista.

Joka tapauksessa Rintala sai teoksistaan pitkän rivin palkintoja ja hänestä kehkeytyi jonkinlainen Kekkosen linja n saarnamies, joka tosin oli aika hallitsematon ja helposti eksyi omille sentimentaalisille poluilleen.

”Valehtelijan muistelmat” oli ilmestyessäänsangen skandaalimainen kirja huolimatta siitä, että tänä päivänä luettuna se sisältää lähinnä pelkkiä latteuksia. Sen juoneen tosin kuuluu muuan itsemurha, joka haiskahtaa aika falskilta. Sen syyksi esitetään nuorison edustajan pettymys vanhemman sukupolven kyynisyyteen ja siihen, että maailman annettiin kehittyä yhä vaarallisemmaksi, vaikka samaan aikaan teeskenneltiin muuta.

Lyhyesti sanoen, Kekkonen ja hänen politiikkansa oli kirjan eräille henkilöille, etenkin kirjoittajan alter egolle aluksi suorastaan pyhä asia ja ystävyys Neuvostoliiton ja neuvostihmisen kanssa suuri humanistinen ihanne.

Kun Kekkonen pääsi valtaan, hän kuitenkin karisti ympäriltään vanhat ”družinnikkinsa” ja tilalle tulivat täysin kyyniset karrieristit, jotka keinottelivat tuolla politiikalla, joka oli ollut aiemmalle sukupolvelle aitoa evankeliumia.

Myös ETYK osoittautui lopulta suureksi huijaukseksi eivätkä reaalipoliitikot viitsineet lainkaan pitää kiinni kolmannen korin määräyksistä. Kukaan ei uskaltanut sanoa halaistua sanaa päätösasiakirjan rikkomisista ja sellaista kehdattiin pitää vain reaalipolitiikkana.

Kirjailijan alter ego oli saanut pettyä jo toisenkin kerran. Neuvostoliitto olikin häikäilemätön. Se oli miehittänyt Tšekkoslovakian ja osoittanut valmiutensa väkivaltapolitiikkaan muuallakin. Vanha polviuskoi, että YYA-kilven takana Suomi olisi suojassa, mutta pitikö tämäkään paikkaansa?

Vakavimmat asiat sanotaan kirjassa epäsuorasti ja pehmeästi sikäli kuin kyseessä on Neuvostoliitto, mutta sitäkin suoremmin ”suomettajista” -tätä sanaakin käytetään. Siinä se on kyyninen ja valheessa elävä joukko, joka ei asennettaan häpeä. Ero vanhaan ”lumiaurojen” sukupolveen on olennainen.

Nyt en enää muista, millainen tarkemmin ottaen oli kirjan vastaanotto. Eihän Rintalasta koskaan todellista epähenkilöä ja suurta neuvostovastaista tullut, mutta kyllä hänen lankeemuksensa oli suuri.

 Kannattaakin humomata, että hän kuuluu itse asiassa ensimmäiseen Neuvostoliiton kriitikkojen älymystöpolveen sitten taistolaisaallon. Jo hieman aiemmin oli hyökkäys Afganistaniin herättänyt kritiikkiä erityisesti SKDL:n piirissä.

Sieltä käsin kriittinen ajattelu ja erityisesti julkisen sanomisen rohkeus pikkuhiljaa levisi muuallekin. Toki olivat jo vanhastaan olemassa Kauko Kare, Tuure Junnila ja muutama muu, mutta heidät oli onnistuttu marginalisoimaan ja jopa demonisoimjaan ja kaikki kanssakäyminen heidän kanssaan oli leimaavaa.

6 kommenttia:

  1. Katsoin HS:n aikakoneesta, miten Rintalan Valehtelijan muistelmat otettiin vastaan. Arvostelu ilmestyi HS su 28.08.1982, siis tuoreeltaan, ja Pekka Tarkan kynästä, mutta alakerta-paikalla, otsikolla "Tiernapojat linjoilla". Teostiedoissa nimi esiintyy muodossa "Valehtelijan päiväkirja", mikä osoittanee pientä herpaantumista myös Tarkan suunnalla.
    Tarkka havannoi Rintalan tuttuja ulottuvuuksia: Pohjolan uskonnollinen maaperä ja sotaorpous leimaavat kohteena olevaa keski-ikäistyvää sukupolvea. "Tarpeen mukaan ihmiset ovat Faust, Hamlet tai Nummisuutarin Esko". Nämä, hyvää tarkoittavat tyypit sitten häilyvät uskonnon, kulttuurin ja politiikan triangelissa: "Oli Jeesus tai Kekkonen ihailla pitää niin ettei muuta huomaa". Kolmanneksi voisi lisätä vielä tapaus Leniin.
    Tavoittamattomat auktorieetit, joiden perässä hellittämättömän kaipuun vallassa kirmataan. Sitten ikuinen poru "Miksi minut hylkäsit"?
    Ei ihme, että Tarkka välihuokaa: "Merkillisiä nämä Oulun Tiernapojat". Ilmankos hän näkee Rintalan mytologiset rinnastukset ja hahmot hieman pinnallisina, ei tarinaan elimellisesti sisältyvinä kuvina. Ehkä - rintalan trilogiaan perehtyneille tutuksi käyneen - teologi Hessu Kumelan kuolinkohtaus tehoaa aidommin iktys-kuvineen.
    Rintalan puhdistautumis- ja kriittisen tarkastelun aika alkaa Tarkan havaintojen perusteella toukokuussa 1977. Voi miettiä, onko se kuinka varhain vai peräti myöhään, havahtujista ehkä kuitenkin ensimmäiseen aaltoon kuuluva?
    Arvostelusta käy vakuuttavsti julki, ettei se isosti Tarkkaa(kaan) lumoa. Eräs keskeinen tekijä on kieltämättä se tosiasia, jonka Pekka Tarkka toteaa jo arvostelunsa johdannossa:
    "1970-luvulla romaanisarjoja tuottaneile kirjailijoille on tullut kriittinen hetki: vaikeudet kasaantuvat, kun he etenevät kohti nykypäivää. Sulana liikkuva lähimenneisyys ei tunnu vielä pysähtyneen sellaisiksi muodosteiksi, joihin pitkäjänteisen kerronnan ote pystyisi". pystyisivät".
    Rintalan päähenkilöiden, pappien ja sotilaiden, tilalle Valehtelijan muistelimien päähenkiöksi on tullut diplomaatti. Uskonnon ja väkivallan tilalle neuvottelut ja julkilausumat. Rintala ei enää tavoita yhtä väkevää elämäntuntua kuin ennen.
    "Aika on asettanut hänelle uudella tapaa liikkuvia maaleja, joihin hänen raamatullinen jyrkkyytensä ja lempeytensä ei tunnu osuvan".
    Tässä vaiheessa alan muistaa, miten joskus vuosia sitten Velehtelijan muistelmia lukiessani alkoin jossain vaiheessa huokailla ja lukeminen meni jokseenkin työlääntyneeksi harppomiseksi.

    Pekka Tarkan arvostelu HS:n aikakoneessaa: Siobhán Toveri (o.s. Cruse

    VastaaPoista
  2. "Ellei kirjallisuus suhtaudu maailmaan vakavasti, ei se ole lukemisen arvoista."

    Eri mieltä: voiko nykyään maailmaan suhtautua muuten kuin huvittuneesti, ainoa vaihtoehto on syvä masennus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus kannattaa kirjat viskata nurkkaan ja pukea tanssikengät ylle. Inspiraatiota ollos hyvä:

      https://www.youtube.com/watch?v=i2klytNWk-A

      Poista
    2. Vaan mitä jos on tosikko ja ei-kinesteettinen sekä inhoaa tanssimusiikkia...

      Poista
    3. Jaa-a, sepäs onkin vallan probleema. Vaan konstit on monet, sano Mondo kun seivästä hyppäs, joten ehkä urheilu piristäisi sinuakin?

      Tai syvennyt lukemaan Venäjän poliittista historiaa, kieltä ja kirjallisuutta ja alat keskustelemaan blogistin kanssa aiheesta? Davai! Voimia syksyyn.

      Poista

Kirjoita nimellä.