Lupa mässätä
Se pian itsens turmelee,
ken vatsaansa vain palvelee
Näin meitä ylönsyöminen
ja ylöllinen juominen
saa petoin vertaiseksi
Se ruumiin voiman murtaapi
ja sieluraukan sortaapi
ijäti vaivaiseksi
Se turmeleepi tuntomme
ja sokaiseepi järkemme
Kuljetteleepi meitä
synkeitä synnin teitä
Tuo teksti voisi
olla minkä tahansa modernin elämäntapaoppaan sanomaa, jos tyyliä vähän
muutettaisiin. Vegaanien lahko esimerkiksi on tuomittu kärsimään loputtomasti
pelkästä heinän syönnistä, ilman ainoatakaan armon päivää kurjassa elämässään.
Ilmastonmuutoksen
ja toisten eläinlajien kärsimyksen aiheuttajille ei tietenkään ole eikä voi
olla anteeksiantoa eikä armahduksen päivää. Miksi olisi?
Ennen kuitenkin
oli toisin. Ylensyöminen eli mässäys on toki myös ennen ollut yksi seitsemästä
kuolemansynnistä ja siis verrattavissa ylpeyteen, kateuteen, vihaan,
laiskuuteen ahneuteen ja himoon.
Kuten vanhan virsikirjan
teksti osoittaa, sekin toi päälleen rangaistuksen jo tässä elämässä ja myöhemmin
oli tiettävästi luvassa vain löylyä lisää. Mässäys, kuten muukin synti oli kurjan
ihmisen holtittomuutta, joka vietteli hänet tekemään sellaista, joka ennen
pitkää kostautui. Ihminen muuttui raunioksi antautuessaan halujensa
kuljeteltavaksi.
Danten helvetissä
tuulet riepottelivat loputtomasti himojensa orjia, jotka nyt saivat nautinnon
sijasta kokea vain kärsimystä.
Raja mässäyksen
ja hyväksyttävän nautinnon välillä on kiinnostava kysymys. Voiko jälkimmäistä oikeastaan
edes olla olemassa? Bertrand Russell piti vielä ennen sotia tarpeellisena
puolustaa pöydän nautintoja sillä, että vasta ruuan herkullisuus aiheutti
riittävää syljen ja siis pepsiinientsyymin eritystä, jota tarvittiin ruuan
kunnolliseen sulamiseen. Nautinto oli siis hyvä ja tarpeellinen asia sinänsä.
Tämä ei ole
ollut itsestäänselvyys meilläkään. Muistan vielä, miten suuren närkästyksen ja
jopa pöyristymisen aiheutti joissakin se, ettei ksylitoli eli koivusokeri
ollutkaan vaarallista hampaille, vaan päinvastoin hyödyllistä, vaikka olikin
makeaa ja siis nautittavaa.
Eipä se sitä
paitsi kemiallisesti ollut edes sokeria, vaan -kauhistus- alkoholia. Muistan,
että yleisönosastossa ilmaistiin syvä paheksuminen asian johdosta. Luulen että
paheksujat odottivat koston seuraavan viimeistään tulevassa elämässä.
Pidättäytyminen
nautinnosta on ollut hurskaiden ihmisten tavoitteena kautta kristillisen ajan.
Koska meidän, syntisten ihmisten oli aina muistaminen Kristuksen kärsimystä, joka
oli meidän syntiemme seurausta, emme saaneet ainakaan perjantaisin mässätä
liharuualla
Vastaavasti
nykyään ajatellaan, että rietas ahneutemme on vetänyt päällemme ilmastonmuutoksen
ja panee ihmiskunnan ennen pitkää käristymään tulisessa pätsissä.
Ennen
ristiinnaulitsemisen ja sen jälkeisen ylösnousemuksen muistojuhlaa meidän piti entisen
näkemyksen mukaan paastota viikkotolkulla.
Mutta sitten pääsiäisenä
sai ja piti mässätä sitäkin reilummin, koska se tapahtui ylösnousemuksen ja
syntiemme lunastamisen aiheuttaman riemun kunniaksi. Mitäpä hyötyä syntien
lunastamisesta olisi oikeastaan edes ollut, ellei niitä sitten tehtäisi?
Uskon, että
joulumässäyksessä on sama perusidea. Syksyllä toki oli jo vietetty kekriä ja
tehty syysteurastukset, syntiä kaikki tyynni, mutta vasta jouluna sai viimein
syödä ja juoda rajattomasti ilman syntiä.
Eihän Jeesuksen syntymän johdosta iloitseminen
voinut mitenkään olla tuomittavaa ja niinpä jokainen, jolla oli mahdollisuus,
valmistautui juhlimaan sitä ylellisesti. Sitä varten säästettiin koko syksy
parhaita herkkuja.
Ainakin
etelämpänä Euroopassa joulu kantoi sitä paitsi saturnalia-juhlan perinnettä,
jolloin kaikki käännettiin päälaelleen: orjat esiintyivät herroina ja herrat
orjina, se muistutti idealtaan karnevaalia sellaisena kuin se kristillisellä
ajalla muodostui. Synti olikin hyvettä.
Joulun mässäys
oli todellakin poikkeuksellinen tapahtuma. Silloin oli lupa nauttia niin paljon
kuin kykeni. Ruoka oli koko ajan pöydässä ja yölläkin syötiin. Kaiken kruunasi
rasvainen sika, joka oli kypsytetty syntisen herkulliseksi (ks. Vihavainen:
Haun ystävämme sika tulokset ).
Kallista
riisiäkin pantiin puuroon, vaikka paljon edullisempaa kotimaista viljaa olisi
ollut käytettävissä. Teuvo Pakkalalla on liikuttava tarina tytöstä, joka uskoi
aiheuttaneensa perheelleen kauhean onnettomuuden sillä, että söi ja syntisesti himoitsi
kallista riisipuuroa.
Mutta silloin ei
tainnut ollakaan joulu. Jouluna kristityt saavat perinnäisen käsityksen mukaan
mässätä minkä voivat ja juuri siksi joulu oli aivan erityinen juhla, joka
täysin poikkesi arjesta.
Me, jotka nautiskelemme
ruuasta jopa joka päivä, olemme jo kadottaneet ymmärryksen siitä, mikä merkitys
oli joulupöydän ylenpalttisuudella.
Asian toinen
puoli on, että monelle ei jouluna ole yhtään sen sallitumpaa nauttia ruuasta ja
juomasta kuin kaikkina muinakin päivinä. Kukapa ei olisi ainakin kuullut synkkäkatseisesta
vegaanista, joka vaatii myös joulupöytään heiniään ja kieltäytyy herkuista.
Hänen
tragediansa on siinä, ettei hänelle ole olemassa Vapahtajan syntymää ja
armahdusta edes yhtenä päivänä vuodessa. Sama katkera tunne siitä, että kinkku,
riisipuuro ja maito ovat syöksemässä maapallon turmioon, synkentää häntä elämänsä
loppuun saakka.
Vasta
tuonilmaisiin siirtyminen merkitse hänelle vapahdusta ja lunastusta: taas
väheni Gaian harteilla oleva taakka yhdellä. Iloitkaamme hänen kanssaan!
Mainio teksti. Loppuhuipennus varsinkin.
VastaaPoistaSavustettu meriahven, suolasilliä, pieni pala kinkkua, lanttu -ja porkkanalaatikkoa, sienisalaattia, keitettyä perunaa ja punaviiniä.
VastaaPoistaKaikki loppuu aikanaan, viimeistään uutena vuotena.
VastaaPoista"Vastaavasti nykyään ajatellaan, että rietas ahneutemme on vetänyt päällemme ilmastonmuutoksen ja panee ihmiskunnan ennen pitkää käristymään tulisessa pätsissä.
Ennen ristiinnaulitsemisen ja sen jälkeisen ylösnousemuksen muistojuhlaa meidän piti entisen näkemyksen mukaan paastota viikkotolkulla."
Mitäpä tuohon nyt sanoisi, jälleen kerran yksi Perisyntikertomus, jotka lienevät vähintään yhtä vanhoja kuin kirjoitettu perimätieto ylipäätäänkin. Tällä en tietenkään halua mitenkään vähätellä ympäristöongelmia enkä niiden vakavuutta, mutta missä ongelma, siellä on usein ennenkin jos jonkinlaista lahkoutumista ollut havaittavissa. Asia erikseen sitten, ovatko ne kovinkaan kummoiseen positiiviseen kontribuutioon johtaneet, mene ja tiedä.
"Vasta tuonilmaisiin siirtyminen merkitse hänelle vapahdusta ja lunastusta: taas väheni Gaian harteilla oleva taakka yhdellä. Iloitkaamme hänen kanssaan!"
Tuohon se varauma, että näin vain sikäli mikäli kyseinen vainaa on joku ylensyönyt ensimmäismaailmalainen, ns. Kolmannen maailman väestönkasvu, olipa kuinka täristävää tahansa, on tässä(kin) kohtaa Tabutabutabu...
-J.Edgar-
En malta olla laittamatta tähän Martti "huuhaa" Innasen joulukeromusta: Olka Lehikoisen Joulu. Siinä on niin kaunis loppukin.
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=ubETBfYVEKo
Kalle P
"monelle ei jouluna ole yhtään sen sallitumpaa nauttia ruuasta ja juomasta kuin kaikkina muinakin päivinä. Kukapa ei olisi ainakin kuullut synkkäkatseisesta vegaanista, joka vaatii myös joulupöytään heiniään ja kieltäytyy herkuista."
VastaaPoistaNoh, jääpähän meille muille herkkuja sitäkin enemmän. Hullut kun eivät parane sen paremmin järkeä puhumalla kuin lyömälläkään. Niille, jotka vetoavat, että eläin on tunteva olento tapaan sanoa, että niin olen minäkin ja asetan omat (maku-)tuntemukseni niiden edelle. Jolle se ei kelpaa, poistan tuttavapiiristäni.