Tuhat vuotta,
eikä suotta
Paavo Hohti, Bysantti.
Tuhat draaman vuotta. WSOY 2021, 621 s.
Paavo Hohdin
toimittamasta Mikael Pselloksen historiasta on tullut kirjoitettuakin (Vihavainen: Haun
psellos tulokset ). Kirja on aivan uskomattoman kiinnostava ja niinpä otin
lukeakseni myös Hohdin Bysantti-kirjan.
Bysanttilaisuushan
on Euroopassa saanut jo muutaman sadan vuoden ajan symbolisoida pystyyn
kuollutta ja hedelmätöntä rappiota ja loputonta juonittelua. Koulukurssissa se
sivuutetaan melko vähällä, kuten niin monet muutkin asiat ja käsitykset sen
merkityksestä tuppaavat olemaan aika yksitotisia, ikään kuin tuo valtakunta
tosiaan olisi onnistuttu kehityksessään pysäyttämään.
”Tuhat draaman
vuotta” kertoo siitä, miten Itä-Rooma poiki aikoinaan Bysantin ja se kehittyi
imperiumista valtioksi muiden joukossa, vaikka se aina säilytti ja halusi
säilyttää Rooman imperiumin sädekehän.
Suomalaiset
tuntevat Bysanttia varmaan parhaiten Mika Waltarin teoksista ja sen lisäksi erilaisista
”kolmatta Roomaa” koskevista venäläisistä spekulaatioista, jotka eivät
asiallisesti koskaan tuottaneet aitoa Bysantin perinnön jatkoa. Vaikutteita
sieltä toki saatiin, uskonnon lisäksi vaikkapa kaksipäinen kotka, joka on
peräisin 1300-luvulta, valtakunnan loppuvaiheesta.
Bysantti, josta
on syytä puhua vasta 600-luvulla, kun se alkoi suuntautua entistä enemmän itään
ja latinan taitokin siellä hupeni, oli todellakin omalaatuinen kokonaisuus. Sen
historiassa vaihtelivat kukoistuksen ja rappion kaudet, taloudellinen
hyvinvointi ja kurjuus, sotilaalliset voitot ja tappiot.
Antiikin perintö
sentään säilyi, vaikka uskonnollisesti keskityttiin intohimoisiin kiistoihin,
jotka koskivat pyhän hengen tulemista ja olemusta (homoousion vs. homoiusion),
ehtoollisleivän happamattomuutta ja muuta vastaavaa. Ikonoklastit eli
kuvainraastajat ja ikonofiilit olivat vuoroin vallassa ja idän kirkkojen
yhteisyys oli yhtä vaikea saavuttaa kuin idän ja lännen kirkkojen yhdistyminen.
Itse asiassa
kumpikaan ei toteutunut. Kuuluisa filioque (-ja pojasta) kiista kuuluu
nykyään olevan jollakin tapaa soviteltu, mutta uskontunnustukset ovat yhä ortodokseilla
ja katolisilla erilaiset, eikä kirkkojen yhtyminen ole näköpiirissä, vaikka
siitä on aikoinaan jo monet kerrat sovittu. Asia on ollut ja on poliittisesti liian
vaikea.
Bysantilla oli yleensä
omistuksia myös lännessä, kuten Sisilia ja Ravenna. Paavin kanssa jouduttiin
joskus myös aseelliseen taisteluun, mutta toisinaan oltiin samalla puolella ja
sama koski Mustanmeren ja Aegean meren tärkeimpiä läntisiä voimatekijöitä,
Venetsiaa ja Genovaa.
Idän ja lännen
kirkkojen ero vuonna 1054, johon kuului molemminpuolinen kirkonkirous, ei ollut
se todellinen tapahtuma, joka syvensi skisman todelliseksi vihaksi. Se tapahtui
neljännen ristiretken aikana, jolloin latinalaiset jakoivat Bysantin maat
keskenään ja pakottivat ne omaksumaan oman kirkkonsa opit ja yliherruuden. Tämä
kausi kesti kuusi vuosikymmentä.
Muuten, kuten
saamme lukea, Bysantti ja sen kirkko eivät hyväksyneet pyhiä sotia, jollaisia
ristiretket olivat ja suhteet ei-kristillisiin kansoihin luotiin siellä asiapohjalta.
Toki kristinusko levisi slaavien keskuuteen juuri Bysantista, vaikka
varsinaista lähetyskiihkoa ei ollutkaan.
Rusien ja
Bysantin suhteet ovat yksi juonne valtakunnan historiassa ja varjagien
(varangien) henkivartiokaarti oli nimenomaan skandinaavinen. Viinkingithän
retkeilivät kauemmaskin Välimeren alueelle ja muualle Eurooppaan.
Bysantin
yhteiskunta oli ajan oloissa yllättävän ”tasa-arvoinen”, eikä ylimystö
saavuttanut samanlaista asemaa kuin lännessä. Keisariksikin saattoi nousta
yhteiskunnan alakerroksista ja naisetkin toimivat hallitsijoina useaan
otteeseen.
Hovijuonittelu
oli joka tapauksessa Bysantin todellinen erikoisuus ainakin joissakin
suhteissa. Mahdollisia keisarivallan tavoittelijoita eliminoitiin yhä uudelleen
sokaisemalla tai kuohitsemalla heidät. Jopa vanhemmat saattoivat antaa kuohita
lapsensa.
Eunukkien asema
saattoi kyllä olla varsin korkeakin ja heitä oli hyvin usein hovin
varsinaisilla mahtipaikoilla ja jopa patriarkkoina. Vastaavaahan oli myös
muiden kansojen keskuudessa, esimerkiksi turkkilaisten, jotka saapuivat
Anatoliaan vasta toisella vuosituhannella.
Kullakin
hallitsijalla oli omat ansionsa ja syntinsä ja ulkopolitiikassa oli yhä
uudelleen liittouduttava milloin pohjoisesta, milloin lännestä ja milloin
idästä uhkaavaa vaaraa vastaan. Ulkopolitiikassa ei nirsoiltu liittolaisen
tunnustaman uskonnon suhteen ja tarvittaessa yhteistyötä tehtiin niin pakanoiden
kuin muhamettilaisten kanssa ja tietenkin myös katolisten.
Myöskään suhde
paaviin ei ollut yksinomaan aina kielteinen, vaikka paavin ylivaltapyrkimyksiä
ei tunnustettu muutoin kuin pahimman ahdingon aikana ja silloin aina
tilapäisesti.
Bysantti katsoi
aina olevansa Rooman valtakunta ja sen keisarin titteli houkutteli niin
kristittyjä kuin muitakin valtiaita. Moskovan suuriruhtinaan omaksuma
tsar-titteli ei itse asiassa ollut kovinkaan poikkeuksellinen. Myös esimerkiksi
Bulgarian ja Trapezuntin hallitsijat käyttivät samaa arvonimeä.
Kuten Jaakko Lehtovirta
väitöskirjassaan on osoittanut, munkki Filofein kirjeessään Iivana III:lle
esittämä idea Moskovasta kolmantena Roomana ei johtanut vaatimuksiin Moskova-johtoisesta
universaalimonarkiasta, mihin suuriruhtinaskunnan resurssit tietenkään eivät
olisi riittäneet.
Kun Pietari
Suuri otti vuonna 1721 käyttöön keisarin (imperator) -tittelin, ei Rooman
perillisenä itseään pitänyt Saksan keisari sitä aluksi hyväksynyt. Venäjällä
oli kuitenkin tässä vaiheessa hallussaan myös perinteisiä eurooppalaisia
alueita, kuten Vanha Suomi ja Baltia ja sitä sopi pitää rakenteeltaan imperiumina.
Venäjän keisarin
titteli tuli ennen pitkää hyväksytyksi ja sitähän on perusteltu nimenomaan
Bysantin perinnöllä. Kuten tunnettua, Katariina II suunnitteli myös
Konstantinopolin valloittamista ja pääkaupungin siirtämistä Pietarista sinne.
H.G. Porthan kohdisti toivonsa tähän asiaan.
Siitähän ei
sitten mitään tullut, enempää kuin Aleksanteri II:n yrityksestä, joka vei
Suomen kaartinkin aivan Konstantinopolin porteille. Vielä ensimmäisessä
maailmansodassa Konstantinopoli oli Venäjän tavoitteena ja eräät venäläiset
obskurantit spekuloivat yhä sen perustavalla ”hengellisellä” merkityksellä
Venäjälle.
Ehkäpä Žirinovski
jo jää viimeiseksi tässä oudossa seurassa?
Onko analyysiä siitä, miksi Bysantti kärsi sotilaallisen ja henkisen tappion muhamettilaisille arabeille ja turkkilaisille?
VastaaPoistaPeruskoulun oppimäärä tykkää korostaa sitä, kuinka edistyneet muhamettilaiset kukistivat jähmettyneet Rooman valtakunnan rippeet. Kovin vähän kiinnitetään huomiota siihen, että tuo edistys oli suurelta osin ryöstetty kreikkalaisilta, roomalaisilta, persialaisilta ja intialaisilta. Mutta sodankäynnissä niin aseellisella kuin henkiselläkin tasolla muhamettilaiset epäilemättä olivat suvereeneja edelläkävijöitä. Ovatpa samat ylväät perinteet osin voimissaan tänäkin päivänä ja kannustavat veritekoihin vaikka hirveällä hinnallakin.
Turkkilaisilla oli vastassaan jo heikentynyt pikkuvaltio.
PoistaArabien osalta voi lisätä, että Bysantti ja Sassanidien Persia olivat väsyttäneet toisensa pitkäaikaisilla keskinäisillä sodilla. Lisäksi 600-700-luvuilla arabit olivat uuden uskonsa voimansa tunnossa.
PoistaBelgian Bryssantissa meno on jo niin dramaattista, mahtaako vielä pitkälle potkia. Sananvapaus ja rule of law pitivät olla eurooppalaisia arvoja, kovin ovat ne unohtuneet Ursulalta ja Korkeimmalta Kajalta.
VastaaPoistaOpeteltava nauttimaan elämästä geopoliittisessa museossa.
VV-F
"Kirjavia vaiheita"
VastaaPoistaKuten tunnettua George W. Bush nuorempi lausui, että hän katsoi Putinia silmiin ja totesi, että mainittu on kiva kaveri. (Eihän julkisesti voi muutakaan lausua.) Mutta tässä ihan taannoin usassa julkaistiin Putin ja Bushin keskustelut viosilta 2001-2008. Siinä Putin sanoi/varoitti Bushia, että jos Ukraina pääsee NATOon, niin USAn ja Venäjän suhteet menevät rikki.
Mutta suhteet menivät rikki jo Nikita Hrushshevin aikana, kun Kuubaan vietiin ydinaseita pelottamaan USAta ynnä muita. Se oli siin latilalaisten maiden kommunismisoimista. Nikita Hrushshev oli se sama herra, joka Yhdistyneiden kansakuntien kokouksessa hakkasi kengällään pöytää ja vaati kuulijoita, kokouksen jäseniä, hyväksymään hänen puheita.
Suhteet menivät rikki myös silloin, kun eräs amerikkalainen, joka sai koulutuksen Moskovassa, murhasi USAn presidentin.
Putinin/Ryssänmaan hyökkäykset saivat koulutuksen sotafilosofiaan jo bysanttilaiselta herralta nimeltään Iivana IV eli Iivana Julma: "Moskova on kolmas Rooma" eli koko maailma on saatava tottelevaiseksi.
Ei ole mikään ihme, että Putin on jo virallisesti Venäjän presidenttinä vuoteen 2036 asti.
"Moskova on kolmas Rooma" eli koko maailma on saatava tottelevaiseksi.”
PoistaMahtavaa analyysiä maailmanpolitiiakasta; missä olet opiskellut / itse ajatellut ja pohtinut? Osaatko itse lisätä ja täydentää tätä dogmiasi?
Yritäpä!
PoistaMuistutan Anonyymi 27. joulukuuta 2025 klo 14.43:lle vain yhden asian, koska hän ei lue kirjallisuutta. "Pääoman" luoja Karl Marx kirjoitti, että vuosina 1843-1844 venäläiset aristokraatit Pariisissa rakastuivat häneen niin kovasti, että kantoivat Marxia käsillään nämä kaksi vuotta. Friedrich Engels puolestaan kirjoitti, että venäläiset ovat töykeitä ja röyhkeitä. Tämä töykeys sai aikaan sen, että yhteistyössä Marxin kanssa tehty Kommunistisen puolueen manifesti julkaistiin vuonna 1848: maailma kuuluu prroletaareille, joiden pitää suorittaa proletaarinen maailmanvallankumous maailmansotien kautta. Voi väittää sataprosenttisesti, että tämän projektin takana oli Moskova, koska Iivana IV eli Iivana Julma synnytti credon "Moskova on kolmas Rooma".
Kas kun toinen maailmansota teki Moskovasta superrikkaan eli omistamaan pääomaa: Puolaa, Tshekkoslovakiaa, Romaniaa, jne., Venäjän federaation kansoista puhumattakaan.
"Bysanttilaisuushan on Euroopassa saanut jo muutaman sadan vuoden ajan symbolisoida pystyyn kuollutta ja hedelmätöntä rappiota ja loputonta juonittelua. "
VastaaPoistaEpäoikeudenmukainen arvio: itse ajattelisin, että kyse oli tuhatvuotisesta valtakunnasta, joka vaikeissa oloissa käytettävissään olevilla keinoilla säilytti Rooman valtakunnan ja sen perinnön yli keskiajan.
No, sehän nyt oli esim. Gibbonit näkemys. Ehkä hänelläkin oli perusteita.
PoistaGibbonin
VastaaPoista"homoousion vs. homoiusion"
VastaaPoistaEivätkö nuo käsitteet liittynyt kristologiakiistoihin: oliko Kristus samaa vai samankaltaista olemusta Isän kanssa. Pyhän Hengen kiista - joka lopulta johti/ilmensi idän ja lännen kirkon eroon - liittyy siihen, lähteekö hän vain Isästä vai myös Pojasta (filique) sekä oliko lännen kirkko omavaltaisesti lisännyt tuon sanan ekumeenisen kirkolliskokouksen hyväksymään uskontunnustukseen. Uskonkiistoja Bysantissa todella riitti.
Juuripa niin.
Poista