Johtajat: Lenin ja Stalin
Lapsi isälleen noin vuonna 1950:
Isä, kuka oikein on Stalin?
Isä: No hyvänen aika, hänhän on
meidän päällikkömme (vožd)!
Lapsi: Ja minä kun luulin, että päälliköitä
on vain villiheimoilla…
Vožd,
päällikkö, johtaja oli sekä Leninin että Stalinin epävirallinen, mutta sitäkin
suositumpi titteli. Sitä voi hyvin verrata Hitlerin titteliin Führer
ja Mussolinin titteliin duce (lat.
dux = opas), kaikki kolme
tarkoittavat opastajaa, tiennäyttäjää, siis johtajaa. Vožd on aika
lähellä verbiä vozit, kuljettaa,
mutta ajaja, kuljettaja on arkikielessä hieman eri muodossa: voditel. Vožd myös tuo mieleen sanan ohjakset, vožži,
joten voisi ajatella voždin olevan se henkilö, joka kiskoo
Venäjän ohjaksista kuin vaskiratsastajan Pietari Suuri taikka sitten
läväyttelee vetojuhtaa lautasille ohjasperillä. Joka tapauksessa on selvää,
että vožd hallitsee ja ohjaa, upravljajet, mutta kokonaista kansaa tai vähintäänkin nyt heimoa,
eikä vain pioneerijoukkoa, kuten tekee ohjaajatäti, vožataja.
Führer-sanalla
on myös täsmällinen ja aivan arkinen merkitys, joka tarkoittaa kuljettajaa ja
sen, joka aikoo Saksassa ajaa autoa, täytyy hankkia todistus siitä, että hän on
pätevä Führer eli kuski, tarvitaan siis ajokortti eli Führerschein.
Hitlerin titteli käännetään suomeksi yleensä sanalla johtaja, jota se ei
oikeastaan ole samassa mielessä kuin direktor
taikka venäjän natšalnik. Führer johdattaa,
osoittaa tien niille, joiden tulee häntä seurata: Führer befiel –wir folgen dir! laulettiin
aikoinaan laulussa.
Saksalaiset pitäkööt
kuskinsa. Sanoina vožd ja myös duce ovat hieman juhlallisempia. Kansakunnan ohjaajan tittelinä
jokainen niistä tietenkin saa aivan erityisen kaiun, vaikka arkinen
perusmerkitys jääkin näkyviin. Sellaisen tittelin haltijaksi voi jo
periaatteessa tulla vain vuosisataisnero, jolla on enemmän kuin tavallisen
ihmisen hengenvoimat.
Tietenkin jo
ylevä tehtävä kansakunnan johtajana antaa yksilölle uudenlaista ulottuvuutta.
Tunnemme hyvin tämän ilmiön myös Suomessa, jossa presidenttien ja sitä ennen
keisarien kuvat ovat aina koristaneet virastojen ja koulujen seiniä. Tiettyä
henkilöpalvontaa kehittyi Mannerheimin ympärille nimikkokatujen,
pienoispatsaiden ja vastaavien symbolien muodossa. Mutta myös muut valtionpäämiehet
ainakin Kekkoseen saakka saivat johtajanpalvonnasta osansa. Presidentin vallan
murennuttua palvontakin on hiipunut.
Ei siis ole
lainkaan yllättävää, että johtajien ympärille myös Venäjällä, erityisesti
Neuvostoliitossa, kehittyi johtajakultti. Erikoista kuitenkin on, että tämä
kultti kehittyi todelliseksi kvasiuskonnolliseksi henkilönpalvonnaksi juuri
nimenomaan sosialistiseksi itseään kutsuvassa valtiossa, jossa yksilön
historiallinen merkitys jo marxilaisuuden perusolettamusten mukaan oli
toissijainen ja kaiken kunnian ajateltiin kuuluvan työtätekeville massoille ja
historian liikevoimille, jotka olivat persoonattomia ja mitä suurimmassa määrin
yliyksilöllisiä.
Neuvostoliittolaisessa
henkilökultissa on nähty piirteitä ortodoksisesta perinteestä ja syystä kyllä.
Toisaalta aivan ilmeisesti Neuvostoliiton johtajat kuuluivat historiallisesti
siihen suurmiesten joukkoon, jota 1700-luvulta lähtien alettiin palvoa
ihmiskunnan neroina, järjen sankareina, jotka olivat Jumalan sijaan astuneita
hengen jättiläisiä. He olivat yli-inhimillisiä neroja, jotka kykenivät
osoittamaan tien kansakunnalle ja Neuvostoliiton johtajien tapauksessa jopa
koko ihmiskunnalle.
Pohdiskella voi,
missä määrin Leninin ja Stalinin ajateltiin olevan sanan varsinaisessa
merkityksessä yli-ihmisiä. Selvää ilman muuta oli, etteivät he olleet
tavallisia ihmisiä, noita poroporvareita, joita Venäjän intelligentsija oli
aina vihannut ja pilkannut. Aivan ilmeisesti he olivat uusia ihmisiä, joita Nikolai Tšernyševski
oli epookkia luovassa romaanissaan kuvannut, mutta heidän merkityksensä ei
rajoittunut tietenkään heidän yksilölliseen hahmoonsa, vaan ulottui koko
maailman historiaan ja kaikkien tulevien sukupolvien elämään. Samalla se antoi
uuden merkityksen myös menneisyydelle ja sen hahmoille. Oliko kukaan, koskaan
tehnyt mitään vastaavaa?
Vožd,
opastaja tai oikeastaan ajaja, ohjaaja oli arvonimenä epävirallinen kuten myös
ne muut vastaavat kunnianimet, joita eri kansat Neuvostoliiton esimerkkiä seuraten
alkoivat antaa historiallisille johtajilleen: Führer, duce, caudillo,
suuri perämies (Puhemies Mao, sydäntemme punainen aurinko -毛主席是我们心中的红太阳, Máo Zhǔxí Shì Wǒmen
Xīnzhōng De Hóng Tàiyáng). ja niin edelleen.
Jo Napoleonin
keisarius oli uudentyyppistä yli-ihmisen johtajuutta, mutta se otti vielä
esikuvansa tuolloin muodikkaasta antiikista. Nerokkaiden tai ainakin
sellaisiksi oletettujen caesar-hahmojen
vuosisata alkoi toden teolla vasta Leninin kultista ja saavutti lakipisteensä
Stalinin jumaloinnissa. Mao Tsetungin (Mao Zhedong), Kim il Sungin ja muiden
vastaavien suuruuksien kultit kuuluvat samaan ilmiöön, ne alkoivat myöhemmin,
mutta kestivät kauemmin.
Johtaja, vožd,
nyt siis oli sekä kansakunnan että koko ihmiskunnan sankari ja kuului samalla
sellaiseen kategoriaan, johon tavallisella kansalaisella ei ollut pääsyä.
Osansa sankarin suuruudesta tavallinen kadunmies saattoi saada vain ja
ainoastaan seuraamalla johtajan viitoittamaa tietä ja tarvittaessa uhrautumalla
sen hyväksi, mikä olikin hänen korkein kutsumuksensa. Hänellä ei tietenkään
ollut mitään mahdollisuutta mennä arvostelemaan vuosisataisneron ajatuksia tai
niitä tulkitsemaan omasta rajoitetusta näkökulmastaan. Tämä oli
diktatuurivaltion logiikka aivan riippumatta siitä, että samaan aikaan
selitettiin historian olevan lainmukaista kehitystä, jonka liikevoimina olivat
ihmisjoukot ja persoonattomat voimat.
Käytännössä jonkun täytyi tulkita noita voimia
ja niiden edustaman välttämättömyyden vaatimuksia ja juuri se tehtävä oli
johtajalla. Häntä kunnioitettiin ja rakastettiin suksi, että hän suoritti
tehtävänsä oikealla, ilmeisesti jopa ainoalla oikealla tavalla ja tuotti sen
mukaisesti myös mahdollisuuksien rajoissa kaikenlaista aineellista ja
moraalista hyvää omalle kansalleen ja koko ihmiskunnalle.
Johtajan kultti
jokaisessa maassa oli tietenkin tarkoin suunniteltu ja säädelty projekti, jonka
puitteissa toki tapahtui myös paljon spontaanista palvontaa. On ilmeistä, että
kukoistusaikanaan henkilönpalvonta on aina aidosti temmannut mukaansa suuren
määrän ihmisiä, jotka ovat riemuinneet saadessaan jättää oman
valinnanvapautensa erehtymättömän neron harteille ja alistua tämän viisaaseen
johtoon. Tätä ilmiötähän ovat sosiologit ja sosiaalipsykologit kuvanneet David
Riesmanista Theodor Adornoon ja Erich Frommiin. ”Pako vapaudesta” on nähty
epäkypsän persoonallisuuden reaktiona henkisesti vaikeaan tilanteeseen, jossa
”yksinäinen joukko” on valmis lähtemään houkuttavimman johtajan perään,
alistuakseen hänen alaisekseen ja määräiltäväkseen.
Saattaa
kuitenkin olla vaikeaa johtaa tuota alistumisen kaipuuta pelkästään
yksilöpsykologiasta. Voi todeta, että samantyyppiset kehityskulut ovat
tapahtuneet niinkin erilaisissa yhteiskunnissa kuin venäläisessä,
kiinalaisessa, korealaisessa, saksalaisessa ja italialaisessa. Varmaankin poliittisen
tradition kasvuympäristö voi olla merkittävä selittävä tekijä, kun pohditaan
sitä, miksi henkilökultti kasvoi ja menestyi tietyssä maassa, mutta ei
toisessa.
Välttämätön ehto
aidolle henkilökultille, jolla ei enää tarkoiteta Kekkoselle tai Mannerheimille
osoitettua ylenmääräistä kunnioitusta, vaan ihmisjumalan palvontaa, on joka
tapauksessa aina ollut ehdoton poliittinen diktatuuri. Sen vallitessa
johtajasta todella tulee kaikkivaltias ja hänestä luodaan virallinen kuva, jonka
arvosteleminen on rikollista ja josta ehdottomasti rangaistaan kuten
pyhäinhäväistyksestä uskonnollisessa valtiossa.
Kiinnostavaa
johtajan virallisessa kuvassa ei ole se, millainen tuo henkilö itse asiassa
oli, vaan se, millaisena kaikkivaltias propagandakoneisto hänet esitti.
Keskeistä aineistoa johtajien palvonnassa ovat viralliset elämäkerrat.
Palvonnan käytännön tarpeisiin kehitettiin myös erilaisia rituaaleja ja
rakennettiin muistomerkkejä, joiden skaala ulottui tavallisista patsaista ja
erilaisista nimikkopaikoista ja –laitoksista aina ruumiiden balsamointiin ja näytteillepanoon.
Jokainen
yksityiskohta maailmanhistoriallisen sankarin elämässä sai erityisen hohteen,
kuten pyhimyselämäkerroissa oli tapana. Sankarin lapsuus ja nuoruus olivat
esimerkkinä lapsille ja nuorille, hänen luonteenpiirteensä ja työtyylinsä
elähdyttivät aikuisia. Hyville sankari oli hyvä, pahoille kauhistava. Auringon
tavoin hän säteili auktoriteettia ja voiman täyteyttä.
Vladimir Iljitš
Uljanov, joka elämänsä varrella käytti monia salanimiä kunnes Lenin –N.Lenin ja
lopulta V.I.Lenin vakiintuivat hänen tavaramerkikseen. Työväenliikkeen
johtajaksi hän ei olut lainkaan ilmeinen kandidaatti. Vladimir Iljitš
oli aatelisperheestä eikä eläessään oikeastaan koskaan tehnyt niin sanottua
rehellistä työtä saati ruumiillista työtä, joka tuohon aikaan oli monien
mielestä ainoaa oikeaa ja varsinaista työtä, kuten voimme esimerkiksi Leo
Tolstoin kirjoista havaita.
Lenin ei myöskään ollut karismaattinen
esiintyjä. Kuten tarkkailijat vuonna 1917 totesivat, hän puhui heikolla,
raakkuvalla kurkkuäänellä ja äänsi hieman kummallisesti sanojen loppuja
korostaen, mikä saattoi johtua hänen pitkäaikaisesta asumisestaan ulkomailla.
Koko olemukseltaan hän oli silmälaseja ja lierihattua myöten tyypillinen
valkokätinen älymystön jäsen –intelligent-
joita työläiset halveksivat ja vihasivat. Itse asiassa pelkkä silmälasien
käyttö saattoi vuonna 1917 olla hengenvaarallista työläiskortteleissa.
Tietenkin Lenin
naamioitiin asianmukaisesti työläiseksi, jonka habitukseen kuului ehdottomasti
lippahattu ja joka jätti silmälasinsa taskuun, vaikka ei likinäköisenä pystynyt
ilman niitä tekemään paljon mitään. Leninin poliittinen linja joka tapauksessa
menestyi loistavasti jo vuonna 1917 hänen omien puoluetovereidensakin hämmästykseksi.
Salaisuutena ei varmastikaan ollut työväen johtajaksi pyrkivän intelligentin
ulkoinen habitus, vaan hänen poliittinen linjansa.
Se nimittäin oli
sangen yksinkertainen: oli vastustettava kaikkea sitä, mitä väliaikainen
hallitus teki, sitä oli ”kannatettava kuten köysi kannattaa hirtettyä”, kuten
Lenin asian kiteytti. Esittämällä aina vain radikaalimpia vaatimuksia kuin mitä
mahdottoman tehtävän eteen valjastettu väliaikainen hallitus pystyi
hyväksymään, saatiin koko yhteiskunnan tyytymättömin ja myös vastuuttomin aines
mukaan liikkeeseen. Kaikille luvattiin kaikkea: rauha hinnalla millä tahansa, maat
talonpojille heti ilman seremonioita ja mittaamisia, ruokaa nälkäisille vaikka
kukaan ei tiennyt mistä se otettaisiin.
Jos maailmassa
joskus on menestytty täysin vastuuttomalla populismilla, niin ainakin Leninin
vei vuonna 1917 valtaan juuri se. Massat todella seurasivat johtajaa, vaikka
varsinaisia äänestäjiä bolševikkipuolue sai vain neljäsosan
kaikista, kun perustuslakia säätävä kansalliskokous valittiin yleisellä ja
yhtäläisellä äänoikeudella vuoden 1917 lopulla.
Jatko tunnetaan:
Lenin hajotti tämän Venäjän kansaa edustavan demokraattisen laitoksen ja alkoi
hallita alastomalla väkivallalla. Kuten erityisesti Vladimir Brovkinin
tutkimukset osoittavat, bolševikkien suosio romahti nopeasti, kun osoittautui,
etteivät he lainkaan pystyneet lunastamaan lupauksiaan. Mutta kansa oli jo
pannut köyden kaulaansa eikä voinut enää päästä vapaaksi puolueen ja sitä
symbolisoivan johtajan vallasta.
Johtaja
halvaantui vuonna 1922 ja kirjoitti vielä viime töikseen muutamia melko
realistisia artikkeleita, joissa hän osoitti ymmärtäneensä, että koko idea
sosialistisesta vallankumouksesta Venäjällä oli houretta, mutta puousteli
toimintaansa selittämällä, että se työväenvalta, johon oli sosialismin sijasta
päädytty, olisi joka tapauksessa hyvä pohja tuon sosialismin rakentamiselle
joskus tulevaisuudessa…
Ja tämän
saavuttamiseksi oli sitten tapettu ampumalla, kiduttamalla ja nälkään
näännyttämällä miljoonia ihmisiä, tuhottu Venäjän talous ja yhteiskunta ja sen
alkanut demokraattinen kehitys. Siinäpä ansioluetteloa maailmanhistorialliselle
nerolle.
Vuonna 1924
Lenin sitten kuoli, maattuaan pari vuotta dementoituneena pikku paikkakunnalla,
jolle suuren vieraan kunniaksi annettiin nimi Leninskije gorki –Leninin
kukkulat. Välittömästi johtaja palsamoitiin ja hänen muistonsa ikuistamiseksi
perustettiin toimikunta, jonka tehtävänä oli tarkastaa ja sensuroida kaikki,
mitä johtajasta julkaistiin tai oli julkaistu, mukaan lukien valokuvat,
maalaukset ja filmit.
Leninin
balsamoitu ruumis sijoitettiin Punaiselle torille rakennettuun puiseen
mausoleumiin, joka myöhemmin korvattiin Karjalan graniitista rakennetulla
kivisellä monumentilla. Avoimessa arkussa makaavaa vainajaa pääsi kansa
katsomaan ja toteamaan, että hänen ruumiinsa oli pilaantumaton kuten
ortodoksisilla pyhimyksillä. Aivan uskomaton kunnianosoitus oli, että Venäjän
toinen pääkaupunki, Pietari –Pyhän Pietarin kaupunki eli Sankt Petersburg
nimettiin uudelleen Leninin kunniaksi. Jo sodan aikana kaupungin nimi oli
venäläistetty Petrogradiksi, mutta nyt siitä tehtiin suorastaan Leningrad -Leninin kaupunki. Tämä oli tolkutonta jo
siksi, ettei Leninin elämä toiminta mitenkään erityisesti liittynyt Pietariin.
Kysyä voi vain sitä, miksei hänen mukaansa kastettu uudelleen Moskovaa. Joka
tapauksessa suuri joukko kaupunkeja ja vielä suurempi joukko tehtaita,
kolhooseja ja luonnon muodostumia ristittiin uudelleen johtajan mukaan.
Lenin-kultti oli
Stalinin suoranaisen ohjauksen alaisena syntynyt ja kehittynyt. Hänen
taktiikkansa oli esiintyä edeltäjänsä. maailmanhistorian suurimman neron työn
jatkajana. Stalin julkaisi teoreettisia ja vähemmän teoreettisiakin kirjoituksiaan
kokoomateoksessa nimeltä Leninismin
kysymyksiä. Jo tämä tapa tarjoilla ajatuksiaan yleisölle osoittaa, miten edeltäjän
kulttia käytettiin suoranaisesti seuraajan kunnian kohottamiseen. Asia tulikin
tavaksi sanoa mahdollisimman suoraan: ”Stalin on nykypäivän Lenin”. Itse asiassa tämä kuulosti kauhealta, jos
tiedettiin mikä mies Lenin oikeastaan oli ollut, mutta kultin rakentajat
huolehtivat siitä, että kuolleen johtajan kuvasta tuli kaunis ja kiiltävä.
Itse Stalin
kätkeytyi valheellisen vaatimattomuuden kaapuun ja esiintyi suuren neron
oppilaana, joskin hyvänä oppilaana, joka oli täysin omaksunut edeltäjänsä
ansiokkaat piirteet. Ennen pitkää hänen oma henkilökohtainen kulttinsa
kuitenkin nousi ja jätti varjoonsa alkuperäisen Lenin-kultin, jonka jatkeeksi
se oli perustettu. Ratkaisevia kultin nousukausia olivat syntymäpäivät vuosina
1929 (50 vuotta), 1939 (60 vuotta) ja 1949 (70 vuotta). Niiden ohella Stalinin
yli-inhimillinen rooli korostui sosialismin toteutumisen ja suuren terrorin
vuonna 1937 sekä Suuren isänmaallisen sodan vuosina, jolloin puna-armeijan
sotilaat ajettiin ”suvorovilaisiin” pistinhyökkäyksiin huutaen sotahuutoa ”Isänmaan
puolesta, Stalinin puolesta”! (Za
Stalina, za rodinu!).
Jo vuonna 1925
Tsaritsyn, jossa Stalin oli rautaisin ottein johtanut sotatoimia valkoisia
vastaan, nimettiin uudelleen Stalingradiksi. Kaupunkien nimeäminen uudelleen
ehtikin jo tulla todelliseksi epidemiaksi. Yhä uusia ja uusia kaupunkeja
nimettiin uudelleen neuvostosankarien mukaan. Jopa Trotski, joka jo pian
Leninin kuoleman jälkeen ajettiin sivuraiteelle ja sittemmin demonisoitiin,
ehti saada oman nimikkokaupungin, kun Hatsinasta tuli Trotski. Siellä nimittäin
oli sota-asiain kansakomisaari kunnostautunut taistelussa ja jopa itse
vieraillut etulinjassa.
Leninin hahmosta
luotiin neuvostoliittolaisessa sankaritehtaassa mitä miellyttävin persoona:
lapsena hän oli ahkera mallioppilas, nuorena aatteellinen ja oikemielinen,
mutta rationaalinen vallankumouksellinen, koko elämänsä hän omisti työväen ja
kaikkien sorrettujen palvelemiselle ja oli itse uhrautuva, hyväntahtoinen,
huumorintajuinen ja inhimillinen.
Riippumattomista
lähteistä löytyy toisenlainen Lenin-kuva. Leninin persoonallisuutta tarkoin
tutkinut Robert Service toteaa hänen olleen oikullinen ja hemmoteltu narsisti,
hänet tunteneet ihmiset kammoksuivat hänen tunteettomuuttaan ja suoranaista
sadismiaan. Hänen lankonsa Jelizarov arveli Iljitšiä tärähtäneeksi.
Mutta mikään ei
menesty niin kuin menestys. Mutta menestyikö Lenin ja jos niin miten? Itse
asiassa Leninin elämäntyön voisi lyhyesti todeta olleen Venäjän imperiumin romahduttaminen
ja miljoonia ihmisuhreja vaatineiden nälänhädän ja kansalaissodan aikaansaaminen.
Mitään myönteistä on miltei mahdotonta havaita siinä Venäjässä, jonka Lenin
jätti käsistään vuonna 1922. Kaikkeen hänen aiheuttamaansa verenvuodatukseen
epäilemättä sisältyi myös niin sanotun sankaruuden elementtejä, epäitsekästä uhrautumista
myöten, mutta lopputulos oli kaikilla mittapuilla mitaten lohduton, minkä
vuonna 1922 kaikki ymmärsivät.
Mutta yhden
asian Lenin oli saavuttanut: hän oli perustanut diktatorisen puoluevaltion,
jossa vähemmistöä edustava klikki piti itsensä vallassa. Tälle pohjalle
Stalinin oli hyvä perustaa oma, todella totalitaarinen valtionsa, jossa alastonta
väkivaltaa ei lopulta enää paljonkaan tarvittu kansan pitämiseksi kurissa.
Jokainen oli oppiva sen läksyn, ettei tämä järjestelmä hetkeäkään siekaillut
tuhotessaan todellisia ja potentiaalisia vihollisiaan. Miksi olisi?
"Mutta yhden asian Lenin oli saavuttanut: hän oli perustanut diktatorisen puoluevaltion, jossa vähemmistöä edustava klikki piti itsensä vallassa. Tälle pohjalle Stalinin oli hyvä perustaa oma, todella totalitaarinen valtionsa, jossa alastonta väkivaltaa ei lopulta enää paljonkaan tarvittu kansan pitämiseksi kurissa. Jokainen oli oppiva sen läksyn, ettei tämä järjestelmä hetkeäkään siekaillut tuhotessaan todellisia ja potentiaalisia vihollisiaan. Miksi olisi?"
VastaaPoista___
Согласен. Так оно и есть. И по сей день. И сегодняшний Вождь жалуется, что этот тоталитарный строй (СССР) рухнул. Вот это - крупнейшая геополитическая катастрофа века, по-настоящему. Не так ли?
"крупнейшая геополитическая катастрофа века, по-настоящему"
PoistaSe on vielä edessäpäin. Venäjän nykyinen kurssi tekee sille tilaa.
Lenin ja Stalin
VastaaPoistaOnko Neuvostoliiton syntyprosessi nähtävä myönteisenä geopoliittisena kehityksenä, kun sen hajoaminen oli geopoliittinen katastrofi?
Olihan Venäjän imperiumin hajoaminen ensimmäinen geopoliittinen katastrofi sillä suunnalla. Eiköhän me sitä pidetä myönteisenä.
VastaaPoistaHistorian tässä vaiheessa on vielä vaikea hahmottaa Venäjän imperiumin hajoamisen myönteisyyttä, kun sen jälkeen on ollut Neuvostoliitto ja Neuvostoliiton jälkeen on jälleen laajenemaan pyrkivä Venäjä.
PoistaEi tule mieleen, mihin - vielä vähemmän myönteiseen - vertaisi tuota "ensimmäistä geopoliittista katastrofia sillä suunnalla", jotta näkisi tsaarin Venäjän hajoamisen myönteisenä.
Se mitä historiassa seurasi Lokakuun vallankumouksen jälkeen ei oikein vakuuta myönteisyydellään.
Myönteistä on tietenkin se, että aurinko yhä vielä nousee aamuisin.
"Mutta yhden asian Lenin oli saavuttanut: hän oli perustanut diktatorisen puoluevaltion, jossa vähemmistöä edustava klikki piti itsensä vallassa. Tälle pohjalle Stalinin oli hyvä perustaa oma, todella totalitaarinen valtionsa, jossa alastonta väkivaltaa ei lopulta enää paljonkaan tarvittu kansan pitämiseksi kurissa. Jokainen oli oppiva sen läksyn, ettei tämä järjestelmä hetkeäkään siekaillut tuhotessaan todellisia ja potentiaalisia vihollisiaan. Miksi olisi?"
VastaaPoistaTämän läksyn oppi Hitlerkin - kantapään kautta. Hän tajusi, että järjestelmän liittolainen on myös "tämän järjestelmän todellinen ja potentiaalinen vihollinen".
Maailman valloitusta varten synnytetty järjestelmä ei tyytynyt vähempään kuin totaaliseen voittoon. Tämä oli sen elinehto.
Totaalisen voiton ainoa vaihtoehto oli "vuosisadan suurin geopoliittinen katastrofi". Neuvostoliiton hajoaminen.
Nykyisellä Venäjällä (kansalla) ei ole todellista historiaa neuvostoajalta. Tämä tukee valtakunnan nykyistä johtoa pysymään vallassa ja juhlimaan Voiton päivää. Suuren voiton, joka saavutettiin Suuressa Isänmaallisessa sodassa.
Leninin ja Stalinin perintö:
VastaaPoistaРусская народная линия
информационно-аналитическая служба
Как спасти малый и средний бизнес в России. 14.04.2015
Социолог Екатерина Добренькова о трудностях, с которыми сталкиваются предприниматели, и о путях их преодоления …
...Почему правительство декларирует одно, а делает иное? О чем оно думает? Нужно применять срочные меры, пока бизнес не загнулся, но как говорится: пока гром не грянет – мужик не перекреститься. Сегодня нет никакого прогресса: как было, так все и катится по накатанной дорожке. Чувство, будто наше доблестное правительство даже не знает об этом.
К сожалению, в регионах мало мыслящих людей, еще Гоголь писал о том, что в России две проблемы: дураки да дороги. Мне кажется, что эти вопросы так и останутся не решенными. Сегодня ничего не изменилось на местном региональном уровне со времен XIX века. Стоит лишь открыть произведение Салтыкова-Щедрина «Очерки губернского города» и прочитать, что ныне происходит в российской провинции – местечковость, кумовство, сватовство. Чиновники сидят на своих местах и не имеют личных проблем – у них все замечательно, у них большие зарплаты по местным меркам, отличная пенсия, и они сидят на своих креслах и доят местный бизнес. О какой программе по развитию малого и среднего бизнеса может идти речь, если в стране такое отношение к собственному народу и предпринимательству?!...
"Vožd, päällikkö, johtaja oli sekä Leninin että Stalinin epävirallinen, mutta sitäkin suositumpi titteli. Sitä voi hyvin verrata Hitlerin titteliin Führer..."
VastaaPoistaTässä kielitaitoisille ("bad English" riittää...) kyseisistä johtajista vähän ajattelemisen aihetta:
https://www.youtube.com/watch?v=SbBnRZoTHFs
"Kuohuva vuosisata, 1900-luvun historia" oli lehtisarja 1970-luvun alkupuolella. Hienosti kuvitettu. AJP Taylor kirjoitti Lenin-numerossa Lenin-artikkelinsa lopuksi: "Kaikista puutteistaan huolimatta hän oli erittäin hyvä ihminen." Olikohan käännös huono vai Taylor neuvostomyönteinen historioitsija?
VastaaPoistaTaylor ei ollut alan spesialisti ja meni siitä, missä aita oli matalin eli luotti propagandakuvaan, joka hänne mielestään riitti populaariesitykseen.
VastaaPoistaJos hänellä olisi ollut käytössään nykyiset materiaalit, olisi tuokin varmaan jäänyt kirjoittamatta.
"Kaikista puutteistaan huolimatta hän oli erittäin hyvä ihminen."
VastaaPoistaJos määritellään sanoja niin, että sana
'puutteet' = 'megaluokan hirmutyöt ihmisyyttä vastaan'
niin ehkä voidaan sanoa, että:
"Jos ei oteta huomioon näitä "puutteita", niin voidaan sanoa, että kyseinen ihminen on hyvä ihminen."
* * *
VastaaPoista"Oman käyttäytymisensä tunnuslauseeksi Stalin teki Lutherin kuuluisat sanat: "Tässä seison enkä muuta voi. Auttakoon minua historian jumala" – pienellä korjauksella: Lutherilla oli vain Jumala, mutta Stalinilla – ”historian jumala”. ”Minä en ole Stalin, mutta Stalinissa olen minäkin”, – sanoivat bolševikit. On selvää, että sellainen koko puolueen personoituminen omassa persoonassa poisti Stalinilta vapauden manöveroida jonkin henkilökohtaisen oikun mukaan.
Kaikkein kauheinta: niin kuin jokaisella jumalalla, Stalinilla ei ollut oikeutta erehtyä. Hän tiesi, että ensimmäinen erehdys tulee myös viimeiseksi – jumala alennetaan. Niin tapahtuikin…
Tbilisin Danton osoittautui sittenkin profeetaksi…" (A. Avtorhanov. Stalinin kuoleman arvoitus)
"Hitler oli saatana ja saatanaa ei voinut voittaa toinen saatana." Ellei "saatanaksi" voida osoittaa USA:n varusteluteolllisuutta, sitä kun lamasta kärsinyt teollisuustuotanto voitiin mobilisoida todella nopeasti liittoutuneiden sodankäynnin hyväksi. Samalla poistui 1929 alkanut USA:n paha työttömyys jota Rooseveltin New Deal ei sitten alkuunkaan ollut kyennyt nujertamaan. Siksi USA:ssa II maailmansota oli ns. "hyvä sota".
VastaaPoistaNeuvostoliitossa II maailmansota oli "ihana" - niille joiden ei tarvinnut ajella panssarivaunuilla päin saksalaisten pst-tulta tai rynniä täysin kuvottaviin läpimurtohyökkäyksiin jalkaväkimiehinä.
Olen ollut jo 25 vuotta sitä mieltä että Venäjän psyykkeen ytimessä on täysin kaunisteltu ja virheellinen kuva "Suuresta Isänmaallisesta Sodasta". Sota oli Neuvostoliitolle todellisuudessa näet lopun alkua. Se oli täydellinen katastrofi. Olisi jo kertakaikkisesti Venäjällä tunnustettava että "voitosta" maksatettu hinta oli aivan liian karmea.