Störtebeker ja sopimukset
Vapaa- ja hansakaupunki Hampuri on
kaupunginmuseossaan omistanut jonkin verran tilaa merirosvoille. Nuo ”koko maailman
viholliset” olivat tietysti kauppiaiden vihollinen numero yksi ja niinpä ne
tavattaessa likvidoitiin ilman armoa tai seremonioita. Varmemmaksi vakuudeksi Hampurin
museossa on yhä Klaus Störtebekerin pääkallo, joka oli lyöty paaluun suurella
rautavaarnalla.
Itse asiassa
kallo ei oikeasti liene Störtebekerin, vaan jonkun hänen kollegansa ja mitä tulee
Störtebekeriin, hän itse asiassa harjoitti kurjaa ammattiaan meidänkin
kuninkaanamme toimineen Albrekt Mecklenburgilaisen valtakirjalla eli oikeastaan
laillisesti, kuuluen ns. vitaaliveljiin. Mutta mitäpä pienistä muotoseikoista,
mukaan lukien Albrektin herruusvaatimusten oikeutus. Merirosvous ei koskaan ole
kunnioittanut sääntöjä ja vastaavasti myös sen torjunnassa on otettu asia huomioon.
Puolenkymmentä
vuotta sitten, kuten kertoo Die Zeit,
hampurilaiset, die Hanseaten, törmäsivät
kuitenkin taas pitkästä aikaa merirosvoihin, joiden keskuudessa tieto
Störtebekerin kohtalosta lienee päässyt jo haalistumaan. Kyseessä oli saksalainen
laiva, jonka somalit kaappasivat avomerellä. Miehistö yritti puolustautua
kainoilla ja hellillä välineillä kuten vesisuihkuilla ja reelingin päällekin
oli viritetty piikkilankaa. Ei tällainen pysäyttänyt rosvoja enempää kuin
aikoinaan härissään olleita lehmiä. He heittivät maton piikkilangan päälle, päästelivät
sarjoja kalašnikoveistaan ja ottivat miehistön vangikseen.
Pelkkä
vangitseminen ja lunnassummien kiristäminen ei riittänyt, vaan miehistöä myös
kidutettiin eri tavoin. Aikakin rupesi lunnaita odottaessa käymään pitkäksi.
Asiassa kunnostautui erityisesti muuan hellyttävän näköinen nuorimies, liki
pikkupoika, joka myöhemmin vannoikin olleensa tuossa vaiheessa
kaksitoistavuotias, mitä kukaan ei uskonut oikeutta lukuun ottamatta.
No, lyhyesti
sanoen, lunnaat maksettiin aikanaan ja miehistö vapautettiin, jopa hengissä.
Edellä mainittu nuoriherra, Buudi Gaab päätti myös jossakin vaiheessa lähteä
Puntmaasta, jossa kyllä muuten oli rauhallista, mutta ehkä hieman tylsää.
Eurooppahan tarjosi kaikkea mahdollista eikä turhia jankuttanut, jos tulokas ei
viitsinyt puhua totta.
Niinpä Buudi
alias Ahmed matkusti Hannoveriin, joutui siellä oikeuden eteen ja todistettiin
sormenjälkien perusteella osallistuneen kaappaukseen, mutta eipä siinä sen
kummempaa. Vähänkö sitä ihminen joutuu epämääräiseen seuraan vielä lapsena
ollessaan? Ruotsiin lähettämissään tekstiviesteissä Ahmed kertoo olevansa
oikeasti Buudi, mutta entäs sitten? Nyt hän on vapaa mies, koska oikeusvaltion
täysivaltainen edustaja on niin päättänyt. Huhhahhei
ja rommia pullo!
Walter Laqueur,
aina terävä maailman tarkkailija, on päätellyt, että se korkealla moraalilla
briljeeraaminen, johon Eurooppa nykyään on erikoistunut, ei toimi. Se ei toimi
siksi, etteivät muut välitä noudattaa samaa koodeksia, joka muuten taitaakin
sopia kovin huonosti esimoderniin ympäristöön. Miksei rosvoja esimerkiksi
yksinkertaisesti ammuttu laivasta käsin? Kun laivaa avomerellä, kaukana
kalastuspaikoista lähestyy pikavene, on sen aikeet nykyään helppo arvata. Terässeinien
sisältä käsin on kuitenkin helppo harventaa pahoissa aikeissa tulevien
tunkeilijoiden joukkoa ja tarvittaessa hävittää se kokonaan.
Väärinkäsitysten
välttämiseksi voidaan sitä paitsi aina laskea pari laakia aluksen eteen, minkä
pitäisi antaa ajattelemisen aihetta jokaiselle, jona ÄO on ruumiinlämpöä
korkeampi. Miehistöksi haalitulle sekalaiselle siviilijoukolle ei ehkä oikein
voi uskoa järeiden aseiden käyttöä, mutta niiden oikean käytön varmistaminen
lienee kyllä nykytekniikalla järjestelykysymys.
Kaappauksista
koituvat laskut ovat olleet aika monta miljoonaa per laiva, mutta vielä
suurempi vahinko lienee koitunut siitä, että kunnioitus noiden laivojen omistajia
sekä heidän lakejaan ja valtioitaan kohtaan on romahtanut. Kun merirosvot
huomasivat voivansa rankaisematta tehdä mitä tahansa, he tietenkin myös
tekivät. Eurooppalaisten filantrooppien surkeat selitykset siitä, että
väkivalta vain saattaisi merimiehet vaaraan, olivat tuskin edes säälittäviä.
Mikäli rosvoille
aina annetaan kaikki, mitä he kehtaavat pyytää, saatetaan säästyä
tarpeettomaksi käyvältä väkivallalta, onhan siinäkin oma logiikkansa. Mutta ei näin
tapahdu suinkaan välttämättä. Marida
Margueriten miehistöä, joka ei vastustelut, kidutettiin muuten vain, sillä
se oli kaiketi hauskaa ja pöknitti entisestään rosvojen voimantuntoa. Eiväthän
nuo raukat edes yrittäneet vastustella!
Vanha periaate on ollut, että oikeudettomien
hyökkäysten torjumiseksi on oikeutettua käyttää astetta kovempia keinoja kuin
ne, joita hyökkääjä käyttää. Siis pikatykki rynnäkkökivääriä vastaan
esimerkiksi. Olen nähnyt venäläisen filmin tästä. Toimii.
Mutta se
lällärilinja, jota aikansa tässäkin asiassa Euroopan taholta yritettiin,
aiheutti luultavasti koko sivilisaatiollemme vahingon, jonka merkitystä voidaan
vain arvailla. Perimmältään kyse lienee samasta sentimentalismista, joka sai jo
1970-luvulla valtiot maksamaan väkivallalla uhkaajille mitä tahansa. Eihän
ihmishenkeä edes voinut rahassa mitata vai kuinka? Ja olihan mahdolliseen
väkivaltaan syyllinen se valtio, joka kieltäytyi luopumasta rahoistaan vai
kuinka? Rosvothan ovat kai oikeasti riiston uhreja, Robin Hoodeja, joilla on
puolellaan moraalinen oikeus, vaikka nyt ei välttämättä laki.
Lienee
oletettava, että päättely kulki suunnilleen tuota rataa ja niinpä sentimentalismi
taas kerran valmisteli suoraa tietä helvettiin eli siihenloputtomaan väkivaltarikollisuuteen,
joka nauraa esivallan miekalle, jonka tietää olevan maalattua puuta. Mikäli molemmat
osapuolet eivät kunnioita lakeja ja sopimuksia, ei sille osapuolelle, joka
juuttuu niitä kunnioittamaan, ole tiedossa muuta kuin narrin osa. Toisaalta on
kovin rumaa ja vastenmielistä palata avoimesti vanhoihin, joskin tehokkaihin
periaatteisiin. Täytyyhän ihmiskunnan myös edistyä eikä mennä kaikkein
primitiivisimpien kansojen tahdissa.
Niinpä
merirosvousasioissa lieneekin muutettu vain käytäntöjä. Merirosvot tuhotaan
merellä eikä asiasta raportoida sen enempää. Se antaa asianmukaisen viestin
sille porukalle, jota rosvous houkuttelee ja säästää oikeusistuimet turhalta
jahnaukselta, jonka tuloksena saattaa olla irvokas epäoikeudenmukaisuus, kuten
herra Buudi Gaabin tapauksessa.
Mitä häneen
tulee, saattaa olla, että hän Die Zeitin
artikkelin jälkeen on jo siirtynyt esimerkiksi Suomeen, jonne hänen
kaltaisilleen on pidetty ovia avoimina ja maassa, jossa poliisit hymyilevät, on
kokonainen asianajajien armeija valmis kaikinpuolisesti tukemaan häntä
veronmaksajien kustannuksella. Eipä ole enää vitaliaanien aikaa tämä. Eikä
nykyään kukaan enää viitsi ruveta lossivahdiksi, kun rahaa saa serinästä.
Tuo antautuminen merirosvoille on totta ja samalla täydellisen vertauskuvallinen laajemmassakin kontekstissa. Tuskin edes tarvinnee kirjoittaa mitä tarkoitan.
VastaaPoistaMutta tällä eurooppalaisella arkuudella, passiivisuudella ja ajopuu-meiningillä ( = kulttuurisella itseinholla) ilmeisesti mennään loppurysähdystä kohti. Tätä meikäläisen sopulipopulaation jyrkänteeltä alas juoksua on päivä päivältä, fakta faktalta, tilasto tilastolta, uutinen uutiselta sietämättömämpää seurata. Olenkin alkanut pitää mediattomia päiviä. Hulluus poistuu hetkeksi näkyvistä.
jk
Otsikon pohjalta olisin odottanut vähän ajankohtaisempaa kirjoistusta. Eleniasta ja Carunasta. Nehän ne rosvoja ovat. Mutta eivät poliitikkojen tyhmyydestä johtuvaa, vaan he toteuttavat sitä monien ihannoimaa idän ideologiaa.
VastaaPoistaKerta kaikkiaan rakastettava kirjoitus. Laajoin kaarin asian yhteyksistä ja paralleeista ja vielä konreettisen tapausevidenssin voimin. Sitten lekalla naulan kantaan.
VastaaPoistaKomeita ja sydäntä lämmittäviä ovat myös jk:n ja Sampan huudahdukset, jälkimmäiseltä länsi lipsahti idäksi. Kiva että Vihavainen mainitsee pariinkin kertaan Die Zeitin, jota seurailee ja samalla tuo esiin mitä kulttuurijournalismi ja historiatiede ovat kanssaihmistensä esimerkiksi autonkuljettajien tai lääkäreiden palvelijoina, kukin ankarassa toimessaan ja kansalaisena ja omina omanarvonsa oikeuttajina.
Ilman että sivistysammatit nousevat Zeitin ja Vihavaisen tasolle, on turha odottaa parempaa remontti- tai kuntapolitiikan toimihenkilöiltäkään. Jos edes tämän kihot älyäisivät peiliensä edessä, voisi tolkku ruveta palailemaan?
Jospa Trump pelastaa. Ihan totta. Perusteluksi kelpaa, että muistan hyvin kuinka aikoinaan inhosin ja ihmettelin amerikkalaisten tyhmyyttä, kun he menivät ja valitsivat ensin Nixonin ja sitten Reaganin. No, Nixon lopetti Vietnamin sodan, aloitti yhteistyön kiinalaisten kanssa jne. Innoissaan sitten vähän töppäsikin,mutta sattuuhan sitä tekevälle. Reagan taas oli avainasemassa Neukkulan alasajossa ja taisi talouskin porskuttaa. Jäljestäpäin oli vain sitten pakko myöntää, että niin Vietnamin kuin Neukkulankin kommarit olivat juuri niitä pahan akselin pyörittäjiä, niin kuin ao. herrat väittivätkin. Jos siis niin on kuin täältä näyttää, niin se ei tarkoita yhtään mitään. Toisen syyn miksi Trump voi olla mies paikallaan, löytää Saul Bellow'n ajatuksesta: vääränmallinen jalka tarvitsee vääränmallisen kengän. Obama, Carter, Halonen jne, myös todistavat, ettei hyvälläkään ideologialla pärjää hullussa maailmassa. Pelkästään Putinin olemassaolo kertoo, ettei nyt ole suvaitsevaiselle älykölle tilausta. Muslimimaailman hihhuleista puhumattakaan.
VastaaPoistaNyt on pakko vinkata illan iloksi vähän hauskuutta. Käykääpä vilkaisemassa siitä kaksikirjaimisesta lehdestä klippi, jossa suvaitsevaiston terävin kärki osallistuu keskusteluun "polttopillu"-iskuista.
VastaaPoista"Miksei rosvoja esimerkiksi yksinkertaisesti ammuttu laivasta käsin?"
VastaaPoistaEi tarvitsisi edes ampua, riittäisi, että rosvot näkisivät jo kaukaa, että myös laivan miehistöllä on aseita ja joukossa kavereita, jotka oikeasti osaavat niitä käyttää. Rosvojen paatit voitaisiin upottaa singolla. Ja niin edelleen.
Mutta toki asia voi olla niin, että todennäköisyys ryöstetyksi tulemiselle on sen verran pieni, että ei koeta järkeväksi panostaa koviin otteisiin?
"Rosvot ja lait"
VastaaPoistaEntä jos rosvot pääsevätkin itse "säätämään" lakeja, jos ei nyt ihan juridisia/parlamentaarisia lakeja, vaan sellaisia hybridisiä, kansainvälisiä, "metafyysisen proletaarisia","iki-feministisiä", "ihanan-vihreitä", valoisan tulevaisuuden ikuselle onnelle valaavannovalle, brezhneviläisyydelle varauksettoman uskollisille mulkosilmille tarvittavia porsaanreikiä? Eikö marxismi-leninismi olekin se kanava, jonka kautta näitä rosvolakeja toteutetakin käytäntöön tähän päivään asti? myös Suomessa:
”Selvää on, että sellaisina aikoina, jolloin poliittinen valtio poliittisena valtiona syntyy väkivaltaisesti kansalaisyhteiskunnasta.., valtio voi ja sen täytyykin jatkaa uskonnon kumoamiseen, hävittämiseen asti, mutta vain siten kuin se jatkaa yksityisomistuksen kumoamiseen (maksimaalisesti).., jatkaa elämän kumoamiseen, giljotiiniin. Erityisen voimantuntonsa hetkinä poliittinen elämä pyrkii tukahduttamaan omat edellytyksensä — kansalaisyhteiskunnan ja sen elementit — ja järjestäytymään ihmisen todelliseksi ristiriidattomaksi lajinelämäksi. Siihen se kykenee kuitenkin vain olemalla väkivaltaisessa ristiriidassa omia elinehtojaan vastaan, vain julistamalla vallankumouksen pysyväksi, ja näin ollen poliittinen draama päättyy yhtä väistämättömästi uskonnon, yksityisomistuksen ja kansalaisyhteiskunnan kaikkien elementtien palauttamiseen kuin sota päättyy rauhaan.”
( Karl Marx, Friedrich Engels. Valitut teokset. 6 osaa. Kustannusliike Edistys, 1978. Osa 1, s. 78.)
“...in periods when political state... is born violently out of civil society, when political liberation is the form in which men strive to achieve their liberation, the state can and must go as far as the abolition of religion, the destruction of religion. But it can do so only in the same way that it proceeds to the abolition of private property, to the maximum.., just as it goes as far as the abolition of life, the guillotine. At times of special self-confidence, political life seeks to suppress its prerequisites, civil society and the elements composing this society, and to constitute itself as the real species-life of man devoid of contradictions. But it can achieve this only by coming into violent contradiction with its own conditions of life, only by declaring the revolution to be permanent, and there-fore the political drama necessarily ends with the re-establishment of religion, private property, and the elements of civil society, just as war ends with peace.”
( Marx, Engels. The Individual and Society. Progress Publishers, Moscow, 1984, ss. 59-60. (K.Marks i F. Engels, Sotshinenija, T. 1, s. 393.))
Koko stoori: http://www.zeit.de/2016/04/piraterie-asylbewerber-somalia-verdacht
VastaaPoista