Obor
Harva on tainnut
edes huomata, että Nordenskiöldin jälkeen on parikin suomalaista pienalusta
kulkenut läpi koillisväylän.
Purjevene Lena (lenayacht.tumblr.com) ja
purjevene Sarema (www.sarema.fi/)
ovat lisäksi menneet läpi luoteisväylänkin eli siis kiertäneet Pohjoisnavan.
Tämä
ei tietenkään ole ollut mitään leikintekoa, mutta ymmärtää saattaa, että matka,
jonka voi tehdä purjeveneellä, onnistuu myös nykyaikaisella rahtilaivalla.
Venäjä
onkin alkanut panostaa pohjoiseen meritiehensä ja Vladivostokin kaupungista
yritetään kehittää yhtä maailmankaupan napaa, jonka etuihin kuuluisi myös lyhyt
meritie Eurooppaan.
Koska
Euroopassa yksi reitin etappi ja mahdollinen pääte on Murmanskissa, kiinnostaa
tämä liikenneväylä myös suomalaisia ja siihenhän on vuosien mittaan paljon
toiveita sijoitettu. Arktisia murtajia tehdään taas Suomessa ja kohta varmaan
muutakin aihepiiriin liittyvää. Toivokaamme parasta projektille.
Pohjoinen
meritie on yksi niistä suuren luokan uutuuksista, jotka saattavat mullistaa
maailmaamme tulevina vuosina ja vuosikymmeninä.
Kiina,
jonka kehitysmaakausi alkaa olla lopuillaan, kuten voidaan havaita sen
talouskasvun maltillistumisesta teollistuneiden maiden tasolle, ei ole
kutistumassa keskisuureksi taloudeksi, vaan pursuaa yhä dynaamisia
suunnitelmia, joista suurin on OBOR.
Kyseessä
on itse asiassa valtava kokonaisuus, johon liittyy erilaisia suunnitelmia ja
projekteja teistä ja rautateistä kaivoksiin ja voimaloihin. Nimi tulee
englanninkielisistä sanoista one belt one road.
Tässä
”belt” hieman omituisesti viittaa maayhteyksiin ja ”road” taas meriteihin.
Molemmat joka tapauksessa yhdistävät Kiinaa
muuhun Aasiaan ja Eurooppaan. Niistä on myös käytetty nimitystä ”silkkitie”.
Vanhan
silkkitien
tehokkuus liikenneväylänä ei ollut kovin suuri. Siitä huolimatta
kamelikaravaanien mukana kulki vuosituhansien mittaan valtava määrä silkkiä,
mausteita ja muita idän tuotteita länteen jo Rooman valtakunnan aikana.
Nyt
uusi silkkitie tulee tiettävästi tarjoamaan nopean yhteyden, joka kukaties
muuttaa koko maailmankaupan tasapainoa. Pelkkä tie ei ole koko asia, sen
varteen tehdyt sijoitukset taitavat olla se varsinainen pihvi.
Tällä
hetkellä maailmankaupan keskus on USA, joka on sekä Euroatlanttisen, että
Tyynenmeren yli suuntautuvan Amerikan ja Aasian kaupan kohtauspaikka. Kukaties
Kiina tulevaisuudessa on samassa roolissa Euroopan ja Amerikan välissä, arvelee
The Economist.
Suuret
liikenneväylät ovat aina kiehtoneet imperialistista mieltä. Muistamme brittien Kap-Kairo-suunnitelman
ja saksalaisten Bagdadin radan.
Se, joka rakentaa tällaisia väyliä, pyrkii niitä myös hallitsemaan ja ulottaa
epäilemättä ainakin taloudellisen valtansa kyseiselle alueelle.
Mutta
kaupan ideanahan on molempien osapuolten hyöty. Niinpä alueen valtiot ovat
yleensä suurella innolla tarttuneet tilaisuuteen ja ruvenneet yhteistyöhön kiinalaisten
kanssa. Sitä paitsi Kiinan suuri läsnäolo tarjoaa esimerkiksi Keski-Aasian
kansoille tasapainoa Moskovaa vastaan.
Toki
venäläisetkin ovat asiassa mukana. Tunnettu Siperian kaasuputki on ilmeisesti
tällä hetkellä OBORin suurin projekti, arvoltaan 55 miljardia dollaria.
Suuria
ovat muutkin projektit ja Kiina on The Economistin mukaan ilmoittanut
investoivansa OBOR-maihin peräti neljä biljoonaa dollaria (4 000 000 000 000)
eli siis neljä miljoonaa miljoonaa. Marshall-avun määrä oli aikoinaan 130
miljardia (130 000 000 000) dollaria. Tosin ei sanota, millä
aikavälillä tämä tapahtuu.
OBORin
vaikutus näkyy jo nyt Euroopassa, missä Kiina on hankkinut muun muassa
enemmistön Pireuksen satamasta. Suuria investointeja on tapahtumassa muuallekin,
indonesiasta ja Kazakstanista Kaukasukselle ja Eurooppaan saakka. Tien toinen
pää sijaitsee Rotterdamissa ja sinne haarautuu kaksikin tietä myös Moskovasta.
Jopa Kenia kuuluu merireitin varrelle.
Merta
pitkin on suuria lasteja toki kulkenut jo iät ja ajat, mutta maitse kulkeva
reitti on hyvin haastava. Olen itse kulkenut Urumqista Kashgariin kulkevan
osuuden ja jo silloin, puolenkymmentä vuotta sitten, näkymä oli lievästikin
sanoen imponoiva.
Koska
tie kulki Tien –Shanin vuoriston laitaa, koettelivat sitä keväisin vuorilta
vyöryvät vesivirrat, jotka laskivat Takla-Makanin autiomaahan. Vesien hallitsemiseksi
oli pitänyt rakentaa valtava määrä eräänlaisia tulvamuureja, jotka ohjasivat
virrat uomiin, joiden kautta ne alittivat tien. Silti se tie oli aina silloin
tällöin poikki.
Myös
autiomaan hiekkamyrskyt vainoavat sekä tietä, että niitä hämmästyttävän reheviä
viljelyseutuja, jotka kiinalaiset ovat onnistuneet valtaamaan autiomaalta.
Seutu teki erittäin hyvinvoivan vaikutuksen, poikkeuksena uiguurikylät, jotka
elelivät vanhoillaan ja aikaansaivat valtavasti hiilenkäryä saslikkeja
paistellessaan.
Vaurauden
merkki se toki on sekin, mutta ei verrattavissa han-kansan kansoittamiin viiden
tähden hotelleihin, ja muihin komeisiin rakennelmiin, joita oli jokainen keidas
kirjavanaan.
Silkkitien
pohjoinen haara, joka kulkee Sinkiangin pohjoisosaa myötäillen, näyttää olevan
valittu oborin pääkanavaksi tällä suunnalla. Toinen vanha haarahan menee saman
autiomaan etelälaitaa ja vie myös Kashgariin, jonka valtava basaari lyö
eurooppalaisen ällikällä.
Merkittävää
siellä myös on tai ainakin oli, että väki vaikuttaa hyvinvoivalta ja
huumorintajuiselta, mikä kertoo tietystä tyytyväisyydestä elämään.
Ovathan
kiinalaiset aika poikia rakentamaan vaikkapa pikarautateitä. Siitä sain itsekin
vakuuttua matkustaessani muutamia kymmeniä kilometrejä yli 400 kilometrin
tuntinopeudella. En kuitenkaan usko, että sellaista voidaan pystyttää
aavikoiden hiekkamyrskyihin. Ihminen on sentään niiden luonnonvoimien keskellä
aika pieni.
Mutta
ehtiihän sitä vähemmälläkin. Kuten The
Economist kiteyttää, rakennuspalikat ovat jo paikoillaan ja ensimmäisen
projektit käynnissä. OBOR alkaa jo haastaa sitä vanhaa käsitystä, joka pitää
Eurooppaa ja Aasiaa toisistaan erillään sijaitsevina markkina-alueina.
Vieraat
tulevat siis Eurooppaan ja erityisesti Venäjän imperiumiin myös idästä. Keskuksen valtakunnan
väki ei taida hyväksyä ajatusta, että tämä olisi taas yksi barbaarien invaasio
Eurooppaan. Onko se sitä kuitenkin meidän kannaltamme?
Ken
elää, hän näkee.
"Pohjoinen meritie on yksi niistä suuren luokan uutuuksista, jotka saattavat mullistaa maailmaamme tulevina vuosina ja vuosikymmeninä."
VastaaPoistaPitää vaan rukoilla nopeamman ilmastomuutoksen puolesta.
Omia rajojaan rikkomaan pyrkivät, uusia maailmoja suunnittelevat pioneerit löysivät meritien Amerikkaan vieden mukanaan mm. lehmiä, lampaita ja orjia Afrikasta.
VastaaPoistaSemmoisia he ovat, läntiset ihmiset. Nyt tulee väkeä Afrikasta Nokian rakentamia väyliä pitkin, kohta pohjoista väylää ties mitä?
vihavainen tai joku, onko tämä hyvä kirja Venäjästä?
VastaaPoistahttp://www.adlibris.com/fi/kirja/eurasian-mission-9781910524244
En tunne tuota, mutta toki Dugin on tärkeä. Ikävä kyllä.
VastaaPoistaYksi varmistava kysymys. Meidän miljardimme vastaa yleensä anglosaksista biljoonaan. Onko tekstissä tosiaan kyse meidän biljoonastamme?
VastaaPoistaNäin on "trillion" ja nollia sen mukaan.
VastaaPoistaJos Kiinan kasvu jatkuu lähivuosikymmeninä edes lähes nykyhetken tasolla, Kiina tullee 25 vuoden kuluttua olemaan Venäjän suurin asiakas Siperian energia- ynnä muille luonnonvaroille. Siinä asemassa Kiina hyvin pitkälle sanelee hinnat, jotka se suostuu maksamaan Venäjälle, jolta oman teollisuuden kehittäminen on jäänyt tekemättä lähes täysin. Samanaikaisesti kiinalaisten määrä Siperiassa ylittää siellä olevien venäläisten määrän. Käytännössä Kiina tulee hallitsemaan ainakin käytännössä Siperiaa ellei peräti juridisestikin. Venäläisille jää viljeltäväksi Uralin ja Länsi-Euroopan välinen alue lisätuloinaan mahdollisesti kiinalaisten maksama pieni royalty Siperian luonnonvaroista. Edes Venäjältä ei löydy tarpeeksi ihmisiä turvaamaan sille Siperiaa tai edes Vladivostokin rataa. Mutta Euroopan kannalta on aivan hyvä, että sen ja Kiinan välissä on sentään jonkinlainen puskurivaltio.
VastaaPoistaKiinalaisten aloitteesta ja sponsoroimana aloitettu hanke "rautainen silkkitie" on tarkoitettu ennenkaikkea öljykuljetuksia varten.
VastaaPoistaToki sivutuotteena on mahdollisuus kuljettaa krääsä konteissa Eurooppaan. Se vaatisi Iranin rauhoittumista muiden kv. toimijoiden tasolle.
Tietenkin kauppa kulkisi toisinkin päin: Euroopasta Keski-Aasian öljymaihin. Ne himoitsevat viljaa ja karjaa, mutta myös champagnea ja Lamborghineja.
Terveisin,
Nikke