Quo vadis?
Via Appia on väylä, joka kaikessa
yksinkertaisuudessaan tekee vaikutuksen. Se oli kerran Rooman valtatie Brundisiumiin
ja sitä kautta valtakunnan itäisiin osiin. Sen varrella on katakombeja, joihin
on aikoinaan haudattu miljoonien roomalaisten maalliset jäännökset. Hautoja ne
siis oikeastaan vain ovat, vaikka meikäläiselle hieman erikoislaatuisia.
Via
Appia antican varrella on pieni kirkko nimeltä Quo vadis, Domine? Sen
kysymyksen esitti Jeesukselle Pietari ja sai vastaukseksi, Romam vado iterum crucifigi. Menen Roomaan uudelleen
ristiinnaulittavaksi.
Kuten tunnettua, tätä ei tarvinnut
tehdä, vaan Pietari meni sinne mestarinsa sijasta ja pyysi päästä
ristiinnaulituksi pää alaspäin, koska ei pitänyt itseään arvollisena toistamaan
mestarinsa kohtaloa.
Tämän kuuluisan kohtauksen piti
tapahtuman siis tuon nykyisen pienen kirkon kohdalla. Kirkossa on asian
muistoksi kopio Jeesuksen jalanjäljistä, jotka jostakin syystä olivat painuneet
syvään basalttikiveen. Miksi täällä on vain kopio, voi kysyä. Kaiketi rosvot
ovat kautta aikojen olleet kiinnostuneita kaikesta arvokkaasta.
Kirkossa on myös Henryk
Sienkiewiczin rintakuva. Hänen romaaninsa Quo
vadis oli yksi maailmankirjallisuuden menestyneimpiä bestsellereitä ja
käännettiin suomeksikin jo sata vuotta sitten.
Mutta katakombeissa ei näytä olevan
enää ketään. Kaiken katoavaisuudesta muistuttaa, ettei parin vuosituhannen
jälkeen vainajista ole jäljellä mitään, korkeintaan nimi, jos sellainen on
satuttu jonnekin kirjoittamaan. Sarkofagit
eli lihansyöjät ovat tehneet työnsä loppuun ja kalmot ovat poistuneet asunnoistaan,
jotka nekin ovat vain väliaikaisia
Mitenpä runoilikaan synkkään
tapaansa V.A. Koskenniemi:
Maantien laidassa, aaloen alla,
täällä mun hautani on,
tänne mun kuopannut, on oma eukkoni
mun…
VAK siis arveli kyseisen,
kuvittelemansa henkilön tulleen vain vaatimattomasti kuopatuksi maahan,
katakombien ulkopuolelle. Ja kuitenkin tämä nimetön herra oli ollut kerran
varsin merkittävä, itse asiassa kaiken maallisen vallan perusta:
Kauemmas kuin Eos purppurasormi
aamun ruskoa kantanut on,
kannoin ma kotkia Rooman.
Tuhkaa nyt jo ma oon,
tuhkaa jo Roomakin on…
Ja niinpä siinä todellakin kävi,
että kuten kerran sortunut oli jalo Troija, niin luhistui myös, vastoin kaikkea
ihmisjärkeä, tuo mahtiaan pursuava ikuinen kaupunki. Lehmät ja siat laidunsivat
siellä, missä kerran patriisit olivat kilvoitelleet vaikutusvallasta koko
maailmaa hallitsevassa imperiumissa.
Komeat marmoripylväät jauhettiin
sitten, jos viitsittiin, maanparannuskalkiksi, kun asian hyödyllisyys alkoi
valjeta ja pakanallisten jumalien kuvat tuhottiin ja vandalisoitiin. Uusi valtakunta
ei enää ollut tästä samasta antiikin maailmasta.
Erilaiset barbaarien armeijat
ryöstivät ja polttivat vuorotellen Roomaa, kunnes se muuttui epäkiinnostavaksi
kyläksi ja rikkauksia hamuavat käänsivät mieluummin katseensa Ravennaan tai
sitten peräti mahtavaan Bysanttiin.
Siihen aikaan oli tapahtunut
edistystä: kristinusko oli tunkenut tieltään pakanalliset kultit ja
marttyyriuden suuri taisteluaika oli jäänyt taa. Alkukristillinen seurakunta
oli antanut tilaa kirkolle dogmeineen ja hierarkioineen. Maallista valtaakin alkoi
kertyä, sikäli kuin uuden aikakauden ankeus salli sellaisesta puhua.
Mutta millainen oli oikeastaan
ollut tuo tarunomainen alkukristillinen seurakunta, joka kokoontui
katakombeissa? Ehkäpä se saattoi muistuttaa Sienkiewiczin ja Waltarin kuvauksia
tai sitten se saattoi ollakin aivan erilainen.
Yhtä kaikki, oman aikamme kuvitelma,
taiteilijan näkemys on meidän kannaltamme ja näköjään myös kirkon kannalta
ainakin meille täysin olennainen. Se on niin tärkeä, että Sienkiewicz on saanut
pystinsä kirkkoon, symbolisesti hyvin tärkeään paikkaan, vaikka hän vain
kuvitteli tapahtumat. Se non e vero, e
molto ben trovato. Eivät kai evankeliumitkaan voi sanatarkasti totta olla,
jos kaikki neljä kerran ovat erilaisia. Ehkäpä tässä liikutaan samalla kirjallisella
tasolla.
Katakombeja ei rakennettu varta
vasten kristittyjen piilopaikoiksi, toteavat tutkijat, muiden joukossa alan
klassikko, englantilainen professori Dryasdust. Aika typerä idea se olisi
ollutkin ja johtanut varmaankin ennen pitkää menestyksellisiin ratsioihin.
Sen sijaan on ilman muuta selvää,
että kokoontuminen katakombeissa, urkkijoiden ulottumattomissa oli hyvä idea
kaikille esivallan kättä syystä tai toisesta karttaville. Kristilliset symbolit
katakombien graffiteissa osoittavat,
että tämä uusi ”ihmiskunnan vihollisten” taikausko oli tavalla tai toisella
levittänyt vaikutuksensa myös katakombeihin, hautuumaille. Kuinkas muuten.
Kirjailijoiden, Sienkiewiczin ja
Waltarin kuvaus siitä, että uutta villitystä omana aikanaan pidettiin
sivistymättömänä ja fanaattisuutensa takia vaarallisena on ainakin
historiallisesti tosi.
Kristityt olivat vaarallisia siksi,
että he kieltäytyivät suomasta keisarin geniukselle, siis itse asiassa
valtakunnalle sitä kunnioitusta, jota jokainen valtio kansalaisiltaan vaatii.
Sen vuoksi heitä vainosivat niin nero kuin Diocletianus ja jopa Marcus
Aurelius.
Kuten tunnettua, marttyyrien
verestä jokainen todella fanaattinen lahkolaisuus saa vain lisää polttoainetta
ja viimein Rooman oli pakko ottaa lusikka kauniiseen käteen ja hyväksyä
kristillisyys. Ennen pitkää siitä sitten tulikin valtionuskonto. Kehitys oli
yhtä vääjäämätöntä kuin imperiuminen taantuminen.
Niille, jotka kaikesta huolimatta
Marxin tavoin uskovat, että siirtyminen antiikin orjanomistajayhteiskunnasta
keskiajan feodaaliyhteiskuntaan oli edistysaskel, lienee helppoa selittää
itselleen, miksi tietämättömyys, kaupunkien kuihtuminen ja kaupan ja
elinkeinojen rappio oli myös askel eteenpäin.
Selvää joka tapauksessa on, ainakin
meistä, että uskonpuhdistus oli sitten aikanaan askel eteenpäin. Se oli
välttämätön porras sillä tiellä, joka johti modernin ihmisen syntyyn.
Sitäkin oudommalta tuntuu nähdä
Pietarinkirkossa uskonluopio Kristiinaa ylistävä muistomerkki. Kustaa II Adolf
-der Grosse, kuten luterilaiset saksalaiset sanovat, oli aikalaisten mielessä
Ilmestyskirjan Löwe aus Mitternacht,
joka vastoin kaikkea ihmisjärkeä uskalsi viedä armeijansa Euroopan mahtajien
maille ja kulki siellä voitosta voittoon.
Hänen tyttärensä, pilaantunut suuren
puun hedelmä, keskittyi puolestaan palvomaan omaa narsismiaan, vei valtakunnan
raha-asiat hunningolle ja vaihtoi sitten isiensä uskon mahdollisuuteen
harjoittaa omaa viisasteluaan miellyttävässä ympäristössä. Eipä ihme, että tämä
henkilö on modernin naiseuden huippuedustaja niiden mielestä, jotka näkevät
rappiossa ihanteensa.
Mutta vanha katolinen
eurooppalaisuus näyttää nykyään yhä enemmän kiehtovan niitä, jotka arvostavat
enemmän pompöösiä deklamaatiota kuin hengen vapautta, enemmän auktoriteettia
kuin vastuuta omista päätöksistä. Ja vihdoin, raadollinen ihminen on joka
tapauksessa syntinen, joten miksipä ei asiaa voisi hyväksyä ja käydä aina
silloin tällöin hakemassa synninpäästö, jos tuntee sitä tarvitsevansa?
Tällainen kiusaus oli Mika
Waltarillakin, kun hän niin sanotun morkkiksen
tuskissa kerran meni rippituoliin ja vanhana latinistina sanoi: Peccavi pater et lutheranus sum. Sed porta
semper aperta. Kertomansa mukaan hän pahoitti suuresti mielensä, kun ankara
pater vastasi: Non e sempre.
Krapulapäissään Mika oli unohtanut,
mikä merkitys on sillä, että Pietari aina pitää käsissään avaimia. Ne olisivat
turhaa rekvisiittaa, mikäli itse kukin pääsisi taivaaseen noin vain ja saisi
vielä viedä lemmikkieläimensä mukanaan.
Mutta kyllä myös Waltari ansaitsisi
patsaansa Roomaan siinä kuin Sienkiewicz, vaikka sitä ei kirkkoon ehkä saisikaan
pystyttää. Toisen Waltarin patsaan voisi sijoittaa jonnekin Konstantinopoliin
ja kolmannen Egyptiin, ehkäpä Luxoriin. Kuka ottaa työn tehdäkseen?
Itse taas näkisin luterilaisuuden ja valistuksen lähinnä erilaisten itse itsensä oikeuttaneiden isäntämiesten pömpöösinä vallanpitona. Katolisuus on vapaata kaikesta tuosta.
VastaaPoistaReformismi ja valistus vetävät nyt huipullaan konsulttivetoisissa yliopistoissa.
Tämä ei ole totta: "Kirjailijoiden, Sienkiewiczin ja Waltarin kuvaus siitä, että uutta villitystä omana aikanaan pidettiin sivistymättömänä ja fanaattisuutensa takia vaarallisena on ainakin historiallisesti tosi."
VastaaPoistaSe ei ole historiallisesti totta, vaan on ilmiselvää, että muitakin motiiveja oli, mm. taloudellis-sosiaalisia. Waltarin kuvauksessa on ilmeistä, että suhtautumiseen liittyi myös poliittisia laskelmia. Olen lukenut sekä Valtakunnan salaisuuden että Ihmiskunnan viholliset ja Waltarin muistelmat että elämäkerran. Tiedän myös, että Waltarista ei kaikkien oikeaoppisten taholla pidetä, mutta koska itse olen paatunut kerettiläinen, pidän Waltarista paljon ja tunnen hänen teoksensa.
Vaikeanimisen kaverin teosta en ole jaksanut lukea, vaikka olisi todennäköisesti sen arvoinen.
Lue minun lisuri tai väitöskirja, jos jaksat. Lyhempänä löytyy artikkeleitani mm. historiallisesta aikakauskirjasta ja Faravidista.
t. Markus Mertaniemi
FT, Oulu
Kiitos vihjeestä, sait kiinnostumaan. Mutta kyllä kristinusko kuvataan Ihmiskunnan vihollisissa ainakin fikasumpien ihmisten hyöjeksimäksi taikauskoksi. Valtakunnan salaisuutta en olikein muista, luin sen heti sen ilmestyttyä.
VastaaPoistaOlet oikeassa. Waltari oli ja on varmaankin parempi ja eläytyvämpi historioitsija kuin moni ns. ammattilainen. Kyllä niissä minunkin sepustuksissa puhutaan "eliitistä", joka mielestäni ei kuitenkaan ollut kovinkaan vilpitöntä eikä pohjimmiltaan inhimillistä ja viisasta. Siinä suhteessa mikään ei siis ole muuttunut.
PoistaNo, ehkä noita minun sepustuksia ei kannata liikaa lukea. Waltari on kyllä ehdottomasti parempi.
Fiksuilla on taipumuksia murhaamiseen? Samalla itse uskottelivat, että jossakin vuorella tai taivaankannella lymyää joku jumalten joukko, joka suuttuu, kun muutama kristitty ei esitä heille riittävää kunnioitusta ja jopa kyseenalaistaa tämän kaikkivoivan joukon, jota fiksut palvoivat. Viimeiset sanotaanko reilut sata vuotta on ollut liikkeellä paljon fiksuja perässähiihtäjiä, jotka tietävät, että murhaaminen on oikein, jos joku kiistää, että jollakin tietyllä vuorella tai taivaankannella ei olekaan lukuisten jumalien suvaitsevainen kerho halimassa uskoviaan ja vihaamassa niitä, joiden mielestä kaikki ei vain ole totta - vaikka toki näiden kyseenalaistajienkin omissa uskomuksissa voi olla korjaamisen varaa(minkä luulisi fiksun ymmärtävän, jos ei pidä inhimillisenä ominaisuutena täydellistä erehtymättömyyttä).
t. Markus M
No, eihän se Waltari tutkimusta korvaa, mutta näin uudelleen lukiessa kyllä hämmästyttää kertojantaidollaan. Minusta selvästi parempi kuin Sienkiewicz.
PoistaOlet oikeassa (Sienkiewiczin osalta en ota kantaa, kun en ole lukenut). Kyllä minä sellaista rehellistä ja hyvää historiantutkimusta arvostan, mitä koen, että sinä teet, mutta Waltarin ja hyvien kertojien kirjat auttavat usein paremmin eläytymään aikalaisten elämään kuin tieteilijöiden.
PoistaNiin tuosta historiallisesta totuudesta piti vielä sanomani, että totta maar muitakin motiiveja oli kristittyjen vainoille. Ateisteina, kuten ajateltiin, he pilkkasivat ja vihasivat kaikkia jumalia, paitsi omaansa. Olihan tämä valtapoliittisesti vaarallista.
VastaaPoistaMutta miten heitä arvioitiin? Tacitukseni ei nyt ole saatavilla, mutta muistelen kyllä, että kristittyjä pidettiin yksisilmäisen fanaattisina ihmissyöjinä ja Nero yritti saada suosiota heitä kiduttamalla. Tämä epäonnistui ainakin osittain, kun soihduiksi puistoihin ripustettuja kristittyjä säälittiin.
Voisipa olla hyödyllistä lukea taas vanhaa kunnon Gibbonin kirjaa The Decline and Fall of the Roman Empire.
VastaaPoistaMarkku af Heurlin
Olen samaa mieltä! Kirja on varsin lukukelpoinen yhäkin. Miten moni muuten tietää, että tästä mammutista suurin osa on käännetty myös suomeksi? Ilmeisesti homma jää kesken, mutta kulttuurityö silti!
VastaaPoista