Ylpeä ihminen ja kansakunta
Dostojevskilla
oli upea kuva Venäjän kansasta, joka kaikessa syntisyydessään ja
puutteellisuudessaan ehkä sittenkin sopi esikuvaksi korskealle Euroopalle.
Venäjän voima oli nöyryydessä.
Puheessaan Puškinin
patsaan paljastamisjuhlassa vuonna 1880 Dostojevski teki runoilijasta
venäläisyyden suuren symbolin. Puškinia ei nyt ehkä voinut kovin
nöyränäkään pitää, mutta kirjailija ei antanut tämän asian häiritä.
Puškin
oli enemmän kuin yhden kansakunnan edustaja. Tässä suhteessa hän myös edusti
venäläisyyden olemusta: venäläisethän olivat enemmän kuin kansakunta, itse
asiassa he olivat ihmiskunta. Venäläinen ihminen, kurja syntinen oli kuitenkin Jumalankantajakansan edustaja,
kaikki-ihminen, vsetšelovek.
Tulkitsen asian
niin, että kaikkien muidenkin kansojen hyveet ja paheet mahtuivat laajaan
venäläiseen sieluun, jolle myös kaikkinainen kansallinen pöyhistely oli aivan
vierasta. Dostojevski ilmeisesti oletti, että juuri Venäjällä oli parhaiten noudatettu
sitä vaatimusta, jonka Jumala ihmiselle asettaa: ”Nöyrry, ylpeä ihminen!”
(«Смирись,
гордый человек, и прежде всего сломи свою гордость. Смирись, праздный человек,
и прежде всего потрудись на родной ниве», вот это решение по народной правде и
народному разуму.)
Se oli Venäjällä
kansan omaa viisautta: oman ylpeyden kukistaminen ja omalla niityllä
ahertaminen. Miksipä Venäjä olisi tarvinnut keneltäkään yhtään mitään, maata nyt
ei ainakaan?
Dostojevski oli
kaikesta päätellen syvästi vakuuttunut siitä, että ylpeä Eurooppa ei kyennyt ymmärtämään
Venäjän politiikan epäitsekkyyttä Turkin sodassa, koska epäitsekkyyden ajatus
oli sille mahdoton ajatus. Siksi Venäjää pelättiin ja vihattiin ja estettiin
sitä saamasta Konstantinopolia. Mutta kerran se oli sen saava, tavalla tai toisella.
Kriittistä
lukijaa ja jopa Dostojevskin ihailijaa saattaa tässä vaivata itsepäinen
kysymys: mitä asiaa Venäjällä oikein oli sinne Konstantinopoliin? Eikös se
ollut hieman kaukana kotoisilta niityiltä?
Saattaa olla,
että kysymys on häpeämättömän eurooppalainen eikä mene asian ytimeen. Koko
maailma toki kauhisteli niitä julmuuksia, joita kristikunnan viholliset
toimeenpanivat Balkanilla ja tämä jos mikä velvoitti kristittyjä auttamaan
veljiään. Kuten tiedetään, Länsi-Eurooppa sen sijaan asettui aina turkkilaisten
tueksi. Se viimeistään riitti osoittamaan, että se oli moraalisesti mätä.
Mutta sikäli
kuin asia koskee Venäjän kansan nöyryyttä ja kaikki-ihmisyyttä, on syytä varoa
tekemästä tänään suuria johtopäätöksiä eilisen tai toissapäiväisen asiaintilan
perusteella.
Mentaliteettiin kuuluvat asiat kuitenkin
muuttuvat kuitenkin hitaasti. Ehkäpä Venäjän kansan nöyryys ja pyyteettömyys myös
ulkopoliittisessa ajattelussa on säilynyt tai ainakin jotakin siitä?
Jossakin
mielessä näin varmasti on. Neuvostoaikana juuri epäitsekkäästä aatteellisuudesta
tuli Neuvostoliiton tavaramerkki. Proletaarinen internationalismi innoitti
ainakin periaatteessa jokaista todellista neuvostokansalaista ja he olivat
sankareita kaikki.
Dostojevskin
aikoihin verrattuna erona oli, ettei kotoisesta niitystä puhuttu enää mitään.
Koko maailman proletariaatti, ihmiskunnan sorrettu ja kärsivä osa sai apua ja
tukea Neuvostojen maasta. Hitleriä kukistettaessa puna-armeijan sotilas ei
pysähtynyt omalle rajalleen, vaan jatkoi vapautusmissiotaan, jossa moni uhrasi
henkensä vieraan kansan vapauden puolesta.
Kuten kaikki
vastaavat narratiivit, tämäkin on tietystä näkökulmasta totta ja toisesta taas
ei. Siinä vaiheessa kun epäitsekäs auttaja saapuu vieraaseen maahan pyytämättä
ja jopa vastoin sen kansan tahtoa, silloin tarvitaan tuota Dostojevskin
hehkuttamaa kykyä asettua vieraiden kansojen asemaan. Silloin otetaan vsetšelovekista
mittaa.
Venäjällä on
aikoinaan paljon puhuttu myös kahdesta käsitteestä, nimittäin jumalihmisestä ja ihmisjumalasta.
Ne ovat hämäävän
lähellä toisiaan, mutta itse asiassa toistensa vastakohtia. Ihmisjumala on rienausta, jossa
rajallinen ja puutteellinen ihmisolento asetetaan hänelle kuulumattomaan Jumalan
asemaan ja aletaan tuomita maailmaa hänen tarpeistaan ja kyvyistään käsin.
Jumalihminen taas on oikeasti jumaluutta
lähenevä ja siihen pyrkivä ihminen, jolle käsittääkseni on läheinen myös tuo
Dostojevskin nöyryyden vaatimus. Koska hän edustaa aitoa pyyteettömyyttä, on
kaikki itsekkyys hänelle vierasta. Eihän sellainen Jumalalle kuulu.
No, tähän en
halua tässä paneutua, toivottavasti en ole asiaa ihan tyystin väärin ymmärtänyt.
Joka tapauksessa se tuli mieleeni, kun ajattelin ylpeän vsetšelovekin mahdollisuutta. Sellainen
olentohan olisi kaiketi rienaaja, joka tosiasiassa korottaisi oman näkökulmansa
jumalalliseksi ja vaatisi kaikkia sitä kumartamaan ja noudattamaan.
Tässä muutama
päivä sitten nämä asiat joka tapauksessa tulivat mieleeni, kun katselin, millä
viattomuudella jotkut ihmiset näköjään juhlivat oman kansansa narratiivia
toisessa maassa, jonka narratiivi olennaisesti poikkeaa heidän näkemyksestään
ja on sen kanssa jopa sovittamattomassa ristiriidassa.
Vaikka
sovittamistahan tässä juuri tarvitaan. Itselleni ei ole koskaan tuottanut
vaikeuksia ymmärtää, että ns. suuri isänmaallinen sota on useimmille
venäläisille pyhä asia kaikesta brutaalisuudestaan huolimatta ja jopa sen
takia.
Hyvät venäläiset
sotakirjat kertovat pitkälti sen saman tarinan kuin kaikkien muidenkin kansojen
hyvät sotakirjat. Helvetti on helvetti ja normaali ihminen haluaisi kaikin mokomin
olla sieltä mahdollisimman kaukana. Siitä estää sekä solidaarisuus
vertaisryhmää kohtaan että suuri solidaarisuus omaa kansaa kohtaan.
Ernest Renanin
kuuluisan määritelmän mukaan kansakunta on jokapäiväinen kansanäänestys. Jos
kansa haluaa kestää kärsimykset yhdessä ja elää yhdessä myös tulevaisuudessa,
se näyttää sen tulikokeen hetkellä.
Tähän voidaan
sanoa, että puna-armeijalaisella ei ollut paljon valinnanvaraa. Vihollinen
ampui usein harhaan, mutta omat osuivat aina.
Olihan se
näinkin, mutta eri kansoilla on ollut siitä huolimatta eroja. Puna-armeijassa
oli myös paljon tyytymättömiä, jotka eivät halunneet äänestää Neuvostoliiton
puolesta. Aikoinaan asia kiistettiin, mutta nyt se tunnetaan paljon paremmin.
Sodan jälkeen
Stalin heitti suomalaisille komplimangin vertaamalla heitä belgialaisiin, joita
mollasi luultavasti aivan suotta. Joka tapauksessa hän näyttää täysin ymmärtäneen
sen, ettei Neuvostoliiton narratiivi tuossa sodassa ollut kaikille (ainakaan
suomalaisille) myytävissä eikä edes yleispätevä.
Venäjän kansaa
Stalin taas kiitti maljapuheessaan sodan jälkeen ja totesi, että moni muu kansa
olisi jo luopunut taistelusta. Hän ei sanonut ääneen, että tarkoitti taistelua,
jotka käytiin niin lahjattoman ja brutaalin johdon alaisena, mutta eivätköhän
kuulijat asian ymmärtäneet.
Mutta kaukaa
katsoen asiat näyttävät saavan aivan uuden hahmon. Jo parikymmentä vuotta
sitten erinäiset rintamamiehet, Viktor Astafjev muun muassa, sanoivat, että
sotahistorioita lukiessa tulee epätodellinen tunne ja luulee olleensakin
jossakin aivan toisessa sodassa kuin siinä, mitä nuo kirjat kuvaavat.
Nyt ovat sitten
vunukat marssilla ja melkoinen osa heistä näyttää kuvittelevan, että toiseen
maailmansotaan on olemassa vain yksi oikea ja pyhä näkökulma ja että se on
suuri puolustustaistelu fasismia vastaan ja sen kukistaminen epäitsekkäästi ja
valtavin uhrein.
Tässä tietenkin
leikataan historiasta pois vuosien 1939-41 yhteinen ryöstöretki Hitlerin kanssa,
mutta ei sekään minun mielestäni vähennä tuon puolustustaistelun arvoa oman maan ja valtakunnan kannalta. Mutta
eihän sen aikakauden koko historia silti tähän taisteluun mahdu. Ei se ole mikään
vsjaistorija, jota kaikilla on
velvollisuus kumartaa ja pitää omana menneisyytenään.
Dostojevski on
ristiriitainen nero, mutta ristiriitaistahan tämä elämäkin on, luoja paratkoon.
Eiköhän tässä maailmassa, myös Venäjällä, olisi juuri nyt tilausta vastapuolen
näkökulmaan tutustumiselle ja sen tunnustamiselle?
Sota oli ennen
muuta hirveä onnettomuus ja sellainen paluu barbariaan, että sillä hekumoiminen
todistaa vain ihmisen alennustilasta ja edesauttaa sellaisen syntymistä.
Olen huomannut
jossakin venäläisessä julkaisussa tunnuksen ”Ei ole syytä katua vaan ylpeillä!”
(не каяться а гордиться!).
Venäjän
kansalliset traditiot antaisivat aihetta parempaan. Sodalla ylpeily on ennen
muuta saatanallista epäjumalanpalvelusta, mikä olisi syytä ymmärtää. Jokaisella
kansalla on oma historiansa ja omat uhrauksensa, joiden osaksi kyllä tulee
tietynlaista pyhyyttä ja se taas on ymmärrettävää.
Se, joka haluaa
kansakuntaan kuulua, hyväksyy tämän ja se, joka ei niin tee, asettuu itse sen
ulkopuolelle. Patriotismi omissa mielekkäissä rajoissaan on hyvä ja myönteinen
voima, jonka puuttuessa valtion kansalaisista tulee vain joukko omaa etuaan
etsiviä barbaareja.
Chauvinismi ja oman kansakunnan
nostaminen kaiken universaaliksi mittapuuksi sen sijaan ovat se synti henkeä
vastaan, jonka tekijöille ei ole syytä antaa anteeksi tässä elämässä ei edes
mahdollisessa tulevassa.
Palataan nyt
sitten vain Renaniin ja siihen Dostojevskiin, joka kerran sanoi ”Nöyrry, ylpeä
ihminen…”
Luin juuri, että humanitaarinen suurvalta Ruotsi on aivan vastikään antanut myöntävän äänen Saudi Arabian jäsenyydelle YK:n naisten oikeuksia ajavaan komissioon. YK:n ihmisoikeuskomissiossahan wahhabi-valtio jo olikin. Suomen vapaissa medioissa asia ei ole tainnut vielä olla edes esillä. No, ainakaan tässä ei olla nostamassa omaa kansan arvoja universaaliksi mittapuuksi!
VastaaPoistaRuotsalainen nöyryys on sitä luokkaa, että kyllä Dostojevski (PBUH) jää kakkoseksi. Mutta nöyryys on paradoksaalista (tai "dialektista"): sillä on aivan liian helppoa rehennellä. Sama pätee länsimaiseen anti-chauvinismiin, josta tehdään universaali normi, joka halutaan pakottaa kaikkien kurkusta alas.
Renan kirjoitti tekstin islamista jossa syytti nimenomaan islamin oppia islamilaisen kulttuurin tiedollisesta alennustilasta.
(Englanniksi:
https://www.mcgill.ca/islamicstudies/files/islamicstudies/renan_islamism_cversion.pdf
Ranskaksi:
https://archive.org/details/lislamismeetlas00renagoog)
Lainaus:
"A partir de son initiation religieuse, vers l'age de dix ou douze ans, l'enfant musulman, jusque-là quelquefois assez éveillé, devient tout à coup fanatique, plein d'une sotte fierté de posséder ce qu'il croit la vérité absolue, heureux comme d'un privilège de ce qui fait son infériorité."
Täynnä typerää ylpeyttä juuri siitä, mikä takaa henkisen alemmuuden.
Mutta muslimin näkökulmasta tämä on tietysti juuri hurskasta nöyryyttä.
Sanoisinkin, että olennaista ei ehkä ole nöyryys, koska siihen ihminen ei pysty. Jos sitä aletaan korostaa, siitä tulee vain yksi typerän ylpeilyn aihe muiden joukossa. Olennaisempaa olisi ehkä se, että oltaisiin ylpeitä sellaisista asioista, joista on asianmukaista olla ylpeitä -- ja että sallittaisiin itsekritiikki näiden nöyryyden/ylpeydenaiheiden suhteen.
Tässä on vinha perä.
VastaaPoistaMillainen narratiivi pitäisi sitten keksiä että se sopisi yhteen Venäjän narratiivin kanssa ja takaisi Suomen itsenäisyyden. Kekkosella oli oma narratiivinsa Leninistä ja Suomen itsenäisyydestä.
VastaaPoistaTotuuden kanssaha näillä narratiiveillä ei ole välttämättä mitään tekemistä, mutta totuudellisuuden vaatiminen onkin vain näköalattomuutta.
Heti tulee mieleen 1800-luku. Silloinhan monet ajattelivat, että Keisarin valta saattaisi olla turvallisempaa kuin olla Ruotsin rajamaana Venäjää vastaan.
PoistaAnalogisesti, jos Eurooppa mennee kaaokseen kansainvaellusten vyöryssä niin onpa tullut mieleeni kysymys, että olisiko kovemmin ottein hallitusta idästä suojelijaksi? Nyt mahdoton ajatus mutta ..?
hh
Venäjään tulee pitää hajurako, tilanne kun on, mikä on, mutta tulevaisuutta silmällä pitäen hyvien välien ylläpitäminen on varmasti järkevää. Mitä tulee narratiiveihin, itse kannatan tätä: win-win, yhteinen intressi -- Make money, not war .
PoistaJa niin oudoksi on maailma mennyt, ettei tämäkään sääntö enää päde, kun taloudellinen intressikin voidaan uhrata pelkkänä mielenosoituksellisena elkeenä ilman, että kukaan sen vaikutuksiin edes uskoisi ... Niin EU:ta, niin EU:ta.
Mutta tosiaan, täysin mahdollista, että tilanne muuttuu jossain vaiheessa sellaiseksi, että Venäjä onkin vaikkapa Länsinaapuria luotettavampi osapuoli.
Islamismia ynnä muuta suvaitaan jo nyt niin paljon kuin suvaitaan Euroopan mamughetoissa pitkälti siksi, että tiedetään, että jos asioihin alettaisiin puuttua, seurauksena olisi ison mittakaavan levottomuuksia ja todennäköisesti terrori-iskuja. Sitä paitsi asioihin puuttuminen vaatisi isoja resursseja. Esimerkiksi Ruotsin supo on täysin impotentti eikä maan armeijastakaan ole oikein mihinkään -- maahan taitaa tulla vuodessa saman verran nuoria miehiä lähi-idästä kuin on armeijan miesvahvuus. Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa vain ja ainoastaan sisällissodan tai vähintään valtion konkreettisen hajoamisen lykkäämistä (osinhan valtio on jo hajonnut, koska pahimmissa ghetoissa laki ei ole voimassa!). Kuulostaa hurjalta, mutta historiallisessa perspektiivissä asiassa ei ole mitään ihmeellistä. Väite on liian hurja vain esitettäväksi julkisesti omalla naamalla (jos sen voi menettää) mutta niiden, jotka ymmärtävät, missä mennään, pitäisi suhtautua skenaarioon kuin kovaan tosiasiaan, vaikka tietysti puhutaan vain todennäköisestä mahdollisuudesta. Samaan tapaanhan on (ja kuuluu olla) kova tosiasia, että jos ei ole maassa kelpo armeijaa, se saadaan Idästä...
Vertailukohdaksi Länsinaapurin, Belgian ja muiden menetettyjen tapausten suhteen voidaan ottaa Libanon. Sielläkin sisällissodan ennustaneita tahoja pilkattiin aina sodan alkamiseen asti tuomiopäivänprofeetoiksi. Olennaista ei myöskään ole muslimien absoluuttinen osuus väestöstä, vaan nuorten muslimien suhteellinen osuus. Kun se nousee johonkin 50% korville (nykymenolla menee parikymmentä vuotta, luulisin), kaikenlaista voi alkaa tapahtua...
Suomihan pystyisi periaatteessa tämän kohtalon vielä estämään ja helposti pitämällä rajat tiukalla. Tämä on todellinen kohtalonkysymys, koska muutamalla Merkel-ratkaisulla voidaan saada aikaan demografinen katastrofi väkiluvultaan pienessä maassa. Luojan kiitos Persut on hallituksessa, ja toivon, että kansa tulee järkiinsä ja äänestää ne sinne uudestaan, koska, oli niistä muuten mitä mieltä tahansa, Persut ovat tulppa, joka estää veneen uppoamisen. Ne (nämä suomi-maidanlaiset ja ties ketkä), jotka ovat valmiita ottamaan tulpan pohjasta protestina sille, ettei äyskäröidä tarpeeksi, voisivat ehkä hieman miettiä.
Ja sitä mukaa kuin Länsi uppoaa, sikäli kuin Venäjä ei uppoa myös, on puhdasta reaalipolitiikkaa kääntyä sinne päin. Mitä paremmin Venäjällä taloudellisesti ja kulttuurisesti menee, sen parempi Suomelle. Jos Suomen päättäjillä olisi järkeä, vedettäisiin puolueettomuuspolitiikkaa. Ei kaikkia munia samaan koriin. Suomi uppoaa kuin Nokia: sokeasta uskosta toimineisiin ratkaisuihin, kyvyttömyydestä lukea ajan merkkejä ja hirttäytymisessä yhteen ratkaisumalliin.
Itsenäisyys meni pitkälti EU:n myötä ja rippeetkin karisevat kovaa vauhtia. Suomettuneita ei olla tänään ainakaan Venäjän suuntaan.
Häpeän myöntää, mutta itsekin olin kosmopoliittisessa hengessä aikoinaan jopa euron kannalla, mutta ehkä saan anteeksi, kun olin nuori ja tyhmä.
Äiti-Venäjä sopii venäläisyyden määrittelyksi erinomaisesti. Ilman maatuskoja laaja Vennään maa olisi vajonnut juopottelevien luokkien vuoksi asumiskelvottomaan kuntoon. Kiikun kaakunhan kunto on ollut näihin päiviin asti, mutta nyt on kuulemma votkavetoinen elämäntapa muuttumassa. Onko sitten naiseus ja votka syynä siihen, että vaikka Venäjä on täynnään toinen toistaan lahjakkaampia taiteilijoita ja jopa tieteentekijöitä, niin kansakuntana saavutukset ovat surkuteltavat. Venäjähän on joka tapauksessa niin suuri mahtava, että se riittäisi tueksi ja turvaksi ilman uhoa ja sapelinkalisteluakin. Jos Venäjä oikein oivaltaisi, niin kykyjensä puolesta siitä voisi tulla kulttuurin suurvalta, mutta todella imperialistista ja militaristista maailmanvaltaa siitä ei koskaan synny. Neukkulakin oli vetypommin päällä keikkuva pumpattava jättiläisnukke, Venäjä ei senkään vertaa.
VastaaPoistaOttia tuota, eikö Venäjän valta ollut Suomelle edullisempi kuin Ruotsin valta?
VastaaPoistaOttia tuota, kyllä vain - koska ajankohta oli oikea. Suomen posketon onni oli tulla Venäjön osaksi kun Aleksanteri I eli liberaalia kauttaan. Jos tällä hetkellä Suomeksi nimittämämme alue olisi joutunut Novgorodin / Venäjän alaisuuteen jo keskiajalla, tai vaikka Suuren Pohjan sodan jälkeen, ei tätä nyky-Suomea olisi olemassa. Iivana Julman alamaisena Agricola ei olisi päässyt luomaan suomen kirjakieltä. Aleksei Mihailovitš ei olisi nimennyt Suomeen kenraalikuvernööriä joka perustamaan maahan omaa yliopistoa ja liudan kaupunkeja. Katariina Suuren hallitsemassa valtakunnassa Porthanilla olisi ollut aivan muita puuhia kuin suomalaisten historian ja kansanrunouden tutkiminen jne. Vaikka autonomian aikana tapahtunutta kansallista heräämistä ylistetään, ja siinä sivussa myös Venäjän valtaa, unohdetaan liiankin usein että perusta tälle nousulle oli laskettu jo niinä vuosisatoina jolloin Suomi oli osa Ruotsin valtakuntaa.
PoistaJuuri näin!
Poista"unohdetaan liiankin usein että perusta tälle nousulle oli laskettu jo niinä vuosisatoina jolloin Suomi oli osa Ruotsin valtakuntaa."
PoistaUnohdetaan liiankin usein että perusta tälle nousulle oli laskettu jo niinä vuosisatoina jolloin Suomi oli osa Ruotsin valtakuntaa / Suomi oli osa Eurooppaa: Suomen kirkon kaikki arkkipiispat olivat suomenkielisiä paitsi nykyisen edeltäjää.
Jos Venäjän valta olikin pienen hetken Suomelle edullista niin se oli sitä ennen kaikkea Venäjästä riippumattomista syistä.
Poista"Venäjää ei voi mitata saksalaisella kyynärällä", totesi II maailmansodan aikana eräs sakslainen kenraali. Hyvä pitää mielessää.
VastaaPoistaMafH
"mitata"
PoistaNykyisenä mittapuuna taitaa olla bruttokansantuote per nenä.
Tämä ehkä on juuri se saksalainen kyynärä, joka ei sovi mittapuuksi Venäjään.
PoistaMafH