Uusia näkökulmia muinaisuuteen
Д.Г. Хрусталев, Северные крестоносцы. Русь в борьбе за сферы
влияния в восточной Прибалтике XII-XIII
вв. Научное издание. Евразия,
Санкт-Петербург 2012, 621 с.
Kun tässä juuri muutaman päivän
kiertelin Suomenlahden pohjukan keskiaikaisia linnoja, sattui kuin tilauksesta
Pietarin Dom knigissä käteen Denis
Hrustaljovin kirja pohjoisista ristiretkistä.
Itse asiassa kirja ei ole ihan
uusi, vaan sen ensimmäinen painos ilmestyi jo vuonna 2009. Nyt se on jo
saatavana netissäkin.
Joka tapauksessa kirja herättää
huomiota uudella näkökulmallaan, joka ilmenee jo sen nimestä. Kun vanha Igor P.Šaskolski
1970-luvulla vielä kirjoitti ”Vanhan Venäjän taistelusta
ristiretkeläisaggressiota vastaan”, on Hrustaljovin näkökulma erilainen sikäli,
ettei hän jo heti aluksi luokittele toista osapuolta aggressoriksi ja toista
taas puolustajaksi.
Kyllä kaikki osapuolet, jotka
tulivat Baltiaa ja Nevan seutuja jakamaan, olivat yhtä lailla aggressiivisia
muita kohtaan. Konstellaatiotkin vaihtelivat joskus melko vapaamielisesti, kun
liittolaisiksi kelpasivat itse kullekin milloin jumalattomat tataarit ja
milloin skismaattiset venäläiset tai katoliset.
Niin sanoakseni alkuperäiskansat,
kuten hämäläiset (jäämit/jem),
karjalaiset ja virolaiset sekä vatjalaiset ja inkerikot olivat se varsinainen
saalis, jota asuma-alueineen tavoiteltiin.
Hrustaljov korostaakin uuden
näkökulman tärkeyttä. Toki vanhan polven tutkijat, kuten esimerkiksi juuri Šaskolski,
tekivät paljon kunnon työtä ja toivat esille uutta tietoa menneisyydestä. Se
Stalinin aikainen sukupolvi, joka kasvoi Suuren
isänmaallisen sodan ja 30-luvun historiallisten filmien hengessä, toi
kuitenkin narratiiveihin varsin vahvasti oman näkökulmansa, joka ei kuulu
nykyaikaan.
Tässä toki kannattaa muistaa, että
kirja on kirjoitettu 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä ja ehkä juuri siksi
tuntuukin niin virkistävästi vanhasta paatoksesta poikkeavalta.
Hrustaljov toteaa, että sellaiset
suurtapahtumiksi nostetut asiat kuin ”jäätaistelu” (ledovoje poboištše 1242) tai Nevan taistelu 1240 eivät aikanaan
olleet suuria tapahtumia eikä niitä sellaisina pidetty. Edellistä ei edes
mainita ulkomaisissa lähteissä ja saksalaisia ritareitakin siinä kaatui vain
kaksikymmentä.
Näiden sijasta tekijä nostaa esille
muun muassa Saulen (1236), Karusen (1270) ja Rakveren (1268) taistelut, joilla
oli selvästi epookkia luova merkitys. Kaiken kaikkiaan kirjoittaja onkin
erityisen kiinnostunut järjestämään uudelleen sen taistelun aikakaudet, jota
1100-1200-luvuilla käytiin siitä strategisesti tärkeästä alueesta, johon
Suomikin kuului.
Suomelle kirjassa on omistettu pari
lukua, joista toinen on omistettu Jaroslav Vsevolodovitšin Suomen-retkelle
1226-1227 ja toinen Aleksanteri Nevskin Suomen-retkelle vuosina 1256-1257.
Nämä molemmathan ovat meillä jääneet
vaille erityisempää huomiota ja muutkin, melko lukuisat venäläisten retket Suomeen
ja suomalaisten retket Venäjälle tai Karjalaan on yleensä korkeintaan mainittu
ohimennen.
Hrustaljov esittää hämäläisten vuonna
1228 Venäjälle tekemän kostoretken suurisuuntaisena tapahtumana, johon otti
osaa 2000 miestä -ajan oloissa varsin mahtava armeija. Heille kävi kuitenkin
huonosti nykyisen Pietarin alueella, kun inkerikot ja karjalaiset tukkivat
heidän paluureittinsä.
Taistelut läntisiä naapureita vastaan
tiivistivät voimaryhmittymiä ja sekä Novgorod että ruotsalaiset pyrkivät ajan
mittaan vakiinnuttamaan valtansa.
Tässä suhteessa ruotsalaiset olivat
etevämpiä ja ymmärsivät jo varhain ottaa käyttöön käännytystyön ja linnojen
rakentamisen valtansa ylläpitämiseksi. Venäläiset tyytyivät pitkään vain
kantamaan pakkoveroa (dan)
vaikutuspiirissään.
Vasta Aleksanteri Nevski otti Suomeen
mennessään vuonna 1256 mukaansa Kiovan metropoliitan Kirillin, ilmeisessä
käännytystarkoituksessa.
Muuten Aleksanteri oli kova ja julma
hallitsija, joka hävitti hämäläistenkin maata perusteellisesti. Juuri samaan
aikaan myös Rooman paavi kutsui puolalaisia ruhtinaita ja piispoja taisteluun ”pakanoita
ja skismaatikkoja” eli siis venäläisiä vastaan, asettaen heidät samalle viivalle
muiden ristin vihollisten kanssa.
Periaatteessahan uskonluopiot
olivatkin pakanoita pahempia. Jälkimmäisiä saatettiin käännyttää ja tehdä heistä
hyviä kristittyjä, mutta edelliset olivat menetettyjä.
Hrustaljovin näkökulmassa
merkittävimmät uutuudet koskevat asioiden suhteuttamista. Aleksanteri Nevski on
hänen mielestään perinteisesti nostettu suhteettoman tärkeäksi hahmoksi samalla
kuin todella merkittävät asiat ovat jääneet vähäiselle tai olemattomalle huomiolle.
Myös aikakauden (1200-luvun)
periodisointi on suoritettu uudelleen. Ensimmäistä vaihetta, joka ulottuu 1000-luvulta
noin vuoteen 1200 (1198), tekijä nimittää ”muinaiseksi” tai ”venäläiseksi”.
Venäjä (Rus) oli siihen aikaan itäisen Baltian ja Suomen yliherra (sjuzeren). Vuodesta 1200 (1098) vuoteen
1269/1270 taas ulottuu sodan aika,
jolloin valtakeskukset ja rakenteet olivat muutoksen tilassa ja valtarajat
lopulta vakiintuivat.
Kolmannen periodin aikana vuodesta
1270 1400-luvun lopulle voidaan todeta yrityksiä muuttaa valtarajoja, mutta
kyseessä ei enää ole kolonisatorinen ekspansio kristinuskon levittämisen
merkeissä, vaan valtioiden väliset konfliktit.
Käsittelemänsä aikakauden Hrustaljov
jakaa vielä useisiin alaperiodeihin, polotskilaiseen (1200-1209),
novgorodilaiseen (1209-1242) ja suuriruhtinaalliseen (1242-1270.
Uutta kirjassa on, kuten tekijä korostaa,
paitsi se, että kaikki osapuolet asetetaan samalle viivalle eikä nosteta
kohtuuttomaan arvoon enempää saksalaista ja ruotsalaista ekspansiota kuin
venäläisten ”puolustuksellista” roolia, myös eräiden tärkeiden tapahtumien
nostaminen esille.
Sellainen oli muun muassa Rakveren
taistelu vuonna 1268, jonka tuottamat tappiot merkitsivät Novgorodin sosiaalisen
eliitin vaihtumista. Se taas vaikutti sen valtiolliseen järjestelmään.
Tutustuin kirjaan kiinnostuksella.
Jokaisessa maassa, missä historian tutkimus on elävää ja vapaata, syntyy uusia
näkemyksiä sen menneisyydestä. Vanha vitsi siitä, ettei Venäjän menneisyyttä
voi ennustaa, ei ole erityisen osuva. Itse asiassa se oli neuvostokaudella tietyn
murrosvaiheen jälkeen lyöty lukkoon poliitikkojen toimesta ja pysyi sen jälkeen
pakkopaidassaan.
Kuten tiedämme, myös tällä hetkellä
Venäjän historiankirjoitus on murrosvaiheessa. Erityistä huomiota ovat ulkomaille
herättäneet muutamat, osittain suorastaan absurdit suuntaukset kuten akateemikko
Fomenkon laseeraama ”uusi kronologia”.
Myöskään yli-innokkaista
isänmaallisesti höyrähtäneistä tutkijoista ei ole ollut puutetta. Niinpä
tuntuukin miellyttävältä aina silloin tällöin huomata, että kyllä siellä
naapurissa ilmestyy myös ihan tasapainoista näkemystä edustavaa historiaa.
Hrustaljov on sitä mieltä, että tämä
hänen kirjansa on vasta tien alku, myös keskiajan historia kaipaa laajemminkin perkausta
tai olisiko harjausta. Tällaista asennetta voi vain kunnioittaa ja toivoa sille
menestystä.
Olemmeko valmiit, kun aivan lähitulevaisuudessa, Venäjä vapautuu Pietarin kaupungin epävenäläisestä paheiden pesästä.
VastaaPoistaSilloin meidän suomalaisten tulisi olla hereillä,näet olisimme silloin helposti saamassa tuplausta pieneen väestömääräämme.
Kiinnostava kirja! Tutkimusaihe ei ole vallan helppo; aikalaislähteiden käyttö ja etsiminen voi olla todella hankalaa.
VastaaPoistaKun ristiretkistä puhutaan, niin tuntuu aiheelliselta kiinnittää huomiota myös lähdekriittisyyteen. Mutta kuinka paljon mahtaa propaganda vaikuttaa tuon aikuisissa lähteissä?
Mukava todeta, että Venäjällä riittää rahoitusta monenlaiseen kirjallisuuteen. Se tarkoittaa, että venäläiset itse ovat innokkaita tiedon etsijöitä. Tietysti monet heistä kai alistuvat valtavirran vietäviksi, kuten muuallakin maailmassa. Vai kuinka lienee; mitä on valtavirtakirjallisuus Venäjällä?
Tilanne on sikäli helppo, että Venäjän kronikat ja monet muutkin aikalaislähteet on saatavana kriittisenä, koottuna laitoksena. Lienee jo netissäkin. Niiden tulkitseminen onkin sitten asia erikseen ja toki aikakauden omat pyrkimykset olivat aina hyvin voimakkaita eikä niitä kainosteltu. Valtavirtakirjallisuutta voine etsiä lähinnä oppikirjoista. Antinormanismi esim. on taas kovasti esillä.
PoistaMinuakin oudostuttaa Aleksanteri Nevskin maine venäläisten sankarina. Jos olisikin hävinnyt taistelunsa, niin voisi periaatteessa kysyä, olisiko alueen asukkaiden elämä nyt nykyistä parempi tai huomompi, Ruotsin kuninkaan ikeessä?
VastaaPoistaJotenkinhan sitä ollaan rajan tälläkin puolella pärjätty. Toki karjalaisilla on ollut onni edustaa suurvaltaa vielä meidän päivinämme.
VastaaPoista