Sanat ja totuus
1800-luvun romanttiseksi nimetyllä
aikakaudella oli paljonkin ihmisiä, jotka olivat kiinnostuneita totuudesta ja
halusivat pysyä sille uskollisina hinnalla millä tahansa.
Nykyään tuo toki kuulostaa
huvittavalta ja suorastaan tomppelimaiselta. Aitojen asioiden häviäminen on seikka, joka kuuluu postmodernismin
kulmakiviin. Totuuden etsijän hahmo on muuttunut koomiseksi ja totuudenpuhuja
on joko pelle tai rikollinen, kulloisestakin kysymyksestä riippuen.
Brittihistorioitsija Thomas
Carlyle, joka kuului saksalaisen romantiikan suuriin ihailijoihin, oli niitä,
jotka antoivat totuudelle erityisen arvon. Totuuden suurimpia vihollisia eivät
Carlylen mielestä olleet niinkään tyrannit ja muut ulkoisen väkivallan
edustajat, kuin ihmisten oma tekopyhyys ja pelkuruus.
Niinpä ihmiset kieltäytyivät
näkemästä ympärillään avautuvaa todellisuutta ja sen todellista ydintä ja
piirittivät pelottavan ja hankalan totuuden sen sijaan sellaisilla käsitteillä,
jotka tehokkaasti erkaannuttivat heidät siitä, mikä tässä maailmassa oli
olennaista.
Historian saatossa kuitenkin se, mikä
oli valheelle rakennettu, oli tuomittu tuhoutumaan. Vain totuus voi pysyvästi kukoistaa
ja tämä pätee myös politiikassa.
Tyhjät puheet ja valheet saattoivat
pettää aikansa, mutta jos ne eivät vastanneet todellisuutta, ei niiden varaan
rakennettu toiminta muuta voinut tuottaa kuin lisää valheita ja jossakin
vaiheessahan se seinä sitten tuli vastaan tai rakennus sortui.
Politiikan uudesta sanastosta on
meilläkin nykyään puhuttu jo enemmän kuin tarpeeksi ja itse kukin voi sille makunsa
mukaan joko naureskella tai ottaa sen vakavasti.
Sanat ovat kuitenkin vain sanoja ja
oleellista on sittenkin se totuus, joka jää sanojen taakse. Ellei sitä kunnioiteta,
se pakottaa ennen pitkää ottamaan itsensä huomioon ja paljastuu, että tekopyhä
tyhjän piekseminen on vain sitä itseään eikä sen enempää.
Sanamagia on kiinnostava muoti-ilmiö,
jollaiseen intellektuellien ei joskus maailmassa olisi koskaan kuvitellut
lankeavan. Ehkä he eivät tee sitä nytkään, mutta sitäkin pahempaa on
teeskennellä, että näin tehdään.
Suurta teennäisyyden riemujuhlaa vietettiin
Neuvostoliitossa vuonna 1937. Sosialistinen yhteiskunta oli julistettu
rakennetuksi ja sen mukaisesti kaikki asiat olivat saaneet uudenlaisen
merkityksen, kuten jokainen tiesi tai sai pian oppia tietämään.
Niinpä vanhojen käsitteiden
käyttäminen uusien sijasta implikoi sen rienaavan väitteen, ettei sosialismi
olisikaan toteutunut ja ymmärrettävä seuraus tällaisesta vastavallankumouksellisesta
herjauksesta oli asianomaisen henkilön likvidointi. Sosialismin kieltäjät
olivat kansan vihollisia eikä historian mandaattia käyttävä kansa laskenut
sellaisten kohdalla leikkiä.
Ei ollutkaan yllättävää, että
vaaleissa lähes sata prosenttia äänioikeutetuista äänesti kommunistien ja
puolueettomien stalinilaisen vaaliliiton puolesta ja useimmat näyttivät
reippaasti äänestyslippunsa, vaikka heillä oli oikeus vaalisalaisuuteen.
Miksipä he olisivat ryhtyneet
uimaan historian mahtavaa virtaa vastaan? Jos nyt, uudella aikakaudella oltiin
onnellisia, vauraita, vapaita ja sankarillisia niin oltiin sitten. Muusta
puhuminenkin oli neuvostovastaista agitaatiota ja kyllä hallintoalamaiset pian
oppivat ymmärtämään, miten asioista oli puhuttava.
Kun osasi oikein ajatella, niin
kaikkihan oli kohdallaan. Vapauskin oli vain välttämättömyyden ymmärtämistä,
kuten jo Marx oli vastaansanomattoman terävästi huomauttanut.
Totuus näytti sittenkin olevan
riippuvainen siitä, miten se maailmanhistorian etujoukon toimesta määriteltiin.
Toki vuonna 1937 ja vielä seuraavanakin vuonna oli suhteellisen paljon niitä,
jotka kiistivät tämän, mutta sitten he hävisivät, kenties loppuivat?
Helsingin sanomien kolumnisti
lainaa tänään Timothy Snyderiä, muodikasta historioitsijaa, joka pelkää
tyrannian taas kolkuttelevan ovelle myös länsimaissa.
Snyder varoittaa toistelemasta
sokeasti mediassa esiintyviä sanoja ja ilmauksia. Muiden käyttämiä ilmauksia
tulisi karttaa, ellei ole ihan itse miettinyt, mitä ne tarkoittavat. Olisi
mietittävä oma tapansa puhua, vaikka ilmaisisi asiaa, josta arvelee kaikkien
muiden puhuvan.
En ole ihan varma, mitä Snyder on
tuossa teoksessaan halunnut sanoa, mutta kyllähän tämä tuo mieleen Carlylen,
jonka perusoivalluksiin kuului totuuden ja sitä kiertelevän löysän puheen
(hearsay) välisen eron korostaminen. Olisipa upeaa, mikäli hesarissa
laajemminkin mietittäisiin tätä asiaa ja kallistuttaisiin nimenomaan totuuden
sanomisen kannalle!
Mikään ei kuitenkaan tähän viittaa.
Päivän suuri abrakadabra ovat nyt ne ”arvot”,
joihin kepu ja kokoomus ovat ylevästi sitoutuneet ja joiden vastustajaksi on
noussut muuan Halla-aho sillä perusteella, että hän kauan sitten on härnännyt
valtakunnansyyttäjää käyttämällä ikävän kuuloisia, mutta toki loogisesti täysin
nuhteettomia käsitteitä.
Lisäksi joku toinenkin sana on saanut jyrkän tuomion eettisesti
yleviksi julistautuneilta puolueilta ja ne ilmeisesti olettavat, että asian
tahallinen vääristäminen on aivan sallittua, mikäli se palvelee omaa
poliittista etua.
Halla-ahon puolueessa on myös
toinen, sanoisinko bête noire, joka
on julkisesti lausunut n-sanan, taisi
olla jo vajaat kymmenen vuotta sitten.
Mitäpä sanoakaan, arvot ovat
arvoja. 1930-luvun Neuvostoliiton käsitteitä käyttäen voisi sanoa ”luokka on
luokka”. Ei se ole yksilöstä kiinni, miten häntä kohdellaan, vaan siitä, mitä
hän edustaa.
Tästä tuleekin mieleen, että
taipumus saada n-sanan kuulemisesta
älyllinen kramppi tai moraalinen kouristus on aika kiinnostava asia ja sitä
kannattaisi jokaisen Snyderin maksiimin mukaisesti ihan itse miettiä eikä
liittyä joukkohappeningiin mitään ajattelematta, vain koska muutkin niin
tekevät.
Muistan, miten mummoni joskus
lauleli herttaista, joskin surullista laulua:
Ei taivahass´oo kuolon vaaraa,
ei kyyneleitä, yötäkään,
niin lauloi kerran musta Saara,
pien n-tyttö iloissaan…
N-sanalle
ei kukaan maassamme ollut vielä tuolloin keksinyt negatiivisia konnotaatioita.
Meille n:t olivat vain jotenkin hauskoja
ja huolettomia afrikkalaisia, jotka elelivät onnellisina omissa oloissaan.
Jotta kaikki olisi täydellistä, he tarvitsivat vielä kristinuskoa, mutta
sitähän meikäläisetkin sinne juuri veivät.
Tuohon aikaan meillä ei ollut
minkäänlaista mielikuvaa sellaisista asioista kuin Amerikan slummit ja niiden
rikollisuus, röyhkeät, yhteiskunnan kustannuksella elävät asukkaat ja välinpitämättömyydestä
ja sivistymättömyydestä kertova siivottomuus.
Miksipä siis n-sanalla olisi ollut paha kaiku? Onko sillä vieläkään?
Oikea vastaus saattaa olla, että
joillekin on ja joillekin ei. Moni nuoren polven edustaja jakanee tänään täysin
ne amerikkalaiset merkityssisällöt, joiden mukaan n on ansainnut ikävän maineensa, joka on pitkän ajan kuluessa
hankittu juuri tosielämässä eikä käsitteitä manipuloimalla ja kielenkäyttäjiä
komentelemalla.
Asian laadun takia sen korjaaminen
sananikkaroinnilla on toivotonta. Sana musta
-mitä n-sanakin juuri tarkoittaa- on
julistettu yhtä pahaksi. Sana afroamerikkalainen
taas, kaikessa teennäisyydessään ja harhaanjohtavuudessaan ei sisällä
yhtään mitään muuta kuin nuo vanhemmat variantit eikä sitä voi käyttää
Euroopassa eikä yleensäkään Afrikan asukkaista.
Jokainen sivistynyt ihminen
ymmärtää, ettei johonkin ihmisryhmään kuuluminen vielä anna eväitä sanoa
jotakin siihen kuuluvasta yksilöstä. Tämän itsestäänselvyyden jankuttaminen
nykyään ei luultavasti mene perille, mutta onhan se tehtävä, ettei totuus
unohtuisi. Dixi et salvavi animam meam.
Mutta palatakseni vielä tuohon
hullunkuriseen arvopatsasteluun, joka ratsastaa sanamagialla. On pakko myöntää,
että se tuo mieleeni tuon sosialismin toteutumisen Neuvostoliitossa ja siihen
liittyvän uuden puhetavan myös sikäli, että siinä heijastuu ilmiselvä
kaksoisajattelu.
Mikäli joku käyttää n-sanaa ja toteaa, ettei hän siinä
mitään pahaa näe, vaan ainoastaan pyrkii ihan itse miettimään, mitä sanoo,
ettei joutuisi kieltä manipuloivien tahojen vangiksi, hänet teilataan
välittömästi.
Asian logiikka on sama kuin
aikoinaan neuvostojen maassa: ”Älä sinä piru valehtele. Kyllä jokainen tietää,
että n-sanan tarkoittama ryhmä on
epämiellyttävä ja vihattava. Sen takia mekin olemme ruvenneet siitä puhuessa
kiertelemään ja kaartelemaan!”
Toisin sanoen siis nuo uuskielen
nikkaroijat, kuten sosialismin ihanuuksista aikoinaan puhuneet ideologit,
osoittavat juuri sanafobiallaan pakenevansa ikävästä todellisuudesta puhumista
ja jopa sen ajattelemista, vaikka eivät sitä ja sen seurauksia paetakaan voi.
Sen sijaan yksittäiset sanat ja
symbolit, jotka saattaisivat tuoda falskin korukielen lomaan välähdyksen
todellisuudesta, ovat saaneet ylivertaisen merkityksen. Ne ovat väärän
ajattelun veroisia rikoksia, vaikka eivät tosiasiassa sisällä minkäänlaista
ajattelua, kunhan viittaavat sellaisen mahdollisuuteen.
Orwellilainen kieli pyrkii
totaaliseen falskiuteen ja se kestää totuutta yhtä heikosti kuin stalinilainen
sosialismi vitsejä.
Mutta ei se totuus sitä
kiertelemällä mihinkään häviä. Mitenkähän pitkälle tekopyhällä valheella
nykyään pötkitään?
"Mitenkähän pitkälle tekopyhällä valheella nykyään pötkitään?"
VastaaPoistaSitäpä tässä juuri testaillaan todella suuressa mittaavassa. Pelkään, että aivan liian pitkälle.
Valehtelemisen teknologia ja mm. mediaosaamin on niin kovin kehittynyttä ja sofistikoitua nykyään suhteessa esim. Neuvostoliitossa käytössä olleeseen välineistöön. Toki sanktiopuoli NL:ssa oli tehokkaampi, mutta nykyinen huomaamaton manipulaatio on tehokkaampaa kuin pakottamien.
Vaimoni, nyt jo moninkertainen mummo, luki aamulla kirjoituksesi ja heti, tuosta vain, lauloi minulle tuon värssyn, neekerisanoineen kaikkineen. Sävelkin meni oikein ja siitä tuli minulle, kuten lapsuudessa kuulluista lauluista yleensäkin, hyvä olo. Kiitos! hh
VastaaPoistaMuistan hämmästyneeni kovasti muutamia vuosia sitten, kun netissä luin jonkun tilitystä siitä kuinka häntä ahdistaa tiede.
VastaaPoistaSiis se kun tutkitaan perinpohjaisesti jotain ja sen jälkeen tiedetään jonkin asian olevan varmasti totta. Kirjoittajaa tuntui kovasti ahdistavan se lopullisuus minkä fakta tuo mukanaan. Varmaan hän viihtyy tässä ajassa jo paremmin. Kaikki tuntuu olevan kovin suhteellista nykyään. Mistä tahansa voi kuvitella mitä tahansa, ei tarvitse tyytyä faktaan.
Liekö kyse jostain kaikkivoipaisuusharhasta. Ollaan jo niin edistyneitä/nykyaikaisia tms että ajatellaan faktan olevan kuin tuntemattoman työkalun, jota tarvittiin ennen ja jonka käyttöä voi nyt katsella musta-valkofilmiltä ja kenties naurahtaa; "osattiin sitä näköjään ennenkin."
Kummalliseksi on maailma mennyt.
maallikko
Eräs nykyään istuva ministeri sanoi kerran vaalien jälkeen; kansa on puhunut pulinat pois tai kansa ei koskaan äänestä väärin. Tämä päivä antoi noille lauseille aika irvokkaan tulkinnan. Uustulkinta kuuluukin, kansa on puhunut, jätetään vain kansa pulisemaan ei se Audin takapenkille kuulu, tai kansa ei koskaan äänestä väärin, paitsi silloin, kun se äänestää minun ja kavereitteni mielestä väärin.
VastaaPoista