Karkotus Narniasta
C.S. Lewis on
muuan lempikirjailijoistani ja olen sattuneesta syystä lukenut Narnia-sarjan useampaankin kertaan.
Siinähän mennään
aluksi ihmeelliseen maahan vaatekomeron kautta ja koetaan siellä monenlaista,
uskomattoman hienoa ja jännittävää asiaa. Se valtakunta on kaukana arkipäivästä
eli ”tavallisesta maailmasta” ja siellä on lähes kaikki mahdollista, mutta ei
sentään mikä tahansa käy ja kelpaa.
Eräässä kohtaa
kerrotaan, etteivät muutamat lapset enää voikaan palata Narniaan, mikä on suuri
tragedia. Asia johtuu siitä, että he saavuttavat iän, josta kirjoittajalla on
hyvin häijyä sanottavaa. He lähestyvät aikuisuutta, joka sekin taitaa olla aika
ankea vaihtoehto sille, mikä joudutaan jättämään taa.
Muuan Gareth
Matthews on kirjoittanut kirjan Philosophy
and the Young Child, jonka joskus luin kiinnostuneena. Hän esittää siinä
itse asiassa aika banaalejakin esimerkkejä siitä, miten lapset käsittelevät
juuri samoja ongelmia kuin suuret filosofit ja elleivät he pääse siinä suuriin
edistysaskeleihin, niin eivätpä pääse nuo toisetkaan.
Kysyminen onkin
se asian pihvi ja se aito, kokonaisvaltainen kiinnostus asioihin, jota
tieteellisen ajattelun oppiminen tai muu banalisointi ei ole tappanut. Helsingin Sanomien palsta, jossa lapset
kysyvät tieteestä on omassa sarjassaan erinomainen ja kiinnostava.
Vielä kiinnostavampaa
saattaa kuitenkin olla se ajattelun alue, johon tieteellä ei ole mitään
mainitsemisen arvoisia vastauksia. Sinne pitäisi mennä rohkeasti aja avoimin
mielin, mutta valitettavasti aikuiset eivät sitä osaa, enimmäkseen.
Monien taiteilijoiden
yritykset tähän suuntaan jäävät valitettavan usein vain primitiivistä ja
lopultakin epävapaata ajattelua ilmentäviksi tuherruksiksi sen sijaan että
niissä ilmenisi aito mielikuvituksen vapaus.
C.S. Lewisin Narnia-sarjaa on paljon analysoitu. Sen
uskonnollinen ja vieläpä erityisesti kristillinen pohjavire on helppo havaita,
samoin Narnian ja muhamettilaiseksi
tunnistettavan Kalormenin
sovittamaton vastakohtaisuus.
Kyse ei kuitenkaan
ole mistään kuvitetusta uudesta testamentista lapsille. Narnian maailma on
täynnä taikaa, mutta ei simppeli moraliteetti, jossa lapsille vältettöisiin
näyttämästä vääryyttä ja väkivaltaa, pahaa magiaa ja muuta vastaavaa.
Ei Narnia alennu
poliittisesti korrektiksi maailmaksi, jollaisen olisi kaiketi määrä kasvattaa
niitä älyllisiä ja moraalisia kääpiöitä, jotka sitten haluavat innokkaasti opettaa
ihmiskunnalle, miten sen olisi elettävä, vaikka eivät itse ymmärrä hienommista
asioista tuon taivaallista.
Lapsilla on
valmius omalla tavallaan ymmärtää ja kysyä paljon enemmän kuin aikuisilla. Suurta
synnynnäistä viisautta heiltä kuitenkaan ei kannata odottaa. Satusedillä on tässä
maailmassa tärkeä roolinsa ja aikuisen läsnäolo pitää sopivasti kiinni ”tavallisessa
maailmassa”.
Esimerkiksi Jill Pölkky ja Eustace Constace Ruikku ovat vain kaksi lasta, joiden käytettävissä
ei ole tässä arkimaailmassa kovin hääppöisiä resursseja. Tämä ei estä heitä
nousemasta Narnian puolella aivan huimiin rooleihin. Jännitystä ja suorastaan
kaameita tilanteita riittää Narniassa, jossa itse asiassa näyttää olevan useita
erilaisia maailmoita, mutta ei se jännitys ole itsetarkoitus.
Muuan
analyytikko on sanonut, että Narniassa sadunomaisuus tekee mahdolliseksi kertoa
totuuden vapaana ”tavallisen” maailman rajoituksista.
”Tavallisessa”
maailmassa olisi sietämätöntä ajatella vaikkapa ihmisten muuttuvan kiveksi tai
uskaltautua vaikkapa taistelemaan tultasyöksevää lohikäärmettä vastaan. Sadussa
se käy aivan luontevasti.
Satujen maailma
on vapaa luonnontieteen kahleista ja sen tulee olla vapaa myös poliittisen
korrektiuden kahleista. Satu ei saa olla enempää agitproppia kuin harjoitusta
tieteelliseen ajatteluun.
Tai kukapa satua
menisi kieltämään, se jos mikä on vapaa tai ainakin sen pitäisi olla. Sen
vangitseminen tuollaisiin asioihin olisi vain törkeää.
Yritystä satujen
vangitsemiseen ja hyödyntämiseen primitiivisessä propagandassa näyttää toki
olevan liikkeellä ja sitä on ollut jo kymmeniä vuosia.
Tämä on lasten
karkeaa aliarvioimista. Mikäli jotkut nipistelytieteilijät yrittävät ulottaa
tahmaiset käpälänsä satumaailmaan (kauhulla ajattelen vaikkapa Narnian
poliittisesti korrektia versiota), he onnistuvat vain likaamaan sen, mikä oli
kaunista. Lasten mielikuvitusta he tuskin pystyvät vangitsemaan, eiköhän se
pysyne ihan vapaana.
On surkuhupaisaa
nähdä sitä ilmeisen vakavissaan suoritettua toimintaa, jonka tarkoituksena
näyttää olevan estää aikuisia ihmisiä ajattelemasta kuten haluavat ja rangaista
vitsien kertomisesta. Vitsithän ovat aikuisten satuja.
Kyseessä näyttää
olevan surkea ihmiskuva, jonka koko kurjuus tulee todella esille vasta kun se
pannaan klassisen satumaailman kanssa rinnatusten.
Mutta kulttuurin
rappion ilmeisesti täytyykin ilmetä myös tällä alalla. Lasten viattomuutta ja
heidän hukkaan heitettyjä mahdollisuuksiaan tässä käy sääliksi. Eiköhän me
aikuiset aina jotenkin pärjätä hullujenhuoneessakin.
On kuitenkin todettava, että lapsia on aina yritetty perheissä kasvattaa ja yhteiskunnallisesti propakoida niihin arvoihin, joita perhe taikka yhteiskunta haluaa edistää: hitler-jukend, komsomol, partioliike, seurakuntanuoret jne. Kovin vieraalta tuntuukin ajatus, että pyrkisimme pitämään lapset henkisessä tyjiössä ja sitten 18-vuotispäivänä toteaisimme "muodosta nyt sitten arvosi puhtaalta pöydältä".
VastaaPoista"On surkuhupaisaa nähdä sitä ilmeisen vakavissaan suoritettua toimintaa, jonka tarkoituksena näyttää olevan estää aikuisia ihmisiä ajattelemasta kuten haluavat ja rangaista vitsien kertomisesta. Vitsithän ovat aikuisten satuja."
VastaaPoista"ilmeisen vakavissaan suoritettua toimintaa, jonka tarkoituksena näyttää olevan estää aikuisia ihmisiä ajattelemasta"
Eräs ripulidosentti väitti äsken venäläisessä julkisuudessa, että presidentti Sauli Niinistö on NATO:n salainen agentti. Tämän ripulilogiikan mukaan Suomella on lupa olla ainoastaan Äiti-Venäjän helmassa, ja nauttia tämän helman erittäin kauniista kuoseista, ja eritoten kun näitä helmoja heilutetaan maailmankaikkeuden edistyksen hyväksi.
Ripulilogiikalla on Venäjällä kysyntää.