Kieltämisen kieltäminen
Vielä taannoin
olisi olut tarpeetonta esitellä ns. sivistyneelle lukijalla kieltämisen
kieltämisen laki (Das Gesetz der Negation
der Negation). Sehän oli opintopiirissä päntätty ja tiedossa oli, että
tieteellistä sosialismia ohjataan juuri sellaisten lakien tuntemuksella. Huippuasiaa
siis.
Nyt asiat
taitavat olla toisin ja sivistyneistön etummaisen osan älyllinen ja siveellinen
kunto koetellaan sen mukaan, missä määrin se on omaksunut ne aikamme
ideologiset aksioomat ja korollaarit, jotka tässä arkielämässämme ilmenevät poliittisena korrektiutena. Mutta
silläkin on lähteensä ja filosofiansa.
Aikamme
supertieteenä ei enää voi pitää dialektista materialismia. Sen paikan on
valloittanut kulttuurintutkimuksen (cultural
studies) nimellä tunnettu intellektuaalisen toiminnan muoto, joka pohjautuu
aatepuuroon, jonka sisällöstä mainittakoon wikipedian ilmoittamat semiotics, Marxism, feminist
theory, ethnography, critical race theory, Post-structuralism, Postcolonialism,
social
theory, political theory, history, philosophy,
literary
theory, media theory, film/video
studies, communication studies, political
economy, translation studies, museum
studies and art history/criticism.
Siinähän sitä
intellektuaalista ravintoa löytyykin ja mikäli yksi suuntaus lyö toista korvalle,
voi sen jättää luettelosta poiskin ja ottaa tilalle jotakin muuta. Halutun
laatuisia tuloksia löytyy varmasti näitä lähestymistapoja luovasti sekoittaen
ja annostellen.
Tämän sotkun
vastaanotto akateemisissa piireissä on vaihdellut. Kuuluisa Sokal Hoax teki siitä aikoinaan pilaa
syöttämällä alan julkaisuun artikkelin, jossa todistettiin, että painovoimakin
on sosiaalinen konstruktio. Ainakin jonkin aikaa koko suuntaus kantoi
naurettavuuden stigmaa ja tämä selittänee sen maanisen vihamielisyyden naurettavuutta
kohtaan, jota noissa piireissä ilmenee.
Toki kaikki kulttuurintutkimus ei ole samaa tasoa
kuin se postmoderni touhu, joka käsittää maailman tekstinä ja vihaa synkästi
ajatusta, jonka mukaan ihminen ja kulttuuri eivät olisi alusta loppuun vain ”konstruoituja”
ja loputtomasti manipuloitavissa. Älköön tätä suuntausta myöskään sekoitettako aluetutkimukseen (Area studies), joka on täysin järjellinen ja hyödyllinen
tutkimusala.
Mikäli etsimme
nykymaailman älyllisen sekoilun lähteitä, ehdottaisin joka tapauksessa
kääntämään katseen tuohon suuntaan, joka aikoinaan tuotti Sokal Hoaxin. Mitään
salaliittoteorioita tässä ei tarvita, kyllä näitä aatteita eli siis feminismiä,
poststrukturalismia, postkolonialismia ja niin edelleen tarjotaan aivan
avoimesti. Ostaja varokoon, sanoivat muinaiset roomalaiset. Caveat emptor. Hedelmistään heidät
tunnetaan.
Tästä älyllisen
toiminnan suuntauksesta näkyy joskus käytettävän yhteistä nimikettä kulttuurimarxismi, jota ei pitäisi aivan
sattuvana, vaikka eritoten Frankfurtin koulukunnalla ja sitä kautta
marxilaisella traditiolla onkin siinä merkittävä roolinsa. Esimerkiksi
Foucaultin kaltaisilla šarlataaneilla on kuitenkin usein paljon tärkeämpi rooli.
Marxilaisuudesta
kaikenkattavana maailmanselitysteoriana joka tapauksessa muistuttavat tästä
piiristä lähtevät imperatiivit: tässä ei pyritä vain selittämään maailmaa, vaan
myös sitä muuttamaan.
Ehkäpä
tuosta ameebamaisesta monitieteestä (suomen kielessä tosiaan käytetään myös
tässä yhteydessä sanaa tiede) voitaisiin
käyttää yhteisnimitystä normatiivinen
halututkimus. Vai voitaisiinko? Mikä olisi parempi?
Tämä
pyrkimys normatiiviseen kaikenkattavuuteen on joka tapauksessa sangen
merkittävä seikka, sillä perinteisen länsimaisen, positivistiseksikin nimitetyn
tieteenfilosofian mukaan siitä, miten asiat ovat ei voida johtaa sitä, miten
niiden pitäisi olla. Jälkimmäinen kuuluu tahdon alaan ja ihminen on siitä vapaa
päättämään. Tahtoa ja halua ei sitten kannata sekoittaa toisiinsa.
Tässä siis
ollaan aivan uusilla ja rajusti vanhasta poikkeavilla urilla, mikäli ajatellaan
perinteistä länsimaista vapaata tiedekäsitystä. Toisaalta jäljet vaikuttavat
tutuilta ja jokainen, joka on vähänkin tutustunut neuvostomarxismiin, huomaa
heti yhtäläisyydet. Kyseessä on pyrkimys totalitarismiin, vieläpä vapautumisen
verukkeella.
Foucault,
jota lienee syytä pitää yhtenä tämän joukon suurista profeetoista, tavallaan
sen Muhammedina, näkee maailmanrakenteen keskeisinä asioina halun ja vallan.
Maailma on ihmiselle annettu, jotta hän seuraisi halujaan ja valta taas määrää,
kenen halut pääsevät hallitsevaan asemaan. Feminismillä on valmis vastaus siihen,
miten asioiden pitäisi olla. Neuvotteluja ei kaivata.
Marxismin
mukaan kaikki kehitys eteni taistelun kautta ja suuret hyppäykset olivat sille
ominaisia. Ne tarkoittivat sitä, että yksi taisteleva osapuoli oli perinyt
voiton: tapahtui kieltäminen. Vastustaja oli kukistettu. Siinä ei sovitteluilla
ja kompromisseilla voinut olla mitään sijaa, sanoi tiede.
Sen
jälkeen sitten tapahtui kieltämisen kieltäminen ja niin edelleen ja
maailmanhistoria eteni sitten jonkunlaisessa kapulamittaisessa hyppelehtivässä
rytmissä kohti tulevaisuudessa odottavaa täydellisyyttä.
Mutta nuo
hegeliläiset runoilut näyttävät nykyään vain tylsyyksiltä, kun niiden takana ei
ole poliittista voimaa. Ihmiskunta on nyt niistä vapautunut.
Tilalle
pyrkivät innokkaasti uudet voimat, joiden moraalista ja intellektuaalista tasoa
ei voi pitää edeltäjäänsä korkeampina. Joka tapauksessa myös niiden takana on
nyt eräänlaista poliittista voimaa, lauman tiivistynyttä tyhmyyttä, joka
demokratiassa kääntyy vallaksi.
Niin
sanottu tieteellinen sosialismi pyrki toteuttamaan niin sanottua vapauden
ideologiaansa väkivalloin, mahtikäskyllä. Dialektiikan mukaan asia oli aivan
luonnollinen ja väistämätön.
Avainsanoina
olivat indoktrinaatio ja sensuuri. Mitäpä ei Neuvostoliitossa olisi haluttu
kieltää! Uuden ihmisen rakentaminen oli niin suuri tehtävä ja niin valtava
velvollisuus, että sen rinnalla oikeus lukea tai katsella mitä halutti, ei painanut
mitään.
Tämä oli totalitarismin
logiikkaa.
Entä kuinka
on nyt? Ikävä sanoa, mutta tilanne näyttää olevan nopeasti kehittymässä siihen
suuntaan, että paluu vaikkapa Neuvostoliiton sensuurioloihin olisi jo parannus
sananvapauden kannalta. Kuinkas monta henkilöä (poliisia!) meillä jo valvookaan
sanankäyttöä…
Edelläkävijämaissa
opiskelija-aktivistit estävät jo luennoitsijoita esittämästä ns. poliittisesti
epäkorrekteja näkemyksiä. Tutkintovaatimuksia siivotaan, kuvia poistetaan
seiniltä ja niin edelleen.
Kansallisella
tasolla monet maat ovat säätäneet lakeja, jotka määräävät, mitä historiasta ei
saa sanoa ja mitä saa. Kansainvälisessä politiikassa valtiot boikotoivat
sensuurikieltojen rikkojia.
Olisi
varmaankin väärin sanoa, että kaikki tämä olisi lähtöisin normatiivisen
halututkimuksen piiristä, mutta ns. intellektuaaliseen ilmapiiriin sillä on
selvästi ollut, sanoisinko korruptoiva vaikutus.
Valistuksen
perinnössä sananvapaus on ehdottomasti yksi keskeisen tärkeä ja luovuttamaton
oikeus. Normatiivisen halututkimuksen piirissä se on niitä keskeisiä asioita,
jotka olisi voitettava.
Pikkuhiljaa
ja huomaamatta olemme siirtyneet tilanteeseen, jossa kieltoja vaaditaan
kaikkialla ja erityisen innokkaita niiden vaatijoita ovat liberaalien nimikkeellä
esiintyvät…
Olisi kai
humoristista vaatia tuon kaikkialle leviävän kieltämisen kieltämistä. Sen
sijaan voidaan noudattaa Solženitsynin eettistä ohjetta: älä elä valheessa! Älä
anna sensuurin vaikuttaa siihen, mitä sinä sanot ja ajattelet!
Blogistin taustalla asian valaiseminen näin tyylikkäästi on helppoa, mutta koska itse olen hankkinut vähäisen ymmärrykseni hajanaisimmilla tiedoilla olen yksinkertaistanut vastaavan ilmiön punavihreäfeministifasismiksi.
VastaaPoistaViisikymmentä ajatuspoliisia, metoon nollatoleranssi ja ja häntäheikkien innokas ristiinnaulitseminen ilman poliisin tutkintaa ovat ilmiöitä, jotka riittävät saastumiselta välttyneillle kertomaan, että tähän tultu.
Olen seurannut kanadalaisen psykologian professorin Jordan Petersonin taistelua liberaalia pakkovaltaa vastaan. Hänestä tuli vuoden 2016 lopulla kuuluisa, kun hän asettui vastustamaan transgender-agendaa, ja pyrkimyksiä pakottaa kansalaiset käyttämään oletetuista sukupuolista vaatimaansa pronominia. He, she tai jotain muuta. Uusin kohuhan siellä on Justin Trudeaun uudissana Peoplekind Mankindin sijaan. Hulluksihan tämä touhu on mennyt. Peterson sanoo, että monien klassisten liberaalien on ollut välttämätöntä tunnustautua konservatiiveiksi, ettei heitä vain sekoiteta näihin vasemmistoliberaaleihin.
VastaaPoistaTuo Solženitsynin ohje on kyllä vaativa varsinkin jos on minkä tahansa julkisyhteisön palveluksessa tai kauppaan liittyvissä ammateissa. Tilanne oli kehittynyt hämmästyttävän pitkälle jo 90-luvun alkupuolella, jolta ajalta itselläni ensimmäiset kokemukset sananvapauden riskeistä. Siitä tilanne on kehittynyt uusiin sfääreihin, kun lainsäädäntöä kehitetään niin, että mihin tahansa normaaliin tekoon, vaikkapa huoneiston vuokraamiseen, voi liittyä rikosepäily. Eräs paikallispolitiikko selitti kerran yksityisessä keskustelussa, että naisia pitää vähän suosia koko ajan, ettei joudu syytetyksi syrjimisestä. Viimeistään yhdenvertaisuuslain myötä tämä ns. positiivisen syrjinnän logiikka vaikuttaa jo yksityisiin kansalaisiinkin.
VastaaPoistaMitäpä tuohon lisäämään, paitsi että tuskinpa Foucault ja Solženitsyn olisivat tulleet niin huonosti toimeen kuin mitä tämän tekstin perusteella luulisi. (Muistelen lukeneeni jostain Darwinin suorasta jälkeläisestä, joka oli erittäin uskonnollinen.)
VastaaPoistaEhkä kahden veijarin ainoa ero on siinä, että toinen nietzscheläisenä - hyvinvoinnin tuotteena - koki olevansa typerysten yläpuolella, kun taas toinen varmaan vain heistä sivussa. Luultavasti yksilön kokemus vallasta on ajattomimpia juttuja, mitä on. Aalloittain tulee näköjään myös tätä, että tosiasialliset yltävastaajat ratsastavat uhriudellaan.
Kun Vihavainen on näitä latinisteja, lisään vielä tähän ceterum censeo -kaneetin: totalitarismin tuulensuunta on mielestäni kuitenkin edelleen ihan klassisen rahavallan keskittyminen teknologian muutosten myötä. Ns. "punavihreys" on aika olennaisesti kaunakeskiluokan hanke; rikkaammat nyt lähinnä ostaa itselleen elämyksiä, niin kuin aina ennenkin, asioista marmattamatta.
/KK/
[Bogreol] "Peterson sanoo, että monien klassisten liberaalien on ollut välttämätöntä tunnustautua konservatiiveiksi, ettei heitä vain sekoiteta näihin vasemmistoliberaaleihin."
VastaaPoistaNo tai ihan vain laskee yksi ynnä yksi ja huomaa, että kaikki oikeasti mahdollinen liberaatio perustuu yhteisön sisäiseen luottamukseen, ja sitten katsoo, kuka sitä luottamusta - vahingossa, tahallaan, tyhmyyttään, viisauttaan - kulloinkin ajaa taikka järsii. /KK/
Foucaultin puolustukseksi täytyy todeta, että osa tämän teorioista esim mauan distinktio on ihan toimivia eli maailmaa hyvin selittäviä. Tuo teoria, jonka mukaan yläluokka pyrkkii erottautumaan hyvän mauan avulla ja alemmat luokat nousemaan sen avulla selittää hyvin nyky-Suomea, jossa korkeakoulutus on lisääntynyt: ei riitä, että on tuollainen tutkinto, pitää lisäksi olla ns hyvä tyyppi eli omata yläluokkaiset tavat ja verkostot.
VastaaPoistaLisääkö hän jotakin Baudrillardiin?
VastaaPoistaSiis Bourdieuhön
VastaaPoistaSorry, nyt tuli muistivirhe. Joka tapauksessa tämän rangaistusjärjestelmän historiaa käsittelevä teos, jossa esiteltiin panoptikon oli ammatillisesti mielenkiintoinen.
PoistaSmaa mieltä. Tarkkailla ja rangaista.
VastaaPoista