Keskustelu saapui Suomeen
Tänä
maailmanaikana keskustelutkin kiertävät maailmaa. Niinpä kaikkialla on
yksinkertaisesti pakko keskustella samasta asiasta kuin Valloissakin.
Jos rapakon
takana masinoidaan liike nimeltä Black
lives matter, se leviää ilman muuta myös sen toiselle puolelle. Englannissa
kuulemma täysijärkisissä piireissä ihmeteltiin suuresti, mitä tekemistä
kampanjalla siellä oikein oli, kun ei niitä Amerikan paikalla ampumisia siinä maassa ollut lainkaan.
En pysähdy tässä
kysymään, miten järjellinen koko kampanja oli edes Amerikassa. Joka tapauksessa
globalisoituneessa maailmassa voimme todeta kampanjoiden kiertävän maasta
toiseen aivan riippumatta siitä, onko niihin jonkinlaista kotoperäistä aihetta
vai ei. Sellainen voidaan aina löytää. Laumakäyttäytyminen on aina siinä määrin
epä-älyllistä, että kaikki esimerkit hyväksytään kritiikittä, tärkeintä on
päästä mukaan. Omien aivojen heittäminen narikkaan on tunnetusti näissä
yhteyksissä se juttu, joka vetää mukaan ja antaa ihanan vapauden tunteen.
Helsingin
Sanomissa kerrottiin tänään taas yhden keskustelun saapumisesta Suomeen.
Kysymys oli siitä, oliko oikein pitää museoissa esillä sellaisia töitä, jotka
esittävät naisen kyseenalaisessa valossa.
Konkreettiseksi
esimerkiksi meidän vaatimattomassa maassamme löydettiin Gallen-Kallelan
Väinämöistä ja Ainoa esittävä maalaus.
Epäilemättä
toimittajat tekevät työnsä silloin, kun he eivät sekoita toisiinsa uutista ja
kommenttia, vaan kertovat pöyristyttävistäkin ilmiöistä viileästi. Ihmettelen
tosin sitä sangen arvattavaa sävyä, jossa tietyt asiat laatulehdissämme kovin
usein esitetään.
Kansainvälinen keskustelu (#metoo!) on
toki joitakin niin tärkeää ja arvovaltaista, että se on ehdottomasti
noteerattava silloinkin, kun sen älyllinen taso hipoo nollaa ja kun koko
aihepiirillä ei meidän maassamme ole mitään tekemistä. No, onhan se hyvä
tietää, että olemme tässä sivilisaatiossa mukana yhtenä sen tasavertaisista
jäsenistä…
Mutta miksi
ihmeessä kenenkään päähän ei näytä edes pälkähtäneen, miten skandaalimaista olisi
sensuroida taidetta poliittisin (PC) perustein? Tapahtuiko sellaista edes
pahimmissa diktatuureissa?
Natsien vainoama
rappiotaide on toki esimerkki juuri
tältä alalta, mutta esimoderneja klassikoita hekään eivät kehdanneet
ahdistella. Sama koskee Neuvostoliittoa.
Olisiko joku
kehdannut edes Stalinin ankarimman taideohjauksen aikana kysyä, onko
klassisilla kuvataiteen tuotteilla oikeutta olla esillä museoissa?
Ei olisi. Toki
futuristit olivat hieman aikaisemmin kehottaneet polttamaan koko vanhan
taiteen, mutta heidät pantiin ennen pitkää ansaitsemalleen paikalle. Tämä siitä
huolimatta, että uuden ihmisen luominen kaikitenkin edellytti myös
asianmukaista taidetta, jota vanhat sukupolvet eivät olleet kyenneet luomaan.
Kuvitellaanpa
nyt vaikka sitäkin, että futuristien ohjelma olisi edes osittain toteutettu…
Joka tapauksessa
myös Stalinin Neuvstoliitossa ymmärrettiin, että nuo menneisyyden ihmiset
olivat tehneet parhaansa ja saaneet aikaan jotakin suurta oman aikakautensa
edellytysten mukaisesti. Sen kieltäminen olisi yksinkertaisesti ollut barbariaa
ja barbariaa voi vain hävetä.
No, kuten
tiedämme, tietyissä piireissä on jo hyvän aikaa sitten julistettu, että häpeän
aika on ohi. Asian kyllä huomaa. Samoin huomaa helposti sen, että tämä joukko
on kulttuurisesti maho eikä kykene luomaan mitään sellaista, jolla olisi kyky
saada ihmiset valtaansa taiteellisten ansioiden voimalla.
Niinpä on
päädytty totalitarismin tympeimpään keinoon eli sensuuriin. Se saattaa tuntua
hullunkuriselta ja tietysti sitä onkin, mutta kun se yhä laajemmissa piireissä
otetaan vakavasti kuin suuri kulttuurivirtaus ikään, alkaa se väistämättömästi
vaikuttaa. Tätä uutta futurismia kavahtakaamme!
Laumajärjellä
toimivat ihmiset ovat näköjään jo siinä määrin irtautuneet normaalista aivojen
käytöstä, etteivät edes kysy, millaisiin yleisiin periaatteisiin voitaisiin
tukeutua sensuroitaessa sellaisia taiteen tuotteita, jotka kuvaavat jotakin
epämiellyttävää, epätoivottua tai muuten pahalta tuntuvaa asiaa.
Olisiko
kiellettävä taisteluiden, kuoleman ja kärsimyksen esittäminen (krusifiksit!)
vai mieluummin heteroseksuaalisen viehättävyyden, kopulaation ja himon
kuvaaminen? Vai ehkä molemmat? Mitä tuotaisiin tilalle? Onko uutta ja korrektia
taidetta jo olemassa, vai pitäisikö sitä tilata?
No, kysymystä
niin sanoakseni pedagogisesta taiteesta olen jo käsitellyt toisaalla, sat sapienti.
Mutta mitäpä
voisimme ajatella ihan konkreettisesti Väinämöisen ja Ainon tarinasta ja sitä
kuvaavasta Gallen-Kallelan taulusta?
Onko Aino tässä
kuvattu kyseenalaisessa valossa? Asia
on kuulemma kiihdyttänyt taidemaailmaa.
Millä tavalla? Mieleen tulee, että Väinämöinen tässä nähdään tottelemassa sydämensä ääntä, kuten ymmärtääkseni edistyspiirien
käsityksen mukaan aina asiaan kuuluu ja Aino puolestaan tekee samoin.
Minusta Aino
tekee äärimmäisen tyhmästi, koska tarjolla sentään olisi hyvin arvostettu asema
yhteiskunnassa, mutta arvatenkin hänen sydämensä kehottaa niin tekemään. Lopputulos
on traaginen ja olisi kovin suotavaa, että se olisi toisenlainen. Kalevalassa
kuitenkin kerrotaan näin.
Kun aikoinaan
muuan suurlähettiläs maljapuheessaan lohkaisi, että Karjalan vaakuna tuo
mieleen ikäviä muistoja, kiiruhti heti joku mielistelevä pölhö-Kustaa
ehdottamaan, että vaakunaa voitaisiin muuttaakin.
Näin ei
kuitenkaan tehty. Tietenkin myös Kalevalaa voitaisiin muuttaa, mutta luulenpa,
ettei muuteta. Minä ainakin vastustan sitä. Toisaalta olisi hauskaa myös nähdä
PC-Kalevala.
Hölmöt meillä on
aina keskuudessamme eikä siitäkään asiasta taida olla valitusoikeutta. Niiden,
jotka vielä uskaltavat käyttää normaalia talonpoikaisjärkeä pitäisi kuitenkin
havahtua joka kerta kun ehdotetaan jotakin niin päätöntä kuin poliittinen
sensuuri. Lauma on vaarallinen.
Klassiseen
taiteeseen kohdistuvana jo pelkkä ehdotus on niin skandaalimainen, että se on
syytä leimata häpeän poltinmerkillä siitä huolimatta, etteivät asialla olevat
älykääpiöt osaakaan hävetä.
Hyvä kun otat tämänkin asian esille.
VastaaPoistaNeuvostoliitossa tiettynä aikana Länsimaisen taiteen museon säilyttämistä motivoitiin sillä, että näin voitiin saattaa Lännen rappio kansan nähtäville. Kyse oli vallankumouksen jäljiltä kansallistetuista Štšukinin ja Morozovin kokoelmista. Se taisi olla yksi keino saada museon olemassaolo vakiintumaan. Olihan esimerkiksi Matissen ”Tanssi” ihan törkeä, puhumattakaan Picassosta. 40-luvulla sodan jälkeen ja 50-luvun alussa elettiin pahinta aikaa, mutta yksittäisten taiteen ystävien uhrautuva työ pelasti maalaukset. Byrokraattien hyökkäys saatiin torjutuksi ja maalauksia saamme nyt käydä ihailemassa esim. Eremitaasissa. Kiitos siitä kuuluu monille uhrautuvaa työtä tehneille puurtajille, jotka rohkenivat toimia byrokratiaa vastaan.
Joo, tämä koskee modernia taidetta. Klassista vastaan ei hyökätty sen jälkeen kun "proletaariset" suuntaukset pantiin kuriin 1930-luvun puolivälissä.
VastaaPoistaEikös tämän Gallénin Aino-triptyykin vainoamisen pannut jo vuosia sitten alulle muuan Suomeen ängennyt henkilö, joka sai toimen Valtion taidemuseon jonkinlaisena "monikulttuurisuusasiantuntijana" [!] Muistan lukeneeni hänen siunailleen, kuin tuollaista "kauheaa" maalausta voidaan pitää esillä Suomen arvokkaimmassa taidemuseossa.
VastaaPoistaNyttemmin sama henkilö keskittyy säännöllisin väliajoin parjaamaan maamme oloja muualta Euroopasta.
Näin se kulttuuri rikastuu...
Tuo sittemmin Hollantiin pakoon suomalaista rasismia siirtynyt "asiantuntija" tosiaankin totesi triptyykistä näin:
VastaaPoista”Siinä on vanha mies mekossaan, joka kurkottaa hyvin nuoren ahdistuneen naista kohti, ja tää hetki kertoo raiskausyrityksestä. Minulle se oli tosi outo, että juuri tätä hetkeä piti ikuistaa.”
Se siitä kulttuurin ja monikulttuurin ymmärryksestä...
Tuossa näkyy ko henkilön suomalaista kulttuuria tuntemattomuus: Aino-kertomushan on nimenomaan varoittava tarina siitä, että vanhan miehen ei pidä vikitellä nuorta naista. Runon lopussa tämän äiti sanoo opetukseksi"Elkätte emot poloiset, sinä ilmoisna ikänä tuuitelko tyttäriä, lapsianne liekutelko vastoin miestä miehelähän..."
PoistaVuosia sitten Virpi Hämeen-Anttila kertoi jossain radio-ohjelmassa häpeävänsä kyseistä taulua, kun vei ulkomaisia vieraitaan tutustumaan Ateneumiin. Mahtaa kaunosieluilla riittää hävettävää.
VastaaPoistaSitten tämä Abu Hanna on tietysti oma lukunsa. En ole kuullut hänen kauhistelleen Väinämöistä, mutta jos kyseinen maalaus mitenkään edisti hänen lähtöpäätöstään, niin oikein hyvä.
No jopas jotakin. Omat tuttuni, sivistyneet saksalaiset, vierailivat takavuosina Ateneumissa. He kertoivat Gallenin Ainosta innoittuneesti ja inspiroituneesti. Äänensävy ja painotukset olivat poikkeuksellisen lämpimiä. Enkä johdatellut, tai kysynyt tyyliin: no mitäs piditte. - Länsimainen taidemusiikki lienee myös lähi-Idässä jokseenkin olematonta. Poikkeus: Israel, Abu Hannan kotimaa. Liekö nähnyt aiemmin taidetta, varmasti siellä on museoitakin. Virpi Hämeen-Anttilasta tulee mieleen Kalle Päätalo, joka opetti kansallemme, että kaikkea - siis aivan kaikkea - on hävettävä.
PoistaKun kävin kunnianarvoisaa hyvin porvallista oppikoulua 1960-luvulla, jäljennöksia tuosta taulusta oli käytävillä. Sitä ei paheksunut kukaan sillä se oli ripustettu seinille isänmaallisen pedagogiikan kannustavaksi esimerkiksi.
VastaaPoistaKun keskiaika koitti, yksi sen saavutuksista oli antiikin taiteen tuhoaminen.
VastaaPoistaHaluaisin - huomattavastikin - muuttaa Timon historianäkemystä.
PoistaKyllä keskiajalla pantiin sileäksi paljon antiikin Elämää ja elämyksiä kuvaavaa. Totta!
Jos karrikoisin - Eurooppalainen keskiaika oli monessa mielessä astumista Ulos Antiikista. Ja se on paljon se. Sen hedelmät näkyvät monen vuosisadan viiveellä...monestakin syystä.
Juutalaiskristillinen maailmankuva, jota tässä nyt hyvällä syyllä voidaan syyttää siivoojaksi...sen hedelmä on ollut kauaskantoinen...eikä näin muutamalla rivillä eksplikoitavissa. Muutoksen implikointiin kutsun teitä jokaista.
Tässä vain otoksia Intiasta, jonne J-Ch kulttuuri ei liiemmin päässyt vaikuttamaan, kuin SATI-käytännön lakkautukseen.
Olemme siirtyneet (mm.) vietti-vetoisesta mailmasta Ilmoitusluontoiseen, rationaaliseen ohjautuvuuteen.
Eroksella on monta tehtävää, joista lähinnä vain yksi oli atiikissa käytössä...ja muutamissa yhteisöissä YHÄ!
https://www.pinterest.com/pin/555209460289258697/
"Helsingin Sanomissa kerrottiin tänään taas yhden keskustelun saapumisesta Suomeen. Kysymys oli siitä, oliko oikein pitää museoissa esillä sellaisia töitä, jotka esittävät naisen kyseenalaisessa valossa.
VastaaPoistaKonkreettiseksi esimerkiksi meidän vaatimattomassa maassamme löydettiin Gallen-Kallelan Väinämöistä ja Ainoa esittävä maalaus."
Pravda on siis jälleen kertonut Totuuden. Ympäri siis on käyty ja yhteen tultu. Kun aikanaan ne olivat lähinnä uskixet, jotka vaativat kaikenlaisen "arveluttavan" taiteen sensurointia, niin tänä päivänä PC on omaksunut (muutettavat muutettuina) presiis saman mantran. Saas muuten nähdä, milloinka Mantan patsaskin vaaditaan vähintään verhottavaksi tai mieluiten siivottavaksi kokonaan pois julkiselta paikalta turmelusta levittämästä? Vaatimaton veikkaukseni on, että tuskin tuohon kolmea vuotta kauempaa menee... No, eduskunnan istuntosalissa oleva "Tulevaisuus" käännettiin luojan kiitos selin jo heti kättelyssä. Saman kuvanveistäjän kädenjälkeä muuten muistaakseni kumpainenkin.
Huvittavana analogiana kerrottakoon, että ääri(uus)konservatiivisen John Ashcroftin toimiessa viitisentoista wee takappäin Yenkkilän attorney generalina (vastannee jotain meikäläisen oikeusministerin ja oikeuskanslerin yhdistelmää), kyseinen herra oli vaatinut Justice Departmentin aulassa olevan Oikeuden Jumalattaren patsaan verhoamista siveellisyyssyistä, siis hieman Afganistanin tuolloin runsaasti tapetilla olleiden talibien tapaan. No, äärimmäisyyksillä on elämässä useinkin taipumuksena muistuttaa toisiaan melko tavalla.
"Kansainvälinen keskustelu (#metoo!) on toki joitakin niin tärkeää ja arvovaltaista, että se on ehdottomasti noteerattava silloinkin, kun sen älyllinen taso hipoo nollaa ja kun koko aihepiirillä ei meidän maassamme ole mitään tekemistä. No, onhan se hyvä tietää, että olemme tässä sivilisaatiossa mukana yhtenä sen tasavertaisista jäsenistä…"
Oikeastaan tuossa onkin aika hyvin tiivistettynä se, mikä koko tässä "Kansainvälisyydestä" vouhkaamisessa on ottanut pattiin jo ainakin kolme-neljäkymmentä vuotta. Ja asiaanhan toki kuuluu, ettei tuota pyhää käsitettä useimmiten edes vaivauduta määrittelemään sen kummoisemmin, yksityiskohdista nyt puhumattakaan. Noin analogiapäättelyllä voisi kai tulkita, että ns. "bisneskansainvälisyys" lienee kutakuinkin synonyymi jollekin newyorkilaisuudelle tai kalifornialaisuudelle (samoin kuin "sosialistinen internationalismi" oli pitkälti synonyymi sen aikakauden venäläisyydelle/moskovalaisuudelle), ja tämä meilläkin paljon puhuttanut Oikea Eurooppalaisuus kaikessa arvovaltaisuudessaan kai tarkoittanee jotakin ylä- ja ylemmän keskiluokan pariisilaista kaupunkikulttuuria? No, emmäävaantiedä, impiwaarasta kun olen lähtöjäni...
"Laumajärjellä toimivat ihmiset ovat näköjään jo siinä määrin irtautuneet normaalista aivojen käytöstä, etteivät edes kysy, millaisiin yleisiin periaatteisiin voitaisiin tukeutua sensuroitaessa sellaisia taiteen tuotteita, jotka kuvaavat jotakin epämiellyttävää, epätoivottua tai muuten pahalta tuntuvaa asiaa."
Satusetä Andersenilla on epäilemättä hykerryttävän hauskaa, mikäli seurailee nykymaailman menoa jostakin korkealta pilven päältä. Tuo "Keisarin uudet vaatteet" on vaan aina niiiiin ajankohtainen...
-J.Edgar-
Arvokeskusteluun liittyen vielä jotakin #etovaa:
VastaaPoistahttp://jaskanpauhantaa.blogspot.fi/2017/12/etoo.html
Meillä on viherpunafeministifasisteja laumoittain, joiden kestohuoli on varoittaa muita niistä Suomen muutamasta kymmenestä nahkatukkaisesta kusipäästä. Koska myös kaikki myötäloukkaantujat kuuluvat tähän ensin mainittuun ryhmään, niin näitä älyttömyyksiä on riittänyt ja tulee riittämään. Mutta varokaamme! Jospa tämä vanha viisaus toimii noinkin päin: ensin meille naurettiin, sen jälkeen vastustettiin, sitten me voitettiin. Euroopan ja Suomen suurin vaara piilee hyväntahtoisessa laumakäyttäytymisessä.
VastaaPoistaMeillä on viherpunafeministifasisteja laumoittain, joiden kestohuoli on varoittaa muita niistä Suomen muutamasta kymmenestä nahkatukkaisesta kusipäästä. Koska myös kaikki myötäloukkaantujat kuuluvat tähän ensin mainittuun ryhmään, niin näitä älyttömyyksiä on riittänyt ja tulee riittämään. Mutta varokaamme! Jospa tämä vanha viisaus toimii noinkin päin: ensin meille naurettiin, sen jälkeen vastustettiin, sitten me voitettiin. Euroopan ja Suomen suurin vaara piilee hyväntahtoisessa laumakäyttäytymisessä.
VastaaPoista"Saas muuten nähdä, milloinka Mantan patsaskin vaaditaan vähintään verhottavaksi tai mieluiten siivottavaksi kokonaan pois julkiselta paikalta turmelusta levittämästä?"
VastaaPoistaLamppu syttyi: Eipä muuta kuin verhotaan Manta burkhaan! Tuohon ratkaisuun olisivat varmasti kaikki the Edistykselliset tahot erinomaisen tyytyväisiä. Ja lyötäisiin sitä paitsi kaksi kärpästä yhdellä iskulla; kenenkään ei tarvitse enää #metoo-loukkaantua tuollaisesta aataminaikuisesta julkisiveettömyydestä, ja epäilemättä tuolla tempulla saataisiin rutkasti mainetta aina (Oikeaa) Eurooppaa myöten, kukapaties kaukaisemmissakin maissa. Ja Helsinki profiloituisi kertaiskulla Euroopan (ellei koko maailmankin?) suvaitsevimmaksi ja Toiseuden(TM) tarpeet herkimmin huomioon ottavaksi ihmisoikeuspääkaupungiksi! Jokohan tulisi kiitosta ihan YK:ta myöten? ;P
Aamulla entinen baarimikko sanoi salilla, että sukupuoliviettihän ylläpitää ihmis- ja eläinkuntaa. Me too -kouhottajat eivät tätä ymmärrä.
VastaaPoistaTekisivät ihmiskunnalle suuren palveluksen kun saisivat istutettua tuon ideologiansa niihin väestöräjähdyksestä kärsiviin maailmankolkkiin.
PoistaIslamilaiseen Kalevalaan perustuva Aisha -triptyykki edustaisi klassista, modernia ja futuristista taidetta, jos paikallista Väinämöistä eli profeetta Muhamedia voisi kuvata ja jos islamilaisissa maissa olisi kuvataiteilijoita.
VastaaPoistaJolloinkin vuosia sitten (2000-luvulla kuitenkin?) erään itämaisen valtion parlamentin puhemies teki virallisen viereilun Suomeen. Hänelle tietenkin esiteltiin eduskuntataloa. Nähdessään Wäinä Aaltosen veistossarjan hänen kasvoilleen levisi pilkallisen-nolo hymyntapainen: Ovatpa alkeellisella henkisellä tasolla olevaa väkeä.
VastaaPoistaNäinhän se on. Ei pie mennä loukkaamaan meitä ylempien kansojen koeteltuja kulttuurisia sovinnaissääntöjä. Ikonoklasmi meilläkin kunniaan!
Tämä meetoo porukka tuo mieleen kunnianarvoisan Amalia Rygseckin mainiosta elokuvasta Komisario Palmun erehdys. Kuten muistetaan, Jussi Jurkan esittämän paheellisen Bruno Rygseckin seinällä riippui muistaakseni kolmea sulotarta tai hesperidejä esittävä taulu, kauniita alastomia naisia joka tapauksessa. Tässä tapauksessa elokuvasta tuli mieleen se kohtaus, jossa Amalia ylpeänä esittelee taulua maalattuaan alastomien neitosten päälle vaatteet.
VastaaPoistaElokuvassa tuo esitettiin vitsinä, jolla kerrottiin, että kyseinen henkilö on höyrypää. Sietääpä varoa, minkälaisia vitsejä kerrotaan. Joskus ne voivat muuttua todellisuudeksi.
Eikö se mennyt niin, että suurlähettiläs paheksui Karjalan olutpullossa olevaa vaakunaa ja tämä pölhö-Kustaa ehdotti, että vaihdetaan vaakunaan teille tutummat sirppi ja vasara ja vaihdetaan nimikin: Karjalan Olut = Orjalan Kalut
VastaaPoistaMuistaakseni se meni niin, että Kari Suomalainen teki piirroksen, jossa etiketissä oli sirppi ja vasara sekä teksti "orjalan kalut".
VastaaPoistaToinen professori
Lukija voisi tietenkin lukea uudestaan Kalevalasta kohdan, kuin J
VastaaPoistaoukohainen päästäksene pälkähästä lupasi ensin jousensa ja sitten veneensä Väinämöiselle(ei kiinnostanut). Lopuksi sisarensa Ainon. Äiti ihasTui ikihyvuksi, vaan Aino eilainkaan (ja muistan hyvin äitini Ainon lausumana): "Harvoin saapi orja lemmen, miniä ei milloinkaan."
- Ainoa ei Väinämöinen saanut fyysiesti, van tämä katsoi parhaaksi hukuttautua järveen ahventen morsiameksi. Koskemattomana. (Oleellista)
Gustaf d'Oréen (tulikohan oikein kirjoitettua) tunnemme parhaiten Raamatun ja Kadotetun Paratiisin kuvittajana. Mutta löytyy myös maalus Andromeda: täysin alaston nuori nainen kaliion kahlehdittuna. Onko tämä eroottista taidetta?
Suurlähettiläs Kovaljenko (muistanko oikien) ei paheksunut Karjlan vaakunaa. Ihmetteli vain, kun näki pullon. Ja sitten hänelle kerrottiin tausta. Olipahan vain mahtavaa mainostusta.
VastaaPoistaJoku humoristi ehdotti minusta oikein onnistunutta uutta maakunan vaakunaa: Idän jä Lännen kädet yhteenkietoutuneina kohottamassa maljoja.
Tuo Orjalan Kalut ei tainnut olla Karin piirros, en ainakaan muista. Hänellä oli tyylitajua.
Kovalenko piti vain maljapuheen, jollaisiin pitää aina keksiä joku hauska aihe.
PoistaSkandaali asiasya tuli, kun se suomalainen älypää selitti, että avinahan nyt vaakunoita muuttaakin voidaan.
Manta: tietääkseni Naisasialiito Unioni julkisesti paheksui Havis Amandaa naista halveksuvana ja taisi vaatia, että teosta ei saa asettaa julkisesti esille.
VastaaPoistaKoska en voi tarkista asiaa nyt primäärilähteisä tai muuten luotettavasti, joku blogin lukija voinee hyväntahtoisesti sen tehdä.
"Kansainvälinen keskustelu (#metoo!) on toki joitakin niin tärkeää ja arvovaltaista, että se on ehdottomasti noteerattava silloinkin, kun sen älyllinen taso hipoo nollaa ja kun koko aihepiirillä ei meidän maassamme ole mitään tekemistä."
VastaaPoistaVaikka metoo-keskustelussa on ollut paljon ylilyöntejäkin (ei-toivotut katseet tms), kyllä siinä on ollut myös asiaakin eli asemaa hyväksi käyttäen tehdyt kourimiset ja vielä pidemmälle viedyt seksuaaliset teot. Ei sellaista sikailua voi kukaan herrasmies hyväksyä. Se on sitten toinen juttu, että ketään ei saisi leimata - lynkkaamisesta puhumattakaan - pelkän epäilyn perusteella.