Moukkien aika on tullut
Teetin aikoinaan
Venäjällä pienen kyselytutkimuksen, jonka perusteella saatoin analysoida parin
käsitteen nykymerkitystä. Toinen niistä oli intelligentnost.
Se ei suinkaan ole identtinen suomen tai muiden eurooppalaisten kielten
älykkyyttä merkitsevän sanan kanssa tai on sitä vain osittain.
Se nimittäin voi
viitata myös Venäjän historiassa hyvin merkittävän ryhmän, intelligentsijan jäsenyyteen. Tämän ryhmän historiallinen rooli on
legendaarinen ja venäläiset yleensä pitävät sitä ainutlaatuisena
erikoisuutenaan.
Toki kaikki on
suhteellista, mutta tosiasia on, että Venäjällä aikoinaan kehittyi tietty intelligentin (intelligentsijan jäsenen)
ideaali, jolla on omat kansalliset ominaisuutensa.
Intelligentin ideaalityyppi on sanan
suomalaisessa merkityksessä sivistynyt
ja muistuttaa siinä englantilaista gentleman-ihannetta.
Hän on yhteiskunnallisesti aktiivinen ja kansan
puolesta valtaa vastaan. Hän haluaa
olla kansan aivot ja samalla sen sijaiskärsijä. Lyhyesti sanoen hänessä
yhdistyvät sekä läntisen intellektuellin
yhteiskunnallinen aktiivisuus että vanhan aateliston käsitykset kunniasta ja
soveliaasta käytöksestä.
Tällainen
yhdistelmä ei nykymaailmassa ole mikään itsestäänselvyys enempää lännessä kuin
Venäjällä.
On harvinaista tavata ihminen, josta heti
tulee mieleen, että hän kelpaisi tuollaiseksi venäläisen intelligentin
ideaalityypiksi. Minulla on kyllä ollut onni heitä tavata.
Kuten kaikki
ideaalit, myös intelligentnost
rappeutui ja sen lankeemus oli suuri, kun bolševikit ottivat
vallan. Aikansa aatteen ritarit sinnittelivät, mutta totalitaarinen valta ajoi
heidät pian maan alle, jossa pyhä tuli toki pidettiin palamassa, salassa, mutta
kuitenkin.
Intelligentsija ei käytännössä ollut se
pyhä veljeskunta, joka se kuvitteli olevansa. Lenin sanoi, ettei se ole kansan
aivot, vaan sen paska, mutta tämä todistaa minkä todistaa vain hänestä
itsestään ja niistä opportunisteista, jotka hyppäsivät hänen kelkkaansa.
Joka tapauksessa
vuonna 1909 ilmestynyt kuuluisa Vehi-almanakka
ruoti intelligentsijan omahyväistä farisealaisuutta säälimättömästi ja osui
ilmeisen arkaan paikkaan. Todellisen tehtävänsä sijaan tuo ryhmä oli alkanut
kerätä moraalisäteilyä ja ylpeillä tyhjällä poseerauksella.
Muuan Vehin kirjoittajista ennusti, että
kansan keskuudesta olisikin syntyvä suuri moukka
(graduštši ham) eikä se jalo yli-ihminen, jonka vapauttavan
vallankumouksen kuviteltiin tähän maailmaan tuottavan.
Vuoden
1905 mellakat olivat antaneet asiasta kylliksi esimakua.
Näinhän
sitten todella tapahtui, kuten esimerkiksi Maksim Gorki sai kauhistuneena
huomata. Gorki oli kuvitellut romanttisen ikuisen
vallankumouksellisen, joka oli jalo olento, mutta käytännössä hän sai nähdä
vandaalin ja moukan. Ivan Buninille ja monelle muulle tämä tulokas ei ollut
mikään yllätys. He tunsivat pappenheimilaisensa paremmin kuin romantikko Gorki.
1800-luvulla
suomalaiset kansanvalistajat ja toki vielä paljon myöhempäänkin, katsoivat
tekevänsä suurta sivistystehtävää. Näin asia olikin. Moukista muokattiin
sivistyneen yhteiskunnan kansalaisia, jotka oppivat ihmistapoja. Ei se mikään
pieni urakka ollut.
Suuren
kulttuurivallankumouksen jälkeen näkökulma kasvatukseen ja sen ideaaleihin
alkoi muuttua. Aluksi toki kuherreltiin uusvasemmistolaisten romanttisten
ideaalien parissa, mutta ennen pitkää raaka materialismi syrjäytti jalommat
ihanteet.
Ajatus,
sanokaamme, sivistysyliopistosta, herättää nykyään kai lähinnä sääliä.
Sellaista ylellisyyttä yrittää nostaa esille vain jokunen harva originelli.
Koulutusmarkkinat ovat kansainväliset ja niiden ehdoilla mennään.
On
kuitenkin outoa ajatella, miten äkkiä olemme joutuneet tilanteeseen, jossa
yliopistojemme huipputuotteiksi ajatellut yksilöt saattavat suorastaan briljeerata
moukkamaisuudella.
Tuli
jo mainittua venäjän sana ham (хам), jonka lähimpänä
suomalaisena vastineena pitäisin juuri tuota moukka-sanaa.
Suomessa
moukan käsite liitetään myös oppimattomuuteen, mikä lienee vanhaa perua niiltä
ajoilta, jolloin opinkäynti lähes automaattisesti takasi myös sivistyneen
käytöksen omaksumisen.
On
myös olemassa venäjän sana grubijan (грубиян),
joka lienee jokseenkin synonyymi saksan sanalle Grobian. Sellainen henkilö on karkea (grub, груб), kuten Lenin sanoi Stalinista (paraskin
sanoja).
Englanniksi
graduštši ham on käännetty sanalla the great unwashed. Kuulostaa vähän
pliisulta, mutta kaipa siinä oleellinen tulee ilmi. No, moukka, mikä moukka,
tässä riittää, kun totean, että se oli rooli, jota sivistystä nauttinut henkilö
menneinä aikoina aika syvästi kavahti.
Mutta
mehän eletään uutta aikaa, kuten
runoilija on sanonut. Oikeastaan elämme jo uusinta, mutta runoilijalle
sallittaneen epätarkkuus.
Joka
tapauksessa jotakin laadullisesti uutta on siinä, että akateemisten piirien edustajat
ovat alkaneet briljeerata moukkamaisuudella, eivät toki kaikki, mutta eräät.
Asialla on mielestäni merkittävää oirearvoa.
Ajattelen
tässä erästä maamme kansainvälisessä kilpailussa parhaiten pärjännyttä henkilöä
nimeltä Alf Rehn.
Tämä
herra on parikin kertaa menestynyt hyvin reitingissä,
jossa on listattu aikamme ajattelijoita Kyseessä
ovat toki vain ns. bisnesajattelijat(lyhenne
”ns.” ei tässä viittaa nuorisoseuraan).
Koko
termi saattaa kuulostaa hullunkuriselta, mutta epäilemättä sillä on oma
mielekkyytensä jossakin suhteessa. Kyllähän se bisneksen menestyminen ajattelua
vaatii sekin,toki.
Joka
tapauksessa mainittu ajattelija on parikin kertaa hyökännyt nimeltä mainittujen
suomalaisten, arvonantoa nauttivien henkilöiden kimppuun nimenomaisesti näiden
esittämien mielipiteiden takia. Tämähän on tietysti sallittua ja normaalia,
mikäli siinä käytetään ajattelua eli argumentteja, joilla on jonkinlainen
älyllinen taso ja joihin voidaan asianmukaisesti vastata.
Kyseessä
kuitenkin ovat pelkät primitiiviset solvaukset (X.X:n pitäisi muuttaa hevon helvettiin tai muuttaa maasta ”hygieniasyistä”).
Kun
kyseessä vielä on naisihminen, olisivat moiset purkaukset joskus menneessä
maailmassa antaneet aiheen vaatia hyvitystä vaikkapa haastamalla herran
kaksintaisteluun tai ainakin antamalla julkinen korvapuusti moiselle grobiaanille.
No,
elämme siis uutta aikaa, eivätkä vanhat kunniakoodeksit enää ole voimassa.
Tavallaan tämä varmaankin on edistystä, mutta varjopuolena on, että ihmiset,
joilla ei ole kunniasta mitään käsitystä, alkavat pitää oikeutenaan käyttäytyä
häpeämättömästi.
Pelkäänpä,
että kyseinen herra on moukka, joka ei yksinkertaisesti edes osaa hävetä
käytöstään. On mahdollista, että hän ylpeilee sillä, mikä näyttää olevan yhä tavallisempaa
ns. koulutetuissa piireissä. Eipä tämä juuri hyvää kerro ajastamme ja sen
kehitystrendeistä.
Ainakin
jonkin tason moukkamaisuutta pidetään nykyään näemmä jo lähes välttämättömänä
niille, jotka sillä tavoin haluaavat osoittaa hallitsevansa myös rahvaan
maailman ja siinä pätemisen.
On
tavallaan hilpeää ajatella, että tällainen moukkamaisuuttaan estoitta
esittelevä henkilö on nykyään äänestetty yhdeksi aikamme suurista ajattelijoista. Tosin vain ns. bisnesajattelijoista, mutta
mikä rooli bisneksellä nykyään onkaan…
Valittiinhan Jorma Ollilakin Euroopan viisaiden joukkoon ja Jyrki Katainen Euroopan parhaaksi valtiovarainministeriksi:
VastaaPoistaHS on löytänyt vaihteeksi syyn jutella runoilevasta psykiatrista, mainitun ajattelijan kaverista.
VastaaPoista”Pelkäänpä, että kyseinen herra on moukka, joka ei yksinkertaisesti edes osaa hävetä käytöstään. On mahdollista, että hän ylpeilee sillä, mikä näyttää olevan yhä tavallisempaa ns. koulutetuissa piireissä.”
VastaaPoistaTällaisissa tapauksissa mieleeni usein palautuu vanha Kari Suomalaisen piirros jossa muuan kirkonmies (taisi olla Juhana Getzelius vanhempi) lausuu hurskaasti saarnatuolista suunnilleen näin:
- Siwistyxen cannalda tärciää ombi, että lucemisen taito cans mouckille opetetan.
Toisessa kuvassa hänellä on surkea ilme ja kädessä kirja (kannessa teksti nykykirjallisuus). Saarnan sisältö on vähän muuttunut:
- Taisi olla yxi wica-ajatus.
Se, että näitä moukkia on jo professorien keskuudessa, on osoitus sivistysyhteiskunnan horjumisesta.
Toinen professori
Alf suhtautuu aborttiin hyvin kevyesti eikä näe siinä mitään eettisesti pohdinnan arvoista. Ehkäisymenetelmä muiden joukossa.
VastaaPoistaJoten lienee kohdallaan olettaa, että suhtautumien on sama myös ns. jälkiabortin suhteen. Ja myös hänen itsensä kohdalla.
Nythän olemme saaneet keskuuteemme nuo mainiot kenttäkirurgit, jota voisivat hoitaa asian kätevästi decaptaatio-menetelmällä vaikka keskellä katua. Minusta tämä olisi perustelua Alfin kohdalla jo puhtaasti hygieniasyistä.
(Koetan tässä vain ottaa oppia eräältä aikamme suurista businessajattelijoista.)
Täyttääkö professori Alf Rehnin kirjoittelu KD:n maltillisesta Päivi Räsäsestä vihapuheen tunnusmerkistön?
VastaaPoistaOnko Alf Rehn koskaan arvostellut poliittisen islamin kannattajia? Se vasta olisi uutinen, jos hän räyhäkkäästi hyökkäisi kirjoituksissaan muslimien kimppuun.
Jostain lueskelin, mahtoiko olla joku sinun kirjoituksesi, että Venäjällä noin sata vuotta sitten aatelisilla oli tapana hävitä järkyttäviä summia korttipeleissä -- ja sitten jättää velka maksamatta.
VastaaPoistaTuo maksamattomuus ei mitenkään vaikuttanut henkilön sosiaaliseen asemaan tai arvoon. Molemmat perustuivat syntyperään ja vastaaviin seikkoihin eivätkä riippuneet henkilön omista teoista, esimerkiksi lupauksista.
Nyt olemme syklisessä yhteiskunnan kehityksessä tulossa takaisin tuohon vaiheeseen. Yksilölliset saavutukset on mitätöity. Vain ryhmään kuulumisella on merkitystä. Tieteellisetkin saavutukset arvioidaan sen mukaan mihin kaikkiin vähemmistöryhmiin tutkija kuuluu. Muulla ei ole merkitystä.