Erikoinen neitsyt
Sven Stolpe, Kuningatar Kristiina. Hänen aikansa ja hänen
aatemaailmansa. WSOY 1967, 266 s.
Niin sanotussa Kristiina-kuningattaren raamatussa
vuodelta 1642 on kuningattaren kuva nimiösivulla ja teksti: Christina, Jumalan armost Ruodzin, Gothein
ja Wendein walittu Drotningi ia perifurstinna, suurfurstinna Suomenmaalla,
Hertiginna Wiroin ja Carelein maalla, frokina Ingerin maalla.
Tuo viimeksi
mainittu titteli ansaitsee erityistä huomiota, sillä koska hallitsija oli
naispuolinen, ei sopinut sanoa hänen olevan Inkerinmaan herra ja koska hän oli naimaton eli neitsyt, ei myöskään sopinut
puhua rouvasta, niinpä Kristiina oli
Inkerissä neiti eli ryökkinä (frokina) mutta toki jokainen
käsitti, että tässä yhteydessä neitikin on herra
eli siis vallan omaava monarkki.
Sitähän
sankarikuninkaan tytär olikin. Raamatun kuvassa, joka tuskin on pyrkinyt
näköisyyteen, hän on kuusitoistavuotias, mutta pitää tottuneesti vasemmassa kädessään
valtikkaa. Oikeassa näyttäisi olevan pölyhuisku, mutta uskon tulkitsevani esineen
merkityksen väärin.
Kristiinahan
tunnetaan ennen muuta siitä, että hän hylkäsi isiensä uskon -vieläpä koko
protestanttisen maailman sankarin, Kustaa II Adolfin kunnialla puolustaman
luterilaisuuden- ja vaihtoi sen katolisuuteen, joka oli jo toistasataa vuotta
edustanut perivihollista
Kristiina
tunnetaan myös oppineista ja kulturelleista harrastuksistaan, mikä lienee muuan
syy siihen, että meillekin aikoinaan perustettiin sukupuolentutkimukselle
omistautunut Kristiina-instituutti.
Toki myös Kristiinan sukupuolessa riittää tutkimista ja häntä lähentää
Helsingin yliopistoon vielä myös sen perustaminen vuonna 1640, jolloin
hallitsija tosin vielä oli alaikäinen, mutta nimellisesti kuningatar.
Stolpe pyrkii
asettamaan Kristiina-ilmiön suurempiin yhteyksiinsä. Hän todistelee, ettei
kuningatar, joka inhosi luterilaisuutta, ollut myöskään suuri katolisuuden
ihailija.
Itse asiassa hän
kuului aikansa libertiineihin,
vapaa-ajattelijoihin, joita etenkin Pariisissa arvioitiin tuolloin olevan
kymmenin tuhansin.
Kristiina uskoi
katolisuuden olevan luterilaisuutta vapaamielisemmän opin, kunnes kokeili sitä
käytännössä.
Uskonto oli
kuningattarelle sittenkin vain käytännön kysymys, ilman sellaista kun nyt ei
tuohon aikaan voinut olla ja luterilaisuudesta häntä vieroitti erityisesti sen
synkkä anti-intellektuaalisuus, merkittävää kyllä.
Kirjoittaja
toteaa, että uskonpuhdistus Ruotsissa merkitsi sivistystason romahtamista.
Ruotsin lukuisat vanhat kirjastot tuhottiin ja kirjojen lehdet käytettiin
ruutipanosten annosteluun tai välilatingeiksi. Iloton ja huumorintajuton
puhdasoppisuus siirtyikin yllättäen kauas Lutherin edustamasta
vapaahenkisyydestä ja alkoi vapaan tutkistelun sijasta tarjoilla valmiiksi märehdittyä
totuutta.
30-vuotisen
sodan aikainen Ruotsi olikin Euroopan mittakaavassa barbaarinen maa. Sen
sotajoukot kuitenkin ryöstelivät mannermaalta muiden aarteiden ohella myös
kirjastoja, joista nuori kuningatar suuresti kiinnostui.
Klassisesta
sivistyksestä tuli Kristiinan intohimo, mutta hallitsemista hän sen sijaan
inhosi. Kruunusta luopumista hän piti välttämättömänä myös siitä syystä, ettei
naissukupuoli hänen mielestään soveltunut hallitsemaan. Sekä naisten hyveet
että heidän paheensa tekivät heistä huonoja hallitsijoita, päätteli kuningatar
ilmeisen hyvästä syystä.
Niinpä
sijaishallitsijaksi nimitettiin Kaarle (X) Kustaa, josta tuli Ruotsin hurjimpia
soturikuninkaita ja Vaasa-suvun taru loppui siihen, kun Kristiina Uppsalan
linnassa seremoniallisesti luovutti vallan symbolit serkulleen.
Kruununperillisen
saaminen oli Kristiinalle vastenmielinen ajatus ja ilmeisesti jopa mahdotonta
hänen ruumiin rakenteensa vuoksi. Tämä on merkittävä johtopäätös sikäli, ettei
hieman epämuodostunut ruumiinrakenne -toinen ruumiin puolisko oli toista
pienempi- kuitenkaan estänyt Kristiinaa olemasta hyvä ratsastaja ja metsästäjä.
Miesmäiseksi
kuvattu Kristiina ei kuitenkaan ollut enempää selväpiirteinen lesbo kuin
heterokaan, kerrotaan. Mutta jätän yksityiskohdat mielelläni queer-tutkijoiden vatvottaviksi.
Selvää on
ainakin se, että kuningatar oli sangen itsekeskeinen henkilö, joka näyttää
pitäneen oikeutenaan saada hylkäämältään isänmaalta suurta vuotuista
elinkorkoa. Itse asiassa hän suunnitteli muutamien Ruotsin sotalaivojen
myymistä eläkkeensä pääomaksi.
Suurivaltaisen
hallitsijan roolissa omat ja valtakunnan asiat tietenkin pyrkivät menemään
sekaisin. Erikoista sentään on, että Kristiina koki yhä olevansa majesteetti
vielä vallan luovutettuaan. Siitä kertoo esimerkiksi se, että hän teloitutti
erään markiisin pelkästä omasta käskystään ilman mitään tuomiota.
Tämä sitä paitsi
tapahtui Ranskan kuninkaan linnassa ja siis ilman minkäänlaista oikeuden
päätöstä eikä uhri ollut Kristiinan alamainen, jos nyt sellaisia enää edes
olikaan. Toimituksen ajaksi Kristiina siirtyi toiseen huoneeseen, mutta
kieltäytyi antamasta armoa, vaikka niin uhri kuin monet muutkin kävivät sitä
anomassa.
Kristiinan luonteenpiirteistä
asia kertoo jotakin, vaikka jälkipolvet eivät olekaan saaneet selville, mitä
markiisin rikokseksi luettu ”petos” oikein tarkoitti.
Kristiina lähetti
myös palkkamurhaajan erään toisen vihamiehensä jäljille, mutta tämä(kin) petti
hänen luottamuksensa.
Kuten tunnettua,
tämä kuningattaremme on haudattu Roomaan, jossa hän kauan piti ylellistä hovia
ja loisti teatterielämän ja kalliiden huvitusten keskuksena. Ei hänestä mitään
hurskasta pyhimystä tullut.
Hänen palatsinsa
muuten sijaitsi lähellä Suomen instituutin nykyisin hallussaan pitämää renessanssihuvila
Villa Lantea, Gianicolon kukkulan
juurella.
Stolpe ei ole
erityisemmin vakuuttunut Kristiinan suurista hengenlahjoista. Myös hänen
kirjeenvaihtonsa ajan suurten kuuluisuuksien kanssa on aika tyhjänpäiväistä.
Joka tapauksessa
on selvää, että kyseessä oli poikkeusihminen aikansa ympäristössä, erityisesti
sikäli kuin kyse on Ruotsista, jota Alppien eteläpuolella pidettiin syystäkin
barbaarisena.
Sen sijaan
Ruotsin kansaa pidettiin syystäkin maailman ehkä urhoollisimpana sotilasaineksena.
Kustaa II Adolfin jälkeen Kaarle X Kustaa jatkoi tätä perinnettä ja suurvallaksi
paisunut valtakunta joutui aikanaan mahdottoman tehtävän eteen puolustaessaan rajojaan.
Kristiina sen
sijaan piti 30-vuotisen sodan päättänyttä Westfalenin rauhansopimusta omana
ansionaan, mikä lienee huomattavaa liioittelua. Hallitsijana hän ei kuitenkaan
juuri loistanut ja holtittomasti aatelistolle jaetut kruunun verotulot
pakottivat ennen pitkää niin sanottuun reduktioon.
Oliko tässä kuitenkin
kyse enemmänkin holhoojahallituksen aikaansaannoksista, on asia, jota tässä
kirjassa ei sen enemmälti pohdita.
Yhtä kaikki,
kyllä Kristiina tänäänkin ansaitsee tulla myös suomalaisten muistamaksi,
olemmehan me nyt ainakin tuon ajan veronmaksajien jälkeläisiä.
Villa Lante sijaitsee Gianicolon kukkulalla mitä parhaimmalla näköalapaikalla, ei sen juurella.
VastaaPoistaNo totta kai. Se on tämä Kristiinan palatsi Palazzo Riario, joka näyttää olevan alempana, rinteellä. Kuvan perusteella juurella.
PoistaTässä ottaessani olutta pubissa tunnen Amos Rexin selkäni takana, mistä tuli mieleen HS:n äskeisestä Amos Anderson historiasta, ettei kukaan tiedä mitä hän Italia fanina puuhaili 1920-30 luvulla. Åbo Akademilla tiedetään olleen tiiviitä suhteita se silloiseen Italiaan. Sotien jälkeen Andersson auttoi Villa Lanten suomalaisille.
VastaaPoistaPoikamies Amos tietämän mukaan osti Villa Lanten hyvältä ystävältään saksalaiselta kenraalilta ja lahjoitti Suomen valtiolle.
VastaaPoistaVuonna 19997 Pohjolaan kiersi ns. Kalmarin unionin muistovuoden merkeissä Hämeen linnassakin nähty näyttely, jonka näyttelykirjan nimi alkukielellä kuului "Margrete - Nordens frue og husbond". (Ilmaisu tietenkin palautui keskiaikaisiin yhteyksiinsä.) Jonkinmoiseen isäntavaltaan siinäkin siis viittoiltiin. Osattin sitä niinmuodoin ennenkin olla "toksisia" ja "fallokraattisia", kuten nykyään kuuluu sanoa.
VastaaPoistaOlen ymmärtänyt, että Kristiina on feministien ja queer väen idoli, eikä varmasi vähiten siksi, että hän edustaa ko. ryhmille emansipaation tulosta: Itsellistä naista, joka on riippumaton miesvallasta. Epäilemättä nyky feministejä ja queer-väkeä innostaa myös Kristiinan hedonistinen elämäntapa johon näkyi kuuluvan se, että epämiellyttävä mies voidaan käskyllä murhata/raivata tieltä ja elää valtion kustannuksella fröökynan(tyyris tyllerö) malliin.
VastaaPoistaMyös kunnian itselle ottaminen 30-vuotisen sodan lopettamiseksi kertonee jotain Kristiinan olemuksesta. Ei kaiketi ole ihme, mitä Kristiinan nuoruuden holhooja loihe lausumaan ajastaan ja ajan eliitistä tavalla joka on osoittautunut valitettavan ajattomaksi viisaudeksi: “Poikani, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan.”
- Axel Oxenstierna
Noin muutoin 1600-luku oli kyllä Suomelle ja Suomen kansalle kurjaa aikaa, kun maata Suomessa läänitettiin Baltiassa maaorjuutta harjoittavalle saksalais-ruotsalaiselle eliitille, joka halusi ja pyrki toteuttamaan osin paikoin Suomessa Baltian tapaista feodalismia, hallitsijat olivat sotahulluja ja kaiketi muutenkin hulluja ja Suomen kirkkoakin johti suomalaisia rasistisesti inhoava svenkomaani Piispa Isaacus Rothovius, jonka aikana Suomea ruotsalaistettiin voimallisesti.
Erään tulkinnan mukaan Kristiina oli Kaarle XII:n jälkeen ehkä huonoin Ruotsin hallitsijoista. Tuhlailuillaan hän kolinkertaisti hovin menot ja pani valtion raha-asiat kehnolle tolalle, turhamaisuuttaan kutsui Descartesin Tukholmaan, jossa juoksutti tätä vilu Villeä aamuöisin Tre Kronorin vetoisilla käytävillä sillä tuloksella, että Descartes sai keuhkokuumeen ja kuoli. Ja lopulta, saatuaan siirrettyä kruunun Kalle Kustaalle, pakkasi valtion kassan vaunuihin ja lähti sen turvin Roomaan rilluttelemaan.
VastaaPoistaNoh, oliko tuokaan täysin oikeudenmukainen arvio: verrattuna seuraajaansa, jonka täysin turha Puolan sota maksoi huomattavasti enemmän kuin konsanaan hovinpito. Lisäksi hovinpito synnytti työpaikkoja kulutuskysyntänä.
PoistaJopa Kristiinan myöntämät läänitykset on nähtävä siinä valossa, että se oli keino maksaa saatavat sotapäälliköille. Tuon ajan sodan dilema oli siinä, että rauhan tullen tuli palkat maksaa ja millä ne maksettiin kun Ranskan sota-apurahat loppuivat. Ruotsi oli koko 1640-luvun ajan ollut käytännössä tämän palkkasoturi Habsburgin imperiumin heikentämiseksi.
Yhdellä monista Rooman matkoistani majapaikka sijaitsi Via dei Rialilla, Villa Lanten alapuolella. Niinpä pistäydyin sunnuntaina 12.2.2017 viereisessä Villa Farnesinassa, jonka upporikas pankkiiri Chigi rakennutti 1500-luvulla.
VastaaPoistaEnemmän aiheesta blogissani
Kuvan seinämaalauksessa voi huumorimielellä kuvitella kaupunkilaisia tervehtimässä Kaarle Kustaata Helsingissä.
Tätäkö se teettää, kun savolaiset luulevat voida tehdä mitä hyvänsä?
Ei tämäkään liity mihinkään muuten kuin kirjaesittelyihin.
VastaaPoistaLuen parhaillaan opusta McNeill: Kansat ja kulkutaudit, Vastapaino 2004. Siinä kerrotaan esimerkiksi tiheän asutuksen tai pakolaislaumojen merkityksestä tautiepidemioiden synnylle, kun väestöllä ei entuudestaan ole vastustuskykyä uusille, eksoottisille taudinaiheuttajille. Että lähitulevaisuudessako ruokakaupat, ravintolat, uimahallit, joukkoliikenne, koulut, intiimit kontaktit, verenluovutus jne. kontaktipintoina.
Tautihan voi myös esimerkiksi tappaa. Mutta ei hätää, ihmiset saavat vastustuskyvyn jo muutamassa vuosisadassa ja tauti on silloin muuttunut endeemiseksi . Tauti-iskun kohteena ollut väestö vain vähän karaistuu ja pienenee.
"...suurfurstinna Suomenmaalla..."
VastaaPoistaEi siis kuningatar, eikä Itämaa. Mitähän lukee alkuperäisessä ruotsinkielisessä?
Tätä on mielenkiintoista verrata nykyisiin valtavirran käsityksiin, joiden mielestä koko Suomi keksimällä keksittiin vasta 1800-luvulla. "Suomi" on tässä selvästi laajempi kuin nykyinen Varsinais-Suomi, koska vasta Viro ja Karjala mainitaan erikseen. (Muutenhan siinä lukisi vielä "sulttaanitar Sawonmaalla").
Tottakai Suomi oli olemassa viimeistään 1500-luvulla. Ei kai kukaan täystaitoinen sitä kiistä. Asian merkitys on toinen juttu.
VastaaPoistaPyhimyksistä puheenollen, idea edellä mainitsemaani käyntiin Villa Farnesessa syntyi minulle vanhastaan tutun Trasteveren kaupungiosan kahvilassa lukiessani jonkun jenkin suosittelevan pöydällä lojuneessa Today in Rome-läpyskässä paikallista museota paikallisena helmenä. Niinpä päätin pistäytyä siellä. Ihmeitä todellakin voi tapahtua arkisessa elämässä.
VastaaPoistaSorry, po. Villa Farnesina, so. eri asia kuin Villa Farnese, Ranskan nykyinen suurlähetystö Roomassa.
Poista"Kristiina koki yhä olevansa majesteetti vielä vallan luovutettuaan."
VastaaPoistaMuistelen hämärästi, että luopuessaan Ruotsin kruunusta Kristiina nimenoman pidätti itselleen suvereenin ruhtinaan aseman. Tuollaisella majesteetilla oli rajaton tuomiovalta omaan väkeensa. Sen vuoksi tuomio oli pätevä, koska Monaldesco kuului tämän väkeen. Hyvien tapojen mukaisena Kristiinan menettelyä ei pidetty tuonakaan aikana, koska teko tapahtui Ranskan kuninkaan palatsissa. Teon syynä on pidetty sitä, että Monaldesco oli paljastanut tietoja Kristiinan Napolin hallitsijanasemaan tavoittelusta, mikä sittemmin kuivui kokoon.
Näin siis Sinä nimetön puskan takaa huutelija muidtelet selvästikö?
PoistaOnko Sinun (10. marraskuuta 2018 klo 18.12) nimesi Anonyymi? Jos, niin kamalaa, olen esiintynyt nimelläsi iät ja ajat.
Poista