Mitä me saamme haluta?
Aina silloin
tällöin on syytä palata Kantiin, kuten länsimaisessa filosofiassa on aika ajoin
saatu huomata.
Kantin neljä
kysymystähän ovat: 1. Was kann ich
wissen? 2. Was soll ich tun? 3. Was darf ich hoffen?4. Was ist der Mensch?
Siis toisin
sanoen mitä voin tietää, mitä minun pitää tehdä, mitä saan toivoa ja mikä
ihminen on?
Kaksi keskimmäistä
on sinänsä pettävästi esitetty yksilökeskeisessä muodossa, mikä ei suinkaan sulje
pois sitä, että ihminen voi ja hänen pitääkin ymmärtää itsensä omaa henkilöään
merkityksellisempänä oliona, jonka toiminnalla voi olla merkitystä pitkälti yli
hänen oman toimintapiirinsä rajojen, niin ajallisesti kuin paikallisesti.
Kantin tapa
esittää asiat yksilöllisinä johtuneekin vain siitä, että se on ainoa taso, joka
on tai voi olla ihmisen omassa vapaassa hallinnassa, sikäli kuin hänellä on kykyä
ja halua tähän. Eipä niitä kovin yleisesti olekaan.
Mutta kaikkihan
on suhteellista. Totalitaarisessa ihannetilassa ihmisen ei tarvitse eikä hän
saakaan kysyä mitään. Hänelle kerrotaan kyllä, mitä hänen sopii ajatella
tietävänsä, mitä hänen pitää tehdä ja mitä hän saa toivoa. Kysymystä siitä, mitä
ihminen on, ei synny, sillä hän on juuri se, joka täyttää nuo hänelle annetut roolit.
Tunnettu
venäläinen -fiktiivinen- ajattelija Kozma
Prutkov ilmaisi tällaisen olotilan ihanteen siinä muodossa, että ihminen
saattoi todella ymmärtää asioiden olemusta vain valtion palveluksessa…
Nykyisellä
Venäjällä tähän sisältyvä idea voisi varmaankin olla vaikka perustuslakiin
kirjattu, onhan valtio siellä korotettu arvoista suurimmaksi ja sitä siis pitää
kaikkien kumartaman ja kunnioittaman.
Liberaalissa
kotimaassamme moista asiaa on pakko pitää henkisenä takapajuisuutena. Mehän
olemme nimenomaan vapaita yksilöitä ja juuri siksi vanhan Kaliningradin, siis tämän
Königsbergin mestarin kysymykset ovat joka päivä edessämme.
Tai siltähän se
näytti vielä pari vuosikymmentä sitten.
Eipä näytä enää.
J.L. Talmon
julkaisi puoli vuosisataa sitten kirjan Totalitaarinen
demokratia (Suom. Jaakko Lavanne, Otava 1973, 348 s.), jossa hän analysoi terävästi
demokratian kahta päätyyppiä, liberaalista ja totalitaarista.
Jälkimmäinen
kehittyi Ranskan suuren vallankumouksen kaudella absurdiin täydellisyyteensä ja
bolševikkien
ideat olivat enimmäkseen vain sieltä lainattua tavaraa, jota hyvällä menestyksellä
kierrätettiin.
Jakobiinit ja
babouvistit eivät lainkaan hävenneet vaatia tiukkaa sensuuria ja muita
sanktioita, jopa kuolemantuomioita nimenomaan vapauden nimissä.
Absurdin
täydellisyytensä tämä totuuden monopolisointi saavutti silloin, kun
poliisiministeri Fouché määrättiin hävittämään Lyonin kaupunki maan tasalle ja
pystyttämään sen paikalla kyltti: Lyon
nousi vapautta vastaan, Lyonia ei enää ole.
Sellaista
vapautta se oli tuo todellinen vapaus,
niin.
Aivan
vastaavasti kaikki julkiset poikkeamat bolševikkien julistamista
totuuksista (Neuvostoliitto on maailman vapain ja demokraattisin maa, siellä
vallitsee sanan- ja ajatuksen vapaus, siellä toimii nuhteettomasti
demokraattinen järjestelmä, vapain vaalein ja niin edelleen) olivat ankarasti
kiellettyjä.
Eivät ne olleet
kiellettyjä siksi, että olisi haluttu rajoittaa ihmisten vapautta, vaan siksi,
ettei vääriä vastauksia olennaisiin kysymyksiin voitu hyväksyä. Nehän olivat
nimenomaan vääriä.
Perussuomalaisten
nuorten puheenjohtaja on nyt twiitannut tavalla, jonka voidaan, ainakin valtion
vastuullisen virkamiehen taholta, tulkita sisältävän väärän, siis sallimattoman
ajatuksen.
EU on näet levittänyt
vaalien kynnyksellä kuvaa, jossa herttainen pariskunta edustaa Euroopan
tulevaisuutta. Se pitäisi vaaleissa ratkaista.
Tuo mainittu
onneton twiittari kommentoi, että nyt kannattaisi vaaleissa äänestää hänen
puoluettaan, ettei tulevaisuuden Eurooppa näyttäisi siltä, kuin se kuvassa
näyttää. Kuvassa nainen on selvästi aasialaisen ja mies afrikkalaisen näköinen.
Tarkoittiko
kyseinen perushenkilö sitten sitä, etteivät ihmiset saisi olla sen näköisiä,
kuin kuvassa esitetyt olivat? Vai tarkoitettiinko sitä, että kun otetaan kuva,
jonka sanotaan edustavan tulevaisuuden eurooppalaisia, pitäisi siinä olla edes
joku sellainen henkilö, jollaisia kutsumme eurooppalaisiksi, kuten kutsumme
joitakin toisia esimerkiksi afrikkalaisiksi?
Mikä se sellainen Euroopan tulevaisuus muuten
on? Emmekö aa haluta sitä, että siellä olisi yhä myös eurooppalaisia?
Valtion
vastuullinen edustaja tutkii nyt, tarkoittiko twiittaaja jotakin sallimatonta
vai ei. En itse ymmärrä, minkälaisen ajatussotkun kautta asiasta voitaisiin
löytää jotakin tuomittavaa ja suorastaan aihe kyseisen twiittarin (!) edustaman
yhdistyksen valtionapujen menettämiselle, kuten on jo arvioitu. Sen kuitenkin
ymmärrän, että jo tällaisen mahdollisuuden olettaminen on erittäin paha merkki.
Jos ja kun
äänestäjillä on jotakin tehtävää EU:n vaaleissa, niin ainakin nyt se, että he
saavat ilmaista mielipiteensä siitä, keiden haluavat maanosassaan tulevaisuudessa
asuvan. Ei voi olla mahdollista, että maahanmuuttopolitiikasta ei ole sallittua
olla kuin yhtä mieltä.
Mutta nyt tuntuu
jo siltä, että liberaalinen ja totalitaarinen demokratia ovat alkaneet mennä
pahasti sekaisin.
Kuinka ollakaan,
yliopistot, nuo ajatuksenvapauden ja kriittisyyden tyyssijat näyttävät tässä
asiassa tietä typerimpien edustajiensa välityksellä.
Helsingin yliopistossa
oli taannoin kummasteltu ja kauhisteltu sitä, että tiedeyhteisö maassamme on
niin suomalaisvoittoinen. HAPSU-niminen yhdistys oli tähän jonkin edustajansa
suulla todennut, että tämä kai on myös luonnollista, kun kerran nimenomaan
Suomessa ollaan.
Tämän mielipiteen
takia yhdistys erotettiin ylioppilaskunnasta, mikä merkitsi myös avustusten
lopettamista. Yksilöinä yhdistyksen entiset jäsenet sen sijaan voivat yhä
toimia ylioppilaskunnassa ja maksaa jäsenmaksunsa…
Mitäpä
sanoakaan. Kyllä jokainen tässä vapaassa maassa vapaan tieteen äärellä saa
vapaasti esittää kysymyksiä ja niihin vastata.
On kuitenkin
viisainta olla tekemättä sitä ääneen, ellei varmistu siitä, että päättävät tahot
ovat asioista samaa mieltä.
Näin surkeaa
ajattelun tasoa ja totalitarismille kumartamista en ole vielä eläissäni nähnyt.
Taistolaisaikojen mielipideterrori oli sentään enimmäkseen vain
oppositioainesten touhua. Nyt alkaa oikeinajattelun vartijoilla jo olla valtion
koneisto käytettävissään.
Tässä nyt tekisi
mieli sanoa, että hävetkää, mutta siitähän juuri on kysymys, ettei edes ymmärretä
mitä pitäisi hävetä.
Niinpä. Totalitarismeissa ei ole totalitaristeja vaan oikeassaolijoita. Oikeassaoleminen on kaikkien totalitarismien omin elämäntunto.
VastaaPoistaJotkut asiat ovat aivan mahdottoman vaikeita ymmärtää. Että esimerkiksi alitajunnan syvätasolla ei tapahdu mitään, ei siis mitään, silloin kun kiihkouskovainen niksahtaa kiihkoateistiksi, tai päinvastoin. Vain ajattelun opilliset kulissit, siis asioiden nimet, vaihtuvat. -- Samoin on ihan sama minkä opillisen ideologian nimissä yhteiskunta taantuu totalitarismiin. Se voi ihan ongelmitta tapahtua esimerkiksi "ihmisarvo- ja -oikeusideologioiden" nimissä.
Ei mutta, niinhän se tapahtuukin. Ihan koko ajan, ympärillämme. Ihan orwellilaisten kuvausten mukaan. Kaikki on jo täällä, tunnustuksellinen ajattelu, tabuaiheet, ajattelun valkoiset aukot, projektiivinen leimaaminen, ilmianto- ja irtisanoutumiskulttuuri, valtion vaatima vihapuhe "rasismia" vastaan -- koko totalitarismin työkalupakki.
Timo on väärässä. Se nainen on afrikkalaisen näköinen. Eivät kaikki afrikkalaiset naiset ole ihonväriltään tummanruskeita. Itse asiassa keskimäärin naiset ovatkin hieman vaaleampia kuin miehet lähes kaikissa "roduissa".
VastaaPoistaSieltäkin?
PoistaTopor
Tähän on tultu. Mitä ylioppilaat tänään sitä kansa huomenna. Yliopistot ovat identiteettifasismin hautomoja. Maailman valkoiset miehet yhtykäämme vaatimaan oma osuutemme uhripääomasta.
VastaaPoistaOvathan nuo tapaukset surullinen esimerkki siitä, miten olemme hyvää vauhtia luisumassa kohti yhden ainoan sallitun Totuuden yhteiskuntaa.
VastaaPoistaParadoksaalisinta EU-filmin sanomassa on, että se markkinoi aivan väärää puuta kuvatun tulevaisuuden tarjoajana/varmistajana. Mistä lähtien EU sosiaalipalvelumme, kuten hälytysajoneuvot, tuottaja on ollut? Sairaalan synnytysosastosta nyt puhumattakaan. Kunnnallis- (tai pian ehkä pikemminkin maakunta)vaalien mainoksena tekele saattaisi olla kohdillaan.
VastaaPoistaJoskus silloin kun euroopan valtioiden pääministerit marssivat Charlie Hebdon puolesta. Se ei siis koskenutkaan sananvapautta?
VastaaPoista-Petrus
Ei koskenut. Se oli vain sellainen, hmmm, eräänlainen mediatapaus.
PoistaSiellä oli läsnä näitä jotka ovat läsnä monissa tai kaikissa paikoissa joissa tekevät läsnäolostaan tapauksen. Vähän niinkuin tuo Vihavaisen mainitsema Fouché, joka löysi itselleen aina uuden paikan kun joutui edellisestä lähtemään. Stefan Zweig on kirjoittanut häikäisevän elämänkerran hänestä.
Aikamoisia samankaltaisuuksia Fouchén ja Sergei Witten välillä. Witte tosin kirjoitti oman muistelelämänkertansamansa ;D
VastaaPoista- Petrus
Tässäpä näyte tuoreesta kirjasta, joka voisi kiinnostaa Vihavaista ja lukijoitakin.
VastaaPoistahttps://quillette.com/2019/05/24/how-can-we-manage-the-process-of-western-whiteshift/?fbclid=IwAR374fu4Zcnyt8u6L1v2lgQruMqB38qVB5gOFnlhjTmacSMXFv7GJwR2rdg