Neuvostoihminen
Klaus Mehnert, Neuvostoihminen. Yritys luonnekuvaksi
kolmentoista matkan jälkeen Neuvostoliitossa vuosina 1929-59. Kirjayhtymä
1959,236 s.
1950-luvun
lopulla ja 1960-luvun alussa Neuvostoliiton mahti oli huipussaan.
Seitsenvuotissuunnitelma lupasi pikaista USA:n saavuttamista ja se luvattiin
sitten jättää kauas jälkeen myös elintasokilpailussa.
Nyt neuvostokansalaiset
toden teolla alkoivat saada myös uudenaikaisia kulutustavaroita, jääkaapeista televisioihin.
Autojakin ilmestyi, etenkin propagandakuviin.
Sysäyksenomainen
nousu elintasossa oli joka tapauksessa tosiasia, samoin kuin Neuvostoliiton
johtoasema avaruuskilpailussa. Trendin oletettiin jatkuvan ja vievän maan aivan
uuteen yhteiskunnalliseen järjestelmään, kommunismiin, vuoteen 1980 mennessä.
Asian
vakuuttavuutta lisäsi se, että puolue hyvin painokkaasti pani koko arvovaltansa
peliin julistaessaan tuon uuden onnelan saavuttamista. Paratiisi oli jo aivan
nurkan takana.
Länsi oli
kukistumassa omaan mitättömyyteensä ja se tapahtuisi rauhanomaisesti. Kommunistisessa
yhteiskunnassa niukkuus olisi voitettu eikä siis rahaakaan enää tarvittaisi.
Jokainen ottaisi yhteisistä rikkauksista aina sen, mitä tarvitsisi.
Läntisessä maailmassa
tämä herätti epäuskoa. Eihän ihminen noin käyttäytynyt. Neuvostoliiton valtava
tuotantopotentiaali saattaisi kyllä täyttää maan kulutushyödykkeillä, mutta tuo
”jokaiselta kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan” utopia ei ollut
tästä maailmasta.
Kollektiivisesti
ajattelevaa yleisen hyvän tavoittelijaa ei maailmaan syntyisi, vaan itse kukin
tulisi ennen muuta huolehtimaan itsestään ja lähimmistään. Oma suu on lähempänä
kuin kontin suu, oli systeemi mikä tahansa.
Sivumennen
sanoen, juuri tähän aikaan myös Otto Ville Kuusinen oli päässyt uransa
huipulle, Neuvostoliiton kommunistisen puolueen presidiumiin (politbyroohon) ja
hänen papereistaan voimme havaita, että hänkin kuului skeptikoihin, vaikka ei
toki uskaltanut asettua poikkiteloin uuteen puolueohjelmaan nähden.
Joka tapauksessa
eräs maailmanhistorian kiinnostavimmista kysymyksistä kuului juuri tuohon aikaan
näin: Onko uudenlainen ihminen kyetty luomaan? Millainen hän on?
Klaus Mehnert
oli sopiva henkilö vastaamaan kysymykseen, sillä hän tunsi Venäjää vuosien
kokemuksesta ja puhui kieltä virheettömästi.
Mutta tämä ei
tietenkään riitä vielä kovin pitkälle. Lisäksi Mehnert tunsi erinomaisesti
klassista venäläistä kirjallisuutta ja oli saanut tilaisuuden tarkkailla
venäläisten ystäviensä reagointia ja sen muuttumista vuosien varrella. Hänelle
ei ollut helppo myydä humpuukia.
Mehnertin kirjan
nimestä Neuvostoihminen (Der Sowjetmensch)
tuli sitten lännessäkin tuttu termi. Filosofi Aleksandr Zinovjev antoi sille
myöhemmin tieteellistä määritelmää parodioivan muodon Homo Sovieticus, joka viittaa lajin homo (ihminen) uuteen
alalajiin.
Homo sovieticusta
monet kirjoittajat kuvailivat eri tavoin. Merkittävän tieteellisen tutkimuksen
hänestä teki maineikas sovjetologi Juri Levada kirjassaan Sovetki prostoi tšelovek
Советский простой человек: опыт социального портрета на рубеже 90-х (Отв . ред. Ю. А. Левада. М.: Изд-во «Мировой океан», 1993. - 300 с.).
Kuten
tunnettua, tämän ”uuden ihmisen” erikoislaadusta ja sen mahdollisesta säilymisestä
meidän päiviimme saakka on viime aikoinakin keskusteltu ja painavimman,
tutkimukseen perustuvan puheenvuoron on esittänyt Levada-keskuksen johtaja Lev
Gudkov.
Mutta
ei tästä nyt sen enempää. Klaus Mehnertin kirja oli aikoinaan alan perusteos,
jonka tason ehkä saavutti sittemmin 1970-luvulla Hedrick Smithin teos The Russians, joka myös käännettiin suomeksi
(Venäläiset amerikkalaisen silmin, WSOY
1976, 569 s.).
Mehnert
ei ottanut vakavasti sellaisen uuden ihmisen syntyä, josta propaganda puhui,
mutta ei myöskään kiistänyt sitä, että yhtä ja toista uuttakin oli syntynyt.
Miten muu olisi edes ollut mahdollista maassa, jossa nykyaikaisen valtion
massiivinen koneisto oli kokonaan valjastettu muuttamaan ihmisen käyttäytymistä
ja käsityksiä.
Tämä
oli jo erittäin merkittävä tulos, jota lukemattomat yksityiskohdat heijastivat.
Mehnert kykeni osoittamaan, ettei ollut syntynyt uudenlaista kollektivistia,
jolle aineelliset arvot olisivat olleet yhdentekeviä.
Itse asiassa ne olivat venäläiselle hyvinkin
tärkeitä ja se oli ymmärrettävää, sillä vasta nyt aineellinen vauraus näytti
olevan keskivertokansalaisen ulottuvilla. Tilanne oli siis hieman samanlainen
kuin tänäänkin.
Monet
tyypillisesti ”venäläiset” piirteet ihmisissä olivat taantuneet ja jotkut jopa
näyttivät kääntyneen vastakohdikseen.
Irrationaalisuus oli kesytetty määrätietoiselle menestykseen pyrkimisellä
ja uskonnollisuus tungettu nurkkaan.
Bolševikit olivat tahtoneet teollistamista ja saaneet sen,
totesi Mehnert, joka oli voinut seurata koko tarinaa 1920-luvun lopulta saakka.
He olivat myös tarvinneet koulutusta ja saaneet sen. Kaikki tämä palveli heitä.
Mutta
he olivat myös tarvinneet perhettä, joka alun perin oli tarkoitus hävittää. Se
taas oli linnoitus totalitarismia vastaan. Henkilökohtainen ei ollut
poliittista ja valtio pääsi tunkeutumaan perheen piiriin vain rajoitetusti.
Mehnertin
mielestä oli paradoksi, että kun valtio oli määrätietoisesti kasvattanut ”vasta-venäläistä”,
se olikin tehnyt hänestä paljon vähemmän soveliaan vallankäytön objektin, kuin
hän oli ollut heti vallankumouksen jälkeen.
Porvarillistuminen
ja älyllistyminen olivat niitä tendenssejä, joille bolševikit
mahtoivat tuskin mitään.
Neuvostokansa
oli epäilemättä isänmaallista ja valtion kannalta luotettavaa, mikäli maahan
hyökättäisiin. Se oli kuitenkin paljon vähemmän maailmanvallankumouksesta
kiinnostunutta kuin maan johto. Ja tämähän meidän on tänäänkin syytä muistaa:
maailmanvallankumous pysyi aina Neuvostoliiton ohjelmassa, samoin kuin
kommunistisen yhteiskunnan rakentaminen.
Henkinen
vapaus, demokratia, sosialismi ja nationalismi olivat lännessä jo kauan sitten
saavutettuja arvoja, viime mainittu oli jopa jo menettänyt loistonsa.
Neuvostoliitossa kaikki olivat vielä saavuttamatta ja kehityksensä
alkutaipaleella.
Kun
sanottiin, ettei lännessä ole aatteita, se tarkoitti vain sitä, että siellä ne
jo oli toteutettu.
Mehnertin
lohdullinen johtopäätös on, ettei länsi ole vielä menettänyt luovaa kykyään ja
lopullisesti hävinnyt kilpailussa Neuvostoliitolle ja idälle.
Sen
oli kuitenkin otettava haaste vastaan. Vapaus ei saisi muuttua kurittomuudeksi,
demokratia ei saisi johtaa anarkiaan eikä nationalismi johtaa kaikkien
luonnollisten siteiden kieltämiseen. Lännessä oli myös toteutettu eräitä
sosialismin perusosia, mutta sen hallinnassa oli vielä puutteita, joista
Mehnert ei lähemmin kerro.
Luulenpa,
että Mehnertin kirja oli poikkeuksellisen ansiokas opus ajallaan. Maailmanmatkaaja
Mehnert oli tuottelias kirjoittaja, joka sittemmin kirjoitti muun muassa Kiinasta
ja harjoitti saksalaisia itsetutkisteluja. Laajan kokemuspiirin tuoma
tervejärkisyys ja pitkä perspektiivi näyttävät olleen hänen muillekin
kirjoilleen tunnusomaisia.
"Paratiisi oli jo aivan nurkan takana. Länsi oli kukistumassa omaan mitättömyyteensä ja se tapahtuisi rauhanomaisesti."
VastaaPoistaJos ennen sotia ajateltiin, että Neuvostoliitto romahtaisi omaan mahdottomuutensa, toisen maailmansodan jälkeen myös lännessä ajateltiin, että se voisi voittaa yhteiskuntajärjestelmien kilpailun. Tiettävästi myös Kekkosella oli tuollaisia ajatuksia. Histia osoitti, että ensiksi mainitut olivat sittenkin oikeassa.
Sivuheitto: olen joskus pohtiinut kuka on kaikkien aikakausien vaikutusvaltainen suomalainen. O.V. Kuusinen, joka käytti yhtä kolmastoistaosaa (1/13) toisen supervallan korkeimmasta päätösvallasta asettuu korkealle sijalle tuossa rangissa.
Ei se Otto Villen liikkumatila kuitenkaan suuri ollut. Kuten muistelmissa todetaan, hän oli aika lailla yksin, ilman verkostoja, ulkomaalainen entinen sosialidemokraatti.
PoistaEikö kuitenkin tuohon aikaan ollut kun Stalin oli kuollut ja Otto Villea pidettiin jonkinlaisena Leninin kirjoitusten asiantuntijana, minkä sanotaan säästäneen hänet Stalinin kaudella. Olihan hän kuitenkin politbyroon jäsen, joka pystyi antamaan tukensa aina jollekin ryhmälle tai hankkeelle.
PoistaNo hänhän pääsi sinne Hrushtshovin tukijana ja tämä lienee häntä tarvinnut. Niitä Leninin tulkitsijoita nyt riitti vaivaksi asti.
Poista”1950-luvun lopulla ja 1960-luvun alussa Neuvostoliiton mahti oli huipussaan. Seitsenvuotissuunnitelma lupasi pikaista USA:n saavuttamista ja se luvattiin sitten jättää kauas jälkeen myös elintasokilpailussa. Nyt neuvostokansalaiset toden teolla alkoivat saada myös uudenaikaisia kulutustavaroita, jääkaapeista televisioihin. Autojakin ilmestyi,..”
VastaaPoistaTämä väite on valhetta, että muka 1950-luvun lopulla ja 1960-luvun alussa neuvostokansalaiset toden teolla alkoivat saada myös uudenaikaisia kulutustavaroita, jääkaapeista televisioihin.
Jääkaapeista televisioihin saivat silloin ainoastaan NKP:n KK:n jäsenet. Toki hekin olivat neuvostokansalaisia. Laajat neuvostokansalaisten joukot pääsivät siihen saamiseen vasta 1980-luvulla, kun kommunismin piti vallita jo lähes koko maailmassa. Nämäkin saamiset olivat kiven takana.
Kulutustavaroiden, jääkaapeista televisioihin, kaupoissa vallitsi rautabetoninen järjestelmä: neuvostokansalaiset ylläpitivät ostovuorojärjestelmää. Ostajat kirjattiin luetteloon aikajärjestyksessä ja joka aamu suoritettiin luettelonmukainen nimenhuuto, joten kaikkien halukkaiden ostajien piti olla läsnä, ja vastata huutoon. Jos nimenhuutoon ei vastattu, sukunimi nimineen ja isännimineen poistettiin eikä sitä seuraavana aamuna enää huudettu. Kansalaisjärjestö piti huolen siitä että ostoksille päästiin ainoastaan tämän luettelon mukaan, aikajärjestyksessä.
Onpa siitä ihan hyvät tilastot ja myös kyselytutkimuksia tehtiin. (Ks. Б.А. Грушин, Четыре жизни России, Эпоха Хрущева). Totta tietenkin on, että niukkuus oli suurta ja että jakelu ei perustunut pelkkään rahaan. Mutta uutta oli nimenomaan se, että tuollaista tavaraa nyt oli ja ennen ei ollut.
PoistaMehnertin kirja pitänee joskus lukea.
VastaaPoistaSivuhuomio linnaeuslaisesta luokituksesta: Homo on suvunnimi ja nuo erectus, sapiens, politicus ja sovieticus ovat lajinnimiä.
En ota kantaa siihen, o(li)vatko kaksi viimeksi mainittua viisaita, mutta vakavammin: Luulen, että ennen pitkää niin denisovalaiset kuin neandertaalitkin luokitellaan Homo sapiensin alalajeiksi kuten me cromagnonitkin.
Niin, Linné noudattaa klassista definition kaavaa: Genus proximus ja differentia specifica.
PoistaHedrich Smithin teos oli hyvä. Näin muistelen yli 40 vuoden takaista lukukokemusta.
VastaaPoistaNeuvostoihmisten kommentteja on tänään luettavissa venäläisessä mediassa hävityn lätkämatsin jälkeen. Ei pienintäkään tunnustusta voittajalle. Puuttuu vain, että väittäisivät Lankisen torjuneen väärin.
”Neuvostoihminen”
VastaaPoistaProfessori Vihavainen näyttää olevan Putinin objektiivisuuden torvensoittaja.
Harmi vain, että Mehnertin Der Sowjetmensch- teoksen suomalainen laitos on rajusti lyhennetty. Suosittelen kaikille lukemista harkitseville joko alkuteosta tai kielitaidon mukaan muuta laajaa laitosta. Pidin itse aikoinaan tavattomasti, mutta nyt muistikuvat ovat jo etäiset. Niiden perusteella, kiinnostava ajankuva ja aikalaisreportaasi.
VastaaPoistaSanonta 80-luvulta. Kapitalismi on kuilun partaalla, ja sosialismi siitä askeleen edellä.
Poista