Raakaa menoa
Aapo Roselius,
Oula Silvennoinen, Villi itä. Suomen heimosodat ja Itä-Euroopan murros
1918-1921. Tammi 2019, 366 s.
Se sadan vuoden
takainen ajanjakso, joka ulottuu Venäjän vallankumouksen alkamisesta Venäjän
kansalaissodan loppumiseen, on nyt luonnollisista syistä joutunut tutkimuksen
painopisteeksi Suomessakin.
Asia on
ymmärrettävä ja jopa kiitettäväkin. Tuosta ajasta meillä on ollut aivan liian
vähän tutkimusta eikä sitä ole tarpeeksi vieläkään.
Tarkoitan lähinnä
sitä, että suomenkielisessä tutkimuskirjallisuudessa on Venäjän vallankumouksen
kohdalla yhä ammottava aukko ja se, mitä lukija voi saada käsiinsä on yleensä
vanhaa bolševikkipropagandaa
ja -sodanedellisen kauden osalta- sammakkoperspektiivin
muistelmakirjallisuutta.
Loistavia
poikkeuksia toki on, esimerkiksi Tuomo Polvisen Venäjän vallankumous ja
Suomi I-II, joka sivumennen sanoen ei kuulu tässä käsiteltävänä olevan teoksen
kirjallisuusluetteloon.
Sieltä puuttuu
toki paljon muutakin. Vanha Niitemaan Baltian historia on ollut tämän
aihepiirin perusteos ja olisi ollut kohtuullista, että siihen edes olisi otettu
kantaa, vaikka onhan se jo vanha ja kulunut. Risto Volasen uusin kirja ei liene
ehtinyt ilmestyä ajoissa tullakseen kirjallisuusluetteloon.
Kiiruhdan heti
sanomaan, että mielestäni tämä kirja on tervetullut ja lukemisen arvoinen. Sen
kunnianhimoisena tavoitteena on ollut kytkeä Suomen ns. ”heimosodat” omiin
yhteyksiinsä: osaksi sitä Freikorpsien maailmaa, joka valtasi
luhistuneen Saksan jäljiltä tyhjiöksi jääneen Baltian ja hieman muutakin
Itä-Eurooppaa.
Kirja pyrkii ilmeisesti
olemaan kokonaisesitys aihepiiristään ja sellaistahan meillä ei varsinaisesti
ole ollut noiden heimosotien suhteen. Jussi Niinistön suppeahko teos on
Suomi-keskeinen ja siinä mielessä eri tavoin kohdistunut.
Itse heimosotia on kyllä osittain tutkittu
hyvinkin perusteellisesti esimerkiksi Jouko Vahtolan teoksissa, joita tekijät
ovat voineet hyödyntää. Myös Mirko Harjulan turhan vähälle huomiolle jääneet
teokset ovat olleet uraauurtavia.
Tekijöiden katse
on tavoittanut myös uusia kohteita, sellaisia, joita suomalaiset kirjoittajat
eivät juuri ole noteeranneet. Tarkoitan lähinnä skandinaavisia vapaaehtoismuodostelmia,
jotka kooltaan, joskaan eivät ehkä merkitykseltään olivat tuon ajan oloissa
aika suuria.
Tämähän oli
aikaa, jolloin pienikin saattoi olla suurta ja rohkeille miehille riitti mahdollisuuksia
maassa makaavan Venäjän raunioilla, joista enää tuskin savukaan nousi. Nykyaikainen
teollisuustuotantohan oli siellä suurimmalta osalta pysähtynyt bolševikkien
harjoittaessa diktatuuriaan.
Pahempaa
tietenkin oli elintarvikehuollon romahtaminen ja kun armeijat tunnetusti
marssivat vatsallaan, tuppasi niiden huoltaminen menemään samanlaiseksi kuin
30-vuotisen sodan aikana.
Melkoinen
Wallensteinin armeija oli sekin, joka kertyi Viron turvaksi ja samaa oli
sanottava muistakin alan yrittäjistä, joita oli monia. Pietaria vastaan
suunniteltiin operaatiota niin pohjoisesta kuin etelästä, mutta tämä tarinahan
on jo meilläkin sangen tuttu.
Tämän kirjan
mielenkiinnon kohteena on ollut myös ja erityisestikin se psykologia, joka veti
ihmisiä vapaajoukkoihin.
Onkin sanottava,
että siinä on sangen kiintoisa ongelma. Ihmiset, jotka normaalioloissa olivat useinkin
nuhteettomia ja kunniallisia, muuttuivat sodan oloissa ennen pitkää
raakalaisiksi, joille ihmisen tappaminen näyttää useinkin olleen jopa suurta
huvia. Vähintäänkin he kokivat sen luonnolliseksi oikeudekseen.
Kirjallisuusluetteloon
kuuluu myös Klaus Theweleitin teoksia, joiden psykoanalyyttiseen jargongiin en
tunne mitään kiusausta uskoa. Eivät tekijätkään ole viitsineet siihen ruveta
nojaamaan, mikä lienee hyvä ratkaisu. Yleisesti ottaen kirjoittajat enemmän
selostavat kuin analysoivat, saati moralisoivat. Tämä lienee hyvä ratkaisu.
Vapaajoukkojen osanottajat
ovat kuitenkin jättäneet jälkeensä myös suuren määrän muistelmia, joista voi
jotakin päätellä myös heidän psykologiastaan.
Maailmansodan
suuri kokemus ja sen lopputuloksen aiheuttama turhautuminen Saksassa on
tunnettu teema ja sitä olisi voinut tarkastella vaikkapa Ernst Jüngerin
näkökulmasta. Kunniallisen intellektuellin näkökulmasta taas Thomas Mannin
merkinnät ovat valaisevia.
Suomalaisia ja muitakin
muistelmia onkin hyödynnetty aika lailla. Kaipaamaan jäisin kuitenkin
esimerkiksi Juhani Konkan teosta Me sankarit tai Ilmarisen (Jalmari
Takkisen) Metsäsissipäällikön muistelmia. Tämä kirja ei kyllä ulotukaan
Karjalan kansannousuun 1921-22, johon nuo kirjat liittyvät, mutta tokihan ne samaa
aihepiiriä ovat.
Myös Ilmari
Kiannon mielestäni erittäin merkittävä, tunnustuskirjan luonteinen Elämän ja
kuoleman kentältä olisi ansainnut huomiota. Ei se vapaajoukkosoturinkaan
psykologia niin simppeliä ollut.
Venäläinen,
laaja kirjallisuus, joka aihepiiriin liittyy, loistaa ymmärrettävistä syistä
poissaolollaan. Mitä suomalaisiin puna-armeijalaisiin tulee, olisi siitä
aihepiiristä nyt käytettävissä runsaasti myös arkistolähteitä. Siinä on
jollekin nuorelle hieno materiaali vaikkapa väitöskirjaan.
Muuten, nämä
aseelliset liikehdinnät ympäri laajaa Venäjää ja etenkin sen rajaseuduilla,
Suomesta ja Puolasta Kaukasukselle ja kauemmas, luokiteltiin Neuvostoliitossa banditismiksi.
Tämä siitä
huolimatta, että niiden osanottajina oli kai useammin entisiä upseereita kuin
varsinaisia rosvoja ja niillä usein olikin ilmeisiä poliittisia tavoitteita, ei
suinkaan vain bolševikkien terrorisointi ja väestön ryöstäminen.
Venäjän
näkökulmasta tämä aikakauden vapaajoukkoteema saakin hieman erilaisen hahmon,
mutta on selvästi sukua sille saksalaiselle ilmiölle, joka löi leimansa Baltian
tapahtumille.
Mitä Suomeen
tulee, meillä asiaan vaikutti merkillinen myöhästyjän psykologia. Jo koko
Suomen kansalaissota vuonna 1918 oli myöhästyjien sotaa, vaikka olisikin
varmaan väärin selittää asiaa hämäläisten keskeisellä roolilla.
Heimosodat taas
olivat suurelta osin vielä tästäkin myöhästyneiden yritystä päästä osallisiksi
sodan glooriasta, jota sillä joka tapauksessa ja kaikesta huolimatta nähtiin. Niihin
osallistui paljon myös oikean ja vasemman laidan jääkäreitä, jotka olivat
myöhästyneet Suomen kansalaissodasta.
Paljon oli vapaaehtoisissa
naiivin aatteellisia, sotaintoisia koulupoikia, paljon raakoja kondottierityyppejä
ja paljon myös aivan moraalittomia varkaita ja murhamiehiä. Tässä ei sinänsä
ole mitään uutta, asia on kyllä tullut yhä uudelleen esille, kun noita vaiheita
on kuvattu.
Tämän kirjan
ansioihin kuuluu, että se hahmottelee myös eri sotaretkien erilaisen luonteen
samoin kuin sen tietyn jatkuvuuden, joka syntyi muun muassa siten, että samat
henkilöt usein pyrkivät mukaan kaikkialle, missä tapellaan ja olivatkin sitten
aseissa yhtä mittaa pari vuotta ja kauemminkin.
Kaiken
kaikkiaan, kirjan tavoite vaikuttaa varsin kunnianhimoiselta eikä tuloskaan ole
ihan huono. Kun koko tuo käsiteltävä kenttä kuitenkin on niin monimutkainen
kuin on, voi koko ilmiön oletettua yhtenäistä luonnetta hieman epäilläkin.
Myös kysymys
vapaajoukkojen psykologiasta on vaikea. Sinne tosiaan meni kovin monenlaista
yrittäjää ja olosuhteet vaihtelivat.
Mutta ihan hyvä
suoritus tämä on ja varsin vetävästi kirjoitettu. Kyllä aikakaudesta
kiinnostuneiden on syytä siihen tutustua.
" Venäläinen laaja kirjallisuus, joka aihepiiriin kuuluu, loistaa ymmärrettävistä syistä poissaolollaan" ; mitähän tällaiset " täysin ymmärrettävät syyt voivat " rohvessoritasolla " olla ???
VastaaPoistaTartteeko muuta kuin kielitaito? Käännöksiäkään ei kyllä juuri ole.
PoistaTulee väistämättä mieleen Seppo Heikinheimon irvailu amerikkalaisesta kirjoittajasta, jonka aikomuksena oli kirjoittaa olikohan Leningradin kulttuurihistoriasta tms., mutta venäjää tämä ei osannut.
PoistaItse otsikon kirjaa tuskin luen, sillä herra Oula S. on kompromettoinut niin pahasti itsensä Suomen nykystalinistien äänitorvena.
Eli jatkat ideologista tyhmistymisprojektiasi?
PoistaNiin, tämä Trilisserhän on niin sanotusti vanhastaan tunnettu viehtymyksestä erääseen 30-luvun ideologiaan...
PoistaAno 1317: En lue myöskään Stalinin koottuja teoksia. Jos rajallisen lukuajan priorisointi muuhun kuin stalinistien propagandaan on ideologista tyhmistymistä, olkoon niin.
PoistaAno 1532: Luulossa on helppo elää. Samoin näin kantasuomalaisena valinta Stalinin ja Hitlerin välillä on helppo.
Tosi reipas poika tuo Tirlittan!
PoistaJa uskaltaa sanoa!
Alat näemmä jo olla itsetyhmennysprojektisi loppusuoralla arvon "Trilisser", sen verran ennalta arvattava tuo "älädyskommenttisi" oli nimittelyineen kaikkineen.
PoistaT:Ano 1317
Mitä lienee "älädys", ano 1317? Vinkki, että anon kannattaisi palata alakouluun.
PoistaÄlähdys on ylläolevan kaltainen "hiekkalaatikko"-kommentti.
PoistaTulee vanhasta sanonnasta, jossa viitataan koiran käyttäytymiseen esineen osuessa siihen.
Luepa uudestaan. Kysyin, mikä on "älädys", en mikä on "älähdys". Taitaa olla paikka harjoittaa siellä itsekritiikkiä aidon bolševistisessa hengessä Kansojen Isän johdolla.
PoistaKysyn sivullisena: saatko aina pahan hermostollisen "kommunikaatiokatkoksen", kun huomaat jonkun tekevän lyöntivirheen?
PoistaTulisin taisteluterveisin (Die Fahne...)
Mikä on tämä Trilisserin ideologinen itsetyhmistymisprojekti?
PoistaMietippä sitä hetki, mutta varovaisesti, tottumattomalle kun voi tulla pää kipeäksi.
PoistaPyhä pakkoenglanti siis...
VastaaPoistaIkävä kyllä.
Poista