maanantai 6. toukokuuta 2024

Eksklaaveja ja ekspansiota.

 

Hinku itään ja geopolitiikka

 

1800-luvun Englannissa sai niin sanottu poliittinen taloustiede ikävän leiman. Sillä näet haluttiin perustella se, ettei köyhiä tarvinnut auttaa eikä saanutkaan, sillä se olisi ollut epätieteellistä. Köyhyys nimittäin selittyi siitä lainomaisuudesta, että väestönkasvu pyrkii aina ylittämään käytettävissä olevan ravinnon määrän.

Parasta ja oikeinta politiikkaa oli tuon tieteen valossa antaa talouden lakien hoitaa tasapainon hakeminen, eikä yrittää mahdottomia, mikä vain pahentaisi tilannetta. Niinpä syntyi käsite Dismal science -synkkä tiede.

Mikäli halutaan etsiä oman aikamme synkkää tiedettä, olisi hyvä kandidaatti niin sanottu geopolitiikka, jota ei ole pidetty ainoastaan asioiden tilaa kuvaavana systemaattisena ajatteluna, vaan myös normatiivisena tieteenä. Se, joka sanoo geopolitiikka, sanoo sota, totesi nimikuulu šarlataani Aleksandr Dugin jo vuonna 2014. Valitettavasti hän osui oikeaan.

Vain vastuuttomat idiootit voivat katsoa, että poliittisen maantieteen tosiasioita pitää ja jopa täytyy jostain syystä muuttaa sodalla. Se on kuitenkin ollut se tavallisin tapa muuttaa valtioiden rajoja ja mikäli valtioiden vastakohtaisuuksia pidetään sovittamattomina, tulee juuri rajoista helposti sodan syy.

Itämeren etelärannan valtiorajat ovat hyvin erikoiset ja yritys niiden muuttamiseksi ns. Puolan käytävän kohdalla antoi aiheen toiseen maailmansotaan. Nytkin puhutaan paljon niiden ongelmallisuudesta erityisesti Venäjän ja samalla tietenkin sen vastustajien kannalta.

Polttopisteessä on taas, kuten vuonna 1939 Itä-Preussi, joka silloin oli leikattu irti emämaastaan Saksasta. Nyt se on irrallaan emämaastaan Venäjästä, vieläpä varsin kaukana siitä. Lähempänä on kuitenkin Valko-Venäjä, joka on enemmän tai vähemmän Moskovan taskussa.

Valko-Venäjästä Itä-Preussin eli Kaliningradin alueen erottaa sadan kilometrin pituinen Suwalkin käytävä, jota pidetään Naton heikoimpana lenkkinä. Mikäli Venäjä valtaisi sen, leikkautuisi Baltian maayhteys muhin Nato-maihin, ensi sijassa Puolaan.

Noilla mahdollisuuksilla spekuloivat päivittäin ne, jotka saavat siitä palkkansa ja lisäksi vielä monet muutkin. Täytyy vain toivoa, että järki voittaisi ns. geopolitiikan ja nykyisiä rajoja kunnioitettaisiin. Ehkä Ukrainan sota olisi voinut jo opettaa jotakin kaikkein höyrypäisimmillekin.

Joka tapauksessa Itämeren etelärannan rajojen ja valtapiirien muodostuminen on kiinnostava asia.

Saksalaiset, jotka kautta keskiajan tunkeutuivat kohti itää (Drang nach Osten), aloittivat kaukaa lännestä, Elben takaa. Tänäkin päivänä puhutaan Elben itäpuolisista alueista (Ostelbien) omana kokonaisuutenaan, jolle olivat ominaisia muulle Saksalle tuntemattomat instituutiot, kuten junkkerivaltainen kartanotalous.

Preussilaisuudesta tuli aikanaan koko Saksaa leimaava käsite, vaikka Preussi alun perin ei edes kuulunut Saksan keisarikuntaan ja Brandenburgin vaaliruhtinas, joka sitä hallitsi oli keisarikunnan termein vain kuningas Preussissa (König in Preussen) eikä Preussin kuningas (König von Preussen).

Alun perin slaavilaisten preussien asuttama maa antoi sittemmin nimensä suurvallalle, joka lopulta nielaisi koko Saksan. Saksalaisvalta levisi jo keskiajalla nopeasti itään ja sen moottoreita olivat hansakauppa ja Saksalaisen ritarikunnan miekkalähetys.

Lyypekki oli ensimmäinen saksalainen kaupunki Itämeren rannalla ja perustettiin niinkin myöhään kuin vuonna 1143. Jo vuonna 1242 saksalaiset ritarit taistelivat Aleksanteri Nevskin joukkoja vastaan Peipsijärven jäällä.

Hinku itään (Drang nach Osten) vei saksalaisvallan tunnetusti aina Peipsijärvelle ja Narvajoelle saakka ja hieman kauemmaskin, mutta suoraa maayhteyttä Viron ja Liivinmaan ja Preussin välille ei kuitenkaan saatu syntymään. Kantona kaskessa oli Liettua.

Viron ja Liivinmaan valloitus oli erittäin veristä tuhoamissotaa (ks. Vihavainen: Haun liivinmaan kronikka tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com). Pakanalliset virolaiset ja lättiläiset taistelivat urhoollisesti ja kokosivat suuria armeijoita puolustamaan linnojaan ja kyliään, mutta kärsivät loputa tappion ja kastettiin väkisin kristinuskoon.

Liettuassa kävi toisin. Siellä paikalliset asukkaat säilyttivät oman yhteiskuntansa ja laitoksensa. Suomessakin kristinusko voitti jo 1100-luvulta lähtien, mutta Liettuassa pakanuus säilyi vielä pari sataa vuotta, aina 1300-luvun lopulle saakka ja kauemminkin.

Saksalaisilla oli kyllä hyvää halua vallata myös Liettua, mutta heidät peitottiin perin pohjin Tannenbergin taistelussa vuonna 1410 eikä ristiritarien puhti riittänyt enempään. Tappio jäi kuitenkin kaihertamaan vuosisadoiksi ja kun vuonna 1914 saksalaiset voittivat venäläiset Itä-Preussin alueella, he alkoivat kutsua taistelua Tannenbergin voitoksi.

Mutta vuoden 1410 Liettua ei ollut Venäjä eikä se ollut edes kristitty. Osaksi se kyllä oli molempia ja muodosti Euroopan laajimman valtakunnan, joka ulottui Itämereltä Mustalle merelle. Puola oli aluksi personaaliunionissa Liettuan kanssa ja vuoden 1569 Lublinin unionista lähtien ne olivat samaa valtakuntaa.

Suurin osa Liettuan valtakunnan kansoja oli slaaveja, puolalaisten ohella etenkin valkovenäläisiä ja ukrainalaisia ja sen onkin ajateltu olleen itse asiassa eräänlainen läntinen vaihtoehto Moskovan Venäjälle, vaikka itse pakanallinen Liettuan kansa ei tainnutkaan loistaa läntisillä instituutioillaan.

Erikoista on, ettei myöskään liettuan kieli kohonnut suureen arvoon yhdessä poliittisen mahdin kanssa. Ensimmäinen liettuankielinen kirja, joka oli katolinen katekismus, ilmestyi vasta vuonna 1595.

Kulttuurisesti Liettua ei kuitenkaan ollut mikään takapajula, päinvastoin. Renessanssivaikutteita sinne tuli 1500-luvulla suoraan Italiasta erityisesti Katariina Jagellonican äidin, Bona Sforzan välityksellä.

Vuonna 1563 Vilnan raati (seimas) julisti kaupungin avoimeksi kaikille uskontunnustuksille ja ennen pitkää siitä tuli Euroopan ja luultavasti koko maailman suurin juutalaiskeskittymä, uusi Jerusalem monine kuuluisine oppineineen. Vuonna 1570 perustettiin jesuiittakoulu, joka sai akatemian (yliopiston) statuksen vuonna 1579, eli siis puoli vuosisataa ennen Turkua.

Kuten tunnettua, Sigismund Vaasa oli aikoinaan meidänkin kuninkaamme ja Ruotsin valtakunnan liittyminen personaaliunionilla Puolaan (rzeczpospolita) olisi voinut luoda mahtavan vastapainon länteen laajenevalle Moskovan Venäjälle.

Tästähän ei sitten mitään tullut ja Sigismundia vastaan nousivat myös suomalaiset nuijamiehet, joilla tuskin oli merkittävää ulkopoliittista ymmärrystä, kuten Pentti Renvall on huomauttanut. Linnaleirin rasitukset he kyllä ymmärsivät ja halusivat karistaa ne niskoiltaan.

Joka tapauksessa Liettuan historia on monessa suhteessa hyvin kiinnostava. Entäpä, jos saksalaiset olisi onnistuttu lyömään kunnolla myös Virossa ja Liivinmaalla? Ehkäpä pakanuus olisi voinut sielläkin säilyä vielä pari vuosisataa ja heimokuninkaat olisivat liittyneet yhteen maleva-armeijoineen?

Tai ehkä kristinusko olisi sielläkin vähitellen omaksuttu kaikessa sovussa?

Mutta miten olisi käynyt viron ja latvian kielten? Olisivatko ne säilyneet hallintokielinä vai olisiko eliitti omaksunut jonkin toisen kielen, kuten Liettuassakin kävi? Saksan sijasta olisi käyttöön voinut tulla puola, valkovenäjä, tanska, ruotsi tai venäjä.

Ei ole mahdollista todistaa, että Viron ja Liivinmaan kohtalo olisi ollut ennalta määrätty sellaiseksi tai tällaiseksi. Liivinmaan kronikan kuvaamat taistelut olivat usein tasaväkisiä ja loppujen lopuksi ratkaisevaa taisi olla kotimaisten voimien hajoaminen ja joidenkin liittoutuminen valoloittajan kanssa.

Nykyisessä maailmassa niin Viro ja Latvia kuin Luettuakin ovat uudelleen syntyneitä pikkuvaltioita, joilla on strateginen sijainti Itämeren ja Venäjän välissä.

Erään tunnetun dosentin keskeisiä ajatuksia on, ettei pikkuvaltioilla oikeastaan ole eikä voikaan olla omaa historiaa. Ne ovat vain suurempien käsissä olevia objekteja, pseudovaltioita. Suomi tietenkin kuuluu samaan joukkoon.

Tosiasiassa näin ei ole tai ainakaan näin ei ole aikoinaan ollut. Kehitys on satojen vuosien mittaan paisuttanut joitakin pieniä valtioita ja kuihduttanut toisia, suuriakin. Se ei suinkaan merkitse sitä, että suuremmat olisivat edes aina olleet olemassa, saati että niillä olisi joitakin luonnollisia oikeuksia pienempiin nähden.

 Terve järki toki suosittaa rauhanomaisia ratkaisuja ja ystävällisiä suhteita kaikkien välille. Vain siinä on kaiken valtioviisauden alku, ei suinkaan tämän tai tuon maapalan anastamisessa omaan käyttöön.

7 kommenttia:

  1. "Se, joka sanoo geopolitiikka, sanoo sota, totesi nimikuulu šarlataani Aleksandr Dugin jo vuonna 2014. Valitettavasti hän osui oikeaan.

    Vain vastuuttomat idiootit voivat katsoa, että poliittisen maantieteen tosiasioita pitää ja jopa täytyy jostain syystä muuttaa sodalla. Se on kuitenkin ollut se tavallisin tapa muuttaa valtioiden rajoja ja mikäli valtioiden vastakohtaisuuksia pidetään sovittamattomina, tulee juuri rajoista helposti sodan syy."

    Teoriassa, valtio koostuu kansasta ja kielellä hallinnoinnissa on oma merkityksensä.
    Kun taas uskontopolitiikassa, uskonnot eivät tunne valtion rajoja, kuten eivät aatteetkaan.
    Islamissa on omat lakinsa, mutta olisi typerää laittaa vastakkain kristinuskoa ja islamia eteenkin suomalaisena. Jos muistelee WTC iskuja Amerikkaan, ei tuota ymmärtäisi muuten kuin markkinatalouden ja sen myötä että amerikkalaiset ovat vieneet lähi-itään demokratiaa kyseenalaisin metodein. Enempi tuo linkittyy öljyyn ja globaalin talouden hallintaan markkinoilla. Länsivaltiot kun ovat teollistuneet on sillä oma merkityksensä. (Riippuen eri näkövinkkelistä riippuu mikä logiikka, paaville ongelmallista on tuloerojen kaventuminen ja syntyvyyden vähentyminen, kun taas monarkioissa tämä sitten ei ole ongelma kuin tietty hallitsijalle. Asioista voi nähdä monta puolta. Kuningatar Elizabeth 2 kumminkin hallinnoi hyvin ja kansa on saanut hyvin paljon kauppavaihdannan kautta, mutta harvemmin toisille mikään riittää.) Halutaan olla niin länttä, muttei kumminkaan ymmärretä siitä mitään. Kumpikin uskonto on kumminkin alkujaan kehittynyt ihan toisaalla, kuin mitä Suomi maantieteellisesti sijaitsee ja ihmiset ovat toimineet hyvin erilaisten lakien pohjalta. Muotoilisin että hyvin primitiivisestä yhteiskunnasta. Hammas hampaasta jne.

    VastaaPoista
  2. Mitä mielenkiintoisin pienvaltiokatsaus. Lähitulevaisuudessa nähdään, miten Euroopan Unionin liittovaltioistumiskehitys yhdessä itälaajennuksen kanssa suhteutuu -- tai törmää - näihin historiallisiin, mutta yhä lopulta voimissaan oleviin pienvaltiomuodostumista edistäneisiin ja ylläpitäviin tekijöihin. Mitkä väöntövoimat, momentit erottavat Euroopan "Yhdysvallat" Pohjois-Amerikan Yhdysvalloista? Eroja on lukuisia, mutta tässä yhteydessä voi mainita ainakin kaksi: kieli ja keskusvallan rooli. Eurooppa on monikielinen baabeli, ja laajenevan unionin piiriin kuuluvien maiden "valtioita muodostava kyky" on olennaisesti eri kuin USA:ssa.

    VastaaPoista
  3. Terhomatti Hämeenkorpi6. toukokuuta 2024 klo 10.58

    Kirjoitin oheisen jutun palattuani Baltian maista matkaltani kesällä 1993. Pätee kyllä edelleenkin !

    Liettua on toista maata ja maailmaa

    Baltian eteläisin maa Liettua on suomalaisille ehkä tuntemattomin. Suomalaisia autoja ei siellä juuri vieläkään näe.
    Runsaammin suomalaisia oli liikkeellä Liettuan pääkaupungissa Vilnassa 1702, jolloin Kaarle XII:n joukot valloittivat kaupungin muutamaksi vuodeksi. Itse olin valloittamassa Liettuaa omalla lomamatkallani, ja kävikin niin, että Liettua valloitti minut.
    Liettua on outo ja erikoinen maa aina historiaansa myöten. Se oli Euroopan viimeinen pakanamaa, joka käännytettiin kristinuskoon vasta 1300-luvulla. Se oli tietysti aika myöhään, kun otetaan huomioon, että Ulvilan kirkko rakennettiin 1332.
    Kristinuskon tulon aikoihin Liettuan kuningaskunta nousi ruhtinas Gediminasin johdolla sellaiseen kukoistukseen, että se hallitsi parhaimmillaan aluetta Itämereltä Mustallemerelle.
    Puola nakersi kuitenkin vähitellen naapuriaan niin, että vuosisatojen kuluessa Liettuasta tuli Puolan maakunta. Puolan kolmannen jaon jälkeen 1796 maa joutui Venäjän valtaan. Vasta ensimmäisen maailmansodan jälkikuohuissa maa itsenäistyi. Puola miehitti kuitenkin pääkaupungin Vilnan. Tämän vuoksi maat kahakoivat usein aina toiseen maailmansotaan saakka.
    Toisen maailmansodan aikana Liettua joutui Molotovin-Ribbentropin sopimuksen perusteella Neuvostoliiton etupiiriin, ja Neuvostoliitto miehitti Liettuan kesällä 1940, jolloin päättyi Liettuan toinen itsenäisyysvaihe.
    Saksalaiset valloittivat maan Neuvostoliitolta 1941, mutta kolmen vuoden kuluttua puna-armeija palasi. Liettuan sosialistinen neuvostotasavalta oli osa suurta ja mahtavaa aina vuoteen 1990, jolloin Liettua julistautui jälleen itsenäiseksi. Tosiasiallinen itsenäisyys koitti vuoden 1991 lopulla, kun Neuvostoliitto hajosi.

    Kieli ja uskonto
    Liettuan kieli on vanhimpia indoeurooppalaisia kieliä, eikä se ole suomen kielelle sukua. Sen sijaan suomi on lainannut liettuasta useita satoja sanoja lähinnä maatalouden alalta, mutta myös muita (alus – olut).
    Liettua kuuluu yhdessä latvian ja 1600-luvulla sukupuuttoon kuolleen preussin kielen kanssa balttilaiseen kieliryhmään, jonka monet arkaaiset piirteet innostavat kielentutkijoita kaikkialla maailmassa.
    Siinä missä Viro ja Latvia ovat lähinnä luterilaisia maita, Liettua on erilainen: vallitseva uskonto on katolilaisuus.
    Maaseudun pyhimyspatsaat ovat toinen toistaan sirompia, ja niitä on runsaasti tavallisellakin kylänraitilla. Kirkot ovat yleensä hyvässä kunnossa, Vilnassa ne ovat jopa loistokkaita.
    Osan kunniasta saa kadonnut neuvostovalta, joka sulki kymmenittäin kirkkoja ja teki niistä konserttisaleja, taidemuseoita ja myös muita kulttuurilaitoksia.
    Kirkkoja on kunnostettu aina viime vuosinakin. Liettuan itsenäistyttyä kirkkoja on palautettu taas kirkon käyttöön, monet entistä ehompina.

    VastaaPoista
  4. "Terve järki toki suosittaa rauhanomaisia ratkaisuja ja ystävällisiä suhteita kaikkien välille. Vain siinä on kaiken valtioviisauden alku, ei suinkaan tämän tai tuon maapalan anastamisessa omaan käyttöön."

    Onko liian kyynistä ajatella, että tämä on pikkuvaltion asukkaan logiikkaa: kyllä suurvaltana (Persia, Makedonia, Rooma, Espanja, Ranska, Englanti, Saksa, NL jne) olemisessa on puolensa - niin kauan kuin sitä kestää...

    Toisin sanoen, onko lampaan ja suden hyvä/intressi sama ja kumman "oikeus" pitää asettaa edellä ja millä (objektiivisella) perusteella?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se suurvaltasovinismi on irrationaalista. Tämän totesi myös vanha ystäväni, Venäjän tiedeakatemian Venäjän historian laitoksen johtaja Andrei Saharov. Suurvalta on se, joka takaa kansalaisilleen hyvän elämän. Siis esimerkiksi Suomi -ei Venäjä.

      Poista
  5. Kyllä kai islamin leviäminen on geopolitiikkaa jos mikä? Jasser Arafat kehui eläessään, että islamin uskoisilla on ylivoimainen ase, ja se on naisen kohtu, mikä kyllä pitää paikkansa. Olen ihmetellyt eurooppalaisten naiiviutta, kuinka täällä silmät kiiluen kannatetaan islamisaatiota joka vuoren varmasti koituu valkoisen eurooppalaisen, oli hän kristitty tai ei, vahingoksi tai kukaties tuhoksi? Sharia-laki Euroopassa, ensimmäisenä Saksassa on jo vaadittu, joka vuoren varmasti otetaan käyttöön viiden-kymmenen vuoden kuluessa, Briteissä jo vieläkin aiemmin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Naisella politikointi on vain typerää, mutta kait ikiaikaista.
      Islamin uskoisilla on myös muslimiveljeskunta (huomaa atropologisesti miehiä), joka vaikuttaa sielä missä tuota uskontoa harrastetaan. Jos katsoo lähi-itää niin valtiot eri kehitysvaiheissa jne. keskeisenä pidetään islamia, mutta siinäkin on eri tulkintoja. Niin shiaa ja sunnia yms. Taloudellisesti mitä huonommin vaikuttaa valtiolla menevän sitä konservatiivisempaa on uskonnon tuputus. Saman huomaa kyllä kristinuskon näkemyksissä, miksi sitä taas tahtoisi ruokkia näkemystä joka usein miten tuomitsee muita sosiaalisesti ja tahtoo sen kautta hallinnoida on mysteeri? Kyse ei ole valtion laista vaan psykologisesta vaikuttamisesta.

      Poista

Kirjoita nimellä.