perjantai 1. marraskuuta 2024

Cranium

 

Pyhien henkilöiden päivä

 

Läntiset kirkkokunnat muistavat kristinuskon marttyyrejä (All Hallows, All Saints) syksyllä, marraskuun ensimmäisenä päivänä ja sitä edeltää All Hallows´Eve eli Halloween, kuten se englanniksi vääntyy. Vainajien päivä eli All Souls’ Day on sitten 2.11.

Päivä sattuu mukavasti suomalaisen perinteisen talonpoikaisen kekrin eli keyrin (köyrin) aikoihin, joten sen muistaminen on meilläkin on ollut luontevaa, samoin kuin maan alle siirtyneiden sukupolvien muistaminen, kun kerran maan antimiakin muistetaan.

Amerikkalainen Halloween ei siis sinänsä ole meillekään vieras juhla, sen kulttuuriset muodot kylläkin.

Meksikossa näyttävät esi-isien luurangot löytäneen mukavasti paikkansa ihmisten elämässä ja näyttäisi siltä, ettei niihin liity erityistä makaaberia karmeutta, kun pääkallot naureskelevat hyvässä sovussa elävien joukossa.

”Olin kerran kuten sinä ja sinustakin tulee sellainen, kuin minä nyt olen” on pääkallon sanoma uusille sukupolville. Sehän on mitä luonnollisin ja onkin hieman outoa, että se onnistutaan niin usein häivyttämään mielestä. Hyvä, jos nyt edes kerran vuodessa muistettaisiin.

Pääkallot näyttävät koko ajan nauravan niin sanottua sardonista naurua, joka elävistä voi tuntua vahingoniloiselta: tännehän tulette, teettepä mitä tahansa…

Merirosvolippu tunnettiin nimellä Jolly Roger, tuon irvistävän pääkallon mukaan. Sen nostaminen lupasi kolkkoa kohtaloa kaikille ja sen tehtävänä lienee ollut ylimielisyydellä lamauttaminen. Voisi kyllä ajatella sen nimenomaan kannustaneen epätoivoiseenkin vastarintaan.

Pariisin katakombien maanalaisissa tunneleissa on valtava määrä luurankoja, ilmeisesti yli kuusi miljoonaa. Niistä osa on usein ryhmitelty koristeellisiksi kuvioiksi ja niiden valtava määrä aiheuttanee sen, että ne menettävät kammottavuutensa. Pääkallo on siellä normaaliakin normaalimpi esine eikä muuta.

Nyt kuulee kerrottavan, että tutkijat ovat viimeinkin ruvenneet systemaattisesti tutkimaan tuota antropologista aarteistoa. Siinä mahtaa työkenttää riittää, vaikka tietenkin on käytettävä otoksia eikä kannata yrittää muistaa jokaista vainajaa erikseen.

Vastaavia valtavia ossuaarioita (lat. os -luu) eli luuvarastoja on esimerkiksi Verdunin taistelukentällä. Sen sijaan Waterloon seudulta on löytynyt vain vähän miesten ja hevosten luita. Naisten luista en muista erikseen mainitun, mutta niiden ilmaantuminen historiankirjoituksen keskiöön lienee vain ajan kysymys.

Tuo löydösten vähäisyys selittyy populaarihistoriallisen Historia-lehden mukaan siitä, että nuo luut kerättiin aikoinaan luujauhotehtaiden raaka-aineeksi. Niistä saatiin hyvää fosforilannoitetta, jollaisesta on aina ollut pulaa (vrt. Vihavainen: Haun wc tulokset).

Osa luista ja kaiketi jopa suuri osa, meni sen sijaan makeistuotannon palvelukseen. Sokeria nimittäin opittiin puhdistamaan aktiivihiilen avulla ja tuota erittäin suuren pinta-alan omaavaa hiiltä saatiin parhaiten luusta. Luuhiiltä käytetään yhä aktiivihiilen perusaineena, vaikka nykyään osataan jalostaa sitä esimerkiksi kookospähkinän kuoresta.

Niinpä kunnian kentät puhdistettiin tarkoin sankareista ja heidän ratsuistaan, kuten kerrotaan Kun tämä tapahtui vain muutamia kymmeniä vuosia hautaamisen jälkeen, on syytä uskoa, että monet luurangot oli ensin riisuttava yhä kohtuullisen hyvin säilyneistä univormuistaan.

Ainakin saappaiden on täytynyt olla joskus lähes kelvollisia, elleivät hautaajat olleet ymmärtäneet niitä korjata uusia käyttäjiä varten. Ehkäpä vain suurimmat herrat saivat pitää saappaansa vielä tuonpuoleiseen siirtyessään.

Jokseenkin makaaberilta tuntuu koko ajatus siitä, että vaikkapa Belgian kuuluisa suklaateollisuus olisi hyödyntänyt ensin tunnetulla raakuudellaan kongolaisia alkuasukkaita ja sitten vielä Napoleonin sotien vainajia raaka-aineenaan. Arvatenkin toki tasapuolisesti rintaman molemmin puolin.

Mene ja tiedä, miten luotettava tuo lehden juttu on. Sensaatiohan se on, joka myy, historiassakin. Ehkäpä sentään bisnes käytti hyväkseen ennen muuta eläinten luita ja mikäli ihmisten luurankoja sattui mukaan, ei niitäkään pois heitetty.

Näin lienee tehty ainakin jossain päin Kiinaa, jossa saksalaisen yrittäjän Knochenmühle pyöri joskus toista sataa vuotta sitten. Muistelen jonkin laatulehden kertoneen siitä ja arvelleen ihmisluiden sentään olleen harvinaisuuksia raaka-aineiden joukossa.

No, Halloween on nyt meillä kai jäädäkseen. Luterilainen pyhäinpäivä on ollut hieman ankea juhla vuoden synkimpänä aikana, eikä meillä ole marttyyrien muistoa juuri kunnioitettu, omaisten haudoilla vain käyty.

Mutta niin se maailma kehittyy. Ainakin Andalusiassa voi nähdä aikuisten ihmisten ja jopa naimaikäisten tyttöjenkin sonnustautuvan erilaisin zombie- ja pääkallokoristuksin. Karkin tai kepposen vaatijoita en ole toistaiseksi huomannut. Eivät ne taida hotelleihin uskaltaakaan.

Pääkalloilla on yhä suuri merkitys kuoleman symbolina. Hiljattainhan oli muotinakin esittää niitä myös lasten vaatteissa.  Vielä takavuosina niitä kammoksuttiin ja ne toivat mieleen lähinnä SS-joukkojen pääkallo-osastot, jotka edustivat avoimesti maksimaalista pahuutta.

Sinänsähän pääkallo on neutraali ja vanhassa ikonografiassa sen voi nähdä myös Golgatan ristin juurella ns. Aatamin kallona.

Nykyinen kaupallinen kallo sen sijaan tuntuu edustavan sitä kaupallisen kulttuurin kaiken latistavaa henkeä, jonka mukaan myös kallolla ja sitä esittävillä tuotteilla on vain yksi todellinen merkitys ja se voidaan laskea rahassa.

4 kommenttia:

  1. Aataminkallo on kiinnostava symboli. Sekä merirosvoilla, Saksan henkihusaareilla että SS-joukoilla tarkoitus lienee ollut kuvastaa sillä valmiutta kuolemaan, mikä käytännössä tietysti tarkoitti myös valmiutta taistella ja tappaa peräänantamattomasti. Päätyminen sillä lailla aika kauaksi Aatamista ja Jeesuksesta ei ole symbolin käyttäjiä juuri häirinnyt.

    VastaaPoista
  2. "Ainakin Andalusiassa voi nähdä aikuisten ihmisten ja jopa naimaikäisten tyttöjenkin sonnustautuvan erilaisin zombie- ja pääkallokoristuksin."

    Ehkä tämäntyyppinen halloweenkulttuuri on - amerikkalaisen kulttuurin kaiken kattavan kaupallisuuden ohella - nähtävä eräänlaisena kuolemantorjuntana: kuolema (ts oman olemassaolon kertakaikkinen loppuminen) on tulevaisuuden ennakointiin kykenevälle ihmiselle niin kammottava ajatus, että se pitää kaikin keinoin torjua, vaikka käänteiskäytöksellä, jonka sanoma on se, ettei sitä muka pelätä, se on kuoleman sylkemistä päin kasvoja/pääkalloa, lapsellinen reaktio sinänsä.

    VastaaPoista
  3. "Halloween on nyt meillä kai jäädäkseen. Luterilainen pyhäinpäivä on ollut hieman ankea juhla vuoden synkimpänä aikana, eikä meillä ole marttyyrien muistoa juuri kunnioitettu, omaisten haudoilla vain käyty."

    Halloween semmoisena kuin sitä nyt markkinoidaan on toki lähinnä tyhjänpäiväistä kaupallista hölynpölyä. Mutta vuoden monellakin tavoin apeimpaan aikaan on taas saavuttu. Päivä lyhenee melkoista vauhtia, ja aurinko hyvä jos näyttäytyy. Edellinen kesä on enää muisto vain, kun lehdetkin ovat karisseet, ja seuraavaa saa odottaa yli puolen vuotta. Jouluunkin on vielä miltei pari kuukautta. Eikä muitakaan sopivan rentoja juhlapäiviä tähän väliin oikein löydy. Joten jotain piristystä tämä ajanjakso, jakoajaksiko sitä nyt ennen kutsuttiin, kieltämättä kaipaisi... Ehkä tuo ulkoa apinoita halloween on sitten yritetty ujuttaa hieman kuin tuota aukkoa paikkaamaan?

    Sikälikin syvästi valitettavaa, ettei peri-impiwaaralaista kekriä (jonka idea on sinänsä presiis sama kuin alkuperäisen irlantilaisen halloweenin, satokauden päätösjuhla) enää juuri missään muodossa vietetä, vaikka se ennettäin olikin vuoden suurimpia juhlia, kun satokauden päätyttyä ainakin ruokaa kerrankin riitti. Lähinnä pikkujouluissa voi nähdä vielä jotain kekriperinteen haaleita muistumia. Joten jos kekriperinnettä saataisiin edes hieman elvyteltyä, niin siinäpä sitä kulttuuritekoa kerrakseen. Lienee turha toive, toki tiedän, mutta saahan sitä aina toivomusalotteita tehdä...

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "ettei peri-impiwaaralaista kekriä (jonka idea on sinänsä presiis sama kuin alkuperäisen irlantilaisen halloweenin, satokauden päätösjuhla) enää juuri missään muodossa vietetä"

      Tuohon oli varmasti poliittinen syy: kekriä vietettiin maaseudulla ja sitä kannatti Keskustapuolue, niinpä kaupunkilaisten - varsinkin äskenmuuttaneiden - ja vasemmiston piti se torjua. Se oli helppoa, koska kekri ei ennen sotia ehtinyt vakiintua vuotuiseen juhlakiertoon.

      Poista

Kirjoita nimellä.