perjantai 22. marraskuuta 2024

Paperittomuus -ihmiskunnan uusi aikakausi?

 

Paperittomuuden yöhön?

 

Kun tietokoneet tulivat konttoreihin, ne vain lisäsivät paperien määrää. Niin sanotut traktoriveroiset tulostimet, joiden paperien reunassa oli jono reikiä, suolsivat printtiä kasoittain. Ja kukapa olisi uskaltanut jättää heiveröisen ja turvattoman tekstinsä pelkästään koneelle, josta se saattoi yhtäkkiä pöllähtää pois kuin tuhka tuuleen.

Verba (locuta) volant, scripta manent, sanoi jo antiikkinen viisaus. Jokaisesta vähänkin tärkeästä paperista ja saman tein muistakin oli otettava printti eikä pelkkä digitaalinen jälki jossakin koneen syövereissä ollut juridisestikaan minkään arvoinen juttu.

Paperitonta konttoria kyllä visioitiin jo puoli vuosisataa sitten, mutta paperipinot sen kuin kasvoivat. Dokumentti se oli, jolla oli todistusvoimaa ja pysyvää arvoa, ei mikään bittijonojen hetkellinen muoto, jonka olemassaolon labiilisuudesta itse kullakin alkoi olla ikäviä kokemuksia.

Mutta ajat muuttuvat. Meilläkin on jo yhä enemmän paikkoja, joiden nimi on workery. Se on nykyajan nomadin työpaikka ja voi sijaita missä vain. Olennainen palvelu on kai pistorasian ohella jonkinlainen pikaruokala, jossa voi tankata sekä tietenkin WC.

 Mitään kirjastoja ei tarvita enempää kuin tietosanakirjoja tai kieltenkään sanakirjoja, joiden tuottaminen paperimuodossa onkin jo lakannut. Digitaalisten tiedostojen häilyväisyydestä ei enää kanneta huolta, kun tekstit talletetaan pilveen. Odottelen vain sitä päivää, jolloin pilvet ensi kerran haihtuvat.

Eturientolassamme on jopa pienet lapset nyt haluttu tehdä nomadeiksi, joilla ei ole koulussa omaa kotiluokka eikä turvallista ryhmää, tokko edes omaa johtajaa. Mikä sopii aikuisille, täytyy olla hyvä myös lapsille, jotka ovat huomispäivän aikuisia. Heistähän sitä oikeastaan pitääkin aloittaa, vai kuinka?

Nyt siirtyminen paperittomaan aikaan alkaa jo olla monella alalla tosiasia. Suurin esimerkki ovat lehdet. Kun suurimmat paperilehdet ainakin viikonlopun painoksissaan painoivat useamman kilon kappaleelta ja niiden julkaiseminen vaati valtavan määrän sellu- ja paperitehtaita, ovat nekin jo kutistuneet ehkäpä neljännekseen entisestään.

Kutistuminen johtuu mainosten vähentymisestä. Sukupolvi sitten mainostettiin vielä umpimähkään ja mainos saattoi tavoittaa prosentin verran kohteestaan tai mennä aivan harakoille. Suurinta osaa mainoksista ei kukaan koskaan lukenut eikä se heitä kiinnostanut.

Nyt mainokset ammutaan tarkin tähdäten kohti kuluttajaa internetissä, jossa algoritmi tietää, mistä hän on tai voi olla kiinnostunut. Lehtien mainostila on vähentynyt olennaisesti ja samalla niiden rahoitus. Suuret lehdethän saattoivat saada jopa 80 prosenttia tuloistaan mainoksista.

Kyseessä oli äärimmäinen tuhlaus. Esimerkiksi jokaisessa viikonvaihteen numerossa oli kymmeniä sivuja kiinteistöjen myynti-, osto- ja vuokrausilmoituksia, joita useimmat lukijat selasivat vain muutaman kerran elämässään. Siitä huolimatta he saivat ne yhä uudelleen ja jatkuvasti postiluukkunsa kautta kotiin, josta niitä oli viikoittain kannettava roskiin.

Nyt tilanne on muuttunut niin perinpohjaisesti, että paperilehdet tekevät kuolemaa jo lähes kaikkialla. Mainostajat eivät tarvitse niitä, eivätkä siis myöskään maksa niille ja postilaitos, joka aikoinaan palveli kaikkia ja kaikkialla tehokkaasti ja tasapuolisesti, jakaa lehtiä vain hyvää maksua vastaan. Lehtitalojen omat jakelut kuihtuvat ja käyvät suhteellisesti yhä kalliimmiksi tilaajien tulessa yhä harvinaisemmiksi.

Monille riittää jo nyt nettilehti ja vielä useammat tuntevat tulevansa toimeen ilman sitäkin. Netissä on valtavasti myös ilmaista materiaalia, joka hyvinkin tyydyttää sellaisten ihmisten tarpeet, joilla ei ole sen kummempaa älyllistä kunnianhimoa, kuin kuulla, millaisia sensaatioita maailmassa näyttäisi tapahtuvan.

Metsien käytön kannalta tämä merkitsee suurta murrosta. Suomenkin metsät tuottivat aikoinaan valtavan määrän paperia maailman sanomalehdille, erityisesti Englantiin. Siellä paperilehdet ovatkin yhä varsin suosittuja, mutta tuskin enää kovin kauan.

Sanomalehtipaperia meillä tuotetaan enää varsin vähän. Sellua kuitenkin tarvitaan yhä enemmän postimyyntipakkauksiin ja vastaavaan kierrätettävään materiaaliin. Toimistot ja lehtitalot ovat yhä pienempiä asiakkaita.

Niille, jotka kuvittelevat metsän häviävän, kun sitä kaadetaan, tämä on tietenkin riemastuttava uutinen ja onhan se myönteistä koko niin sanotun luonnonkin kannalta käyttääkseni tuota aikamme taikasanaa. Kyllä nuo suunnattomat paperitehtaat suurine energiankulutuksineen ja päästöineen ovat ympäristöä rasittaneet. Pianpa eivät sitten rasita.

Paperi ja siis erityisesti sanomalahdet ovat kuitenkin olleet monikäyttöisempiä kuin pelkästään niiden rooli uutisten, mielipiteiden ja mainosten välittäjänä edellyttäisi. Ne ovat aineellisia hyödykkeitä, joita on käytetty lukemattomiin tarkoituksiin.

Vielä vähän yli sata vuotta sitten sanomalehtiä saatettiin käyttää seinillä tapetin asemesta ja vielä äskettäin niillä oli roolinsa eristeinä seinissä ja välipohjissa. Huussipaperina ne olivat hyvin suosittuja vielä 1960-luvulla ja sosialistisissa maissa tämä jatkui aina 1990-luvulle saakka.

Viimemainittu käyttötapa oli lääkärien mielestä vaarallinen: paperi oli liian karkeaa ja aiheutti päivästä toiseen käytettynä ärsytystä, joka saattoi johtaa syöpäkasvaimien syntyyn.

Muitakin ongelmia oli. Tunnetun neuvostoanekdootin mukaan Pravdan toimittaja oli joskus luennoimassa yleisölle ja päätti luentonsa kysymällä: miten voisimme parantaa lehteämme.

Yleisö vaikeni klassiseen tapaan (narod besmovilsja) kunnes eräs nuori mies nousi ja sanoi: käyttäkää vaaleampaa mustetta. Kun toimittaja äimisteli, hän selitti: ”meillä on kaikilla p…seet mustana!”

Toki kaikki tunsivat myös sanomalehtien käytön eristeenä, pakkausmateriaalina ja siivousvälineenä. Tästä kertoo Juhan Viidingin neuvostoaikainen runo:

Laul sellest, kui hea leht on Helsingin Sanomat 🙂

SOOME LAHE KALDAL

Juhan Viiding (1983)

Paremat lehte ei tea

kui Helsingin Sanomat.

Aknaid pesta on hea-

täidangi anumat.

Suure sodi ma võtan

sitsikaltsuga ära,

Helsingin Sanomat aga

annavad viimase sära.

Vett imeb hästi sisse

Helsingi sõnumileht

Neli akent mul pestud-

otsa ei lõpe veel leht.

Mõni lehekülg jääb mul

ikka veel alale.

Need panen saabaste sisse ,

kui lähen kalale.

Tässä siis siivouksen ohella paperia käytettiin lämpöeristeenä. Muistan vielä, että 1970-luvun alussa Suomen armeijassakin annettiin kaikille kolme numeroa normaalia suuremmat saappaat. Mikäli tuli kovat pakkaset, voitiin niiden eristyskykyä parantaa sullomalla varsiin sanomalehtiä.

Kuten jo maineikas, suomalaista sukujuurta ollut generalissimus Suvorov totesi, sotilaan oli välttämätöntä pitää ruuti aina kuivana, mutta aivan yhtä oleellista oli myös huolehtia siitä, että jalat olivat aina kuivat ja suorituskykyiset. Mahtava paperiteollisuutemme antoi tähän runsaat mahdollisuudet.

Ottakaamme huomioon, että tuon Viidingin runon julkaisuvuosi oli Viron neuvostovallan vuosi 1983 ja hesari oli vielä voimissaan. Sen etevämmyys Rahva hääl-lehteen nähden oli ilmeinen ja sen saaminen lahden taa oli onnenpotku.

15 kommenttia:

  1. Jos Hesaria nykyisin lukisi paperilehtenä, niin perseenpyyhintä olisi kyllä sisällön puolesta paras käyttötapa sille. Mutta eihän se olisi laadukasta edes siihen.
    Käsittääkseni Neuvostoliitto ei koskaan onnistunut tuottamaan hyvälaatuista vessapaperia eikä ainakaan riittäviä määriä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun Hesarista ei ole siihenkään ja muuhunkaan, lopetin lehden ja kaikki sen sivulehdet joku aika sitten. Kylläpä rauhoitti, mistään en koe olevani paitsi. Toki 65 vuoden perinteen katkaisu mietitytti.

      Poista
  2. "Metsien käytön kannalta tämä merkitsee suurta murrosta. Suomenkin metsät tuottivat aikoinaan valtavan määrän paperia maailman sanomalehdille, erityisesti Englantiin. "

    Vaikka itse osannen toista kieltä, ymmärtänen että kaikki Suomessa asuvat eivät tätä osaa, joten heille se äidinkielellä lukeminen on tärkeää jos lukevat. Kuin myös itse luen mielummin omalla äidinkielellä, mutten arvosta minkäänlaisen holhouksen tai propagandan levittämistä. (Uskonnon voi myös katsoa tästä näkökulmasta, riippuen uskonnosta. Lähetyssaarnaus on kunkin oma asia, henkilö uskoo olevansa oikealla asialla). Sitä saa tehdä, netti on sitä pullollaan, mutta ei sellaisesta pitkä ikäistä synny. Ja on näissä myös se että ne on kohdennettu sille oman valtion väestölle, jos hallinto on kyseenalainen, se tuppaa näkymään kulttuurissa.
    Kuin myös jos otetaan huomioon suomenruotsalaiset hekin varmaan lukevat omalla äidinkielellään, mutta hallinto on kyllä Suomessa verotuksineen jne. Verrannollisesti Suomessa on demokratia hallintomuotona, kun taas Ruotsissa on edelleen monarkia joka toimii verotuksen kautta. Sekä myös sillä että ihmiset uskovat siihen. Taloudellinen hierarkia on eri kuin demokratiassa, eikä keskustella wokesta tai homoista. Greta Thurbergit nousevat tavallisista ihmisistä, mutta jostain hekin näkemyksensä omaksuvat. Ja kun he ovat ns. tavallisia ovat he eri tavalla "valokeilassa", toisinsanoen ei ole samanlaista pr:ää taustalla ja ajatusmaailma arvoinen on hieman erilainen, kun tuo identiteettikin on syntymässä hieman eri. Ei koko valtio odota henkeä pidellen syntymää ja ammu kolmesti jne. (Tainneet jo poistaa tämän käytännön?) Kuvitteellisesti Suomessa, henkilöä pidettäisiin jollain tasolla hieman höpsähtäneenä, lapsen syntymän johdosta.

    VastaaPoista
  3. Hiukan ohi aiheesta, mutta Juha Viiding on hieno runoilija ja myös hänen tyttärensä Elo Viiding on ansioitunut lyyrikko. Molempien tuotantoa on suomennettu. Mitä paperin kulutukseen tulee, niin vuosi sitten koin melkoisen järkytyksen etsiessäni netistä uutta kirjahyllyä vanhan tilalle. Enää ei ole yksinkertaisesti myynnissä kirjahyllyjä! Perinteisten kirjojen ostamisen pitäisi olla välttämättömyys pelkästään sananvapauden takia. Kun minulla on kirja hyllyssä, sen sensuroiminen vaatisi, että joku tulisi fyysisesti paikalle viemään sen pois. Kuulemma e-kirja"palveluistahan" on jo kirjoja poistettu kirjoja teknojättien yksipuolisella ilmoituksella.

    VastaaPoista
  4. "Vielä vähän yli sata vuotta sitten sanomalehtiä saatettiin käyttää seinillä tapetin asemesta ja vielä äskettäin niillä oli roolinsa eristeinä seinissä ja välipohjissa. "

    Sanomalehidillä on edelleen rooli eristeenä seinissä ja välipohjissa.

    Nimittäin ns. selluvilla tehdään kierrätetystä ja pieneksi silputusta paperimateriaalista - lähnnä juuri sanomalehdistä - lisäämällä siihen booria palonestoaineeksi ja ehkä jotakin muutakin. Teksti näkyy silpussa edelleen.

    Selluvillan kosteuden otto- ja luovutusmekanismit ovat samat kuin puulla, joten se on aivan mainio eristeaine. Hengittää, hoitaa kosteustasapainoa, ei homhdu, haise eikä happane.

    Sensijaan lasivilla ja ns. vuorivilla, joita on eristeinä paljon käytetty myös, ovat itsestään saatanasta ja paljolti homevaurioepidemian yksi juuri syy: Kun lasivilla kerran kastuu, se ei kuivu koskaan, mutta homehtuu ja haisee todella tehokkasti.

    Tämä lohduksi niille, jotka kärsivät huonoa omaatuntuoa siitä, että vielä tilaavat Hesaria: kyllä se lopulta hyvään tarkoitukseen menee.

    VastaaPoista
  5. Tuli pieni epätarkkkuus, ei se Suvorov sitä ruutia maininnut, sillä hän uskoi pistimeen. Jalat taas olivat ensiarvoisen tärkeät myös hyökätessä, ei vain perääntyessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oliko se sitten Cromwell, joka kehotti pitämään ruudin kuivana ja housut jalassa?

      Poista
    2. Housujen jalassa pitäminen saattoi tosin johtaa taistelun häviämiseen, punatauti kun oli yleinen vaiva sotajoukoissa.

      Poista
    3. Edelleenkin sotilaan tärkein varuste on vedenpitävä jalkine ja jalkarätti. Vaikka olisi kuinka "tactical sock", niin sellaista ei saa hiostamattomaksi ja kuivattua kenttäoloissa, puhumattakaan saumojen aiheuttamista rakoista. Jalkarätin ja syylingin saa kuivaksi kaminan vieressä (mukana haju) tai narulle ripustamalla ja tosi mosurilla on aina vararätit ja syylingit.

      Poista
  6. Paperittomuus kuuluu myös nykyajan Orwel-sanastoon: kun ihminen maleksii johonkin (länsimaa)valtioon luvatta ja henkilöllisyyttään piilotellen, häntä nimitetäänkin paperittomaksi, eikä rikolliseksi, niinkuin pitäisi.

    Sana on käytössä: hammaslääkäriin jonottaessani kuulin, kun odotussalissa hyysäyshenkilö selitti muhamettilaispojalle: koska olet paperiton, niin . . . Kannatti olla, pääsi minua ennen hammashoitoon.

    VastaaPoista
  7. "Digitaalisten tiedostojen häilyväisyydestä ei enää kanneta huolta, kun tekstit talletetaan pilveen. Odottelen vain sitä päivää, jolloin pilvet ensi kerran haihtuvat."

    Niin, sekin huolestuttaa, mitä tapahtuu tälle loistavalle blogille kirjavihjeineen ja resepteineen kun väistämätön tapahtuu.

    VastaaPoista
  8. ” perseenpyyhintä”

    On jo korkea aika, että Iivana Julman perustama Jumalanvastainen valtio, joka on synnyttänyt pahuutta jo useita vuosisatoja, tulisi rangaistu, eikä pelkkä rangaistus riitä. Iivana Julma tuhosi viisautta, jotta tyhmiä olisi helpompi käyttää hyväkseen. Iivana Julma jopa huudahti: ”Kakaja lepota!” (Onpas ihanaa!)

    Ennen kaikkea täytyy muistaa, että Iivana Julman veressä 80% oli bysanttilaista verta. Siitä pitivät huolta bysanttilaiset munkit, koska Moskovan tsaarin munat päästivät vain virtsaa. Konstantinopol oli valloitettu ja viisaat bysanttilaiset munkit pakenivat Venäjälle hallitsemaan.

    Vuonna 1848 Moskova järjesti kaikkien slaavilaisten kansojen edustajien kerähmön Prahassa. Päämääränä oli saada kaikki slaavilaiset kansat venäjänkielisiksi.

    (Jatkuu)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ano 22.11, 21.26:

      ”Vuonna 1848 Moskova järjesti kaikkien slaavilaisten kansojen edustajien kerähmön Prahassa. Päämääränä oli saada kaikki slaavilaiset kansat venäjänkielisiksi.”

      Tuo sinun kirjoituksesi on verraton ja asian ytimeen iskevä ja tyylikin on ylevä. Jäikö sinulta kuitenkin jotain huomaamatta?

      Mikä se Moskovan osuus tuossa ”kerähmössä” oli niin kuin sinun mielestäsi? Et ehkä hoksannut, että panslavismi ei herättänyt minkäänlaista vastakaikua slaavilaiskongressissa; itse asiassa panslavismilla oli merkitystä vain joidenkin slaavilaiskansojen yhteisen bysanttilaisen ja ortodoksisen perinnön kääntämisenä rotumystiikaksi, ja lähes kaikki Prahassa läsnäolijat olivat länsimaisia ja roomalaiskatolisia.

      Poista
    2. JATKUU

      Venäläiset ovat ihmisiä, jotka kehittävät venäläistä kulttuuria, mutta ryssät ovat niitä bysanttilaisia, jotka tuhoavat kaikkien kansojen kulttuuria.

      Poista

Kirjoita nimellä.