Venäjän barbaarinen
eurooppalaistaja
Ihmiskunta on
aikojen saatossa keksinyt toinen toistaan inhottavampia tapoja kiduttaa
lajitovereitaan. Antiikin aikana päästiin jo tällä alalla ilmeisesti niin
pitkälle kuin on mahdollista päästä.
Kuitenkin jo
silloin oli olemassa humaanisuuden ihanteita ja jopa Titrus Livius ylpeilee
Rooman historiassaan sillä, että hänen edustamansa imperiumi on aina karttanut äärimmäistä
ja tarpeetonta väkivaltaa.
Tämähän ei suinkaan
jäänyt roomalaisten suureksi perinnöksi historiassa. Rappeutuessaan Rooma alkoi
harjoittaa yhä raaempaa ja yhä itsetarkoituksellisempaa väkivaltaa,
gladiaattorinäytöksistä kristittyjen polttamiseen soihtuina. Tuhansien orjien
ristiinnaulitseminen Spartakuksen kapinaa kukistettaessa oli vain yksi
esimerkki tuon barbaarisen rangaistuksen käytöstä.
Omassa
maassamme, täällä Ruotsin valtakunnassa ei myöskään oltu ihan nöössipoikia tällä
alalla. Kun 1600-luvulla rikoslain sijasta nojattiin raamattuun, saatiin
antiikin ajan normit herätettyä henkiin ja tolkuttomia rangaistuksia määrättiin
ja joskus myös toimeenpantiin.
Toki meilläkin toimi
sama periaate, kuin Venäjällä, jossa tunnetun sananparren mukaan lakien
ankaruutta lieventää se, ettei niitä noudateta. Ei meilläkään nauriin arasta hirtetty,
vaikka lain mukaan olisi pitänyt. Tolkun tulkinnat saatiin aikaan selittämällä,
ettei puheenalainen rikos tosiasiassa ollut sitä, mitä raamatussa tuon nimikkeen
alla tarkoitettiin.
Muuan kammottava
kidutusmenetelmä oli seivästäminen, josta kuuluisaksi on tullut muuan valakialainen
Vlad. Siinä ihminen istutettiin terävän seipään päähän ja annettiin hänen
hitaasti menehtyä, kun seiväs tunkeutui sisäelimiin yhä syvemmälle.
Tätä
rangaistusta käytti tunnetrusti Pietari Suuri ja vielä myöhemminkin
1700-luvulla siihen tuomittiin Venäjällä jokunen henkilö Tiettävästi sitä ei
kuistenkaan silloin enää toimeenpantu.
Onneksi ei
meillä mokomaa inhotusta edes tunnettu, ajattelin. Kuitenkin venäläisen wikipedian
mukaan tällaiseen rangaistukseen tuomittiin useitakin ihmisiä Ruotsissa, siis meillä
1600-luvulla.
Tätä tapahtui
nimenomaan Skoonessa, jossa uusien, valloitettujen alueiden asukkaat nousivat
kapinaan. Tanskalaista perivihollista vastaan käytettiin julmimpia mahdollisia
keinoja (https://sv.wikipedia.org/wiki/Snapphane
.
Tämä väite saa
vahvistusta myös ruotsalaisesta wikipediasta: https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5lning_(avr%C3%A4ttningsmetod)
.
Tältä pohjalta
voimme arvioida myös Pietari Ensimmäisen (Suuren) toimintaa, jota kyllä jo
aikanaan pidettiin Euroopassa barbaarisena, muitta joka siinä suhteessa tuskin
oli muuta kuin ehkäpä sen yhden vuosisadan verran jäljessä
yleiseurooppalaisesta kekhtyksestä.
Pietari oli
Venäjän Jumala, joka otti asemansa tosissaan ja käytti kaikkia keinoja valtansa
maksimoimiseksi. Terrori oli aivan keskeinen keino.
Asiaa ei muuksi
muuttanut se, että hän samaan aikaan esiintyi nöyränä oppilaana, joka
esimerkiksi laivastossa nousi pikku hiljaa arvoasteikossa omilla ansioillaan ja
vaati samaa muiltakin: ihanteena oli, ettei virkoja eli valtaa peritty, vaan
ansaittiin.
Tässä muuan
pikapiirros Pietarista ja hänen asemansa Venäjän gvistoriassa:
keskiviikko
11. helmikuuta 2015
Pietari
Suuri, Venäjän raiskaaja
Nikolai
Berdjajev, nerokas vaikka hämärä ajattelija pohdiskeli joskus Venäjän
feminiinistä luonnetta, joka sinänsä lienee jo ennen häntä keksitty metafora.
Berdjajevin
aivoitusten tuloksena oli, että kuten nainen kaipaa miestä tullakseen todella
siksi mitä on, kaipaa myös Venäjä ylkäänsä, sellaista miehistä prinsiippiä,
joka täydentää sen omaa vahvaa, mutta anarkistista alkuvoimaa.
Eurooppa,
aikaansaapa ja aktiivinen läntinen kulttuuri on luonteeltaan miehinen, kuten
oli Gontšarovin romaanin Stolz, kun taas flegmaattisessa Oblomovissa oli
jotakin naismaista ja samalla perivenäläistä. Yksin hän ei saanut mitään aikaan
eikä kyllä saanut muiden avullakaan.
Mutta Stolz ja
Oblomov olivat oikeita henkilöitä, siis oikeita romaanihenkilöitä eivätkä
kansoja tai kulttuureita. Ilja Iljitš Oblomov olisi kaivannut itse asiassa
rinnalleen tarmokkaan vaimon, joka nalkutuksellaan olisi saanut hänet
liikkeelle. Hän oli kuitenkin liian feminiininen mies eikä loppujen lopuksi
kyennyt hankkimaan minkäänlaista vaimoa ja loru loppui siihen.
Mutta Venäjä ei
ole mikään ihminen vaan maa, kansakunta ja jopa kulttuuri. Aleksei Homjakov,
slavofiilien ensimmäisen sukupolven suuri historiosofi visioi lännen tulleen
Venäjälle varjagien hahmossa. Varjagit edustivat Venäjällä valtiota,
joten jopa koko valtio sinänsä saapui sinne ulkopuolelta.
Varjagien kutsuminen myös osoittaa, ettei Venäjä itse ollut synnyttänyt tuota
väkivaltakoneistoa, vaikka joutui –ihmisten syntien tähden- sen hankkimaan
järjestyksen ylläpitämiseksi.
Valtio,
länsimaisena keksintönä merkitsi väkivaltaa, orjuutta ja vihamielisyyttä.
Venäläisen valtion perustamisessa sen sijaan voidaan havaita vapaan tahdon,
vapauden ja rauhanomaisuuden prinsiipit. Valtio eli ruhtinas družinoineen jäikin
muinaisella Venäjällä todella erilleen kollektiivisesta yhteiskunnasta, vaikka
niiden suhteissa vallitsi keskinäinen luottamus, kuten Homjakov vakuuttaa.
Arkeologit ovat voineet todeta, että Novgorodin ruhtinas ja hänen družinansa asuivat
varsinaisen kaupungin ulkopuolella. Kaupungissa taas vallitsi tasavaltainen
järjestys, jossa vetše-kokous päätti suuremmat asiat
demokraattisesti. Missäpä oli siihen aikaan Suomen tai siis Ruotsin demokratia?
Homjakovin
näkemys on ainakin kekseliäs ja tekee hyveen siitä, missä Venäjän viholliset
ovat nähneet paheen. Toisaalta tuo ihannoitu Kiovan Venäjän aika, etenkin
sellaisena kuin se toteutti valtion ja yhteiskunnan suhteita Novgorodissa ja
Pihkovassa, jäi taa silloin, kun tataarilaisen Moskovan despoottinen hallinto
alisti barbaarisesti nuo ruhtinaskunnat ja tuhosi niiden ylimystön jopa
fyysisesti.
Iivana III ja
Iivana IV Julma olivat molemmat hirmuvaltiaita ja enemmän tai vähemmän
onnekkaita Moskovan despoottisen vallan levittäjiä. Ukraina jäi kuitenkin yhä
heidän valtapiirinsä ulkopuolelle, samoin kuin vapaat kasakat muuallakin
”villin aron” laitamilla.
Se, joka pani
Venäjän ja siinä samassa Ukrainan lopullisesti aisoihin oli Pietari Suuri. Itse
asiassa hänet on kyllä hevosmiehen ominaisuudessa kuvattu klassisemmin
ratsastajana: ”rautareisilläsi ohjaten sait Venäjän kavahtamaan”, kuvaili Puškin
kuvatessaan Katariina II:n Pietarille pystyttämää patsasta, vaskiratsastajaa,
jonka muistamme Palatsitorilla seisomassa takajaloillaan käärmeen päätä
polkien.
Myös Pietari oli
hirmuvaltias. Berdjajevin luonnehdinnan mukaan hän oli pikemmin Venäjän
raiskaaja kuin kelpo sulhanen. Pietari Suuren uudistusten tärkein vipusin
olivat repressiot, muistuttaa ”Imja Rossija” –teoksen
kirjoittaja. Sanalla ”repressio” on venäjässä oma kaikunsa, joka muistuttaa
pistoolinlaukausta kellarissa. Niskalaukauksiahan Stalin järjesti sadoin
tuhansin sellaisille ihmisille, joita piti luomansa uuden Venäjän kannalta
hankalina.
Jopa Lenin oli
sitä mieltä, että Pietari oli uudistaja, joka barbaarisena aikana
käytti barbaarisia keinoja. Tunnustus on merkittävä, kun se
tulee alan sanoisiko, ansioituneelta toimihenkilöltä. Niitä samantyyppisiä
keinoja käytti runsaasti myös Lenin, jonka mielestä Venäjä myös todella oli
osittain barbaarinen maa, jossa vanhaa Oblomovia oli pieksettävä yhä uudelleen
ja joka päivä. Ja kyllä onneton Venäjä Leninin aikana selkäänsä saikin. Hänen
aiheuttamiaan kärsimyksiä ei voi liioitella.
Pietari Suuren
saavutukset olivat ja ovat erittäin merkittävät. Venäjän kirjallisuuden
1700-luvun suuret nimet eivät voineet kyllikseen ylistää ensimmäistä
imperaattoria. Omat eulogiansa kirjoittivat niin Aleksandr
Sumarokov, Mihailo Lomonosov kuin Gavril Deržavin. Feofan Prokopovitš,
hallitsijansa edessä orjaileva ukrainalainen, josta tuli Novgorodin
arkkipiispa, todisteli herransa kaikkivaltiutta poikkeuksellisen lipevästi ja
osoitti kykenevänsä siunaamaan kaikki konnuudetkin, mikäli ne tulivat Kaikkeinkorkeimmalta taholta.
Saksalaissukuinen
finanssiministeri, kreivi Kankrin 1800-luvulla jopa innostui huudahtamaan,
ettei itse asiassa pitäisi lainkaan enää puhua venäläisistä, vaan petrovialaisista ja
sen mukaisesti valtakunnan nimen pitäisi olla Petrovia. Kaikki
Venäjän kunnia, voima, kukoistus ja valistus tulivat Pietarilta tai ainakin
Romanov-suvun hallitsijoilta, joten kukaties myös Romanovia olisi
sovelias valtakunnan nimeksi.
Kirjailija
Nestor Kukolnik kuvasi Pietaria suurena anatomina, joka avasi Venäjän
mädäntyneen ruumiin, puhdisti ja vaihtoi sen pilaantuneet sisälmykset, sitoi ja
nosti jaloilleen ja kohotti sen maailman imperiumien joukkoon. Tämä makaaberi
kuvaus tuntuu myös jotenkin sopivalta, ainakin sen jälkeen kun on vieraillut
Kunstkamerassa.
Aikansa
ylistetty yleisnero Lomonosov ei kyennyt löytämään maailmanhistoriasta ketään,
jonka urotöitä voisi verrata Pietarin aikaansaannoksiin. Niinpä hän ei eulogiassaan pysähtynytkään
vähempään kuin jumalointiin, обожение, sen varsinaisessa mielessä:
Hän oli Jumala,
Hän oli sinun Jumalasi Venäjä,
Hän sai sinussa
ruumiillisen muodon,
laskeuduttuaan
sinuun korkeuksista,
Sankarten
joukossa tähtien yllä
Hän loistaa nyt
ikuisesti…
Jumalat ovat
tässä ajan hengen mukaisesti antiikin jumalia, mutta jumalointi todella
tarkoitti käytännössä sitä, ettei sen kohde kuulunut niihin, joita sopi
arvostella samoilla mittapuilla kuin tavallisia kuolevaisia.
Pietari tappoi
poikansa Aleksein, kuten tiedetään. Tällä teolla oli oma rautainen logiikkansa,
jos Aleksei kannattajineen olisi päässyt valtaan, olisi Pietarin uudistukset
tehty tyhjiksi. Pääkaupunki olisi siirretty Pietarista takaisin Moskovaan ja se
vanha Venäjä, jota Pietari oli voimallisesti muokannut Euroopaksi, olisi
palannut takaisin. Pietari joutui siis uhraamaan oman poikansa, mutta mitäpä
sanoikaan Raamattu Kristuksen kärsimyshistoriasta? Eikö oman poikansa
uhraaminen ollut suurin rakkauden teko, mikä millekään olennolle oli
mahdollinen? Suuri, suuri oli Pietari, kuten hänen rakkautensakin.
1700-luvun
valistusfilosofit tunnustivat myös auliisti Pietarin suuruuden, joskin
Katariinan suosio ymmärrettävästi houkutteli enemmän niitä, jotka vaikuttivat
hänen hallitusaikanaan. Pierre le Grand – Catherine la plus Grande,
kiteytti Voltaire oman kontribuutionsa Venäjän despooteille: Pietari oli
antanut venäläisille olemassaolon, mutta Katariina sielun…
Pietarin
viholliset ovat yksi Venäjän historian suurista teemoista ja suurelta osin tämä
vihamielisyys sijoittuu slavofiliaan. Miksi ja millä oikeudella Pietari meni
sorkkimaan Venäjän sielua? Miten hän julkeni tuhota aidon venäläisyyden ja
pakottaa alamaisensa omaksumaan nemtsien tavat ja jopa kielen?
Tuliko Venäjän kulttuurista Pietarin takia vain puolivillaista pintakiiltoa,
joka ulkonaisesti muistutti länttä, mutta itse asiassa koko maa ei ollut
enempää aidosti venäläinen kuin eurooppalainen? Eikö Venäjän ollut helpompi puolustautua
länttä vastaan, jos eurooppalaiset olivat sille basurmaneja (musulmaaneja)
eikä veljiä?
Venäjän
ylimystö oppi kyllä nopeasti vaihtamaan kielensä saksaan ja ranskaan ja
lukemaan eurooppalaista kirjallisuutta, mutta samalla se irtautui kansasta ja
jäi ikään kuin ilmaan roikkumaan, vailla kansallista alkuvoimaa ja juuria,
joita 1800-luvun romantikot osasivat kaivata ja joita 1700-luvun valistus oli
halveksinut.
Pietarin
kriitikkoihin kuului itse asiassa jo Katariina Suuren aikainen sinisukka,
Jekaterina Daškova, Pietarin tiedeakatemian johtaja ja kirjallisuusakatemian
perustaja, jonka näemme Aleksandran teatterin edessä olevan Katariinan patsaan
jalustan hahmojen joukossa. Hänen mielestään Pietari oli ollut sivistymätön
tyranni, joka oli kohdellut kaikkia orjinaan ja joka yritti muuttaa erotuksetta
kaiken, edes miettimättä, mikä oli hyödyllistä ja mikä vahingollista. Tässä
olikin Pietarin arka paikka, johon hänen myöhemmät kriitikkonsa iskivät.
Pietarihan
todella oli tyranni. Ei ollut sattuma, että dekabristi Rylejev ylisti Ukrainan
hetmani Mazepaa, joka oli klassisen antiikin parhaiden perinteiden mukaisesti
uskaltanut nousta tyrannia vastaan ja josta palkaksi Mazepan kannattajia
rangaistiin äärimmäisen julmasti ja lähetettiin runneltuja ruumiita pitkin
Dnepriä lauttojen päällä varoittamaan kaikkia ukrainalaisia koskaan nousemasta
Pietarin mahtailevassa kaupungissa asuvaa hallitsijaansa vastaan.
Pietarin julmuus
oli ilmiömäistä. Hän tappoi omin käsin ilmeisesti satoja kapinaan nousseita
streltsejä Moskovan Punaisella torilla ja pieksi ryhmysauvallaan
kaikkia, jotka jostakin syystä näyttivät sen ansaitsevan. Kepistä saattoi saada
sekä liian liukkaasti kumarteleva työmies, joka keskeytti turhan tähden
hyödyllisen toimensa että tietenkin myös sellainen kelmi, joka laiminlöi
tervehtimisen. Menšikovin kaltainen valtionvarojen kavaltaja ilmeisesti täysin
ansaitsikin perusteellisen selkäsaunan, ehkä myös moni muu.
Mutta Pietarilla
näyttää myös olleen erityistä viehtymystä sadismiin, mikä tukee käsitystä hänen
poikkeuksellisesta persoonallisuudestaan. Kun kävi ilmi, että muuan kapteeni
oli solminut suhteen Pietarin ensimmäiseen ja hänen jo siis hylkäämäänsä
puolisoon Jevdokija Lopuhinaan, joka oli pakotettu luostariin, rankaisi entinen
aviomies tuota rienaajaa seivästyttämällä hänet. Kyseessä oli tuo vanha
teloitustapa, jossa uhri istutettiin terävän seipään nenään, jossa hän hitaasti
menehtyi seipään tunkeutuessa sisäelinten läpi keuhkoihin saakka ja lopulta
ulos selästä tai kaulasta. Jotta kärsimykset eivät jäisi liian vähäisiksi,
puettiin teloitettavan päälle turkki, oli näet pakkasilma.
Vastaavanlaista
julmuutta osoitettiin amiraliteetin ensimmäiselle päällikölle Kikinille, joka
oli vehkeillyt tsarevitš Aleksein kanssa. Hänet teilattiin ja onneton joutui
vielä kuolintuskissaan vastailemaan teloituttajan pilkallisiin kysymyksiin.
Nykyään Kikinin nimi muistetaan hänen rakennuttamistaan taloista (Kikinskie
palaty), jotka sijaitsevat lähellä Smolnaa ja joissa nykyään toimii
musiikkioppilaitos.
Pietarin
rakastajattaren Anna Monsin veli Willem erehtyi noudattamaan maan tapaa ja otti
lahjuksia. Hänet teloitettiin ja ruumis jätettiin pitkäksi aikaa näytteille
muille pelotukseksi. Pää säilöttiin spriipurkkiin. Sekä Monsin, että
lapsenmurhasta tuomitun Mary Hamiltonin päät haudattiin sittemmin Katariinan
aikana Daškovan ehdotuksesta.
Perimätieto oli
väittänyt, että Pietari oli ihastunut tavattomasti Hamiltonin kauneuteen ja
määrännyt heti tämän pään katkaistavaksi ja säilöttäväksi, jotta
jälkimaailmakin saisi tietää, millaisia kaunottaria Venäjällä oli ollut. Itse
asiassa Hamilton oli todella ollut Pietarin rakastajatar, mutta erehtynyt
puhumaan pahaa keisarin puolisosta Jekaterinasta (”tšuhonka”) ja
lieneepä mahdollisesti tehnyt lapsenmurhan ja vielä varastellutkin. Joka
tapauksessa synkkä tarina kertoo jotakin sitä, mitä Pietarista saatettiin
uskoa.
Kansan
keskuudessa eli sitkeä käsitys siitä, että Pietari oli ilmestyskirjan peto tai
Antikristus. Tässä tapauksessa oli mahdollista löytää poikkeuksellisen paljon
merkkejä siitä, että viimeiset ajat olivat nyt todella tulleet.
Pietari oli
varastanut Jumalalta ajan ja ruvennut laskemaan sitä uudella tavalla, hän oli
leikkauttanut miehiltä parran, joka suuren Stoglav-kirkolliskokouksen
päätöksellä oli aikoinaan julistettu Jumalan antamaksi miehen koristukseksi,
johon ei sopinut koskea. Uuden eurooppalaisen pääkaupungin rakentaminen ”luille
ja kyynelille” vastoin Jumalan tahtoa, tulvien ja kosteuden riivaamaan paikkaan
oli selvää antikristuksen työtä kuten myös alastomien epäjumalankuvien
pystyttäminen Kesäpuistoon ja Pietarhoviin.
Kutsunnoissa
palvelukseen otettaviin tehty polttomerkki oli selvä Pedon merkki ja
jopa Pietarin kasvot, jotka viiksineen muistuttivat kissaa, antoivat mielikuvan
paholaisesta. Jotta uskonnon rienaus olisi mahdollisimman täydellistä, alettiin
luostareita ja papistoa pakottaa hyödylliseen toimintaan, munkkeja lähetettiin
armeijaan ja jopa nykyajan cocktailkutsuja muistuttavia assemblée-kokouksia
määrättiin järjestämään myös luostareissa.
Osoittaakseen
vielä, ettei pelännyt Jumalaa eikä hävennyt ihmisiä, tsaari rienasi
ryyppykaveriensa kanssa kirkollisia menoja karnevalistisessa seurueessaan, joka
tunnettiin nimellä ”Kaikkeinjuopunein, kaikkeinhulluin ja mielettömin
synodi”. Sen jäsenillä oli hävyttömiä, mukamas kirkollisia nimiä ja
titteleitä, joiden säädyttömyydestä (ненормативная лексика)
venäläinen wikipedia aiheellisesti varoittaa etukäteen mahdollisia
intelligentsijaan kuuluvia herkkiä lukijoita. Sellainen oli esimerkiksi Архикнязь-папа eli
Ruhtinaspaavi, joka oli koko joukon johtaja. lisäksi olivat muun muassa:
протокопайхуй Михайлов,
духовник Иринархуй, архидиякон Идинахуй Строев,
протодиякон Пахом Пихайхуй Михайлов, дьякон
Иоиль Попирайхуй Бутурлин.
Ключари: Починихуй Опраксин, Брихуй Хилков,
Ионийхуй Субота, ризничий Изымайхуй Мусин-Пушкин,
уставщик Неоманхуй Репнин, поп Феофанхуй Шушерин.
Дьяконы: Посаднилхуй Головин, Ловихуй Воейков,
Ройхуй Ронов, Дуйнахуй Шемякин.
Ja monia muita.
Tittelit lienee
tässäkin parasta jättää suomentamatta. Seurue kulki suurimpina kirkollisina
juhlina ympäri kaupunkia, pahoinpiteli ohikulkijoita ja tunkeutui ylimysten
koteihin, joissa vaati kestitystä. Juhtina kulkueessa oli sikoja, pukkeja ja
jopa kameleita. Humalaa nimitettiin seurueessa Ivaško Hmelnitskiksi,
joka olikin seurueen alituisena vieraana. Rienatessaan kirkonmenoja se käytti
omia termejään, esimerkiksi kirkonkirouksen eli anateeman julistamista
kuvattiin sanalla «ебиматствовать», jonka jätän kääntämättä, herkkien
lukijoiden tähden.
Raiskaaja
Pietari ei siis kainostellut antaessaan vielä pilkan ruoskankin viuhua pitkin
veroilla ja väenotoilla näännytetyn Venäjän selkää. Mutta näin on luoja
säätänyt, että nainen usein nauttii siitä, mikä häntä kauhistuttaa ja kiduttaa.
Ei asia nyt aina suinkaan näin ole, miksipä moista väittämään, mutta tuskinpa
asia rajoittuu vain yksittäistapauksiin.
Joka tapauksessa
tarina Pietarista Venäjän yljän ja itse asiassa siis raiskaajan roolissa on
vertaansa vailla ja miltei uskomaton. Miten oli mahdollista, ettei kansa
noussut kapinaan? Ei kyse ollut pelkästä pelkuruudesta. Ne vanhauskoisten
seurakunnat, jotka polttivat itsensä valtavissa rovioissa Karjalan korpimailla,
eivät pelänneet tuskaa eikä maallisen vallan miekkaa. Tsarevitš Aleksein taakse
kokoontui todella Pietaria vastustavia voimia, mikä tiedettiin Ruotsissa asti.
Mutta Venäjän hallinnon mullistanut Pietari piti hyvää huolta myös salaisesta
palvelusta. Preobraženski prikaz huolehti siitä, että
epäilyksenalaiset napattiin ja että he myös tunnustivat kaiken ja usein varmaan
aivan aitojakin syntejään, vaikka armahdusta tuskin oli luvassa.
Pietari Venäjän
hallitsijana on todellinen historian jättiläinen, jolle ei ehkä lainkaan ole
vertaista. Hän eurooppalaisti Venäjän ja toi sen osaksi arvoyhteisöämme. Hänen
metodinsa olivat barbaariset ja kaiketi häntä voidaan myös nimittään jonkin
sortin hulluksi, kuten myös vastustajaansa Kaarle XII:ta. Mutta jälkeä syntyi.
Tämän sai kokea
myös Ukraina, joka nykyään juhlii Mazepaa kansallissankarinaan. Pietari lopetti
kasakoiden vanhan vapauden, hän tuhosi armottomasti omaa tai ainakin
ukrainalaisten maata perääntyessään samoin kuin myöhemmin Aleksanteri I ja
Stalin.
Mutta niinhän
meilläkin talvisodassa poltettiin talot, jottei puna-armeija voisi niitä
käyttää. Isonvihan aikana Suomea tuhottiin armottomasti, mutta tilaisuuden
tullen Kaarle XII:n armeija kyllä osasi maksaa potut pottuina. Samaa
arvoyhteisöä siis oltiin melko pitkälle paitsi että meikäläiset eivät käyneet
orjakauppaa ja taisi niitä muitakin eroja olla. Lieneekö vieläkin? Tätä
jokainen kotonaan pohtikoon tekemättä liian hätäisiä johtopäätöksiä.
Ihmisen rajallisuus ilmenee aikakausiluonteisena: väkivalta ei ole kadonnut minnekään, mutta on eri luonteista.
VastaaPoistaNykyinen hyveellisyyden ihannointi on muodollista jos mikään, väkivalta on taustatekijä, hyväksytty sellainen.
Joskaan, nykyään ei seivästetä ketään, niin esim. sotatila antaa mahdollisuuden mille hyvänsä. Natsi-Saksan ääriväkivaltainen tila oli uusi normaali ja neukkujen teot, esim. Katynin metsän tapahtumat "olivat välttämättömiä". Toki neukut yritivät sodan loputtua sälyttää sitä natsien tekoseksi.
On myös määrittelemätön kansallinen mentaliteetti: venäläinen, saksalainen, japanilainen...etc. Se myös motivoi erilaisiin toimintatapoihin.
Ollessani, taannoin ilmailumuseon tutkijana, tuli luettua erilaisia ilmasotakirjoja. Erityisesti hämmästytti saksalaisen ja japanilaisen hävittäjälentäjän asenne erot. Saburo Sakai kirjassaan Samurai korosti yhteistoimintaa, oma voitto oli lentueen ansiota, mutta tappio tai virhe oli itsemurhan hyväksytty peruste.
Saksalainen Erich Hartmann ja saksalainen mentaliteetti korosti yksilösuorituksen korostettua merkitystä.
Venäläisistä en uskalla sanoa mitään, mutta luulisin neuvostoajan leimaavan ajattelua vieläkin.
Japani on edelleen kollektiivinen kulttuuri, häpeän tuottaminen yhteisölle on kova paukku.
PoistaVV-F
"jopa Titrus Livius ylpeilee Rooman historiassaan sillä, että hänen edustamansa imperiumi on aina karttanut äärimmäistä ja tarpeetonta väkivaltaa."
VastaaPoistaMitähän Putinin historioitsijat mahtavat kertoa, näinköhän, että Venäjän imperiumi on aina pyrkinyt käyttämään äärimmäistä ja tarpeetonta väkivaltaa.
"tsaari rienasi ryyppykaveriensa kanssa kirkollisia menoja karnevalistisessa seurueessaan, joka tunnettiin nimellä ”Kaikkeinjuopunein, kaikkeinhulluin ja mielettömin synodi”. "
VastaaPoistaMielenkiintoista, että jo Iivana IV Julmalla oli samantapaisia elkeitä: hän taisti muodostaa seuralaisistaan jonkunsorttisen munkkikunnan, joka harjoitti kirkonmenoja ja katumiusharjoituksia, sitten tsaarin mielen vaihduttua ryyppäjäiset, orgiat ja verityöt jatkuivat.
Onko ortodoksisessa caesariopapismissa jotain, mikä synnyttää tuollaisen käytöksen, joka viittaa että hallitsija on vähintään Jumalan kaveri, jolle sallitaan ns tuttavallinen käytös. En voisi kuvitella, että edes mahtavalle Aurinkokuninkaslle oli sallittu moinen käytös.
Kieltämättä Pietari I ja Stalinin yhtäläisyydet ovat silmiinpistäviä, todellisia muutosjohtajia a la russe. Ei ihme, että molemmat ovat Putinin esikuvia.
VastaaPoistaFB:n kuvassa vene Sulkavan Linnakallion rannassa, muuan kehaisi sukunsa nimen muutetun Venäläisestä Linnarannaksi, minä luulen omani syntyneen kun 1500-luvun linnaleirin talonpoikaiskapinallisen "Fincke" kirjautui muotoon "Rönkkö". Minä olen sentään alkanut epäillä historian suuruutta kokonaisturvallisuuden vahvistuessa kun totumme EU-aikaan, johon liityttiin jälkijunassa, ja huomaamme ettei missään muualla (paitsi ehkä Serbiassa ja ampumalla Ukrainassa) riidellä arvoista 1800-luvun kaksikielisyyden pohjalta, vaan yksilöiden tulee olla vapaita heiluttamaan omia lippujaan ilman ajatusten suojelijaa. Miksi meillä on presidentti, mutta Ruotsilla ei, Virossakin lähinnä muodollisuus?
VastaaPoista"Miksi meillä on presidentti, mutta Ruotsilla ei, Virossakin lähinnä muodollisuus?"
PoistaSiksi, että kriisiaikoina on paras, että on yksi turvallisuuspolitiikaan keskittyvä johtaja eikä mikään sisäpolitiikkaan keskittyvä koalitiohallituksen puheenjohtaja. Ruotsillä ei vuoden 1809 tai viimeistään 1812 alkaen ole ollut tähän tarvetta eikä länsi-europan mailla kun USA:n presidentti on hoitanut tämän homman.
Epäajankohtaista ynnä muuta semmosta.
VastaaPoistaHistoria on joskus kuin Jumala, joka ensin antaa ja sitten ottaa pois. Hyvälle lapselle se voi antaa hyvän hoitajan taikka sitten rosvovaltiolle typerän johtajan.
Vladimir Vladimirovitsh Putin rakastaa sitä, että tarpeettoman ihmisen murhaaminen voi suorittaa parhaiten yleisessä käymälässä, koska kukaan ei näe, että murhattu on työnnetty alas. KGB:lla on varmasti paljon muitakin tappoviisauksia.
Kun kommunistinen Neukku luhistui ja hajosi, niin KGB:kin sai vähemmän rahoitusta valtiolta ja siksi Vladimir Vladimirovitsh Putin jutui kuskiksi kuljettamaan perunaa nälkäisille leningradilaisille. Kas kun USA lähetti venäläisille syötävää: paljon kanan siipiä ja koipia.
Sitten Jumala nosti mustan öljyn hintaa ja Ryssä alkoi rikastumaan ja tietysti pröystäilemään perinteellisesti. Pröystäilemisen paras muoto on Ryssällä tietysti barbaarinen sota.