Pietari Suuri, Venäjän raiskaaja
Nikolai Berdjajev, nerokas vaikka
hämärä ajattelija pohdiskeli joskus Venäjän feminiinistä luonnetta, joka sinänsä
lienee jo ennen häntä keksitty metafora.
Berdjajevin aivoitusten tuloksena
oli, että kuten nainen kaipaa miestä tullakseen todella siksi mitä on, kaipaa
myös Venäjä ylkäänsä, sellaista miehistä prinsiippiä, joka täydentää sen omaa
vahvaa, mutta anarkistista alkuvoimaa.
Eurooppa, aikaansaapa ja aktiivinen
läntinen kulttuuri on luonteeltaan miehinen, kuten oli Gontšarovin romaanin Stolz,
kun taas flegmaattisessa Oblomovissa oli jotakin naismaista ja samalla
perivenäläistä. Yksin hän ei saanut mitään aikaan eikä kyllä saanut muiden
avullakaan.
Mutta Stolz ja Oblomov olivat
oikeita henkilöitä, siis oikeita romaanihenkilöitä eivätkä kansoja tai
kulttuureita. Ilja Iljitš Oblomov olisi kaivannut itse asiassa rinnalleen
tarmokkaan vaimon, joka nalkutuksellaan olisi saanut hänet liikkeelle. Hän oli kuitenkin
liian feminiininen mies eikä loppujen lopuksi kyennyt hankkimaan minkäänlaista
vaimoa ja loru loppui siihen.
Mutta Venäjä ei ole mikään ihminen
vaan maa, kansakunta ja jopa kulttuuri. Aleksei Homjakov, slavofiilien
ensimmäisen sukupolven suuri historiosofi visioi lännen tulleen Venäjälle varjagien hahmossa. Varjagit edustivat
Venäjällä valtiota, joten jopa koko valtio sinänsä saapui sinne
ulkopuolelta. Varjagien kutsuminen myös osoittaa, ettei Venäjä itse ollut
synnyttänyt tuota väkivaltakoneistoa, vaikka joutui –ihmisten syntien tähden-
sen hankkimaan järjestyksen ylläpitämiseksi.
Valtio, länsimaisena keksintönä
merkitsi väkivaltaa, orjuutta ja vihamielisyyttä. Venäläisen valtion perustamisessa
sen sijaan voidaan havaita vapaan tahdon, vapauden ja rauhanomaisuuden prinsiipit.
Valtio eli ruhtinas družinoineen
jäikin muinaisella Venäjällä todella erilleen kollektiivisesta yhteiskunnasta,
vaikka niiden suhteissa vallitsi keskinäinen luottamus, kuten Homjakov
vakuuttaa. Arkeologit ovat voineet todeta, että Novgorodin ruhtinas ja hänen družinansa asuivat varsinaisen kaupungin
ulkopuolella. Kaupungissa taas vallitsi tasavaltainen järjestys, jossa vetše-kokous päätti suuremmat asiat
demokraattisesti. Missäpä oli siihen aikaan Suomen tai siis Ruotsin demokratia?
Homjakovin näkemys on ainakin
kekseliäs ja tekee hyveen siitä, missä Venäjän viholliset ovat nähneet paheen.
Toisaalta tuo ihannoitu Kiovan Venäjän aika, etenkin sellaisena kuin se
toteutti valtion ja yhteiskunnan suhteita Novgorodissa ja Pihkovassa, jäi taa
silloin, kun tataarilaisen Moskovan despoottinen hallinto alisti barbaarisesti
nuo ruhtinaskunnat ja tuhosi niiden ylimystön jopa fyysisesti.
Iivana III ja Iivana IV Julma
olivat molemmat hirmuvaltiaita ja enemmän tai vähemmän onnekkaita Moskovan despoottisen
vallan levittäjiä. Ukraina jäi kuitenkin yhä heidän valtapiirinsä ulkopuolelle,
samoin kuin vapaat kasakat muuallakin ”villin aron” laitamilla.
Se, joka pani Venäjän ja siinä
samassa Ukrainan lopullisesti aisoihin oli Pietari Suuri. Itse asiassa hänet on
kyllä hevosmiehen ominaisuudessa kuvattu klassisemmin ratsastajana: ”rautareisilläsi
ohjaten sait Venäjän kavahtamaan”, kuvaili Puskin kuvatessaan Katariina II:n
Pietarille pystyttämää patsasta, vaskiratsastajaa,
jonka muistamme Palatsitorilla seisomassa takajaloillaan käärmeen päätä polkien.
Myös Pietari oli hirmuvaltias. Berdjajevin
luonnehdinnan mukaan hän oli pikemmin Venäjän raiskaaja kuin kelpo sulhanen.
Pietari Suuren uudistusten tärkein vipusin olivat repressiot, muistuttaa ”Imja Rossija” –teoksen kirjoittaja. Sanalla
”repressio” on venäjässä oma kaikunsa, joka muistuttaa pistoolinlaukausta kellarissa.
Niskalaukauksiahan Stalin järjesti sadoin tuhansin sellaisille ihmisille, joita
piti luomansa uuden Venäjän kannalta hankalina.
Jopa Lenin oli sitä mieltä, että
Pietari oli uudistaja, joka barbaarisena
aikana käytti barbaarisia keinoja.
Tunnustus on merkittävä, kun se tulee alan sanoisiko, ansioituneelta
toimihenkilöltä. Niitä samantyyppisiä keinoja käytti runsaasti myös Lenin,
jonka mielestä Venäjä myös todella oli osittain barbaarinen maa, jossa vanhaa
Oblomovia oli pieksettävä yhä uudelleen ja joka päivä. Ja kyllä onneton Venäjä
Leninin aikana selkäänsä saikin. Hänen aiheuttamiaan kärsimyksiä ei voi
liioitella.
Pietari Suuren saavutukset olivat
ja ovat erittäin merkittävät. Venäjän kirjallisuuden 1700-luvun suuret nimet
eivät voineet kyllikseen ylistää ensimmäistä imperaattoria. Omat eulogiansa kirjoittivat niin Aleksandr
Sumarokov, Mihailo Lomonosov kuin Gavril Deržavin. Feofan Prokopovitš,
hallitsijansa edessä orjaileva ukrainalainen, josta tuli Novgorodin arkkipiispa,
todisteli herransa kaikkivaltiutta poikkeuksellisen lipevästi ja osoitti
kykenevänsä siunaamaan kaikki konnuudetkin, mikäli ne tulivat Kaikkeinkorkeimmalta taholta.
Saksalaissukuinen finanssiministeri,
kreivi Kankrin 1800-luvulla jopa innostui huudahtamaan, ettei itse asiassa
pitäisi lainkaan enää puhua venäläisistä, vaan petrovialaisista ja sen mukaisesti valtakunnan nimen pitäisi olla Petrovia. Kaikki Venäjän kunnia, voima,
kukoistus ja valistus tulivat Pietarilta tai ainakin Romanov-suvun hallitsijoilta,
joten kukaties myös Romanovia olisi
sovelias valtakunnan nimeksi.
Kirjailija Nestor Kukolnik kuvasi
Pietaria suurena anatomina, joka avasi Venäjän mädäntyneen ruumiin, puhdisti ja
vaihtoi sen pilaantuneet sisälmykset, sitoi ja nosti jaloilleen ja kohotti sen maailman
imperiumien joukkoon. Tämä makaaberi kuvaus tuntuu myös jotenkin sopivalta,
ainakin sen jälkeen kun on vieraillut Kunstkamerassa.
Aikansa ylistetty yleisnero Lomonosov
ei kyennyt löytämään maailmanhistoriasta ketään, jonka urotöitä voisi verrata
Pietarin aikaansaannoksiin. Niinpä hän ei eulogiassaan
pysähtynytkään vähempään kuin jumalointiin, обожение, sen varsinaisessa
mielessä:
Hän oli Jumala, Hän oli sinun Jumalasi
Venäjä,
Hän sai sinussa ruumiillisen
muodon,
laskeuduttuaan sinuun
korkeuksista,
Sankarten joukossa tähtien yllä
Hän loistaa nyt ikuisesti…
Jumalat ovat tässä ajan hengen mukaisesti
antiikin jumalia, mutta jumalointi todella tarkoitti käytännössä sitä, ettei
sen kohde kuulunut niihin, joita sopi arvostella samoilla mittapuilla kuin
tavallisia kuolevaisia.
Pietari tappoi poikansa Aleksein,
kuten tiedetään. Tällä teolla oli oma rautainen logiikkansa, jos Aleksei
kannattajineen olisi päässyt valtaan, olisi Pietarin uudistukset tehty
tyhjiksi. Pääkaupunki olisi siirretty Pietarista takaisin Moskovaan ja se vanha
Venäjä, jota Pietari oli voimallisesti muokannut Euroopaksi, olisi palannut
takaisin. Pietari joutui siis uhraamaan oman poikansa, mutta mitäpä sanoikaan
Raamattu Kristuksen kärsimyshistoriasta? Eikö oman poikansa uhraaminen ollut
suurin rakkauden teko, mikä millekään olennolle oli mahdollinen? Suuri, suuri
oli Pietari, kuten hänen rakkautensakin.
1700-luvun valistusfilosofit
tunnustivat myös auliisti Pietarin suuruuden, joskin Katariinan suosio ymmärrettävästi
houkutteli enemmän niitä, jotka vaikuttivat hänen hallitusaikanaan. Pierre le Grand – Catherine la plus Grande,
kiteytti Voltaire oman kontribuutionsa Venäjän despooteille: Pietari oli
antanut venäläisille olemassaolon, mutta Katariina sielun…
Pietarin viholliset ovat yksi
Venäjän historian suurista teemoista ja suurelta osin tämä vihamielisyys
sijoittuu slavofiliaan. Miksi ja millä oikeudella Pietari meni sorkkimaan
Venäjän sielua? Miten hän julkeni tuhota aidon venäläisyyden ja pakottaa alamaisensa
omaksumaan nemtsien tavat ja jopa
kielen? Tuliko Venäjän kulttuurista Pietarin takia vain puolivillaista
pintakiiltoa, joka ulkonaisesti muistutti länttä, mutta itse asiassa koko maa ei
ollut enempää aidosti venäläinen kuin eurooppalainen? Eikö Venäjän ollut
helpompi puolustautua länttä vastaan, jos eurooppalaiset olivat sille basurmaneja (musulmaaneja) eikä veljiä?
Venäjän ylimystö oppi kyllä nopeasti
vaihtamaan kielensä saksaan ja ranskaan ja lukemaan eurooppalaista kirjallisuutta,
mutta samalla se irtautui kansasta ja jäi ikään kuin ilmaan roikkumaan, vailla
kansallista alkuvoimaa ja juuria, joita 1800-luvun romantikot osasivat kaivata
ja joita 1700-luvun valistus oli halveksinut.
Pietarin kriitikkoihin kuului itse
asiassa jo Katariina Suuren aikainen sinisukka, Jekaterina Daškova, Pietarin tiedeakatemian
johtaja ja kirjallisuusakatemian perustaja, jonka näemme Aleksandran teatterin
edessä olevan Katariinan patsaan jalustan hahmojen joukossa. Hänen mielestään
Pietari oli ollut sivistymätön tyranni, joka oli kohdellut kaikkia orjinaan ja
joka yritti muuttaa erotuksetta kaiken, edes miettimättä, mikä oli hyödyllistä
ja mikä vahingollista. Tässä olikin Pietarin arka paikka, johon hänen myöhemmät
kriitikkonsa iskivät.
Pietarihan todella oli tyranni. Ei
ollut sattuma, että dekabristi Rylejev ylisti Ukrainan hetmani Mazepaa, joka
oli klassisen antiikin parhaiden perinteiden mukaisesti uskaltanut nousta
tyrannia vastaan ja josta palkaksi Mazepan kannattajia rangaistiin äärimmäisen
julmasti ja lähetettiin runneltuja ruumiita pitkin Dnepriä lauttojen päällä
varoittamaan kaikkia ukrainalaisia koskaan nousemasta Pietarin mahtailevassa
kaupungissa asuvaa hallitsijaansa vastaan.
Pietarin julmuus oli ilmiömäistä.
Hän tappoi omin käsin ilmeisesti satoja kapinaan nousseita streltsejä Moskovan Punaisella torilla ja pieksi
ryhmysauvallaan kaikkia, jotka jostakin syystä näyttivät sen ansaitsevan.
Kepistä saattoi saada sekä liian liukkaasti kumarteleva työmies, joka keskeytti
turhan tähden hyödyllisen toimensa että tietenkin myös sellainen kelmi, joka
laiminlöi tervehtimisen. Menšikovin kaltainen valtionvarojen kavaltaja
ilmeisesti täysin ansaitsikin perusteellisen selkäsaunan, ehkä myös moni muu.
Mutta Pietarilla näyttää myös
olleen erityistä viehtymystä sadismiin, mikä tukee käsitystä hänen
poikkeuksellisesta persoonallisuudestaan. Kun kävi ilmi, että muuan kapteeni
oli solminut suhteen Pietarin ensimmäiseen ja hänen jo siis hylkäämäänsä
puolisoon Jevdokija Lopuhinaan, joka oli pakotettu luostariin, rankaisi entinen
aviomies tuota rienaajaa seivästyttämällä hänet. Kyseessä oli tuo vanha teloitustapa,
jossa uhri istutettiin terävän seipään nenään, jossa hän hitaasti menehtyi
seipään tunkeutuessa sisäelinten läpi keuhkoihin saakka ja lopulta ulos selästä
tai kaulasta. Jotta kärsimykset eivät jäisi liian vähäisiksi, puettiin
teloitettavan päälle turkki, oli näet pakkasilma.
Vastaavanlaista julmuutta osoitettiin
amiraliteetin ensimmäiselle päällikölle Kikinille, joka oli vehkeillyt tsarevitš
Aleksein kanssa. Hänet teilattiin ja onneton joutui vielä kuolintuskissaan vastailemaan
teloituttajan pilkallisiin kysymyksiin. Nykyään Kikinin nimi muistetaan hänen
rakennuttamistaan taloista (Kikinskie
palaty), jotka sijaitsevat lähellä Smolnaa ja joissa nykyään toimii
musiikkioppilaitos.
Pietarin rakastajattaren Anna
Monsin veli Willem erehtyi noudattamaan maan tapaa ja otti lahjuksia. Hänet
teloitettiin ja ruumis jätettiin pitkäksi aikaa näytteille muille pelotukseksi.
Pää säilöttiin spriipurkkiin. Sekä Monsin, että lapsenmurhasta tuomitun Mary Hamiltonin
päät haudattiin sittemmin Katariinan aikana Daškovan ehdotuksesta.
Perimätieto oli väittänyt, että
Pietari oli ihastunut tavattomasti Hamiltonin kauneuteen ja määrännyt heti
tämän pään katkaistavaksi ja säilöttäväksi, jotta jälkimaailmakin saisi tietää,
millaisia kaunottaria Venäjällä oli ollut. Itse asiassa Hamilton oli todella ollut
Pietarin rakastajatar, mutta erehtynyt puhumaan pahaa keisarin puolisosta
Jekaterinasta (”tsuhonka”) ja
lieneepä mahdollisesti tehnyt lapsenmurhan ja vielä varastellutkin. Joka
tapauksessa synkkä tarina kertoo jotakin sitä, mitä Pietarista saatettiin
uskoa.
Kansan keskuudessa eli sitkeä
käsitys siitä, että Pietari oli ilmestyskirjan peto tai Antikristus. Tässä
tapauksessa oli mahdollista löytää poikkeuksellisen paljon merkkejä siitä, että
viimeiset ajat olivat nyt todella tulleet.
Pietari oli varastanut Jumalalta
ajan ja ruvennut laskemaan sitä uudella tavalla, hän oli leikkauttanut miehiltä
parran, joka suuren Stoglav-kirkolliskokouksen
päätöksellä oli aikoinaan julistettu Jumalan antamaksi miehen koristukseksi,
johon ei sopinut koskea. Uuden eurooppalaisen pääkaupungin rakentaminen ”luille
ja kyynelille” vastoin Jumalan tahtoa, tulvien ja kosteuden riivaamaan paikkaan
oli selvää antikristuksen työtä kuten myös alastomien epäjumalankuvien
pystyttäminen Kesäpuistoon ja Pietarhoviin.
Kutsunnoissa palvelukseen otettaviin tehty
polttomerkki oli selvä Pedon merkki
ja jopa Pietarin kasvot, jotka viiksineen muistuttivat kissaa, antoivat
mielikuvan paholaisesta. Jotta uskonnon rienaus olisi mahdollisimman
täydellistä, alettiin luostareita ja papistoa pakottaa hyödylliseen toimintaan,
munkkeja lähetettiin armeijaan ja jopa nykyajan cocktailkutsuja muistuttavia assemblée-kokouksia määrättiin
järjestämään myös luostareissa.
Osoittaakseen vielä, ettei pelännyt
Jumalaa eikä hävennyt ihmisiä, tsaari rienasi ryyppykaveriensa kanssa
kirkollisia menoja karnevalistisessa seurueessaan, joka tunnettiin nimellä ”Kaikkeinjuopunein, kaikkeinhulluin ja
mielettömin synodi”. Sen jäsenillä oli hävyttömiä, mukamas kirkollisia
nimiä ja titteleitä, joiden säädyttömyydestä (ненормативная лексика) venäläinen wikipedia aiheellisesti varoittaa etukäteen
mahdollisia intelligentsijaan kuuluvia herkkiä lukijoita. Sellainen oli
esimerkiksi Архикнязь-папа eli Ruhtinaspaavi, joka oli koko joukon
johtaja. lisäksi olivat muun muassa:
протокопайхуй Михайлов,
духовник Иринархуй, архидиякон Идинахуй Строев,
протодиякон Пахом Пихайхуй Михайлов, дьякон
Иоиль Попирайхуй Бутурлин.
Ключари: Починихуй Опраксин, Брихуй Хилков,
Ионийхуй Субота, ризничий Изымайхуй Мусин-Пушкин,
уставщик Неоманхуй Репнин, поп Феофанхуй Шушерин.
Дьяконы: Посаднилхуй Головин, Ловихуй Воейков,
Ройхуй Ронов, Дуйнахуй Шемякин.
протокопайхуй Михайлов,
духовник Иринархуй, архидиякон Идинахуй Строев,
протодиякон Пахом Пихайхуй Михайлов, дьякон
Иоиль Попирайхуй Бутурлин.
Ключари: Починихуй Опраксин, Брихуй Хилков,
Ионийхуй Субота, ризничий Изымайхуй Мусин-Пушкин,
уставщик Неоманхуй Репнин, поп Феофанхуй Шушерин.
Дьяконы: Посаднилхуй Головин, Ловихуй Воейков,
Ройхуй Ронов, Дуйнахуй Шемякин.
Ja monia muita.
Tittelit lienee tässäkin parasta
jättää suomentamatta. Seurue kulki suurimpina kirkollisina juhlina ympäri kaupunkia,
pahoinpiteli ohikulkijoita ja tunkeutui ylimysten koteihin, joissa vaati
kestitystä. Juhtina kulkueessa oli sikoja, pukkeja ja jopa kameleita. Humalaa
nimitettiin seurueessa Ivasko
Hmelnitskiksi, joka olikin seurueen alituisena vieraana. Rienatessaan
kirkonmenoja se käytti omia termejään, esimerkiksi kirkonkirouksen eli
anateeman julistamista kuvattiin sanalla «ебиматствовать»,
jonka jätän kääntämättä, herkkien lukijoiden tähden.
Raiskaaja Pietari ei siis kainostellut
antaessaan vielä pilkan ruoskankin viuhua pitkin veroilla ja väenotoilla
näännytetyn Venäjän selkää. Mutta näin on luoja säätänyt, että nainen usein
nauttii siitä, mikä häntä kauhistuttaa ja kiduttaa. Ei asia nyt aina suinkaan
näin ole, miksipä moista väittämään, mutta tuskinpa asia rajoittuu vain
yksittäistapauksiin.
Joka tapauksessa tarina Pietarista
Venäjän yljän ja itse asiassa siis raiskaajan roolissa on vertaansa vailla ja
miltei uskomaton. Miten oli mahdollista, ettei kansa noussut kapinaan? Ei kyse
ollut pelkästä pelkuruudesta. Ne vanhauskoisten seurakunnat, jotka polttivat
itsensä valtavissa rovioissa Karjalan korpimailla, eivät pelänneet tuskaa eikä
maallisen vallan miekkaa. Tsarevitš Aleksein taakse kokoontui todella Pietaria
vastustavia voimia, mikä tiedettiin Ruotsissa asti. Mutta Venäjän hallinnon
mullistanut Pietari piti hyvää huolta myös salaisesta palvelusta. Preobraženski prikaz huolehti siitä,
että epäilyksenalaiset napattiin ja että he myös tunnustivat kaiken ja usein
varmaan aivan aitojakin syntejään, vaikka armahdusta tuskin oli luvassa.
Pietari Venäjän hallitsijana on
todellinen historian jättiläinen, jolle ei ehkä lainkaan ole vertaista. Hän
eurooppalaisti Venäjän ja toi sen osaksi arvoyhteisöämme. Hänen metodinsa
olivat barbaariset ja kaiketi häntä voidaan myös nimittään jonkin sortin hulluksi,
kuten myös vastustajaansa Kaarle XII:ta. Mutta jälkeä syntyi.
Tämän sai kokea myös Ukraina, joka
nykyään juhlii Mazepaa kansallissankarinaan. Pietari lopetti kasakoiden vanhan
vapauden, hän tuhosi armottomasti omaa tai ainakin ukrainalaisten maata
perääntyessään samoin kuin myöhemmin Aleksanteri I ja Stalin.
Mutta niinhän meilläkin
talvisodassa poltettiin talot, jottei puna-armeija voisi niitä käyttää.
Isonvihan aikana Suomea tuhottiin armottomasti, mutta tilaisuuden tullen Kaarle
XII:n armeija kyllä osasi maksaa potut pottuina. Samaa arvoyhteisöä siis oltiin
melko pitkälle paitsi että meikäläiset eivät käyneet orjakauppaa ja taisi niitä
muitakin eroja olla. Lieneekö vieläkin? Tätä jokainen kotonaan pohtikoon
tekemättä liian hätäisiä johtopäätöksiä.
"Valtio, länsimaisena keksintönä"
VastaaPoistaИсточник: Новая газета
Дата выпуска: 11.02.2015
Номер выпуска: 014
Рубрика: СИМВОЛЫ/ПАРАЛЛЕЛИ
Автор: Юлия ЛАТЫНИНА, обозреватель
Заглавие: ВИЗАНТИЯ: ИДЕАЛЬНАЯ КАТАСТРОФА
Уникальный пример деградации некогда свободной и процветающей цивилизации, не оставившей после себя ничего
У нас новая национальная идея. Забыт Петр, насильно тащивший Россию в Европу.
Забыты коммунисты, строившие самый передовой индустриальный строй. Мы, Россия, больше не презренная загнивающая Европа. Мы - наследники духовно богатой Византии. И вот уже с помпой проходит державно-духовная конференция , духовник президента показывает по телеканалу фильм
(о том, что еще 1000 лет назад проклятый Запад
злоумышлял против оплота духовности), и Владимир Путин заявляет в послании Совету Федерации о Корсуни, в которой, как известно, его тезка перенял сакральность и духовность Константинополя путем разграбления ее города и изнасилования дочки правителя на глазах ее родителей...
Неужели наши властители и правда хотят, чтобы нас постигла судьба державы с центром в Константинополе? Чтобы мы варились в собственном соку, презрительно отогнув губу и почитая себя пупом земли, пока мир вокруг неудержимо рвется вперед; чтобы мы считали доказательством собственного превосходства не высокие технологии, а механических поющих при троне императора птичек?
No, mitäpä sanoikaan Dostojevski Kirjailijan päiväkirjassa: "Рано ли, поздно ли, но Константинополь будет наш!"
VastaaPoistaOli se sentään aika profeetta!
Niin. Kyllähän lännessä rakastetaan sellaisia Venäjän johtajia jotka ovat harmittomia - ja heikkoja. Sama koskee tietysti myös Kiinaa. Siksi USA haluaakin näihin maihin kaikenmaailman "värivallankumouksia".
VastaaPoistaDemokratia on myrkkypilleri jota imperialistit tarjoavat mielellään muille jotta ne olisi sitten helpompi ottaa haltuun. Jos katsomme USA:ta itseään tänään, niin kahden hyvin samanlaisen ökypuolueen näennäisdemokratia on jo itseasiassa aikamoinen parodia. Uskooko joku ihan tosissaan tuollaisen pelleilyn olevan sitä mitä demokratialla aikoinaan tarkoitettiin?
Loppuarvio tehdään tuloksien perusteella. Siksi suomalaiset eivät koskaan ole arvostelleet Kekkosen aikaa erityisen kamalana. Miksi pitäisi?