Työt ja päivät
Erga kai hemerai, Opera et dies. Näistä
lauloi jo Hesiodos aikanaan. Kun
puhutaan maanviljelysyhteiskunnasta, on työllä
tietty mahtava ja jopa kohtalonomainen kaiku. Työt liittyvät omiin aikoihinsa,
ne kuuluvat suureen kiertokulkuun, kuten vuodenaikojen vaihtelu, kuun kierto,
päivien ja tuntien mystinen kulku. Ei ole olemassa BKT:hen ynnättävää työtä
sinänsä. Se kuuluu omaan hetkeensä, kuten jokaiselle hetkelle on olemassa oma,
sopiva rukouksensa.
Keskiaikaiset tuntien kirjat, erittäinkin tuo tunnettu
Berryn herttuan hohtavalla sinisellä taivaan kalenterilla koristettu kuuluisa
versio, tuovat elävästi mieleen sen juhlallisen kohtalonomaisuuden, joka kuuluu
eritytisesti maataloustyön luonteeseen: kun aika on kypsä, kuuluu tehdä sitä,
mitä luonto sallii ja määrää.
Les très riches heures du Duc de Berry korostaa nimessään vuodenkierron ja sen töiden tarjoamaa onnea ja yltäkylläisyyttä. Sellainen kirja olisi ehkä voinut syntyä vain Euroopassa ja kenties sen lisäksi Kiinassa. Siellä, missä vuodenaikain vaihtelu oli ja on yksinkertaisempaa ja tylsempää, olisi tulos ainakin ollut kovin toisenlainen. Ainakin tuntuu vaikealta kuvitella vastaavaa opusta monsuunikauden merkeissä sepitetyksi.
Les très riches heures du Duc de Berry korostaa nimessään vuodenkierron ja sen töiden tarjoamaa onnea ja yltäkylläisyyttä. Sellainen kirja olisi ehkä voinut syntyä vain Euroopassa ja kenties sen lisäksi Kiinassa. Siellä, missä vuodenaikain vaihtelu oli ja on yksinkertaisempaa ja tylsempää, olisi tulos ainakin ollut kovin toisenlainen. Ainakin tuntuu vaikealta kuvitella vastaavaa opusta monsuunikauden merkeissä sepitetyksi.
Mutta mistäpä
minä sen tiedän. Sateiden hedelmöittävä vaikutus saattaa hyvinkin inspiroida
runolliseen mielentilaan ja innoittaa
maalaria. Joka tapauksessa mieleen tulee, miten Tampereella joskus opiskellut
neekeri Joseph Owindi, joka kirjoitti muistelmateoksen ”Kato, kato nekru!”
selvästi kadehti suomalaisia heidän vuodenaikojensa tähden. Se näytti olleen vaikea
tilanne, jonka muuttaminen ei ollut eikä ole mahdollista. En tunne siitä mitään
syyllisyyttä.
Mutta Tuntien kirjaan. Kirjan kuvien, myös sen
anfangien hallitsevana elementtinä on
huikaiseva sininen, joka saattaa vähän muistuttaa tuota EU:n Neitsyt Marian sinistä.
En halua sanoa asiasta painavaa sanaani, värisokea kun olen. Joka tapauksessa
tuo syvän taivaan väri on aina läsnä tunneissa ja töissä. Samoin siellä vuoden
edistyessä ja muuttuessa toiseksi yhä uudelleen palaavat silmien eteen ristillä
riippuvat ryövärit ja Vapahtaja, Neitsyt Marian ilmestys, Jeesuksen syntymä,
kuningasten kumarrus ja muut vuodenkiertoon liittyvät juhlat. Vuosittain huomioitavia
kai olivat tuohon aikaan myös Vanhan Testamentin tapaukset.
Mutta on siellä
myös ainutkertaisuuteen viittaavaa ainesta: Daavidin katumus, kapinallisten
enkelien lankeemus, Ilmestyskirjan Kalvas
ratsu ja kuolleiden armeija, joka kohtaa elävien sotajoukon, Paholainen
helvetissään ynnä muuta. Hieman yllättäen kalenteri ei päätykään jouluun ja Jeesus-lapsen
syntymään, vaan pyhän Andreaan naulitsemiseen vinoon ristiinsä. Tämä johtunee
siitä, että Andreas oli herttuan suojeluspyhimys.
Limburgin veljekset
olivat siis maalanneet aika persoonallisen kalenterin juuri Berryn herttuan
makuun. Kaikillahan meillä lienee tänä päivänäkin ainakin päässämme oma, hieman
omalaatuinen kalenterimme, jossa tärkeys- ja muukin järjestys noudattelee omia
arvojamme.
Kuitenkin uskon
Berryn herttuan halunneen mitä suurimmassa määrin olla ennen muuta kunnon
kristitty tai ainakin siltä näyttää. Koko kirjan takana, rukouksien näyttämönä
oli joka tapauksessa vuodenkierron suuri ihme, luomakunnan suuri marssi, johon
ottivat osaa kaikki luodut, kuninkaasta ja herttuasta hiireen ja heinäsirkkaan.
Herttuan
maailmaan kuuluivat ylhäiset tuttavuudet ja ylellisyys, koreat vaatteet ja herkut,
mutta samoin kuin halvin valtakunnassa, myös herttua oli luonnon ankaran
järjestyksen alainen ja toivoi ja rukoili hyvää satoa ja maamiehen työn
hedelmien säästymistä tuholta ja kävi viimein kuolinvuoteelleen, kun huomasi
ajan tulleen. Taudit, sodat ja muut onnettomuudet olivat aina uhkaamassa, mutta
kaikkein suurin ja todellisin vaara oli se, joka uhkasi ihmisen kohtaloa hänen
kuolemansa jälkeen.
Tasa-arvo oli
kristikunnan piirissä tavallaan perusasia jo heti tämän uskonnon syntyessä.
Vanhurskas ja rienaaja eivät tietenkään olleet tasa-arvoisia ja kaiken
kaikkiaan ihmisten arvon punnitseminen ei viime kädessä ollut heille itselleen
tai edes ihmissuvulle mahdollista. Se tehtiin vasta taivaissa, ehkäpä
erityisesti taivasten valtakunnan portilla pyhän Pietarin toimesta. Muistelen
kyllä nähneeni myös enkeleitä sieluja punnitsemassa.
Joka tapauksessa
tarkoituksena lienee olleen, että täällä maan päällä jokainen kristitty huolehti
omasta palstastaan, herttua herttuakunnastaan ja köyhä talonpoika omasta
sarastaan. Yhteistä molemmille oli kuitenkin periaatteessa yhtäläinen ihmisen
arvo, joka oli taivaan perspektiivistä potentiaalisesti sama niin rikkaalla
miehellä kuin Lasaruksella.
Berryn herttuan
valtakunnasta taisivat siis puuttua luuserit.
Tämä amerikkalaisperäinen sana taitaakin jakaa läntisen kulttuuripiirin kahtia.
Amerikkalaisen käsityksen mukaan ihmisen arvo mitataan dollareissa ja
yhteiskunnan kilpakenttä on sitä varten, että siellä selviää, kuka on minkin
summan arvoinen. Mikäli kilpailussa häviää, kuten jotkut aina tekevät, on juuri
sen arvoinen eli ei minkään.
Melko jylhältä
näyttää tähän verrattuna Berryn herttuan näkökulmasta se aikakausi, johon
humanismi ei vielä kuulunut. Eipä ollut siinä sijaa demokratialle eikä muillekaan
modernin maailman kotkotuksille, mikäli olen asian oikein oivaltanut. Mutta
juhlallinen idea taivaallisen ja maallisen saumattomasta yhteydestä luonnon
ikuisessa kierrossa sieltä näyttää löytyvän.
Siinä sivussa
jäävät pyörivästä piiristä aina pois yksilöt kukin vuorollaan, mikä on sangen
tärkeää, mutta kokonaisuuden kannalta yhdentekevää.
Kirjaan olisikin
hyvin sopinut liittää myös Bernt Notken Kuolemantanssi, Danse macabre,
Tallinnan Nigulisten kirkosta. Siinähän sitä menevät niin piispat kuin
kuninkaat samassa piirissä irvistelevien luurankojen kanssa.
Suomalaisittain
mieleen tulee myöls Akseli Gallen-Kallelan kuvitus Seitsemään veljekseen. Sehän
näyttää liittyvän siihen, mitä sanotaan kirjan lopussa: ”… ja mitäpä kertoisin enään heidän elämänsä
päivästä ja sen vaiheista täällä? Se kulki rauhaisasti puolipäivän korkeudelle
ylös ja kallistui rauhaisesti alas illan lepoon monen tuhannen kultaisen
auringon kiertoessa.”
Tästä kaiketi inspiroituneena
Gallen-Kallela piirsi juhlakirjaan pääkalloja, jotka näyttävät pyörivän omaa rataansa
auringon ympäri, näin symbolisoiden ikuista kiertokulkua, joka, mikäli kirjoituksia
on uskominen, kuitenkin eräänä päivänä on keskeytyvä Kristus-hallitsijan (Hristos Pantokrator) mahtavaan
saapumiseen.
No, vähänkö
tässä maailmassa on kaikenlaista uskottu ja yhä uskotaan. Joku hölmö vielä
pitää omaa uskoaan niin erinomaisena, että tuntee tarvetta sen takia tappaa
toisia kaltaisiaan. Edistystä lienee, että täällä valistuneen maailman piirissä
sellaista vain helveksutaan.
Juuri nyt joka
tapauksessa sattuu olemaan tulossa kristikunnan suurin juhla, ainakin
asiallisesti. Pääsiäisenä ei tosin ole tapana erityisemmin ostaa lahjoja, mikä
pienentää sen taloudellista merkitystä, mutta siitä huolimatta juuri
pääsiäiseen eikä esimerkiksi jouluun kätkeytyy kristinuskon ydin.
Pitkänperjantain
mieletön ajatus Jumalan pojan sovintokuolemasta on kaikessa olennaisessa niin
absurdi, ettei tarvitse olla ruudinkeksijä julistaakseen sen humpuukiksi. Sama
toki koskee ylösnousemusta ja muitakin ihmeitä.
Mutta ei
viitsitä pitää tätä suurena intellektuaalisena saavutuksena. Jo Jeesuksen
aikaan fiksummat istuivat siellä, missä pilkkaajat istuivat, kun taas maailman
sorretut ja solvaistut omaksuivat innolla
mielettömyyden, joka oli pelkkää aidon uskonnollisuuden rienaamista.
Niinpä heitä sitten riittikin pedoille heitettäviksi ja seipäissä poltettaviksi.
Ikävä kylä tämä oli tosiasia, johon ei järkipuheella voinut vaikuttaa
mitenkään.
Berryn herttua
edusti vielä sitä aikaa, joka oli enemmän tai vähemmän valmis ristiretkiin,
vaikka niiden aika varsinaisesti oli jo ohi. Hänen jälkeensä päästiin muutamassa
sadassa vuodessa renessanssin kautta valistukseen ja siihen moderniin
maailmaan, jossa nyt olemme.
Berryn herttua
eli 1400-luvulla ja 1400-lukua (Hidzrasta lähtien) elävät myös muhamettilaiset.
Uhratkaamme heillekin ajatus tai kaksi, kun nyt valmistaudumme suureen
kristittyjen juhlaan. Sine ira et studio.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_Duc_de_Berry
Kaunainen suhde kristinuskoon.
VastaaPoistaMinullako? Heh! No enpä tuota ennen ymmärtänyt.
VastaaPoistaKummallinen suhde kristinuskoon ja muhameetilaisuuteen, kas kuin ei samantien hinduismiin, daolaisuuteen, maolaisuuteen jne.
VastaaPoistaNo miksipäs ei niihin samantein. Ilman tunnustuksellisuuttakin voi yritellä ajattelua. Ei kun kokeilemaan!
VastaaPoista"Ilman tunnustuksellisuuttakin voi yritellä ajattelua. Ei kun kokeilemaan!"
PoistaKokeilemattomien, mutta hyvin koulutettujen ja hyvin palkattujen kohdalla asia ilmaistiin aikoinaan sanoin "воинствующий атеизм" / sotilaallinen ateismi. Nauttikoot palkastansa mutta kantakoot myös seuraukset: viattomien ihmisten kuolemat eri puolella maailmaa suurten aatteiden uhreiksi.