tiistai 15. elokuuta 2017

Kiukkuinen mies kynän varressa



Kiukkuisen miehen refleksit ja reflektiot

Kuko Rumpunen (toim.), ”Olen tullut jo kovin kiukkuiseksi”. J.K. Paasikiven päiväkirjoja 1914-1934. s.a., Kansallisarkiston ystävät – Riksarkivets vänner ry, 339 s.

Päiväkirjat kuuluivat antoisimpiin menneisyyden jäänteisiin. Meillä niitä on nykyään jo julkaistu koko liuta, Juhani Ahosta, Santeri Alkiosta ja L.K. Relanderista J.K. Paasikiveen ja U.K. Kekkoseen, monesta vähäisemmästä puhumatta. Vielä muutama vuosikymmen sitten tilanne oli aivan toinen.
Paasikiven päiväkirjat sodan jälkeiseltä ajalta tunnetaan hyvin, samoin kuin hänen muistelmansa niin sortokausilta kuin Stalinin ja Molotovin kanssa asioinnista sodan aattona ja sitten itse sotavuosina.
Kaikki on hyvin lukukelpoista ja kiinnostavaa tekstiä, mistä arvatenkin suuri ansio lankeaa toimittajille. Toki myös itse päähenkilön resoneeraava ja usein räiskähtelevä ote näkyy päiväkirjoissa hyvin. Muistelmissa koleerisuuden ilmaukset on asianmukaisesti häivytetty tyynen, mutta murhaavan logiikan alle.
Paasikivellä oli maamme kohtaloissa suuri rooli ja hän on saanut ansionsa mukaisen elämäkerran, kirjoittajina Tuomo Polvinen ja hänen työryhmänsä, kuten tiedetään.
Mutta millaiset olivatkaan lopulta Paasikiven ansiot ja toisaalta puutteet ja virheet? Eikö hän myöntyvyysmiehenä ja sittemmin Saksa-suuntauksen edustajana toiminut oikeastaan maamme etuja vastaan? Vähintäänkin hän kai veikkasi väärää hevosta?
Entäpä sodanjälkeinen aika? Ehkä reipas länsisuuntaus olisi myös silloin voinut pelastaa maan siltä kauhealta kohtalolta, joka suomettuminen joidenkin mielikuvissa näyttää olevan?
Näiden kysymysten suhteen on syytä tässä tyytyä viittaamaan Polvisen etc. kirjoittamaan elämäkertaan. Sankarin omat reflektiot ovat joka tapauksessa myös kiinnostavia, vaikka tietenkin puolueellisia. Kauko Rumpusen toimittama teos, joka valitettavasti on bibliofiilinen harvinaisuus, tarjoaa siihen tilaisuuden sortokausien osalta.
Muistelmissaan Paasikivi tekee selvää Stolypinistä ja erinäisistä muistakin mielestään sen ansaitsevista henkilöistä. Toisaalta arvoa saattavat saada myös hänen kanssaan kilpailevaa suuntausta edustaneet. Myöntyvyys ja vastarinta eivät olleet toistensa vastakohtia vaan kaksi eri taktiikkaa samassa toiminnassa, jonka tarkoituksena oli isänmaan pelastaminen sille hyvin vaarallisissa vaiheissa.
Mutta miten nopeasti ihmisten tapa hahmottaa asioita saattoikaan muuttua! Jo pian 1920-luvulla nuoriso ymmärsi tai luuli ymmärtävänsä vain maan itsenäistyneen urhoollisen aseellisen taistelunsa ansiosta. Sortokausien tai vuoden 1917 realiteeteista ei ymmärretty enää yhtään mitään.
Ylioppilaskunnan puheenjohtaja ei vuonna 1924 sen vertaa tuntenut lähihistoriaa että olisi tiennyt Ståhlbergin vastustaneen jääkäriliikettä eikä kuuluneen itsenäisyysmiehiin. Ylioppilaat eivät myöskään noteeranneet Svinhufvudia, jolle hänen ystävänsä, muun muassa Paasikivi sentään tarjosivat pienet päivälliset.
Ylioppilaita vaivasi myös kansalliskiihko, joka, ”kuten kaikki kiihko on välinpitämätön järjellisyydestä ja vie turmioon”. Nuoret olivat myös röyhkeitä ja uhkailivat uutta Suomea, mikäli K.N. Rantakari, vanha myöntyväisyysmies, kirjoittaisi siinä. ”Suomen nuoriso on mätä. Siltä puuttuu käsitys oikeasta ja väärästä (oikeudentunto), minkä pitäisi olla nuorison tärkein ominaisuus.”
Juho Kusti oli epäilemättä oikeassa. Radikalismi ryssänvihaoppeineen oli tyhmyydelle rakentuvaa emotionaalista toimintaa, mutta mitä muuta nuorilta olisi oikeastaan saattanut odottaa? Tulevaisuus sodan jälkeenkin sitten osoitti, että tämän tien kulkijoilla oli aina menestystä luvassa. Historia on kerta kaikkiaan niin vaativa laji, etteivät massat, myöskään ylioppilaiden massat, kykene sitä koskaan varsinaisesti ymmärtämään. En puhu tässä yksilöistä.
Sitä paitsi Suomen historia on aivan erityisen vaativa kohde. Sortovuosien ja itsenäistymisen historia eivät olleet yhtä jatkumoa, jonka saattaa ottaa haltuun tarkastelemalla sitä vuoden 1917 joulukuun kuudennen päivän tirkistysaukosta. Vielä hölmömpää on fokusoida saman vuoden viimeiseen päivään ja ”suuren Leninin” ikimuistoiseen valtiotekoon.
Mutta kansa tarvitsee lyhyen ja selkeän tarinan, jonka koululaiset voivat viidentoista ikäisinä omaksua. Sen jälkeen se vielä unohtaa siitä suurimman osan ja jäljelle jäävät sellaiset fragmentit, joilla on enemmän tai vähemmän raflaavuutta. Niitä sitten iltalehtien lööpit aikanaan täydentävät.
Ei siis vaadita liikoja, eihän mopollakaan mahottomiin pystytä. Juho Kustin koleerinen temperamentti ei kuitenkaan voinut hiljaa hyväksyä tätä asiaa ja aina silloin tällöin häneltä purkautui epätoivoinen kiljaisu Suomen kansan lahjattomuudesta ja tyhmänylpeydestä. Eihän meillä itse asiassa ollut mitään ylpeyden aiheita paitsi urheilijat, joille nyt ei paljon voinut rakentaa.
Myöntyvyyslinja ei tarkoittanut lain rikkomista. Paasikivi pohti, ettei itse koskaan ollut rikkonut lakia, kieltolakia lukuun ottamatta. Fyysinen rohkeuskaan ei ollut sitä suurinta rohkeutta. Siinä riskeerasi vain henkensä, mutta ”jos uskaltaa kansan menestyksen vuoksi poiketa laillisesta järjestyksestä, siinä riskeeraa sielunsa”.
Mitäpä Suomessa olisikaan tapahtunut, jos kaikki olisivat olleet passiivisen vastarinnan kannalla? Jonkin piti hoitaa kansakunnan etuja myös silloin, kun siitä ei saanut aplodeja.
Olisiko pitänyt mennä vielä pidemmällekin? Kuten tunnettua, meillä saatiin sitten aikanaan eronneiden senaattoreiden tilalle sellaisia suomalaisia kuin Vladimir Markov, Transbaikalin kasakkakunnan hetmani, joka kyllä osasi sekä ruotsia että suomea, mutta tuskin tunsi hyvin paikallisia oloja.
Paitsi Suomen historiaa, resoneeraa Paasikivi myös Venäjän historiaa. Vuonna 1932 hän pohdiskelee sitä, että Suomessa luotettiin kadetteihin ja Miljukoviin vielä vuonna 1917.
 ”Heillä oli oikeat ”länsimaiset” ideat, parlamentarismi, demokratia jne.” Kuitenkin ”kadettien toiminta oli esimerkki siitä, miten teoreettisesti oikeat ideatkin ovat turmiollisia, kun eivät sovi reaalisiin oloihin. Kadetit täysin epäonnistuneita jo 1905-1905. Jos olisimme olleet kokeneempia ja tarkkanäköisempiä, olisimme jo silloin voineet nähdä, miten kykenemättömiä ja epäonnistuneita poliitikkoja kadetit ja Miljukoff oli…”
Paasikivi ei ole ainut analyytikko, joka on tehnyt saman johtopäätöksen. Itse asiassa Putin et consortes näyttävät nyt kannattavan samaa näkemystä, mihin liittyy myös ajatus vallankumouksen, myös helmikuun vallankumouksen turmiollisuudesta.
Mutta selvää on, että ilman vallankumousta Suomen itsenäisyys olisi ollut mahdoton asia. Se olisi ollut myös mahdoton, ellei Venäjän valtion hajoaminen olisi loppuvuodesta 1917halvaannuttanut koko Venäjää. Väliaikaisen hallituksen kanssa kyllä päästiin juuri ennen bolševikkikaappausta sopimukseen kahden valtion, Suomen ja Venäjän suhteista, mutta se ei vielä olut itsenäisyyttä, vaan kuulumista eräänlaiseen kansainyhteisöön.
On mielestäni epäilemätöntä, että Paasikivellä oli suuret ansionsa myös Suomen itsenäistymisessä huolimatta siitä, että hän, kuten muutkin vastuunalaiset tahot pitivät sitä mahdottomana niin kauan kuin asialle ei ollut sellaista reaalista tukea, jollainen oli Saksan armeija.
Jostakin syytä sitäkin on tullut tavaksi vähätellä.

17 kommenttia:

  1. Eikös yuo Rantakari ollut myös sisäasianministeriön kansliapälikkönä, ennen sotia,jolloin hänen suhteensa Saksalaisiin taisi lähennellä,näin jälkikäteen ajateltuna jopa valtiopetoksellisia sfäärejä.
    Rantakarin kautta Saksalaiset saivat arkaluonteista tietoa,esimerkiksi Petsamon nikkelistä,jonka toiset aglofiliset tahot olivat luovuttaneet Kanadalaisen yhtiön toimintaoikeuksiksi.
    Saksalaiset puolestaan olivat tuosta erittäin pettyneitä ja jopa vihaisia epäluotettaville suomalaisille,koska juuri he tarvitsivat noita esiintymiä tuleviin tarpeisinsa.
    Neuvostoliitto oli tuolloin vähän samanlainen hyödyllinen olkiukko,kuin Venäjä nykyisin,erilaisten keskenään kamppailevien kansaivälisten voimakeskuksien keskinäisessä välienselvittelyssä, tuohon peliin meikäläiset päättäjät ovat realismin hegessä pyrkieet itsensä sijoittamaan sen arvion mukaan minkä kukin valtaakäyttävä yksilö on kuvitellut polittisen pelin voittajaksi.

    VastaaPoista
  2. Historian kirjoittamisessa on oleellista kolme ajankohta: tarkasteltava aika, kirjoittamisaika ja kirjoituksen lukemisaika. Kun kirjoitusaika etääntyy riittävästi lukemisajasta ja sen arvoista lopputulos on riemastuttava.

    Hyvä esimerkki on Veikko Huttusen Kansakunnan historian 7. osa 1939-1973, joka on kirjoitettu "Kekkosen Suomen" hengessä. Aika aikaa kutakin.

    Laajemmin arvioitaess aktiivistien ja myöntyväisyysmiesten menettelyä tuohon arviointiin on vaikuttanut kirjoittamishetken vallitseva turvallisuuspoliittinen linja.

    VastaaPoista
  3. Siinäpä hauska pohdinnan aihe, kuinka entinen presidentti mahtaisi ajatella nykymenosta. Meillähän on nykypäivänä esimerkki kovin kiukkuisesta russofiilidosentista. Paasikivi tietenkin inhosi bolshevismia aikanaan, mikä laski sympatioita silloin.

    Stalin kuulemma valitti liittoutuneille, ettei ollut onnistunut löytämään miehitetyistä maista "paasikiviä". Mikä lienee ollut tuon heiton tarkoitus; perustella vasemmistolaisten yliedustuksen välttämättömyyttä?

    Oliko Paasikivi sitten vastapuolena vain kommunistien veroinen? Löytyykö tästä tietoa uudesta kirjastanne?

    VastaaPoista
  4. "Kiukkuinen"

    Ajanjakso Suomen historiassa Sortovuosista Suomettumiseen ei ole mikään helppo tutkittava. Siihen mahhtuu 3 (kolme!) venäläistä vallankumousta, kaksi maailmansotaa; se oli myös Machiavellismin permanenttista pornojuhlaa, koska Maailman Ruhtinuuden tavoittelijat saivat tekniikalta ja teknologialta lahjaksi jotain joka oli kättä ja jalkaa pidempää. Suomi oli monessa tiukassa paikassa, mutta Machiavellisminsa lukenut. Virheiden jakelu ja tyhmyyden lyöminen otsaan on helppoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Ajanjakso Suomen historiassa Sortovuosista Suomettumiseen ei ole mikään helppo tutkittava."

      Venäjän osalta tämä tutkimus on tehty erittäin helpoksi kun KGB:n historioitsijoiden ja suomettumisen myötä, kun Renvallin holistinen metodi kiellettiin käytännössä ja sen tilalle tuli "mikä lie". Muitakaamme vaikkapa Pohlebkinin uhkaukset KGB:n tekeleessä "Suomi vihollisena ja ystävänä".

      Suomessa saa nyt vain ruoskia itseään: "Vankien vartijat ihmislajin psykologia, Neuvostosotavangit ja Suomi 1941-1944", eli suomalaiset ansaitsevat vain alemmuuskompleksin.

      Ylen TV toitottaa jo vuosia, että Suomi on venäläinen, että Suomi on saanut Venäjältä vain lahjoja, itsenäisyydestä alkaen. Jos Suomi olisi venäläinen, niin täällä uskontonakin olisi vain kreikkalaisen ortotoksian poliittiset virret jo hamasta muinaisuudesta lähtien.

      Toisin sanoen suomettuminen jatkuu.

      Poista
  5. Tottahan tämä. Siltä pohjalta ymmärtää myös Paasikiven kitkeryyden.

    VastaaPoista
  6. Paasikivi saattaisi kysellä lestadiolaisen älyn perään. Paavo Väyrynen joutui perustamaan oman puolueen koska "keskusta oli joutunut lestadiolaisten ja liberaalien haltuun".

    Jos kommunismin ylösnousun mahdollisuuden ajattelisi piilevän kansan suomenkielisyydessä, niin miten rahavallan suosima lestadiolaisuus siitä eroaa?

    VastaaPoista
  7. Kimmo Rentolalta löytyy sellainenkin tieto, että USA:n Moskovan lähettiläs ehdotti talvisodan aikana, että Terijoen hallituksen johtoon vaihdettaisiin Kuusisen tilalle Paasikivi, jolloin NL:n ei tarvitsisi menettää kasvojaan ja suomalaiset saisivat kaipaamansa rauhan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "ja suomalaiset saisivat kaipaamansa rauhan."

      ja suomalaiset saisivat kaipaamansa rauhan marxismi-leninismi-stalinismilta?

      Jatkan jossittelua. Jos Suomi olisi suostunut vastaanottamaan Stalinin salaisen lähettilään Jartsevin lahjoja vuonna 1937 eli suuria Venäjän Karjalan alueita, niin Suomen olisi ollut pakko ryhtyä marxismi-leninismi-stalinismi-bolshevismin rakastajaksi eli toteuttamaan yksityisomistuksen lopettamista totaalisesti, myöskin rakastamaan ideaa kansojen kansallisuuserojen hävittämisestä, samoin rakastamaan ideaa porvarillisen nationalismin hävittämisestä lopullisesti proletaarisen internationalismin hyväksi.

      Samoin Suomen olisi pitänyt ryhtyä rakastamaan kaikkea mitä Kremlistä...

      Kimmo Rentola ja mainittu USA:n Moskovan suurlähettiläs ovatkin kaksi yhtä tyhmää marjaa rinnakkain.

      Poista
    2. Lisään lähdeviitteen tuohon Paasikivi Kuusisen paikalle -tietoon. Historian tietosanomien kappaleeseen, jossa on arkistoviite nro 41, jota numeroa klikkaamalla pääsee alkuperäisviittaukseen.

      http://www.ennenjanyt.net/4-02/rentola.htm

      Poista
    3. "Lisään lähdeviitteen tuohon (Kimmo Rentolan) Paasikivi Kuusisen paikalle -tietoon. Historian tietosanomien kappaleeseen, jossa on arkistoviite nro 41"

      Kimmo Rentolan tieto perustuu kuulemaansa/kuvittelemaansa/kiihkeästi aistimaansa tiedon pohjalle:

      "NKVD kuuli"

      "NKVD kuuli Moskovan-lähetystön Charles Bohlenin hahmottelevan kompromissia: Kuusinen eroaisi ja Paasikivi astuisi kansanhallituksen johtoon."

      Näin ollen Kimmo Rentola kuuli sen mitä "NKVD kuuli":


      Artikkeli julkistettiin Suomen historiallisen seuran ja Historiallisen Yhdistyksen luentotilaisuudessa Helsingissä 7. lokakuuta 2002. Raportti tilaisuudesta on luettavissa tästä.

      Kimmo Rentola[*]

      "Residenttimme ilmoittaa..."
      Tiedustelun vaikutus Stalinin päätöksiin talvisodassa


      Amerikkalaisilla oli hyviä aikomuksia, mutta ei suurta painoa maailman tällä laidalla. NKVD kuuli Moskovan-lähetystön Charles Bohlenin hahmottelevan kompromissia: Kuusinen eroaisi ja Paasikivi astuisi kansanhallituksen johtoon. Niin venäläisten kasvot säilyisivät, koska jatkettaisiin kansanhallituksen pohjalta ja sen kanssa tehdyt raja- ja muut sopimukset jäisivät voimaan. Toisaalta myös suomalaiset saisivat sen mitä eniten kaipasivat, rauhan. [41] Mutta vielä siihen aikaan amerikkalaisilla ei ollut resursseja toteuttaa oivalluksiaan siitä, millainen hallitus millekin kansalle sopisi.

      [41]
      Berija Stalinille, Molotoville ja Vorošiloville, no. 5823/B, 29.12. 1939. Suurlähettiläs Steinhardtin aikaisempia ideoita Berija Stalinille, Molotoville ja Vorošiloville, 10.10. 1939. – Suomen hallituskysymys askarrutti suuresti Yhdysvaltain Moskovan-lähetystöä alkaen Molotovin ja Steinhardtin keskustelusta 1.12. 1939, ks. Steinhardt Statelle 1.12. 1939 ja muut dokumentit, Foreign Relations of the United States, 1939: I (Washington: GPO 1956), 1014–5.

      Johtopäätös:

      Koska ainoastaan Kimmo Rentolalla oli etuoikeus kuulla sitä Mitä NKVD kuuli, niin se on silkkaa totta, tai sitten NKVD:n "kuulemaa, kiihkeästi haluamaa ja nuolemaa". Kimmo Rentola ei tietenkään tiedä, että niinä aikoina Stalin harjoitti viljan ja puutavaran polkumyyntiä Länteen.

      Historioitsijat! Älkää vaivautuko lähteä etsimään Venäjän arkistoista tietoja Neuvostoliiton ulkomaankaupasta 1930-luvulla. Ne ovat ikuisesti salaisia!

      Poista
  8. Onhan se hyvä, että ihmisillä on edes luovia ideoita tai ainakin oli.

    VastaaPoista
  9. Haastan meidän kaikki miettimään kysymystä:

    Miksi me emme kutsu terroristeja RASISTEIKSI, vaikka he ovat sellaisiksi itse ilmoittautuneet vihaamalla ja tappamalla jumalansa nimisSä toiskulttuurisia -ja toisuskoisia jatkuvasti, ja kuten tänään on nähty, kaikkialla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Miksi me emme kutsu terroristeja RASISTEIKSI"

      Niin pitääkin tehdä!

      Kommunismi jos mikä oli/on/ja tuleekin olemaan terroristista rasismia. Mitä merkitsevätkään Venäjän aristokraattien synnyttämän vallankumouksellisen/anarkistisen/terroristisen liikkeen ideologian postulaatit, eli marxismi-leninismi-stalinismi-bolshevismin postulaatit:

      -- yksityisomistuksen lopettaminen totaalisesti;
      -- kansojen kansallisuuserojen hävittäminen;
      -- porvarillisen nationalismin hävittäminen lopullisesti proletaarisen internationalismin hyväksi;
      -- maailmanvallankumous; jne.

      Marx in December 1847: “…every revolutionary upheaval… must fail until the revolutionary working class is victorious, that every social reform remains a utopia until the proletarian revolution and the feudalistic counter-revolution measure swords in a world war.” (K. Marx, F. Engels. Collected Works, Vol. 9, pp. 197-198; (K. Marks i F. Engel´s. Sochinenia, Vol. 6, pp. 428-429.))


      Marx in December 1848: ”And only a world war can overthrow the old England as only this can provide the Chartists, the party of the organized English workers, with the conditions for a successful rising against their gigantic oppressors… But any European war in which England is involved is a world war…” (Ibid., Vol. 8, p. 215; (K. Marks i F. Engel´s. Soch., Vol. 6, p. 160.))


      Engels in 1849: “The next world war will result in the disappearance from the face of the earth not only of reactionary classes and dynasties, but also of entire reactionary peoples. And that, too, is a step forward”. (K. Marx, F. Engels. Collected Works, Vol. 9, p, 238; (K. Marks i F. Engel´s. Sochinenia., Vol. 6, p. 186.))

      Marx in 1850: “…with the victories of the Holy Alliance, Europe has taken on a form in which every fresh proletarian upheaval in France directly involves a world war. The new French revolution is forced to leave its national soil forthwith and conquer the European terrain, on which alone the social revolution of the nineteenth century can be accomplished.” (Ibid., Vol. 10, p. 70; (K. Marks i F. Engel´s. Soch., Vol. 7, pp. 31-32.))

      Marx in 1870: ”What the Prussian jackasses do not see is that the present war is leading just as inevitably to a war between Germany and Russia… And such a war No. 2 will act as the midwife of the inevitable social revolution in Russia”. (Ibid., Vol. 44, p. 57; (K. Marks i F. Engel´s. Soch., Vol. 33, p. 123.))


      Engels in 1879: “Or else there will be a European war, and the present German party, too, will be submerged in the inevitable struggle of each individual people for its national existence. A war such as that would, for us, be the greatest of misfortunes; it might set the movement back by twenty years. But the new party that must surely emerge from it at last would, in all European countries, be freed of a host of hesitations and pettinesses such as presently hamper the movement everywhere”. (Ibid.,Vol. 34, pp. 431-432; (K. Marks i F. Engel´s. Soch., Vol. 34, p. 342.))


      Engels in 1887: “…a world war, moreover, of an extent and violence hitherto unimagined… famine, disease, the universal lapse into barbarism, both of the armies and the people… Only one consequence is absolutely certain: universal exhaustion and the creation of the conditions for the ultimate victory of the working class”. (Ibid., Vol. 26, p. 451; (K. Marks i F. Engel´s. Soch., Vol. 21, p. 361.))


      Engels in 1890: “A war? Child´s play to launch one. But what would become of it once launched defies the imagination… It is well known that peace persists only thanks to the unending revolution in weapons technology, which precludes anyone getting ready for war, and thanks to everybody´s fear of the absolutely incalculable prospects of the only war now still possible, a world war.” (Ibid., Vol. 27, p. 9; (K. Marks i F. Engel´s. Soch. Vol. 22, pp. 9-10.))

      Poista
    2. "Haastan meidän kaikki miettimään kysymystä:

      Miksi me emme kutsu terroristeja RASISTEIKSI,"

      Eikö tässä pitäisi esittää myös kysymys siitä, miksi emme kutsu rasisteja terroristeiksi.

      Venäläisten vallankumousten maximeina olivat seuraavat päämäärät:

      -- yksityisomistuksen lopettaminen totaalisesti;
      -- kansojen kansallisuuserojen hävittäminen;
      -- porvarillisen nationalismin hävittäminen lopullisesti proletaarisen internationalismin hyväksi;
      -- maailmanvallankumous; jne.

      Tässä on ihan riittävästi pohtimista siitä mikä on rasismia terrorismiiksi ja mikä on terrorismia rasismiksi Nyky-Venäjällä, jossa kaikki edellä mainitut maximit olivat toteutettu nykyisten tarpeidewn mukaisesti:

      -- yksityisomistuksen lopettaminen totaalisesti;
      -- kansojen kansallisuuserojen hävittäminen;
      -- porvarillisen nationalismin hävittäminen lopullisesti proletaarisen internationalismin hyväksi;
      -- maailmanvallankumous; jne.

      Poista
  10. "Haastan meidän kaikki miettimään kysymystä:

    Miksi me emme kutsu terroristeja RASISTEIKSI,"

    Niin, miksi me emme kutsu terroristeja RASISTEIKSI, kun Neuvostolitossa oli tuhottu yli sata tuhatta suomalaista. Ukrainalaiset tietänevät omat uhrilukunsa, porvareita kun olivat kaikki.

    Putinin RISI taikka RISI:n Putin leikkivät omaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Emme kutsu terroristeja rasisteiksi koska rasisti on henkilö joka asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan synnynnäisten ominaisuuksien perusteella. Uskonto, ideologia, varallisuus tai yhteiskunnallinen asema eivät ole synnynnäisiä ominaisuuksia, ne ovat hankittuja ominaisuuksia joita ihminen voi omalla päätöksellään muuttaa.

      Terroristi voi totta kai toimia rasististen motiivien ajamana mutta eiköhän (teko)syyt ole pääasiassa poliittisia.

      Poista

Kirjoita nimellä.