Lemurit
Lemurit eli rengashäntämakit ovat
eläimiä, jotka jokseenkin varmasti saavat totisimmankin ihmisen nauramaan tempuillaan.
Kyse ei ole yksittäisistä hypyistä
ja roikkumisista, vaan siitä, että ne tekevät kaiken kollektiivina (vt. Поиск).
Mieleen tulee ruotsinkirjassamme ollut runo, joka kuvasi paikallisten neitojen käyttäytymistä
Pietarsaaressa, tuolla mainiolla ruotsinkielisellä Pohjanmaallamme:
Flickorna i Jakobstad äro tusenskönor,
Bleka, blyga täcka, små,
annars såsom hönor:
Skratta en, så skratta två,
skratta allihopa,
kackla en, så kackla två,
kackla allihopa….
Se, joka on käynyt esimeriksi Tukholman
Skansenin eläintarhassa ja kulkenut lemurihuoneen läpi, tunnistaa oitis tässäkin
näkyvän laumakäytöksen korkeimmassa potenssissaan.
Se on täysin tuttua myös ihmisyhteiskunnassa.
Joskus poliitikot puhuivat sopuleista. Osuvampaa olisi puhua lemureista, eikä
asia tarkoita vain journalisteja, vaikka toki heitäkin.
Jotkut ovat halunneet tehdä tuosta laumasieluisuudesta
hyveen. Meillähän on ollut varisverkostoa, silakkaparvia ja ties mitä. Tuohon
kuvastoon turvautuminen on aina ihmetyttänyt minua, mutta ihanteensa kullakin.
Ellette pysty olemaan tai halua
olla ihmisiä, niin olkaa sitten variksia, tai vaikka lemureita. Rookas pillit,
sanos ruotsalainen Aleksis Kiven mukaan.
Niissä maissa, joita me eniten
ihailemme, näyttää olevan tapana aina sopivan tilaisuuden tullen lähteä kadulle
ja ryöstää ja polttaa kaikkea eteen sattuvaa. Mikä on merkille pantavaa, tällaista
käytöstä ei suinkaan paheksuta, Moinenhan osoittaisi vain taantumuksellista luonteenlaatua.
Luulen, ettei älymystö yksinkertaisesti uskalla paheksua sitä.
Oikea tapa lähestyä asiaa on sen
sijaan yrittää analysoida, millaisia virheitä valtion ja yhteiskunnan taholla
taas tehtiin, kun kansan syvät rivit joutuivat jälleen lähtemään kaduille
etsimään oikeutta, tuota ylevää ja jaloa asiaa.
Suuri esimerkkimaamme Ruotsi on
kyllä tässäkin asiassa omaleimainen. Toisin kuin Ranskassa, siellä ei syöksytä
kaduille hallitusta vastustamaan ja toisin kuin USA:ssa, siellä ei mennä protestoimaan
valamiehistön jossakin oikeusjutussa tekemän väärän päätöksen takia.
Sen sijaan näyttää siltä, että
ruotsalaista autonpolttoinstituutiota, johon on sittemmin liittynyt
kranaatinheitto ja tappajalasten käyttäminen, innoittaisi ennen muuta kaksi
asiaa: toisaalta se huvi, joka syntyy sitä hässäkkää katsellessa, jonka yhteiskunnan
sohaiseminen aiheuttaa ja toisaalta status- ja reviiritaistelu, jota aina
käydään eri rikollisjengien välillä.
Näitä kahta näyttäisi yhdistävän
erityinen slummipsykologia ja sosiologia, jossa on irtauduttu ympäröivän
yhteiskunnan arvoista ja ruvettu elämään loiselämää sen liepeillä. Tuon
yhteiskunnan arvot herättävät silloin pelkkää ylenkatsetta.
Harvalle lienee yllätys, että
tällaisia jengejä on nyt löydetty Suomestakin ja että samat tekijät, jotka
synnyttivät ne Ruotsissa, synnyttävät niitä meilläkin. Onhan noudatettu
politiikkakin samanlaista.
Lauman käytöksestä on tullut
kirjoitettua jo niin usein, etten viitsi enää palata LeBonin, Frommin ja kumppaneiden
analyyseihin niitä voi lukea uudelleen, jos henki siihen kehottaa (vrt. Vihavainen: Haun
lauma tulokset).
Silmiinpistävää joka tapauksessa on,
että laumapsykologia toimii niin hämmästyttävän primitiivisesti yhä meidänkin päivinämme
eikä osoita mitään merkkejä heikentymisestä. Laumoja ovat jengit, joiden koko
arvomaailma on toinen kuin valtaväestön (ks. Vihavainen: Haun
dalrymple tulokset).
Lauman tavoin käyttäytyy myös valtaväestö
ja erityisesti se eräänlainen älymystön korvike, jonka pitäisi juuri luoda esikuvia,
joihin slummiväestönkin olisi pyrittävä.
Sen sijaan se itse asiassa ottaa
esikuvansa juuri slummeista, joista kai luulee löytävänsä jonkinlaisia uusia
jaloja villejä.
Kun tilanne on nyt jatkunut jo
muutaman vuosikymmenen, on vaikea kuvitella, että mitään merkittävää muutosta
tässä suhteessa tapahtuu ennen katastrofia.
Lemureille niiden käytös lienee
vuosituhantisen sopeutumisen myötä syntynyt toimivaksi eloonjäämisstrategiaksi.
Ihmisten keskuudessa monikulttuurinen massayhteiskunta on sen sijaan aivan uusi
ilmiö, eikä sen tulevaisuus näytä lupaavalta.
Jostain syystä onnistuin syntymään toisinajattelijana, vaikka terminä se ei ole täysin oikein, sillä pelkkä ajattelu riittää saamaan saman vaikutuksen. Se takasi myös sen, että normaalin koulutusputken läpikäyminen oli minulle lähes mahdotonta, josta onneksi sen aikainen Ateneum antoi kunniallisen kiertotien. 60-luvun Vanhan Kellarissa tai Bulsan kapakassa, juttelin oikeistolaisittain kommunistipöydissä ja vasemmistolaisittain oikeistopöydissä, joita onneksi silloin vielä löytyi. Väittäisin, että 60-luvulla meitä itsellisiä ajatteijoita oli enemmänkin ja leiriytyminen alkoi vasta taistolaisuuden sivuilmiönä. Nykyisin kun istun enimmäkseen eläkeläisten pöydissä reippaampi juttelu on hieman masentavaa, koska nuorista vihaisista miehistä ei ole tullut vanhoja vihaisia miehiä vaan auktoritetteeihin uskovia myötäilijöitä.
VastaaPoistaJossakin vaiheessa vanha hokema meni uusiksi? "Nuoruus hulluus, vanhuus tyhmyys"? Tämähän voisi olla ainakin totuuden lähestymistä verrattuna siihen vanhaan herttaiseen versioon.
Poista-jussi n
"Väittäisin, että 60-luvulla meitä itsellisiä ajatteijoita oli enemmänkin ja leiriytyminen alkoi vasta taistolaisuuden sivuilmiönä."
PoistaOlet täysin oikeassa!
"Ihmisten keskuudessa monikulttuurinen massayhteiskunta on sen sijaan aivan uusi ilmiö, eikä sen tulevaisuus näytä lupaavalta."
VastaaPoistaKulttuurin rappiota, mikä rappiota eikä sen enempää. Mitäpä voi odottaa kansalta, jonka 16-vuotias koulupoika haluaa tappaa samanikäsiä koulutovereitaan ja 12-vuotias copycat seuraa heti perässä.