Ympyrä sulkeutuu
A.H. Tammsaare, Kotiinpaluu.
Totuus ja oikeus V. Suomentanut ja saatesanan kirjoittanut Juhani
Salokannel. Otava 2013, 634 s.
Tammsaaren
valtavan pentalogian viimeisessä osassa palataan taas Vargamäen tilalle ja sen
soiden keskelle. Vanhat ja kovat isännät ovat pehmenneet ja joutuneet
sivuraiteelle, ensimmäisen osan päähenkilö on jopa siirtynyt mökkiin, pois
lastensa ja lastenlastensa tieltä.
Kaupungista
palaa myös varsinaiseksi päähenkilöksi muuttunut Vargamäen poika Indrek ja asettuu
synnyinkotiinsa setämieheksi.
Sana setämies
ymmärretään nykyään valtakulttuurissamme ns. pissispiirien antamassa merkityksessä
poikana, joka oikeasti on jo aikuinen, mutta yrittää vongata nuoria tyttöjä. Tämä
on nykyisen diskurssimme keskeisiä aiheita ja kiintoisa osoitus oman
kulttuurimme tasosta.
Aikoinaan setämies kuitenkin tarkoitti perheen
vanhaapoikaa, joka teki talon töitä palkatta. Sellainen setämies tulee myös
latinakouluja käyneestä ja lapsensa hylänneestä Indrekistä, jonka saaman
sivistyksenolisi oikeastaan pitänyt pätevöittää hänet virkamieheksi,
mandariiniksi, jonka henkinen maailma oli irrotettu talonpoikaisesta elämänpiiristä.
Paluu
synnyinkotiin ei ole mikään klassinen tuhlaajapojan paluu, kuten Juhani
Salokannel huomauttaa, siitä puuttuu jopa se hohde, joka liittyy syntisen
armahtamiseen. Lukumiehen palaaminen siihen miljööseen, josta hän oli yrittänyt
ponnistaa ylös, oli yksinkertaisesti vain floppi, hukkainvestoinnin
tunnustaminen, jossa tuskin on edes nostalgiaa.
Toki Indrek
jatkaa isänsä elämäntyötä eli soiden ojitusta lapiopelillä. Virossa sillä välin
toteutunut kansanvalta lähtee lopulta jopa auttamaan talonpoikien pyrintöjä laskemalla
joen pintaa. Onhan sekin uuden ajan merkki.
Tammsaaren järkäle
ei kuitenkaan ole mikään Linnan Pohjantähti. Muistakaamme, että Linna
halusi ja sai nimenomaan tieteen akateemikon tittelin. Hänen intohimonaan oli
kuvata maaseudun muutos sosiaalihistoriallisena prosessia ja inhimillisesti katsoen
täytyy todeta hänen selvinneen urakastaan loistavasti. Pohjantähteä ei ole
suotta sanottu Suomen kansallisromaaniksi.
Samanlaista
statusta on sovitettu myös Tammsaaren romaanisarjalle, mutta sen näkökulmat
ovat aivan toisenlaisia. Toki maaseudun muutos käy ilmi myös Totuuden ja
oikeuden sivuilta ja sen ohella se kuvaa tietyissä osissaan siirtymistä kaupunkiin
ja valistuksen ja urbanisaation prosesseja.
Maaseudun suuria
muutoksia 1800-luvulla Tammsaare ei kuitenkaan kuvaa ja tuskinpa ne Virossa
olivatkaan yhtä suuria ja äkillisiä kuin Suomessa, jossa talonpoika alkoi
nousta ja jopa herrastella metsärahoillaan.
Viron suuret yhteiskunnalliset
kysymykset ja prosessit, kuten saksalainen kartanotalous ja vapaussodan
jälkeinen suuri maareformi ovat nekin kaukana Vargamäen puhtaasti talonpoikaisesta
miljööstä, jossa isäntien valta on käytännössä se korkein instanssi. Toki
isäntien keskinäistä nokkimisjärjestystä ruoditaan oikeudessa.
Joka tapauksessa
esimerkiksi maaseudun koneellistuminen ja vaurastuminen jäävät varsin
ulkokohtaisesti kuvatuiksi. Niittokoneitakaan ei mainita, vaan miehet niittävät
kilpaa hullun lailla. Puimakone sentään toimii jossakin ja polkupyöriä on käytössä
yleisesti.
Edellisessä
osassa puhuttiin jonkin verran pirtukaupasta. Sen merkitys oli varmasti suuri
myös kuvitteellisella Vargamäen alueella. Suomen kieltolaki ja vanhat
seprakauppaperinteet tarjosivat helppoa rahaa sille, joka uskalsi riskeerata.
Vargamäen vanha
isäntä viedäänkin viimeiseen lepoon komeasti automobiililla, jonka hankkimiseen
tarvittavien rahojen alkuperä ihmetytti kansaa. Olisiko kanamunakaupalla voinut
päästä moisiin summiin käsiksi?
Ehkäpä nykyään
sentään jopa niillä, nythän maatalouskin oli bisnestä, ei enää pelkkä
elämänmuoto. Virosta, kuten Suomesta vietiin elintarvikkeita muun muassa Englantiin.
Ants Oras on tunnetussa kirjassaan Viron kohtalonvuodet,
pyrkinyt osoittamaan, ettei Viron itsenäistyminen ollut mikään epäonnistuminen
toisin, kuin bolševikit väittivät. Muuan selkeä osoitin, joka todisti elintason
noususta, oli polkupyörien suuri lukumäärä.
Venäjällä ymmärrettiin
myös polkupyörän statusarvo ja tunnetussa Sergei Gerasimovin taulussa Juhla
kolhoosissa, on polkupyörä hyvin keskeisesti esillä. Käytännössä niitä sai
vielä 1970-luvulla etsimällä etsiä. Vain harva neuvostoihminen osasi ajaa
pyörällä.
Joka tapauksessa
se, joka etsii kaunokirjallista kuvausta Viron modernisaatiosta ja sen
sosiaalihistoriallisista murroksista, ei kannata odottaa liikoja tältä
Tammsaaren valtavalta romaanilta. Se keskittyy ihmisiin ja heidän
aivoituksiinsa ja pyrintöihinsä, jotka yleensä saavat aikaan päinvastaisia
tuloksia kun oli tarkoitettu.
Ehkäpä tämä
onkin jonkinlainen kirjailijan tavaramerkki. Vastaavastihan tapahtuu Tammsaaren
romaanissa Hornanperän uusi paholainen.