perjantai 16. toukokuuta 2025

Toinen puoli

 

Se toinen Venäjä

 

Ihmisaivot ovat varsin suorituskykyinen laitos, mutta niillä on suuri taipumus hakeutua kaikkein yksinkertaisimpiin ratkaisuihin ja näkemyksiin. Eloonjääminen on luultavasti vaatinut juuri tätä.

Joka tapauksessa hätkähdyttää yhä uudelleen, kun ns. sivistyneet ihmiset päästävät suustaan aivan uskomatonta soopaa, jota ei odottaisi enää kehittyneimpien lastentarhalaistenkaan vakavissaan puhuvan. Tuhatvuotinen historian jakso saatetaan kuitata yhdellä tai toisella sanalla, miljardien ihmisten asuttama manner esittää parilla sanalla ja niin edelleen.

Joskushan käytäntö sanelee, että niin on syytäkin tehdä mielenkiinnon kohdistamiseksi tiettyyn asiaan, mutta kun sattuu niinkin, että nuo ”nerokkaat” syllogismit otetaan ihan tosissaan…

Esimerkki tuollaisesta valtavasta suureesta on Aasia, joka vielä sata vuotta sitten leimautui toivottoman pysähtyneeksi julmien ja takapajuisten perinteiden maanosaksi. Siellä kukoisti valtiollisella tasolla despotia ja kansojen syvissä riveissä taikausko, segregaatio ja järjettömien luontokappaleiden palvonta. Johtopäätökset olivat helppoja.

Toki poikkeus säännöstä oli nopeasti ”eurooppalaistunut” Japani ja entusiastit osasivat arvostaa myös idän uskontojen ylevää eetosta. Mutta he olivat pieni ryhmä.

Kun puhuttiin Aasiasta yhtenä kokonaisuutena, jäi eksoottinen irrationalismi ja loputon tehottomuus helposti päällimmäiseksi, yhdessä monen muun kielteisen asian kanssa. Rotuajattelun tultua muodikkaaksi, oli helppo selittää aasialainen ala-arvoisuus jopa rodun avulla. Siitähän mekin saimme osamme.

Nyt osat ovat vaihtuneet. Aasia on yhä selvemmin maailman talouden todellinen keskus ja sen väestön voidaan todeta älykkyystesteissäkin systemaattisesti saavan parempia tuloksia kuin eurooppalaiset.

Aasian maissa on kuitenkin tyypillistä, että länsimaalaistyyppinen poliittinen järjestelmä ja valistuksen perua olevan ihmisoikeusajattelu eivät ole merkittävässä asemassa. Kullakin maalla on perinteensä, joiden vaikutus on suurempi kuin sen eurooppalaisen tuontitavaran, jolla vielä hiljattain oli sattuneesta syystä paljon prestiisiä, mutta jota koko ajan arvostetaan yhä vähemmän.

Ei tietenkään ole olemassa yhtä ja ainoaa aasialaista perinnettä. Sellaista ei itse asiassa ole Euroopassakaan. On tai on ollut niin Tšingis-Kaanin ja Tamerlanin Aasia kuin Buddhan ja Jeesuksen Aasia, kuten on ollut Hitlerin ja Pyhän Fransiskuksen Eurooppa ja kveekarien ja orjanomistajien Amerikka.

Tuskinpa on maata, jonka historiaan eivät kuuluisi niin suuret humanistit kuin raakalaismaiset konnatkin. Kullakin maalla on useampia traditioita, eikä missään ole kiinninaulattu sitä järjestystä, jota ne maailman tappiin saakka noudattaisivat.

Venäjällä, kuten Saksassa maan suuruus ja sotilaallinen voima muodostuivat joissakin vaiheessa pakkomielteeksi. Mihail Bakunin puhui ”ruoskasaksalaisesta keisarikunnasta” ja sen ideaalityyppisestä edustajasta, preussilaisesta upseerista, joka oli ”luonteeltaan orja ja kutsumukseltaan pyöveli”.

Hän kauhistui sitä, että saksalaiset saattoivat pitää suurena kunnianaan sitä, että pystyivät tappamaan ja orjuuttamaan muitakin. Maanmiehistään venäläisistä hänellä toki oli parempi käsitys.

Mutta toki myös saksalaisilla oli toinenkin, paljon sympaattisempi traditio. Kyseessä ei ollut vain laiska ja saamaton nahjus, Der deutsche Michel (ks. Vihavainen: Haun michel tulokset   ), vaan se humanismi, jonka suurena aloittajana pidetään Goethea.

Saksalaisten raakalaismaisuudesta emme nykyään enää huolta kanna. Itse asiassa tuo itsesyytösten ja ikuisen katumuksen riivaamaa Michel on paljon rasittavampi ja ehkä vaarallisempikin tyyppi.

Venäjällä sen sijaan on taas päässyt ylimmäksi se chauvinistis-masokistinen traditio, jonka kohtaamme myös suurissa 1800-luvun romaaneissa. Nyt se vain toistuu karikatyyrinä Putinin ja hänen joukkueensa henkistä tasoa heijastaen.

Kuitenkin kaikki oli jo taas kerran menossa toiseen suuntaan ja vielähän se joskus meneekin. Kuten Alexander Yanov (ks. Vihavainen: Haun yanov tulokset ) on arvioinut, venäläisen kulttuurin perinnäinen oskillaatio eurooppalaisuuden ja karkeimman aasialaisuuden välillä tapahtuu tietyn rytmin mukaisesti. Vastavaikutus nykyiselle suuntaukselle oin ennen pitkää odotettavissa (ks. Vihavainen: Haun александр янов tulokset  ).

Kun ajattelen sitä toista Venäjää, joka nyt näyttää olevan lähinnä katakombeissa, en voi olla ajattelematta myös vanhaa ystävääni, Venäjän Tiedekatemian Venäjän historian laitoksen pitkäaikaista johtajaa Andrei Nikolajevitš Saharovia, joka välttyi näkemästä maansa kulttuurin nykyistä alennustilaa.

Pistän tähän uusintana blogin, jonka aikanaan kirjoitin:

 

torstai 1. syyskuuta 2022

Suurvallan ainekset

 

Suuruuden viettelys

 

Mauno Koivistokin liittyi aikoinaan siihen suureen joukkoon, joka on kirjoittanut aiheesta Venäjän idea. Siihen kehotettuna hän tiivisti kirjan sisällön lapidaariseen lauseeseen: Venäjän ideana on olla suuri. Kun kysyttiin, mikä oli sitten Suomen idea, hän vastasi yhdellä sanalla: selviytyminen (vyžit).

Kun muistelee, miten ahkerasti Venäjän ideaa noihin aikoihin etsittiin peräti valtiollisten projektien voimin, kuulosti tuo yksinkertaistus aika huvittavalta. Toisaalta se oli kaikessa yleisyydessään ainakin jossakin määrin tosi. Kun Venäjä jo oli suuri ainakin pinta-alaltaan, se siis myös jo toteutti ideaansa. Mutta riittikö se?

Kuten nyttemmin on ilmennyt, Putinin Venäjää vaivaa suuruudenhulluus, joka ei liity pelkästään perusteettomiin luuloihin oman merkityksen suuruudesta, vaan ilmenee myös puuttuvan suuruuden hankkimiseen liittyvänä pakkomielteenä (venäjäksi asia ilmaistaan mainiosti termillä manija velitšija). Sama tautihan vaivasi aikoinaan Hitleriä (Deutschland muss ein Weltmacht, oder überhaupt nicht sein!).

Olen varmaan jo kiusaksi asti aina silloin tällöin kertonut siitä, miten Venäjän tiedeakatemian Venäjän historian laitoksen johtaja, vanha ystäväni Andrei Nikolajevitš Saharov esitteli minut eräässä kansainvälisessä konferenssissa: tässä tulee todellisen suurvallan edustaja: hän on Suomesta!

Tässä ei ollut mitään ironiaa. Minulle Saharov pohti asiaa usein ja tuli aina samaan johtopäätökseen: Suurvaltaisuus (deržavnost), aseet ja sotamaine ovat pelkkää katinkultaa. Suurvalta on se, joka kykenee takaamaan kansalaisilleen hyvän elämän. Teillä Suomessa ei missään näy sotilaita eikä poliiseja. Se on hyvä merkki. Nehän ovatkin pelkkiä tyhjöntoimittajia, jotka eivät tuota mitään arvokasta.

2010-luvun Suomi, Nokian ihmemaa ja teknologian suurvalta todella oli monessa suhteessa imponoiva ilmiö. Eihän Venäjällä ollut mitään vastaavaa esitettävänä.

Saharov kertoi olleensa myös Putinin historianopettajana Baikal-järvellä. Hänen käsityksensä ”kylmäsilmäisestä” Putinista ei kuitenkaan ollut hyvä ja ilmeisesti tyytymättömyys oli molemminpuolista. Pian Putin hankki toisia historiaeksperttejä, jotka näköjään vetosivat paremmin entisen KGB-filuurin yksinkertaiseen sieluun.

On ilmeistä, että avainkäsitteeksi tuli nyt suuruus ja se suuruus oli juuri sitä suurvaltaisuutta (deržavnost), jonka tyhjyyttä Saharov, hyvä historiantuntija, oli oppinut kammoksumaan.

Nikolai Bakukin kertoi joskus kolmesta eri valtion kansalaisesta, jotka kukin ylpeilivät sillä, mitä heillä valtionsa ansiosta oli. Eräälle oli ylpeyden aihe maansa rikkaus ja hyvinvointi ja toinen korotti kunniaan kansalaisvapaudet, mutta kolmas rehenteli sillä, että hänen hallitsijallaan oli käytössään kaikkein vahvin väkivaltakoneisto ja hän kykeni tappamaan ja orjuuttamaan niin oman kansansa kuin kaikki muutkin…

Ellei tarina ole totta, on se ainakin hyvin keksitty, se non e vero, e molto ben trovato. Tuohon kolmanteen kategoriaan kuuluvia ihmisiä näemme yllin kyllin ympärillämme. Venäläinen, kuten jokainen muukin, haluaa olla ylpeä maastaan. Voi olla, ettei se kykene antamaan kansalle enempää hyvinvointia kuin vapauttakaan, mutta tuhovoimaa löytyy kyllä…

Tyhmänylpeydeksi muuttunut kansallinen ylpeys kestää jopa nöyryytykset eivätkä mitkään paljastukset siitä, miten rikollinen sota tuhoaa onnettomien sotilaiden ohella aivan viattomia sivullisiakin, mene mitään säikkymättömän patriootin aivoihin. Hänelle Venäjä on joka tapauksessa kotka, joka liitelee mittaamattoman paljon vähäisiä naapureitaan korkeammalla. Sen uljasta lentoa eivät rienaajat kykene häpäisemään.

Entäpä, jos Venäjä kykenisi pakottamaan niin Ukrainan kuin muutkin naapurinsa väkivaltaiseen komentoonsa? Millaista suuruutta tuo suurvalta edustaisi?

On pelättävissä, että se kykenisi vain niin sanoakseni kolmostyypin suuruuteen yllä mainitussa Bakuninin typologiassa. Andrei Nikolajevitšin unelmoiman jättiläismäisen Suomen sijasta Suur-Venäjä taantuisi parhaimmillaankin parodiaksi 1800-luvun tsaristisesta pakkovallan, mielistelyn, varastamisen ja ulkokultaisuuden valtakunnasta.

Niitä, joille neuvostonostalgia antaa myös nykypäivän toimintaohjeet, ei tuollainen suuruus ilmeisesti olisi lainkaan vastenmielistä.

Uusimmassa Foreign Affairs-lehden numerossa kirjoittaa RAND-Corporationin tutkija Michael J. Mazarr siitä, mikä tekee valtioista suuria (What Makes a Power Great?).

Venäjästä Mazarr ei tässä puhu eikä kaiketi ota vakavasti ajatusta siitä, että siitä voisi tulla suuri sanan varsinaisessa merkityksessä. Sen sijaan hän keskittyy USA:n ja Kiinan sekä monien historiassa vaikuttaneiden suurvaltojen suuruuteen ja sen ehtoihin. Artikkeli perustuu laajaan tutkimukseen.

Keskeisiä ehtoja, joita suurvallan on täytettävä, on seitsemän: kansallinen kunnianhimo, osallistumismahdollisuudet kansalaisille, yhteinen kansallinen identiteetti, aktiivinen valtio, tehokkaat sosiaaliset instituutiot, oppimisen ja sopeutumisen painottaminen sekä merkittävän suuri diversiteetti ja pluralismi.

Nämä tekijät eivät ole mikään hokkuspokkus, joka sellaisenaan riittää maailmanvallaksi pääsemiseen ja sitä paitsi ”suuret” valtiot saattavat olla pyrkimättäkin maailmanvalloiksi, kuten Ruotsi ja Etelä Korea.

Tärkeää on myös eri tekijöiden tasapaino ja niiden kohtuullinen määrä. Jos vaikkapa kansallinen kunnianhimo kasvaa suhteettoman suureksi, on se varma tie romahdukseen. Ehkäpä tämä kannattaisi myös meillä muistaa vaikkapa ”ilmastopolitiikkaa” hahmoteltaessa.

Kuten sanottu, USA ja Kiina ovat tässä kiinnostuksen kohteena ja kirjoittajasta näyttää siltä, että Kiina yllättävän hyvin täyttää myös nämä suuruuden ehdot. USA sen sijaat saattaisi tarvita suorastaan uuden kansallisen projektin päästäkseen taas vauhtiin.

Mikäli ajatellaan Venäjää, joka tässä kirjoituksessa siis mainitaan vain uhkana, sen valitsema käskytyksen ja repression politiikka näyttäisi palvelevan huonosti pääsyä todellisen suuruuteen.

Venäjältä taitaa puuttua myös yksi hyvin tärkeä edellytys: aktiivinen, julkisista asioista kiinnostunut eliitti, joka edustaa laajempia yhteisuntakerroksia ja liittyy niihin sosiaalisen liikkuvuuden kautta.

Mitäpä sanoakaan Venäjän instituutioiden tehokkuudesta ja pluralismista? Tuo jälkimmäinen kyllä on RAND:in tutkimuksessa käsitetty ilmeisen laajasti, sillä jopa Japanissa mainitaan olleen sitä merkittävästi.

Venäjän nykyinen, demokratiaa simuloiva järjestelmä ei tutkimusten mukaan nauti kansan luottamusta. Luottamus henkilöityy vallan huipulle. Neljä viidesosaa Venäjästä on riippuvaista vallasta eli käytännössä presidentistä ja tottelee häntä ja luottaa vain häneen.

Tämä saattaa olla autoritaarisen hallitsijan kannalta ihannetila, mutta se on samalla myös jarru pyrittäessä kohti sellaista tulevaisuutta, jossa maa kykenee ottamaan vastaan uudet haasteet ja nousemaan kansojen joukossa ihaillulle kunniasijalle.

Ellei nyt sitten kunniaksi riitä pelkästään se, että hallitsee sellaisia voimia, jotka kykenevät toimimaan kaikkien muiden pyöveleinä ja orjuuttajina.

 

 

8 kommenttia:

  1. Asiallista pohdintaa jälleen. Vallanhalu on irrationaalinen tahtotila: Historiassa on lukemattomia esimerkkejä vallankäytön epätarkoituksenmukaisuudesta.
    Onhan toki puoluepolitiikkakin juuri tätä. Nuorena ihmettelin kommunistien Neuvostoliittoihailua, vaikka kaikki mitä siitä tiedettiin oli: totalitääristä vallankäyttöä ja laadutonta tavaratuotantoa.
    Meilläkin oli naapuri, joka ihaili Ladansa erinomaisuutta. Totesin että se on kuusikymmenluvun Fiatin kopio, mutta huonommin tehty. Mies suuttui, mutta ei luopunut ajatuksestaan. Ideologiat ja valtakysymykset ovat irrationaalisia ja järjen vastaisia.
    Onhan meillä nyt woke: zipattua tyhmyyttä ja vallantahtoa.

    VastaaPoista
  2. "Nyt osat ovat vaihtuneet."

    Eikö yksinkertaisesti voitaisi lähteä siitä, että vanha kunnon O. Spengler on selitysvoimainen: valtakunnilla, kulttuureilla ja kansoilla on nousunsa, kukoistuksensa ja rappionsa, joskus (esim Kiina) jopa perättäisiä. Toisaalta ihmisillä on taipumusta muodostaa stereotypioita sen hetkisestä tilanteesta, hyvä esimerkki ovat blogissa mainitut saksalaiset: 1700-luvulta vuoteen 1945 esimerkillinen sotilaskansa, nyt laikoja makkaransyöjiä, joiden haluttaisiin ottavan isomman sotilaallisen roolin - vai haluttaisiinko sittenkään...(tarjoa vähän vanhemmalle hollantilaiselle kolme olutta ja kysy.)

    VastaaPoista
  3. "Kuten Alexander Yanov (ks. Vihavainen: Haun yanov tulokset ) on arvioinut, venäläisen kulttuurin perinnäinen oskillaatio eurooppalaisuuden ja karkeimman aasialaisuuden välillä tapahtuu tietyn rytmin mukaisesti."

    Toistetaan taas kerran: Venäjän historia Pietari Suuresta alkaen yhdellä lauseella:

    Slavofiilien ja zapadnikkien ikuinen taistelu Venäjän suunnasta.

    VastaaPoista
  4. "Voi olla, ettei se kykene antamaan kansalle enempää hyvinvointia kuin vapauttakaan, mutta tuhovoimaa löytyy kyllä…"

    Eilisessä A-talk ohjelmassa joku asiantuntijoista totesi, että Venäjän sotatalous on lähtenyt nousuun ja tuottaa osalle korkeampi palkkoja ja oligarkeille voittoja, kylläkin syömällä vararahastoja se on paha uutinen: löytyy merkittävä ryhmä, jolle sota tuottaa etua "kunnian" ja suuruusharhan ohella.

    VastaaPoista
  5. "Venäjän ideana on olla suuri."

    Eikö tämä ole kaikkien suurvaltojen idea. Venäjän erityispiirre on vallan yksinvaltaisuus, kansan orjallinen suhtautuminen siihen sekä Venäjän rajattomuus ts sillä ei ole luonnollisia rajoja (vrt esim Ranska). Venäjän suuruus on valitettavasti ollut usein tuota Bakuninin suuruutta eli suurvaltaisuutta (deržavnost). Vanhan vitsin mukaan Venäjä tuntee olonsa turvalliseksi vasta kun sillä on omat joukot molemmin puolin rajaa. Tuon ajattelun tragiikka on siinä, että silloinkin muodostuu uusi raja, joka koetaan uhaksi ja joka vaatii toimenpiteitä ja "erikoisoperaatioita" ...

    "Keskeisiä ehtoja, joita suurvallan on täytettävä, on seitsemän: kansallinen kunnianhimo, osallistumismahdollisuudet kansalaisille, yhteinen kansallinen identiteetti, aktiivinen valtio, tehokkaat sosiaaliset instituutiot, oppimisen ja sopeutumisen painottaminen sekä merkittävän suuri diversiteetti ja pluralismi."

    Historiassa suurvaltoja (esim Rooma, Mongolien valtakunnat, Kiina, Ludvig XIV Ranska, Saksan keisarikunta ja Natsi-Saksa, Neuvostoliitto) ilman ainakaan kaikkia noita Mazarrin ehtoja pelkällä verellä ja raudalla. Ei ole - valitettavasti - mitään perusteita uskoa, ettei näin voisi olla jatkossakin.

    VastaaPoista
  6. Venäjä on nykyinen demokratiaa simuloiva järjestelmä. Se hallitsee sellaisia voimia, jotka kykenevät toimimaan kaikkien muiden pyöveleinä ja orjuuttajina. Siitä huolimatta Venäjä eli Ryssä on ihmiskunnan viimeinen imperiumi. Imperiumin heikkoudesta kertoo jo se, että se lähti neuvottelemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi Venäjä eli Ryssänmaa on ihmiskunnan viimeisenä imperiumina säilynyt niin hyvin? Itsestään selvänä lienee se, että se on tehnyt sen eteen jättimäisen työn. Ennen kaikea väki puhdistettiin. Iivana Julma tuhosi kaikki ruhtinaat perheineet ettei olisi näkyvissä viisaita mäkättäjiä. Venäjällä väkeä puhdistetaan nykyäänkin jo Putinin voimin. Ei ole mikään ihme, että putinilainen propaganda oli nostanut kunniaan Ivana Julman ja Stalinin.

      Venäjä eli Ryssänmaa oli ottanut itselleen paljon vaikeamman tehtävän kuin muut imperiumit. Niille riitti vain valloitettujen alueiden maan rikkaudet, joilla koristettiin maidensa pääkaupunkeja. Moskova oli julistettu kolmanneksi Roomaksi, joten sillä oli supervaltava eli globaalinen geopoliittinen tehtävä valloittaa koko maailma. Kas kun 1800-luvulla venäläiset aristokraatit Pariisissa tarttuivat Karl Marxiin (nerokas tiedemies) ja saivat kuin saivatkin hänet kirjoittamaan Kommunistisen puolueen manifesttiin prinsiipin, että maailma kuuluu proletariaatille maailmanvallankumouksen ja maailmansotien kautta. Lokakuun vallankumouksen jälkeen Lenin kiiruhti perustamaan Kommunistisen internationaalen, mikä ei ollut mikään halpa projekti. Hitler ja Stalin aloittivat toisen maailmansodan. Hitler halusi tuhota kommunismin ja Moskova suunnitteli tuhota hitlerismin.

      Sodan jälkeen Moskova sai johtaa ja puhdistaa kokonaista sosialistista maailmanjärjestelmää. Neuvostoliitto kehittyi ja rikastui sen kustannuksella, mutta primitiivinen ja järjetön kommunismi prinsiippineen päivineen luhistui kuin luhistuikin ja putinismi onkin nyt kurkkua myöten kommunismin jäännöksissä.

      Ei ole mikään ihme, että Putin jauhaa nyt kolmatta maailmansotaa.




      Poista
    2. "venäläiset aristokraatit Pariisissa tarttuivat Karl Marxiin" ja sen teoreettiset tulokset.

      Marx in Dcember 1847: (proletaarisen vallankumouksen täytyy taistella vastavallankumousta vastaan maailmansodassa) "...every revolutional upheaval... must fail untie the revolutionary working class is victorious, that every social reform remains a utopia until the proletarian revolution and the feodalistic counter-revolution measure swords in a world war." (Karl Marx, Friedrich Engels. Collected works, Vol. 9, pp. 197-198.)

      Engels in 1890: (Sota? Sen sytyttäminen on lasten leikiä.) "A war? Child's play to launch one. But what would become of it once lounched defes the imagination... It is well known that peace persists only thanks to the unending revolution in weapons technology... in calculable prospects of the only war now still possible, a world war." (Karl Marx, Friedrich Engels. Collected works, Vol. 27, p. 9.)

      Poista

Kirjoita nimellä.