Kosto
Mitä
välitän minä taivaan ilosta,
ellen
saa nähdä Kissalan Aapelin
verta
ja rapaa!
(J. Jukola)
Kosto näyttää kuuluvan ihmisen
perustarpeisiin. On vaikea sanoa, palveleeko se jotakin suvun ja lajin kannalta
rationaalista päämäärää. Itse asiassa tuntuu siltä, että asia on päinvastoin.
Muilla eläimillä sellaista ei kaiketi ole.
Mahtaisiko siis olla, että kostosta
puhuessamme olemmekin tekemisissä jonkin aivan erityisesti ihmisyyteen
liittyvän asian kanssa: ”Olin ihminen ja siis myös kostaja” saattaisivat monien
ennenaikaisesti kuolleiden haamut sanoa meille menneisyydestä.
Aivan erityisen läheinen suhde
kostolla on kunniaan, jonka tahraamista eivät voi mistään hinnasta sallia
enempää suurkuninkaat kuin narsistiset yksilöt luokkaa sikopaimen tai kamelinajaja.
Keskiajan ritarikulttuuri oli täynnä infantiilia isottelua, johon liittyi ikuinen
valmius kostaa aina loukkaukset omaa kuviteltua suuruutta kohtaan. Mitä
herkemmin kostettiin, sitä kunniakkaampaa. Kunnian mennessä ritari menetti
kaiken.
Mutta toki voi olla olemassa syviä loukkauksia
myös ihmisen arvokkuutta vastaan merkityksessä dignitas. Sellainen
pakotettu alennustila kokonaiselle ryhmälle näyttäisi aiheuttavan jossakin
mielessä vastaavan reaktion kuin kukkoilevan aatelisnuorukaisen tai ylpeilevän
vuohipaimenen kunnian loukkaaminen.
On puhuttu siitä alennustilasta,
johon esimerkiksi sellaisen laskevan suurvallan kuin Yhdysvaltojen
työläisväestö on joutunut. Loukattu etsii yleensä loukkaajaa, syyllistä, jolle
voisi kostaa.
Kosto on harvoin kohtuullista.
Hammurapi käski maksamaan samalla mitalla ja saman idean löydämme raamatustakin.
Kuitenkin kosto esimerkiksi kolminkertaisena tai kymmenkertaisena näyttää palvelevan
joitakin tarpeita ja sellaista saatetaan innokkaasti julistaa, mahdollisesti
lähinnä pelotustarkoituksessa.
Kun Neuvostoliitto syytti Suomea
rajaloukkauksista hieman ennen talvisodan syttymistä, julistivat työläiskokoukset,
että työläisten isänmaa vastaisi kolminkertaisella iskulla hävyttömien ja
järkensä menettäneiden sotaprovokaattorien haasteeseen. Saksalaiset taas
julistivat tappavansa kymmenen (vaiko peräti sata?) viholliskansan jäsentä
jokaisesta partisaanien murhaamasta saksalaisesta.
Kohtuus on aina vaikea asia, mutta
koston kohdalla se on tavallista vaikeampaa, usein jo siitä syystä, ettei voida
kostaa varsinaiselle tekijälle, vaan on käytettävä kohteina muita, ikään kuin heillä
olisi jokin valtakirja (nykysuomeksi proxy) ja sitoumus edustaa ryhmäänsä.
Olemme taas valitettavasti siirtyneet
mielettömän väkivallan aikaan, jolloin kostoa on paremman puutteessa suoritettu
kollektiivisesti.
Unelmat kokonaisten kansojen
hävittämisestä tuntuvat taas yhtä ajankohtaisilta kuin ne olivat vanhan
Testamentin aikoihin, jolloin Israelin kansa vihki kuolemalle useampia kymmeniä
muita kansoja. Sellaisissa tapauksissa yhtään ihmistä eikä eläintä ei saanut
jättää henkiin.
Muistamme varmaan kaikki Samuelin tapauksen,
hänhän joutui omakätisesti tappamaan amalekilaisten kuninkaan, jonka Saul oli
jättänyt henkiin.
Saul oli muuten säästänyt myös vuohia ja
lampaita. Tuon tottelemattomuuden takia Herra katui, että oli tehnyt Saulista kuninkaan
ja Samuel suri Saulia kuin kuollutta, mutta se on jo toinen juttu. (Ks. I Sam.
15:33-35).
Mitä pahaa amalekilaiset siis olivat tehneet? Kostiko Herra heille joistakin
rikkomuksista esimerkiksi heille tuntematonta dekalogia vastaan vai muutenko
vain vihasi? Näin puhui luotettavimman lähteen mukaan herra Sebaot, sotajoukkojen
kuningas: ”Olen päättänyt rangaista amalekilaisia, koska he asettuivat
israelilaisten tielle, kun nämä tulivat Egyptistä”.
Tutkimattomat ovat Herran tiet,
mutta koston hän joka tapauksessa on pannut ihmisten sydämeen. Mikäli henkiin
olisi jäänyt yksikin amalekilainen, olisi hän pyrkinyt tekemään Israelin kansalle
pahaa niin paljon kuin olisi voinut.
Viime vuosisadalla herätettiin
ihmisten huonoimmat, mutta aina olemasa olevat vaistot pitkästä unestaan ja suoritettiin
maailman kulttuurin johtavien maiden toimesta historian siihen mennessä suurin
ihmisteurastus. Sen vaikutukset tuntuivat meidänkin maassamme.
Väkivalta synnyttää kostoa, joka
taas on kostettava ja niin edelleen, kuten tiedämme. Vasta aika parantaa
haavoja, ellei niitä revitä yhä uudelleen auki. Vuonna 1919 meidänkin kansamme
oli vielä vereslihalla.
Tässä siihen liittyvä blogi:
maanantai 31. joulukuuta 2018
Vihan
voimalla
Tuhon fantasiat
Konrad Lehtimäki, Inferno
(Syvyydestä II). Novelleja. Ahjo 1919, 158 s.
20. vuosisadalla voimme todeta
kaunokirjallisuudessa jonkinlaista patologista kiinnostusta suurkaupunkien
tuhoamiseen, jo kauan ennen kuin se oikeastaan tuli mahdolliseksi.
Suomessa tolstoilaisen pasifistin,
Arvid Järnefeltin henkilö haaveili syntisen Pietarin hävittämisestä
romaanissa Veneh’ojalaiset. Myöhemmin Aarno Karimo romaanissa Kohtalon
kolmas hetki pani asialle ihmeaseen keksineet suomalaiset.
Venäläisillä tällainen kirjallisuus muodosti maailmansotien välisenä aikana
kokonaisen genren.
Työläiskirjailija Konrad
Lehtimäellä oli henkilökohtaista tuntumaa epäoikeudenmukaisuuteen ja terroriin
ja niistä kumpuavaan vihaan. Itsekin hän jo joutui kuolemaantuomituksi, mutta
pelastui sentään.
Ainakin pari Lehtimäen teosta,
mukaan lukien tässä käsitelty, koostuu suoranaisesta väkivaltapornosta,
oikeudettoman, saastaisen mielivallan kuvaamisesta, jonka alla kunnon ihmiset
näännytettiin hengiltä.
Maailmansodan kauhuja kirjailija
esitti äärimmäisen irvokkaina. Eräässä novellissa toimii tehdas, jonka
työläiset ovat kaikki erilaisia invalideja, jotka työskentelevät tekojäsenin.
Nuo jäsenet ovat tehtaan omaisuutta…
Kiinnostavin on kuitenkin tähän
kokoelmaan sisältyvä novelli Kostaja, joka on luettavissa myös
kokoelmassa Hävittäjä.
Novelli kuvaa terroristiryhmää,
joka nimistään päätellen on venäläinen. Sen johtaja vaatii hylkäämään
yksittäisterrorin, koska hänellä on sille vaihtoehto: koko suurkaupungin
hävittäminen.
Hänellä on käytössään aivan
uudenlaista ja äärimmäisen tehokasta räjähdettä ja hän ostaa myös rikkaan
lahjoittajan varoilla toistakymmentä lentokonetta. Niiden avulla on tarkoitus
kokonaan tuhota kaupunki, joka kovasti vaikuttaa Pietarilta.
Kuvitelmia Pietarin tuhosta ja
häviämisestä toki olikin kirjallisuudessa ollut jo pian sen syntymästä saakka.
Kyseessähän oli Jumalaa vastaan kapinoivan, ylpeän tsaarin tahdosta
mahdottomaan paikkaan rakennettu keinotekoinen kaupunki, jonka
kohtalona oli hävitä.
Lehtimäellä hävittämisen motiivit
eivät ole toki uskonnollisia. Kyseessä on viha.
Sitä todella tarvitaan ja paljon,
mikäli halutaan oikeuttaa suurkaupungin kaikkien ihmisten, niin aikuisten kuin
lasten, syntisten kuin viattomien tuhoaminen tulella ja väkivallalla.
Vihaa joka tapauksessa on
riittävästi. Terroristeista jokainen janoaa äärettömästi kostoa ja he myös
uskovat, että koko työväenluokka mielellään itse tuhoutuu, mikäli voi tyydyttää
kostontarpeensa, oikeutetun koston.
Rakkaudesta ja sen voimasta
puhutaan paljon ja löysiä, mutta viha on todellinen voima, joka tekee
mahdolliseksi sen holokaustin, jonka terroristien johtaja
järjestää.
Surmanlentokoneet todella tekevät
työnsä ja kirjailija kuvittelee, miten tuho kohtaa jokaisen kaupungissa
oleskelevan, omissa puuhissaan. Kaikki tuhoutuu, bulevardeja ja yliopistoa
myöten.
Suuren tuhon järjestäjä itse tuhoaa
itsensä kaikkein suurimmassa räjähdyksessä ja terroristit, jotka ovat koneineen
laskeutuneet jonnekin jään reunalle, pohtivat, kuka tuo kuoleman enkeli oikein
oli. Oliko hän ihminen?
Mitä sinä sanot, huudahti
Aleksei kiivaasti. Hän oli suurempi ihminen kuin kukaan meistä ja hän oli mies.
Mutta häntä kohdeltiin kuin orjaa ja sentähden tuli hänestä kostaja. Hänen
kostonsa oli suurin maailmassa ja samoin hänen kuolemansa –hän oli suuri loppuun
asti.
Kaiken kadotessa sen hävittäjät
kuitenkin itkevät, sillä samalla tuhoutuu koko menneisyys. Mutta katuvatko he?
Ei siitä ole merkkejä.
Kai tätäkin kirjallista tuotetta
voi jonkinlaisena moraliteettina pitää. Mässäily erilaisilla kaameuksilla tuo
mieleen Jack Londonin, johon kirjoittajaa onkin verrattu.
Mutta amerikkalainen alan mies ei
sentään itse joutunut siihen sisällissodan infernoon, jossa Lehtimäen
kokemusmaailma karttui. Lienee lähdettävä siitä, että tätäkin kirjaa voi
ymmärtää vain sen syntyhetken taustaa vasten.
Oli se sellainen vuosisata.