Pyhä sota
Henrikin Liivinmaan kronikka.
Suomennos Maijastiina Kahlos ja Raija Sarasti-Wilenius. Esipuhe Seppo Zetterberg.
SKS 2003, 264 s.
Tämä kronikka,
joka aiemmin yleensä tunnettiin Henrik Lättiläisen Liivinmaan kronikan
nimellä, on Balthasar Russowin kronikan ohella Baltian historian
tunnetuimpia lähteitä.
Kun jälkimmäinen
käsittelee aikalaisen näkökulmasta lähinnä Liivinmaan sodan vuosia
1500-luvulla, kirjoittaa Henrik sen sijaan itse kokemastaan 1200-luvun alkupuoliskosta,
siitä kohtalokkaasta ajasta, jolloin Vanha Liivinmaa (joka käsitti nykyiset
Viron ja Latvian) alistettiin vierasheimoisten maahantunkeutujien toimesta.
Saksalaisten
idän ekspansio, Drang nach Osten eli tunkeutuminen Elben itäpuolisiin
maihin alkoi samaan aikaan ja samassa hengessä kuin ristiretket Pyhälle maalle.
Saksalainen ritarikunta alisti pakanalliset preussit ja tunkeutui sitten
Baltiaan. Välissä sijainnutta pakanallista Liettuaa se ei kuitenkaan kyennyt koskaan
kukistamaan ja vielä vuonna 1410 Tannenbergin taistelussa ristiritarit
peitottiin perin pohjin.
Vanha Liivinmaa
jäi siis vaille suoraa maayhteyttä saksalaisalueeseen ja sinne saavuttiin lähinnä
meritse. Samaan aikaan ristiretkiaatteen kanssa nousi kukoistukseen myös Hansa,
keskuksenaan Lyypekki, joka oli Saksan uusi ja ensimmäinen Itämeren kaupunki.
Ristiritarit
olivat ihanteellisessa muodossaan samaan aikaan munkkeja ja sotilaita, joiden
elämäntehtävänä oli tuoda kristinusko Marian maalle (viroksi Maarjamaa).
Paavi piti tätä toimintaa yhtä arvokkaana kuin taistelua Pojan maan eli
Pyhän maan vapauttamiseksi.
Kalparitareita,
jotka myöhemmin Liivinmaan ritarikuntana liittyivät Saksalaiseen
ritarikuntaan, oli itse asiassa sangen vähän. Heidän itsensä kuului olla
samanaikaisesti sekä munkkeja että sotureita. Heidän sotajoukkoihinsa kuului
kuitenkin paljon muuta väkeä ja Henrikin kronikassa kuvataan sitä, miten
liittolaisten, liiviläisten ja lättiläisten joukoilla oli usein avainasema
taisteluissa niitä maakuntia vastaan, joita nykyään kutsumme virolaisiksi.
Liiviläisten
kuningas, Turaidan linnan haltija Kauppo kunnostautui erityisesti
uskollisuudessa kristillisille valloittajille ja taisteli muun muassa
virolaisia vastaan. Hän teki jopa pyhiinvaellusmatkan Roomaan. Symbolisesti on merkittävää
on, että Kauppo kaatui samassa taistelussa, jossa vastapuolella menehtyi myös
virolaisten suuren armeijan koonnut Lembitu.
Ulkomaalaisten
valta ei tullut vanhalle Liivinmaalle suinkaan pelkästään saksalaisten
miekkojen turvin. Paikalliset heimot olivat mukana mitä aktiivisimmin ja ilman tätä
apua ristiritareilla olisi ollut tuskin mitään mahdollisuuksia. Paikallisilla
asukkailla ei ollut valtioita, mutta maakunnalliset sotajoukot eli malevat kuvataan
tuhansien miesten vahvuisiksi.
Paikallisilla
asukkailla oli myös linnoja, vieläpä sadoittain. Kronikassa kuvataan yhä uudelleen
linnojen piirityksiä, joissa tärkeä osa oli sen ajan tykistöllä: heittokoneilla
eli kivilingoilla ja ballistoilla, jotka sinkosivat nuolia ja
muita projektiileja pitkien matkojen päähän. Ne kuvataan jopa hämmästyttävän
tarkoiksi ja tehokkaiksi aseiksi, joilla voi murtaa linnojen muurit. Käytössä
oli myös piiritystorneja.
Mitä
sodankäyntitapoihin tulee, ne olivat molemmin puolin äärimmäisen barbaarisia.
Yhä uudelleen kerrotaan, miten vihollisen kaikki miehet tapettiin ja naiset ja
lapset vietiin orjiksi. Omaisuus ryöstettiin ja jäljelle jäänyt tuhottiin. Kun
kyseessä oli kristittyjen voitto, kerrotaan, että tämä tapahtui suuresti iloiten
ja Jumalaa kiittäen. Usein voiton veivät kuitenkin paikalliset.
Toki taisteluita
myös paikallisten heimojen ja maakuntien välillä oli paljon. Vuonna 1215
kerrotaan lättiläisten sotaretkestä Ugandiin: He kulkivat kaikkien
maakuntien läpi aina Emajoelle, Tarttoon saakka eivätkä säästäneet ketään, vaan
he surmasivat kaikki miehet ja ottivat naiset ja lapset vangeiksi. Kostettuaan
vihollisilleen he palasivat iloisina kotiin sotasaalis mukanaan.
Mainittakoon,
että orjuus oli Baltiassa voimassa 1400-luvun puoliväliin saakka. Sen jälkeen kehittyi
ns. perintöalamaisuudesta uudentyyppinen orjuus, joka hyvinkin vastasi Amerikan
neekeriorjuutta mielivaltaisuutensa puolesta. Se oli huipussaan niinkin myöhään
kuin 1700-luvulla.
Paikalliset
asukkaat, kuten nyt jo hävinnyt liiviläisten kansa, kuvataan kronikassa
erittäin petollisiksi, minkä takia heiltä aina vaadittiin panttivangeiksi ylhäisten
miesten poikia. Mitä pojille tapahtui, kun kansa taas nousi kapinaan uutta
valtaa vastaan, ei mainita, mutta lienee pakko otaksua, että tapahtui sitä
samaa kuin Venäjän kansalaissodan panttivangeille: heidät tapettiin. Asiaa ei
kuitenkaan esitetty sanomalehdissä, kuten 1900-luvulla, eikä edes kronikassa.
Saksalaiset
eivät olleet ainoita vanhalla Liivinmaalle saapuneita valloittajia. Siellä
vierailivat jo varhain myös venäläiset, jotka eivät kuitenkaan valloittaneet
alueita omakseen eivätkä edes harjoittaneet pakkokäännytystä. Henrikin mielestä
tämä osoitti heidän epäkristillistä välinpitämättömyyttään lähetyskäskystä.
Venäläiset
torjuivat saksalaisen ekspansion Narvajoen ja Peipsijärven itäpuolelle, mutta yrittivät
vakavissaan Baltian valtausta vasta myöhemmin. Sen sijaan tanskalaiset olivat
asialla jo varhain ja pitivät kauan hallussaan nykyistä Pohjois-Viroa,
Läänemaata sekä saaria, Saaremaata ja Hiiumaata. Lopulta he myivät omat
alueensa saksalaisille, mutta tämä menee jo Henrikin kronikan ulkopuolelle. Puolalaiset
ja ruotsalaisethan ilmestyivät myös apajille sitten kun ritarikunta hajosi
uskonpuhdistuksen henkisesti tuhoamana.
Kronikassa sen
sijaan kerrotaan kiintoisasti, miten saksalaiset ja tanskalaiset pitivät itse
kastamiaan pakanoita omana omaisuutenaan, eivätkä hyväksyneet toistensa antamaa
kastetta, vaan jopa suorittivat kastamisen uudelleen.
Jaan Kross on
mammuttiteoksessaan Uppiniskaisuuden kronikka, joka noudattelee Bathasar
Russowin kronikkaa, kuvannut virolaisten suhtautumista valloittajiin. Myös Henrikin
kronikka antaa kuvan erittäin sitkeästä puolustuksesta, jossa kyettiin myös
tehokkaisiin vastahyökkäyksiin. Virolaiset eivät olleet mitään lampaita, joita
korskeat saksalaiset olisivat hallinneet.
Virolaiset
miehet olivat asevelvollisia ja saivat sen mukaisesti myös 1500-luvulle saakka
kantaa asetta. Valloittajat saivat pitkään varoa toimiaan ja kunnioittaa paikallisia
perinteitä. Vielä vuonna 1343 maahantunkeutujia vastaan syntyi laajalle
levinnyt Jüriöön kapina, joka sai tanskalaiset harkitsemaan
uudelleen valloitustensa mielekkyyttä.
Henrikin kronikka
kertoo tavattoman elävästi ja aidosti keskiaikaisessa hengessä oman aikansa
tapahtumista. Kiitos lukunautinnosta (sit venia verbo) kuuluu
epäilemättä myös kääntäjille.
Kiitos hienosta arvioinnista, joka on mielenkiintoisen laaja-alainen ja moninainen. Juuri tallaisesta professorin tekstistä nautin täysin rinnoin.
VastaaPoistaTulee mieleeni aiemmat negatiiviset kannanottoni, mutta samalla pohdituttaa ajatus, että pitäisikö meiltä akateemisilta poistaa kokonaan poliittiset oikeudesta ja varsinkin meiltä dosenteitta, lehtoreilta ja professoreilta. Ehkä näin olisi maailma parempi ja vähemmän riitoja ja muuta negatiivisuuttaa, kun keskittyisimme kuikin vain omaan tieteeseemme ja oppialaamme.
Olemme kait liian kärkkäitä ja omanarvontuntoisia ja siksi esitämme asioita arvovallalla ja ne. suuremmalla tietämykselle kuin muut. En tiedä, miten oikeastaan pitäisi toimia, että Timo Vihavainen kirjoittaisi näin hienosti!
Me papit nauroimme niin, sanoi Kangasalan kirkonvartija.
PoistaLuin Liivinmaan kronikkaa sen tapahtumapaikoilla Viljandissa (ritarikunnan linna) ja Suur Jaanissa (Lembitun linnavuori). Kummassakin paikassa on säilynyt nähtävää 1200-luvun alkupuolen tapahtumista. Ja lisäksi, Viljandin vanha kaupunki on erityisen kaunis ja näkemisen arvoinen.
VastaaPoista"Myös Henrikin kronikka antaa kuvan erittäin sitkeästä puolustuksesta, jossa kyettiin myös tehokkaisiin vastahyökkäyksiin. Virolaiset eivät olleet mitään lampaita, joita korskeat saksalaiset olisivat hallinneet."
VastaaPoistaMurheellinen ero verrattuna suomalaisiin ja ruotsalaisiin ristiretkiaikana olimme vain liian pieni kansa. Noh, onneksi kaikki kääntyi lopuksi hyväksi eikä Suomen alueelle kehittynyt kieleen ja etniseen alkuperään perustuvaa luokkayhteiskuntaa toisin kuin Virossa (vrt blogi 10.7.-23).
Monesti on ihmetelty etteivät tanskalaiset ja saksalaiset saaneet jalansijaa Suomenniemellä. Maankamaramme on pirstaleisena tyystin erilainen kuin Baltiassa. Vasta ruotsalaiset, joilla on samantapainen maankamara kuin Suomessa, saivat köyhän alueemme valtaansa. He tunsivat paremmin toimintaympäristön.
VastaaPoistaSe taisi sittenkin olla onneksemme!
Lottovoitto. Ruotsalaiset eivät myöskään tulleet vain miekan ja ristin kanssa. Tuli myös talonpoikia auroineen. Baltiaan ei tullut.
PoistaNiin, eivät tulleet auroineen. Paljon myöhemmin
Poistatoivat kuitenkin kimnaasin (lukion) 1631 Tallinnaan ja yliopiston 1632 Tarttoon. Ruotsalaisen papin poika Bengt Forselius perusti Tarttoon opettajaseminaarin 1600-luvun jälkipuoliskolla ja tuli tällä laskeneeksi perustan Viron kansankoululaitokselle. Olemme siitä kiitollisia.
Tunsivat siis toimintaympäristön.
PoistaKyllä ruotsalaisia tuli myös Baltiaan, esimerkisi Hiidenmaa ja Saaremaa olivat ruotsalaisten asuttamia.
PoistaRasisminvastainen taistelu käy todella kuumana Suomessa. Meneekö jo ylikierroksille?
VastaaPoistaNimittäin montako rasistista hengenriistoa ovat kantasuomalaiset tehtailleet neljännesvuosisadassa eli 1995 - 2020? Väkivaltatilastojen mukaan vastaus on nolla kappaletta.
Mitä tässä nyt sitten oikein vaahdotaan? Olkinukkeja torjutaan ahkerasti sekä eduskunnassa että tiedotusvälineissä. Eikö kohta jo riitä moinen meno?