Maapallo kirkossa
Helsingin Tuomikirkossa on kuulemma
valtavan kokoinen maapallo katosta roikkumassa. Siinä kuuluu olevan itse Gaia,
maata edustava naispuolinen jumaluus (ellei sitten ole vaihtanut genderiään,
kukapa sitä voisi estää). Täytyypä mennä tuota ihmettä katsomaan.
Onhan kirkkoihin ollut tapana tuoda
jo miltei mitä tahansa ja tämänkin idolin sinne tuomista voi varmasti
perustella monenlaisilla ajatuksenjuoksuilla. Selvää joka tapauksessa on, että
kyseessä on pakanallinen jumaluus ja että sen palvominen tuntuu kovin monesta
paljon mielekkäämmältä kuin Israelin kiivaan ja kärttyisän patriarkan kunnioittaminen.
Itse asiassa tuon pakanallisen
kulttiesineen tuonti kirkkoon herätti tuskin mitään reaktioita. Kirkon puolelta
se oli hyvä veto, kun saatiin ihmiset kiinnittämään siihen edes jotakin huomiota
ja kukapa voisi kiistää sitä, että asiassa on voimakas edistyksellisyyden
tuoksahdus. Ellemme uhraa kaikkeamme tuon jumaluuden hyväksi, se kostaa meille.
Usko yliluonnolliseen, joka vielä
hiljattain kuului lähinnä vanhoille akoille, on nyt vallannut nuoret naiset.
Itse asiassa kyse ei ole pelkästä taikauskosta, vaan on syntynyt suoranaisia
kultteja, joihin usein liittyy huomattavan primitiivisiä uhrimenoja ja
noituutta. Uskonnollisuuden alkeismuotojahan ne nyt näemme aikamme heimoilla.
Paradoksaalisesti näihin kultteihin
osallistuvat yleensä lähinnä korkeakoulutuksen saaneet naiset. Luultavasti
kyseessä on sama aines, joka kansoittaa elokapinan happeningeja ja kunnioittaa
syvästi woke-aatteita syvällisenä viisautena. Noituuden on jopa tulkittu olevan
feminismin uusi vaihe (vrt. Vihavainen: Haun
noituus tulokset).
Äärivasemmallakin on jo silloin
tällöin ymmärretty, että se radikaali joukko, joka nimittää itseään
älymystöksi, elää nyt järjen jälkeistä aikaa. Järjen hylkäämistä pidetään
nimenomaan radikaalina, eli siis hyvänä ja tavoiteltavana asiana. Sitä paitsi
se on helppoa (ks. Vihavainen:
Haun järjettömyyden viettelys tulokset).
Tuleepa mieleen kysyä, mitä vanha
kunnon Dostojevski olisi kirjoittanut nykymenon nähdessään. Itse asiassa hänen
maailmaansa kuuluivat jo radikaalit aatteet, jotka saivat jo äärimmäisiä
muotoja ja joiden nimissä tapettiin ihmisiä suuren uskonvarmuuden vallassa.
Dostojevskin mielestä kaiken takana
oli Jumalan kieltäminen ja ihmisen tunkeutuminen hänen paikalleen. Tällä Homo
Deuksen aikakaudella asia kuulostaa taas mitä ajankohtaisimmalta.
Dostojevskin tunnetuin aikansa
radikalismia käsittelevä teos on Riivaajat, joka perustuu pitkälti erääseen
aikansa sensaatiomaiseen murhaan, jonka radikaalit tekivät aatteensa suuruutta
todistaakseen ja sitä luodakseen.
Olen hieman ihmetellyt, että juuri
tällä hetkellä ei vastaavia tapahtumia näy esiintyvän. Vielä 1970-luvulla ne
olivat jokapäiväistä leipää. Fanaattisten radikaalien naisvaltaisuus ei menoa
häirinnyt millään tavalla. Tuskin tässä kyse on muusta kuin pienestä taoista.
Dostojevski itse oli uskonnollinen
persoonallisuus ja otti äärimmäisen vakavasti myös ajatuksen ihmisjumaluudesta,
joka kummittelee myös Riivaajissa. Tässä muuan parin vuosikymmenen
takainen blogi, jonka ajankohtaisuus tuskin on hävinnyt:
perjantai 28. maaliskuuta 2014
Homo homini Deus
Mihail Butaševitš-Petraševskin
piiri, johon Dostojevski nuoruudessaan kuului ja minkä johdosta hän sai
kuolemantuomionsa, tutki ranskalaisia utopistisosialisteja, erityisesti
Fourieria. Petraševski yritti jopa perustaa fourierilaisen ihanneyhteiskunnan, falansterin,
mutta talonpojat polttivat sen rakennukset.
Ihmisjumaluuden ajatus, joka
kiusasi Dostojevskia koko hänen ikänsä, oli alun perin lähtöisin Ludwig
Feuerbachilta, joka oli tulkinnut uskonnot ihmisen oman jumaluuden
projektioksi. Homo homini Deus, kiteytti Petraševskin piirin
radikaali jäsen Nikolai Spešnev 1840-luvulla. Feuerbachin antropoteismi halusi
Fourierin tavoin ”rehabilitoida” luonnon ja aistillisuuden. Tämä mahdollistaisi
ihmisyyden puhkeamisen kukkaan, sen kaikkien mahdollisuuksien vapauttamisen.
Kun ihminen vapautettaisiin niistä keinotekoisista kahleista, jotka häntä
kammitsoivat, voisivat ihmiset ensi kertaa historiassa elää normaalia elämää,
kuului petraševskilaisten johtopäätös Andrzej Walickin formuloimana.
Petraševskilaisten ajatuksena oli,
että ihmisten tuleminen jumaliksi edellytti kaikkien viimeistenkin
ennakkoluulojen ja illuusioiden hylkäämistä. Niinpä ajattelun oli perustuttava
ankaraan tieteelliseen päättelyyn ja luonnontieteen tuloksiin.
”Ihmisyyden uskonto” ei kuitenkaan
ollut kaikille ajan radikaaleille vielä kyllin lupaava tie
vapauteen. Yksilöanarkisti Max Stirner haistoi siinä pyrkimystä alistaa
ainutkertainen yksilö universaalin Ihmisen alaisuuteen. Ollakseen
vapaa ihmisen oli Jumalan lisäksi tapettava myös Ihminen. Itse
asiassa tämä saattoi radikaalin tulkinnan mukaan todella tapahtua tappamalla
joku ihminen. Tehdessään mielivaltaisesti rikoksen ihminen voitti ne
moraalilait, jotka abstraktin ihmisyyden nimissä rajoittivat hänen
ainutkertaisen yksilöllisen ihmisyytensä oikeuksia.
Tunnetussa esseessään Isaiah Berlin
osoittaa, ettei Leo Tolstoi ollut vain yhden aatteen valtaama ajattelija, siili,
vaan sen sijaan kettu, joka osasi monta asiaa. Dostojevskin teokset
saattavat näyttää saman asian jauhamiselta yhä uudelleen, mutta kyllä
hänessäkin on paljon kettumaisuutta. Hänen kritiikkinsä intelligentsijan
turhamaisuutta ja pinnallisuutta kohtaan on viiltävää, sanoisinko, kettuilua.
Samoin kuin sittemmin Tolstoi,
Dostojevski kuului siihen intellektuellien ryhmään, joka suorastaan vihasi
intelligentsijaa, tuota tyhjänpäiväisten saarnamiesten joukkiota, jolla ei
ollut todellista sanomaa kerrottavanaan, vain oman tärkeytensä osoittaminen ja
ihailun ja itseihailun herättäminen hinnalla millä tahansa. Entisen
intelligentin ruoska osuukin kohteeseensa tarkasti ja kipeästi, hän tuntee
uhrinsa ja tietää satuttavansa myös entistä itseään.
Niinpä Dostojevskin teokset ovat
tulvillaan tyyppejä, jotka ovat heränneet huomaamaan vapautensa ja yrittävät
hallita maailmaa älyllään. Feminismin aate elähdyttää monia jaloja sieluja.
Muuankin kertoo arvostavansa morsiamensa naisellista suloa, joka on tämän
pääomaa ja ajattelee, että tämän pitäisi ehdottomasti realisoida tämä aarteensa
myymällä sitä. Löytyy tyyppejä, joiden mielestä maailma todellisuudessa on vain
lantakasa ja suurin viisaus on tämän tosiasian tunnustaminen
Kirjailija ymmärtää kirkkaasti
älymystön itsestään tekemän parodian ja värittää todellisuutta vain hiukan
saadakseen muutkin sen näkemään. Sokrateen manttelinperijä 1800-luvun Venäjällä
julistaa: ”Olen hölmö, mutta tiedän sen itse ja siksi lakkaan olemasta hölmö”.
Tämä syvällisyyshän on täysin postmodernia.
Maailma on kuitenkin kehittynyt.
Feuerbachilainen hartaus tämänpuolisen pyhän edessä on jo kauan sitten jäänyt
pois muodista ja toteutuu korkeintaan zen-buddhismin harjoittajien piireissä.
Dostojevski saattaisi hämmästyä tavatessaan suomalaiset 2000-luvun ateistit.
Ajattelu ei puolentoista vuosisadan mittaan näytä hiukkaakaan edistyneen, mitä
ei sinänsä kannata ihmetellä. Kummallisempaa on, että se on typerästi
latistunut.
Dostojevskilla oli, myönnän,
tiettyä taipumusta siilimäiseen monomaniaan. Keskeinen oli hänellä, kuten
aikanaan pyhällä Augustinuksella Jumalan ja ihmisen tunteminen, mikä saattoi
olla sama asia. 2000-luvun suomalainen älymystö on yksinkertaisesti unohtanut
tällaiset kysymykset eikä näe niissä mitään järkeä tai kiinnostavuutta.
Syynä voi olla se, ettei ihmisen
elinympäristö enää tai vielä ole yhtä arvaamattoman ahdistava kuin se oli
menneinä vuosisatoina. Kuolema ei kiinnosta meitä muuten kuin
jännityskertomuksissa, joissa se onkin lähes ainoa kiinnostava seikka. Elämä on
aivan liian täynnä virikkeitä, kulutusta ja ajanvietettä, jotta sitä
sellaisenaan viitsisi tai tarvitsisi ruveta ajattelemaan. Todella kiinnostavia
kysymyksiä älymystölle ovat tasa-arvon kysymykset: miten maailma olisi
järjestettävä, jotta jokainen elävä olento olisi tasa-arvoinen? Mitä olisi
tehtävä, jotta ihmiskunta viimein voisi elää normaalia elämää?
Entä mitä tästä päämäärästä voidaan
maksaa? Ivan Karamazovin mielestä maailman onni ei ollut minkään arvoinen,
mikäli se oli ostettava viattoman lapsen kyyneleillä. Oliko tämä demonista
maksimalismia, jumalkapinaa? Oliko Jumala väärässä ja saattoiko intellektuelli
asettua hänen yläpuolelleen tuomitsemaan, mikäli Jumala osoittautuikin
poliittisesti epäkorrektiksi?
2000-luvun älymystö näyttää yhä
askartelevan näiden kysymysten parissa sikäli kuin uskonnollinen mielenkiinto
ei rajoitu suvivirren kieltämiseen kouluissa. Toisaalta kuitenkin on olemassa,
kuten meille on kerrottu, uususkontoja, aina lentävästä spagettijumalasta
lähtien. Naispuoliset älymystön edustajat, jotka nykyään ovat kehityksen
kärjessä, näyttävät olevan erityisen kiinnostuneita niistä. Luonnonuskonnot,
äiti Maa, noituus, wicca…
Muodikasta kuuluu nykyään olevan
harjoittaa jotakin kulttia tiettynä viikonpäivinä tai muuten sopivina annoksina
ja sitten vaihtaa johonkin toiseen. Näin ihminen kunnioittaa itseään ja
maailmaansa. ”Pyhä” liittyy nykyään lähinnä pyhäpäiviin, jolloin on tavallista
enemmän aikaa kulutukselle…
Wie herrlich weit wir es gebracht!
"mitä vanha kunnon Dostojevski olisi kirjoittanut nykymenon nähdessään. ..Dostojevskin mielestä kaiken takana oli Jumalan kieltäminen ja ihmisen tunkeutuminen hänen paikalleen. "
VastaaPoistaEi mitään uutta auringon alla!
Valitettavasti näyttää olevan vahva sääntö, että missä Jumala hylätään, siellä astuvat erilaiset epäjumalat tilalle. Kaiken maailman sunnuntaihörhöilyn ohella vanha kunnon Mammona näyttää kuitenkin pitävän pintansa.
Joskus nuorena ihmettelin, miksi teologiaa opetetaan yliopistossa? Tuolloin ajattelin sen paremminkin kuuluvan kirkollisen instituution toimeksi.
VastaaPoistaSittemmin olen ymmärtänyt ihmismielen uskomuksellisesta perustasta enemmän: sen kattavuuden, ismeineen, ideologioineen ja eritoten sen, että myös faktat altistuvat uskomukselliselle sävytykselle.
Oletamme, uskomme ja toivomme. Jos perustaisimme todistettavissaoleviin asioihin, putin tai Pohjois-Korean kim eivät olisi vallassa....
Kun Pohjois-Korean paksu-Kim kuukahtaa, hänen siskonsa nousee valtaa. Sisko on 300%:n kiilusilmä, ei kovin valoisa tulevaisuudenkuva.
Poista"Jos perustaisimme todistettavissaoleviin asioihin, putin tai Pohjois-Korean kim eivät olisi vallassa...."
PoistaJa höpö höpö, ei tuossa ole kysymys tiedosta tai faktoista vaan arvoista ja moraalista. Ja kuten filosofian tutkijat ajattelevat, arvoarvostelmista ei ole mahdollista päästä (tiedollisella) diskurssilla yksimielisyyteen.
Ei TIEDOLLISESTI voida perustella miksi kenenkään tulisi pidättäytyä itselleen tyydytystä tuottavista teoista, jos hän arvioi, ettei siitä seuraa rangaistusta tai muuta haitallista seurausta (esim mainehaitta tms). Peruste tulee arvoista tai moraalista, jonka perustaa ei voida purkaa tiedollisiin perusteisiin.
No ei se ole höpöä. Arvot ja moraali perustuvat tunneseikkoihin: Tosiasioiden valossa, putinin vallanhimo on ollut aina näkyvissä: järjellä se olisi ollut ratkaistavissa, puten tappioksi.
PoistaTunneko siis ei kuulu elämään tai ole arvokasta? Puhdas järki on kylmä vuodekumppani. Se mitä yritän sanoa, että arvoja, moraalia, tunnetta tai mielitekoja ei voi loppuun saakka perustella järjellä - onneksi tai epäonneksi. Siksi maailmaan mahtuu ennalta-arvaamattomia yllätyksiä, rakastumisia ja rakastamisia taikka käsittämättömiä rikoksia ja putineita.
PoistaEn kiistä tuota. Mutta, tässä epätäydellisessä maailmassa sen seuraukset ovat kuitenkin juuri sitä, mistä kerroin.
PoistaSitten olemme päässeet yksimielisyyteen.
Poista> ”Ja höpö höpö, ei tuossa ole kysymys tiedosta tai faktoista vaan arvoista ja moraalista. Ja kuten filosofian tutkijat ajattelevat, arvoarvostelmista ei ole mahdollista päästä (tiedollisella) diskurssilla yksimielisyyteen.”
PoistaOnhan se noinkin ja pitkälti. Luin juuri äskettäin kirjan, jossa kyseenalaistettiin eräiden suomalaisten poliittisten tapahtumien kulku, joiden oikeellisuuden minäkin olin omaksunut.
Kyllä minua ärsytti! Siinä meni jotenkin pohja pois aiemmalta ajattelultani ja tuli tyhjä olo.
Maltoin kuitenkin lukea kirjan ja yritin arvioida sitä aikaisempien tietojeni perusteella ja muodostaa uutta käsitystä asioista tai vankentaa aikaisempaa näkemystäni.
On niin, että kyllä asioista voi päästä tiedollisilla asioista yksimielisyyteen. Ei se aivan ylittämätön ponnistus ole, jos jättää joitain asioita epäselviksi tai varmentamattomiksi.
Mutta potuttaahan se!
Maiju Lassila kirjoitti aikanaan Liika viisas-novellin, jonka voisi nyt päivittää laittamalla pääosaan jonkun vihevassari tohtorin. Ainoa ongelma olisi vain, että todellisuus olisi naurettavampi kuin sepitetty tarina.
VastaaPoistaParodia ei ole nykyään mahdollista, koska parodioitavat tekevät sen itse.
Poista"Naispuoliset älymystön edustajat, jotka nykyään ovat kehityksen kärjessä, näyttävät olevan erityisen kiinnostuneita niistä. Luonnonuskonnot, äiti Maa, noituus, wicca…"
VastaaPoistaKai nuo tulee automaationa populaarikulttuuri muodossa Amerikasta. Tarkempi tarkastelu niin huomaa uskonnon vaikutteen vaikka elokuvateollisuudessa, manaajista maailmanloppu eskalaatioon, unohtamatta noitia tai vamppyyreita yms. Olettaisi että tuo linkitys taas kongressista Vatikaaniin ja Vatikaanista taas yliopistomaailmaan olisi selkeä, eteenkin kun Suomessakin on käynyt milloin mistä apologeja osa yliopistokoulutuksen käyneitä (ongelmallista tavalliselle kansalaiselle tällainen on kuinka sitten siihen tutkittuun tietoon voi luottaa jos se pohjaa tutkijoilla uskoon? Tarkempi tarkastelu kyllä kertoo pohjaavan talouteen kuin uskoon), mistä taas abortti kysymyksineen myös Suomeen Soinin ja Vanhasen muodossa olisi selkeä. Vatikaanilla on kumminkin diplomaattisuhteet hyvin vahvat ympäri maailmaa ja historian puolesta yhtä merkittävää laitosta ei taida olla. Sisäpoliittisesti olettaisi vaihdannasta siinä lähtökohdi lopulta olevan kyse. Logiikka kyllä vaihtelee missä tuota uskoa katsotaan ja mikä katsotaan hyväksytyksi.
Tiedä niin lunnonuskonnosta mutta ensin on kyllä sana logos, ennen kirjaa tai rakennusta, eikä kukaan kyllä puhu latinaa äidinkielenään.
Länsimaisessa ajattelussa huomaa kyllä historian tuoman ongelman juutalaiskysymyksessä josta taas ateisti ei voi kokea ongelmaa, tuo kun ei usko. Ja toinen minkä itse katsoin ongelmalliseksi tyyliin vaikka Sartren kirjoituksessa juudaksen petturuudesta kerronnallisesti. Juudas petti mutta ei tappanut, vaan sen tekivät roomalaiset. Näin ollen Juudas oli syytön. Eri asia on vainota jotain väestöä 2000 vuotta tarinan kerronnalla, jot itse näyttää paremmalta.
Eurooppa on yhtä kuin kristinuskon traditio, toki antiikilla lisättynä.
VastaaPoistaKun tämä katoaa, on ihan sama mikä väestövaellus tulee, meitä ei erota eurooppalaisiksi enää mikään, olemme sitten samaa sakkia kaikki.
Ateismi on ok myös eurooppalaisena ilmiönä, jos se on täysin oma vapaa valinta eikä mikään laumailmiö ( esim. kirkosta eroamisbuumit).
Mutta kristinusko, antiikki, ateismi sulautuneena jonkinlaiseen maailman hengellisyyteen jossa kaikki uskonnot (esim. sharia-islam, "idän" uskonnot, new aget tai myös ympäristönsuojelukeskeinen biologismi)
ovat yhtä ja yhtä kivaa suhteellista sotkua, se on jo lopun alku. Tai jo pidemmälle edennyt.
kerta rytinä
"Ateismi on ok myös eurooppalaisena ilmiönä"
PoistaMinä näen sen henkisenä immuunijärjestelmän puutteena, joka edeltää eurooppalaisuuden katoamista ja islamisaatiota tms; aatteiden taistelussa kun vahvin ja fanaattisin usko voittaa. Siinä ei mikään feministinen Gaia, wicca tai noituushörhöily pärjää.
Jos kristinuskosta ei ole mihinkään, se saa mennä, johan siitä on parituhatta vuotta kärsittykin.
PoistaEhkä noinkin, mutta mietipä mitä on väestöllisesti tulossa tilalle? Eräs toinen uskonto. Ok?
Poistakerta rytinä
Eihän tuossa ole kyse kummemasta kuin siinä, että antiikin Rooman jumalien menetettyä "ytynsä" , jolla Rooman imperiumi oli rakennettu, ne korvattiin uudella fanaattisella kristinuskolla, jonka perustalta rakennettiin Euroopan suuruus. Kun se 1700-1900-luvuilla oli menettänyt omansa, se tullaan ennustukseni mukaan korvamaan yhtä fanaattisella Islamilla. Kun se menettää ytynsä, piru tietää...
PoistaSelvä. Alistuminen siis.
PoistaJo edesmennyt esoteerikko UmmaGumma pistää blogissaan feministiset noidat järjestykseen...
VastaaPoistahttps://ummagummakosmos.blogspot.com/2019/04/?m=1