Homo
homini Deus
Mihail
Butaševitš-Petraševskin piiri, johon Dostojevski nuoruudessaan kuului ja minkä
johdosta hän sai kuolemantuomionsa, tutki ranskalaisia utopistisosialisteja,
erityisesti Fourieria. Petraševski yritti jopa perustaa fourierilaisen
ihanneyhteiskunnan, falansterin,
mutta talonpojat polttivat sen rakennukset.
Ihmisjumaluuden
ajatus, joka kiusasi Dostojevskia koko hänen ikänsä, oli alun perin lähtöisin
Ludwig Feuerbachilta, joka oli tulkinnut uskonnot ihmisen oman jumaluuden
projektioksi. Homo homini Deus,
kiteytti Petraševskin piirin radikaali jäsen Nikolai Spešnev 1840-luvulla.
Feuerbachin antropoteismi halusi
Fourierin tavoin ”rehabilitoida” luonnon ja aistillisuuden. Tämä mahdollistaisi
ihmisyyden puhkeamisen kukkaan, sen kaikkien mahdollisuuksien vapauttamisen.
Kun ihminen vapautettaisiin niistä keinotekoisista kahleista, jotka häntä
kammitsoivat, voisivat ihmiset ensi kertaa historiassa elää normaalia elämää, kuului petraševskilaisten
johtopäätös Andrzej Walickin formuloimana.
Petraševskilaisten
ajatuksena oli, että ihmisten tuleminen jumaliksi edellytti kaikkien
viimeistenkin ennakkoluulojen ja illuusioiden hylkäämistä. Niinpä ajattelun oli
perustuttava ankaraan tieteelliseen päättelyyn ja luonnontieteen tuloksiin.
”Ihmisyyden
uskonto” ei kuitenkaan ollut kaikille ajan radikaaleille vielä kyllin lupaava tie vapauteen.
Yksilöanarkisti Max Stirner haistoi siinä pyrkimystä alistaa ainutkertainen
yksilö universaalin Ihmisen
alaisuuteen. Ollakseen vapaa ihmisen oli
Jumalan lisäksi tapettava myös Ihminen.
Itse asiassa tämä saattoi radikaalin tulkinnan mukaan todella tapahtua
tappamalla joku ihminen. Tehdessään mielivaltaisesti rikoksen ihminen voitti ne
moraalilait, jotka abstraktin ihmisyyden nimissä rajoittivat hänen
ainutkertaisen yksilöllisen ihmisyytensä oikeuksia.
Tunnetussa
esseessään Isaiah Berlin osoittaa, ettei Leo Tolstoi ollut vain yhden aatteen
valtaama ajattelija, siili, vaan sen
sijaan kettu, joka osasi monta asiaa.
Dostojevskin teokset saattavat näyttää saman asian jauhamiselta yhä uudelleen,
mutta kyllä hänessäkin on paljon kettumaisuutta. Hänen kritiikkinsä
intelligentsijan turhamaisuutta ja pinnallisuutta kohtaan on viiltävää,
sanoisinko, kettuilua.
Samoin kuin
sittemmin Tolstoi, Dostojevski kuului siihen intellektuellien ryhmään, joka
suorastaan vihasi intelligentsijaa, tuota tyhjänpäiväisten saarnamiesten
joukkiota, jolla ei ollut todellista sanomaa kerrottavanaan, vain oman
tärkeytensä osoittaminen ja ihailun ja itseihailun herättäminen hinnalla millä
tahansa. Entisen intelligentin ruoska osuukin kohteeseensa tarkasti ja
kipeästi, hän tuntee uhrinsa ja tietää satuttavansa myös entistä itseään.
Niinpä
Dostojevskin teokset ovat tulvillaan tyyppejä, jotka ovat heränneet huomaamaan
vapautensa ja yrittävät hallita maailmaa älyllään. Feminismin aate elähdyttää
monia jaloja sieluja. Muuankin kertoo arvostavansa morsiamensa naisellista
suloa, joka on tämän pääomaa ja ajattelee, että tämän pitäisi ehdottomasti
realisoida tämä aarteensa myymällä sitä. Löytyy tyyppejä, joiden mielestä
maailma todellisuudessa on vain lantakasa ja suurin viisaus on tämän tosiasian
tunnustaminen
Kirjailija
ymmärtää kirkkaasti älymystön itsestään tekemän parodian ja värittää
todellisuutta vain hiukan saadakseen muutkin sen näkemään. Sokrateen
manttelinperijä 1800-luvun Venäjällä julistaa: ”Olen hölmö, mutta tiedän sen
itse ja siksi lakkaan olemasta hölmö”. Tämä syvällisyyshän on täysin
postmodernia.
Maailma on
kuitenkin kehittynyt. Feuerbachilainen hartaus tämänpuolisen pyhän edessä on jo
kauan sitten jäänyt pois muodista ja toteutuu korkeintaan zen-buddhismin
harjoittajien piireissä. Dostojevski saattaisi hämmästyä tavatessaan
suomalaiset 2000-luvun ateistit. Ajattelu ei puolentoista vuosisadan mittaan näytä
hiukkaakaan edistyneen, mitä ei sinänsä kannata ihmetellä. Kummallisempaa on,
että se on typerästi latistunut.
Dostojevskilla
oli, myönnän, tiettyä taipumusta siilimäiseen monomaniaan. Keskeinen oli
hänellä, kuten aikanaan pyhällä Augustinuksella Jumalan ja ihmisen tunteminen,
mikä saattoi olla sama asia. 2000-luvun suomalainen älymystö on
yksinkertaisesti unohtanut tällaiset kysymykset eikä näe niissä mitään järkeä
tai kiinnostavuutta.
Syynä voi olla
se, ettei ihmisen elinympäristö enää tai vielä ole yhtä arvaamattoman ahdistava
kuin se oli menneinä vuosisatoina. Kuolema ei kiinnosta meitä muuten kuin
jännityskertomuksissa, joissa se onkin lähes ainoa kiinnostava seikka. Elämä on
aivan liian täynnä virikkeitä, kulutusta ja ajanvietettä, jotta sitä sellaisenaan
viitsisi tai tarvitsisi ruveta ajattelemaan. Todella kiinnostavia kysymyksiä
älymystölle ovat tasa-arvon kysymykset: miten maailma olisi järjestettävä,
jotta jokainen elävä olento olisi tasa-arvoinen? Mitä olisi tehtävä, jotta
ihmiskunta viimein voisi elää normaalia
elämää?
Entä mitä tästä
päämäärästä voidaan maksaa? Ivan Karamazovin mielestä maailman onni ei ollut
minkään arvoinen, mikäli se oli ostettava viattoman lapsen kyyneleillä. Oliko
tämä demonista maksimalismia, jumalkapinaa? Oliko Jumala väärässä ja saattoiko
intellektuelli asettua hänen yläpuolelleen tuomitsemaan, mikäli Jumala
osoittautuikin poliittisesti epäkorrektiksi?
2000-luvun
älymystö näyttää yhä askartelevan näiden kysymysten parissa sikäli kuin
uskonnollinen mielenkiinto ei rajoitu suvivirren kieltämiseen kouluissa.
Toisaalta kuitenkin on olemassa, kuten meille on kerrottu, uususkontoja, aina
lentävästä spagettijumalasta lähtien. Naispuoliset älymystön edustajat, jotka
nykyään ovat kehityksen kärjessä, näyttävät olevan erityisen kiinnostuneita
niistä. Luonnonuskonnot, äiti Maa, noituus, wicca…
Muodikasta
kuuluu nykyään olevan harjoittaa jotakin kulttia tiettynä viikonpäivinä tai
muuten sopivina annoksina ja sitten vaihtaa johonkin toiseen. Näin ihminen
kunnioittaa itseään ja maailmaansa. ”Pyhä” liittyy nykyään lähinnä pyhäpäiviin,
jolloin on tavallista enemmän aikaa kulutukselle…
Wie herrlich weit wir es gebracht!
Vihavainen: "Keskeinen oli hänellä, kuten aikanaan pyhällä Augustinuksella Jumalan ja ihmisen tunteminen, mikä saattoi olla sama asia."
VastaaPoista- Eri asioitahan ne ovat. Jos pitää niitä samoina asioina, on turha ihmetellä intellektuellien (ja muiden ihmisten) tyhjänpäiväisyyttä, hömppäuskontoja (kuten wicca tai gaia) ja muita liberaalin maailman negatiivisia ilmiöitä. Ne ovat sen harhaluulon luonnollinen seuraus.
Käytännön teologiaa: kumman absoluutin mahassa kansojen veljessopu syntyi paremmin NL:n vai Jumalan?
VastaaPoistaEi kummankaan, vaan ihminen on kokonainen, eikä ideologioiden pelinappula, saati muovailuvahaa. Kenenkään ei pidä unohtaa syntyperäänsä, sieltä kumpuaa voima vastustaa pakko-opettajia.
"Homo homini Deus"
VastaaPoistaIhmisjumaluudesata oli sanottavaa myös venäläisellä kirjailijalla Aleksandr Kuprinilla novellissaan Kaksintaitelu:
"Romashov usein jutteli Hainanin kanssa tämän jumalista, joista muuten tsheremisseillä itsellään oli jotenkin pimeät ja niujkat käsitykset, sekä varsinkin siitä, miten tämä oli vannonnut uskollisuudenvalansa valtaistuimelle ja isänmaalle. Tuon valan hän oli tehnyt todellakin omituisesti. Sen sijaan että valakaavan oli oikeauskoisille lukenut oikeauskoinen pappi, katolilaisille heidän pappinsa, juutalaisille rabbi, protestanteille -- protestanttisen papin puutteessa -- alikapteeni Dits sekä muhamettilaisille luutnantti Bek-Agamalov, oli Hainalilla oma erikoinen historiansa. Rykmentin adjutantti oli tarjonnut vuoronperää hänelle ja hänen kahdelle samanuskoiselle heimolaiselleen palasen leipää ja suolaa miekan terällä ja nämä, koskematta kädellään leipään, olivat ottaneet sen suullaan ja syöneet heti. Tämän toimen symbolinen merkitys oli nähtävästi tällainen: nyt olen syönyt leipää ja suolaa uuden isännän palveluksessa -- rangaiskoon minua rauta, jos tulen olemaan uskoton. Hainan näytti itse olevan hieman ylpeä tuon muista poikkeavan toimituksen vuoksi ja muisteli sitä mielellään. Ja kun hän siitä kertoessaan joka kerta toi esiin yhä uusia ja uusia yksityisseikkoja, niin lopulta syntyi siitä fantastinen, uskomattoman hullunkurinen ja todella naurettava juttu, joka suuresti huvitti Romashovia ja hänen luonaan käyviä aliluutnantteja."
Sen pituinen se, ylijumalista ja yli-ihmisistä.
"Naispuoliset älymystön edustajat, jotka nykyään ovat kehityksen kärjessä, näyttävät olevan erityisen kiinnostuneita niistä. Luonnonuskonnot, äiti Maa, noituus, wicca…"
VastaaPoistaNäinhän tämä näyttää olevan myös täällä päin Suomen maata. Sukumme naispuoliset akateemiset potevat jostain ihmeellisestä syystä sanoisinko patologista isänmaan-angstia ynnä kristinusko-allergiaa. Kyseinen oireyhtymä korreloi tietenkin erittäin voimakkaasti punavihreän värin kanssa, jonka lipun heiluttajat ovat vallanneet koko mediamme. Mielestäni.
Jo viisi vuotta sitten eräs lähisukulainen oli valmis muuttamaan koulujen joulujuhlat sellaisiksi, missä kristillinen tieto Jeesuksesta voisi yhdistyä islamin vastaavaan perinnetietoon ko. henkilöstä. Tietenkin se pieni ristiriita, että kristinuskon tärkein kulmakivi eli Vapahtajamme Kristus on islamin uskonnossa vain pikkuruinen profeetta, ei tietenkään ollut mikään ongelma monikulttuurisin silmin maailmaa katsovalle sukulaiselle. Tärkeintä hänelle oli tietenkin, että kaikkia kansalaisia kohdellaan samalla tavalla ja että tasa-arvo toteutuu ja suvaitsevaisuus on arvoista ylin. Ennen kaikkea niiden toisten suvaitseminen.
Kyseinen sukulainen oli myös äärimmäisen kiinnostunut islamista ja Koraanista. Hän aikoi myös ostaa kyseisen kirjan perehtyäkseen kunnolla islamiin. Satuin kysymään sitten liekö hän edes lukenut meidän omaa Pyhää Kirjaamme, Raamattua, kunnolla kannesta kanteen. Tämä kysymys oli tietenkin epäkorrekti ja aiheutti suuttumusta. Ja vastaus ko. kysymykseen oli tietenkin ei.
Toinen nuorempi humaanisia tieteitä (tietenkin!!) opiskellut ja väitöskirjaa valmisteleva sukulainen lateli suoria mielipiteitään suomalaisten rasismista ja monikulttuurin auvosta minulle jokin aika sitten. Yritin hieman kyseenalaistaa tulevan tohtorin mielipiteitä tuomalla esiin islamin uskon negatiivisia vaikutuksia kyseistä uskontoa tunnustavien maiden yhteiskuntiin ja ihmisoikeuksiin. TUrhaan tietenkin.
Henkilökohtaisesta uskosta puhuttaessa toin esiin kristinuskomme hienoja asioita, perinteitä ja Herramme lahjoja eli sakramentteja. Kasteen lahja oli tietenkin täysin vieras sukulaiselle, kuten itse asiassa koko kristinuskomme. Raamattua hän ei tietenkään ollut koskaan edes lukenut pakollista rippikoulua enempää.
Sen sijaan hän tunnusti olevansa erittäin kiinnostunut luonnonuskoista ja niihin liityyvistä asioista. Muistutti myös siitä että kristinusko oli tuotu pakolla Suomeen.
En tiedä. Jokainen saa tietenkin uskoa mihin tahansa Suomemme maassa. Suotavaa olisi kuitenkin, että nämä Ukko-ylijumalaa ja Ahtia ja "mustaa energiaa" kaipaavat kansalaiset ja rakkaat sukulaiset tuntisivat edes rohtusen omaa uskoaan ja Pyhää Kirjaansa.
Luulenpa kuitenkin, että toivoni on turha. Elämme samanlaisia aikoija kuin roomalaiset rappionsa aikana. Ja silloin toivo oli jo täysin menetetty.
Ehkæpæ naiset biologisesti kaipaavat tukea ja turvaa. Akkamaistunut kirkko (ei arvoarvostelma) ja feministikiehet eivæt sellaista tarjoa, tarvitaan brutaali auktoriteetti, joka kaikin mokomin saa olla typerækin.
PoistaEn væitæ, ettæ tæmæ olisi jo osoitettu tosiasia, mutta sitæ pitæisi ennakkoluulottomasti tutkia. Se voi nykyææn olla hankalaa.
po. lentävä spagettihirviö
VastaaPoista- nimim. pastafaristi
"Homo homini Deus"
VastaaPoistaIhmisjumaluutta Venäjällä on kyllä ollut jo ennen Ludwig Feuerbachia," joka oli tulkinnut uskonnot ihmisen oman jumaluuden projektioksi."
Alkaen Iivana Julmasta Venäjän keisareiden vihkimiskaavaan kuului jumalaksi помазание. Iivana Julma mullisti Venäjän tahtonsa mukaisesti: ylimystö, rurikidit ja gediminovitshit olivat tuhottu ja perustettiin uusi sosiaalinen luokka, дворяне. Näiden velvollisuuksiin kuului sotapalvelus, joka sinetöitiin henkilökohtaisella sopimuksella, joka alkoi sanoin "Я раб..." jne. nimi ja tilukset, jotka saatiin tuhotun ylimystön omaisuuksista. Aateliseksi eli дворяне pääsi silloin vaikka maaorjakin, aikakauden sananlaskun mukaisesti "Из грязи да в князи". Jos sotiminen ei maistunut, niin tiluksetkin otettiin heti pois, ja jos kahden sukupolven aikana ei ollut ketään sotapalveluksessa, niin aateluuskin menetettiin. Orjuuden merkkinä oli ruumiillinen rangaistus, joka koski myös aatelisia Venäjän armeijassa, ja joka poistettiin vasta vuonna 1905.
Toisen kerran Venäjän historiassa samanlaista Iivana Julman valtaa/omavaltaisuutta käyttivät bolshevikit. Heidänkin päämääränä oli luoda uusi historiallinen ihmisyhteisö, joka olisi kokonaan puhdistettu nationalismista. Aseena oli ideologinen leka: yksityisomistuksen lopettaminen maksimaalisesti ja porvarillisten nationalistien, kansan vihollisten likvidoiminen loppuun asti.
Brezhnev julistikin aikoinaan juhlallisesti, että uusi historiallinen ihmisyhteisö, neuvostokansa oli luotu. Venäjäksi siitä käytettiin sanaa совки.
Ihmisyhteisöä koskeva luova työ Venäjällä jatkui. Putinin aikana luotiin uusi ihmisyhteisö, oligarkit, harvalukuinen, mutta kuitenkin.
Putinin luova työ jatkuu. Kohta kaikki Venäjän ulkopuolella asuvat venäläiset saavat kantaakseen vaatteeseen kiinnitetyn merkin, Venäjän vaakunan, joka osoittaa heidän oleva venäläisiä. Ja jos he joutuvat loukatuksi, обидят, niin Putinilla on jo kaikki valmiina heidän puolustamiseksi keinolla millä hyvänsä.
Muuten hyvä, mutta eri aiheesta.
Poista"Muodikasta kuuluu nykyään olevan harjoittaa jotakin kulttia tiettynä viikonpäivinä tai muuten sopivina annoksina ja sitten vaihtaa johonkin toiseen. Näin ihminen kunnioittaa itseään ja maailmaansa."
VastaaPoistaMutta eikös tämä ole koko katollisen uskon idea, sillä epäolennaisella erotuksella, ettei vain vaihda sitä sitten johonkin uuteen (vaikka onhan niillä niitä pyhimyksiä jokaiselle viikonpäivälle)? tai yleisemminkin kaiken normaalin uskonnollisen käyttäytymisen? Sanoisin, että tietynlainen eklektismi on uskonnollisen käyttäytymisen perusmuoto.
--
Mitä tulee älymystöön..mitä älymystö edellä, sitä "kansa" perässä ... kiltisti se seuraa Sancho Panza ritariaan ja varmaan tässä sen suurin hyven onkin. Kun kansa todenteolla kääntyy "älymystöä" vastaan, niin se tapahtuukin aina yleisesti siten, että se alkaakin seurata jotain aiemmin margnaalista älymystön segmenttiä, jonka todellisuuden taju on aivan poikkeuksellisen alhainen. Ei ole Sanchoa ilman surulisen hahmon ritariaan. Älykkö nimeltä Cervantes ei ollut idiootti, vaan näki juuri tämän paradoksaalisen symbioosin.
Myös Timo Vihavainen on älömystöä, samoin henkilö tämän nimimerkin takana, kuten varmaan useimmat tätä blogia lukevat. En siis oikein viitsi sitä parjata.
Dostojevskista taas tekisi mieli sanoa, että niin paljon kuin miestä arvostankin, epäilen, ettei hän ihan päässyt eroon demoneistaan, vaan vaihtoi ne uusiin, vaikka ei ehkä sen pahempiin. Yleisesti kuitenkin sanoisin, että Raamatullinen kertomus riivaajien karkottamisesta kannattaa muistaa aina kuin niitä aletaan manata pois.
Itsekritiikin puute on älymystön suurimpia puutteita. Parjaaminen on vähän eri lajityyppi, vaikka kunnon ruoskinta sillpoin tällöin voisi pitää virkeänä.
VastaaPoistaHomo homini Deus.
VastaaPoistaVenäjä katsoo kauas tulevaisuuteen dostojevskilaisella tavalla: "Rikosta ei ole olemassa!!!", koska kukaan ei pysty vastustamaan sitä.
Nykyinen Venäjä katsoo kauas tulevaisuuteen, koska venäläisellä futurologialla on jo pitkät perinteet: 1700-luvun lopulla poliisivaltiota koskevan poliittisen utopian myötä. Kaikenlaisia utopioita on ollut sitä ennen vaikka millä mitalla (10 000), mutta kukaan ei keksinyt poliisivaltiota, vain venäläiset. Muilla utopioilla etualalla olivat tasavertaisuus, oikeudenmukaisuus, veljeys, solidaarisuus yms.
Nykyinen Venäjä katsoo kauas tulevaisuuteen, koska sen öljyvarat ovat ehtymässä ja uusia öljyrikkaita alueita voi löytää vain Pohjoisen Jäämeren alueelta. Venäjä onkin jo julistautunut alueen valtiaaksi "työntämällä saappaansa" Pohjoisnavan alaiseen maailmaan.
Nykyinen Venäjä katsoo kauas tulevaisuuteen ja kusee eurooppalaisten käyttäytymismallien/arvojen päälle bysantilaisella tavalla, koska tulevaisuudessa arvoja ei tarvita, tarvitaan vain hyökkäyksen voimallisuutta. Siksi Venäjän kansaa kasvatetaan nationalistiseen psykoosiin: Länsi on vuosisatojen aikana sortanut Venäjää ja vastustanut sen luonnollista pyrkimystä tulla maailman valtiaaksi. Nyt sille on tehtävä loppu! Venäläinen saapas on pyhä! Minne se on saattanutkin tallata aikojen saatossa, merkitsee vain sitä, että kyseessä on Venäjän pyhää maata, jota pitää varjella ja puolustaa.
Nykyinen Venäjä katsoo kauas tulevaisuuteen, koska Putin ryhtyi Suureksi.