Kolme rienaajaa
В. Н. Барышников, О. Ю. Пленков , К вопросу об исторической переоценке в
Финляндии значения восточной политики Урхо Кекконена .Вестник СПбГУ. История.
2024, т. 6.
V.N. Baryšnikov, O.Ju. Plenkov, Kysymys
Urho Kekkosen idänpolitiikan historiallisesta uudelleenarvioinnista. Vestnik SPbGU.
Istorija 2024, t. 6.
Vladimir
Nikolajevitš Baryšnikov on jo vuosikymmenet keskittynyt kirjoittamaan Suomen
uudemmasta historiasta ja sodistamme, etenkin talvisodasta (vrt. Vihavainen:
Haun baryšnikov tulokset).
Ymmärrettävästi
hänen näkökulmansa on toinen kuin suomalaisten. Hänen uudempia kirjojaan ei
kuitenkaan voi leimata puhtaaksi stalinistis-isänmaalliseksi humpuukiksi ja
otan vapauden lähteä siitä, että hän on kirjoittanut ne tosissaan ja jopa bona
fide.
Luulen, että
tämäkin kirjoitus voidaan katsoa vakavaksi yritykseksi lähestyä ongelmaa eli
sitä muutosta, joka on Suomessa tapahtunut Urho Kekkosen idänpolitiikkaa
arvioitaessa. Toista kirjoittajaa, O.Ju. Plenkovia ja hänen kirjoituksiaan en tunne.
Keskiajalla
kierteli mitä suurimmassa salaisuudessa ympäri Eurooppaa kirja, jonka nimi oli Kolmesta
huijarista, De tribus impostribus (De tribus
impostoribus – Wikipedia). Kohteina olivat Mooses, Jeesus ja Muhammed. Kirjan
tekijäksi väitettiin Saksan keisari Fredrik II:a, joka oli joka tapauksessa
hyvin kummallinen hahmo, jolta saattoi odottaa mitä tahansa.
Tuosta sinänsä
kiinnostavasta aiheesta ei sen enempää. Joka tapauksessa tässä käsitelty
artikkeli nostaa Kekkosen idänpolitiikan maineen tuhoajiksi kolme henkilöä,
Hannu Rautkallion, Jukka Nevakiven ja nöyrimmän palvelijanne, kuten venäläisillä
on tapana tällaisissa yhteyksissä sanoa. Siis minut.
Artikkeli
noteeraa sen, että Kekkosen politiikasta saatiin paljon uutta taustatietoa Moskovan
arkistojen avauduttua. Kuitenkin tuo tieto jäi epätäydelliseksi. Toisaalta käytettiin
myös paljon läntisiä tiedustelulähteitä, jotka leimataan epäluotettaviksi, kuten
tiedustelulähteet yleensä ovatkin.
Tämä lähdekritiikki
esitetään kuitenkin vain yleisellä tasolla, joten sitä ei voi pitää
sellaisenaan vakavasti otettavana. Toki esimerkiksi Kekkosen leimaaminen Neuvostoliiton
”agentiksi” on jo sinänsä huvittava asia, eikä anna vakuuttavaa kuvaa siitä,
joka ottaa sen täydestä.
Aihetodisteena
Rautkallion asenteellisuudesta tekijät esittävät sen, että hänen isänsä kuului
ns. lista ykkösen vankeihin eli sotarikollisiin, kuten artikkelissa sanotaan ja
että Kekkonen kieltäytyi rehabilitoimasta tätä.
Mikseipä tällainen
voi asioihin vaikuttaa, kuten myös se, ettei Rautkallio osannut venäjää. Hyvät
suhteet arkiston johtoon hän sen sijaan sai rakennettua, samoin kuin Nevakivi,
mikä todetaan hieman pahaenteisesti. Eihän noita valtiosalaisuuksia olisi
saanut paljastaa, vai kuinka?
Omalta osaltani
mukana ovat sekä ”Kansakunta rähmällään” että ”Stalin ja suomalaiset”. Niiden ymmärtäminen
on osoittautunut kirjoittajille liian vaikeaksi, mutta samahan koskee monia
suomalaisiakin.
Jos lähdetään jo
itse sanasta ”rähmällään”, täytyy todeta, että sen käännös venäjäksi sanoilla ”na
kolenah” -polvillaan, antaa koko asiasta aivan väärän kuvan.
Polvillaan
oleminen tarkoittaa avutonta alistumista uhan edessä. Rähmällään taas ollaan
syvemmälle rojahtaneina tai aktiivisesti heittäytyneinä, koomisesti maata
syleillen. ”Rähmä” on vanha syliä tarkoittava sana.
J.K. Paasikivi
kirjoitti päiväkirjassaan, että Suomi joutuu makaamaan mahallaan kaikkien
syytettävänä ja haukuttavana eikä voi puolustautua. Sen on pakko hyväksyä tämä
vaieten, mikä tuhoaa kansan sielun.
Tästä juuri oli
rähmällään olossa ennen muuta kysymys: ihmiset oppivat heittäytymään
naurettaviin asentoihin ja käyttäytymään tavalla, jota joku ylempi toivoi ja
joka teki heidät armosta osallisiksi. Kaikkein ylimpänä olivat Neuvostoliitto
ja sen edut.
Moni sisäisti asian.
Artikkelissa mainitaan toteamukseni, että Neuvostoliitosta ja itse asiassa sen eduista
tuli Kekkosen Suomessa se korkein arvo, jonka mukaan kaikkea muuta, myös oman
maan historiaa mitattiin. Politiikassa Moskovan luottamus oli kalleinta pääomaa
eikä sen hankkimisessa vaivaa tai periaatteita säästelty.
Mutta olihan
vaakalaudalla Suomen kohtalo ja hyvinvointi, eikö se ollut jo muutamankin
messun arvoinen asia?
Varmaan oli. Kekkosen
idänpolitiikka oli suuri menestystarina, kuten olen aina korostanut. Se herätti
ihmetystä ja ihailua kaikkialla niissä piireissä, joissa asioita syvemmin ymmärrettiin.
Muistan, miten 1970-luvulla muuan toisinajatteleva tuttavani Moskovassa ihaili
Kekkosen poliittista taitoa: ”Siinä on kyllä varsinainen kettu miehekseen!”
Asiaan liittyi
kuitenkin oleellisesti kollaboraatiopolitiikan ikuinen dilemma: politiikan on
oltava uskottavaa, mutta siihen nähden ei saa itse olla herkkäuskoinen.
Meillä moni
sanoo nyt: me valehtelimme ja he valehtelivat. Me tiesimme, että he valehtelivat
ja he tiesivät, että me valehtelimme.
Tämä kuulostaa
hauskalta ja luultavasti myös päti hyvin Max Jakobsonin, Keijo Korhosen ja monen
muun politiikan tekijän kohdalla, mutta entäpä kansan syvät rivit? Sen
sielustahan tässä oli myös kysymys.
Kyllä moni tässä
nyt muistaa väärin tai suorastaan valehtelee. Neuvostoliiton/Venäjän etujen
asema Suomenpolitiikan arvioimisen kriteerinä otettiin hyvin laajoissa
piireissä tosissaan. Sitä lakattiin kyseenlaistamasta.
Epäilemättä tuon
liturgian ympärillä leijailevan suitsukkeen haju tuntui jotenkin falskilta.
Samaan tapaanhan moni tuntee kirkonmenoja seuratessaan. Kuitenkaan kovin harva
tohtii lähteä pappeja julkisesti kritisoimaan, he tekevät työtään. Miksi käydä
pappien tai uskonnon kimppuun? Eihän sellaisesta voi odottaa muuta kuin ikäviä
seurauksia omalle itselle.
En nyt syvenny
sen enempää siihen, miten Kekkosta on kyseisen artikkelin mukaan sen tekijöiden
mielestä eri tahoilla diskreditoitu. Totean vain, että ulkomaalaisille ja tässä
tapauksessa erityisesti venäläisille on ilmeisen vaikea ymmärtää sen
historiallisen muutoksen perusteita, joka on tapahtunut niin Suomessa kuin Venäjällä.
Kekkosen
ulkopolitiikan nerokkuus oman aikansa kontekstissa on useimmille nykyajan
ihmisille jo mahdotonta käsittää, koska
kontekstia ei ymmärretä. Venäläisittäin tätä niitetään historismin loukkaamiseksi
narušenije istorizma.
Samanlaista
historismin loukkaamista on myös sen asian sivuuttaminen, että ne edellytykset,
jotka Kekkosella oli omalle ulkopolitiikalleen ja sen saamalle suosiolle, hävisivät
Neuvostoliiton romahtaessa.
Tilalle ei
tietenkään tullut mikään absoluuttisen vapauden ja objektiivisen totuuden
kunnioittamisen kultakausi. Paljon ämmällistä ja naurettavaa voi löytää
tästäkin ajasta, kuten Jukolan Juhani kuvasi Turku-reissuaan.
Kun tilaisuus
tuli, otettiin takaisin se historiallisen näkemyksen ja ajattelun vapaus, josta
oli aiemmin luovuttu. Se tehtiin korkojen kanssa ja mentiin naurettavuuksiin,
jotka kiteytyvät Sanna Marinin tokaisussa, että Suomi voitti molemmat sotansa
Venäjän kanssa.
Itse asiassa se
voitti vain sen kolmannen sodan. Se oli nykyaikaisittain sanoen proxysota,
josta Marin vaikenee ja joka käytiin hänen omaa puoluettaan vastaan.
Historiaa on nimitetty
myös politiikan tuomioistuimeksi: Die Weltgeschichte ist das Weltgericht,
lausahti Friedrich Schiller aikoinaan.
Tässä tuomioistuomessa
päätökset kuitenkin tehdään hyvin hitaasti, emmekä välttämättä saa lopullisia
ratkaisuja sadankaan vuoden kuluttua. Asiat näyttävät yhä uudelleen palautuvan
käsittelyyn.
Baryšnikov ja
Plenkov ovat kyllä huomanneet suuren linjan Kekkosen ja jopa hänen idänpolitiikkansa
maineen romahtamisessa.
Miksi näin on tapahtunut,
on kuitenkin paljon laajakantoisempi asia kuin vain muutaman tutkijan
aikaansaannos. Aikakausi on vaihtunut ja muutos jatkuu yhä.
Tässä prosessissa
myös Neuvostoliitto menetti ja syystä menettikin maineensa älymystön silmissä
jo viimeistään 1980-luvulla. Ei kai se nyt vain ole Venäjällä taas palaamassa?