Juhlapäivä tulossa
Neuvostoliiton kohtalona toisessa
maailmasodassa oli aluksi olla katastrofaalisten tappioiden kärsijä.
Koskaan aikaisemmin historiassa ei
ollut kerralla saarrettu ja tuhottu kokonaisia armeijakuntia ja otettu vangiksi
miljoonia sotilaita.
Tämä oli varsin ikävässä
ristiriidassa sen sodan aattona lanseeratun valtavan propagandakampanjan
kanssa, joka vannoi, että ”loistava, voittamaton puna-armeija” suorittaa
taistelunsa vihollisen alueella ja voittaa hämmästyttävän vähällä verellä
(maloj krovju).
Jo Suomen-sota eli talvisota oli antanut
esimakua siitä, mitä tuleman piti, mutta vasta Suuri Isänmaallinen Sota
1941-1945 osoitti, miten uskomattoman tuhoisaa nykyaikainen sota voi olla,
ainakin jos vastakkain ovat täysin häikäilemättömät johtajat, joille ihmishenki
ei ole minkään arvoinen.
Hävityssota, Vernichtungskrieg ei
sinänsä olut uusi keksintö, mutta nyt olivat välineet uudenlaisia.
Neuvostoliiton tappiot olivat niin
valtavat, ettei niiden suuruusluokkaa uskallettu aluksi alkuunkaan tunnustaa,
vaan katsottiin ensin, miten paljon Saksa oli menettänyt ja annettiin sen jälkeen jokin samaa
suuruusluokkaa oleva luku.
Brežnevin aikana luvuksi tuli ”yli
20 miljoonaa”, mikä sai intelligentsijan pahoin pelkäämään, että tuolla
”yli”-sanalla oli piilotettu miljoonien
kohtalo.
Niin olikin. Viimeisin luku on 27
miljoonaa, joista noin puolet siviilejä. Ei ihme, että se pitkiä aikoja mieluummin kätkettiin,
sillä siihen sisältyi pakosti myös paljon oman johdon kykenemättömyyttä ja
piittaamattomuutta ihmishengistä, vaikka vihollinen toki oli se lopullinen
syypää.
Oman, kommunistisen johdon oli joka
tapauksessa, suuressa maailmanhistoriallisessa roolissaan oletettava sijaitsevan
jossakin korkealla kritiikin yläpuolella. Puolueen sijasta arvosteltiin sittemmin,
Hruštšovista lähtien vain Stalinia, joka oli rikkonut leninismin periaatteita
vastaan, toisin kuin puolue kokonaisuutena.
Suuri isänmaallisen sodan kultti
voiton päivän juhlineen syntyi vasta Brežnevin aikana. Valtavat, kirvelevät
tappiot olivat jo sen verran kaukana, että ne saattoi unohtaa ja juhlia sen
sijaan sosialismin maailmanhistoriallista etevämmyyttä, se kun oli
mahdollistanut Voiton. Siitä ja van sitä puhuttiin nyt tappioiden sijasta.
Venäläiselle viralliselle
historiankirjoitukselle on ollut sangen tyypillistä, ettei se lainkaan edes tunne
sellaista asiaa kuin tappio. Sodat ovat siten pelkkää historian juhlaa ja kaikki
suuret päälliköt sankareita. Eihän tässä ilmenevä asenne sinänsä vieras ole
muuallakaan.
Brežneviläinen idea sodan tekemisestä
suureksi kansalliseksi juhlaksi, osui suoraan hermoon. Kaikilla kansalaisilla
oli jonkun sukulaisen kohtalo muisteltavana. Valtavan maan henkilötappiot
olivat kymmenen prosentin luokkaa. Suomessa, jossa ne kohdistuivat lähes
pelkästään nuoriin miehiin, ne olivat noin 2,5 prosenttia, joka oli hirvittävä
luku jo sekin.
Psykologisesti on ymmärrettävää,
että kansallista onnettomuutta muistellaan vielä usean sukupolven jälkeen.
Sisältyipä asiaan mitä tahansa, ei se ainakaan ollut vähäpätöinen. Ja voittohan
se oli lopulta saatu, maksoi minkä maksoi. Ainakin se todisti kansan
tavattomasta kyvystä -jos pakostakin- uhrautua.
Juuri nyt ollaan valmistautumassa
sellaiseen voitonpäivän juhlaa, joka uutisista päätellen ylittää kaikki edelliset.
Jokainen varmaankin ymmärtää miksi näin on.
Syynähän on tuo ”sotilaallinen erikoisoperaatio” (SVO).
Se ei enää kuulosta tragikoomiselta
hölmöilyltä, kun se assosipidaan 1940-luvun suuriin tappajaisiin.
Itse asiassa kuulostaa oikein komealta,
kun senkin nimissä on nyt onnistuttu tappamaan ja tapattamaan varovaisenkin
arvion mukaan yli miljoona miestä, kun molemmat puolet yhteen lasketaan.
Jos kysytään, mitä merkitsee historiallinen
suuruus, on vastaus nyt tässä: katso ympärillesi, se merkitsee sitä, että
nuoria miehiä tapetaan. Elämme taas suurta aikaa, kiitos Johtajan.
Kun kohta täältä naapurista käsin
ihmettelemme, miten tolkuttoman totaalista juhlaa koko maa viettää, meidän kannattaa
uistaa, että sitä on siihen valmennettu jo Brežnevin ajoista lähtien.
Eritysesti tämä sodan juhlinta on
herännyt horroksesta henkiin sen jälkeen, kun presidentin kansliasa keksittiin ”Kuolemattomien
rykmentin” idea.
Sillähän tarkoitetaan sukulaisten
kuvien kantamista valtavissa kulkueissa kautta koko maan. Kuten jo Gustave Le Bon
ymmärsi, massaksi kerääntyessään ihmiset sanovat jäähyväiset järjelle ja
siirtyvät alemman aivotoiminnan moodiin (vrt. Vihavainen:
Haun laumat ovat liikkeellä tulokset).
Kas tässä katsaus tilanteeseen
ennen ”erikoisoperaatiota”:
tiistai 10. marraskuuta 2020
Me
ja he keskenämme.
Mikä kansaa yhdistää?
https://wciom.ru/index.php?id=236&uid=10614
VTsIOM (ВЦИОМ) on alun perin Juri Levadan perustama
tutkimusinstituutti, jonka valtio kaappasi itselleen joskus parikymmentä vuotta
sitten. Sen jälkeen Levada ja osa henkilökuntaa perusti uuden riippumattoman
tutkimuslaitoksen nimeltä Levada-keskus (Левада центр). Venäjällä on lisäksi toiminut
mielipidetutkimuslaitos FOM sekä epälukuinen määrä pienempiä, itsenäisiä
instituutteja.
VTsIOM:ia rasittaa siis
valtiollinen omistus, mutta sen takia ei pidä luulla, että se systemaattisesti
väärentää kaikkia tutkimustuloksiaan. Neuvostoaikanahan tällainen olisi ilman
muuta ollut sääntö, mikäli sosiologia yleensä olisi kuulunut sallittuihin
tieteisiin.
No, jonkinlaista hengitystilaahan
sillekin tieteenalalle sitten annettiin, mutta toki tieto kansan mielipiteistä
kuului valtiosalaisuuksien piiriin. Periaatteessa kansa oli yksimielisesti
puolueensa ja hallituksensa takana, eikä muuta voinutkaan osoittaa. Mikäli
yritti, kuului tietenkin kansan vihollisiin.
Putinin ajat evät ole
neuvostoaikoja. Siitä huolimatta voimme tietenkin suhtautua valtiolliseen
mielipidetutkimukseen aina epäilevästi, tapahtuipa se sitten Amerikassa,
Venäjällä tai Kiinassa tai vaikka jossakin muualla.
Venäjällä tilanne on sikäli hyvä,
että VTsIOM:in lukuja voi usein verrata Levadan vastaaviin. Hajontaa tuntuisi
aiheuttavan lähinnä erilainen kysymyksenasettelu. En ole viime aikoina
yrittänyt tehdä vertailuja.
Sikäli kuin tutkimukset koskevat
enemmän tai vähemmän epäpoliittisia asioita, uskaltaisin ottaa VTsIOM:in
tulokset ihan tosissani. Epäilyttäviä seikkoja tietenkin jää aina
mielipidetutkimuksiin. Niissähän se, mitä kysytään ja miten kysytään, on usein
hyvin tärkeä seikka ja tuloksia tulkittaessa se pitäisi aina yrittää ottaa
huomioon.
Mutta nyt tässä kerrotaan VTsIOM:in
tutkimuksesta, jossa kysyttiin, millaiset asiat yhdistävät venäläisiä. Sekin
asia voidaan kysyä monella tavalla ja halukkaat voivat oheisen linkin kautta
miettiä, mitä mieltä tutkimuksesta ovat. Itse tyydyn selostamaan joitakin sen
tuloksia.
Mikäpä ensinnäkin on vastaajien
mielestä Venäjän symboli, asia, joka sitä parhaiten kuvaa?
10% mielestä sen muodostavat
venäläiset ihmiset. 8% merkitsee tähän kohtaan isänmaanrakkauden. Mainittakoon,
että voima/mahtavuus (мощь)
saa 5% kannatuksen ja samoin laajuus/suuruus sekä myös presidentti Putin.
Karhua kannattaa 4%.
Tuntuu hieman siltä, että tässä eri
vastaajat olisivat ymmärtäneet kysymyksen hieman eri tavoin.
Mikäpä sitten olisi se kirja, joka
yhdistää venäläiset ja jonka käytännöllisesti katsoen kaikki ovat lukeneet? 12%
pitää sellaisena Tolstoin Sotaa ja rauhaa ja 4% Puškinin
teoksia. 2% mielestä sellainen on Šolohovin Hiljaa virtaa Don.
2% on Dostojevskin Rikoksen ja rangaistuksen kannalla ja sama
määrä kannattaa Venäjän perustuslakia… Ehdotuksia sai esittää kolme. Aika
laajoja teoksia näyttävät ”kaikki” lukeneen.
Musiikkikappaleista kansallishymni
saa 16% kannatuksen. Katjuša on kolmantena 7%:lla ja yleensä sota-ajan laulut
ovat suosittuja.
Kirjavuus on siis aikamoista. Sen
sijaan ruokien suhteen yksimielisyys on suurempaa. Ruoat, jotka yhdistävät
venäläisiä ja joista kaikki pitävät juhlapöydässä ovat: ykkösenä
Olivier-salaatti (49%), kakkosena eräs tietty sillisalaatti (seljodka
pod šuboj) 28%, pelmenit 25% ja Borssi 18%.
Kaikki venäläiset yhdistävä
historiallinen tapahtuma on voitto Suuressa isänmaallisessa sodassa (69%).
Krimin palauttaminen on kakkosena, mutta saa vain 6% äänistä. Vuonna 2018 sitä
kannatti peräti 12%. ”Suuri Lokakuun vallankumous” saa 5% ja vuoden 1812
Isänmaallinen sota vain 3%. Kansainvälistä naistenpäivää kannattaa 2%.
Vaan kukapa on Venäjän suuri
symbolinen kirjallinen hahmo?
Hajonta oli tässä hyvin suurta,
mutta Oblomov voitti vaivaisella 4% äänimäärällä. Puskinin sankarit tulivat
kakkoseksi 3%lla. Jalaton lentäjäsankari Meresjev sai 2% äänistä ja samoin
toinen yli-inhimillistä tahdon riemuvoittoa edustanut. Nikolai Ostrovskin
teräksinen ja karkaistu Pavel Kortšagin. Jopa Sodan ja Rauhan Pierre Bezuhov
sai 2%. Peräti 62% piti kysymystä vaikeana vastata.
Aika jännittävähän tämä tulos
onkin. Suhteellisen hyvin sijoittuivat sekä saamaton lallus Oblomov, että tämän
täydelliset vastakohdat, Meresjev ja Kortsagin. Onko tässä ristiriitaa?
Tuskinpa välttämättä. Ristiriitaistahan se on itse elämäkin ja sen eri puolet
tarvitsevat symbolejaan. Eihän normaali ajattelu tule ilman stereotyyppejä
toimeen. Niiden merkitys on vain ymmärrettävä.
Tällaisia kyselyitä tehdään silloin
tällöin ja VTsIOM:in tapauksessa edellinen samalla patterilla oli tehty vuonna
2018. Kumma kyllä, vastauksissa oli aika laillakin hajontaa, etenkin vähemmän
suosittujen asioiden kohdalla. Sen sijaan kärkiryhmä oli suhteellisen vakaa.
Mutta millaisia tuloksia saataisiin
samalla kysymyspatterilla Suomessa?
Itse uskaltaisin ehdottaa suureksi
yhdistäväksi kirjaksi Väinö Linnan Tuntematonta sotilasta, joka myös
elokuvaversioina esittää suuren kansallisen tarinan ja jota koko kansa katsoo
yhä uudelleen. Kansallisromaaneja ovat myös Pohjantähti ja Seitsemän veljestä.
Tyypillisinä suomalaisena
sankareina arvelisin mahdollisina kandidaatteina Vilho Koskelan, hänen
isoisänsä Jussin, Jukolan Jussin sekä Sven Tuuvan.
Musiikkikappaleina meitä yhdistävät
Maamme-laulu, Finlandia ja Säkkijärven polkka. Todellisia suomalaisia ruokia
ovat ruisleipä, karjalanpaisti ja joulukinkku.
Entäpä tuo kansallinen symboli?
Suomalainen kansa myyttisessä itsepäisyydessään ja ylevässä tyhmyydessään
varmaan käy tässä, jos sen vastine kerran kävi Venäjälläkin. Sisun käsite
liittyy juuri tähän. Vai olisiko tuo vaakunaeläin, leijona se paras symboli?
Puolet kansaahan on kiinnostunut kilpaurheilusta. Ei meillä taida oikein olla
rakennusta eikä luonnonmuodostumaa, joka olisi ylivertainen symboli? Tai ehkä
Punkaharju? Saimaa? Koli?
Tärkein historiallinen tapahtumamme
kansallisena symbolina on varmaankin oma suuri isänmaallinen sotamme:
talvisota. Tosin jatkosota näyttää nyt kirivän välimatkaa umpeen. Vuosi 1918 on
kuin onkin ohittamaton myös tässä mielessä, mutta putoaa pois siksi, ettei se
tosiaankaan yhdistä kansaa, vieläkään.
Rauhan töitäkin on tehty
menestyksellä. Nokia on uljas suoritus, mutta tietenkin kaikkien hölmöjen
ylenkatsoma sen jälkeen, kun se nyykähti. Ja tätä tekijää ei voi yliarvioida.
En tiedä, olisiko meillä edes
soveliasta kysyä, mitkä asiat yhdistävät kansaa. Tuntuu usein siltä, että
päästäkseen ns. intellektuellien piireihin, on lähdettävä siitä, ettei mikään
todella yhdistä kansaa eikä saakaan yhdistää.
Tiedän, että tämä lähestymistapa ei
rajoitu Suomeen, vaan on levinnyt laajemmallekin, ennen muuta ranskalaisen
postmodernismin kautta.
Venäjällä asiaa nyt ainakin
tällaistakin asiaa saa kysyä, vaikka vastauksia voikin pitää aika
epämääräisinä suuren hajonnan takia. Vain Suuri isänmaallinen sota ja
Olivier-salaatti ovat aivan selviä tuloksia.
Entä meillä? Talvisota ja
joulukinkku?