Dekadenssia
virolaisittain
Urmas Vadi, Kuun
toinen puoli. Suomentanut Petteri Aarnos. Enostone kustannus 2025, 356 s.
Venäläisessä
1800-luvun dekadentissa kirjallisuudessa erottuu selvästi myös aseksuaalinen ja
jopa antiseksuaalinen juonne.
Kaikki normista
poikkeaminen ei liittynyt homouden kaltaisiin erikoisuuksiin tai irstailuun,
myös seksistä pidättäytyminen kelpasi perverssiyden lajiksi. Itse asiassa jopa
Tolstoi, jota emme yhdistä dekadenssiin, ihannoi seksitöntä elämää, vaikka itse
oli himon pauloissa.
Joka tapauksessa
normaalista poikkeaminen, esimerkiksi androgyynisyyden korostamisella riitti
säikäyttämään porvaria, mikä aina on kuulunut älymystön tavoitteisiin.
Missä määrin
normaalin seksuaalisuuden voittaminen onnistui pelkällä tahdonvoimalla ja missä
määrin taas oli kyse luonnollisesta rappeutumisesta tai luonnon oikuista, en
mene sanomaan. Ainakin mitä hormonitasoon tulee, lienee tuo yli sadan vuoden takainen
aikakausi joka tapauksessa ollut nykyistä paljon intohimoisempi.
Urmas Vadin
romaanin kertoja on epänormaali tai sitten edustaa enemmän tai vähemmän uutta
normaalia suhteessaan seksuaalisuuteen.
Hän nimittäin ei
tunne mitään vetoa vastakkaiseen sukupuoleen, vaan sen sijaan kauhua
joutuessaan tilanteisiin, joissa yhdyntä olisi se seuraava tarjoutuva
vaihtoehto tai jopa velvollisuus.
Kirjailija antaa
sankarinsa kuitenkin sitten jo varttuneessa iässä yllättäen löytää seksin ilot.
Ajatus lapsen hankkimisesta sen sijaan näyttää painajaiselta. Hän ei halua
sellaiseen rooliin edes siittäjänä, vapaana vastuusta.
Pervous ei lopu
tähän. Sankarin sisar on oikea androgyyni, joka useampaan otteeseen käyttää voitollisesti
nyrkkejäänkin. Se on hän, joka puhkuu tarmoa ja remontoi talon ja kehittää
huippuunsa ”ekologisen” elämäntavan, lähetyens sekulaaria pyhimysihannetta.
Samaan aikaan
siskolla on vahva naisellinen puolensa. Hän kaipaa seksiä ja läheisyyttä ja
elää kolmoistaloudessa kuhnurin ja toisen naisen kanssa. Lapsi olisi toiveissa,
mutta ei sitä niin vain hankita.
Kysymys uudesta
sukupolvesta, lapsista, on yksi kirjan keskeinen teema. Sukupolvien ketju on
kertojalle näkyvissä aina isovanhemmista saakka.
Vaari on aikoinaan joutunut vankileirille,
Kolymaan, ja mummollakin on siihen liittyen ollut kaksi miestä samaan aikaan.
Ketju on silloin kuitenkin jatkunut ja kahden lapsen perhe on demografisesti jo
lähellä uusiutumisrajaa, jääden hieman sen alle.
Suvussa näyttää
kuitenkin piilevän mielisairauden rasitusta ja normaalina voi pitää vain
perheen isää, jonka maailmana ovat koneet. Äiti sen sijaan on tutkija ja
hallitsee perhettä sydänviallaan. Lapset pakenevat äitiä omiin talouksiinsa.
Äidin vakaa pyrkimys mummoksi ei ota
menestyäkseen, vaikka hän toimii hyvin aktiivisesti. Sukupolvien ketju on
katkeamassa.
Sukuun kuuluu
vielä setä, joka on yhtä omituinen kuin naisystävänsä ja hänen koiransa.
Silläkin taholla näyttää jatko jäävän tulematta. Elämä loppuu.
Mitään erityistä
virolaisen kansallisuuden tragiikka ei kirjailija tuo esille. Tarina kertoo
pikemmin vain yhden suvun siirtymisestä neuvostoelämästä länsimaiseen.
Kysymys on modernisaatiosta,
jonka etenkin nuo lapsettomiksi jäävät omaksuvat täysin. Rock and rollin ansiosta
siirtymä ei heille edes ollut kovin jyrkkä. Tyttären mielisairaalavaihe liittyy
pikemmin henkilökohtaisiin ongelmiin kuin yhteiskunnalliseen muutokseen.
Kirja on hyvin
kirjoitettu ja pitää lukijan otteessaan. Omituisten henkilöiden kuvausta
särvittää lämmin, hiljainen huumori ja lukijan myötätunto koskee itse asiassa
kaikkia kuvattavia.
Asetelmansa
pessimistisyydestä huolimatta kirjan loppu ei ole vailla toivoa. Hedelmällinen
rakastuminen on mahdollinen.
Kirja on Virossa
saavuttanut suuren suosion, mitä en erityisesti ihmettele. Suomalaisittain
siinä on etevän ihmiskuvauksen ohella myös jossakin määrin paikallisväriä,
häivähdys Neuvosto-Viroa ja Tarttoa, sekä suuren murroksen ilmiöitä.