Tyhmyys ja roskajournalismi
Historian
ilmiöitä ei kannata kauhistella, mikäli niitä haluaa ymmärtää. ei niitä
tietenkään pidä myöskään ihastella ja juhlia välttämättöminä.
Hedelmällisin
tapa lienee koettaa jäljittää asioiden välttämättömät ehdot. Niiden syitä ei
aina ole mahdollista vakuuttavasti selittää, mutta voihan sitä ainakin seurata
sitä tarinaa, joka on johtanut niiden kohtaamisen tämän tai tuon ainutkertaisen
tai vähemmän ainutkertaisen tapauksen kohdalla.
Noitavainot, bolševismin
voitto, vuosi 1968, #metoo-kampanja ja lukemattomat muut bisarrit ilmiöt
herättävät enemmän kysymyksiä, kuin normaali, tasapainoinen mieli löytää vakuuttavia
vastauksia. Helppo ja luonnollinen yleisavain on tietenkin jokin sellainen
korkean yleistävä käsite kuin tyhmyys.
Siinä kuitenkin
päästää helposti kehäpäätelmään. Tyhmyyshän on se, mitä juuri pitäisi selittää.
Paralleellina tulee mieleen erään kirjallisen henkilön syvällisyyttä
tavoitteleva analyysi siitä, miksi tietyn seudun asukkaat olivat niin köyhiä.
Pohdiskeltuaan
asiaa joka puolelta, hän päätyi siihen tulokseen, että syynä on ”die allgemeine
Pauwreteh” eli siis yleinen köyhyys.
Kun nyt ajatellaan
mitä tahansa viime aikojen massahysterian ilmentymää, löytyy luonnollinen syy
kuin itsestään: yleinen tyhmyys.
Vai mitä voi
sanoa siitä, että kun nostetaan esille jonkin henkilön haastattelijalle siihen
kehoitettuna lausuma mielipide, joka sitten esitetään yhteyksistään irrotettuna
ja ikään kuin haasteena koko suvaitsevaiselle kulttuurimme etujoukolle, alkaa
valtava keskustelu, joka käsittelee kaikkea muuta kuin itse asian oleellista
puolta eli sitä, miten ja miksi moinen mielipidevaino oikein järjestettiin ja
kenellä siitä on vastuu.
Paralleelina
tulee mieleen se tapaus, kun muuan naistenlehti pyysi autokauppiasta vertaamaan
naista autoon. Kun asianmukainen haastattelu sitten tehtiin, seurasivat
valtavat raakkujaiset, joiden tuloksena mies sai potkut töistään.
En muista, että
itse lehti olisi inahtanutkaan siitä roolista, joka sillä tässä asiassa oli.
Eihän sen arvoihin kuulunut verrata naista autoon, eihän toki.
Tyhmyyden
esiintyminen on siis ilmeistä. Se vaatii kuitenkin vielä selittämistä tai
ainakin tiettyä elaborointia tullakseen konkreettisissa tapauksissa koko
merkitykseltään ymmärretyksi.
Tiedämme
esimerkiksi, että sillä on taipumus kumuloitua joukossa. Tutkijoille voisi olla
kiintoisa, joskin kukaties vähemmän houkutteleva tehtävä käytd läpi niitä ns.
paskamyrskyjä, joita sosiaalisessa mediassa on viime vuosina syntynyt.
Silloin
voitaisiin tutkia vaikkapa sitä, mistä asia oikeastaan oli kyse, mistä mediamylläkkä
alkoi ja mihin painopiste sitten siirtyi ja mikä on koko asian suhde sen
alkukohtaan.
Kiinnostaviin
kysymyksiin kuuluu mielestäni myös raakkujien koulutuksellinen ja poliittinen
tausta. Luulen, joskaan en tietysti tiedä, että mikäli tätä asiaa olisi
mahdollista selvittää, voitaisiin todeta, että typerimpien ja mauttomimpien
esiintymisten ylädesiilissä olisivat yliedustettuina ns. älyllisen eliitin
piiriin itsensä lukevat henkilöt.
On mielestäni
myös hyvin mahdollista, että tämän joukon ÄO ei suinkaan lähene heidän
kengännumeroaan, vaan ylittää reilusti sen normaalimäärän eli 100.
Sen sijaan se
enemmistö, joka aina on keskimääräistä tyhmempää mittausten perusteella, on
luultavasti keskimääräistä useammin myös hiljaa mielipiteestään, joka ehkä,
siis ehkä lähenee arvojen suhteen sovinnaisia ja ylisukupolvisia, normaaleina
pidettyjä malleja ja on siis tosiasiassa paremmin ns. terveen järjen kanssa
sopusoinnussa.
Tämä voisi
liittyä siihen, että normaali, tervejärkinen ajattelu on älylliseen eliittiin
pyrkivän aineksen mielestä aivan liian banaalia ja saattaisi yhdistää sen
siihen massaan, josta erottautuminen on sen elinehto.
Tämä nyt on
tietenkin vain hypoteesi. Asian tutkiminen kuitenkin olisi kulttuurimme
itseymmärryksen kannalta tarpeellista.
Joka tapauksessa
näyttää siltä, että lehdistön nykyinen taipumus roskajournalismiin ei ole
sattuma, vaan ruokkii tärkeää osaa tietyn yhteiskunnan ryhmän tarpeista. Lehdistö
siis elää läheisessä symbioosissa älylliseksi eliitiksi itsensä mieltävän
joukon massahysteriataipumuksen kanssa.
Tässä lienee
taustalla myös aika banaaleja
taloudelliseen kilpailuun liittyviä syitä.
Perinteinen
lehdistö joutuu nyt etsimään rooliaan vaikeassa tilanteessa, kun some on se, jossa
ihmiset viihtyvät ja firmat mainostavat. Sen vuoksi se turvautuu epärehellisiin
temppuihin saadakseen näkyvyyttä. Niihin kuuluvat erilaisten skandaalien
lavastaminen yleisesti hyväksyttyjä maalitauluja vastaan.
Sen sijaan, että
kohuja vältettäisiin kertomalla asioiden relevantit taustat, sitä herätellään, taustat salataan ja niistä vihjaillaan:
asian todellista laitaa peittelemään kasataan vielä erilaisia haastatteluja ja ”kolumneja” asian vierestä. Itse synnytetty
kohu ei useinkaan ole missään suhteessa sen alkuperäiseen aiheeseen.
Viittaan tässä
nyt vain kahteen konkreettiseen asiaan, joiden skandaalimaisuus on lehdistön
kannalta erityisen selvä ja raskauttava. Tarkoitan ns. hihamerkkijuttua ja Pori-Jazz-tapausta. Muitakin toki löytyy ja
paljon. Vai luuleeko joku, että ns. #metoo-ilmiössä pysyttiin edes lähellä
asiallisuutta ja kohtuutta?
Koska lehdistö
on näissä tapauksissa törkeästi laiminlyönyt tehtävänsä ja ilmeisen tietoisesti
väärinkäyttänyt asemaansa, olisi paikallaan pitää arvovaltainen seminaari,
jossa asioita selvitettäisiin ja annettaisiin sille tilaisuus katumukseen ja
maineensa puhdistamiseen, sikäli kuin se on mahdollista.
Näyttää siltä,
ettei Julkisen sanan neuvostolla ole kykyä eikä halua hoitaa sitä tehtävää, jota
varten se on aluin perin kai perustettu.
Mutta olisiko
sellaisen seminaarin järjestäminen mahdollista? Kuka sen tekisi ja millä
lehdellä olisi tarpeeksi rehellisyyttä, jotta se suostuisi tulemaan mukaan?
Tämä tilanne on
murheellinen ja näyttää kuvaavan erästä aikakautemme varsin merkittävää ilmiöiä.
Kuvaavaa on, että niistä, kuten monista muistakin varsin epäilyttävistä
asioista kerta kaikkiaan kieltäydytään tuntemasta syyllisyyttä ja ottamasta
vastuuta. Ylpeileminen sen sijaan on muodissa, vaikka siihen on vaikea nähdä
mitään asiallisia perusteita, ainakaan tyhmyyden ja epärehellisyyden kohdalla.
Tällä asenteella
voidaan päästä vielä pitkälle, on syytä pelätä. Suunta on nimittäin sangen
kummallinen. Kun kritiikittömyyteen lisätään ala-arvoisten keinojen
hyväksyminen, on skenaario valmis.
Pelkään pahoin, ettei hahmottelemallesi seminaarille löydy vastuullista järjestäjää, koska pelko Pandoran lippaan avaamisesta on ilmeinen. Samoin kuin sen seuraukset kirjoituksen keskivaiheilla mainitsemallesi ÄO:ltaan yli 100 ylittävän väestönosan suhteen.
VastaaPoistaLäntisen historian kiemuroihin kuuluu sekin etteivät monetkaan italialaiset halua kuulla tänäänkään olevansa sosiaalidemokraatteja, so. Mussolinin kollaboraattoreita, kun taas meillä tannerilaisia pidetään mitä suurimpina isänmaanystävinä, mutta meillä olikin eri vihollinen, joten Historia on annettu kokopäivähoitoon yhdelle miehelle, tohtori Tuomiojalle joka edustaa Hesaria kolmannessa sukupolvessa. Hänen isoisänsä toimi lehden päätoimittajana.
VastaaPoistaTuomioja edustama hyvä vasemmistolaisuus liittyy historian pohjoismaiseen hyvinvointiajatteluun, huono vasemmistolaisuus bolshevistiseen hiljaisuuteen, so. suomenkieliseen uskonnollisuuteen a la Huha Sipilä.
VastaaPoista"Näyttää siltä, ettei Julkisen sanan neuvostolla ole kykyä eikä halua hoitaa sitä tehtävää, jota varten se on aluin perin kai perustettu."
VastaaPoistaHaluan vähän mainostaa faktavahti blogia, jotta se saisi lisää näkyvyyttä bittiavaruudessa.
https://faktavahti.blogspot.com/
Jaha. Testata ei siis saa. Halla-aho taisi sellaisesta saada kovan tuomionkin...
VastaaPoistaMutta hieno homma, että joku eds yrittää!
Mm vihapuheesta vouhottaminen on eräänlaista sananvapauden rajoittamista niiltä, jotka eivät osaa olla ns suvaitsevaisia.
VastaaPoistaSuvaitsevaiset eivät suvaitse muita kuin samaa mieltä kanssaan olevia kollektiivisen hulluuden ja tyhmyyden sokaisemia ns parempia ihmisiä.
Jatkuvasti sorrutaan kardinaalivirheeseen kuvittelemalla, että ihmisen arvomaailma perustuisi jotenkin todellisuuden faktatietoihin, tai että niistä voitaisiin ylipäätään johtaa arvoja. Tällaista ei kukaan älykäs ja filosofiasta jotain tietävä ihminen ole Humen jälkeen väittänyt. Palstalle kirjoittajien täytyy olla tästä tietoisia.
VastaaPoistaPorin Jazzin tapahtumia ja hihamerkki-jupakkaa heilutetaan kuin sotaviiriä, mutten näe asioiden ytimissä mitään sellaista, jota ei keskinkertaisesti menestynyt toisen asteen koululainen helposti ymmärtäisi ja hyväksyisi normaaliin markkinatalouteen ja moitittavaan rasismiin kuuluvina ilmiöinä. Yrityksellä on oikeus erottaa johtaja, jonka virassaolo aiheuttaisi kohtalokkaita taloudellisia menetyksiä ja vaarantaisi koko toiminnan tulevaisuuden. Piste. Se, että tappiot johtuisivat johtajan käsityksistä homoudesta, ei ole relevantti tässä yhteydessä. Pelkkä yrityksen menestys on riittävä peruste.
Mitä tulee pakolaisten hihamerkkien tai juutalaistähtien pakollisen käyttämisehdotuksen torjumiseen, on keksittävä ihmeellisiä perusteluja "loukkaantumiselleen". Älykäs ihminen tajuaa sellaisten käyttöönoton typeryyden. Lisäksi se on loukkaava perustavammalla tavalla.
Perusongelmat ovat selvät. Ne ovat:
1) Uskottelu, että "me olemme viisaita ja muut ovat tyhmiä, koska eivät aja samoja asioita kuin me", ei perustu tutkittuun tietoon. Se on virheellinen tosiasiaväite.
2)"Me olemme isänmaallisempia kuin muut, koska olemme meitä." Väite perustuu väärään itsetuntemukseen ja virheelliseen käsitykseen mahdollisuudesta tietää, mikä on isänmaan etu. Se on virheellinen tosiasiaväite.
3)"Me perustamme aatteemme ja toimintamme korkeaan moraaliin ja järkeen." Puolueitten kannattajia ei ole tutkittu, eikä heidän keskimääräinen älykkyytensä ole tiedossa. Se on virheellinen tosiasiaväite. Moraalilla keikailu on kaikkien oikeus.
Jatkuu..
“Yrityksellä on oikeus erottaa johtaja, jonka virassaolo aiheuttaisi kohtalokkaita taloudellisia menetyksiä ja vaarantaisi koko toiminnan tulevaisuuden.”
PoistaTässä taannoin kyllä tapahtui sellainenkin seikka, että eräs lehti oli ottanut palvelukseensa naishenkilön, mutta sitten paljastui välittömästi, että hän oli lesbo ja asui naisen kanssa. Lehti erotti naisen. Tämä nosti oikeusjutun ja lehti tuomittiin korvauksiin. Luullakseni tuomio perustui lakipykälään, jonka mukaan ihmisiä ei saa syrjiä tietyistä syistä. Tällaisia ovat ainakin uskonto, rotu, sukupuolinen suuntautuneisuus sekä mielipiteet.
Toinen professori
Toinen professori joko muistaa väärin tai ei ymmärrä tapausten erilaisuutta.
PoistaJohanna Korhosen ja Lapin Kansan tapauksessa hovioikeus muutti alemman tuomioistuimen päätöstä. Korhonen vapautettiin hänelle langetetusta korvauksesta ja Alma-media tuomittiin seuraavin perusteluin:
"Päätöksessään hovioikeus muun muassa katsoo, ettei Korhosen puolison poliittista aktiivisuutta voida pitää merkittävänä seikkana Korhosen työntekoedellytysten kannalta.
Oikeuden mukaan Korhonen toimi moitittavasti jättäessään kertomatta asiasta työnantajalleen. Oikeus kuitenkaan ei pidä rikettä niin vakavana, että työsuhdetta ei oltaisi voitu jatkaa.
Hovioikeuden mukaan työsyrjinnästä syntyi olettama tilanteessa, jossa työnantaja sai kuulla yllättäen Korhosen sukupuolisesta suuntautumisesta.
Hovioikeuden mukaan sukupuolinen suuntautuminen on katsottava työsuhteen purkamisen syyksi, koska yhtiö ei esittänyt riittäviä purkuperusteita tai muutoin osoittanut menettelynsä olleen perusteltua."
Kohteesta https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001667004.html>
On huomattava, että sukupuolinen suuntautuminen ei ole sama asia, kuin halventava ja asiaton puhe sukupuolisesta suuntautumisesta. Porissa jo nimetty johtaja ajautui uskonnollisen vakaumuksensa johdosta sellaiseen ristiriitaan tapahtuman maksajien arvomaailman kanssa, joka on riittävä syy purkaa sopimus. Sen purkamisesta ei ole tietääkseni valitettu.
Olisi oltava tarkkana yleistysten suhteen. Kaikki yleistykset ovat vääriä. Myös tämä.
Enhän minä todellakaan kovin hyvin ole perehtynyt tähän asiaan. Siis kuitenkin hovioikeus katsoi sukupuolisen suuntautumisen erottamisen syyksi; tässä kaiketi olin oikeassa. Olen lukenut, mitä Porin tapauksessa johtajaksi valittu henkilö on sanonut. Mielestäni se ei ole millään tavalla asiatonta ja halventavaa. Tässä yhteydessä hänen on väitetty rinnastaneen homouden huumeiden käyttöön. Kyseessä on selvästi pahantahtoinen tulkinta. Johtaja esitti pelkästään mielipiteen, jolle löytyy myös ainakin osittain kokemuspohjaisia perusteita. Muistan, kuinka useita vuosia sitten eräs homoksi tunnustautunut nuori mies kertoi eheytyneensä ja menneensä naimisiin naisen kanssa sekä saaneensa lapsia. Seurauksena oli valtaisa viharyöppy häntä kohtaan. Tämä on esimerkki siitä, kuinka ideologia sumentaa järjen käytön.
PoistaToinen professori
Lapin Kansan tapauksessa tuomio tuli juuri siitä. Työnantaja itse väitti erottamisen syyn olleen aviopuolison poliittisen kannan salaaminen.
PoistaPorissa erottamisen syy oli taiteilijan/taiteilijoiden kieltäytyminen esiintymästä Porissa, mikäli johtaja pysyy virassa. Taiteilijaa/taiteilijoita ei voi vetää oikeuteen boikotista. Mikä tässä mättää? Odotan mielenkiinnolla oikeuden päätöstä irtisanomisen laillisuudesta. Onko siitä valitettu?
Meidän on syytä tosiaan miettiä kuka messuaa eniten tyhmyyyksiä, mutta oikeaa vastausta siihen ei saada laajennetulta piispainkokoukselta. Siitä olen valmis lyömään vetoa.
Ps. Eheyttämispuheet ja niistä ”johtuneet” sukupuolisen suuntauksen muutokset ovat ihmeellinen yritys nostaa Raamattu nykylääketieteen rinnalle samanarvoiseksi tietolähteeksi, tai jopa tieteen kumoajaksi. Seksuaalinen suuntautuminen on viimeistään Kinseyn raportista (v. 1948) lähtien tiedetty ambivalentiksi. Silloin paljastui ja varmistui, että useimmilla heteroseksuaaleilla oli myös homoseksuaalisia kokemuksia. On naurettavaa puhua heidänkään kohdalla "eheyttämisestä". Eikö raamattupiireissä tunneta tätäkään tutkimusta?
Yhteisön paine aiheuttaa yleensä turhaa ja vakavaa ahdistusta ihmisille, jotka eivät voi toteuttaa itseään luontonsa mukaan. En voi kunnioittaa näitä yhteisöjä. Juuri niissä ilmenee eniten lasten hyväksikäyttöä.
..jatkuu
VastaaPoistaLopuksi
On olemassa erilaisia liikkeitä, joiden kannattajat pyrkivät parantamaan asemaansa yhteiskunnassa. Nämä pyrkimykset ovat keskenään ristiriitaisia, joten politiikka on näiden sovittelua. Suurinta tyhmyyttä ja äänestäjien aliarvioimista edustaa sellainen puolue, joka väittää ajavansa kaikkien etua. Suuri osa puolueista kuitenkin toimii tällä tavalla.
Yhteiskunta ei ole staattinen olio, vaan jatkuvasti muuttuva orgaani. Ihmisillä on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa näihin muutoksiin. Pelko muutoksia kohtaan aiheuttaa erilaisia reaktioita. Jokainen haluaisi säilyttää itselleen tärkeitä ominaisuuksia ja lisätä itselleen hyödyllisiä muutoksia. Niiden tunnistaminen on kuitenkin lähes mahdotonta. Siksi poliittiset sitoumukset tehdään moraalisin ja tunneperustein, ei tietoisen älyn ohjaamana. Järki auttaa keksimään keinoja oikeuttaa omia itsekkäitä pyrkimyksiään "Suomen etuna", jotka eivät muitten silmissä olekaan "moraalisia" tai "viisaita".
Teoretisoidaan mitä teoretisoidaan, ihminen ei ole koekappale eikä elikko joten kehittyneemmässä läntisessä ajattelussa kaikki tapahtuu yksilöiden tietoisuuden tasolla, niinpä Hjallis Harkimo on ryhtynyt hiihtäjä Iivo Niskasen manageriksi ja Jyrki Kataisen puoliso ilmoittautunut eduskuntavaaliehdokkaaksi.
PoistaIhme on tapahtunut, savolaisuus hyväksytään ihmisarvon perustaksi, kuten strömsöläisyyskin.
Länsi tai itä ei ratkaise maailman ja maailmassa tapahtumisen paikkaa. On alkeellista teoretisointia olettaa, että yksilö ohjaa toimintaansa riippumattoman itsenäisesti ja vain oman järkensä pohjalta. Kaikki lienemme tyytyväisiä noin yleisellä tasolla yhteiskuntamme tilaan ja varsinkin vertailtaessa maatamme muihin maihin.
PoistaSe, onko tapahtuminen ihmisen korvien välissä tietoisuudessa vai maailmassa kokijan ulkopuolella, on vaikein filosofinen kysymys. Se on korkeasti teoreettinen. Ratkaisusi haiskahtaa solipsismilta, jota en pidä järkevänä kantana po. ongelmaan. Itse uskon, että tapahtumia on kummassakin paikassa ja ne vaikuttavat toisiinsa.
Olen pannut merkille, että eniten tänne kirjoittajia vaivaa kysymys yksilöiden oikeudesta ilmaista itseään. Moni haluaisi, että heillä olisi oikeus kieltää toisten typeryyksien julkaiseminen ja oikeus estää ihmisten mahdollisuutta asua tietyissä paikoissa. Suurta ärtymystä herättävät ne, jotka ovat vasemmistolaisia, vihreitä, asuvat jossain "ei miellyttävässä" paikassa, ovat muualta, köyhiä, väärällä tavalla uskonnollisia, aikovat jäädä asumaan Suomeen, eivätkä puhu äidinkielenään Suomea tai Savoa. Heidät kaikki toivotetaan huitsin Nevadaan. Kova on agenda. Toivon vilpittömästi sen epäonnistuvan.
Mikä siinä on kovaa, jos ei halua Suomen muuttuvan tiettyjen populaatioitten kotimaitten kaltaiseksi takapajulaksi ja roskaläjäksi?
PoistaJatkuu: Koska toivot em. agendan epäonnistuvan, se tarkoittaa automaattisesti sitä, että toivot Suomen muuttuvan Afganistanin, Irakin,Nigerian kaltaiseksi roskaläjäksi. Semmoisessako haluat elää?
PoistaEi typeryyksien julkaisemisen kieltäminen ole hyvä.
PoistaPäinvastoin typeryydet pitää julkaista.
Miten muuten osaisimme välttää typeryyttä?
En usko Suomen taantuvan miksikään 1700-luvun yhteiskunnaksi, vaikka johtava talousajattelu niin toimiikin. Milton Friedman piti sitä ajanjaksoa ideaalina. Kyllä täällä asuvat viisastuvat jatkuvasti toisiaan haukkumalla. Kykypuolueen on vain kehityttävä älypuolueeksi, ja a vot!
PoistaTuomioja, susi lampaan vaatteissa, ei ole koskaan ollut nuori, vaan lapsesta saakka poliittisesti pikkuvanha, kuten myös Paavo Lipponen ja Tarja Halonen. He kaikki ovat imeneet, ei suinkaan äidinmaidossa, vaan opetettuna hyvän pohjoismaisen ajattelun maitoa.
VastaaPoistaTuomiojaa on markkinoitu isoäitinsä, Hella Wuolijoen seuraajana vasemmistolaisena, vaikka isänsä toimi pääministerinä, suurlähettiläänä Lontoossa ja Suomen Pankin pääjohtajana. Kuka muu sellaiseen pystyy: hyppäämään kokonaisen sukupolven yli taaksepäin? Eipä ihme että olisi halunnut äänestää Sauli Niinistöä ja väittää aatteiden taistelevan nimeämättä henkilöitä.
Täytyypä heti korjata: Anni Sinnemäki, Pietarissa opiskellut taistolaisen päätoimittajan tytär, hyppäsi takaisin papillisen IKL-isoisänsä aatemaailmaan ennen kuin tuli nimetyksi Helsingin kaupungin korkeaan virkaan toteuttaen uudestisyntymisensä julkisesti.
PoistaKyllä Erkki Tuomioja on joskus isästäänkin kertonut. Poltgiikokis tullaksen täytyy olla vähön pikkuvanha.
PoistaKaikesta ei Tuomiojan kansa tarvitse olal samaa mieltä. Mutta aika perusteelliset tiedot hänellä on, osaksi isänperintönä.
En kommentoi anonyymejä puskasta ampujia, mutta kun Heikki Rönkkö väität minun hypänneen kokonaisen sukupolven yli, niin et taida edes olla tietoinen jo vuonna 1986 julkaistusta kirjoittamastani Sakari Tuomioja elämäkerrasta, josta otettiin 20 v. myöhemmin myös uusi painos. Siihen mihin media ja suuri yleisö kiinnittää enemmän huomiota ja mihin minut haluaa liittää en itse ole vaikuttanut. Jonkinasteisesti tähän mielenkiintoon voi vaikuttaa sekin, että toisin kuin Hella Wuolijoki Sakari Tuomioja ei kirjoittanut näytelmiä joita edelleenkin esitetään koko ajan eri puolilla Suomea.
PoistaLuin Kukkaisnuoriso- kirjastasi, Erkki, sinusta tulleen demarin vähän samalla tavalla kuin minustakin oli tulla. Muita kirjojasi en tunne.
PoistaKirjoitat harkinnan maalaisliiton ja sdp:n välillä kääntyi ystävien neuvosta jälkimmäisen hyväksi. Minä en ehtinyt edes harkita ennen kuin tapahtui elämäni suuri leimautuminen yo- keväänä -72 kun Suomen Sosialidemokraatti lehden toimittaja Anu Linnanahde käveli yllättäen työpaikalleni vesihallitukseen Pohj.Espa 37, laittoi mukanaan tuomansa valkolakin päähäni, napsautti kuvan, jututti vähän ja laittoi lehden etusivulle isolla otsikolla, että vahtimestari kirjoitti 5 ällää!
Maalaispoikana en ollut ollut minkäänlaisen poliittisen toiminnan kanssa missään tekemisissä.Sittemmin annoin kyllä pikkusormen puolueelle mennessäni SAK:n sihteeri Pekka Sarkkisen mukana talkoomiehenä rakentamaan nuorisolle majaa Muoniojoen rantaryteikköön. Hän onkin ainoa puoluemies jonka voin sanoa tunteneeni. Tänään luulen majaa tehdyn länsirajalle "puhdistuslaitokseksi" koska minun tiedettiin flirttailevan kuvankauniin moskovalaisen opiskelijatyön kanssa. Se alkoi -70 lopulla eikä -40 luvulla.
Rehtori arveli minua yritettävän häpäistä!
Sittemmin olen aika lailla miettinyt juutalaisten leimaamista toisen opettajani toppuuteltua intoani iltakoulussa sillä itäsuomalaisen on lopulta hyvin vaikea menestyä Helsingissä. Vaikka ei kai se niin vaikeaa ole kunhan ymmärtää tarvittavan asennetta, resursseja kuulema toki löytyy.
Facebookissa eräs varttuneempi sukulaiseni, Huttusen Saara, kertoi löytäneensä minut Timo Vihavaisen blogin kautta. Nyttemmin hän on kertonut Juhani Ahon, Iisalmen rovasti Brofeldtin pojan, kirjoittaneen Lastuissa käynnistään Vänninmäen Repolan tilalla jossa heidän karjansa oli laiduntamassa. (Oma äitini oli syntynyt ko. Vänninmäellä, joskin Ala-Repolassa). Lukaisin netistä tuon Ahon tarinan, totta se on, joskin julkaistu Muistelmissa eikä Lastuissa.
"Ne ovat meidän parhaita ystäviä. Ne tuovat meille kirkossa käydessään keltaista paksua piimää ja marjoja ja ohralettuja. Niillä on myös hyvin keltaista paksua voita", Aho kirjoittaa Repolan väestä.
Välillä olin kaksi vuotta avustavana virkamiehenä YK:n virastossa Roomassa josta työkavereiden suureksi ihmeeksi tehdessäni paluuta Suomeen, eräs ruotsalaiseen menoon tutustunut hollantilainen epäili suomalaisen järjestelmän kokonaisuudessaan perustuvan lahjontaan. Enää ei tarvitse tuoda paksua keltaista kermaa, kunhan tuomme itsemme työelämään ehdoitta ja paljaskaulaisina.
Nykyistä progressiivista ilmapiiriä pitää niin tiukasti otteessaan erityisesti akateemisella tasolla liberalismi, joka on jäykistynyt sääntöjen noudattamiseksi otettuaan esikuvakseen marxismin, ja jalostunut kulttuurimarxilaisuudeksi, missä itsenäinen ajattelu alkaa olla pelkkä illuusio. Edes tutkimuksiin perustuvaa tietoa ei hyväksytä, jos se on ristiriidassa päivän ideologian kanssa. Sääntökokoelma estää kompromissit ja dogmatismi vallitsee. Näin kirjoittaa Stephen Krason artikkelissa The illusion of independent thinking. Crisis-magazine).
VastaaPoistaPsykologismin kulttuuri on tehnyt tunteista määräävän tekijän. Opiskelijat on jo vuosikymmeniä kasvatettu sivuuttamaan järki, yleissivistävistä oppiaineista on paljolti luovuttu, ja sen seurauksena moraalikin on jäänyt kehittymättä. Rakennuspalikat aitoon itsenäiseen ajatteluun puuttuvat.
Kulttuurissa on omaksuttu atomistisen itsen käsitys, ihminen on vastuussa vain itselleen ja oman kohtalonsa herra. Ei ole olemassa korkeampaa moraalia, uskonto on asiaankuulumatonta, perinteet halveksittavia - mutta kun ihminen ei tule toimeen ilman jonkinlaista normistoa ja mittapuita, ja kun aito ymmärrys elämiseen puuttuu - niin illuusio autonomiasta panee ihmisen seuraamaan yleistä mielipidettä. Ylpeyden syntiin hairahtunut itsenäisenä persoonana esiintyvä yksilö kuvittelee tekevänsä omia päätöksiä, kun toimii sovinnaisuuksia vastaan.
Ämylystössä on myös puhdasta opportunismia, kun kuljetaan virran mukana, päästään uralla eteenpäin, omaksutaan vallitsevan ideologian mukaiset näkemykset niin että aletaan itsekin niihin uskoa, eikä toisinajattelua enää siedetä. Asioita ei tarvitse enää analysoida, ja ihmisiä aletaan suojella loukkauksilta. Itsenäiset ajattelijat ovat nykyään kaikkea muuta kuin itsenäisiä. Ei enää tiedetä, mitä tieteellisyys ja oppineisuus vaatii. Ihmiset on jo koulun alaluokilta johdatettu asenteeseen, että todellisuutta - ja totuutta - ei ole olemassa mielen ulkopuolella, ja jos onkin, niin sitä ei voi tulkita varmaksi. Tunteen ensisijaisuus määrää kulttuuritrendit.
Tämä on briljantti kirjoitus.
PoistaSe kelpaa mihin ajanjaksoon hyvänsä ja mihin kulttuuriin tahansa. Se kuvaa ikuista yhteiskuntien sairautta.
Lääkettä tautiin ei ole, mutta oireista puhuminen todistaa valveutuneesta älystä.
Diippia näkemystä Borgeolilta "ilmansuunnasta ja ajasta siellä", hyvin sanottua
PoistaIslamisaation edistäjät ja puolustajat keksivät ikäänkuin tieteellisiä perusteluja toiminnalleen.
VastaaPoistaKäytännön kokemukset kuitenkin murskaavat tällaiset aatokset perusteellisesti, vaikka tosiasoiden torjunta on todella sokeata ja sitkeää.
Nyt Porin tapauksen vuoksi kauhistellaan homovastaisuutta, mutta miksi eläimeensekaantujat pääsevät kuin koira veräjästä? Olisi aika puuttua näiden navettaheikkien toimintaan.
VastaaPoistaIsot pojat ovat kertoneet, että sika on paras, vaikka lampaassakin on hyvät puolensa. Nimittäin villoista saa hyvin pidettyä kiinni ja takajalat saa sopivasti sujautettua pitkävartisten kumisaappaiden sisään ja siinä pysyy nylkytyksen ajan ihan hyvin.
PoistaEikö se ollut niin, että isännän jäätyä kiinni lehmään sekaantumisesta nimismies kysyi hämmentyneenä:
Poista"Mites se isäntä vanhoilla päivillään ny tuolleen?"
Isäntä vastasi itkuun pillahtaen:
"Ko mie en saa ennee lampaita kiinni!"
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Poista”…Viittaan tässä nyt vain kahteen konkreettiseen asiaan, joiden skandaalimaisuus on lehdistön kannalta erityisen selvä ja raskauttava. Tarkoitan ns. hihamerkkijuttua ja Pori-Jazz-tapausta. Muitakin toki löytyy ja paljon. Vai luuleeko joku, että ns. #metoo-ilmiössä pysyttiin edes lähellä asiallisuutta ja kohtuutta?
VastaaPoistaKoska lehdistö on näissä tapauksissa törkeästi laiminlyönyt tehtävänsä ja ilmeisen tietoisesti väärinkäyttänyt asemaansa, olisi paikallaan pitää arvovaltainen seminaari, jossa asioita selvitettäisiin ja annettaisiin sille tilaisuus katumukseen ja maineensa puhdistamiseen, sikäli kuin se on mahdollista.
Näyttää siltä, ettei Julkisen sanan neuvostolla ole kykyä eikä halua hoitaa sitä tehtävää, jota varten se on aluin perin kai perustettu…”
”…Opiskelijat on jo vuosikymmeniä kasvatettu sivuuttamaan järki, yleissivistävistä oppiaineista on paljolti luovuttu, ja sen seurauksena moraalikin on jäänyt kehittymättä. Rakennuspalikat aitoon itsenäiseen ajatteluun puuttuvat…”
Asioiden tilan ollessa näin Suomessa, ainoana vaihtoehtona selitykseksi voi olla vain se, että Suomessa intellektuaalinen elämä on edelleenkin kgb:n ja taistolaisten/piilotaistolaisten, sekä ns. suomettuneiden/piilosuomettuneiden näpeissä/kynsissä/kourissa/mekanismeissa.
Prosessin johtajana on tietysti Venäjän pitkäaikaisen ulkoministerin Sergei Lavrovin tossu, Suomen entinen pitkäaikainen ulkoministeri Erkki Tuomioja, joka on Suomen eduskunnan rikkain kansanedustaja (mistä lie rahat tulevatkaan jatkuvalla syötöllä), ja molemmilla herroilla on pitkäaikaiset kommunistiset sukujuuret.
"Ämylystössä " Mahtav ilmaisu. Ehdottomasti yleiseenkäyttöön
VastaaPoistaUpea katsaus!
VastaaPoistaHieno termi tuo älymystö! Millä konstilla siihen pääsee liittymään? Ovatkohan kriteerit samat kuin eliittin liittyessä? Toisaalta, Jyrki Lehtola ehtikin jo paljastaa eliitin kuolleen! https://www.apu.fi/artikkelit/nain-eliitti-kuoli
Väyrynen sai puolueen, Tuomioja yhdistyksen ja Soini ulkoministerin viran minipuolueella.
VastaaPoistaEttei yhdenkään mieltä pahoitettaisi. Minkä teet yhdelle pienimmistä, teet myös minulle. Över öga.
Ongelman ydin on siinä, että mitenkä me osaisimme sopeutua ympärillämme leijuvaan tyhmyyteen?
VastaaPoistaPitäisikö Suomessa kaikki tyttövauvoista mummoihin viedä ympärileikattaviksi, jotta tehokas sopeutuminen alkaisi tästä toimenpiteestä?
Sisäministeri Kai Mykkänen varmaankin vastaa, kun ehtii...
Tule ulos pömpelistäsi, siitä se toipuminen alkaa.
PoistaTyhmyys vähenisi jos Toipila älyäisi olla hiljaa.
PoistaOnko Suomen islamilaisen neuvoston hallituksen jäsenen Pia Jardin hässäkkä ympärileikattu ja milloin? Tämä on uskottavuuskysymys.
VastaaPoistaValitettavasti sananvaputeen kuuluu sekin, että kaikenlaiset mielipiteet kuten tyhmätkin ovat sallittuja.
Uuden tekniikan mahdollistaessa muidenkin tutkia historiaa kuin kirjanoppineiden pitää kertoa yksi viime päivien löydöistä liittyen Tapio Bergholmiin jota HS esittelee tänään syntymäpäivän kunniaksi.
VastaaPoistaVastauksessani Erkki Tuomiojalle kerroin yllä flirttailustani kauniin moskovattaren kanssa ollessani samoihin aikoihin tekemisissä sos.dem nuorten kanssa, joista Tuomioja hyvin tuntee sekä Tapio että Jorma Bergholmin. He molemmat osoittivat kerrassaan erikoista kiinnostusta tuohon naissuhteeseeni.
Nyt kauan myöhemmin huomasin googlettaissani Espoon Pakankylässä sijatsevan Kaisan kodin historiaa Bergholmin veljesten isän Karin kertovan netissä tuota kartanon tarinaa, koska hän on sen ennen sotia omistaneen saksalaisen isännän perillisiä.
"Historian ilmiöitä ei kannata kauhistella, mikäli niitä haluaa ymmärtää. ei niitä tietenkään pidä myöskään ihastella ja juhlia välttämättöminä."
VastaaPoistaOpettaja Marx opetti Kommunistisen puolueen manifestissaan vallanlkumouksellisille mafiosoille, että ensin pitää valloittaa demokratia. Toisin sanoen vasta sen jälkeen saattoi syyttää vastustajia kansan vihollisiksi ja ruveta tuhoamaan luokkavihollisia. Marx ja Engels sepittivät myös reseptejä miten maailmansotia käytetään näiden päämäärien saavuttamiseksi.
Toiset kauhistelee, stalinistit ihastelee.
Nyt minä vasta tajusin, miksi en saa töitä ja aikoinaan piti lypsää apurahoja huonolla tuloksella. Mutta tässä ilmenee koko sakin juoni ja idea!
VastaaPoistaTyhmyys ahdistaa. Viittaan alkuperäiseen blogiin. Seksuaalisuus antaa mahdollisuuksia erilaisiin variaatioihin. Vaihtelua esiintyy partnerivalinnoissa. Miksi blogata mielipiteet vain yhteen vaihtoon? Miksi homous olisi kaiken lopputulema? Joku kokee eheytymistä eri suuntaan kuin toinen. Huumeet koukuttaa. Onko sekin identiteetti, kuten homous? Tyhmyys rajoittaa ajattelunvapautta eniten.
VastaaPoista