Siksi
meillä on joulu
Joulu on se hetki vuodesta, jolloin nykyihminen
aivan erityisesti tuntee tarvetta keskittyä olennaiseen. Tavaraa on hankittu
enemmän kuin monen kuukauden aikana keskimäärin. Rajallisten kykyjensä
puitteissa itse kukin yrittää nyt nauttia niin monesta ruokalajista kuin
mahdollista. Hienoa pitää olla ja saa olla paljon ja kallista. Tämä on se
päivä, jolloin mässäystä ei paheksuta ja lihansyönti annetaan anteeksi. Tämä on
vain kerran vuodessa, kuin väärän kuninkaan päivä. Hulluus on nyt viisautta ja
pahe hyvettä.
Tuntisin itseni todella törkeäksi, jos paheksuisin
joulun nautintoja saati yrittäisin saada ihmiset tuntemaan niistä huonoa
omaatuntoa. Tämä on maallisen onnemme päivä ja olkoon se meille sallittu. Kuka
julkenisi ruveta sitä tuomitsemaan? Vasemmistolaisia rabulistiskribenttejä ja
muita kverulantteja en tässä ota lukuun kuten eivät ota muutkaan. Meillä yksinkertaisesti
ei ole edes todellista mahdollisuutta tai oikeutta tuomita tätä juhlaa,
Joulupukin armorikasta lahjoittamisen ja saamisen potlatchia.
Tavara ei joulussa ole tärkeintä, vaan se, että
sitä annetaan ja saadaan. Siitä se ilo oikeasti syntyy. Se on hyvää tahtoa
käytännössä ja asiaan kuuluu, että kun nyt rahaa ja tavaraa on paljon, niin
sitä myös annetaan ja saadaan paljon. Joskus muinoin olisivat mahdollisuudet
saattaneet rajoittua johonkin villamyssyyn tai talikynttilään, nyt eivät
rajoitu.
Nykyinen joulu on ennen muuta Joulupukin juhla.
Entinen olkipukki sai joskus ihmishahmon ja ylleen nurin käännetyn turkin. Oli
olevinaan vanha ukkorahjus, joka tykkäsi lapsista ja otti niitä polvelle.
Tarjosi namusia. Jenkit pukivat hänet sitten punaiseen pellepukuun ja
sepittivät paljon järjetöntä legendaa. Siihen kuitenkin uskotaan yhä ja miksi
ei uskottaisi. Joulupukki on olemassa ja tiedän sen varmasti. Olen ollut
itsekin.
Yhtä varmaa kuin Joulupukin ilmestyminen, on se,
että intellektuellit näinä päivinä epäilevät ääneen Jeesuksen neitseellistä
syntymää. Ihmeet ihmeinä, mutta miten haploidisesta kromosomistosta voisi tulla
diploidinen? Rajat ne on Jumalallakin, sanoo uusi viisautemme, joka ammentaa
biologiasta.
Kuinka sitten on tuon joulun sanoman kanssa? On
pakko sanoa, että ajatus uhriksi ihmishahmoon syntyvästä Jumalasta loukkaa niin
järkeä kuin tunnetta. Se, mikä sopi parin tuhannen vuoden takaiseen maailmaan,
ei istu kolmannen vuosituhannen kulutusjuhlaan. Jumala, joka uhraa poikansa, on
yksinkertaisesti kauhistus. Sellaisen palvominen herättää vain häpeää. Moraali,
sellaisena kuin me sen tunnemme, on suuremman mielihyvän moraalia. Rienaava
ajatus siitä, että Jumala, joka uhraa poikansa, on pervo, on meidän
kulttuurissamme väistämätön.
Mutta joulun sanomassa on kuitenkin jotakin
palkitsevaa, jotakin, joka nostaa sen arjen yläpuolelle ja erottaa kaikista
muista vuoden päivistä. Jos pysähdymme ajattelemaan, mitä se on, ehkä joudumme
tunnustamaan, että kyseessä on asian avoin mielettömyys. Se, että koko
kristitty ihmiskunta lopettaa työnteon ja laiskottelee hyvällä omallatunnolla,
se että mässätään kuin viimeistä päivää, että tuhlataan rahaa täysin tyhjänpäiväisiin
lahjoihin pelkän lahjoittamisen vuoksi, on avoimesti absurdia.
Olemme epäilemättä tulleet apinoista ja
eläinkunnasta me nykyisinkin haemme eettiset perustelut toiminnallemme, kun
kaipaamme korkeampaa auktoriteettia. Apinat, kuten kai kaikki muutkin luontokappaleet,
ovat tyystin rationaalisia. Ne eivät koskaan viettäisi joulua. Eivätkä usko
Jumalaan, luulisin.
Sen vuoksi, eikö totta, on pakko uskoa joulun
ihmeeseen. Vain ihminen osaa olla mieletön. Ellei hän palvo Jumalaa ja
Jeesus-lasta, niin Joulupukkia hän ainakin kunnioittaa. Emme ole apinoita. Emme
ainakaan vielä. Siksi meillä on tämä joulu, juhlista hulluin.
Niin on vastaansanomaton että vaikenisin, ellei olisi joulu. Kenties pyhistä hahmoista Nikolauksesta ja Klauksesta voisi lahjojenjakomieltä irrotakin. Mutta ei kai sentään joulupukista ? Pukkihan se on -virhe, moka.Syntipukki.Olkipukki jota syljetään ja pistellään neuloilla, sama otus joka toimittaa risuja piiskata lapsosia ja pelastaa heidät pahalle -pois hyvänkaltaisuudesta, jotta omantuntonsa paaduttaisivat. Eikö tuo mahda olla ruotsiksikin joku syndabocka tai muuta sellaista kirkkoherraa.
VastaaPoistaJoulunihmettä kelataan filmiltä pikkusalissa Kinopalatsissa kuta kuinkin tyhjässsä salissa. Tai siis sitä kuinka kadun pahuus voitetaan ihmeen kosketuksella. Nimikin on Enkelin siivu. Joukon pöljin kysyy kuka Mona ja mikä talo linnasta Edinburghista kun toiset tietävät. Keksipaketin kuvasta. Niin tämä mielensä joutavasta varjellut keksii ne jujut joilla keikka onnnistuu, naamioitumisen skottikiltteihin ja tarjonnan niukkuuden hintoja tervehdyttävän vaikutuksen. Yksi pelastuukin.Tai perhe. Leffa on Ken Loachin synteesiä muutaman yliopiston, jokusen tiedekunnan raporttien -ja omien aistiensa + järkikultansa- kehiin heittämisellä tuoreutetusta evankeliumista elokuvaksi -ei juuri kenkään katsoa hupsulassamme.
Noista sapuskoista sanoisin että kapahaukeen pantiin jouluna kastike ja mausteita jos oli. Siitä tuli juhlaruoka. Viinaankin pantiin rusinoita ja mausteita jos tervatynnöreistä oli rahaa yli jäänyt. Se on se glögi. Helsingissä yhdessä baariravintolassa sain lipeäkalan viereen mustapippurimyllyn ja pikkukupin maustepippuria. Ravintoloitsija oli itse keittänyt ryytijuoman, sen glögin. Sieltä tajusin nämä seikat. Olisiko näistä kirjoissakin, en tiedä. Tuskin ainakaan vaikuttavasti: joulun tulla.
Jukka Sjöstedt
Niin, seitsemän veljestä kyllä irrotteli, mutta he olivat silloin metsäläisiä Impivaarassa.
VastaaPoistaJotkut uskovat joulupukkiin, toiset jumalaan ja kolmannet näkymättömään käteen.
VastaaPoista