Putin on oikeassa
Tiedän, että sivistyneen konsensuksen mukaan V.V. Putin on
tyranni, joka on aina väärässä. Tiedän myös, että monet venäläiset
kunnioittavat häntä epiteetillä mudak,
joka on liian härski käännettäväksi säädyllisessä tekstissä.
En minäkään ole Putinin ihailija, enkä myöskään Stalinin.
Siitä huolimatta molemmat osoittivat aikoinaan jossakin vaiheessa tervettä
järkeä vastoin edistysmielisimmän älymystön näkemyksiä. Stalin onnistui tämän
ansiosta ikävä kyllä vakiinnuttamaan tyranniansa ja samoin saattaa käydä
Putinillekin. Mutta tämä ei ole terveen järjen vika sinänsä.
Taannoin pidetyssä Valdai
klubin kokouksessa http://valdaiclub.com/russia_and_the_world/62820.html
Putin ilmoitti kannattavansa traditionalismia, joka on Venäjän kansallisen
identiteetin ytimessä ja asetti epäilyksenalaiseksi sen, että lännessä nyt
suurta muotia olevat, liberalismin lipun alla kannatetut virtaukset olisivat
ikuisesti päteviä periaatteita, jotka sitovat kaikkia ja kaikkialla. Sen sijaan
on syytä uskoa, että tuhansien vuosien mittaan muotoutuneilla traditioilla ja
arvoilla on takanaan enemmän vakuuttavuutta. Asia koskee perhearvoja,
vähemmistöjä ja etenkin enemmistöjä, joiden vakaumusta pitäisi kunnioittaa.
Venäläisten enemmistö näyttää olevan samaa mieltä.
Mutta länsimainen älymystö varamaan tuntee ylemmyyttä
takapajuisiksi arvelemiaan Venäjän kansan syviä rivejä kohtaa. Kunhan elintaso
ja yhteiskunnan modernisaatio saavuttavat tietyn asteen, tulevat arvot
Venäjälläkin muuttumaan, ennustavat suuren kansainvälisen arvoprojektin WVS:n tutkijat.
Väistämättömän edistyksen toteuttamiseksi kannattaisi siis varmaan pakottaa
enemmistö kannattamaan etujoukon näkemyksiä, eikös vain?
Luulen, että venäläiset eivät näissä asioissa ole suinkaan
takapajuisia, vaan pikemmin päinvastoin. Se uskomattoman simppeli ateismi,
josta suuret massat lännessä nyt ylpeilevät, oli Venäjällä vuosikymmenet
pakollinen kansalaisuskonto. Tutkimusten mukaan venäläiset eivät nykyään ole
yleensä uskovaisia, mutta sen sijaan kyllä kunnioittavat uskonnollista
traditiota, kuten sivistyneelle ihmiselle sopiikin.
Kaikenkarvainen radikalismi kommuuneista rikoslain
liberalisointiin, vapaaseen rakkauteen, nudismiin, hierarkioiden purkamiseen ja
lasten kasvattamiseen yhteiskunnan toimesta on Venäjällä jo kokeiltu. Kysymys
ei siellä enää ole houkuttelevasta utopiasta, vaan katkerasta kokemuksesta.
Radikalismi villiintyi äärimmilleen ensimmäisen viisivuotissuunnitelman aikana
1928-1932 ja läntiset tutkijat nimittävätkin sitä ”kulttuurivallankumouksen
ajaksi”, rinnastaen sen Kiinassa myöhemmin tapahtuneeseen mielettömyyden
orgiaan. Halukkaat voivat tutustua asiaan esimerkiksi Sheila Fitzpatrickin
toimittamasta teoksesta Cultural Revolution
in Soviet Russia 1928-1931. Se oli aikaa, jolloin kommunistinen puolue oli
todella aikeissa pakottaa ihmiset kommuuniin eli pakollisen tasa-arvoiseen
yhteiselämään ilman vähäisintäkään yksityisomaisuutta. Tätä ei pidä sotkea ns.
kommuuniasuntoihin tai kommunalkoihin.
Kyseessä on kaksi aivan eri asiaa. Samaan aikaan suunniteltiin lasten kasvatuksen
ottamista pois vanhemmilta eli siis ydinperheen täydellistä tuhoamista.
En pidä Stalinista enkä etenkään siitä järjestelmästä, jonka
hän loi ja todella sai toimimaan. Sen sijaan hänelle voi antaa täydet pisteen
terveestä järjestä, jonka hän palautti uudelleen käyttöön, kun hullut
radikaalit olivat syöksemässä maan suurinta tietä tuhoon. Jo maaliskuussa 1930 Stalin peruutti
määräyksen kommuunien perustamisesta ja käytännössä kielsi ne. Sama kohtalo
tuli vuoron perään kaikkien radikaalien kaninaivoisten utopioiden osaksi.
Lopputuloksena oli viime kädessä terrorille perustuva puolikonservatiivinen
järjestelmä, johon kaikki itsesuojeluvaiston säilyttäneet pitivät parhaana sopeutua.
Marxismin kannalta kaikki meni hyvin. Olihan itse oppi-isä viisaasti sanonut,
että vapaus tarkoittaa välttämättömyyden hyväksymistä…
Kun sosialismin toteutumisen suuri hetki koitti toisen
viisivuotissuunnitelman päättyessä vuonna 1937, voitiinkin julistaa, että
Neuvostoliitto oli maailman vapain maa. Soraäänet olivat harvinaisia.
Luulen, että Venäjällä muistetaan hyvin tai ainakin
riittävässä määrin, mitä tapahtui muutama sukupolvi sitten. Lehdet kirjoittavat
näistä asioista jatkuvasti. Sellainen demokratia, jossa on pakko kumartaa
etujoukon ja muiden vähemmistöjen arvoja ja mielipiteitä on jo kokeiltu.
Sellainen sanavapaus, jossa saa kannattaa vain virallista totuutta, on aivan
tuoreessa muistissa. Elleivät ne houkuttele venäläisten enemmistöä, ei asiassa
ole mitään ihmettelemistä.
Kannattaako venäläisten enemmistö sitten Putinin puuhaamaa
valtioideologiaa, jonka laadusta saa jo hyvän käsityksen erinäisten think tankien, esimerkiksi presidentin
hallinnon alaisen RISI:n papereista?
Sitä emme vielä tiedä. Enemmistön arvot kyllä näyttävät
sopivan presidentin ajamaan suuntaukseen, jota siinä mielessä voi pitää
demokraattisena. Entä kannatanko itse Putinia? En kannata. Siitä huolimatta myös
hän, kuten Stalin tai kuka tahansa muu mudak,
saattaa joskus olla jossakin asiassa oikeassa. Ja siihen jokaisella on oikeus.
Jos Putin on väärässä, niin Venäjän kansa oli väärässä äänestäessään häntä. En usko väitteisiin vaalien tulosten väärentämisestä, niitä esitetään varsinkin nuorissa demokratioissa, kun tulos ei ole itselle mieleinen.
VastaaPoistaSeuraavissa vaaleissa venäläiset voivat taas sanoa mielipiteensä. Ehkä tulos ei ole länsimaisten toiveiden mukainen. Toivottavasti Putinille löydetään kuitenkin hyvä vastaehdokas.
Meidän itäsuomalaisten on usein vaikea menestyä tässä rumien hallitsemassa paratiisissa.
VastaaPoistaAinakin Jyrki Katainen vaikutti tänään uutisissa niin väsähtäneeltä,että mieluummin Putin ottaa mallia Niinistöstä tai Härski-Halosesta.
Stalin ja Putin.
VastaaPoistaHrushtshevin mukaan Stalin oli ennen kuolemaansa sanonut: "Мы просрали нашу Родину."
Putin voisi jo tässä vaiheessa sanoa: "Мы, кэгэбэшники, разгромили пол-России."
Sama liittyy tietysti myös Hitleriin. Hän oli suorastaan yllättävän monessa asiassa oikeassa ja onpa hänen talouspolitiikkansa menestys 1933-37 arvoitu johtuneen siitä että natsit eivät juuri välittäneet lukea taloustieteen oppikirjoja.
VastaaPoista