Kulttuurin kentiltä
Kuten lienee yleisesti tunnettua niissä
kenties liiankin vähäisissä piireissä, jotka vaivautuvat ystävällisesti tätäkin
blogia seuraamaan, ottaa sen kirjoittaja kulttuurin hyvin vakavasti.
Tämä ei koske ainoastaan kulttuuria
sanan antropologisessa mielessä eli tietyn populaation tapojen ja normien
kokonaisuutena, vaan myös niin sanottua korkeakulttuuria.
Toki viime mainittu sana on vaivaannuttavan
epäkorrekti sisältäessään jo lähtökohtaisesti jonkinlaisen arvoarvostelman,
joka viittaa hierarkian olemassaoloon tällä alalla.
Uusrahvaanomaisuushan on jo kauan
ollut aksiomaattis-aksiologinen lähtökohta, josta tinkimisen jokainen ymmärtää
loukkaavan tasa-arvoa, tuota arvojen arvoa, jonka romahtaessa meille ei enää
jäisi mitään..
Sanan ”korkea” voisi koettaa tässä
yhteydessä korvata jollakin muulla, mutta jostakin syystä niin ei ole tehty,
joten minäkin käytän yhä sitä.
Tarkoitus oli kirjoittaa taas
blogi, mutta valitettavasti nukahdin aamuyöstä uudelleen ja unohdin aiheen.
Tässä sen sijasta uusintana muuan kulttuurikriittinen traktaatti, jonka toivon
lukijan suopeasti ottavan vastaan:
lauantai 7. elokuuta 2021
Huuto ja kiljunta
Jo jokunen vuosikymmen sitten
kiinnitin huomiotani siihen, että esitetty musiikki oli muuttunut yhä
alkukantaisemmaksi. Kehittyneiden sävel- säestys- ja rytmikuvioiden tilalle oli
tullut monotoninen jumputus ja äärimmäisen simppeli melodia, jos melodiaa yleensä
oli. Koko komeus esitettiin järjettömän kovaa, valtavien ämyrien kautta.
Tässä oli tietenkin kyse musiikin
primitiivistymisestä tai oikeastaan sen korvautumisesta eräänlaisella
epämusiikilla, jolla kyllä saattoi olla ja varmaan olikin yhteyksiä siihen,
miten alkukantaiset heimot käyttäytyivät yrittäessään ilmaista itseään äänellisesti.
Aluksi tuohon jumputukseen vielä
sisältyi jonkinlaista lauluakin, mutta ajan mittaan se on korvautunut
kähinällä, joka sisältää yleensä erilaisia ruokottomuuksia tai vain vihaisen
sonnin puhinaa ja ähinää muistuttavaa, yleensä aggressiivista mielentilaa kuvaavaa
ääntelyä.
Ymmärrän kyllä, että olemme tässä
tekemisissä vanhan ja suorastaan kunnianarvoisan ilmiön kanssa. Jo Rousseau
kehotti palaamaan alkuperäisyyteen ja siis menemään sen keinotekoisen kerroksen
taa, jota kutsutaan kulttuuriksi. Eikö juuri villi itse
asiassa ollutkin jalo olento ja villeys siis kaikkein korkeinta todellista
taidetta, ehkä tiedettäkin, kun asiaa tarkoin ajatteli.
Tämä idea näyttää olleen
tiedostettuna 1990-luvulla niillä skottipojilla, jotka perustivat yhtyeen
nimeltä Primal Scream. Toisaalta nimi saattoi olla jonkinlainen
vitsi, kuten noissa ympyröissä on usein tapana. Oikeasti pojat lienevät
laulaneet ja laulavat kai vieläkin.
Tämän päivän hesarissa joka
tapauksessa mennään perille asti. Toimittaja otsikoi kolumninsa: Joskus
pitää vain huutaa suoraa huutoa.
Tämä väite on sinänsä
kiistanalainen. Primitiivinen käytös lienee erittäin harvoin parempi vaihtoehto
kehittyneille käyttäytymistavoille. Primitiivireaktio on yleensä syystäkin
ollut huonossa maineessa ja siihenhän tuollainen suoran huudon huutaminen
viittaa.
Mikäli jonkun sukupuolielimet
jäävät ketunrautoihin, lienee aivan ymmärrettävää, että kyseinen henkilö reagoi
nimenomaan primitiivisellä tavalla. Turhauttavassa ja tuskallisessa asemassaan
hän tuskin voi viileästi punnita tapahtunutta ja rajoittua vain asialliseen
kuvaukseen siitä, mitä on tapahtunut. Sitä paitsi voi olla, ettei kuulijoita ja
mahdollisia auttajiakaan ole mailla eikä halmeilla.
Niinpä voimme silloin täydellä
syyllä odottaa tuota reaktiota, jota englanniksi kutsutaan nimellä primal
scream ja myös antaa anteeksi sen primitiivisyyden, vaikka emme sitä
hyväksyisi, saati arvostaisi. Kulttuuriin kuuluvat käyttäytymissäännöt eivät
välttämättä ole tällaisessa tilanteessa hyödylliset tai edes mahdolliset
noudatettaviksi.
Niin, joskus pitää vain
huutaa suoraa huutoa, kirjoittaa Helsingin Sanomat kolumnissaan. Siinä ei siis
kuvatun laista primitiivistä mylvintää ainoastaan hyväksytä, vaan suorastaan
asetetaan se velvollisuudeksi. Sana pitää voi tosin suomen
kielessä merkitä sekä moraalista velvoitetta, kuten saksan sollen tai
myös pakkoa, joka ei ole tahdonalainen, kuten saksan müssen.
Saattaa olla, että tässä on
tarkoitettu molempia, vaikka luulisi, että olisi käytetty täytyy-verbiä,
mikäli olisi tarkoitettu ei-tahdonalaista ja siis eettisessä mielessä tavallaan
neutraalia tekemistä. Suomen kielen käytännöt ovat tässä kuitenkin horjuvia.
Mutta tämä ei minua oikeastaan
suurestikaan kiinnosta. Kolumnissa kuvatut karjankutsuhuudot on
mielestäni sen sijaan esitetty erittäin yksipuolisesti.
Kirjoittaja viittaa sekä
vienankarjalaisiin että ruotsalaisiin karjankutsuhuutoihin. Jälkimmäisiä (kulningar)
on joku nuori laulajatar opiskellutkin Tukholmassa ja niitä kuuluu esitetyn
Nobel-banketteja myöten. Mikäpäs siinä. Luulen, että Alfred kääntelehtii
haudassaan, vaikka ruotsalaisten kulttuuripiirien luovaa yritystä on toisaalta
periaatteessa helppo ymmärtää. Mitäpäs teet, kun perinteinen korkeakulttuuri ei
kerran snobeille enää kelpaa…
Lapsuudessa äitini kutsui lehmiään
herttaisella äänellä: Muurikki see, tän see, tän’aitaa see! Se oli
musikaalista, melko korkealta laulettua tekstiä ja sävellaji taisi vivahtaa
E-molliin. Sitä oli ihan kiva kuunnella ja tietenkin me lapset matkimme sitä
myös ja hyvin tuloksin. Ennen pitkää alkoikin aina metsästä kuulua kellon
kalinaa ja sieltäpä kohta löntystivät naudat juhlallisen hartaasti kohti
kutsujaa, joka lupasi huojennusta täysille utareille.
Mutta mitä opimmekaan
ruotsalaisesta karjankutsusta! Siellä näköjään mölistään veret seisauttavalla
volyymillä. Joku raiskaajakin on kuulemma onnistuttu torjumaan tällä hirveällä
kiljunnalla, mikä tietenkin on mainio asia.
Mutta mikä mahtaa olla tuollaisen
maksimaalisella volyymillä kajautetun korkean, kimeän, nasaalin naisäänen
kulttuurinen arvo sinänsä? Siihen ei oikein riitä, että sillä on pelottelussa
välinearvoa ja että sitä opetetaan Ruotsissa itsepuolustustekniikkana.
Suomalaiset tekniikat eivät tässä
taitaisi toimiakaan (ajatelkaa nyt vain: tän see, tän’aetaa see!...).
Eräässä jännitysromaanissa pari
vuotta sitten luin siitä, miten joku fiktiivinen hahmo, jonka nimi muistaakseni
oli Anaksia Kalamanainen, esitti jossakin juhlassa tiibettiläistä
karjankutsuhuutoa. Hänen kampauksensakin pyrki alkuperäisyyteen ja oli
kamelinlannalla vahvistettu, mutta tuppasi sulamaan salin lämmössä.
Nauroin silloin koko jutulle,
parodia mikä parodia.
Mutta eipäs olla ennakkoluuloisia.
Ei ole olemassa mitään niin alkeellista, etteikö tämä kulttuuri voisi korottaa
sitä jalustalle ja esikuvaksi. Siihen kelpaa vaikka karjankutsuhuuto, mikäli se
on kyllin raaka sävyltään. Suomalaiset, sivistyneet versiot eivät kuulu tähän
kategoriaan.
"Huutoa ja meteliä"
VastaaPoistaPietari Ensimmänen ja Putin Ensimmäinen.
Putin rakastaa Pietari Ensimmäistä, koska tämä lisäsi Venäjälle uusia alueita (kuten muutkin keisarit) Jumalan armosta. Putin ilmoitti julkisesti Moskovan TV:ssä, että hän rakastaa dvizhuhaa eli hurjaa menoa. Putin ei halua lisätä Venäjälle uusia alueita, hän halajaa vain sitä, mikä kuului Venäjälle Jumalan armosta eli sosialistisen maailmanjärjestelmän sekä kaikki Neuvostoliiton entiset alueet. Kas kun G-8 kokouksessa Putin ei uskaltanut lausua Varsovan Liiton entiset maat omiksi. Sen teki aikoinaan Jeltsin. G-8 kokouksessa Putin lausui,
G-8 kokouksessa Putin uskalsi sanoa, että hän ei voi elää ilman Neuvostoliiton entisiä alueita. Putin väittää, että Ukraina ei halua neuvotella rauhasta eli antautumisesta ja siksi Ukraina on rangaistava.
VastaaPoistaNiin sanottu dvizhuha eli hurja meno onkin itse asiassa Ryssän credo jo Iivana IV eli Iivana Julman ajoilta, koska tämä väitti, että Moskova on kolmas Rooma, ja sitähän ei voinut toteuttaa ilman sotilaallista dvizhuhaa eli hurjaa menoa.