Barbaarien kavalkadi
Herodotos, Historiateos.
Edellinen nidos: kirjat I-IV. Kreikan kielestä suomentanut ja esipuheella
varustanut Edvrard Rein. WSOY 1964, 402
s.
Halikarnassolainen
Herodotos (noin 484-425 EKr.) halusi omien sanojensa muaan lirjoittaa
tutkimuksensa, etteivät ihmisten toimet aikojen kuluessa hälvenisi ja ne suuret
ja ihmeelliset teot, joita osaksi helleenit, osaksi barbaarit olivat
suorittaneet, jäisi maineettomiksi, ja ennen kaikkea, jotta selviäisi, mistä
syystä he olivat joutuneet sotiin toistensa kanssa.
Herodotoksen lähestymistapa
kuulostaa siis suorastaan modernilta, ellei peräti postmodernilta. Hän ei
kuitenkaan tyydy kuvailemaan pelkkää tapahtumahistoriaa, vaan selostaa laajasti
myös kansojen erilaisia tapoja.
Kuten tunnettua,
eri kansoilla on erilaisia tapoja ja moderneina ihmisinä tiedämme, että niiden
arvosteleminen omien perinteidemme pohjalta on uskallettua ja jopa suorastaan
älyllisesti alamittaista.
Kuten
antropologit ovat viimeisten vähän yli sadan vuoden kukuessa mieleemme
teroittaneet, ihmisyhtsiekunnat saattavat olla tapojensa puolesta mitä
moninaisimpia. Missään ei ole säädetty, että niiden arvojärjestys muistuttaisi
oikeastaan millään tavalla sitä, mikä meillä länsimaissa on nykyään vakiintunutta.
Itse asiassa
asiaan paneutuvat intellektuellit ovatkin aina huomanneet helposti, miten
kieroontunutta oma kulttuurimme on. Kun käytämme sanaa ”primitiivinen” meille oudoista
kulttuureista, paljastamme vain omia, usein alkeellisia ennakkoluulojamme.
Itse asiasa
sanan ”primitiivinen” voisi useimmiten korvata sanalla ”erilainen” tai kukaties
”alkuperäinen”, ellei viimemainittuun helposti assosioitaisi ajatusta kehittymättömyydestä.
Se, että niin
sanottujen alkuperäiskansojen kulttuurit ja ihmiset ovat jaloja, kun asian
oikein oivaltaa, ovat ymmärtäneet yhä uusien sukupovien hengen jättiläiset,
joiden joukosta korkeimmalle usein nostetaan Jean-Jacques Rousseau. Toki monet
uudemmat antropologit, kuten Margaret Mead ja Ruth Benedict ansaitsevat myös
kunniasijan tässä joukossa (ks. Vihavainen: Haun mead
tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Luin jälleen ”historian
isän”, Herodotoksen Historiateoksen ensimmäisen osan laajentaakseni
näkemystäni kansojen kulttuurien moninaisuudesta ja vahvistaakseni ymmärrystäni
hierarkkisen ajattelun mahdottomuudesta niitä arvioitaessa.
Kiistaton tosiasiahan
kai, ainakin edistyksellisissä piireissä on, että länsimaisen ihmisen ennakkoluulot
ovat ehkä pahin este aidon monikulttuurisuuden ja kansojen veljeyden tiellä.
Herodotoksen
kertomat kuvaukset kansoista ja niiden tavoista eivät toki ole sanan nyyisessä
mielessä luotettavia ja itsekin hän usein sanoo epäilevänsä monia kertomuksia,
joiden todenperäisyyttä kuitenkin ovat jopa silminnäkijät hänelle vannoneet.
Joka tapauksessa
voimme todeta hänen koko ajan suhtautuvan materiaaliinsa aidon tutkijan tavoin,
arvoarvostelmia esittämättä, lähestyen vanha ylevää periaatetta: Non ridere,
non lugere neque detestari, send intelligere. Google kääntää tämän
tarvittaessa.
Minusta on huomion
arvoista, miten täysin viileästi Herodotos kuvailee sellaistenkin kansojen
tapoja, jotka aivan tavattomasti poikkeavat kreikkalaisten omista. Hän ei myöskään
aseta arvojärjestykseen helleenejä ja barbaareja, vaan antaa molemmille
tunnustusta silloin, kun näkee siihen aihetta, kuten myös teoksen suomentaja
Edvard Rein toteaa.
Oma pyrkimykseni
objektiiviseen suhteutumiseen on kyllä aina joskus tätäkin kirjaa lukiessa
kieltämättä koetuksella. Myönnän, että en aina kykene täysin ymmärtäväisesti
suhtautumaan siihen viileään kevytmielisyyteen, jolla ihmisiä yhä uudelleen tapetaan.
Hallitsijat näyttävät tekevän näin jopa vitsin vuoksi, osoittaakseen valtansa
rajattomuutta.
Kannibalismi,
joka nykyään on hyvin harvinaista, oli aikoinaan itse asiassa normaalia
sellaisissa tapauksissa, joissa ruoka oli loppunut. Niinpä persialaisten
sotajoukossa, jonka mieletön Kambyses oli johdattanut karulle seudulle, miehet
valitsivat ajoittain keskuudestaan joka kymmenennen, joka sitten teitastettiin
ja syötiin.
Useammassakin
tapauksessa kerrotaan myös muualta antiikista, miten saatettiin teurastaa lapsi
ja syöttää se vanhemmilleen. Vastaava tapaus on Herodotoksellakin.
Ekologista
ajattelua ja kenties siis meidänkin ajallemme esimerkillistä ja edistyksellistä
toimintaa edustaa se kansa, jota Herodotos nimittää intialaisiksi ja joka
tappoi sellaiset jäsenensä, jotka sairastuivat ja söi heidän lihansa.
Jos kyseessä oli
mies, suorittivat teurastuksen miesystävät, jos taas nainen, tekivät sen
vastaavasti naisystävät. Jos joku onnistui elämään korkeaan ikään, uhrattiin
hänet juhlallisesti ja syötiin sitten pidoissa.
Issedonien
kansalla puolestaan oli tapana, että kun joltakin kuoli isä, toivat kaikki
sukulaiset paikalle elukoita, jotka teurastettiin ja hakattiin kappaleiksi.
Eläinten liha sekoitettiin kuolleen isän lihaan ja syötiin sitten pidoissa.
Muuten, tämän kansan piirissä oli miehillä ja naisilla yhtäläinen valta.
Olihan sitten
olemassa tuo amatsonienkin kansa, jota nykyään tietyissä piireissä suuresti ihaillaan,
mutta se oli poikkeuksellinen juuri siinä, että siellä olivat asiat päin
vastoin kuin normaalisti. Sauromaattien kansan nuorukaiset onnistuivat saamaan
puolisot amatsoneista, mutta nämä kieltäytyivät seuraamasta heitä miesten entisille
kotikonnuille, koska heillä ei voinut olla siellä asuvien naisten kansa mitään
yhteistä.
Yleensä naisia
pidettiin jonkinlaisena kansan kultavarantona, joka aina koetettiin säästää ja
pitää muilta koskemattomana. Niinpä morsiamia oli usein pakko ryöstää, mihin
nämä itse asiassa olivatkin kovin suostuvaisia.
Poikkeuksellisen
puhdasta rationalismia edustivat babylonialaiset, jotka persialaisten
ahdistaessa kuristivat naisistaan ne, jotka olivat hyödyttömiä, kun ensin olivat
kukin valinneet joukosta pois äitinsä ja sen naisen, joka leipoi miehelle hänen
leipänsä. Näin säästettiin ruokavaroja.
Esimerkiksi suhtautuminen
vanhempiin siis vaihteli suuresti ja Intian kallatialaisilla oli tapana syödä
vanhempiaan. Kun suurkuningas Dareios kysyi helleeneiltä, mistä hinnasta he suostuisivat
sellaiseen, he sanoivat, etteivät mistään hinnasta sellaista tekisi.
Kun Dareios sen
sijaan kysyi kallatiaisilta, mistä hinnasta nämä suostuisivat polttamaan
kuolleet isänsä, nämä huusivat ääneen ja käskivät hänen olla puhumatta syntiä: ”Semmoinen
on nyt maan tapa ja oikein näyttää minusta Pindaros runoilleen sanoessaan, että
tapa on kaikkien kuningas”, pohdiskelee Herodotos.
Minusta näyttää,
että Herodotoksen mentaliteetti on kovin lähellä postmodernia. Ehkäpä olemme
tehneet pitkän kierroksen kehittäessämme kreikkalaisen ja kristillisen
tradition synteesinä länsimaisen kulttuurin ja nyt olemme taas lähestymässä Herodotoksen
edustamaa moniarvoisuutta ja suvaitsevuutta, joka ennen pitkää saattaa tuottaa
sellaisia hedelmiä, joita emme vielä osaa kuvitellakaan.
Kiitokset kirjoituksesta!
VastaaPoistaIhminen - a man - on siitä hauskan mielikuvituksellinen olento ettei hän koskaan lakkaa yllättämästä, ja sehän onkin hienoimpia asioita elämässä.
Ennustaminen on aina vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden, mutta on mielenkiintoista pohdiskella erilaisia näkemyksiä. Arvostan itse avarakatseista maailmankuvaa, ja sen pohjalta tehtyjä arveluja tulevaisuuden maailmasta. Jäätiköt liikkuvat, ja massat kenties niiden mukana, jos niin on käydäkseen vaan kenties mannerlaatat vielä pysyvät paikoillaan eikä luonto vie meitä siinä skenaariossa kuin litran mittaa. Auringonkin sammuminen on tiedemaailmassa virallisesti ennustettu kotvasen päähän, joten loppu häämöttää niin konkreettisesti tuolla jossain, että sekin on taas uusi muuttuja yhtälössä, vai onko? En sitä tiedä, olenhan vain ihminen.
Hyvää ja lempeää juhannusaattoa kaikille.
Hyvää "jussia" Timolle erityisesti ja kaikille kommentoijille yleisesti !
VastaaPoistaKiitos samoin sinulle.
PoistaKiitos, sitä samaa kaikille.
VastaaPoista"moniarvoisuutta ja suvaitsevuutta, joka ennen pitkää saattaa tuottaa sellaisia hedelmiä, joita emme vielä osaa kuvitellakaan."
VastaaPoistaVeikkaanpa jälleen kerran, että lopputulos on länsimaisen kulttuurin korvautuminen jollain yksiarvoisemmalla, itsekunnioittavalla kulttuurilla. Kehittyykö siitä sitten uusi korkeakulttuuri, jää nähtäväksi.
Eikö
Poista"Jenkkikulttuuri" ole länsimaista?
Kuin myös, voisihan sitä juhannuksen kunniaksi kaivaa Herodotoksen hyllystä muiden antiikin klassikoiden vierestä ennenkuin ryhtyy valmistelemaan fillet Wellingtonia...
VastaaPoista