lauantai 7. elokuuta 2021

Kulttuuria lehmille?

 

Huuto ja kiljunta

 

Jo jokunen vuosikymmen sitten kiinnitin huomiotani siihen, että esitetty musiikki oli muuttunut yhä alkukantaisemmaksi. Kehittyneiden sävel- säestys- ja rytmikuvioiden tilalle oli tullut monotoninen jumputus ja äärimmäisen simppeli melodia, jos melodiaa yleensä oli. Koko komeus esitettiin järjettömän kovaa, valtavien ämyrien kautta.

Tässä oli tietenkin kyse musiikin primitiivistymisestä tai oikeastaan sen korvautumisesta eräänlaisella epämusiikilla, jolla kyllä saattoi olla ja varmaan olikin yhteyksiä siihen, miten alkukantaiset heimot käyttäytyivät yrittäessään ilmaista itseään äänellisesti.

Aluksi tuohon jumputukseen vielä sisältyi jonkinlaista lauluakin, mutta ajan mittaan se on korvautunut kähinällä, joka sisältää yleensä erilaisia ruokottomuuksia tai vain vihaisen sonnin puhinaa ja ähinää muistuttavaa, yleensä aggressiivista mielentilaa kuvaavaa ääntelyä.

Ymmärrän kyllä, että olemme tässä tekemisissä vanhan ja suorastaan kunnianarvoisan ilmiön kanssa. Jo Rousseau kehotti palaamaan alkuperäisyyteen ja siis menemään sen keinotekoisen kerroksen taa, jota kutsutaan kulttuuriksi. Eikö juuri villi itse asiassa ollutkin jalo olento ja villeys siis kaikkein korkeinta todellista taidetta, ehkä tiedettäkin, kun asiaa tarkoin ajatteli.

Tämä idea näyttää olleen tiedostettuna 1990-luvulla niillä skottipojilla, jotka perustivat yhtyeen nimeltä Primal Scream. Toisaalta nimi saattoi olla jonkinlainen vitsi, kuten noissa ympyröissä on usein tapana. Oikeasti pojat lienevät laulaneet ja laulavat kai vieläkin.

Tämän päivän hesarissa joka tapauksessa mennään perille asti. Toimittaja otsikoi kolumninsa: Joskus pitää vain huutaa suoraa huutoa.

Tämä väite on sinänsä kiistanalainen. Primitiivinen käytös lienee erittäin harvoin parempi vaihtoehto kehittyneille käyttäytymistavoille. Primitiivireaktio on yleensä syystäkin ollut huonossa maineessa ja siihenhän tuollainen suoran huudon huutaminen viittaa.

Mikäli jonkun sukupuolielimet jäävät ketunrautoihin, lienee aivan ymmärrettävää, että kyseinen henkilö reagoi nimenomaan primitiivisellä tavalla. Turhauttavassa ja tuskallisessa asemassaan hän tuskin voi viileästi punnita tapahtunutta ja rajoittua vain asialliseen kuvaukseen siitä, mitä on tapahtunut. Sitä paitsi voi olla, ettei kuulijoita ja mahdollisia auttajiakaan ole mailla eikä halmeilla.

Niinpä voimme silloin täydellä syyllä odottaa tuota reaktiota, jota englanniksi kutsutaan nimellä primal scream ja myös antaa anteeksi sen primitiivisyyden, vaikka emme sitä hyväksyisi, saati arvostaisi. Kulttuuriin kuuluvat käyttäytymissäännöt eivät välttämättä ole tällaisessa tilanteessa hyödylliset tai edes mahdolliset noudatettaviksi.

Niin, joskus pitää vain huutaa suoraa huutoa, kirjoittaa Helsingin Sanomat kolumnissaan. Siinä ei siis kuvatun laista primitiivistä mylvintää ainoastaan hyväksytä, vaan suorastaan asetetaan se velvollisuudeksi. Sana pitää voi tosin suomen kielessä merkitä sekä moraalista velvoitetta, kuten saksan sollen tai myös pakkoa, joka ei ole tahdonalainen, kuten saksan müssen.

Saattaa olla, että tässä on tarkoitettu molempia, vaikka luulisi, että olisi käytetty täytyy-verbiä, mikäli olisi tarkoitettu ei-tahdonalaista ja siis eettisessä mielessä tavallaan neutraalia tekemistä. Suomen kielen käytännöt ovat tässä kuitenkin horjuvia.

Mutta tämä ei minua oikeastaan suurestikaan kiinnosta. Kolumnissa kuvatut karjankutsuhuudot on mielestäni sen sijaan esitetty erittäin yksipuolisesti.

Kirjoittaja viittaa sekä vienankarjalaisiin että ruotsalaisiin karjankutsuhuutoihin. Jälkimmäisiä (kulningar) on joku nuori laulajatar opiskellutkin Tukholmassa ja niitä kuuluu esitetyn Nobel-banketteja myöten. Mikäpäs siinä. Luulen, että Alfred kääntelehtii haudassaan, vaikka ruotsalaisten kulttuuripiirien luovaa yritystä on toisaalta periaatteessa helppo ymmärtää. Mitäpäs teet, kun perinteinen korkeakulttuuri ei kerran snobeille enää kelpaa…

Lapsuudessa äitini kutsui lehmiään herttaisella äänellä: Muurikki see, tän see, tän’aitaa see! Se oli musikaalista, melko korkealta laulettua tekstiä ja sävellaji taisi vivahtaa E-molliin. Sitä oli ihan kiva kuunnella ja tietenkin me lapset matkimme sitä myös ja hyvin tuloksin. Ennen pitkää alkoikin aina metsästä kuulua kellon kalinaa ja sieltäpä kohta löntystivät naudat juhlallisen hartaasti kohti kutsujaa, joka lupasi huojennusta täysille utareille.

Mutta mitä opimmekaan ruotsalaisesta karjankutsusta! Siellä näköjään mölistään veret seisauttavalla volyymillä. Joku raiskaajakin on kuulemma onnistuttu torjumaan tällä hirveällä kiljunnalla, mikä tietenkin on mainio asia.

Mutta mikä mahtaa olla tuollaisen maksimaalisella volyymillä kajautetun korkean, kimeän, nasaalin naisäänen kulttuurinen arvo sinänsä? Siihen ei oikein riitä, että sillä on pelottelussa välinearvoa ja että sitä opetetaan Ruotsissa itsepuolustustekniikkana.

Suomalaiset tekniikat eivät tässä taitaisi toimiakaan (ajatelkaa nyt vain: tän see, tän’aetaa see!...).

Eräässä jännitysromaanissa pari vuotta sitten luin siitä, miten joku fiktiivinen hahmo, jonka nimi muistaakseni oli Anaksia Kalamanainen, esitti jossakin juhlassa tiibettiläistä karjankutsuhuutoa. Hänen kampauksensakin pyrki alkuperäisyyteen ja oli kamelinlannalla vahvistettu, mutta tuppasi sulamaan salin lämmössä.

Nauroin silloin koko jutulle, parodia mikä parodia.

Mutta eipäs olla ennakkoluuloisia. Ei ole olemassa mitään niin alkeellista, etteikö tämä kulttuuri voisi korottaa sitä jalustalle ja esikuvaksi. Siihen kelpaa vaikka karjankutsuhuuto, mikäli se on kyllin raaka sävyltään. Suomalaiset, sivistyneet versiot eivät kuulu tähän kategoriaan.

59 kommenttia:

  1. Öö.. My love shines on7. elokuuta 2021 klo 10.50

    Hyvä tavaton sentään tätä aikaa!
    Nevermind - kauan eläköön konservatismi, Erik Satìe ja Nirvana ( punkrockbändi ) ! Näin nätisti sopivat yhteen nuo termit kun vähän raottaa mielensä ikkunaa ja laittaa sopimaan eikä fakkiudu liikaa genreihin. Mitä tulee "alkukantaisuuteen" - johonkin se on ihmisenkin purettava, ja mikä onkaan siihen parempi kuin taide? Alkoholiko? Johan sen polun pää on tässä maassa nähty. Vai kenties molempien yhdistäminen? Mehukattipullosta snapsi, Primal Scream soimaan ja jälkkäriksi parit aariat ja operetit.

    Diversiteetti - se sopiva mauste konservatismiinkin!

    P.S Primal Scream on ymmärtääkseni ihan messevä melodista poprockia soittava bändi, ja alalta löytyy huomattavasti heikompaakin ainesta. Kaikki kunnia niille kaikille.

    VastaaPoista
  2. Jotain alkukantaista varmaan kokee kun jäähallin lattia tärisee basson tahtiin. Tietysti asiaan kuuluvat kirkuvat nuoret naisfanit. Mietinkin saavuttivatkohan bongorumpuja Afrikan viidakoissa takovat miehet samaa suosiota paikallisilta naisilta?

    Muuten primitiivisyys on kyllä levinnyt länsimaalaisten eksotiikan kaipuussa. Joka kansalaisopiston ohjelmaankin kuuluu afrotanssi. Samoin tänä ja viime kesänä ilta/iltayöstä Helsingin rautatieasemaa lähestyessä tuntui kuin olisi ollut viidakossa. Rahaa kerjäävät katusoittajat takoivat rumpujaan ovien edessä niin että se kuului jo Ateneumin kulmalle.

    VastaaPoista
  3. Siitä, että ihminen on sekä lajina että yksilönä kehittyvä olento, ja että tämä alkusymbioottisesta sidonnaisuudesta kohti aikuista autonomiaa tapahtuva kehitys on kerroksittaista, ei pidä vetää johtopäätöstä, että se mikä meissä on kehittyneintä ei koko ajan hyödyntäisi myös kaikkein kehittymättömimpiä mielen kerroksia.

    Lapsi ei voi ymmärtää miten aikuinen ajattelee, mutta myös aikuiselle on aika vaikea ymmärtää millaista on olla kehittymätön. Tämä ymmärtämättömyys -- josta karmaisevin esimerkki taitaa nykymsailmassa olla se, etteivät eurooppalaisen uuden ajan individualistit enää ymmärrä ettei kehittymättömien kulttuurien kehittymättmyydessä ole mitään säilyttämisen arvoista -- johtuu suoraan siitä, että kaikki kehityskerrokset käyttävät edeltäjiään uusilla ehdoilla, eikä kerrostuminen ole siis -- piagetilaisittain sanotuna -- assimilatiivista eli ikään kuin mekaanisesti pinoutuvaa, vaan akkommodatiivista, eli uutta kokonaisuutta synnyttävällä tavalla kumuloituvaa.

    No joo. Wittgenstein sanoi musiikista, että se "muodostuu seitsemästä sävelestä, mutta yksinkertaista siinä on vain sen pinta". Musiikki on mainio malliesimerkki siitä, miten mekaanisella meristitisellä ajattelulla ei päästä rakenneanalyysia syvemmälle -- miten pitäisi mitata sitä vaikutusta, joka noilla seitsemällä sävelellä voi olla? Kun kuulemme musiikkia, emme voi irrottaa siitä yksittäisi säveliä niin että ne säilyttäisivät sen ominaisuunsa jonka kuulemme niissä kun ne muodostavat musiikkia. -- Ehkä Wittgenstein, joka muuten oli hyvin musikaalinen ja olisi varmaan voinut elätää itsensä muusikkonakin, sai jonkin idean myöhäisempään kielifilosofiaansa tavasta, jolla musiikkia on kuultava musiikkina, eikä loogisena analyysina.

    Ehkä myös kieli, tiedollisetkin lauseet joita muotoilemme, ovat tietyssä mielessä musiikkia, joka saa merkityksensä aina siinä yhteydessä ja ajanhetkenä jolloin sanoja käytetään. -- Mutta luulen, ettei Wittgenstein itsekään ymmärtänyt miten eriperusteisia puhuttu ja kirjoitettu kieli ovat. Hän ei filosofoinnissaan ainakaan edennyt siihen suuntaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Klassisessa musiikissa tainnee olla sama kuin taiteessa tai kirjallisuudessa osin ylipäätään. Lähinnä joistain syntynee klassikoita kun toimivat eri aikoina ja eri paikoissa. Ymmärrys taas riippunee ihmisistä.
      Populaarimusiikki on sen hetken "huuma". Ei kestäne aikaa samoin. Tosin jäänyt pohtimaan Mozartia, kun joskus luin tai kuulin että muutkin sävelsivät saman tyyppisiä kuin hän mutta hänen kappaleet jäivät "elämään", että onko asia niin yksinkertainen.
      Mutta klassinen lähinnä itselle aiheuttaa tunnetiloja, kuinka realistisia ne sitten on, on eri juttu. (Aina kun ei tarvinne sanoja kertoakseen jotain. Olettaisin sen tekevän jostain osin "universaalin".)
      Ja sen arvostus tulee jostain. Samoin populaarimusiikkia voinnee arvostaa, vaikka ymmärtää ettei se tule kestämään todennäköisesti aikaa samalla tavoin. Sillä mahdollisesti on merkitystä kumminkin jollekulle.

      Poista
  4. Lehmät muuten tykkäävät hevistä.
    Tulipahan vaan jostain syystä mieleen.

    https://www.youtube.com/watch?v=a1Wcl-KpXFQ

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilman muuta se sopii juuri niille.

      Poista
    2. Kun kuuntelee ensin Bachia, Vivaldia tai Lullyä taikka mitä tahansa barokkisäveltäjää ja sen jälkeen jotain blogissa kuvattuaälämölöötä, ei voi olla päätymättä samaan johtopäätökseen kuin Vihavainen.

      Poista
  5. "esitetty musiikki oli muuttunut yhä alkukantaisemmaksi."

    Mitäpä muuta voi odottaa rappeutuvalta, kuolevalta kulttuurilta.

    VastaaPoista
  6. En ole koskaan ollut musiikimiehiä. Kevyen musiikin osalta kasvoin Elviksen ja Olavi Virran aikaan, enkä juuri siitä ole kehittynyt. Sitten tuli klassinen musiikki ja siinäkin minulle riittää vanhat mestarit.

    Enhän minä tietenkään mitään uutta vastusta, mutta kevyen musiikin puolella tuntuu, että kaikki Elviksen jälkeiset jutut ovat hieman kärjistäen lähinnä hälyääniä.

    Niin tai näin, uskallan melkein väittää, että olipa kyse kevyestä, klassisesta, kirjalisuudesta tai kuvaamataidosta huiput ovat koettu ja nyt saamme nauttia vain erilaisista kokeiluista ja variaatioista.

    Sitäpaitsi kun seuraa niin suomalaisen kuin kansainvälisenkin kulttuuriväen edesottamuksia ja mielipiteitä, niin usko kulttuurin uuteen huippuun hiipuu olemattomiin.

    VastaaPoista
  7. En ole ollenkaan varma, etä nykyinen,sietämätön megabassojumputus, lauluksi väitetyllä ääntelyllä päällystettynä, muistuttaa primitiivistä musiikkia.

    Joidenkin kuvauksien mukaan afrikkalaisheimojen rumpujen käyttö saattoi olla hyvinkin vihvahteikasta ja rytmisesti monimukaista. Sillähän oli myös viestinnällisiä tarkoituksia.

    Jotakin tuosta saattaa olla jäljellä aavikkobluesiksi kutsutussa musiikissa, jota läntisessä Afrikassa voi kuulla, ja nykyisin tietysti missä tahansa suoratoistona tai levyiltä.

    Nykymusiikin valtavirran kuvaus on Vihavaiselta tietysti osuva. Muuan vähän yli nelikymppinen väitti minulle kerran, että nykynuorille ei jää kevyestä musiikista enää mitään, mitä voisi vanhempana nostalgisoida. Siltä se kuulostaa.

    Mutta tuohon rinnastukseen primitiivisiin kansoihin suhtaudun hiukan epäillen, mutta enhän minä oikein ole sisäistänyt sitäkään ajatusta, että ihmiskunnan mielekäs elämä alkoi Descartesin Gogitosta ja perspektiiviopista.

    Jo vanhat kiinalaiset muuten ihmettelivät yhden perspektiivin oppia. Miksi rajoittua yhteen, kun perspektiivejä voi olla monta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Polyrytmia sekä kaikenlainen synkopointi on yleistä afrikkalaisessa musassa ja sen musiikillisuus kiehtoo. Myös lattarit - son, salsat, rumbat, sambat, cumbiat jne.-on ilmeisesti afrokaribialaista perintöä ja Afrikasta kotoisin. Kontrasti etelän rytmien ja länsimaisen musan välillä on olemassa mutta sama sielukkuus sieltä pohjalta löytyy. Affu totesi jäljempänä, että Olan ja Elviksen kuultuaan hänelle on kaikki kuultu jo. Mulla on afrikkalaisen musan suhteen sama, siinä on musiikin alku ja juuri; rytmi.

      Aavikkobluesista täytyy mainita Tinariwen, jota en ole harmikseni nähnyt livenä. Jos jokin kuulostaa hyvältä ja svengaa, homma toimii. Olipa sitten se aoria, räkäpunkkia, klassista, rootsreggaeta tai vanhaa iskelmää. Toki myös "huono musa" ansaitsee paikkansa.

      Poista
  8. Tämän hetken oma suosikkini huutorummutuksesta on Japanese Imperial Army Victory March Nanking 1937

    https://www.youtube.com/watch?v=7cufG2Dlxvk

    Ja kun perään kuutelee Despacito (Piano Cover)-Peter Bence

    https://www.youtube.com/watch?v=GmtTDvNcXcU

    on päivä pelastettu.

    VastaaPoista
  9. Huutaa on pitänyt ja käskystä. Rynnäkköhuuto armeijassa. Joukossa tietenkin. Otettiin uudelleen, jos ei mennyt hyvin.
    Jotenkin tuntuu, että miesten huuto on aina organisoidumpaa kuin naisten. Vaikkapa hiidenkivihuutoa.
    (Pois lukien Pierre Curie ketunraudoissa.)
    Asuin vuosia Vesilinnankadulla Linnanmäen kupeessa. Naisten ja tyttöjen kirkuminen kuului suljettujen ikkunoidenkin läpi. Illasta toiseen, monta kuukautta vuodesta.
    Oli se eläimellistä.

    VastaaPoista
  10. Pari kommenttia: Blogi-isännän kirjoituksesta ei oikein selviä missä määrin hän arvostaa kevyttä musiikkia ylipäätänsä, se olisi hauska kuulla.
    Kirjoituksessa on ilman muuta sanomaa johon voi yhtyä. Kuuntelin kerran AC/DC-heviyhtyeen, eräs kaikkein menestyneimpiä, kappaleita. Lähes pelkkää tajutonta meteliä. En ymmärrä miksi fanit maksavat päästääkseen kuuntelemaan sitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvostan kyllä hyviä kappaleita ja hyvää esittäjää. Pelkkä taito ei vielä tee elämystä. Olavi Virta on yhä sarjassaan lyömätön ja miksei sitä kuuntele myös sellaista hanuristia, joka hallitsee instrumenttinsa.

      Poista
  11. Blogin otsikkojen alle sopisi hyvin alkukantainen tiedostava musiikkiperformanssi Turusta:
    https://www.youtube.com/watch?v=TkpFORWY4D4

    VastaaPoista
  12. Kukahan on mahtanut kirjoittaa musiikista tällä tavalla?

    ”...ei mikään vaikuta niin voimakkaasti herkkiin ja alttiisiin mieliin kuin erilaiset musiikkisävelet. Tuskin voi sanoin kuvata, miten suuri vetovoima niillä on, suuntaan ja toiseen. Ne näet saavat veltot innostumaan ja innostuneet tyyntymään. Milloin ne päästävät mielet valloilleen, milloin pitävät ne kurissa. Monille N:n kaupungeille oli tärkeää pitää kiinni vanhoista sävelmistä. Näiden kaupunkien tavat kuitenkin rappeutuivat yhdessä sävelten myötä. Joko tavat turmeltuivat
    laulujen lumoavuudesta tai turmelevasta vaikutuksesta, kuten eräät arvelevat, tai tapojen ankaruuden höllyttyä muiden paheiden johdosta oli ihmisten mukautuneissa korvissa ja sydämissä sijaa myös musiikin muutokselle.
    … Olen pannut merkille kuinka yleisö, jolla taannoin oli tapana vaikuttua A:n ja B:n rytmien miellyttävästä vakavuudesta, nykyään hyppelee ja pyörittelee kaulojaan ja silmiään uusien rytmien tahdissa…
    turmelus pikkuhiljaa hiipii kansalaisten mieliin..."

    (Alkuperän paljastavat nimet olen korvannut kirjaimilla.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja oli roomalainen Marcus Tullius Cicero, joka eli 106-43 eKr. Teksti on hänen kirjastaan De Legibus eli Laeista, WSOY 2004. Suomennos Veli-Matti Rissasen.

      Cicero toki mainitsee myös Platonin juuri ennen lainattua kohtaa. Blogisti oli siis hyvin jäljiää.

      Poista
    2. Ruotsinkieli on musiikkia koulutetuille korvilleni. Rakastan Ruotsia ja tiedän kuinka inhottavalta se saattaa kuulostaa mutta se on totta. Eli jos sinusta tuntuu, että olen subjektiivinen Ruotsi-hullu, olet oikeassa. Olen lähes kritiikitön, mitä ruotsalaisiin ja Ruotsiin tulee. Ruotsalainen on suurieleinen, ja vähän holtiton. Se tuntuu mukavalta kun tulee Suomesta. Suomalaisuus on vaatimatonta, kovien uhrausten kautta saatua itsenäisyyttä.

      Kokenut rSiim Kallas sanoi HS:ssa että suomalaiset ovat aina auttaneet Viron pyrkimyksiä, mutta virallinen Suomi ei koskana.

      Poista
    3. Ainoa musiikki, mitä tuo pelkurimainen nousukas Marcus Tullius koskaan ymmärsi, oli rahojen kilinä.

      Poista
    4. Die grösste Kunst ist Geld zu machen, aus Geld kommt alles anders auf!

      Eli vapaasti suomentaen ”Suurin taito (tai taide) on rahan tekeminen, rahasta syntyy kaikki muu!” Näin asian ymmärsi ja muotoili kolmisensataa vuotta sitten Pohjois-Saksassa elänyt aikansa suurin säveltäjä Georg Philipp Telemann (1681-1767).

      Telemann tiesi, mistä puhui. Hän kai tienasi erittäin hyvin ja oli aikanaan paljon arvostetumpi kuin esimerkiksi Bach.

      Jos Catilinan herjassa on yhtään perää, niin hyvässä seurassa on Cicero ollut.

      Poista
    5. ^ * Saksa on jne. "

      Poista
  13. Hienomman musiikin puolella Kaija Saariahon tuotanto on jonkinlainen ihmetyksen aihe. Sehän ei myöskään muistuta klassista käsitystä musiikista, vaan muistuttaa maallikosta erilaisia sinfoniaorkesterilla aikaansaatuja sattumanvaraisia, toisiinsa mitenkään liittymättömiä hälyääniä. Ei mitään melodiaa, ei teemaa, ei rytmiä, ei kauniita sävelkulkuja. Vain hälyääniä. Silti Saariaho on arvostettu asiantuntijoiden mielestä maailman suurimmaksi elossa olevaksi säveltäjäksi.
    En ole aivan varma, missä kohtaa olen pudonnut kärryiltä kun tuntuu, ettei tuo ole musiikkia ollenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paralleeli arkkitehtuuriin tulee etsimättä mieleen.

      Poista
    2. Tuollaisen mökän hiljaisena hetkenä saattaa kuulla kriitikoiden keskustelevan: "meillä paistetaan perunat voissa".

      Poista
  14. Jess ! Tätä minäkin olen ihmetellyt. Sitä ihmetteli myös edesmennyt toimittaja Ilkka Malmberg HS Kuukausiliitteen jutussa (11/2012 ?). Siinä hän selosti projektiaan kuunnella pidempään Saariahon tuotantoa ja yrittää päästä jyvälle siitä. Jutun lopussa hän toteaa ettei vaan pääse kärrylle.
    OLisi siis mielenkiintoista tietää kuinka moni ihminen AIDOSTI arvostaa Saariahon musiikkia ?

    VastaaPoista
  15. Konemusiikki on jo vanha juttu eikä ole lähtenyt lentoon. Viime viikolla kuuntelin radiosta Yle1 Avaruusromua ohjelmaa. Siinä esiteltiin yhtä tällaista 80-luvun alan kulttibändiä. Jonka musiikki on syntesisaattorin piipitystä. Yleensä kartan mainosradioita mutta nyt ei jaksanut yrittää ymmärtää korkeakulttuuria.

    VastaaPoista
  16. Kulttuuria lehmille.
    Helmiä sioille.
    VAROITUKSIA PÄSSEILLE.

    1960-luvulla Petroskoin yliopistossa Neuvostoliiton kommunistisen puolueen historiaa suomeksi suomen kielen ja kirjallisuuden osastolla luennoi professori Josef Sykiäinen, Suomalais-Karjalaisen neuvostotasavallan entinen ulkoministeri. Kaikki tietävät että tämä tasavalta ei elänyt kauan. Professorin tapoihin mm. kuului, että tenttien aikana poikaporukka sai aina viitosen (puhuivat ne mitahansa) ja tyttöporukka sai aina kolmosen (puhuivat ne mitahansa). Mutta tämä ei olekaan se tärkein asia.

    Erään luennon aikana pikkupoikkeuksena professori kertoi, että hänen tapoihin kuului mm. harrastaa hiihtämistä. Hän hiihti Äänisen ärven lumia myöten pois kaupungista hengittämään raikasta ilmaa. Useiden kilometrien päässä Petroskoi oli näkyvissä ikään kuin kämmenellä. Kaupungin yllä oli mustanpuhuva ”hattu” eli kaikkien savupiippujen savua.

    (Mainittakoon, että lähes kaikilla kerrostaloilla oli oma lämmitysjärjestelmä, jossa poltettiin kivihiiltä ja joissa opiskelijat tienasivat stipendille jotain lisuketta. Valkoista lunta Petroskoissa ei ollut.)

    Kuten tunnettua ns. sosialistinen realismi vaati/kehotti taidemaalareita kuvaamaan kommunismin voitokasta rakentamista. Eräs tunnettu petroskoilainen taidemaalari maalasikin suuren joukon teoksia kuvaamaan industrialisaatiota eli tehtaita savupiippuineen ja niiden symboline eli mustine savuineen. Kävi kuitenkin niin, että mainittu taidemaalari otti sitten ja tuhosi/poltti kaikki teoksensa. Jonkun ajan kuluttua hän kuoli ennenaikaisesti.

    Jos muu maailma tekeekin jotain ilmaston lämpenemisen vähentämiseksi, niin Venäjä ei sitä tee, koska lähes kaikki sen triljoonat menevät ydinaseiden/yms. valmistamiseen eikä teknologioden kehittämiseen.




    VastaaPoista
  17. Itse ymmärrän sinänsä musiikin kritiikkiä nykyaikana, en näe sen toimivan, muuten kuin kopioivana.
    Arvostan suuresti klassisen musiikin parhaimmistoa, siis vain niitä, en kaikkia aikaesityksiä. Tuonakin aikana moni on säveltänyt, mutta vain pieni osa on säilynyt. Koska vain pieni osa noista on säilymisen arvoista.
    1960-70- luku oli loistavaa aikaa rock-musiikin kannalta, sieltä löytyy klassikoita ja nerokkaita sävellyksiä.

    Mutta mitä nykyaikana? Olisiko niin, että meidän 12-nuotti- järjestelmämme luo vain nuottien rajallisuuden vuoksi tilanteen, että hyviä melodioita ei voida enää luoda? Ne on jo kaikki luotu?

    Rajallinen nuotisto ei voi luoda rajatonta musiikkia, ei ainakaan melodioita!

    Tuo asia rajoittaa nykymusiikkia, nykysäveltäjät eivät kykene luomaan enää melodioita, koska ne kaikki on jo luotu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En itse tietenkään usko, että kaikki olisi jo luotu. Sointukavalkadi ja nuotisto on toki tiettyihin rajoihin asti eksponentiaalisesti täynnä mahdollisuuksia, joista on kuitenkin sävelletty vasta rajallinen määrä. Vain luovuus on rajana sille, mitä kaikkea voi musiikissa säveltää. Aika vain on niin tylsän yltäkylläisyyden kyllästämää, ettei se ruoki monenkaan ( laiskan ) mielikuvitusta. Taiteellisesti elossa olevat tyypit löytävät aina musiikin virtauksista uutta kanavoitavaa taiteeseensa. Onhan siihen erinomaista inspiraatiotakin vaikkapa 60-70 -lukujen klassikoista, ja toki aiempaakin.

      Poista
    2. ”Olisiko niin, että meidän 12-nuotti- järjestelmämme luo vain nuottien rajallisuuden vuoksi tilanteen, että hyviä melodioita ei voida enää luoda?”

      Eikä tässä vielä kaikki. Pahuutta/mysteeriä on vielä muuallakin: Numerot 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 loivat aritmetiikan. Jos ihmisellä olisi yhteensä kaksitoista sormea, niin tilanne olisi olut paljon vaikeampi, mene ja tiedä jos vaikka helpompi. (Muuten, Stalinilla oli 12 varvasta ja hänelle valmistettiin erikoiset saappaat.) Algebra mutkisti asioita vain pahemmiksi ja otti käyttöön myös kirjaimia, mm. x ja y. Hyj olkoon, vaikeeta. Minä rakastin trigonometriaa.

      Kaikki tämä ei vieläkään riittänyt: otettiin käyttöön vain 0 ja 1. Tämä oli jo ihan pirullista, koska minä en ymmärtänyt siitä yhtään mitään.

      Nykyään jotkut kerskailevat, että heidän ranteessa on aito kvanttikello. Kävin kuuntelemassa luentoa kvanteista, mutta sattuneesta syystä en muista mistä ne kvantit koostuu.

      Poista
    3. ”trigonometria”

      Trigeometriset oliot/kuviot ovat kaksiulotteisia, toisin sanoen paperilla. Geometria taas merkitsee kolmiulotteisuutta, toisin sanoen kolmiulotteisia olioita/mm. pyramidit yms . Tästä pitäisi olla jo aika helppo pääsy ymmärtämään neliulotteista maailmaa ja sen filosofiaa. Neljäs ulottuvuus on mielestäni aika. Historia lienee ”pyramidien” kokoelma. Eläköön geometria!

      Poista
    4. Eläköön, eläköön, eläköön!

      Poista
    5. ”geometria”

      Mutta miten totuus erotetaan valheesta ”filosofisen” geometrian avulla?

      Jos Putin sanoo, että musta kaviaari on herkkua, niin se on vain osatotuus. Musta kaviaari on herkkua vain siinä tapaukssessa, jos siihen ei ole laitettu myrkkyä. Tässä eräs ”pyramidi” eli kiistämätön fakta: Navalnyj sai lentokoneessa myrkytettyä teetä.

      Poista
    6. ”Eräs ”pyramidi” eli kiistämätön fakta”

      Miksi Navalnyjn vankila-aika vain pitenee ja pitenee?

      Miestä ei voi surmata eikä päästää puhumaan massoille.

      Poista
    7. "Miksi Navalnyjn vankila-aika vain pitenee ja pitenee?"

      Koska asiaa ei - vielä - voida hoitaa Stalinin ajan mukaisesti "tyylikkäästi": pidennettiin leireillä olevien vankeusaikaa hallinnollisesti. Näin tehtiin sodan aikana kun vihollisina pidettyjä ei haluttu päästä kuljeksimaan ja viranomaisilla oli muita tähdellisempiä tehtäviä.

      Poista
    8. ”Navalnyjn”

      Navalnyjn yms. huolimatta Putin voittaa tulevat Venäjän Duuman vaalit. Taattu.

      Poista
    9. Ei kyse ole siitä kuka voittaa vaalit vaan sitä, että joku rohkenee vastustaa. Vasta kun vallitsee rikkumaton yksimielisyys (leirien ulkopuolella), entinen KGB:n mies on tyytyväinen - ja onko vielä sittenkään: ainahan hiljaisuuden takana voi piillä VIHOLLINEN.

      Poista
    10. "VIHOLLINEN"

      VIHOLLINEN mikä VIHOLLINEN, mutta et näköjään ole seurannut Venäjän perustuslain kehitystä. Se takaa Putinille presidenttiyden vuoteen 2036 asti. Keskustellaanpa VIHOLLINEN-teemasta sitten. Moikka.

      Poista
    11. ”Anonyymi 14. elokuuta 2021 klo 12.11”


      Anonyymi 14. elokuuta 2021 klo 12.11 on näköjään tyytyväinen kuin entinen KGB:n mies voi olla tyytyväinen. Hänen ei tarvitse seurata Venäjän television kanavia eli Venäjän todellisuutta. Sitäkin tihkuu Venäjän TV:stä.

      Anonyymi 14. elokuuta 2021 klo 12.11:lle piisaa vain se, mitä KGB vaatii läklättää: VIHOLLINEN siellä, VIHOLLINEN täällä. Rikollisen kannalta se on todellakin tosipelko.

      Poista
    12. Anon 14.8.21 klo 12.11: taas kerran meni hyvä ironia harakoille.

      Sanotaan sitten selkokielellä: KGB-taustaisen Putinin paranoidissa maailmassa ei vain se riitä, että hän on varmistanut presidenttiyden, vaan haluaa murskata kaiken vastustuksen, jota Navalny ja muut "ulkomaiden agentit" edustavat. Tässä vaiheessa riittää julkinen vastustus, mutta kun se on kadonnut paranoija kasvaa. Stalinin viitoittamalla tiellä edetään...

      Poista
    13. ”Stalinin viitoittamalla tiellä edetään”

      Tämä väite on silkkaa/pelkkää/ehtaa potaskaa, koska Stalin oli sanonut: ”Я не теоретик, я практик.” (En ole teoreetikko, olen praktikko.) Stalin ei viitoittanut mitään tietä. Stalin toteutti leniniläistä ohjelmaa, kommunistisen puolueen ohjelmaa, venäläisten dekabristien jälkeläisten poliittista ohjelmaa, joka lyhyesti sanoen oli: Rüssland, Rüssische über alles.

      Tähän ohjelmaan kuului:
      -- yksityisomistuksen lopettaminen maksimaalisesti, koska pientalonpojan omaisuus on porvarillisen omaisuuden lähde,
      -- kansojen kansallisuuserojen hävittäminen,
      -- uskonnon lopettaminen hävittämiseen asti,
      -- proletaarinen maailmanvallankumous,
      -- vastavallankumouksellisten ainesten tuhoaminen...

      Poista
    14. Tarkoitankin teoissa ilmenevää käytännön tietä ts kaikkien todellisen ja kuviteltujen vihollisten likvidointia. Hlevnjukin uudessa elämänkerrassa oli tämän kirjaston kirjan alleviivattu lause jonka sisällön mukaan vasta vastustajan kuolema suo vallanpitäjälle rauhan.

      Poista
  18. Proffa Vihavaisen metalli-inho on toki jo tunnettu asia, mutta herää kyllä kysymys, että onko logiikassa toivomisen varaa. Vihavainen on ylistänyt ns. iskelmämusiikkia. Iskelmäthän ovat hyvin usein täydellisen hajuttomia, mauttomia ja munattomia esityksiä, joitten päätarkoitus on antaa tekosyy laitamyötäisessä oleville läskimahoille (joo, olen itsekin yli 100 kg) lähestyä naisenpuolikkaita huojumaan tanssilattialle. Minkäänlaista musiikillista intohimoa niissä ei ole.

    Laitanpa tähän neljä esimerkkiä, jotka musiikillisesti, melodiarikkaudellisesti ja taidollisesti päihittävät ns. iskelmät murskaavasti:

    Arkona: Slavsja Rus
    https://m.youtube.com/watch?v=BaP1wDvkA6E

    Sabaton: Karolinens bön
    https://m.youtube.com/watch?v=ccTwSl-NLLA

    Wintersun:
    https://m.youtube.com/watch?v=ZMbFu457jGs

    Therion:
    https://m.youtube.com/watch?v=LfqecEyN1Ds

    Kylmä tosiasia on, että metallimusiikki on paljon lähempänä klassista musiikkia kuin mitä ne iskelmät ja hanurinuikutukset. Monet metallimusiikin pioneerit olivat nimenomaan klassisen musiikin koulutuksen saaneita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan asian tiimoilta sanottu niinkin, että kun barokkimusiikkia soitetaan sähkösoittimilla rumpusatsin kera, lopputulos on heavy metalia.

      Onpa metallimusiikilla sellainenkin alalaji kuin sinfoninen metalli, jonka esittäjistä liene maassamme tunnetuin Nightwish;
      varsin tunnettu kokoonpano kautta maailman.

      Poista
    2. Englannin kielistä paskaa...

      Poista
    3. Kyllä Päivi Paunun ja Seija Simolan iskelmät hakkaavat minkä tahansa rockin tai rautalankamusiikin mennen tullen. Borokkimusiikki on sitten eri sfääreidessä, jumalallista ja harmoonista.

      Poista
    4. "Englannin kielistä paskaa..."

      Kiinan tai venäjänkielistäkö sen olla pitäisi?

      Poista
  19. Ei kulttuuria lehmille vaan lehmien ( nuori määkivvä/piipittää/kähisevä nainen) "kulttuuria".

    VastaaPoista
  20. Ensimmäiset taiteilijat kai olivat käsityöläisiä, jotka veivät työnsä sellaiselle tasolle, että ne ymmärrettiin poikkeuksellisiksi. Maalaustaide saavutti jo keskiajalla sellaisen tason (Jan van Eyck), että sitä on ollut vaikea ylittää teknisesti. Velasquezin muotokuvia parempia tuskin on myöhemmin nähty.

    Musiikissa on tainnut olla enemmän mahdollisuuksia variaatioille ja huippu on saavutettu myöhemmin. Mutta nähdäkseni perinteen tuntemus ja välineen tekninen hallinta ovat aina olleet mestariteosten taustalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja sekin pitää myöntää, että joskus huippu on saavutettu ja yhä jyrkkenevä alamäki alkaa. Se on yksi tämän blogin perusteemoja ja valitettava totuus.

      Poista
    2. Tai sitten ikä tulee vastaan eikä vain ymmärrä nuoria?
      Uudet tyylisuunnat tahtonee olla monesti kyseenalaisia, ne kun "rikkoo", vallitsevaa näkemystä.
      Tosin kaikki ei ole kaikille, kaikki kun ei innostu klassisista suuntauksista/näkemyksistä. Ja niin se osin on toisinkin päin. Ei se välttämättä tarkoittane että ne kilpailisivat. Myönnän kyllä itse katselevani mielellään realistista näkemystä taiteessa parhaimpana mutta osin vaikea ymmärtää muita, mutta ei tuo ole itseltä pois. Ja tykästyin kovin Repinin maalauksiin. Tosin pidin mielenkiintoisena kuinka itse kiinnitin huomiota politiikan vaikutteeseen hänen taiteessaan, kun taas siippa tykästyi kuinka hän osasi kuvata kasvoja. Samalla tuli kierrettyä katsomassa suomalaiset klassikot ja hoksasin Kalevalan tekstin kehyksessä olleen kirjoitettu fruktuuralla. Se on kyllä ollut kaunis tyyli, mutta tainnut olla hidas kirjoittaa.

      Poista
    3. Löysin kyllä osin saman dilemman joskus kun yritin siipalle selventää kulttuurin muutosta kupeilla. Kaivoin kaapista kuksan, ikean muovimukin ja iittalan aurora viinilasin. Kaikilla voinnee juoda vettä. Kuksan voinnee valmistaa puusta, ikean muovimuki on kuskattu ties mistä ja viinilasi nyt kait on kotimaisesti tuotettu. Hinta niissä nyt vaihtelee, mutta lapsiperheessä suositaan todennäköisesti muovimukia tai kuksaa, jos sellainen sattuu löytymään. Tosin itse satui pari pilaamaan kun tiennyt että ne pitänee käsitellä ennen käyttöä.
      Lapsi taas käyttänee sitä mitä hälle annetaan eikä arvoita tavaroita, se on enempi aikuisten juttu. Tosin jos ei käyttäne viiniä niin ei tarvinne viinilasejakaan. Muovi taas ollut suht "uusi" juttu historiassa mikä mahdollistanut ettei ole samassa määrin tarvinnut hankkia perheisiin uutta. Tosin laatukin tahtonee vaihdella. Mutta se tainnee olla monessa tekijässä.
      Tiedä kuinka kemiallisesti valmistetaan oikein, siihen olettaisin tarvitsevan niitä koulutettuja ihmisiä.
      Vähän sama kun hommattiin joskus muksuille voimistelurenkaat ja tykkäsivät niillä keinua. Toinen kattokoukuista sitten 3kk jälkeen poikkesi. Siinä samalla huomattiin että keinuminen oli aiheuttanut hiertymä tyyppistä kulumista koukkuun. Ystävä totesi että ilmeisesti metalliseoksessa oli jotain liikaa tai liian vähän mikä teki siitä hauraan. Itselle tullut mieleenkään että voisi hajota. Itse kun muistan ala-asteella kiivenneeni puolapuisen yläosaan ja ystävä heitänyt renkaat sinne ylös ja siitä keinahtanut sitten renkaiden varassa. Onni oli ettei kellekkään sattunut mitään.

      Poista
  21. Savossa tunnetaan tapaus jossa isäntä palkkasi viulunsoittajan soittamaan lehmille, hevosille, sioille jne. Soittajalle oli luvassa töitä useiksi päiviksi mutta yhteen päivään se keikka häneltä lopulta jäi.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.