Marx ja
Engels ”russofobeina”
1800-luvun alkupuolella Venäjän pelko alkoi kasvaa
Euroopassa. Napoleonin epäonnistunut Venäjän-retki vain pahensi tilannetta,
vaikka Pariisiin marssineet Aleksanteri I:n joukot käyttäytyivät sangen
mallikelpoisesti. Ainakin verrattuna siihen, mitä Napoleonin joukot tekivät
Venäjällä.
Nikolai I:n Venäjästä tuli läntisessä Euroopassa
raakuuden ja mielivallan symboli. Tätä mielikuvaa levitti erityisesti Markiisi
de Custinen teos La Russie en 1839,
jota myytiin huikeat parisataatuhatta kappaletta. Kun Pyhän liiton
periaatteille uskollinen Venäjä kukisti puolalaisten kapinan vuonna 1831 ja
auttoi vielä Unkarin kapinan kukoistamisessa vuonna 1849, oli ”Euroopan
santarmin” laakerit ansaittu. Edistykselliset piirit inhosivat Venäjää ja sotaa
sitä vastaan saarnattiin useaan otteeseen, eritoten Puolan vapauttamiseksi,
mistä ennen muuta oli ollut kyse myös vuonna 1812.
Noihin aikoihin tuli myös käyttöön sana ”russofobia”,
jonka lanseerasi Fjodor Tjuttšev, runoileva diplomaatti ja ”virallisen
kansallisuusopin” harras kannattaja.
Kun tarkastellaan 1800-luvun eurooppalaista
Venäjän-vastaista kirjallisuutta, ajan ”russofobiaa”, mikäli termi sallitaan,
nousee sen piiristä esille kaksi nimeä, joita äkkisestään voisi pitää
yllättävinä.
Karl Marx ja Friedrich Engels, joita Leninin
aikana pidettiin Neuvostoliitossa erehtymättöminä profeettoina, olivat
Venäjästä sangen kiinnostuneita. Marx jopa opetteli venäjää ja seurasi
venäläistä keskustelua mahdollisuuksista rakentaa sosialistinen yhteiskunta
talonpoikaisen yhteisomistuksen pohjalta.
Näiden ”tieteellisen sosialismin” profeettojen
mielipiteet Venäjästä olivat kuitenkin neuvostokaudella joissain kohdin niin
arkaluontoisia, että itse Stalin kielsi vuonna 1934 erään Engelsin artikkelin
julkaisemisen ”Bolševik”-lehdessä. Artikkeli käsitteli tsaari-Venäjän
ulkopolitiikkaa. Tähän aikaan Stalinin suurena projektina oli venäläisen
isänmaallisuuden rehabilitointi ja sen kannalta Engelsin artikkeli oli myrkkyä.
Tämän ohella ”tieteellisen sosialismin” perustajaisät olivat kirjoittaneet
paljon muutakin hankalaa tekstiä. Erityisesti näihin kuuluivat vuonna 1849
kirjoitetut Unkarin kapinaa ja panslavismia koskevat artikkelit.
Edellä mainitussa vuonna 1890 kirjoitetussa
artikkelissa Engels kuvasi Venäjän ulkoasiainhallintoa ulkomaalaiseksi
mafiaksi, ”jesuiittaveljeskunnaksi”, joka todellisuudessa määräsi maan
ulkopolitiikan ja ilmeisesti oli myös vastuussa sekä Pietari III:n että Paavalin
ja myös Aleksanteri I:n murhista, sikäli kuin viimemainittu nyt murhattiin.
Venäjä ei Engelsin mielestä ollut ainoastaan
eurooppalaisen taantumuksen tukipylväs, sen ulkopolitiikka oli itse asiassa
pelkkää rosvousta. Aleksanteri I:n aikana se ei tyytynyt valloittamaan vain
venäläisiä tai edes slaavilaisia alueita, joista esimerkiksi ukrainalaiset
kuitenkin olivat oma kansansa: ”Vaikka venäläinen chauvinismi saattoikin vielä
keksiä tekosyitä –en sano oikeutusta- Katariina toisen valloituksille, niin
samaa ei varmasti enää voitu tehdä Aleksanterin valloitusten kohdalla. Suomi on
suomalainen ja ruotsalainen. Bessarabia on romanialainen ja Puola on
puolalainen. Kyseessä ei enää ole lainkaan hajanaisten ja sukua olevien
kansojen yhdistämisestä, joita kaikkia olisi voitu kutsua ”venäläisiksi”. Tässä
kyseessä on alaston vieraiden alueiden valloittaminen väkivalloin, selvä ja
ilmeinen rosvous”.
Saksan asioihin sekaantuminen ja saalistaminen
siellä oli Engelsin tulkinnan mukaan Venäjälle myös tärkeä prioriteetti, joka
avasi pelottavia mahdollisuuksia.
Engels, jonka olisi voinut kuvitella selittävän
politiikan luokkanäkökohdilla, käsitteli Venäjää itse asiassa
erikoistapauksena, joka uhkasi koko Eurooppaa erikoisluonteensa takia. Hän
näyttää myös uskoneen niin sanotun Pietari Suuren testamentin aitouteen.
Marxin ja Engelsin sympatiat olivat vahvasti ajan
kumouksellisten liikkeiden puolella ja niihin he lukivat myös puolalaisten
taistelut sortoa vastaan. Ranskan vallankumouksen säästyminen ensimmäisen
suuren liittokunnan hyökkäykseltä selittyi heidän mukaansa juuri puolalaisten
kapinalla, joka hajotti liittolaisten voimat.
Napoleon oli heidän mielestään Euroopan toivo
Venäjää vastaan, mutta teki kohtalokkaan virheen lähtiessään marssimaan
Moskovaan sen sijaan, että olisi tyytynyt vapauttamaan Puolan ja järjestämään
sen olot, mikä jälkeen olisi voitu ottaa vastaan Venäjän hyökkäys.
Marxin ja Engelsin ja toisaalta Bakuninin
keskinäinen vihamielisyys heijastui myös kansallisuuskysymyksissä. Engels
suhtautui ironisesti panslavistien väitteisiin siitä, että saksalaiset ja
unkarilaiset olisivat sortaneet slaaveja. Päinvastoin, ne oli pelastettu
turkkilaisilta. ”Mitä olisikaan tullut näistä hajanaisista pikku kansoista,
jotka ovat näytelleet niin säälittävää osaa historiassa, jos niitä ei olisi
koottu yhteen ja johdettu Muhammedin ja Solimanin armeijoita vastaan, jos
niiden niin sanotut ”sortajat” eivät olisi ryhtyneet niihin taisteluihin, jota
käytiin näiden heikompien kansojen puolesta!”... ”Lyhyesti sanoen on selvää,
että nämä saksalaisten ja unkarilaisten ”rikokset” slaaveja vastaan ovat tässä
tapauksessa parhaita ja arvokkaimpia tekoja, joista kansamme ja unkarilaiset
voivat ylpeillä historiassaan.” Näin kirjoitti Friedrich Engels
”demokraattisesta panslavismista” vuonna 1849.
Aikansa lapsena Engels pani paljon painoa
kansanluonteelle. Slaavilaiset kansat –puolalaiset nimenomaisesti poisluettuna-
olivat hänen mielestään aina olleet ”vastavallankumouksen tärkein työkalu”.
Slaaviarmeijat, muun muassa kroaatit tukahduttivat vallankumousta niin Puolassa
kuin Italiassakin.
Panslavistinen yhtenäisyys merkitsi Engelsin
mukaan joko pelkkää kuvitelmaa tai sitten venäläistä ruoskaa. Kuten tunnettua,
Bakuninin mielestä ”ruoskan kansakunta” taas olivat saksalaiset, kuten ilmenee
jo hänen teoksensa ”Knuto-garmanskaja
imperija i sotsialnaja revoljutsija” (Ruoskasaksalainen keisarikunta ja
sosiaalinen vallankumous) nimestä.
Marxin ja Engelsin näkemyksille Venäjästä oli Puolan
kysymyksellä ja puolalaisilla vaikutteilla tärkeä ja jopa keskeinen merkitys.
Toki venäläisten puheet ”legitimiteettiperiaatteesta” Pyhän liiton taantumuksen
perusteluna kuulostivat irvokkailta, kun ajateltiin Puolan, tai miksei
Suomenkin kohtaloa. Mitä ”legitiimiä” tuoreen ryöstösaaliin pyhittämisessä oli?
Venäjä myös
toimi kaksinaamaisesti esimerkiksi Kreikassa: ”Tsarismi saarnasi
legitimiteettiä ruhtinaille ja taantumuksellisille, liberaaleille
poroporvareille se saarnasi sorrettujen kansojen vapauttamista ja valistusta
–ja molemmat uskoivat.” Näin arvioi Engels 1800-luvun alun tapahtumia vuonna
1890.
Engelsin russofobialla oli myös tutkimuksellista
ja dokumentaarista pohjaa. Venäjän diplomaattikunnan ”juonet” paljastettiin
vuonna 1830, kun kapinoivat puolalaiset pakottivat suuriruhtinas Konstantinin
pakenemaan Varsovasta. Hän jätti jälkeensä diplomaattisen kirjeenvaihdon, joka
julkaistiin Englannissa vuonna 1834. Vanha Engels tunsi myös amerikkalaisen
George Kennanin kirjoitukset Venäjän pakkotyöjärjestelmästä. Kennanin teos Siberia
and the Exile System ilmestyi aluksi artikkeleina ja sitten kahtena niteenä
vuonna 1891. Sen kirjoittaja perusti eräiden muiden (mm. Mark Twain) kanssa
seuran Society of Friends of Russian
Freedom, joka julkaisi itsevaltiuden vastaista aikakauslehteä Free Russia.
Engelsin mielestä Kennan ”paljasti koko maailmalle
ne petomaiset tavat, joilla tsarismi tukahduttaa jokaisen vähäisimmänkin
vastarinnan imperiumissaan.”
Nykyaikaisen lukijan huomiota herättää se, että
Marx ja Engels tavallaan henkilöivät kansakuntia ja kirjasivat niille hyveitä ja
paheita kuin ihmisyksilöille. Puolalaiset ja unkarilaiset olivat hyveellisiä,
venäläiset paheellisia. Edelliset kykenivät vallankumoukselliseen kapinaan, jälkimmäiset
tarvitsivat kapinoidessaankin jonkin ”tsaarin” auktoriteettia.
Koska Venäjä ja näköjään myös venäläisyys
edustivat vallankumouksellisuuden vastakohtaa, ne 1800-luvulla tavallaan
demonisoitiin myös poliittisen kentän vasemmalla laidalla. Kaikki, mikä palveli
Venäjän etua, oli tässä intellektuaalisessa ympäristössä väärin.
1900-luvulta lähtien on tullut tavaksi ajatella,
että jokaisella valtiolla on luonnollinen, legitiimi
taipumus edistää valtioetuaan raison
d’êtat, tai ainakin turvallisuuttaan. Marxin ja Engelsin kannalta
taantumuksen eduissa ei ollut mitään legitiimiä.
Marx ja Engels russofobeina
VastaaPoistaEhkä juuri vuonna 1863, Puolan kolmannen kapinan kukistamisen yhteydessä, jonka seurauksena 3/4 osaa puolalaisesta aatelistosta oli tuhottu fyysisesti, Marx ja Engels ryhtyivät aidoiksi russofobeiksi. Tämä antoi Maxille mahdollisuuden julistaa periaate siitä, että jokaisella kansalla pitäisi olla oikeus itsemääräämiseen. Tämä ajatus kyllä soti Kommunistisen puolueen manifestin (1848) ajatusta siitä, että proletariaatin valta tulee jouduttamaan kansojen kansallisuuserojen häviämistä. Mutta tämähän olikin vain dialektiikkaa.
Vuosina 1863-64 teloitettujen puolalaisten aatelien maat annettiin käyttöön talonpojille, mutta ainoastaan kollektiiviseen käyttöön, ei omistukseen. Tämän historiallisen kokeen perusteella Marx kehitti myöhemmin ajatuksen "kolhooseista".
Vuonna 1864 perustettuun Kommunistiseen internationaaleen, jonka tehtävänä oli edistää työväenpuolueiden muodostamista, perustettiin myöhemmin Venäläinen sektio, jossa kantavana voimana oli venäläinen aatelisproletariaatti. Käsite aatelisproletariaatti (дворянский пролерариат) on peräisin venäläisen vallankumouksellisen emigraation ensimmäiseltä johtajalta A. Herzenilta.
Kommunistisen internationaalen venäläisen sektion puheenjohtajaksi pyydettiin itse Marxia. Sektion säännöissä oli kohta, jonka mukaan Internationaalen venäläisellä sektiolla on oikeus perustaa edustustojaan kaikkiin niihin maihin, joissa on Venäjän intressejä. Tämä merkitsi ajatusta "valtiota valtiossa" eli venäläisestä Internationaalesta osana Marxin Internationaalea. Ajatus sai Marxin karvat pystyyn, mutta hän painoi ne villasella.
Kaiken takana on Puola.
VastaaPoista"Marxin ja Engelsin kannalta taantumuksen eduissa ei ollut mitään legitiimiä."
VastaaPoistaAsian ydin voitaneen esittää myös muodossa: "Mafian eduissa ei ole mitään legitiimiä."
Kuten tunnettua bolshevikkipuolue oli ns. партия нового типа eli uudentyyppinen puolue, se oli maanalainen puolue hamaasta muinaisuudesta asti. Sen pintarakenteena oli ns. neuvostovalta eli propagandistinen sokerikuorrutus. Bolshevistisen systeemin syväranteisiin kuuluivat taas salaiset kanavat kuten GPU, Главное политическое управление eli Poliittinen päähallinto.
Jo alusta asti, kun Venäjän sosiaali-demokraattinen puolue, joka koostui valtaosaltaan aatelisproletariaatista (дворянский пролерариат), hajosi bolshevikeiksi ja menshevikeiksi, niin bolshevikkien strategiana oli soluttaa omia ihmisiä Venäjän kaikkiin puolueisiin, paitsi monarkisteja. Koulutuksen saaneilta aatelisilta tämä soluttautuminen kävi ihan helposti.
Soluttautumisen hedelmät bolshevikit keräsivät kansalaissodan aikana, kun valkoisen armeijan "bolshevikit" tiesivät ilmoittaa keskukseen kaikesta.
Samalla tavoin bolshevistinen mafia toimi useita vuosikymmeniä rikastuttaen toimintamenetelmiään Marxin ja Engelsin neuvoilla.