Loyolan pitkät liepeet
Katolisen kirkon pyhimys, Ignacio de
Loyola, yhä vireästi toimivan Societas
Jesun (la Compañía de Jesús) perustaja on mies, joka yhä jakaa mielipiteitä.
Hänen motokseen muotoiltu ”tarkoitus
pyhittää keinot” herätti aikoinaan inhoa niissä, joiden mielestä ihmisellä ja
ihmisyhteisöllä tuli olla arvoja ja periaatteita, jotka olivat päteviä siitä
riippumatta, palvelivatko ne jotakin asiaa vai olivatko pikemmin sen tiellä.
Muistamme varmaan Topeliuksen luoman
jesuiitta Hieronymuksen, jonka missiona oli murhata Pohjolan sankarikuningas ja
jonka krusifiksiin oli piilotettu tikari. Jalo neito Regina von Emmeritz oli joutua
jesuiitan saaliiksi ja välikappaleeksi juuri ylevän luonteensa takia.
Jesuitismista tuli käsite, jota
inhottiin kautta protestanttisen maailman ja laajemminkin. Myös venäläisille
slavofiileille se symbolisoi katolisuuden rappiota ja vieraantumista aidosta
kristinuskosta.
Mutta ihminen, joka on riittävässä
määrin uskonvarmuuden vallassa ja kuvittelee omistavansa totuuden, ei voi olla
ottamatta vakavasti jesuiittojen periaatetta. Mikäli usko alkaa horjua, sitä
voidaan vahvistaa hengellisillä harjoituksilla, joita San Ignacio myös
kehitteli. Kirja on suomeksikin saatavissa. Mikäli, sanokaamme, tuntuu
epäilyttävältä ajatus, että ihmiskunnan onni vaatisi tavaratalon ja muutaman
sadan ihmisen polttamista, voi aina loihtia sielunsa silmien eteen näkyjä
nälkään kuolevista lapsista, jotka riutuvat siksi, että pohjoisen pallonpuoliskon
yltäkylläisyydessä piehtaroivat kuluttajat eivät raaski luovuttaa pennosiaan
noille onnettomille. Jos tämä ei vielä vakuuta, voi ajatella pyörremyrskyjä,
jotka tappavat tuhansittain ihmisiä Filippiineillä siksi ja vain siksi, että me
täällä joka päivä poltamme fossiilisia polttoaineita ja aiheutamme ilmaston
lämpenemistä. Ja emmehän me voi lakata polttamasta.
Jos muutaman kymmenen, ehkä sadan
ihmisen tappamisella voidaan pelastaa tuhansia tai jopa miljoonia, eikö ole
pelkästään rienaavaa ajatella, että nuo harvat olisi säästettävä ja annettava
monien tuhoutua. Mikä mekanismi näiden asioiden välillä käytännössä on, kuuluu
teknisten kysymysten joukkoon ja on vähäarvoinen sellaiselle henkilölle, joka
haluaa omistautua maailman pelastamiselle. Ja heitä kyllä löytyy.
Venäjällä alkoi 1800-luvun
jälkipuoliskolla kehittyä yksi modernin maailman tyypillisistä ilmiöistä,
fanaattinen terrorismi, johon ei liittynyt uskonnollista pohjaa. Sen taustalla
oli luonnontiede, joka lahjomattomasti osoitti, että maailmassa vallitsi syyn
ja seurauksen mekaniikka eivätkä mitkään yli-inhimilliset periaatteet.
Sammakko, joka oli ihmisen sukulainen, oli kiinnostavampi tutkimuskohde kuin
jumala, jota tutkiva vain harasi tyhjää ja upposi tarkoituksettomaan
skolastiikkaan tai yhtä vähä-älyiseen mystiikkaan. Vastassa oli ikuinen
ei-mikään. Nihil.
Nihilistien sukupolvi sai historiassa
pian kolkon kaiun, sillä siihen liitettiin monia hirmutekoja: kyynisiä murhia,
tuhopolttoja, ennen pitkää myös tsaarin murha.
Kaikki tämä oli perin loogista. Maailmaan voitiin saada mielekkyyttä
vain teon eikä kontemplaation avulla. Paras teko on se, jolla on suurin
vaikutus. Teknisesti se voi silti olla helppo, ehkä vain liipasimen painaminen
sopivassa paikassa.
Huhtikuun neljäntenä vuonna 1866, kun
vapauttajatsaari Aleksanteri II oli kävelyllä Pietarin Kesäpuistossa, lähestyi
häntä nuori mies, joka veti päällystakkinsa alta kaksipiippuisen pistoolin ja
laukaisi. Lähellä ollut talonpoika näki mitä oli tekeillä ja iski pistoolin
ylioppilaan kädestä. Kyseessä oli itse asiassa entinen ylioppilas, mielenterveydeltään
horjuva Dmitri Karakozov, joka yritti suurta tekoa maailman, tai vähintään
venäläisen mirin pelastamiseksi. Kun
keisari kysyi lurjukselta, mitä tämä oikein oli luullut saavuttavansa
yritetyllä rikoksella, tämä vastasi typerästi tai koppavasti: ei mitään (ничего, nihil).
Tapahtuman seurauksena Karakozovin
tuttavapiiriä kuulusteltiin ja ainakin oltiin löytävinään parikin salaseuraa.
asianmukaiset rangaistukset tietenkin annettiin, vaikka tutkijat ovat epäilleet,
ettei mitään salaseuroja ollut. Tutkijaviranomaisten oli vain pakko löytää
tapahtuneelle kauhistukselle suurempia syitä kuin yksi sekopäinen
juupeliylioppilas.
Talonpoika, joka pelasti tsaarin, sai
tiettävästi palkkiokseen elinikäisen oikeuden juoda ilmaiseksi vodkaa valtion
kapakoissa. Tämän merkiksi hänen kurkkuunsa tatuoitiin merkki, sen osoittaminen
sormella riitti maksuksi. Sankarin elinikä ei muodostunut pitkäksi, mihin saatu
privilegio lienee ratkaisevasti vaikuttanut, mutta tänäkin päivänä venäläinen
osoittaa sormella kurkkuaan, mikäli ajatuksissa on vodkan nauttiminen,
ilmaiseksi tai maksusta.
Asiaa tutkinut Camilla Verhoeven
näkee höperössä (odd man, чудак) Karakozovissa enemmän kuin yhden
raiteiltaan suistuneen idealistin tai nihilistin. Jälkimmäinen sana oli attentaatin
tapahtuessa jo valmiina käytettäväksi Turgenjevin tuoreen teoksen ansiosta.
Ehkäpä Karakozov oli uuden ajan airut, aikaansa edellä?
Puuttumatta tässä sen enempää Verhoevenin
argumentaatioon, jossa Dostojevskin tuotannolla on tärkeä sija, tuntuu ajatus
Karakozovin modernisuudesta ilman muuta kiinnostavalta.
Suomalaisten mainiosti tuntema Mihail
Katkov, joka vihasi myös puolalaisia, löysi sylttytehtaan heti katolisesta
kirkosta ja jesuiitoista. Aivan ilmeisesti Karakozovin lurjusmaisuus perustui
jesuiittojen vehkeilyihin ja puolalaisten kapinallisuuteen. Näillähän oli
runsaasti tuoretta motivaatiota kostaa Aleksanterille ”Puolan rauhoittamisesta”,
kuten asiaa Pietarin Verikirkon seinille sijoitetussa hallitsijan hyvien töiden
luettelossa nimitetään.
Jesuiittaa ei kuitenkaan löytynyt. Малчика нет, kuten venäläisillä on sittemmin ollut tapana sanoa
vastaavissa tapauksissa, kun on käynyt epäselväksi mitä oikein ollaan tekemässä
ja miksi.
Sen sijaan sikisi muutamassa vuodessa
pirullinen vallankumousliike, joka kantoi dynamiittia Talvipalatsiin, kehitteli
hyperbrisanttisia pommeja ja hankki nykyaikaisia revolvereja. Mikä pahinta,
näiden lurjusten psykologia oli yhtä horjumaton kuin aikoinaan
muhamettilaisilla assassiineilla,
vaikka he olivat avoimen ja periaatteellisen jumalattomia. Dostojevskin tästä
joukosta piirtämä kuva, joka on luettavissa Riivaajista,
on historiallisesti tosi.
Tämän todenmukaisuuden tiedämme
Sergei Netšajevin hyvin tunnetun oikeusjutun
perusteella. Dostojevskin romaani kuvaa juuri sitä. Netšajevin jutussa tosin vain murhattiin yksi ihminen, varmuuden
vuoksi ja oman seurapiirin hengen parantamiseksi. Pahempaa löytyi kun
pengottiin. Netšajevin laatima Vallankumouksellisen katekismus osoitti, että hän nimenomaisesti
kannatti täysin rinnoin jesuiittamoraalia. ”Katekismuksessa” julistettiin
mahdollisimman selvin sanoin, etteivät mitkään arvot maan päällä merkitse
vallankumoukselliselle yhtään mitään, elleivät ne edistä Asiaa. Asian edusta
tuli siis kaiken mitta. Myös vallankumouksellinen itse oli alistunut Asialle ja
itse asiassa astunut yhteiskunnan ulkopuolelle ja vihkiytynyt kuolemaan Asian
puolesta. Varmemmaksi vakuudeksi paperissa vielä selitettiin, miten ihmisiä
tulee manipuloida Asian edistämiseksi. Kukaan muukaan tässä maailmassa ei ollut
arvo sinänsä, vaan väline Asialle.
Moni vallankumouksellinen sanoutui
irti näistä periaatteista. Eihän niiden kannattamisestakaan ollut syytä
julkisesti huudella. Mutta ”katekismuksen” julkaiseminen ei aiheuttanutkaan
yhteiskunnassa suurta inhon ja paheksumisen aaltoa vallankumousliikettä
kohtaan. Kävi juuri päinvastoin. Ajatus ”elämää suuremmasta” roolista ihmiskunnan
historiassa hurmasi nuorisoa, joka ei enää löytänyt uskonnosta mitään
kiinnostavaa saati vakuuttavaa. Dostojevski ymmärsi tätä psykologiaa. Kuten
tunnettua, hän suunnitteli uutta romaania, jossa pyhimysmäinen Aljoša Karamazov murhaisi tsaarin.
Tsaaria ei todellisuudessa murhannut
Karakozov eikä sitten fiktiossa edes Karamazov. Silti häntä ehkä täytyi pitää
jo tuomittuna siitä lähtien kun uusi fanaatikkojen sukupolvi keksi
kokouksissaan tällaisen tuomion julistaa. He olivat uusia ihmisiä, jotka eivät
pelänneet Jumalaa eivätkä hävenneet ihmisiä. Heidän logiikkansa oli
jesuiittojen logiikkaa, mutta heidän uskontonsa ei ollut transkendenttinen. Se
oli modernin ihmisen psykologiaa, myös juuri niiden, jotka tänä päivänä
suunnittelevat terroritekoja maailman pelastamiseksi.
Venäläinen kulttuuri on osa
eurooppalaista kulttuuria, toisin kuin monet siellä väittävät. Tästä syystä
myös nykyaikaisen terrorismin idea levisi muualle Eurooppaan juuri Venäjältä.
Terrorismin käytäntö on kokenut nousu- ja laskukausia. Juuri nyt näyttää
hiljaiselta. Periaatteessa kuitenkin psykologinen terrorismin perusta on nyt
vahvempi kuin koskaan ennen.
Globalisaation adeptit toistavat
toistamistaan sitä, miten kaikki tässä maailmassa on yhteismitallista: kaikkea
voidaan mitata rahalla, eikä siitä riippumattomia arvoja tarvitse ottaa
vakavasti. Kaikki, mikä on BKT:n ulkopuolella ja ei-mitattavissa, kansallisista
perinteistä kunniaan ja ystävyyteen saakka, on epätodellista. Nihil.
Jos ja kun tästä lähdetään, on meidän
pakko uskoa myös se korollaari, että mikä tahansa konnuus on mahdollista nähdä
hyvänä työnä, mikäli sen seuraukset ovat voittopuolisesti myönteisiä. Ja
tämähän on laskettavissa, ehkei rahana, mutta utilitaristisesti ymmärrettynä
mielihyvänä ja koskien nimenomaan maailman köyhimpiä. Kukapa enää viitsisi
väittää, ettei etiikka ole pohjimmiltaan kalkyyliä. Jos ja kun kerran näin on,
on oikeutus Teolle valmiina. Ei tarvitse muuta kuin keksiä, mikä se on ja
tehdä. Kukapa enää viitsisi kiinnostua sellaisesta tyypistä kuin Tolstoin
Karatajev, joka löysi arvokkuuden nöyryydestä ja elämän konkreettisesta
yksinkertaisuudesta.
Erinomainen teksti! Kiitos.
VastaaPoistaNyt sitten selvisi, tämä kurkun koputtaminen. Vähän sitä olin pohtinutkin, koska en uskonut kaulankatkaisuun, kun yleensä kurkun koputtaminen on tapahtunut ystävällisessä hengessä hyvän hymyn kera.
VastaaPoistaTämä on kuulemani versio. Voi olla pelkkää kansanperinnettä.
PoistaTänään viisaiden miesten pöydässä, kerroin tämän kirjoittamasi jutun. Heillä oli toinen tarina, kuulemma suomalainen puuseppä oli korjannut tsaarin lapsen keinuhevosen jalan, ja saanut siitä palkkioksi ilmaiset juomat. Kaksipäinen kotka oli tatuoitu korvan alle, ja sitä napauttamalla sai drinksun.
PoistaMutta uskon enemmän tuota teidän versiota. Meinaa viime kesänä, kun idän miehet sanoivat, että lähdetään juomaan, he taas etusormellaan kopauttivat kurkun alta. Ei korvan alta.
Oli miten oli, ei tarvitse tuon eleen kohdatessa pelätä kurkun leikkuuta, kuten ensin luulin. Vaan merkitys on paljon leppoisampi.
Euroopan suuret sodat ja joukkomurhat tapahtuivat nimenomaan sekulaari-ateistisessa ja materialistisessa hengessä, kun kristinuskon vaikutus oli heikennyt riittävästi. Monet höyrypäiset ja typerät ajattelijat, kuten Nietzsche, Proudhon ja Marx, edistivät tätä ilmapiiriä.
VastaaPoistaTäsmälleen näin! Jesuiittojakin sentään paheksuttiin.
VastaaPoistaKun tätä nykymenoa seuraa, usein on tullut mieleen, että ehkä sittenkin olisi ollut parempi, jos ensimmäistä maailmansotaa ei olisi sodittu ja olisimme edelleen suuriruhtinaskunta. Lenin ja kumppanit olisivat samanlainen historian alaviite kuin 1800-luvun venäläiset anarkistit. Toki varmaan koulukielenä olisi venäjä, mutta elämä on.
VastaaPoistaNo ehkä olemme kuitenkin säästyneet aika suurilta harvennuksilta. Olisi voinut olla henkisestikin rankkaa. Ja tietenkin leipä karvasta ja sana karkeaa.
PoistaJos Lenin ja kumppanit olisivat jääneet historian kuriositeeteiksi, eipä harvennuksia olisi ollut. Ellet sitten tarkoita nälkävuosia, jotka kai enemmän oli Snellmanin vastuulla.
PoistaEugen Schauman ja Hohenthal. Teot syntyivät pelosta.
VastaaPoistaOlivat ilmeisesti luonteeltaan erilaisia. Kaiken takana varmaan suuri pelko, johon vastaus pelottelemalla itse.
Poista"Pahempaa löytyi kun pengottiin. Netšajevin laatima Vallankumouksellisen katekismus osoitti, että hän nimenomaisesti kannatti täysin rinnoin jesuiittamoraalia."
VastaaPoistaTai siis sitä irvikuvaa, jota kahelit kutsuivat jesuiittamoraaliksi harrastaen sitä itse ja jolla ei ollut mitään tekemistä jesuiittojen kanssa.
Venäjällä jesuiittojen rikos taisi olla lähinnä se, että he pitivät nöyrästi yhteyttä Ukrainan katolilaisiin. Niillä mitään poliittisia päämääriä siellä ollut.
Siitä toki lähinnä lienee ollut kysymys.
VastaaPoistaHyppy nykyaikaan Paavin mukana.
VastaaPoistaJesuiitat ja moderni terrorismi
VastaaPoistaAikoinaan jesuiitat joutuivat perustamaan omia yliopistoja ja tuottamaan omia tohtoreita. Nykyään kaikki ovat saman katon alla.
"Kaikki, mikä on BKT:n ulkopuolella ja ei-mitattavissa, kansallisista perinteistä kunniaan ja ystävyyteen saakka, on epätodellista. Nihil."
VastaaPoistaEi näin, koska kaikki mainitsemasi asiat eivät ole epäolennaisia BKT:n kannalta, koska ne kaikki liittyvät ihmisen hyvinvointiin ja siten heidän tuottavuuteensa, vaikka tarkka vaikutus ei olisikaan mitattavissa. BKT puolestaan ei ole vain taloudellisen toimeliaisuuden mitta, vaan se liittyy olennaisesti kansalaisten mahdollisuuteen itse päättää asioistaan, koska talouskasvu vähentää sekä pakkovallan ja anarkian todennäköisyyttä. Romanttinen haihattelu sikseen.
Kerro se heille!
VastaaPoistaSuomalaiset jesuiitat
VastaaPoistaSuomalaiset jesuiitat ovat mielestäni stalinisteja, joiden mielestä "Marxia ei järjellä voi ymmärtää. Marxiin on ainoastaan uskominen". Fraasi on johdettu tunnetusta poeettisesta kliseestä: "Venäjää ei järjellä voi ymmärtää. Venäjään on ainoastaan uskominen".
Tuosta TS:n artikkelista Franciscuksesta:
VastaaPoista"Ensimmäistä kertaa köyhyyden kysymykset ja globaalin etelän ääni kuuluvat niin korkealla tasolla katolisessa kirkossa, akatemiaprofessori Elina Vuola sanoo."
Suomalaisessa akatemiassa ei ilmeisesti ole edes tuota vääristeltyä jesuiittamoraalia, vaan ihan puhdasta tietämättömyyttä, jolla sitten annetaan lausuntoja mediaan, joista taas saadaan akateemisia pisteitä, kunhan vain joku julkaisee ne.
Tosin onhan tuossa sen verran totta, että paavius on korkein asema ja nykyinen paavi on kotoisin etelämpää, kuin kukaan edeltäjistään.
"Suomalaisessa akatemiassa ei ilmeisesti ole edes tuota vääristeltyä jesuiittamoraalia, vaan ihan puhdasta tietämättömyyttä."
PoistaArvoisa IDA on varmaankin unohtanut tai ei sitten tiennytkään, että Suomessa vallitsi vuosikymmenien ajan ns. suomettuneisuuden kausi, jolloin Kreml määräsi mitä hallituksia Suomeen perustettiin ja mitä Suomessä sai ajatella ja mitä Suomessa sai julkaista.
Suomalainen akatemia on niin arvostettu laitos, että tietämättömyys ei voinut tulla kysymykseen. Kysymys lienee ollut kahdesta puolueesta: tieteellisestä ja bolshevistista jesuiittamoraalia edustavasta puolueesta.
Suomalaisessa akatemiassa ei ilmeisesti ole edes tuota vääristeltyä jesuiittamoraalia, vaan ihan puhdasta tietämättömyyttä.
VastaaPoistaArvoisa IDA on varmaankin unohtanut tai ei sitten tiennytkään, että Suomessa vallitsi vuosikymmenien ajan ns. suomettuneisuuden kausi, jolloin Kreml määräsi mitä hallituksia Suomeen perustettiin ja mitä Suomessä sai ajatella ja mitä Suomessa sai julkaista.
Suomalainen akatemia on niin arvostettu laitos, että tietämättömyys ei voinut tulla kysymykseen. Kysymys lienee ollut kahdesta puolueesta: tieteellisestä ja bolshevistista jesuiittamoraalia edustavasta puolueesta.