Heimoushengen unohtamisesta jouluna ja sian merkityksestä
Kuten tunnettua, Suomessa asuu useita
heimoja. Jokaisella niistä on omat lähtemättömät omituisuutensa. Pohjalaiset
ovat rehvastelevia, savolaiset kieroja, karjalaiset vilkkaita tyhjännaurajia ja
hämäläiset hitaita. Erilaisia välimuotoja ja muunnoksia riittää, mutta tässä
perusteet.
Vielä vajaat sata vuotta sitten eri
heimojen edustajat yhteen joutuessaan saivat helposti aikaan jonkinlaisen konfliktin,
vaikkapa näykkimällä toisiaan murteesta tai jostakin muusta asiasta. Pahinta
oli tietenkin asettautua toista paremmaksi. Ja nuoret miehet nyt toki saavat
naisasioista syntymään keskinäisen nokittelun yhtä varmasti kuin uroskoirat
murisevat toisilleen. Ehkäpä naiset puolestaan panettelevat toisiaan ja
etuilevat rivissä, mene ja tiedä.
Heimoerot tällaisten hässäköiden tekosyynä
ovat nykyisinä kosmopoliittisina aikoina hyvin epämuodikkaita. Tällaisia eroja
voidaan meidän valistuneina aikoinamme jo suvaita mukisematta. Muut erot ovat sitten
sitäkin enemmän tulleet esille. Mutta hetkinen! Onko heimoeroja siis olemassa?
Niitä on kyllä pidetty aina
itsestäänselvyyksinä siinä kuin murteitakin, mutta mihin ne perustuvat? Ovatko
ne konstruoituja? Ovatko heimot kuviteltuja yhteisöjä, joiden jäsenille tulee
vain tarve esittää itsensä heimotunnusten mukaisina, kun sellaisia kerran
oletetaan olevan? Vai lepäileekö heimous peräti geneettisillä perusteilla?
Jospa sillä onkin konkreettinen perusta geeneissä toisin kuin kaikilla maailman
muilla sosiaalisilla ja psykologisilla seikoilla?
Saatamme olla tekemisissä äärimmäisen
vaarallisen kysymyksen kanssa. Mikäli heimoerojen todellisuus tunnustetaan,
koskee seuraava kysymys heimojen keskinäistä perinnöllistä paremmuutta.
Pitäisikö sekin tunnustaa?
Pelkäänpä, että kuka tahansa
valveutunut kansalainen ymmärtää, mitä tunnustamisesta seuraisi. Ennen pitkää
edessä olisi tietenkin holokausti, jossa vähiten huumorintajuiset pohjalaiset ehkä
yrittäisivät hävittää sukupuuttoon savolaiset ja karjalaiset, joiden
näsäviisasta naljailua he eivät voi ymmärtää. Samalla menisi joukko maltillisia
hämäläisiä, jotka yrittäisivät estää verilöylyn toteuttamista. Tai ehkä muut
heimot kyllästyisivät pohjalaisten koppavuuteen ja päättäisivät ajaa heidät
mereen. Kuka tietää. Pelkkä ajatuskin on kylmäävä ja vetää hiljaiseksi, kuten
sanotaan.
Joka tapauksessa tietoa heimojemme
olennaisista eroista on vuosisatojen vieriessä kosolti karttunut. Puuttumatta
tässä ulkomaalaisten kuvauksiin, voidaan todeta Antero Wareliuksen 1800-luvun
puolivälissä toimeksi saaneena luokitelleen heimomme antiikin humoraaliopin
mukaisesti: pohjalaiset ovat koleerisia, karjalaiset ja savolaiset
sangviinisia, hämäläiset melankolisia ja joku heimo taisi olla myös
ylenmääräisen limanerityksen vallitsemassa tilassa eli flegmaattinen. Topelius
kehitteli asiaa eteenpäin neljännesvuosisadan kuluttua Maamme-kirjassaan.
Jokaisen heimomme luonteenpiirteistä luotiin siellä selkeä kuva. Kaikilla oli
paheensa jos hyveensäkin. Kyseessä olivat siis stereotypiat pahimmillaan.
Topelius ei kavahtanut edes
kansallisten stereotypioiden esittämistä. Venäläinen Iivana ja suomalainen
Matti olivat työssä kovin erilaisia. Iivana teki työnsä nopeasti, mutta laisti
vaikeimmat ja raskaimmat työt. Matti taas takertui niihin ja puhkui ja pakersi
ison kiven kimpussa, kunnes se oli siirretty pellolta pois. Pieniä hän ei
ymmärtänyt keräillä. Topeliuksen mielestä kyseessä oli ihanteellinen työpari,
joka yhdessä sai aikaan kunnon jäljen, mutta erillään ei oikein mitään
tolkullista. Iivanan kohdalla puutteena oli laiskuus, Matin kohdalla… no,
suoraan sanoen tyhmyys. Kuitenkin, Matin läpikotainen rehellisyys korvasi Topeliuksen
maailmassa runsain mitoin aivotoiminnan puutteet.
Suomen kansan erikoisuuksiin kuuluu,
että se osaa tuntea vilpitöntä vahingoniloa omista onnettomuuksistaan, kuten
Lasse Lehtinen on lausunut. Tämä toteutuu myös silloin, kun sille kerrotaan
ikäviä totuuksia sen omista kehnoista ominaisuuksista. Kansamme on aina
rakastanut Maamme-kirjaa, vaikka sen sanoma on aika karu.
Stereotypiat heimoista ja kansoista
olivat 1800-luvulla ajattelun perustyökaluja. Suomalaisen lehden
kirjeenvaihtaja, joka tarkkaili pietarilaisia 1880-luvulla, ennusti perikatoa
Suomelle, mikäli suuriruhtinaskunnan ja emämaan raja häviäisi. Iivana oli niin
paljon nopeampi ja nokkelampi, ettei Matti ehtinyt edes kunnolla kääntyä, kun
hänet jo oli narrattu pussiin. Siinäpä sitten raapimaan päätä ja hautomaan
syitä kovaan kohtaloon ja maailman väärämielisyyteen, kun on Pietarissa
hävinnyt sekä hevonen että rattaat.
Mutta nykyään tiedämme asiat paremmin
kuin 1800-luvun naiivit kirjoittajat. Geneettiset erot Suomen eri alueilla ovat
toki selvästi havaittavia, mutta kukaan ei ole niin tyhmä tai valistumaton,
että kuvittelisi niiden vaikuttavan jotakin. Sama koskee tietysti koko muutakin
ihmiskuntaa. Olemme kaikki saaneet perinnöksi aivan samanlaiset kyvyt ja
taipumukset, joiden muuan tärkeä alkukohta on apinan ja sian kaunis rakkaustarina
joskus kauan, kauan sitten, kuten muuan nykyinen biologi on kertonut. Niinpä
hyväksykäämme mukisematta se, että erot niin heimojemme kuin maailman kansojen
välillä ovat lopultakin vain mielikuvituksen tuotetta. Asiaa ei kannata edes
tutkia. Vai kaipaako joku tänne holokaustia ja vieläpä näin joulun alla?
Vladimir Solovjov aikoinaan päätteli,
että jos kerran kaikki polveudumme apinasta, meidän olisi syytä rakastaa
toisiamme. Toivottavasti tämä korvasi vanhentuneen jouluevankeliumin sanoman
sen ajan älyköille. Jos nyt lisäämme apinaan vielä sian, kuten uusi tutkimus
edellyttää, niin sukupuumme sen kuin laajenee. Toisaalta sian status monella
maailman kulmalla on sangen matala, ettei sanoisi enempää. Siasta uhkaa tulla
ihmisiä erottava tekijä.
Suomen perinteisiä heimoja sika ei
erota, vaan yhdistää. Kukapa olisi edes kuullut puhuttavan heimojen välisestä räyhäämisestä
jouluiltana, kun sian tuoksu valtaa koko maan. Petsamon luostarin jouluyönä
tapahtunut hävitys lienee perustunut ajanlaskujen erosta johtuvaan
väärinkäsitykseen ja itäkarjalaiset voidaan muutenkin käsitellä erikseen.
Nyt näyttäisi kuitenkin syntyneen yhä
suurempia paineita Suomen kansan rakastaman sian tunkemiseksi pois
joulupöydästä ja saman tein koko joulun vieton lopettamisesta. Ryhtyessään näin
jouluna sikaan moni omantunnonarka joutuukin tuskaisena kysymään, onko hän
oikealla tiellä ja eikö olisi parempi hylätä tämä osa monikansallista
jouluperinnettämme, jota kaikki eivät enää voi jakaa, sattuneesta syystä.
Tähän voidaan perustellusti
huomauttaa, että joulupöydän antimet myös eri heimoillamme ovat jossakin määrin
vaihdelleet. Kukapa itäsuomalainen esimerkiksi viitsisi tehdä imellettyä
perunalaatikkoa, saati sitä syödä, kun tarjolla on kunnon herkkujakin?
Erilaiset joululimput ovat toki hyvän näköisiä, mutta vain aivan tietyn
geeniperimän omaavat pitävät niitä maukkaina ja joulupöydässä välttämättöminä.
Lipeäkalakeitto taas saattaa monelta vierasheimoiselta nostattaa hiukset
pystyyn jo hajullaan.
Huolimatta geneettisestä ja muustakin
erilaisuudestaan suomalaiset ovat joka tapauksessa päässeet aina
yksimielisyyteen siitä, että kinkku on pöydän kunkku. Asianmukaisesti
paistettuna, sinapilla kuorrutettuna ja neilikoilla höystettynä se on juhlan
kohokohta, jota ylivoimainen enemmistö Suomen miehistä tuoreen tutkimuksen
mukaan pitää tärkeimpänä koko joulussa. Naisten preferensseissä tuossa
tutkimuksessa sanottiin jotakin yhdessäolosta ja muuta falskia höttöä.
Rohkenisiko joku siis ihan oikeasti
tuomita sian, johon kohdistuva rakkaus yhdistää koko suomalaisen
miessukupuolen, kaikki vanhat perinteiset heimomme ja perimmältään koko
ihmiskunnan?
Eikö olisi parempi rukoilla sen
puolesta, että ne, jotka pimeydessä vaeltavat, saisivat myös kerran nähdä
valkeuden, ehkäpä juuri vaaleanpunaisen sianlihan välityksellä?
Siis ei sikaa pois pöydästä, vaan
sian vihaajat sinne myös, oppimaan suvaitsevaisuutta ja ihmisten keskinäistä
rakkautta! Suomen heimojen leppyminen jouluisin sian äärellä toimikoon
esimerkkinä koko maailmalle!
Näin jouluisin on syytä pitää ajatukset totutuissa uomissa ettei ajauduta takaisin sikojen heimosotien kauteen. Sikojen Veljessodan kauheuksista voimme iltapäivälehden liitteestä lukea. Olkaamme kiitollisia läntisille sikaveljille heidän huolenpidosta ettemme ala flirttailla idän sikojen kanssa.
VastaaPoistaMihin unohtuivat (varsinaiset) suomalaiset heimojen joukosta kirjavasta?
VastaaPoistaTaisipa olla kirjoittajan moka. Referoin ulkomuistista. Mutta näin kyllä suomalaisille usein käy.
VastaaPoistaOnko Joensuu - Liperi - Rääkkylä - Kitee alue jotain muuta kuin itäsuomea? Tällä alueella on valmistettu ja valmistetaan edelleenkin yllättävänkin yleisesti perinteistä vanhanajan imellettyä perunalaatikkoa. Kun leivinuuni lämmitetään tulisen kuumaksi, niin ensimmäiseksi paistetaan piirakat, toiseksi pullat ja sen jälkeen ruokaleivät. Uunin jälkilämpö on kuin tehty imelletyn perunalaatikon ja muidenkin laatikoiden paistamiseen. Tällä alueellä tehty imelletty perunalaatikko aidosti imellettyä - siirapin kanssa läträtään huomattavan vähän.
VastaaPoista