Tulisilla vaunuilla taivaaseen
(М.В.Пулькин, Самосожжения старообрядцев (середина XVII –XIX в.). Университет Дмитрия
Пожарского. Москва 2013, 334 с.)
Omituinen mutta nerokas kirjailija
Dmitri Merežkovski (1866-1941) kuvaa kirjassaan Antikristus (Христос и Антихрист. т. 3, Петр и Алексей 1904-05. Suomeksi osa III, Pietari
Suuri ja hänen poikansa Aleksei, K.J. Gummerus, Jyväskylä 1926) sitä, miten vanhauskoiset
pitivät Pietari Suurta antikristuksena. Tuo kissan viiksillä varustettu julmuri
syrjäytti patriarkan, pakotti miehet ajamaan Jumalan heille antamat parrat
vastoin vanhoja määräyksiä, varasti Jumalalta ajan aloittamalla uuden
ajanlaskun vuodesta 1700, täytti uuden kaupunkinsa alastomien epäjumalien
patsailla ja pakotti asevelvolliset tatuoimaan käteensä merkin, Pedon merkin.
Ne, jotka eivät halunneet
antikristusta palvella, kokoontuivat pohjoisen metsiin, jossa rakensivat
itselleen valtavat roviot. Niiden keskellä he rukoilivat kynttilät kädessä,
valkoisiin vaatteisiin pukeutuneina, tekivät ristinmerkkinsä kahdella sormella
ja kumarsivat yhä uudelleen, maahan saakka, toisin kuin saastaiset nikonilaiset, jotka kumarsivat vain
vyötäröön saakka. Kun aika oli kypsä, sytyttivät kuolemaan vihityt ympärilleen
kootut palavat aineet, heinää, olkea, puuta, tuohta ja tervaa. Tulen
sytyttämiseksi monesta kohdasta yhtä aikaa, käytettiin ruutia. Valtavassa roihussa
kohosivat uskovien sielut ylös taivaaseen ja voihkina ja lasten itku
sekoittuivat hurmahenkiseen veisuuseen, kunnes kuului vain tulen kohina ja
rätinä.
Tsaarin joukot yrittivät estää
uskovia pääsemästä ”herran pitoihin”, mutta niiden saapuessa paikalle oli
jäljellä usein vain hiipuvat kekäleet, joiden joukosta löytyi sieltä täältä
muodottomiksi paisuneita ruumiita, jotka räjähtivät niihin koskettaessa. Suurin
osa ihmisistä oli hävinnyt kokonaan eivätkä tsaarin kätyrit saaneet koskaan
selville puuttuvien veronmaksajien todellista määrää.
On yleisesti tunnettua, että
Venäjän pohjoisosissa syntyi 1600-luvun lopulla itsensä polttajien liike, joka
saavutti heti laajat mittasuhteet. Tulikuoleman valinneiden määrää ei koskaan
saada selville, mutta on arvioitu, että jo vuoteen 1690 mennessä oli itsensä
polttanut noin 20000 henkeä. Roviot kärysivät niin Karjalassa kuin Siperiassakin
ja ilmiö levisi myös itärajamme tälle puolelle, kuten Kimmo Katajala eräässä tutkimuksessaan
kertoo. Tunnetuin tapaus oli Äänismiemen Paleostrovin luostari, jossa
itsepolttaminen tapahtui peräti kaksi kertaa, vuosina 1688 ja 1689 ja vaati
yhteensä yli 3000 uhria.
Itsensä polttaminen ilmiönä on
historiassa hyvin tunnettu asia, mutta siihen liittyy yhä avoimia kysymyksiä.
Petroskoilainen tutkija M.V. Pulkin on pyrkinyt vastaamaan niihin käyttäen
hyväkseen säilynyttä lähdeaineistoa, joka on osittain hyvinkin
yksityiskohtaista, vaikka monet kysymykset jäävät ikuisesti avoimiksi.
Voidaan heti todeta, että Merežkovskin
kuvaus kuolemaan vihityistä ja heidän lähdöstään on historiallisen totuuden mukainen,
joskin myös vaihtelua esiintyi. Itsensä polttaminen ei myöskään ollut ainoa
joukkoitsemurhan muoto. Sitä edelsi toinen metodi: nälkään näännyttäminen, joka
vaati usein apulaisia. Lukittuihin rakennuksiin teljettyjen itsehillintä petti
usein ja he yrittivät paeta hirvittäviä tuskiaan. Myös yhteishukuttautumista
käytettiin ja jopa mestaustakin.
Itsensä polttamisesta tuli
kuitenkin suoranainen epidemia 1600-luvun lopulla ja se alkoi jo ennen Pietari
Suuren nousua valtaistuimelle. Kohteena oli kyllä antikristus, mutta sitä
edusti jo ”nikonilainen” kirkko, joka vaati ristinmerkin tekemistä kolmella
sormella, mikä ymmärrettiin raamatussa mainituksi Pedon merkiksi. Viimeisten
aikojen ajateltiin olevan käsillä ja niinpä pyrittiin murheen alhosta suoraan
Herran pitoihin katumuksen ja vapaaehtoisen tulikuoleman kautta.
Polttamisiin valmistauduttiin
yleensä määrätietoisesti ja niitä varten rakennettiin jopa monta huonetta
käsittäviä taloja, joiden ikkunat olivat niin pienet, että ne tekivät
pakenemisen mahdottomaksi. Koska tsaarin joukot todella pyrkivät estämään
hurskaiden lähdön, pyrittiin ympäristöä hämäämään, kylvettiin pellot ja
huolehdittiin muutoinkin maallisista viimeiseen asti. Itsepolttaminen ei
kuitenkaan merkinnyt vain pakoa tsaarin kätyreiltä, vaikka niiden tuloon kyllä
varustauduttiin tuliasein ja hilparein. Kyseessä oli rituaalinen uskon teko,
eikä kaikkia aina edes hyväksytty mukaan, varsinkaan sellaisia, jotka olivat
ottaneet vastaan ”nikonilaisen” sakramentin.
Toisaalta ymmärrettiin, että
suurimman tuskan hetkellä vahvimmankin itsesuojeluvaisto saattoi tehdä tepposet
ja niinpä tehtiin kaikki mahdollinen, ettei kukaan pääsisi pakenemaan. Jotkut
kuitenkin onnistuivat tässä ja kertoivat viranomaisille yksityiskohtaisesti,
miten kaikki tapahtui.
On hämmästyttävää, millä
määrätietoisuudella ja tyyneydellä itsepolttajat valmistelivat kauhean
lähtönsä. Pulkin antaa siitä monia todistuksia ja hänen kirjansa liitteinä on
useita tuoreeltaan kirjoitettuja tapahtumien kuvauksia.
Tämä marttyyripsykologia ei ole
tänäkään päivänä maailmassa tuntematon. Liitämme sen lähinnä siihen keskiaikaiseen
uskonnolliseen fanaattisuuteen, jota ilmenee Lähi-Idässä ja joka sieltä on
jossakin määrin ulottanut lonkeronsa myös moderniin maailmaan. Samaa
psykologiaa edustanevat myös ne amerikkalaiset lahkot, joiden kannattajat ovat
poistuneet tästä maailmasta suurissa joukkoitsemurhissa.
Nykyään ehkä joka tapauksessa
vaistomaisesti sijoitamme tällaiset ilmiöt tropiikkiin tai sen liepeille,
seuduille, joilla ihmisillä keskimäärin sangviininen temperamentti liittyy
alhaiseen valistustasoon ja älykkyysosamäärään. On kummallista ajatella, että
kuitenkin juuri Karjalan ankaran luonnon keskellä ihmiset ovat saattaneet niin
totaalisesti joutua tuonpuoleisen elämän lumoihin, että ovat valinneet
mahdollisimman tuskallisen tavan sovittaa oletetut syntinsä ja poistua tästä
maailmasta.
Ilmiötä voidaan itse asiassa
nimittää venäläis-suomalaiseksi tai jopa suomalais-venäläiseksi, sillä
karjalaiset heimoveljemme olivat näissä riennoissa aivan kärkisijoilla. Rajan
tällä puolella ei tapahtunut kovin paljon lukuun ottamatta Kimmo Katajalan
mainitsemaa Pekka Lääperin seurakunnan kohtaloa, mutta asian riittänee selittämään
jo meillä asuneiden vanhauskoisten pieni määrä.
Aina on ollut ihmisiä joille kunnia ja aate merkitsee enemmän kuin hedonistinen itsensä toteuttaminen. Lainaanpa suoraan wikipediasta tekstiä, jonka tosin olen itse tuottanut kokonaan:
VastaaPoista"Vuonna 1906 Hollannin siirtomaa-armeija otti haltuunsa Balin suurimman kaupungin ja Etelä-Balin pääkaupungin Denpasarin. Balin hallitsijasuvut ymmärsivät valtansa päättyneen. Heillä oli mielestään olemassa vain yksi vaihtoehto reagoida - itsemurhataistelu eli puputan.
"Taisteluun" osallistui koko hovi pieniä lapsia myöten.
Kun Denpasarin kaupunki oli valloitettu, hovin jäsenet marssivat juhla-asuissa näyttävinä saattueina aseinaan rituaalitikarit. Saattueet kävelivät rauhallisesti hollantilaisia vastaan pysähtymättä, vaikka hollantilaiset avasivat tulen. Hallitsijat tulivat ensimmäisessä aallossa, sitten vaimot lapset sylissään, sitten nuoret hallitsijan 12-vuotiaan veljen johdolla. Kaikki surmattiin; balilaiset tappoivat pikkulapset itse tikareilla.
Etelä-Balin koko hovi tuhoutui viimeistä jäsentä myöten. Uhri ei jäänyt kuitenkaan turhaksi. Ranskalainen lehtimes näki tapahtuman ja raportoi asiasta Euroopan lehtiin. Hollantilaisten maine siirtomaaisäntinä kärsi tietysti tästä. Tapahtuman jälkeen hollantilaiset suhtautuivat balilaisiin hyvin varovaisesti - he ilmeisesti ymmärsivät, että kyseessä oli ylpeä kansa, jonka reaktiot huonoon kohteluun voivat olla arvaamattomat. Balista tulikin sittemmin Hollannin mallisiirtomaa."
(Lähde on Jukka O. MIettisen loistava "Silmät auki Aasiassa".)
Eli teko ei jäänyt vaille hyötyä vaikka hyöty ei varmaan ollut tekijöiden insentiivissä kovin korkealla.
Rajashtanissa - tuossa Intian helmessä missä "leskenpoltto" on ollut viime aikoihin asti tavallista - Chittogarghin kaupungin sotilaskastinen väestö tuhosi itsensä useamman kerran. Miehet marssivat mogulien miekkoihin, prinsessa johti naisten joukkoitsemurhaa kaupungin sisällä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Joukkoitsemurha
Pelko on aina herroilla vieraana hyppiessään työajalla puskissa pellepuvut päällä ja syöden kauhalla soppatykistä.
VastaaPoistaTästä tulee väistämättä mieleen Friedellin Uuden ajan kulttuurihistorian alku: Vituksen tanssitauti, itsensäruoskijat, lasten ristiretki, musta surma ja juutalaispogromit, tavat, joilla ihmiset reagoivat keskiaikaisen maailman hajoamiseen. (Ja viisaasti Friedell huomio lopuksi: mekin elämme inkubaatioaikaa.) Mieleen tulee myös samanaikainen ilmiö lännessä: 1600-luvun noitahysteria ja sen roviot.
VastaaPoistaMitenhän meidän aikamme nähdään tulevaisuudessa? Varmasti maailmamme on hajoamassa samassa mitassa, kuin Venäjän vanhauskovaisten aikanaan. Peittääkö perspektiiviharha, kuitenkin pääosin normaali arkielämä, aikamme hulluuden, vai onko pahin vasta edessä? Ja miten kaikki käy lopulta: on helppo nähdä mikä kaikki on hajoamassa, mutta tilalle tuleva pitäisi osata nähdä aivan pienistä aavistuksista.
Hedonismi muuten ei ole niinkään kaukana rituaali-itsemurhista. Vaikka johtopäätös on eri, ongelma on sama: arvokkaan elämän edellytysten puute. Hedonistin kohdalla kyse voi olla myös kyvyttömyydestä arvokkaaseen elämiseen, mutta samaa voi sanoa itsemurhaajastakin.
Hullujen nuorukaisten amokjuoksut voivat myös olla oire suuremmasta. Aika on kaukana normaalista.
VastaaPoista