Tarvitaan ydinpommi eli sopulivuoden näköaloja
Toistuvat mediarepäisyt ja massiiviset ”keskustelut” siitä, mitä saa julkisesti sanoa, ovat tänä armon vuonna 2011 luoneet epätodellisen ilmapiirin. Miten on edes mahdollista asettaa kyseenalaiseksi täysivaltaisen Suomen kansalaisen, saati kansanedustajan oikeutta sanoa ja ajatella, mitä haluaa. Mikäli kyseessä on rikoslain tarkoittama sanavapauden väärinkäyttö, asia muuttuu, mutta kansanedustajan kohdalla kynnyksen pitäisi olla aivan erityisen korkea, kuten asiaan perehtynyt juristi Jukka Kemppinen on blogissaan todennut. Varmuuden vuoksi vielä kerran: kansanedustajan sananvapaus ei ole normaalia alhaisempi vaan korostetusti suurempi ja suojellumpi.
Tänä vuonna on voitu havaita, että kuka tahansa kadunmies katsoo oikeudekseen asettua tuomaroimaan, millaiset sanat saattaisivat pahoittaa vaikkapa Kreikan kansan mielen, mikä toki lienee kauhea asia sinänsä. Kylmäävää on se, että jonkinlaista jokamiehenoikeutta sensuuriin pidetään itsestäänselvyytenä.
Se, että jotakin aivan normaalia ja perusteltua epäilyä demokraattisen järjestelmän varjopuolista pidetään ajatusrikoksena, on ajassamme jälleen kerran jotakin uutta, vaikka sille löytyykin paralleeleja sekä 1930-luvulta että 1970-luvulta. Taistolaisopiskelijoiden surullisenkuuluisa Musta kirja luki imperialistisen ja siis kiellettävän propagandan pariin länsimaisen ajattelun klassikoita Freudista lähtien. Pari vuotta sitten kirja muuten julkaistiin uudestaan. Tänä vuonna John Stuart Mill näyttää jo joutuneen edistyksellisimmän aineksen vihoihin, koska joku norjalaislurjus siteerasi häntä. Jos uusimman kohun implikaatiot otetaan vakavasti, hän näköjään saa tässä maassa seurakseen kaikki muutkin vakavat demokratian teoreetikot Aristoteleesta lähtien. Onpahan ainakin hyvää seuraa.
Toinen asia on, että täytyy olla aivan luvallista joka ainoalle Suomen kansalaiselle ja lisäksi vailla kansalaisuutta oleville täällä asuville ja lisäksi vielä muillekin sanoa asioita, joista joku voi pahoittaa mielensä. Näin on asia jopa siinä tapauksessa että tämä joku on esimerkiksi feministi, muslimi tai vaikkapa kepulainen. Enemmänkin, pidän oikeutenani sanoa vaikkapa niin, ettei aluepolitiikka maassamme muutu, ellei Helsinkiin pudoteta ydinpommia. Jos tämän vuoksi ruvetaan kauhistelemaan, että vaadin viattomien pääkaupunkiseudun naisten ja lasten ja jopa herttaisten kotieläinten kärventämistä kuoliaaksi, katson että minulla on oikeus närkästyä.
Intellektuellin ja poliitikon ero on siinä, että edellinen joutuu yhä uudelleen perustelemaan itselleen mielipiteensä ja myös sen päämäärän, johon pyrkii. Tämä siksi että hänen maailmansa on avoin ja jokainen tärkeä uutuus pakottaa järjestämään sitä ainakin jossakin määrin uudelleen, jotta uutuudelle, joka on pakko tunnustaa realiteettina, voitaisiin antaa sille kuuluva sija ja merkitys. Poliitikko pyrkii tiettyyn päämäärään ja kaikki muu on hänelle välinettä. Niinpä uusi tieto ei ole hänelle intellektuaalinen vaan poliittinen haaste: miten sitä voidaan käyttää hyväksi?
Poliitikon klooni hieman alemmalla valtiollisella tasolla on älymystön liepeillä pyörivä hangaround-porukka, joka ei muodosta omaa mielipidettä, vaan kannattaa, kannustaa ja fanittaa poliitikkoja ja muita älyllisinä johtajina pitämiään. Vastaavasti se on sotatilassa näiden vastustajia vastaan. Tälle ainekselle jokainen itsenäinen ajatus on vaarallinen ja sille on ominaista varislaumaefekti. Kun haukka ilmestyy variksen näköpiiriin, tämä kiljaisee ja heti syöksyy paikalle kokonainen lauma samoja intressejä edustavaa ainesta, joka yrittää poistaa rauhanhäiritsijän. Varislauma ei käy keskustelua, vaan sen huudoilla on toisenlaisia funktioita: yhtäältä niiden tarkoitus on tietenkin pelottaa tunkeutujaa, mutta toisaalta ne myös antavat laumalle turvaa ja tiedon siitä, ettei kukaan sen jäsen ole yksin.
Reviiri, jota lauma puolustaa, on rajattu poliittisella korrektisuudella. Eivät ainoastaan väärät johtopäätökset, hankalat tiedot ja epätoivottavat stereotypiat pane laumaa raakkumaan. Yksi ainoa väärä sana riittää nykyään aiheuttamaan äänekkään reaktion, jonka äänimaisemasta on turha etsiä älyllistä avoimuutta ja pyrkimystä keskusteluun. Totuus on jo tiedossa ja sen loukkaajat on vain löydettävä ja karkotettava. On tärkeää huomata, ettei edes yritetä ymmärtää, mitä sanoja tarkoitti, vaan kaikki huomio keskittyy siihen, mitä hän sanoi.
Joskus maailmassa toimittajia verrattiin sopuleihin, jotka juoksivat kritiikittömästi lauman johtajan perässä. Vertauksen havaittiin pian ontuvan, sillä sopulilaumalla ei ole johtajaa. Muutenkin sen käytös on mystisellä tavalla päätöntä ja itsetuhoista. Vaikka poliittisesti korrektiin puoliälymystöön osittain sopiikin sama luonnehdinta, on sen käyttäytymiskaava kuitenkin toisenlainen: ei se pelkästään lyllerrä päämäärättömästi eteenpäin (mitä pitemmälle sitä parempi), vaan myös reagoi nopeasti ja rajusti reviirin häirintään, minkä aiheuttavat niin hankalat tiedot kuin pelkästään väärät sanat.
Luulin jo hetken, että uusimmassa raakkujaisnäytelmässä kyse oli kyynisyydestä. Nyt ymmärrän, että totuus on karumpi. Suuri enemmistö niistä, jotka ovat reagoineet, eivät ole osoittaneet minkäänlaista pyrkimystä ymmärtää sanottua, vaan tulkitsevat sitä mielivaltaisesti ja mielettömästi lietsoen moraalista suuttumustaan ja sepittäen toinen toistaan hurjempia tarinoita ilman vähäisintäkään perustetta. Poikkeukset ovat olleet erittäin harvinaisia. Helsingin Sanomien Ville Blåfield oli harvinainen poikkeus, joka jutussaan ”Siis mä kuolen!” (HS 17.9.) osoitti normaalia todellisuudentajua. Hänen tulkintansa mukaan ”sen sijaan että Jussi Halla-Ahon otsikoidaan vaatineen Kreikkaan sotilasjunttaa, tulisi otsikoida Halla-ahon pitävän demokraattista yhteiskuntamallia Kreikan kriisin ongelmana. Ja sitten olisi mahdollista kysyä: voisitteko hieman tarkentaa?” Blåfield sai netissä melkoisen ryöpytyksen.
Blåfieldin vastapainoksi sama HS:n numero toki julkaisikin Sami Sillanpään jutun ”Peruspelkurit”, jossa runoiltiin Halla-ahon ihailleen fasismia ja vaatineen panssarivaunujen käyttöä kansaa vastaan, mikä todistaa pelkurimaisesta piiloutumisesta panssarin turvaan, josta kelpaa ammuskella suojattomia. Tällaista kun itse asiassa on myös nimetön nettikirjoittelu.
Onko kyse enää edes pelkästä älyllisestä epärehellisyydestä? Pikemminkin näyttää olevan niin, että kiihtynyt lauma menettää todellisuudentajunsa eikä halua ajatella, mitä viholliseksi koettu sanoo. Tämä ei enää tunnu epärehellisyydeltä, koska koko oma lauma ei voi olla epärehellinen ja ainakin se on oikealla asialla ja vihollinen väärällä, joten koko kysymys on joutava. Tämä asenne on liiankin tuttu taistolaisuuden ja suomettumisen kaudelta. Kehityksen suunta on selvä ja kiinnostavaa on vain se, mihin asti se voi jatkua ennen kuin yleisemmin tajutaan koko asian irrationaalisuus ja tuhoisuus. Viimeksi muutos tapahtui vasta sitten, kun Neuvostoliitto romahti.
Kun ympäristö on tällainen, ei voi muuta kuin toivottaa onnea rasisimin ja fasisimin vastaiselle taistelulle vanhaan saksalaiseen tapaan: ”Hals-und Beinbruch!” Helppoa ei tule olemaan.
Nyt löydän itseni tällä haavaa Viahvaisen "hangaround-porukasta" ;)
VastaaPoistaPoimin tämän:
"Eivät ainoastaan väärät johtopäätökset, hankalat tiedot ja epätoivottavat stereotypiat pane laumaa raakkumaan. Yksi ainoa väärä sana riittää nykyään aiheuttamaan äänekkään reaktion, jonka äänimaisemasta on turha etsiä älyllistä avoimuutta ja pyrkimystä keskusteluun."