Vähälahjainen puolisko?
Muuan
pietarilainen sosiologi, jonka nimeä en muista, kirjoitti joskus 1990-luvulla,
että naisten arvostus on suurinta idässä ja pienintä länsimaissa. Venäjä sijoittuu
tässäkin asiassa sinne välille.
Tämä saattaa
kuulostaa yllättävältä, mutta tarkemmin ajatellen se on tietenkin totta.
Itäisillä mailla nainen on suvun kallein aarre, jota vartioidaan kuin Graalin
maljaa. Arvostus tulee naiselle
synnyinlahjana, sen hyväksi ei tarvitse varsinaisesti tehdä mitään paitsi nyt
käyttäytyä siveellisesti, mikä ei tietenkään ole vähäinen vaatimus. Erityisiä,
harvinaisia kykyjä ja harjoitusta se ei kuitenkaan vaadi.
Lännessä kaikki
on toisin. Feministit haluavat panna naiset samalle viivalle kuin miehet,
tajuamatta asian todellista, raakaa merkitystä. Miehen on nimittäin aina
hankittava arvostuksensa, hän ei saa sitä pelkästään olemalla miehen näköinen.
Harva nainenkaan on kyllin typerä arvostaakseen pelkästään sitä, miltä mies
näyttää, kaikki kaipaavat hänessä substanssia.
Kun nainen
lännessä pudotetaan tai ainakin yritetään pudottaa samaan asemaan kuin mies, se
merkitsee hänelle kaksinkertaista stressiä. Koska hänet on luonnostaan tarkoitettu
toisenlaisiin tehtäviin, nimittäin lasten synnyttämiseen ja hoitamiseen, ovat hänellä
miehille varsinaisesti kuuluvat biologiset valmiudet ravinnon hankintaan ja
suojaamiseen heikommat. Ne saattavat jopa olla surkastuneita kuten miehen
nännit. Aikoinaan tätä ole koskaan pidetty ongelmana, mutta toki jokainen voi
siitä itselleen sellaisen tehdä.
Kylmä tosiasia
on, että puolet ihmiskunnasta on keskimääräsitä tyhmempiä. Tällä en viittaa
erityisesti naisiin, vaikka myös heistäkin tasan puolet, kuinka ollakaan, on
juuri keskimääräistä tyhmempiä. Koska matematiikka on puolueetonta, mitä kaikki
eivät halua hyväksyä, täytyy varmaan vielä erikseen todeta, että kyllä myös
miehet ovat samassa tilanteessa. Koska tiedän, että mahdolliset
feministilukijat tässä vaiheessa jo kiehuvat kiukkua, totean vielä hyvin
painokkaasti, että puolet naisista on myös keskimääräistä älykkäämpiä, sikäli
kuin puhutaan nimenomaan naispopulaatiosta. Mutta tämä ei koske koko
ihmiskuntaa.
Mutta mitä
aihetta tässä nyt oli puhua noista populaation puolikkaista? Miten asia liittyy
naisten arvostukseen?
Se liittyy
siihen sillä tavalla, että mies- ja naispopulaatioiden kyvyt eivät ole
yhteneväiset. Mikäli niitä kullakin alalla kuvataan esimerkiksi ympyrällä,
voidaan havaita ympyröiden kyllä leikkaavan toisensa, mutta osa niiden
pinta-alasta pysyy kuin pysyykin erillään.
Se harmaa
vyöhyke, jolla ympyrät leikkaavat toisensa on niin sanotun tasa-arvon aluetta,
jolla miehet ja naiset ovat keskimäärin samalla viivalla. Ympyröiden perusosa –miten
suuri se missäkin tapauksessa sitten lieneekään- on molemmilla sen sijaan
varsinaista ydinosaamisaluetta. Miehet voivat yrittää päteä tunteellisessa
viehättävyydessä ja naiset karskissa hyökkäävyydessä, mutta tulokset ovat
yleensä vain groteskin huvittavia. Naiset voivat hankkia lihasvoimaa ja muita
vastaavia fyysisiä avuja, mutta miehiin nähden he ovat takamatkalla. Olisi
aivan kohtuutonta vaatia tässä ”tasa-arvoa”,
Sen vuoksi
meillä on erilaisissa kilpailuissa erikseen miesten ja naisten sarjoja. Naiivit
feministit halkeavat innosta, kun joku nainen pärjää miesten lajeissa, mutta
eihän siinä mitään kummallista ole. Tilastollinen harmaa alue on olemassa yhtä
varmasti kuin sukupuolten välinen keskimääräinen ero. Yksilöiden kohdalla
tuleminen vastakkaisen sukupuolen kaltaiseksi voi useinkin onnistua, suuren
joukon kohdalla ei.
Mutta juuri tätä
itsetuhoisimmat feministit edellyttävät. Kun kerran tietyllä osalla naisia tietyllä
tilastollisella todennäköisyydellä on mahdollista päteä miesten sarjoissa, on
tästä tehtävä normi ja saatava ne loputkin niissä pärjäämään. Ne ympyrät nyt
vain on kuviteltava yhteneviksi ja mahdolliset poikkeamat sorrosta syntyneiksi
tai muuten vain konstruoiduiksi. Mielikuvitus on valtava voima, luulee moni.
Niinpä nainen,
joka lähtee sukupuolten ”tasa-arvoisuuden” periaatteesta, millä itse asiassa ei
nykymuodossaan ole ”arvojen” kanssa mitään tekemistä, joutuu samaan
tilanteeseen kuin keskiaikaansa (1400-luku Muhammedin Hidzrasta lähtien) elävä
muslimi länsimaissa. Häntä kalvaa äänetön nöyryytys, tietoisuus siitä, etteivät
naiset historian aikana ole luoneet juuri mitään siitä miesten maailmasta,
jossa hän olettaa olevansa tasaveroinen. Niillä arvoilla mitaten, joita hänen
halutaan arvostavan, hän on suurella varmuudella alempiarvoinen.
Mutta miksi
naisten pitäisi ehdottomasti päteä nimenomaan niillä aloilla, jotka ovat heille
vieraita ja epäedullisia? Juuri siksi, ettei naisellisuutta arvosteta. Meillä
ei ole enää pyhimyksiä, täydellisen ihmisen malleja, jollaisia kerran oli
tarjolla erikseen naisille ja miehille. Tämä ei tietenkään tarkoittanut sitä,
että kumpikin sukupuoli olisi kunnioittanut vain omiaan. Tämän laatuinen
barbaria tuskin tuli ihmisten mieleen siinä vaiheessa, kun pyhimyskultit syntyivät.
Jokainen
normaali mies kunnioittaa naisia ja ymmärtää heillä olevan ominaisuuksia ja
luontaisia mahdollisuuksia, jollaiset häneltä puuttuvat tai ovat heiveröisiä.
Normaalissa kulttuurissa sama pätee myös toisin päin. Miehillä on erityiset
mahdollisuudet kehittää tiettyjä kykyjä. Mikäli he niitä viljelevät eli
aristotelilaisittain tulevat siksi, mitä ovat, he voivat luottaa vastakkaisen
sukupuolen arvostukseen. Molemmilla on tietty määrä toisen kykyjä ja siksikin
mahdollisuus ja taipumus niitä arvostaa myös toisella, omat rajoituksensa
ymmärtäen.
Sairaan
kulttuurin piirteisiin on varmasti laskettavissa kyvyttömyys lisääntyä, mikä
ennen pitkää johtaa tuhoon. Sitä kai ei mitenkään voi pitää terveyden merkkinä.
Sukupuolten välisissä suhteissa asia ilmenee näköjään juuri naisen arvostuksen
häviämisessä ja hänen pyrkimyksessään miesmäisyyteen. Toisaalta miesten
kulttuuri tällaisina aikoina rappeutuu myös helposti akkamaisen vätystelyn ja
sentimentaalisuuden ihailuksi. Naisten seksuaalinen valta selittänee sen, miksi
nuoret miehet niin usein pyrkivät kiihkeästi kunnostautumaan
moraaliposeerauksella ja ”pehmeydellä”. Kaiketi se tuottaa säälipisteitä.
Mahdottoman
yrittäminen ja ihmisten yllyttäminen siihen on bisnesideoista paras. Mikäli
miljoonat naiset saadaan uskomaan, että he naisina ovat pelkkiä nollia,
elleivät prässää itsestään mahdollisimman miehekästä versiota, on tie
loputtomalle rahastukselle avattu.
Tom Wolfe kuvasi
romaanissaan ”Turhuuksien rovio” pirullisella terävyydellä sitä bisnestä, joka
käytti hyväkseen naisia, joiden päämääränä oli tehdä itsestään ”poikia, joilla
on rinnat”.
Onnistuuhan se
tietylle pienelle joukolle, mutta ei tuolle tuntemallemme keskimääräiselle yksilölle
tai edes sille populaation puolikkaalle, joka on keskimääräistä naisellisempi.
Ja se meillä on aina keskuudessamme, vaikka mitä tekisimme. Itse pidän tätä
asiain tilaa mitä suotavimpana ja katson, ettei sen tarjoamia mahdollisuuksia
pitäisi halveksua, vaan viljellä. Olisi varmaan syytä kehua nainen päivässä.
Enkä tarkoita tällä niitä, jotka ovat onnistuneet miesmäisyydessä.
Jos naisella olisi miehen aivot, ainakin joku läntisen ajattelun suurista oivalluksista olisi naisen keksimä. Nainen puhuu ylisukupolvisista arvoista koska haluaa kaikkea hyvää omille lapsilleen ja pelkää riskinottoa. Nainen tyytyy imitaatiokulttuuriin.
VastaaPoistaNainen on luonnonlakien tulos, mitä ihmisen ei pitäisi peukaloida, mutta taipuupa luontokin Hankenin poikien edessä raudan karaistuttua teräkseksi.
Edes Siperassa ei uskallettu kokeilla ns. bioliotusmenetelmää, vaan tyydyttiin tulemaan mukaan kokeiluyhteiskuntaan. Talvivaaran taisteluissa syntyy vielä monta veteraania pääministerin valtiosihteerin seuraksi.
On varmasti totta, että naisille ja miehille on jo "savannilla" kehittynyt erilaisia oppimistaipumuksia. Tämän lisäksi miesten kulttuurinen voima erinäisissä päällikköyhteisöissä, jotka nykykäsityksen mukaan kehittyivät vasta maatalouden myötä, ja varsinkin nykyisten maailmanuskontojen vaikutuksesta, on muokannut naisen kulttuurista asemaa ja ehkä jopa genotyyppiä vuosituhansia häneltä lupaa kysymättä. Länsimaissa tämä on oivallettu laajasti ja nainen etsiikin täällä länsimaisen valinnanvapauden ansiosta itseään. Ei mikään helppo tehtävä, mutta kulttuurillisesta menneisyydestä lie turha etsiä ohjenuoraa, koska länsimaiden kaltaista yksilönvapautta, joka kumpuaa yhtäläisistä kansalais- ja ihmisoikeuksiin, ei ole aiemmin tällä planeetalla koettu, ellei sitten metsästäjäkeräilijä yhteisöissä – valitettavasti.
VastaaPoistaMutta eikö ole perin mukavaa, että luonto korjaa edelleenkin monia feminismin virheitä? Kun laskeudumme alas elämäntasolle feministisen teorian, twitter-paatoksen ja miehiä moukaroivien naisten tasolta, huomaamme, että asiat kuitenkin etenevät, melkeinpä omalla painollaan. Useimmat onnelliset avioliitot (ja niistä syntyvät tervepäiset lapset) ymmärtävät sukupuolten välisen eron, vaikka eivät siihen liimaudukaan. Ne osaavat oppia hyvästä ja välttää ikävää, selviytyvät haastavaksi käyvässä "yhteiskunnallisessa tasa-arvon mallissa". Se, että äärifeministien synnyttämien lasten (tai miesten) (tai äärifeministien itsensä) ahdingosta ei ole tutkimuksia, ei häiritse meitä, jotka asioiden tolan ymmärrämme muullakin tavoin kuin mekanistisesti.
VastaaPoistaKoska feministitkin ovat seksuaalisesti turhautuneita (paljastus: feministinen seksi ei oikeasti toimi), on seksuaalisuus pitänyt irrottaa muusta elämisestä omaksi erilliseksi saarekkeekseen. Siellä on ehkä vielä sopivaa arvostaa naisellisuutta ja miehekkyyttä, noin perinteisessä mielessä. Vaikka voihan tuonkin asian hoitaa nykyään jo niin monella muullakin tavalla, sanovat.
On siis ehkä surullista, että emme voi pelastaa kaikkia maailman äärifeministien lapsia (ja miehiä) (ja äärifeministejä itseään). Olkaamme siis onnellisia siitä, mitä meillä itsellämme on.
Tottamaar! Upeata, Riikka!
VastaaPoistaItämainen "naisen arvostus" juontunee naisen mieltämisenä omaisuutena. Kiinassa ja Intiassa tyttöjen naittaminen myötäjäisineen oli perheille valtava taakka. Tyttövauvojen heitteille jättö ja suoranainen surmaaminen oli yleistä. Tästä johtuva pula naimaikäisistä naisista saattoi paikoittain muodostaa naisen arvoa omistajalleen.
VastaaPoistaTämmöinen tapaus vaatekaupassa: Mies tuli ostamaan kauluspaitaa, löysimme mieluisan ja koska paita oli ollut ennen sovittamista pakattuna, oli siinä tietysti ruttuja enemmän ja vähemmän. Mainitsin vain ohimennen, että vaimo varmaan silittää ennen juhlia. "Ja mitä vielä! Viime kerralla kun piti paitaa silittää, käski jokaisen pitää huolen omista asioistaan. Kun vaimon talvirenkaat piti vaihtaa, sanoin, että 'jokainen pitää huolen omista asioistaan' no..." Niin, arvatkaapa kuka vaihtoi renkaat?
VastaaPoistaMietinkin, onko feminismi vaikuttanut monen nykynaisen laiskuuteen? Naisten hommien tekeminen on "nöyryyttävää", muttei niitä perinteisiä miestenkään hommia viitsi sitten tehdä. Aivan liikaa kuulen naisista, jotka vain löhöävät sohvilla ja vastaavasti taas miehistä jotka JOUTUVAT tekemään kotityöt molempienkin edestä. Syyttävä sormeni tässä kyllä kohdistuu feminismiin.
PS. Olisiko hyvä liike idea, "Silitys-palvelu modernien naisien uhreille".
Kyllä sellainen varmaan asiakkaita löytäisi. Mutta on siinä sekin pointti, että ellei itse osaa esim. laittaa ruokaa, on kyllä aika avuttomana toisten armoilla. Sama koskee vaatehuoltoa. Nykyisin kaikki alkaa jo olla niin simppeliä, ettei erityistaitoja tarvita. Venäjällä on aika selvä mieninki, mikä heijastuu esim. vitseissä: nainen ruokkii ja mies tekee työt. Kumpikaan ei saa fuskata, muuten toinen osapuoli maksaa potut pottuina.
VastaaPoistaToki nykyaika on hämärtänyt kuvaa, mutta sitä edes yritetään pitää kunniassa.
Yksilötasolla olen ratkaissut ongelman opettelemalla tekemään ruokaa, silittämään jne. Olen myös tavoiltani sangen säyseä, mutta ennenkaikkea olen hyvin seksi ja läheisriippuvainen, joten tämä pakotti minut oppimaan olemaan mies silloin kun nainen miestä kaipaa. Lopullisesti opin roolipelin hienouden, kun exxäni valitti, että olisit josksu lyönyt edes nyrkkiä pöytään. Maassa maan tavalla ja naisten maalmmassa erityisesti. Niinpä exxäni jälkeisissä suhteissa olen naama vakavana aina silloin tällöin karjaissut julmasti, paiskonut ovia ja lyönyt sitä nyrkkiä pöytään. Se toimii. Olen pärjännyt seksi ja läheisriippuvuuteni kanssa loistavasti vaikka pikku uhoamiseni minua itseäni kovasti naurattavat.
VastaaPoistaVoi pyhä urho-kaleva! Eikö professori tiedä, että meillä on *kiistatonta tieteellistä evidenssiä* sen puolesta, että miesten ja naisten kaikki erot ovat vain sosiaalista konstruktiota, ehdollistumaa, vallankäyttöä, performaatiota ja niin edelleen? Tämä todistetaan, a priori vieläpä, mikä tekee tosiasiasta täysin varman, matemaattisen sellaisen, muun muassa Judith Butlerin työssä. Mutta niin ne taantumukselliset sukupuolirasistit toistavat samoja epätieteellisiä myyttejä.
VastaaPoista