Preussin pääkaupunki
Berliiniä hyvin tuntevat kehuvat
kaupunkia kiinnostavaksi. Kulttuuripuoli on todellakin antoisaa ja meininki
reilun boheemia. Monikansallista ns. värinää riittää ja ainakin ruokapaikoissa
on kiinnostavaa kirjavuutta, vaikka enimmäkseen etniset ravintolat ovat tuota Imbiss-tasoa, joka ei hirveästi innosta
ympäristönä, olipa ruoka miten hyvää tahansa. Mutta kelpo Eisbein on aina
helppo löytää ja hapankaali on venäläistä tasoa.
Turistitason Berliinin-kävijänä
täytyy kuitenkin todeta, että kaupunki on aika lattea hahmoltaan, minkä
selittävät pommitukset, jos tähän selityksiä kaivataan. Jällenrakennuskauden
onnettomuutena oli se kansainvälinen rikollinen ideologia, joka tunnetaan
funktionalismin nimellä. Voidaan kaikin mokomin sanoa, etteivät kaukana
toisistaan sijaitsevat suorakulmaiset särmiöt ole sitä oikeaa funktionalismia, mutta en jaksa vakuuttua asiasta. Bauhaus ymmärrettiin kerran suurena
edistyksellisenä voimana, joka muun edistyksen
tavoin näyttää ehdottomasti uskoneen historialliseen missioonsa. Jäljet
eivät ole häävit. Vanhan Berliinin kuvat osoittavat, millaista alamäkeä on vuosien
saatossa laskettu.
Joskus noin kymmenen- parikymmentä
vuotta sitten Berliini oli täynnä putkia ja nostokurkia. Koko kaupunki näytti olevan luomassa
nahkaansa. Nyt niitä ei enää paljon ole, mutta mitään hämmästyttävää tuo
Euroopan suurimpiin kuuluva työmaa ei ole saanut aikaan. Vertailla voi vaikkapa
Moskovaan, jossa tapahtui sama ilmiö. Toisin kuin Berliini, Moskova on täysin
muuttunut kaupunki.
Myös Pietari on hyvä vertailukohde.
Pietarin keskusta ei toki kärsinyt yhtä paljon kuin Berliini, mutta sitä ei
myöskään raadeltu samalla radikaalilla tavalla kuin silloisen vihollismaan
pääkaupunkia. Syynä oli toki enemmän kyvyn kuin halun puute vihollisen
puolelta, mutta ilmeisesti myös tietty pieteetti isäntien taholla. Venäjällä
radikaalit arkkitehdit joutuivat jo 1930-luvulla samaan ”formalistien”
vihollisgalleriaan kuin muutkin modernistit. Pietarin luomus, (Петра творенье) korjattiin niin entisensä näköiseksi
kuin voitiin.
Berliini näyttää siis ainakin
diletantista hieman tylsältä, mutta ei se ehkä tarkemmin katsoen sitä ole. Toki
ainakin sen museot ovat mahtava kokoelma sivilisaatiomme ja hieman muidenkin
sivilisaatioiden historiaa ja taidetta. Kiinnostavin osa ei koske Pergamonia
eikä Egyptiä tai Roomaa, vaan itse Preussia ja Berliiniä sen keskuksena, mikäli
saa sanoa.
Jedem
das Seine – suum cuique oli Preussin valtiollisena ihanteena ja oli
kirjoitettu lukemattomiin paikkoihin, kunniamerkeistä hamaan Buchenwaldin
keskitysleirin porttiin. Nokia otti sen aikoinaan puhelimensa mainoslauseeksi,
mutta jotkut Holocaust-busineksella
ratsastavat juutalaisjärjestöt pakottivat sen luopumaan tuosta tunnuksesta. –Uskomaton
temppu: vanhan ja perinteisen tunnuksen merkityksen omiminen itselleen
oletetulla uhripääomalla. Ikään kuin Preussin kulttuuriperinnön copyright olisi
joutunut Hitlerin Saksan käsiin ja sitten sotasaaliina sen uhreille.
Kiinnostavinta Berliinissä ovat
edelleen sen omaan historiaan liittyvät paikat ja museot. Gendarmenmarktilla
sijaitseva hugenottimuseo jäi nyt käymättä, mutta itse hugenottien suuri osuus,
viidesosa Berliinin asukkaista 1700-luvun alussa, osoittaa maan suvaitsevuuden
ja rationaalisuuden voimaa. Sen ajan pakolaiset eivät toteuttaneet kansainvaellusta,
vaan olivat sangen hyödyllinen osaavien ihmisten ryhmä, joista monet maat hyötyivät.
Gendarmenmarktin näyttely ”Fragen an die deutsche Geschichte” tuli
katsottua jo jokunen vuosi sitten, enkä edes tiedä, onko se yhä paikallaan. Sen
sijaan Saksan historian museo tarjoaa sangen nautinnollista katsottavaa. Lyhyin
mahdollinen katsaus Saksan historiaan ei tehnyt erityistä vaikutusta ja haarniskoiden
ja aseiden rivit ovat samanlaisia kaikissa eurooppalaisissa suurissa museoissa.
Kuten niin usein, jumala on
täälläkin detaljeissa. Hitlerin aika oli itse aiheutettu onnettomuus, johon
kuuluu irvokkaita kampanjoita. Niissä saatettiin esimerkiksi julistein argumentoida
vammaisten elättämisen kalleutta vastaan ja heidän tuhoamisensa puolesta.
Speerin suunnittelema maailman suurin rakennus (vastaisku Stalinin Neuvostojen
palatsille, Дворец советов) on
kuin valtava maailman napa tai paremminkin napatyrä hirviömäisine kupoleineen.
Jotenkin tuntuu siltä, että sodan
hedelmänä löydetty vaatimattomuus kaunistaa saksalaisia. Joskus maailmassa
kuuluisa preussilainen pöyhkeys on nykyään kuin poispyyhittyä. Jotakin
symbolista on siinä, että Berliini, boheemien, hippien ja maahanmuuttajien pääkaupunki
on kuitenkin taas samaan aikaan Saksan hallituskaupunki, jonka uudet,
ilmeettömyydessään kauhistuttavat rakennukset pitävät sisällään vanhan
byrokratian linnakkeita, noita preussilaisuuden perinteen jatkajia, jotka
omalla eleettömällä tavallaan pitävät taas kerran muuta Eurooppaa tylsän
lujassa otteessaan.
Mutta vielä jotakin museoista.
Bismarckin kädenjälki oli aikoinaan niin raskas, että se tulee yhä uudelleen
esille säilyneissä muistomerkeissä kuten Siegessäule. Vain vanha Fritz taitaa
olla suositumpi. Mutta myös toinen keisarikunta oli onneton luomus. Vuotta 1848
edeltänyt Vormärz on ehkä sittenkin
nykyisestä perspektiivistä katsoen Saksan historian kultainen aika. Silloin
Saksa runoili ja unelmoi suurista eikä tehnyt kenellekään pahojaan. On kovin
symbolista, että Heinrich Heine nojailee nyt vinosti hymyillen Humbolt-yliopiston
lähellä olevaan penkkiin. Hän näyttää symbolilta sille toiselle Saksalle, joka
oli ”Ilmojen valtakunnan” hallitsija ja runoilijoiden ja ajattelijoiden maa.
Toisaalta realismiin palauttaa Saksan
historian museossa kuvattu Johann Gottlieb Fichten hahmo varustautuneena
hukarilla ja pistooliparilla. Siinäpä hengen miekan heiluttelija vailla vertaa!
Verellä ja raudallahan Saksa sekä vapautettiin että yhdistettiin. Harva
kuitenkaan muistaa, mitä oikeastaan laulettiin siinä Saksalaisten laulussa,
joka nykyäänkin on maan kansallishymni.
Siinähän toki luetellaan
kansakunnan rajat, jotka nykyään ovat joka suunnalla valtion rajojen
ulkopuolella (Etsch eli Adige, Belt, Maas sekä Memel eli Klaipeda). Lisäksi
toitotetaan, maan nousevan ”yli kaiken maailmassa” –über alles in der Welt.
Mutta olikeastaan, letzten Endes laulun yleissävy on mitä
herttaisin. Koska harvat sitä oikeasti tuntevat, pistän ne muut säkeistöt
tähän:
Deutsche Frauen, deutsche Treue,
Deutscher Wein und deutscher Sang
Sollen in der Welt behalten
Ihren alten schönen Klang,
Uns zu edler Tat begeistern
Unser ganzes Leben lang –
Deutsche Frauen, deutsche Treue,
Deutscher Wein und deutscher Sang!
Einigkeit und Recht und Freiheit
Für das deutsche Vaterland!
Danach lasst uns alle streben
Brüderlich mit Herz und Hand!
Einigkeit und Recht und Freiheit
Sind des Glückes Unterpfand –
Blüh im Glanze dieses Glückes,
Blühe, deutsches Vaterland!
Deutscher Wein und deutscher Sang
Sollen in der Welt behalten
Ihren alten schönen Klang,
Uns zu edler Tat begeistern
Unser ganzes Leben lang –
Deutsche Frauen, deutsche Treue,
Deutscher Wein und deutscher Sang!
Einigkeit und Recht und Freiheit
Für das deutsche Vaterland!
Danach lasst uns alle streben
Brüderlich mit Herz und Hand!
Einigkeit und Recht und Freiheit
Sind des Glückes Unterpfand –
Blüh im Glanze dieses Glückes,
Blühe, deutsches Vaterland!
Tässä ei siis lauleta saksalaisen sotilassaappaan ylistystä, vaan
nostetaan korkealle saksalainen laulu ja saksalainen viini, saksalaiset naiset
ja saksalainen uskollisuus. Luulenpa, että ne ovat arvoja, joita kaikki kelpo
miehet kaikkialla voivat yhtyä kunnioittamaan. Yhtenäisyys, oikeus, vapaus –kuka
tohtisi vastustaa myöskään niitä, onnen ehtohan ne ovat ja siihen tässä
pyritään eikä seimerkiksi palvella epäjumalaa nimeltä gloire (tai Preussens
Gloria). Mikäpä ettei? Jedem das Seine!
Ei Vormärz tietenkään mikään paratiisi ollut. Heine lienee sen
parhaita kuvaajia ja myös Snellman, vieraileva intellektuelli liian vähän
tunnetussa kokoelmassaan Saksan matka 1840-41 (kirjana Otavalta 2001)antaa
kohdemaastaan sympaattisen, jos toki kriittisen kuvan. Hän, jos kuka arvioi
tarkkaan Saksan jokaisen kulmakunnan yliopistot, mutta myös naiset ja viinit.
Paljon löytyi niin hyvää kuin moitittavaakin. Jedem das Seine. Berliini
ja Preussi ovat muuttuneet, mutta tunnus sopii yhä.
Kävin Itä-Berliinissä ensimmäisen kerran kesällä v. 1967. Kuuluin 7-8 suomalaisen oppikoulunuoren porukkaan, joka oli DDR:ssä kuukauden työssä säilyketehtaalla ja opiskeli samalla myös saksankieltä. Tehdas ja asuinpaikkamme olivat Potsdamin kupeessa.
VastaaPoistaJonain viikonvaihteena meidät vietiin Berliiniin ja siellä muurille. Huusin kämmenet torvella suupielissä: "Onko siellä lännessä ketään suomalaista." Kukaan ei vastannut. Kyyristelivät?
Alexanderplatz oli silloin hienointa mitä itä tarjosi. Muistan opettajien talon ja Sparkasse-talon. Kulmakunta komistui vuoteen 1973 mennessä, jolloin olin siellä seuraavan kerran.
Tosiaan, tästä laulamisesta kyllä olen saanut kuulla vaimoltani! Heitä oli ollut bussilastillinen toivorikkaita kielenopiskelijoita matkalla Travemündestä Celleen oppaanansa 3 tai 4 saksalaista. Yhteislaulua matkan jouduttamiseksi harrastettiin. Isännät voittivat 30 suomalaista teiniä 5-0. Vuosi taisi olla 1960. hh
VastaaPoista